رفتن به مطلب

براي جلوگيري از پوسيدگي دندان‌ کودکان در خواب به آنها شير ندهيد


Doctor_Shovan مهمان

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

پوسيدگي زود هنگام دندانها موسوم به «پوسيدگي شيشه شير» موجب از بين رفتن تاج دندانهاي جلو فك بالا و ايجاد آبسه بر روي لثه‌ها مي‌شود.

نتايج مطالعات جديد نشان مي‌دهد كه غذا خوردن طولاني‌ مدت كودك با شيشه شير يا حتي شير مادر ممكن است باعث بوجود آوردن نوعي از پوسيدگي زودرس در سنين 2 تا 4 سالگي شود كه بسيار سريع پيشرفت كرده و به آن پوسيدگي شيشه‌ شير مي‌گويند.

طبق اعلام محققان مرکز تحقيقات دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران، اين نوع پوسيدگي در ابتدا از سطوح بيروني دندانهای جلو فك بالا شروع شده سپس اولين كرسي‌هاي بالا و پايين را درگير مي‌کند اما دندانهاي جلو فك پائين مبتلا نمي‌شود.

كودك در هنگام خواب در بعدازظهرها يا شب از يك شيشه محتوي شير يا شير مادر استفاده كرده و بارها در طي شب از خواب بيدار شده و شير مي‌خورد لذا وقتي كودك به خواب مي‌رود شير كه محتوي قند است اطراف دندانهاي جلو فك بالا را احاطه مي‌كند و قندهاي داخل مايع يك محيط بسيار مناسب براي رشد ميكروبها كه قادر به ايجاد اسيد هستند را فراهم مي‌كند. از طرف ديگر جريان بزاق كه در هنگام خواب كاهش مي‌يابد باعث كندي شستشو و تخليه مايعات شيرين از دهان شده و مجموعه اين شرايط باعث بوجود آمدن پوسيدگي زودرس در دندانهاي مزبور مي‌شود.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

اين نوع پوسيدگي در كودكاني كه عادت دارند در هنگام خواب از شير مادر استفاده كنند نيز ديده مي‌شود. اين موضوع نشان مي‌دهد كه حتي قند موجود در شير (لاكتوز) هم درصورتي كه بر روي دندانها راكد بماند مي‌تواند باعث پوسيدگي‌ از اين نوع شود.

پوسيدگي دوران شيرخوارگي معمولاً سريع پيشرفت كرده و تاج دندانهاي جلو فك بالا را كاملاً از بين برده و سبب بوجود آمدن آبسه بر روي لثه‌ها مي شود و از آنجا كه كودك در سن بروز اين نوع پوسيدگي قادر به همكاري نيست لذا درمان بسيار پيچيده است.

والدين بهتر است اولين ملاقات با دندانپزشك را قبل از يك سالگي فرزندشان داشته باشند تا از اين طريق آگاهي‌هاي لازم را دريافت كنند.

اين محققان توصيه مي‌کنند: مواد قندي اضافي به داخل شير ريخته نشود و پس از استفاده از شير و قبل از خواب كودك، كمي آب از طريق شيشه‌ داده شده و با يك قطعه گاز استريل مرطوب، دندانهاي جلو فك بالا حتي‌الامكان تميز شود. همچنين والدين بايد مسواك زدن را به كودك خود آموزش داده و در اولين فرصت ممكن شير را از طريق فنجان به كودك خود بدهند و سعي کنند درهنگام خواب براي شير دادن از شيشه يا شير مادر استفاده نكنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...