رفتن به مطلب

معماریgsm


ارسال های توصیه شده

در شکل صفحه قبل معماری سیستم GSM و عناصر تشکیل دهنده آنها به همراه رابطهای آنها مشاهده میشود. سیستم GSM از ترکیب سه زیر سیستم اصلی به وجود آمده است:

۱- زیر سیستم شبکه NSS))

۲- زیر سیستم رادیویی BSS))

۳- زیر سیستم پشتیبانی و نگهداری OMC))

در سیستم GSM برای برقرای ارتباطات اپراتورهای شبکه با منابع مختلف و تجهیزات زیر ساختار سلولی، نه تنها رابطی هوایی بلکه چندین رابط اصلی دیگر برای مرتبط کردن قسمتهای مختلف این سیستم تعریف شده است (که در شکل قبل این رابط‌ها را میتوان مشاهده کرد). سه رابط مهم در سیستم GSM در زیر آمده است:

رابط A که میان MSC و BSC قرار دارد.

رابط Abis که میانBSC و BTS قرار دارد.

رابط UM که میان BTS و MS قرار دارد.

رابط دیگری نیز بنام MAP وجود دارد که پرتکلی است که میان عناصر EIR،HLR ،VLR ،MSC و AUC رد و بدل می‌شود.

لینک به دیدگاه

۱- زیر سیستم شبکه

این سیستم شامل تجهیزات و عملکردهای مربوط به مکالمات End-to-End، مدیریت مشترکین، موبایل می‌باشد و نیز مانند رابطی میان سیستم GSM و مراکز تلفن ثابت PSTN عمل می‌کند. زیر سیستم شبکه، یک زیر سیستم سویچینگ می‌باشد که شاملMSC ها، AUC، HLR، VLR، EIR می‌باشد. در زیر تعریف کوتاهی از هریک از این عناصر اراﺋﻪ شده است.

MSC یا مرکز سرویسهای سویچینگ موبایل، فانکشنهای راه‌اندازی مکالمه Call Setup را انجام می‌دهد، رابطی نیز با مراکز تلفن ثابت دارد و فانکشنهایی نیز مانند اراﺋﻪ صورت حساب مشترکین نیز بر عهده این مرکز است.

HLR یا ثبت کننده محلHome ، یک پایگاه داده متمرکز شامل اطلاعات تمامی مشترکین ثبت شده است.

VLR یا ثبت کننده محل Visitor، یک پایگاه داده شامل اطلاعات موبایل‌هایی است که در حال حاضر در حوزه MSCی کنترلی در حال حرکت هستند. در زمانی که یکMS به حوزهMSC جدیدی وارد می‌شود،VLR ی که به آن MSC متصل شده است، اطلاعاتMS مورد نظر را از HLR درخواست می‌کند. HLR نیز اطلاعات MS مورد نظر را به آنMSC کهMS در حوزه‌اش قرار دارد، اراﺋﻪ خواهد داد .اگر یک MS بخواهد مکالمه‌ای برقرار نماید VLR تمام اطلاعات مورد نیاز جهت برقراری مکالمه را اراﺋﻪ خواهد داد و لزومی ندارد که در هر لحظه از HLR سوال نماید.VLR ، در یک جمله می‌توان گفت، یک HLR توزیع شده است و شامل اطلاعات دقیقی در مورد محل یک موبایل است.

AUC یا مرکز تعیین هویت به HLR متصل می‌شود و وظیفه آن آماده سازی HLR به همراه پارامترهای تعیین هویت و کلیدهای رمزنگاری است که این عملیات برای اهداف امنیتی استفاده می‌شوند.

EIR یا ثبت کننده هویت تجهیزات، یک پایگاه داده است که در آن شماره‌های بین المللی تعیین هویت تجهیزات موبایل IMEI برای هر دستگاه موبایل ثبت شده، ذخیره می‌شوند.

یکی دیگر از ترکیبات زیر سیستم شبکه، Echo Canceller است که مسایل آزار دهنده ای (مانند انعکاس صدا) که از طریق شبکه موبایل در زمان اتصال به یک مدارPSTN ایجاد میشود را کاهش می‌دهد.

شبکهIWF یا فانکشن داخل شبکه‌ای نیز رابطی میانMSC و دیگر شبکه ها ISDN, PSTNمی‌باشد

لینک به دیدگاه

2- زیر سیستم رادیویی

شامل تجهیزات و فانکشن‌های مرتبط با مدیریت اتصالات مسیر رادیویی، مانندHand Over ها می‌باشد .

این زیر سیستم شامل BTS، BSC و MS است. MS به طور قراردادی در زیر سیستم رادیویی قرار گرفته و همیشه آخرین مسیر یک مکالمه است. همچنین از برقراری یک مکالمه (بهمراه زیر سیستم شبکه جهت مدیریت Mobility)، محافظت می‌کند.

MS، دارای قابلیتهای پایانه شبکه و همچنین پایانه کاربر است. هر سلول در سیستم GSMیکBTS با چندین گیرنده و فرستنده دارد. یک گروه ازBTS ها توسط یک BSC کنترل می‌شوند. پیکربندیهای مختلفی برایBSC-BTS وجود دارد. برخی از این پیکربندی‌ها برای وضعیت ترافیک بالا و تعدادی برای مناطقی با ترافیک متوسط طراحی شده‌اند. یک BSC فانکشنهایی چونHand Over وPower Control را کنترل می‌کند.

BSC و BTS با هم بنامBSS شناخته می‌شوند.BSS از دید MSC بصورت یک رابط که ارتباطات لازم را با MS‌ها در حوزه‌ای مشخص برقرار می‌کند، به نظر می‌رسد.

BSS داﺋﻣﺄ با یک مدیریت کانال رادیویی، فانکشنهای انتقال، کنترل لینک رادیویی و تخمین کیفیت و مهیا سازی سیستم برایHand Over ها مرتبط است.

لینک به دیدگاه

۳- زیر سیستم مرکز نگهداری وپشتیبانیomc)) شامل فانکشنهای نگهداری و پشتیبانی تجهیزات gsm می‌باشد و پشتیبانی رابط اپراتور شبکه را نیز بر عهده دارد.omc، به تمام تجهیزات داخل سیستم سویچینگ وbsc متصل می‌شود. و در حقیقت فانکشنهای نظارتی gsm یک کشور را انجام می‌دهد (مانند صورتحساب دادن) و یکی دیگر از مهمترین فانکشنهای آن هم، فانکشن نگهداری hlr یک کشور است.بسته به سایز شبکه، هر کشور می‌تواند بیشتر ازیک omc داشته باشد. مدیریت سراسری و متمرکز شبکه نیز توسط مرکز مدیریت شبکه nmc)) انجام می‌پذیرد و omc نیز مسول مدیریت منطقه‌ای شبکه می‌باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...