رفتن به مطلب

رباتی که روزنامه میخواند...


ارسال های توصیه شده

1291968789_b438c6e7a6078d1708aa8cfe6c1909cc.jpg

 

"مارژ" نسبت به سن و سال کمی که دارد بسیار با هوش است، می تواند غلطهای املایی را به درستی تعیین کند و درباره رستورانها یا بانکها اطلاعات زیادی یاد بگیرد و حتی به اندازه ای با هوش است که می تواند نیویورک تایمز را به راحتی مطالعه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "مارژ" نام روباتی جوان و چهار چرخ است که به زودی به جهان واقعی قدم خواهد گذاشت، روباتی که توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد ساخته شده و می تواند در جهان واقعی و در میان انسانها مطلب مختلف را بخواند یا فرا بگیرد.

"اینگمار پوزنر" و "پل نیومن" سازندگان "مارژ" هستند که با همکاری با محققان دانشگاه کوئینزلند امیدوارند این روبات در آینده بتواند با استفاده از واژه ها و عبارتهایی مشابه آنچه انسانها در زندگی روزمره خود استفاده می کنند، در جهان واقعی و در میان انسانهای واقعی به زندگی بپردازد.

به گفته نیومن، به دلیل تنوع زیادی که در میان واژه ها وجود دارد، انتخاب یک متن برای روباتها امری بسیار دشوار است، متنها در موقعیتهای مختلف شکلهای متفاوتی دارند و بازخوردهای متفاوتی نیز از آنها حاصل می شود.

برای یک انسان با سواد، خواندن امری ساده است و اگر ابعاد یک واژه تغییر کند یا نور اتاق کم شود، این فرد ناگهان بی سواد نمی شود، این به آن دلیل است که مغز انسان از توانایی ادراک منطقی برخوردار است.از این رو در چنین شرایطی مغز می گوید من پیش از این نیز کاری مشابه این انجام داده ام و به همین خاطر می توانم خود را با این موقعیت جدید انطباق دهم.

اما یک روبات و یا بهتر است بگوییم الگوریتم ریاضی که در یک روبات به عنوان مغز نصب می شود، از توانایی ادراک منطقی برخوردار نیست و یک تغییر زاویه کوچک، تغییر یک واژه و یا میزان شدت نور به این معنی است که روبات باید هر چه از قبل فرا گرفته را کنار گذاشته و دوباره در شرایطی جدید به یادگیری پدیده های جدید بپردازد.

به خاطر وجود این محدودیتها یک روبات با توانایی خواندن یا به بیانی دیگر یک روبات باسواد را تنها می توان در شرایط کنترل شده آزمایشگاه ها یافت اما متخصصان دانشگاه آکسفورد با نصب ساده نرم افزار شناسایی متن که یک برنامه تصحیح املا و واژه نامه آن را تکمیل می کند، به این روبات کوچک و چرخدار کمک کردند تا به راحتی در شرایط طبیعی بخواند.

این به آن معنی است که "مارژ" می تواند به راحتی نیویورک تایمز را مطالعه کند و اطلاعات زیادی را درباره بانکها و رستورانها فرا بگیرد.

از آنجایی که هوش مارژ با کمک یک نرم افزار بهبود پیدا کرده است می توان نتیجه گرفت از چنین هوشمندی روباتیکی می توان در ابزار دیگری به جز روباتها، از قبیل رایانه ها و یا انواع هدفنها نیز استفاده کرد.

بر اساس گزارش دیسکاوری، محققان آکسفورد به صورت همزمان در حال تکمیل نسخه ای جدیدتر از مارژ هستند که "لیزا" نام دارد.

به گفته محققان تا زمانی که فرزند تکنولوژیکی مارژ، یعنی لیزا در میان ابزارهای روزمره مورد استفاده انسانها جایگاهی پیدا کند زمان زیادی باقی مانده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...