رفتن به مطلب

نگاهی به شبکهgsm و ساختار آن


ارسال های توصیه شده

در اواخر دهه ۱٩٧٠ نیاز به ایجاد یک شبکه ارتباطات رادیویی متحرک، که بتواند به نیازهای روز افزون مشترکین، در دسترسی به سرویسهای مخابراتی در هر زمان و در هر مکان پاسخ دهد، موجب گردید بر اساس یک موافقت نامه رسمی بین هفده کشور اروپایی یک کمیته مشترک با نام اختصاصی (CEPT) به وجود آید.

این کمیته یک استاندارد راهنما (ETSI) جهت ایجاد شبکه‌های رادیویی سیار فراهم نمود. سپس از طریق کمیته مذکور یک گروه متخصص مامور تهیه واراﺋﻪ پیشنهادی در مورد شبکه رادیوﺋﻰ سیار مورد نیاز شد. این گروه بنام گروه مخصوص موبایل GROUP SPECIAL MOBILE)) نامیده شد. سیستم رادیویی موبایل پیشنهادی آن با علامت اختصاری GSM معروف گردید. بعدها بر اساس ایده جهانی شدن این شبکه رادیویی، علامت اختصاری GSM به عبارت کاملتر و جامع‌تر(Global System for Mobile Communication) تبدیل گردید. در سال ۱٩۸۳ مطالعه و بررسی بر روی این سیستم شروع و در سال ۱٩۸۶ خطوط اصلی وکلی این شبکه رادیویی سیار سلولی در قالب حدود ۱۲٠ توصیه و در ۱۲ سری تهیه و تدوین گردید و بالاخره از سال ۱٩٩۲ به بعد قرار شد که این سیستم بطور وسیع و گسترده در تمام کشورهای عضو موافقت نامه مورد استفاده قرار گیرد. خوشبختانه یکسال بعد یعنی در سال ۱٩٩۳ اولین شبکه رادیویی سیار GSM در ایران نیز نصب و راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

GSM از چهار شبکه فرعی تشکیل یافته است که عبارتند از:

۱- ایستگاه متحرک رادیویی موبایل MSیا شبکه مشترکین سیار

۲- شبکه فرعی رادیویی ثابت BSS

۳- شبکه سویچینگ سیستم NSS

۴- مرکز کنترل و نظارت OMC یا شبکه مدیریت سیستم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شبکه فرعی رادیویی ثابت BSS)) از دو بخش BTS وBSC تشکیل می‌شود. مشترکین سیار از طریق بخش رادیویی BTS با شبکه ارتباط برقرار میکنند وبخش BSC سیستمهای BTS را تحت کنترل و مدیریت خود دارد.

 

MSC، مرکز سویچینگ شبکه می‌باشد. کلیه اطلاعات مشترکین سیار در واحدی بنام HLR ذخیره می‌گردد. که در مواقع نیاز توسط سیستم مورد استفاده قرار می‌گردد. هر MSC مجهز به یک VLR نیز می‌باشد که دارای اطلاعات دقیقتری از وضعیت مشترکین سیار فعال می‌باشد. در قسمت EIR مشخصات تجهیزات مشترکین سیار ثبت میگردد که در زمان تایید هویت تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد و مرکز تایید هویت (AUC) اعتبار هویت مشترکین سیار را کنترل مینماید. بخش OMC نیز همانطور که از اسمش پیداست وظیفه نگهداری – کنترل و نظارت بر شبکه را به عهده دارد .

شبکه رادیویی سیار کشور از اوایل سال ۱۳۷۳ با نصب و راه اندازی اولین مرکز تلفن سیار در مرکز راه آهن تهران و با ظرفیت k۱۰ شروع به فعالیت نمود. در ضمن سیستم این مرکز از نوع NOKIA DX200 بود.

لینک به دیدگاه

شبکهgsm

مطابق با اصول و تعاریف تدوین شده بین المللی تامین و برقراری یک ارتباط تلفنی بین ایستگاه‌های رادیویی متحرک، یعنی تلفن‌هایی که در اتومبیل نصب شده و یا توسط اشخاص حمل و نقل می‌شوند به نام شبکه رادیویی سیار معروف است. چون مشترکین اینگونه تلفن‌های متحرک معمولا در خشکی از آنها استفاده می‌کنند لذا شبکه آنها را اصطلاحا شبکه عمومی زمینی سیار plmnمی‌گویند.

شبکه‌های رادیویی سیاردر یک روند چشمگیر پیشرفت و توسعه تکنیکی، امروزه با بکارگیری روشهای ارسال دیجیتالی بیش از هر زمان دیگر در عرصه مخابرات و ارتباطات مطرح و بصورت یک شالوده برای پی ریزی شبکه ارتباطات شخصی pcsدر آمده که قطعا وجه غالب در شبکه ارتباطی دنیای فردا خواهد بود. شبکه سیار gsm در راستای تکامل و پیشرفت سریع تکنیکی شبکه‌های رادیویی سیار، یکی از آخرین پدیده‌های این سیستم ارتباطی است. پی‌ریزی این سیستم که حاصل کار کشورهای اروپایی است در سال ۱۹۸۲ آغاز و در سال ۱۹۹۲ به بهره‌برداری رسید.

لینک به دیدگاه

BSC، تعدادی ازBTS ها را کنترل و مدیریت می‌کند.

HLR، اطلاعات مشترکین و همچنین اطلاعاتی که نشانگر عدم اجازه دسترسی به سرویس‌های معین است را نگهداری می‌کند. در ارتباط با هرMSC ، یک VLR وجود دارد که اطلاعات جزیی تر، از محل واحدهای سیار فعال هر MSC را دارا می‌باشد .

دسترسی به شبکه به وسیله الگوریتمی که شناسایی دقیق واحد‌های سیار را انجام می‌دهد کنترل می‌گردد. در رجیستر شناسایی تجهیزات (EIR) اعتبار تجهیزات واحد سیار ثبت می‌شود.

مرکز تایید هویت AUC))، اعتبار شناسایی مشترک را کنترل می‌کند و در واقع بانک اطلاعاتی دیگری است که شامل پارامترهای تاییدیه و الگوریتم‌های رمز کردن‌های مختلف می‌باشد. الگوریتمها، در هنگام اشتراک، علاوه بر AUC در کارت الکترونیکی SIM ذخیره می‌گردد . با یک گوشی فاقد کارتSIM صرفا می‌توان مکالمات فوریتی (Emergency call) را انجام داد.

در شبکه GSM واحد دیگری نیز وجود دارد که مسول نگهداری کل سیستم می‌باشد که به آن OMC گفته می‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...