رفتن به مطلب

پيوندهای متالورژيکی در فرایند گالوانیزه


ارسال های توصیه شده

در فرايند گالوانيزه پيوندی متالورژيکی بين پوشش و زير لايه فولادی يا آهنی ايجاد می شود كه بصورت قسمتي از سطح فلز پايه ميگردد.

 

طی فرايند گالوانيزه روی مذاب با سطح فولادی يا آهنی گالوانيزه شونده ، واکنش داده و يک سری آلياژهای روی/آهن تشکيل می گردد .

معمولا پوشش های گالوانيزه شامل سه لايه آلياژی و يک لايه روی فلزی می باشند ،که به ترتيب از زير لايه تا سطح خارجی عبارتند از :

  • لايه نازک گاما که از آلياژی که شامل 75% روی و 25% آهن می باشد تشکيل شده است .
  • لايه دلتا که از آلياژی که شامل 90% روی و 10% آهن می باشد تشکيل شده است .
  • لايه زتا که از آلياژی که شامل 94% روی و 6% آهن می باشد تشکيل شده است .
  • لايه خارجی اتا که از روی خالص تشکيل شده است .

 

 

bond_clip_image002.jpg

 

تصوير پوشش گالوانيزه به روش غوطه وري گرم

 

 

هر لايه با يک عدد سختی هرم الماسی ( DPN مشخص می گردد DPN يك مقياس اندازه گيري سختي مي باشد .

به طور معمول لايه های گاما ، زتا و دلتا سخت تر از زير لايه فولادی می باشند .سختی اين لايه های زيرين ، پوشش را از آسيب ديدگی در برابر سايش، محافظت می کند .

لايه اتای پوشش گالوانيزه کاملا داکتيل می باشد که مقاومت به سايش خوبی را برای پوشش گالوانيزه فراهم می کند .پوشش گالوانيزه به زير لايه فولادی با فشار چندين هزار پوند بر اينچ مربع ( PSI ) چسبيده است .چسبندگی ساير پوشش ها معمولا دربهترين حالت در حد ، چند صد PSI است .

تركيب سه فاكتور سختي ، چكش خواري ، چسبندگي منجر به مقاومت عالي پوشش در برابر خوردگي يا خراش مي شود .

از آنجاييکه محافظت مرزی از خوردگی، به بدون نقص بودن پوشش بستگی دارد ، چقرمگی (مقاومت به ضربه ) پوشش گالوانيزه بسيار مهم می باشد ، ساير پوشش ها به هنگام حمل و نقل يا در حين کار براحتی آسيب می بينند .

کارشناسان درمورد اينکه تمام پوشش های مرزی( مانند رنگ ) تا حدی نفوذ پذير هستند ، اختلاف نظر دارند در صورت بکاربردن صحيح ، پوشش های گالوانيزه غير قابل نفوذ می باشند .در صورت آسيب ديدگی فيزيکی پوشش ، لايه گالوانيزه از لايه فولادی فاقد پوشش ، محافظت کاتدی می کند . اگر مناطق خاصی از زير لايه فولادی يا آهنی به اندازه 4/1 طول يا عرض ، بدون پوشش باشند ، روی مجاور آن تا زمانی که پوشش داشته باشد از اين نواحی محافظت کاتدی می کند .اگر "0.25 از سطح فولاد بدون پوشش باشد ، روي اطراف آن تا زماني كه پوشش داشته باشد ، از آن ناحيه محافظت كاتدي مي كند .

بطور طبيعی پوشش لبه ها و کنج ها در فرايند گالوانيزه ، نازك تر از ساير نواحي مي باشد ،بنابراين آسيب ديدگی پوشش معمولا از لبه ها آغاز می گردد ، و بايد از اين مناطق محافظت بيشتری کرد . برس کاری يا اسپری بکاررفته در پوشش ها منجر به نازک شدن پوشش در لبه ها و کنج ها می شود .

از آنجاييکه در فرايند گالوانيزه تمام ماده در مذاب غوطه ور می شود و تمامی سطح آن دارای پوشش می باشد، در اين فرايند تمامي سطح داراي پوشش مي باشد .

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...