رفتن به مطلب

تحصیل در آلمان


ارسال های توصیه شده

شرایط پذیرش دانشجو در آلمان

 

● پذیرش

اصولاً راه تحصیل در مراکز آموزشی آلمان بر روی تمام خارجی ها گشوده است به شرط این که متقاضی شرایط لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی را داشته باشد.

بخش روابط بین الملل (Akademisches Auslandsamt) درهر دانشگاهی مسئول ارزیابی مدارک و شرایط متقاضی برای صدور پذیرش تحصیلی است. متقاضیانی که آخرین مدرک تحصیلی شان در آلمان به رسمیّت شناخته نمی شود، این امکان را دارند که با گذراندن دوره ی کالج سطح علمی خود را به سطح متقاضیان ورود به دانشگاه برسانند. متقاضی تحصیل در آلمان می تواند برای جمع آوری اطّلاعات مورد نیاز پیرامون تحصیل در آلمان، رشته های تحصیلی ومیزان معلومات لازم در زبان آلمانی به موسّسه ی تبادلات دانشگاهی (آکادمیک) آلمان(DAAD) در کشور خود مراجعه نماید. دانشجویان می بایست مدرک زبان معتبری ارائه دهند که برای صدور پذیرش دانشجویی ضروری است. برای ارزیابی سطح زبان آلمانی و دریافت مدرک مورد نظر آزمون های گوناکونی برگزار می شوند که داوطلب می تواند در یکی از آنها شرکت کند. تنها دانشجویان رشته های بین المللی نیازی به ارائه ی مدرکی که دال برسطح معلومات زبان آلمانی باشد، ندارند. زبان مورد نیاز برای این دسته از دانشجویان زبان انگلیسی است.

 

● درخواست پذیرش دانشجویی (Bewerbung)

در ابتدا دانشگاهی را که در آن قصد ادامه ی تحصیل دارید انتخاب کنید. دفترهای روابط بین الملل دانشگاه ها (Akademisches Auslandsamt) مسئول توزیع جواز دانشجویی به متقاضیان واجد شرایط اند. نامه یا یک Email به زبان آلمانی یا انگلیسی به این بخش ارسال کنید و از آنها بخواهید که فرم های درخواست پذیرش و کتابچه های راهنما را برای شما ارسال کنند. پس ازپر کردن فرم های مربوطه، آن ها را به همراه مدارک مورد نیاز، به بخش روابط بین الملل دانشگاه مربوطه ارسال کنید. برای آغاز تحصیل در نیم سال زمستانی ( آغاز: اوّل اکتبر) باید مدارک خود را حد ّاکثر تا ۱۵ ژانویه و برای شروع تحصیل در نیم سال تابستانی( آغاز: اوّل آوریل)، باید این مدارک را حداکثر تا ۱۵ژوئیه ارسال کرده باشید.

 

▪ برای این درخواست به مدارک زیر نیاز دارید:

رونوشت تأییدشده ازمدارک دیپلم، پیش دانشگاهی و کارنامه ی کنکور( دانشجویان ایرانی جهت دریافت پذیرش تحصیلی در آلمان نیاز به ارائه مدرکی دارند که موفّقیّت آنها را در کنکور سراسری تأیید کند یا مدرکی که بر پایان تحصیلات دانشگاه آزاد اسلامی متقاضی گواهی دهد.)

 

تمام مدارک لازم (دبیرستان، دانشگاه) باید توسط مترجم رسمی به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه شده و از طرف وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه ایران و نیز سفارت آلمان تأیید شوند.

 

یک عدد عکس رنگی گذرنامه ای

 

شرح حال مختصر شامل اطّلاعات دقیقی درباره ی مقاطع تحصیلی، مدرسه هایی که در آنها درس خوانده اید، آزمون های مهمی که در این مسیر پشت سر گذاشته اید و اطّلاعاتی از این قبیل.

 

تأییدیّه ای درباره ی پایان تحصیلات دانشگاهی ( اگر تحصیلات دانشگاهی خود را در ایران آغاز کرده و به پایان رسانده اید)

 

مدرک زبان به منظور تأیید معلومات زبانی شما.

 

از ماه مه سال ۲۰۰۴ به دانشجویان خارجی این امکان داده شده است که درخواست خود برای دریافت پذیرش تحصیلی در آلمان را همزمان برای چندین مرکز آموزش عالی در آلمان ارسال کنند. برای ارزیابی مشترک مدارک، ارگانی تشکیل شده که به آن "اَسیست" (Assist) می گویند. اگر دانشگاه مورد نظر شما عضو این ارگان باشد، می توانید مدارک خود را به این مؤسّسه بفرستید.

 

Assist مدارک متقاضیان را بررسی کرده و در صورت کامل بودن مدارک و برآورده بودن شرایط برای دریافت پذیرش ، این مدارک را به دانشگاههای منتخب متقاضی می فرستد.

 

مرکز اصلی توزیع سهمیه ی دانشجویی ZVS مسئول توزیع سهمیّه ی رشته های تحصیلی ویژه ای مانند رشته ی پزشکی است و متقاضیان واجد شرایط را بین دانشگاه های شهرهای گوناکون تقسیم می کند.

 

آن دسته از علاقمندان به تحصیل در آلمان، که از کشورهای عضو اتّحادیّه ی اروپا می آیند، مدارک خود را برای دریافت پذیرش مستقیماً به مرکز اصلی توزیع جواز دانشجویی ZVS می فرستند. ولی دانشجویان سایر کشورها باید مدارک خود را به بخش روابط بین الملل دانشگاه ها (Akademisches Auslandsamt) ارسال کنند.

 

از نیمسال زمستانی تحصیلی سال ۲۰۰۰/۲۰۰۱ به دانشگاه های آلمانی این اجازه داده شده است که در رشته های تحصیلی که در سراسر آلمان با محدودیّت هایی برای صدور پذیرش روبرو هستند، ۲۴ درصد دانشجویان خود را به طور مستقل، با گفت وگوی حضوری انتخاب کنند.

 

مصاحبه ی حضوری این امکان را برای متقاضی فراهم می کند که در مورد انگیزه های خود در انتخاب رشته ی مورد نظر سخن گوید. همچنین بررسی بسیاری از توانایی های متقاضی، که از طریق خواندن شرح حال او امکان پذیر نیست، ممکن است در جریان گفت وگویی حضوری صورت گیرد.

 

توجّه: صدور پذیرش دانشجویی به معنای صدور اجازه ی تحصیل در آلمان نیست. همه ی متقاضیان تحصیل در آلمان به روادید دانشجویی احتیاج دارند. برای دریافت روادید، باید پذیرش دانشجویی ضمیمه ی فرم درخواست روادید دانشجویی شود.

 

● شرایط پذیرش (Zulassung)

پذیرش تحصیلی تنها برای کسانی صادر می شود که دارای همه ی شرایط لازم برای ادامه ی تحصیل در آلمان باشند. متقاضیانی که سطح علمی شان برای تحصیل در آلمان کافی است، می توانند با داشتن دیگر شرایط لازم، برای دریافت پذیرش دانشجویی اقدام کنند. اگر سطح علمی داوطلب پایین تر از سطح علمی مورد نیاز برای تحصیل در مراکز آموزش عالی آلمان باشد، داوطلب می بایست در آزمونی نهایی شرکت کند که به (Feststellungsprüfung) معروف است. معیارهای تعیین سطح علمی داوطلب در ایالت های گوناگون، متفاوت است. چگونگی برگزاری این آزمون ها و پذیرش داوطلبان برای شرکت در این آزمون ها به عهده ی کالج هایی است که با دانشگاه ها همکاری تنگاتنگ دارند.

 

▪ نکته های مهم برای دریافت پذیرش:

تعداد متقاضی در رشته هایی ویژه، بیش از ظرفیت پذیرش است. متقاضیان آلمانی و کشورهای عضو اتّحادیّه ی اروپا با شیوه های گزینشی برای این رشته ها انتخاب می شوند. برای این منظور معدّل داوطلب مهم است. انتخاب داوطلبان از دیگر کشورها در این گونه رشته های دانشگاهی با روش های گزینشی صورت نمی گیرد. ولی در رشته هایی مانند پزشکی یا روانشناسی، سهمیّه مشخّصی برای داوطلبان این کشورها در هر نیمسال تحصیلی در نظر گرفته می شود. در این جا هم معدّل داوطلبان تعیین کننده است.

 

● نام نویسی (Einschreibung)

"آزادی دانشگاهی" یک قاعده ی کلّی در مراکز آموزش عالی آلمان است. یک جنبه ی آن این است که در آلمان هر دانشجو میتواند آزادانه مرکز آموزش عالی مورد نظر و استادان خود را انتخاب نماید. البتّه شرط لازم برای این انتخاب آزادانه، برآورده کردن شرایط لازم برای دریافت پذیرش است. در این میان دانشگاههای خصوصی (Privatuniversitäten) ، مراکز آموزش عالی هنر و موسیقی (Kunst Musikschulen) و مراکز آموزش عالی تربیت بدنی (Sporthochschulen)،معمولاً دانشجویان خود را از طریق آزمون ها و گفت وگوهای حضوری انتخاب میکنند.

 

در بیشتر مراکز آموزش عالی، داوطلب می تواند بلافاصله پس از احراز شرایط مورد نیاز، نام نویسی کند. ثبت نام دانشجویان دریک زمان مشخّص پیش از شروع نیمسال تحصیلی، در دفترامور دانشجویی (Studentensekretariat) دانشگاه مربوطه صورت می گیرد.

 

▪ مدارک زیر به هنگام نام نویسی در مراکز آموزش عالی مورد نیاز است:

 

 

  • فرم درخواست نام نویسی
  • کارنامه ی پایان تحصیلات دبیرستانی (به همراه ترجمه ی تائید شده)
  • جواب پذیرش ( Zulassungsbescheid) از دفتر روابط بین الملل دانشگاه مربوطه
  • در صورت لزوم تأئیدیّه ی داشتن معلومات کافی در زبان آلمانی ( برای دانشجویان رشته های بین المللی تأییدیّه ای برای زبان انگلیسی)
  • گواهی از مرکز آموزش عالی کشور محل سکونت (در صورتی که در کشور خود تحصیلات دانشگاهی را شروع کرده و به پایان رسانده اید.)
  • تأییدیّه ی بیمه ی درمانی

 

با ارائه ی این مدارک نام نویسی با موفّقیّت به پایان می رسد. در پایان می باید مبلغی به عنوان عوارض دانشجویی ( Semesterbeitrag) پرداخت شود. پس از گذراندن این مرحله ها، داوطب به طور رسمی دانشجوی مرکز آموزشی مربوطه محسوب میشود.

 

● مدارک و کارنامه های مورد نیاز Dokumente und Zeugnisse

متقاضیان تحصیل در آلمان، باید مدارک گوناگونی را به اداره های مختلف ارائه دهند.

 

تمام مدارکی که به زبانی غیر از آلمانی صادر شده اند، معمولاً می باید ترجمه شوند. رونوشت تأئیدشده ی ترجمه، برای ارائه به اداره های گوناگون کافی است.

 

ـ توجّه: به هیچ اداره و سازمانی اصل مدارک خود را تحویل ندهید. ارائه ی رونوشت مدارک کافی است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شهریه دانشگاه های آلمان

 

پرداخت شهریه در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان اجباری است. این تصمیم در بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی در ایالت‌های مختلف آلمان به رای گذاشته شد و بسیاری از نمایندگان به آن رای مثبت دادند. پس از این تصمیم‌گیری، در ایالت‌هایی که پرداخت شهریه تصویب شده است، دانشجویان از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷ میلادی، ملزم به پرداخت شهریه هستند.

یکی از دلایل محبوبیت دانشگاه‌های آلمان در بین متقاضیان خارجی در گذشته و حال، عدم پرداخت شهریه بوده است. دانشجویان تا پیش از این، تنها موظف بودند هزینه خدمات دانشجویی را پرداخت کنند. هزینه خدمات دانشجویی‌ مواردی همچون، بلیط تردد با وسائل نقلیه عمومی در شهر محل تحصیل و در مواردی در شهرهای مجاور و همچنین استفاده از سایر خدمات عمومی در دانشگاه را شامل می‌شود.

 

البته الزام پرداخت شهریه در دانشگاه‌های آلمان، بر تعداد متقاضیان خارجی تحصیل در این کشور تاثیر چندانی نداشته است. زیرا که در مقایسه با سایر دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی و حتی در مواردی دانشگاه آزاد در ایران، هزینه تحصیل در آلمان کماکان مقرون به صرفه‌تر است.

 

 

شهریه در ایالت‌های بادن وورتمبرگ و بایرن

در دانشگاه‌هایی که در ایالت بادن وورتمبرگ واقع شده‌اند، از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷، شهریه‌ای به میزان ۵۰۰ یورو در هر ترم دریافت می‌شود. هرینه خدمات دانشجویی در دانشگاه‌های این ایالت، بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ یورو در هر ترم برآورد می‌شود که در اکثر دانشگاه‌های آلمان نیز به همین میزان است.

 

شهریه در دانشگاه‌های ایالت بایرن، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو تصویب شده است. دانشگاه‌ها در این ایالت اجازه دریافت بیش از ۵۰۰ یورو شهریه را ندارند، اما در مواردی بنا به تصمیم دانشگاه، کمتر از ۵۰۰ یورو نیز دریافت می‌شود.‌

 

در برخی از ایالت‌ها، هنوز شهریه دریافت نمی‌شود

شهریه در دانشگاه‌هایی که در ایالت‌های برلین، براندنبورگ، هسن، مکلنبورگ فورپومرن و ایالت شلسویگ هولشتاین واقع شده‌اند، تا کنون تصویب نشده است. در ایالت‌های نام برده، بحث و تبادل‌نظر بر سر الزامی کردن شهریه کماکان ادامه دارد، این تصمیم اما بستگی به رای نمایندگان در مجلس ایالت‌ها دارد.

در ایالت برمن، پرداخت شهریه به طور موقت، به میزان ۵۰۰ یورو در هر ترم تصویب شده است. اما به طور مثال در دانشگاه برمن، شرایط خاصی برای پرداخت شهریه وجود دارد. از جمله محل سکونت دانشجو و یا تعداد ترم‌های گذرانده در دانشگاه، بر میزان شهریه پرداختی موثر خواهد بود. البته این شرایط موقت اعلام شده و قرار است در مجلس ایالت برمن، در این مورد تصمیمی واحد اتخاذ شود.

 

شهریه در ایالت هامبورگ و در حال حاضر در دانشگاه هامبورگ، به میزان ۳۷۵ یورو تصویب شده است. این مبلغ که در ابتدا ۵۰۰ یورو اعلام شده بود، در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۳۷۵ یورو کاهش یافت.

 

در ایالت نیدرزاکسن نیز پرداخت شهریه از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷ اجباری است و دانشجویان برای هر ترم علاوه بر هزینه خدمات دانشجویی، مبلغ ۵۰۰ یورو به عنوان شهریه پرداخت می‌کنند.

 

کاهش میزان شهریه در برخی از دانشگاه‌ها

در ایالت نوردراین وستفالن نیز شرایط به همین ترتیب است. سقف دریافت شهریه در دانشگاه‌های این ایالت ۵۰۰ یورو است. بنا به تصمیم مجلس ایالت نوردراین وستفالن، تعیین میزان شهریه تا سقف ۵۰۰ یورو، به عهده دانشگاه‌ها است. از همین رو نیز دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه دورتموند، شهریه دانشگاه را به میزان ۲۰ یورو در هر ترم کاهش داده‌اند. دانشجویان دانشگاه بیله‌فلد در همین ایالت، در صورت داشتن شرایط لازم از پرداخت شهریه معاف می‌شوند و پس از اتمام دوران تحصیل تعهد اخلاقی به بازپرداخت شهریه دارند. البته شهریه در این دانشگاه که در ابتدا ۵۰۰ یورو اعلام شده بود، از ترم تابستانی سال ۲۰۰۹میلادی به ۳۵۰ یورو کاهش خواهد یافت.

 

در ایالت‌های راینلند فالز و زاکسن شهریه تصویب نشده است. اما دانشجویانی که برای دومین بار شروع به تحصیل می‌کنند، افراد بالای ۶۰ سال و یا دانشجویانی که در زمان تعیین شده، تحصیل خود را به پایان نرسانده‌اند، موظف به پرداخت ۶۵۰ یورو در ایالت راینلند فالز و تا سقف ۵۰۰ یورو در ایالت زاکسن هستند.

 

در ایالت‌های تورینگن و زاکسن انهالت، در صورتی‌ که ۴ ترم از زمان تعیین شده برای اتمام دوره تحصیلی گذشته باشد، دانشجویان موظف به پرداخت ۵۰۰ یورو در هر ترم در دانشگاه‌های دو ایالت نام برده هستند.

 

در ایالت زارلند، تعیین میزان شهریه برعهده دانشگاه گذاشته شد. در تنها دانشگاه ایالت زارلند، دانشجویان موظف هستند در ترم‌های اول و دوم تحصیلی در مقطع کارشناسی ۳۰۰ یورو و از ترم سوم، ۵۰۰ یورو شهریه پرداخت کنند. در مقطع کارشناسی ارشد، شهریه از ترم اول تحصیلی به میزان ۵۰۰ یورو تصویب شده است.

 

 

منبع: دویچه وله

لینک به دیدگاه

تحصیل رایگان در دانشگاه ماگدبورگ

 

دانشگاه ماگدبورگ (Universität Magdeurg)، واقع در ایالت زاکسن آنهالت (Sachsen-Anhalt) در سال ۱۹۹۳ تاسیس شده است و جزو جدیدترین دانشگاه‌های آلمان به حساب می‌آید. دانشگاه‌های شرق آلمان برای جذب دانشجویان تبلیغ بیشتری می‌کنند، اما امسال دانشگاه ماگدبورگ نشان داد که نیاز چندانی به تبلیغ برای داوطلبان ندارد.

۳۲۰۰ متقاضی تحصیل در ترم جاری میلادی (۲۰۰۹ / ۲۰۱۰) در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند. شهرت دانشگاه ماگدبورگ در رشته‌های فنی و مهندسی، به ویژه در بخش ماشین‌آلات سنگین است. سطح بین‌المللی دانشگاه ماگدبورگ نیز در طی سال‌های اخیر افزایش داشته است و همین موضوع نیز باعث شده که بیش از ۱۳ درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان غیرآلمانی تشکیل دهند. آماری که برای دانشگاهی در شرق آلمان، موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

 

تحصیل رایگان در ۶۲ رشته دانشگاهی

دانشگاه ماگدبورگ از ۹ دانشکده تشکیل شده است که امکان تحصیل در بیش از ۶۲ رشته‌ی دانشگاهی را فراهم می‌کنند. در میان دانشکده‌ها می‌توان به دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده برق و فن‌آوری اطلاعات، دانشکده علوم کامپیوتر، دانشکده ریاضیات، علوم پزشکی، علوم طبیعی و دانشکده علوم انسانی اشاره کرد.

شهریه در دانشگاه ماگدبورگ هنوز تصویب نشده است و در تحصیل در این دانشگاه رایگان است. دانشجویان برای هر ترم تنها مبلغی در حدود ۶۵ یورو بابت هزینه خدمات دانشجویی پرداخت می‌کنند. از جمله موارد استفاده از خدمات دانشجویی که با پرداخت این هزینه امکان‌پذیر می‌شود، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردی در شهرهای مجاور می‌باشد. در ایالت‌های تورینگن و زاکسن آنهالت، در صورتی‌ که ۴ ترم از زمان تعیین شده برای اتمام دوره‌ی تحصیلی گذشته باشد، دانشجویان موظف به پرداخت ۵۰۰ یورو در هر ترم در دانشگاه‌های دو ایالت نام برده هستند.

 

تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه ماگدبورگ

در کنار ارائه بیش از ۶۲ رشته دانشگاهی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه ماگدبورگ فراهم شده است. تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و اقتصاد، تحصیل در رشته مهندسی شیمی و مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیل در مقطع دکترا در رشته اقتصاد از جمله رشته‌های تحصیلی‌ای هستند که در مقاطع ذکر شده به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. تحصیل و نوشتن رساله در سایر رشته‌ها نیز در مقطع دکترا در صورت موافقت استاد راهنما به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است.

 

 

منبع : دویچه وله

لینک به دیدگاه

دوره‌ی دکترا در آلمان؛ شرایط و هزینه‌ها

 

علاقه‌مندان به تحصیل در مقطع دکترا، پس از پایان دوران تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد، اقدام به نوشتن رساله‌ی دکترا می‌کنند. هدف از تحصیل در مقطع دکترا، گشودن مباحث جدید علمی در رشته مورد علاقه‌ی داوطلب است، این دوره در قالب امتحانی نهایی به پایان می‌رسد.

شاید شرایط کمی ساده به نظر برسد، اما برای دریافت مدرک دکترا، راه سخت و پر فراز و نشیبی پیش روی علاقه‌مندان است. سالانه در حدود ۲۴ هزار نفر، در دوره‌ی دکترا از دانشگاه‌های آلمان فارغ‌التحصیل می‌شوند. اما آمار دقیقی از دانشجویان این دوره و همچنین افرادی که به دلایل مختلف از ادامه راه باز می‌مانند، در آلمان در دست نیست.

انگیزه بسیاری از افراد برای تحصیل در دوره دکترا، افزایش درآمد و استفاده از امکانات بیشتر در زمینه‌های شغلی در آینده است. درآمد سالانه‌ی افرادی که در رشته‌های علوم پزشکی و مدیریت با مدرک دکترا مشغول به کار می‌شوند، در مقایسه با سایر همکاران خود بدون مدرک دکترا، در آلمان تا حدود ده‌ها هزار یورو متفاوت خواهد بود.

 

قدم اول برای پذیرش در دوره‌ی دکترا

اما اولین قدم برای ورود به دوره‌ی دکترا چیست؟ زیلکه روسلر که دانش‌آموخته‌ی رشته فیلم و تئاتر است، پیدا کردن موضوع رساله را سخت‌ترین مرحله‌ی کار می‌داند: «در واقع سخت‌ترین کار در ابتدا این بود که ببینی، اصلا در مورد چه موضوعی می‌خواهی تحقیق کنی؟ ما دانشجوهای رشته‌های علوم انسانی موضوعی مشخص از استاد راهنما دریافت نمی‌کنیم، بلکه باید شخصا باید به فکر موضوع و موافقت استاد راهنما با آن باشیم. مهم این است که باید موضوعی را انتخاب کنی که قبلا روی آن کار علمی نشده باشد. نه اینکه چند تا کتاب را خلاصه نویسی کنی، این اسمش کار علمی نیست. فکرکردن روی همین موضوع چند ماه از من وقت گرفت.»

در دانشگاه‌های آلمان در فرم کلاسیک دوره‌ی دکترا در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی، کلاس درس به شکلی که در سایر مقاطع تحصیلی مرسوم است، وجود ندارد. بنابراین انتخاب موضوع و پیدا کردن استادی که علاقه‌مند به سرپرستی پروژه باشد، مهم‌ترین اقدام است.

 

تامین هزینه‌های زندگی

یکی از مسائل پیش روی دانشجوهای دوره‌ی دکترا، تامین مالی هزینه‌های زندگی است. گفتنی است که تحصیل در دوره‌ی دکترا در دانشگاه‌های آلمان، رایگان است. اما دانشجویان هزینه‌های دیگری نیز دارند که برای رفع آن بایستی کار کنند. اجازه کارکردن برای دانشجویان بیش از ۲۰ ساعت در هفته نیست، بنابراین عده‌ای به درخواست بورس تحصیلی روی می‌آورند.

برخی از دانشجویان دوره‌ی دکترا نیز در دانشگاه مشغول به کار می‌شوند. این افراد در زمینه تحقیقاتی مرتبط با موضوع پایان‌نامه‌شان، زیر نظر استاد راهنما تحقیق می‌کنند. یعنی با یک تیر دو نشان. نوشتن پایان ‌نامه، در کنار کار در دانشگاه و تامین زندگی دانشجویی. آنکه گرهارد، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی است و تحقیقاتی در زمینه مشکلات مالی دانشجویان دکترا در آلمان انجام داده است. از او پرسیدیم، کار دانشجویی در دانشگاه برای دانشجویان دکترا در کدام رشته‌ها پردرآمد تر است؟ «به نسبت نوع رشته متفاوت است. رشته‌هایی وجود دارند که در آن‌ها هزینه‌ها مناسب‌تر است. به طور مثال در رشته‌های اقتصاد و فنی و مهندسی معمولا دانشجوهای دکترا در دانشگاه کار پیدا می‌کنند و می‌توان گفت که به نسبت دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و طبیعی حقوق بیشتری هم دریافت می‌کنند.»

 

منبع: دویچه وله

لینک به دیدگاه

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان

 

هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد. بخش اول هزینه‌هایی است که مربوط به دانشگاه و تحصیل می‌شود. بخش دوم را می‌توان به هزینه‌های جانبی همانند بیمه دانشجویی، مواد غذایی و خانه دانشجویی تقسیم‌بندی کرد.

 

مهم‌ترین بخش هزینه‌های دانشجویی شهریه دانشگاه است. البته شهریه در تمامی دانشگاه‌های آلمان وجود ندارد و به طور نمونه در ایالت‌های برلین، براندنبورگ، هسن، مکلنبورگ فورپومرن و ایالت شلسویگ هولشتاین، شهریه هنوز تصویب نشده است.

 

اما هزینه خدمات دانشجویی که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو در هر ترم است، در تمامی دانشگاه‌ها وجود دارد. با پرداخت هزینه خدمات دانشجویی، می‌توان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردی در شهرهای مجاور و همچنین از امکانات گوناگون دانشگاه استفاده کرد.

 

اما در دانشگاه‌هایی که شهریه وجود دارد نیز این مبلغ از مرز ۵۰۰ یورو در هر ترم تجاوز نمی‌کند. بنابراین می‌توان گفت که هزینه دانشجویی با احتساب شهریه و مخارجی همچون خرید کتاب و یا کپی کردن و از این قبیل هزینه‌ها، با تقسیم بر ماه‌های سال، مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو در هر ماه خواهد بود. همان طور که اشاره شد در دانشگاه‌هایی که شهریه وجود ندارد‌، طبیعتا این میزان کمتر خواهد بود.

 

 

هزینه‌های غیرتحصیلی و جانبی

اما مهم‌ترین هزینه‌ی غیرتحصیلی مربوط به خانه دانشجویی است. در این مورد دو انتخاب وجود دارد. انتخاب اول، خانه‌های تحت پوشش دانشگاه که ارزان‌تر و از امکانات بیشتری برخوردارند (به طور نمونه استفاده رایگان از اینترنت). انتخاب دوم خانه‌های دانشجویی خصوصی است.

 

طبیعتا در شهرهای کوچک هزینه‌های مسکن ارزان‌تر و در شهرهای بزرگ گران‌تر است. با این حال چه در خانه‌های خصوصی و چه در خانه‌های دانشجویی تحت پوشش دانشگاه، بایستی مبلغی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در هر ماه برای مسکن در نظر گرفت. نکته قابل ذکر دیگر در مورد خانه‌های دانشجویی خصوصی و وابسته به دانشگاه در این است که در مورد دوم هزینه‌هایی همچون آب، برق، شارژ ماهانه، بر روی اجاره بها است، در حالی که در خانه خصوصی علاوه بر مبلغ اجاره، هزینه موارد ذکر شده را نیز جداگانه باید پرداخت.

 

هزینه بعدی که راهی برای فرار از آن وجود ندارد، هزینه بیمه دانشجویی است. دانشجویان بدون گواهی بیمه در دانشگاه ثبت‌نام نمی‌شوند. البته هزینه بیمه برای دانشجویان کمتر از افراد شاغل است. با توجه به شرکت طرف قرارداد، مبلغی بین ۶۰ تا ۷۰ یورو در هر ماه برای بیمه دانشجویی باید در نظر گرفته شود.

 

اگر برای مواد غذایی و پوشاک نیز مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو در هر ماه در نظر بگیریم که البته تنها در قالب زندگی دانشجویی قابل تصور است، هزینه‌ها با احتساب هزینه‌های تحصیلی و غیرتحصیلی و با توجه به الزام پرداخت شهریه یا عدم الزام آن، شهر محل سکونت و همچنین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری همانند تلفن و اینترنت (در خانه‌های خصوصی)، مبلغی در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو در هر ماه برآورد می‌شود.

 

از همین رو نیز افرادی که ضمانت مالی از سوی بستگان خود در آلمان ندارند، موظف هستند، پیش از دریافت ویزا، ملبغی در حدود ۸۵۰۰ یورو برای سال اول زندگی به حساب بانکی‌ای به نام خود در آلمان منتقل کنند. این مبلغ برای پوشش هزینه‌هایی است که ذکر شد و تقسیم آن بر ماه‌های سال، در حدود ۷۰۰ یورو خواهد بود. البته در این میان کار دانشجویی را نیز نباید فراموش کرد. دانشجویان خارجی اجازه دارند ۹۰ روز کامل یا ۱۸۰ روز، نیمه وقت، کار کنند. درآمد کارهای دانشجویی پایه‌ای ۴۰۰ یوروای دارد و از این رو با کار دانشجویی می‌توان بیش از نیمی از هزنیه‌های دانشجویی و در مواردی تمامی آن را تامین کرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اقامت دانشجویی در آلمان

 

علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، پس از دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و یا کالج در آلمان برای سفر به این کشور به روادید دانشجویی نیاز دارند. صدور روادید دانشجویی برای داوطلبان ایرانی از طریق سفارت آلمان در تهران صورت می‌گیرد. اجازه اقامت در ابتدا به صورت موقت (غالبا سه ماهه) و با عنوان شرکت در دوره‌های زبان و یا ثبت‌نام در دانشگاه (در صورت داشتن مدرک زبان) صادر می‌شود.

 

صدور و تمدید روادید در آلمان

پس از حضور در آلمان و ثبت‌نام در دانشگاه، دانشجو برای تمدید روادید دانشجویی خود به اداره اتباع خارجی در شهر محل سکونت‌ مراجعه می‌کند. پس از ارائه مدارک لازم این‌بار اجازه اقامت محدود و از نوع دانشجویی برای شخص متقاضی صادر می‌شود. به عبارت دیگر اجازه اقامت دانشجویی از این هنگام شروع و غالبا به مدت یک سال صادر می‌شود.

این اقامت هربار با نظارت بر میزان پیشروی دانشجو در تحصیل، وضعیت مالی وی و همچنین داشتن بیمه دانشجویی تمدید می‌شود. به بیانی دیگر طول دوران تحصیل محدود است و نمی‌توان اقامت دانشجویی و تحصیل در آلمان را به عنوان امکانی برای اقامت دائم در این کشور قلمداد کرد. روادید دانشجویی که اقامت دانشجویی را ممکن می‌سازد، هر بار با عنوان مشخص تحصیل در رشته‌ی دانشگاهی دانشجو و اجازه کار به صورت محدود (۹۰ روز به صورت تمام وقت و یا ۱۸۰ روز به صورت پاره وقت) صادر می‌گردد.

 

تبدیل اقامت غیردانشجویی به اقامت دانشجویی

نکته‌ای مهم در این بین قابل توجه است. افرادی که روادید آن‌ها با عناوینی به غیر از اقامت دانشجویی در آلمان (به طور نمونه برای گذراندن دوره‌های زبان و یا به عنوان توریست) صادر شده است، برای تحصیل در این کشور بایستی مجددا به ایران بازگردند و پس از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان برای اخذ روادید دانشجویی اقدام کنند. به عبارتی دیگر شروع به تحصیل برای افرادی که با روادید غیر دانشجویی و برای مدت محدود در آلمان هستند، ممکن نیست.

 

تحصیل در آلمان با اقامت موقت از سایر کشورها

شرایط ذکر شده برای دانشجویان ایرانی مقیم سایر کشورها که برای ادامه تحصیل قصد سفر به آلمان را دارند نیز صادق است. دانشجویان ایرانی سایر کشورها در صورتی که اقامت دائم کشور محل سکونت‌شان را داشته باشند، قوانین تابعین همان کشور برای حضور آنان در آلمان صدق می‌کند. اما در صورتی که این دانشجویان در سایر کشورها با اقامت دانشجویی و با مدت زمان محدود به تحصیل مشغول هستند، برای ادامه تحصیل در آلمان بایستی مجددا به ایران بازگشته و از طریق سفارت آلمان در تهران اقدام کنند.

به بیان دیگر، این دانشجویان حتی در صورت داشتن پذیرش از دانشگاه‌های آلمان نمی‌توانند با اقامت دانشجویی کشور محل سکونت‌شان برای تحصیل در آلمان، به این کشور سفر کنند. بلکه بایستی برای این علاقه‌مندان روادید دانشجویی صادر شود و همانند سایر داوطلبان با اقامت دانشجویی در آلمان به تحصیل مشغول شوند.

 

 

منبع: دویچه وله

لینک به دیدگاه

بورس‌ها، موسسه‌ها ونهادهای پژوهشی

 

بسیاری از برندگان جایزه‌ی نوبل در سال‌های گذشته، کسانی هستند که درآلمان به دنیا آمده‌اند ولی در خارج از کشور به‌ویژه در ایالات متّحده‌ی امریکا زندگی می‌کنند. این مسئله که پژوهشگران و دانشمندان آلمانی، کشورهای دیگر را برای پژوهش به آلمان ترجیح می‌دهند، برای دست‌اندرکاران زنگ‌خطر را به صدا درآورده‌است. افزون بر مسئله‌ی فرار مغزهای آلمانی به خارج از کشور، جذب پژوهشگران خارجی هم در سال‌های گذشته با مشکل‌های فراوانی روبرو بوده است. محقّقان دیگر کشورها به دلیل مراحل پیچیده‌ی اداری (بروکراسی) و کمبود امکاناتی که پژوهشِ متناسب با معیارهای بین‌المللی را ممکن می‌سازند، انگیزه‌ای برای سفر به آلمان و پژوهش دراین کشورنداشتند. امّا برای متوقّّف‌کردن این روند منفی، تدابیری اندیشیده شده است. امروزه آلمان در بخش پژوهش بیش از پیش به سرمایه‌گذاری می‌پردازد. به‌گونه‌ای که سالانه تقریباً ۴۵ میلیارد یورو به بخش پژوهش و توسعه تعلّق می‌گیرد. آلمان نه تنها به سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش سامان می‌دهد، بلکه با قوانین تازه‌ی مهاجرت، به پژوهشگران خارجی و همراهان آنها شانس و انگیزه‌ی بهتری برای سفر به آلمان می‌دهد. در یک کلام: آلمان میخواهد به کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی ایده‌های نو تبدیل گردد. آلمان که از نظر اقتصادی یکی از بزرگترین صادرکنندگان در جهان محسوب می‌شود، سال‌هاست که با برنامه‌های گوناگون در صدد واردات سلول‌های خاکستری است. اعطای بورس‌های گوناگون از سوی مراکز پشتیبانی کننده‌ی پژوهشگران، ارائه‌ی موضوع‌های تحقیقاتی جدید از سوی مؤسّسه‌های علمی و مراکز آموزش عالی و برنامه‌های ویژه‌ی دولت فدرال آلمان در این خصوص، بیش از پیش آلمان را به عنوان مرکزی ایده‌آل برای پژوهش در سطح جهان مطرح کرده‌است و پژوهشگران را به خود جذب می‌کند.

 

در آلمان بنیادهای گوناگونی به پژوهشگران رشته‌های گوناگون بورس اعطا می‌کنند.

 

بنیاد الکساندر فُن هومبُلدْت (Die Alexander von Humboldt-Stiftung)

این بنیاد که به اختصار(AvH) خوانده می‌شود، مهمترین نهاد اعطا کننده‌ی بورس به پژوهشگران خارجی است. این نهاد سالیانه با بورسیه‌کردن بیش از ۵۰۰ پژوهشگر خارجیِ دارایِ مدرک دکترا، برای آنان امکان اقامتی نسبتاً طولانی در آلمان با اهدافی پژوهشی را فراهم می‌کند. دانشمندان و پژوهشگران تمامی کشورها و تمامی رشته‌ها، می‌توانند از این بنیاد درخواست بورس کنند. دو برنامه‌ی اصلی این بنیاد برای پژوهشگران برجسته‌ی خارجی با مدرک دکترا عبارتند از:

اعطلی بورس‌های پژوهشی برای دوره‌های ۶ تا ۱۲ ماهه

اعطای بیش از ۱۰۰ جایزه‌ی پژوهشی در سال به محقّقان برجسته‌ی بین‌المللی به همراه اقامتی ۴ تا ۱۲ ماهه برای کار بر روی موضعی که پژوهشگر خود شخصاً برگزیده است.

 

انجمن ماکس پلانک (Max- Planck)

دانشمندان جوان و مستعد که در رشته‌ی خود راندمان با ارزشی داشته‌اند، می‌توانند از این مؤسّسه درخواست بورس نمایند. به این دانشمندان جوان این امکان داده می‌شود که در چهارچوب برنامه‌های پژوهشی که دوره‌ی آن‌ها تا ۵ سال هم می‌رسد، در مسیر دست‌یابی به نقش‌های کلیدی در رشته‌های علمی مورد نظر آموزش ببینند. این برنامه‌های پژوهشی به گروههای نسل جوان مستقل معروفند.

 

انجمن تحقیقات آلمان (DFG)

این انجمن با همکاری وزارت امورخارجه‌ی آلمان، با برنامه‌هایی ویژه، برای پژوهشگران خارجی، با سفرهای تحقیقاتی، شرکت در کنگره‌های گوناگون و سخنرانی‌ها، امکان ارتباط با پژوهشگران و دانشمندان سایر کشورها را فراهم می‌کند.

 

مؤسّسه‌ی تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD)

این مؤسّسه هم با ارائه‌ی برنامه‌هایی گوناگون از فعّالیّت‌های پژوهشی دانشجویان دکترا و فوق دکترا پشتیبانی می‌کند.

 

مؤسّسه‌ها و نهادهای پژوهشی در آلمان

آلمان سرزمین مخترعان و پژوهشگران است. دانشمندان آلمانی در سراسر دنیا از شهرت بسیار خوبی برخوردارند. بسیاری از پژوهشگران خارجی امروزه در آلمان در رشته‌های گوناگون به تحقیق می‌پردازند. پژوهش در آلمان هم در دانشگاه‌ها و هم در مؤسّسه‌های دیگر که خارج از دانشگاه‌ها فعّال‌ند، انجام می‌شود. فراوانی مؤسّسه‌های پژوهشی و نهادهای پشتیبان‌کننده‌ی پژوهش و پژوهشگران، یکی از مشخّصه‌های مهم فضای تحقیقاتی در آلمان است. با همکاری تنگاتنگ بین مراکز آموزش عالی وبخش‌های اقتصادی، امکان تحقیقات بنیادی و کاربردی در آلمان میسّر می‌گردد. برخی ازسازمانهای علمی دولتی که مکمّل دانشگاه‌ها در زمینه‌های پژوهشی هستند، عبارتند از:

Die Max- Plank- Gesellschaft انجمن ماکس پلانک

Die Hermann von Helmholtz- Gemeinschaftانجمن هرمان فُن هلم هُلتز

Die Fraunhofer-Gesellschaftانجمن فرائِن هُفِر

Die Leibniz- Gemeinschaftانجمن لایب نیتس

Die deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)انجمن تحقیقاتی آلمان l

مراکز آموزش عالی

اصل مهم در دانشگاه‌های آلمان، اصل یکپارچگی آموزش و پژوهش است. دانشگاه نه تنها مکانی برای آموزش بلکه همزمان مکانی است برای پژوهش.

دولت ویا نهادهای گوناگون، در چهارچوب قرارداد، امکانات مالی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهند. علاوه بر این، مراکز آموزش عالی علمی می‌توانند برای انجام پروژه‌های پژوهشی ویژه (SFB) از جامعه‌ی تحقیقاتی آلمان (DFG) درخواست کمک مالی کنند.برای پیش‌برد پروژه‌های پژوهشی ویژه (SFB) معمولاً دوره‌های ۱۲ ساله در نظر گرفته می‌شود. این پروژه‌ها از سوی

دولت فدرال و ایالت‌ها حمایت مالی می‌شوند. مؤسّسه‌های پژوهشی غیر وابسته به دانشگاه هم می‌توانند با این پروژه‌ها همکاری کنند.

 

انجمن فراوئن هُفِر

که در سال ۱۹۴۹ تأسیس شده است، به انجام تحقیقات کاربردی به منظور بهره‌گیری مستقیم سازمانها و جامعه از نتایج تحقیقات، می پردازد.

اهداف این انجمن:

پژوهش در زمینه‌های عملی: این انجمن پژوهش‌هایی را در چهارچوب قرارداد برای بخش صنعت، سازمان‌های خدماتی و بخش دولتی انجام می‌دهد. مشتریان بخش‌های اقتصادی با این‌گونه قراردادها به این انجمن مأموریّت می‌دهند، برای آنان راه‌حل‌هایی برای مشکلات تکنیکی و یا سازمانی بیابد. این انجمنهمچنین راهکارهایی را برای رویارویی با مشکلات اقتصادی و اجتمایی که در سال‌های آینده پیش خواهند آمد، پیشنهاد می‌کند.هدف اصلی از پژوهش‌های این سازمان، انتقال دانش به‌روز به بخش عملی و کاربردی است.

این انجمن همچنین برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها امکان ادامه‌ی آموزش در قالب کارهای پژوهشی با زمینه‌های کاربردی را فراهم می‌نماید.

در چهارچوب برنامه‌های تکنولوژی اتّحادیّه اروپا این انجمن در کنسرسیوم‌های صنعتی در یافتن پاسخی برای پرسش‌های تکنیکی کمک می‌کند.

در حال حاضر ۸۰ مؤسّسه‌ی پژوهشی پراکنده در سراسر آلمان و شعبه‌هایی در اروپا، امریکا و آسیا زیر نظر این انجمن به فعالیّت می‌پردازند. بودجه‌ی سالانه‌ی این انجمن بالغ بر یک میلیارد یورو می‌باشد و ۱۲۷۰۰ نفر در ارتباط با این مؤسّسه به کار مشغولند.

 

انجمن هِرمان فُن هِلم هُلْتْز Hermann von Helmholtz

این انجمن با مراکز پژوهشی متعدّدی که در اختیار دارد، یکی از بزرگترین سازمان‌های علمی در آلمان محسوب می‌شود. ۲۴۰۰۰ کارمند این سازمان در زمینه‌های علمی ـ تخصّصی در حوزه‌های گوناگون فعّلیّت می‌کنند. در مراکز پژوهشی این سازمان از طریق بررسی سیستمهای پیچیده، به شناسایی و پیشنهاد راه‌حل برای موضوعات حاد اجتماعی، علمی و اقتصادی پرداخته می‌شود.

زمینه‌های پژوهشی این سازمان:

 

  • ساختار
  • مادّه کره‌ی زمین و محیط زیست
  • حمل و نقل و فضا
  • سلامتی
  • انرژی تکنولوژی کلیدی

این سازمان برای اعضای خود زمینه را برای مبادله‌ی تجربه و اطّلاعات فراهم می‌کند و هماهنگی‌های لازم را برای فعالیّت‌های

آنان در بخش پژوهش و توسعه به عمل می‌آورد. افزون بر این، این سازمان همکاری بسیار نزدیکی با مراکز آموزش عالی دارد.

 

انجمن ماکس پلانک

این انجمن بیشتر در زمینه‌های پژوهش‌های بنیادی فعّال است. انستیتوهای این مؤسّسه در سطح بین‌المللی از اعتبار خاصی برخوردارند. از آغاز فعّالیّت این موسّسه در سال ۱۹۴۸ تا کنون ۱۵ پژوهشگر عضو ماکس پلانک موفّق به دریافت جایزه‌ی نوبل شده‌اند.

این انجمن با داشتن تقریباً ۸۰ مؤسّسه، تحقیقات پایه‌ای در زمینه‌های علوم انسانی و طبیعی انجام می‌دهد. پژوهش‌های پایه‌ای این انجمن در زمینه‌های زیر انجام می‌شوند:

این انجمن با داشتن تقریباً ۸۰ مؤسّسه، تحقیقات پایه‌ای در زمینه‌های علوم انسانی و طبیعی انجام می‌دهد. پژوهش‌های پایه‌ای این انجمن در زمینه‌های زیر انجام می‌شوند:

 

  • در زمینه‌های بیولوژی و پزشکی
  • در زمینه‌ی شیمی، فیزیک و تکنیک
  • در زمینه‌ی علوم انسانی

در اثر همکاری این انجمن با دانشگاه‌ها " مدرسه‌های تحقیقاتی بین‌المللی ماکس پلانک" به وجود آمده‌اند. این مدرسه‌ها با برنامه‌هایی از قبیل پشتیبانی از دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره‌های دکترا را دارند، به گسترش فعالیّت خود در زمینه‌ی همکاری‌های بین‌المللی می‌پردازد. دست‌کم نیمی از امکانات مالی این انجمن به متقاضیان خارجی تعلّق می‌گیرد.

 

انجمن لَیب نیتس (Leibniz)

انجمن لَیب نیتس ائتلافی است از ۸۰ انستیتو و با مراکز آموزش عالی، بخش صنعت، نهادهای سیاسی و دولتی همکاری نزدیک دارد. انستیتوهای این انجمن در سطح بین‌المللی به پژوهش‌های پایه‌ای با ویژگی‌های کاربردی می‌پردازند.

برخی از زمینه‌های گوناگون پژوهشی این انجمن عبارتند از:

- علوم انسانی

- علوم اجتماعی و اقتصادی

- علوم ریاضی، طبیعی و مهندسی

- مسائل زیست محیطی

هدف این انجمن از پژوهش در زمینه‌های گوناگون، یافتن راه‌‌کارهایی برای رویارویی با مسائل گوناکونی است که پژوهشگران هم امروزه با آن روبرو هستند وهم به عنوان مشکلات آینده دیده می‌شوند. بسیاری از انستیتوهای Leibniz برای حلّ مشکلاتی که جامعه با آن روبرو بوده، پایه‌گذاری شده‌اند.

 

انجمن تحقیقاتی آلمان (DFG)

این انجمن از فعالیّت‌های پژوهشی در مراکزآموزش عالی آلمان و مؤسّسه‌های پژوهشی دولتی پشتیبانی می‌کند. مراکز آموزش عالی آلمان می‌توانند برای پژوهش در زمینه‌های تحقیقاتی ویژه Sonderforschungsbereiche (SFB) از این سازمان کمک بگیرند.

در این انجمن دانشمندان بر روی موضوع‌های پژوهشی پیچیده و پرهزینه به کار مشغولند.

برای پژوهش در زمینه‌های تحقیقاتی ویژه معمولاً دوره‌ای ۱۲ ساله در نظر گرفته می‌شود و دولت فدرال و همچنین ایالت‌ها از این پروژه‌های پرهزینه‌ی دراز مدّت پشتیبانی میییییی‌کنند. به‌این ترتیب امکان پژوهش درازمدّت در دانشگاه‌ها و پشتیبانی از پژوهشگران جوان با وجود کمبود بودجه‌های تحقیقاتی، امکان‌پذییر می‌شود. موضوع‌های پژوهشی (SFB) بسیار گوناگون‌اند. (SFB)می‌تواند همچنین مؤسّسه‌های پژوهشی غیر دانشگاهی و بخش صنعت و اقتصاد را هم در پروژه‌های خود شریک کند واز سوی دیگر با سایر مراکز آموزش عالی و مؤسّسه‌های پژوهشی و همچنین با پژوهشگران دیگر کشورها ارتباط برقرار کند. در حال حاضر (DFG) از ۳۰۰ پروژه‌ی در زمینه‌های تحقیقاتی ویژه پشتیبانی می‌کند و سالانه با آغاز به کار ۲۵ پروزه‌ی جدید، که جایگزین پروژه‌های پایان یافته می‌شوند، موافقت می‌نماید.

 

فرهنگستان علوم آلمان

در آلمان به دلیل وجود سیستم فدرالی، انجمنی به عنوان" فرهنگستان ملی علوم" وجود نددددارد. اما به‌جای چنینن انجمنی، اتّحادیّه‌ی فرهنگستان‌های علوم آلمان" پایه‌گذاری شده که ترکیبی است از هفت فرهنگستان مختلف است. مقرّ اصلی این اتّحایّه در شهر ماینز است. این فرهنگستان‌ها در مجموع بیش از ۱۴۰۰ عضو دارند.

این فرهنگستان‌‌ها موظّف به پیشبرد پروژه‌های پژوهشی از طریق همکاری‌های میان‌رشته‌ای هستند.

نام‌های هفت فرهنگستان علوم آلمان:

فرهنگستانِ علومِ نُردْراین‌ـ وِست‌فالِن در دوسلدُرف

Nordrhein-Westfälische Akademie der Wissenschaften Die

فرهنگستان علوم برلین‌ـ بِراندِن‌بورگ

Berlin-Brandenburgische Akademie der WissenschaftenDie

فرهنگستان علوم بایرن در مونیخ

Bayerische Akademie der WissenschaftenDie

فرهنگستان علوم ساکسن در لایپزیگ

Sächsische Akademie der Wissenschaften zu LeipzigDie

فرهنگستان علوم هایدلبرگ

Heidelberger Akademie der Wissenschaften Die

فرهنگستان علوم گُتینگِن

Akademie der Wissenschaften zu GöttingenDie

فرهنگستان علوم و ادبیّات در ماینز

Akademie der Wissenschaften und der LiteraturDie

این فرهنگستان‌ها پلی میان دانش و جامعه هستند و از سوی دیگر همکاری‌های علمی در سطح بین‌المللی را برنامه‌ریزی می‌کنند. این فرهنگستان‌ها از سوی ایالت‌ها پشتیبانی مالی می‌شوند.

 

منبع: دویچه وله

لینک به دیدگاه

نظام آموزشی در آلمان

 

* تحصيلات پيش دانشگاهي

کودکان از 3 سالگی وارد مهد کودک(Kindergarten) می شوند که آموزش قبل از دبستان است. آموزش رسمی نيز از 6 سالگی آغاز می شود. آموزش ابتدايی در مدارس Grundschule 4 سال است. در اين مدت کودکان با محيط، نحوه آموزش و شرايط محل تحصيل آشنا می شوند و خواندن و نوشتن را همراه دروس ابتدايی می آموزند. سپس دوره ای 6 ساله را با برنامه های جديد آموزشی شروع کنند. تحصيل در مدارس Gymnasium و Realschule و Hauptschule ادامه می يابد. در پايان اين دوره، دانش آموزان بعد از 9 سال، مدرک Hauptschulabschluss يا بعد از 10 سال مدرک Realschulabschluss می گيرند. سپس در دو گروه وارد مرحله پايانی دوره دبيرستان می شوند. يک گروه برای گذراندن دوره های کارآموزی وارد مدارس فنی می شوند و با گذراندن Fachoberschule و Berufsfachschule ديپلم فنی Fachhochschulreife می گيرند سپس وارد بازار کار يا مدارس عالی فنی می شوند.

گروه دوم در دبيرستان های Gymnasiale Oberstufe با گرايش های گوناگون ادامه تحصيل می دهند که پس از 13 سال، ديپلم عمومی دبيرستان (Allgemeine hochschulreife) يا Abitur می گيرند که می توانند وارد دانشگاه ها شوند.

 

* تحصيلات دانشگاهي

تحصيلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه ها، مجتمع های آموزش عالي، دانشگاه های عالی آموزش هنر، مدارس عالی فني، و غيره امکان پذير است. شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی هنر داشتن ديپلم دبيرستانی سيزده ساله (Abitur) است. دارندگان ديپلم های دبيرستانی 12 ساله خارج از کشور آلمان پس از گذراندن آزمون تشخيص علمی (Feststellungsprüfung) که به تقاضای داوطلب يا پس از طی دوره های يک ساله Studienkolleg در کالج های مقدماتي، می توانند به دانشگاه راه يابند. انتخاب رشته دانشگاهی نيز بر اساس نوع تحصيل در اين کالج ها و نمرات اخذ شده صورت می گيرد.البته در دانشگاه امکان تغيير رشته ميسر است. شرط ورود به مدارس عالی فنی (Fachhochschule) برای دانش آموزانی که در نظام آموزشی آلمان تحصيل کرده اند داشتن گواهينامه پايان تحصيلات 12 ساله ديپلم (Fachhochschulreife) است.

تحصيلات دانشگاهی شامل دو دوره پايه و اصلی است. دوره پايه (Diplom-Vorprüfung) حداقل 4 نيم سال طول می کشد و دوره اصلی حداقل 4 نيم سال برای مدارس عالی فنی و در دانشگاه ها حداقل 8 نيم سال است.

دانشگاه ها در آلمان مستقل هستند و بودجه کليه مراکز آموزش عالی که دولتی هستند از طرف مسوولان ايالتی و وزارت فرهنگ آلمان تامين می شود.

 

رشته های تحصیلی

AAccounting and Finance ,Aeronautical Engineering ,Agriculture ,Architecture ,Bioengineering ,Biomedicine ,Business Engineering ,Business Information Systems ,Business Studies ,Chemical Engineering ,Civil Engineering ,Computer Science ,Culture Management ,Dentistry ,Environmental Science ,European & International Law ,Film & Theatre Studies ,Genetics ,Health Care Management ,Hotel Management ,Industrial Design ,Information Technology ,Journalism & Media Studies ,Master of Business Administration (MBA) ,Mechanical Engineering ,Human Medicine ,Nutrition & Dietetics ,Optical Engineering .Pharmacy ,Project Management ,Public Health , Renewable Energy and the Environment ,Semiconductor Technology ,Software Development ,Telecommunications Engineering ,Textile Design ,Tourism Management ,Traffic and Transport Studies ,Vehicle Engineering ,World Animal Production ,Zoology

 

مدارک لازم جهت اخذ پذيرش تحصيلی

مدارک زير با توجه به شرايط متقاضيان دسته بندی شده و نيازی نيست که همه متقاضيان کليه مدارک را جهت اخذ پذيرش داشته باشند:

1- ترجمه مدرک ديپلم و ريز نمرات آن

2- ترجمه مدرک پيش دانشگاهی و ريز نمرات آن

3- ترجمه مدرک ليسانس و ريز نمرات آن

4- ترجمه مدرک فوق ليسانس و ريز نمرات آن

5- کپی پاسپورت

6- کپی شناسنامه

7- 12 قطعه عکس رنگی 4*6

8- گواهی زبان آلمانی ( در صورت موجود بودن )

9- مدرک Toefl 550 يا IELTS 6.5 ( در صورت موجود بودن)

10- کارنامه قبولي در کنکور سراسری

 

لازم به ذکر است که ترجمه مدارک تحصيلی بايد به تاييد سفارت آلمان برسد که همه روزه از يکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا11:30 اين کار امکان پذير است.مدارک ابتدا بايد به تاييد وزارت امور خارجه برسد تا سفارت آلمان آنها را نيز تاييد نمايد.

 

مدارک لازم جهت رواديد تحصيلی

درخواست رواديد بايد شخصا ارائه شود. سفارت در صورت ناقص بودن مدارک از قبول درخواست رواديد امتناع خواهد کرد. بررسی درخواست رواديد بطورمعمول 2 تا 4 ماه بطول می انجامد.

 

1- سه نسخه فرم درخواست ويزا که بطور کامل و خوانا پر شده و شخصا امضاء گرديده باشد به همراه 3 قطعه عکس جديد ( با در دست داشتن پذيرش می توانيد فرم درخواست را از سفارت تحويل بگيريد)

2- گذرنامه با مدت اعتبار کافی ( حداقل 6 ماه از تاريخ درخواست رواديد )

3- شناسنامه

4- گذرنامه و شناسنامه همسر

5- فتوکپی از صفحه دوم و سوم گذرنامه متقاضی و همسر

6- تعهد نامه مالی بر اساس بند 84 قانون اتباع بيگانه ( اصل و کپی) از طرف تعهد کننده در آلمان به انضمام گواهی وضعيت اقامت وی در آلمان ، گواهی در مورد تامين مالی هزينه تحصيلی ( مانند فيش حقوق تعهد کننده و يا مدارک درآمد شخص متقاضی)

7- اصل و فتوکپی از پذيرش و يا تاييد دريافت درخواست پذيرش از يک دانشگاه يا مدرسه عالی( Fachhochschule ) در آلمان

8- مدارکی در مورد سابقه شغلی متقاضی در ايران

9- اصل و کپی مدارک تحصيلی دبيرستانی و دانشگاهی متقاضی در ايران

10- ارائه 6 ماه بيمه درمانی ( که اين امر توسط بيمه درمانی بين المللی بيمه ايران قابل انجام است)

 

به جز مدارک مذکور در موارد خاص ممکن است سفارت از شما درخواست ارائه مدارک ديگری نمايد که اين مدارک برای بررسی درخواست شما الزامی است. لازم به ذکر است که هيچ نوع ويزايي در آلمان تبديل به ويزای تحصيلی نمی شود يعنی اگر شخصی با رواديد توريستی وارد خاک آلمان شد نمی تواند درخواست ادامه تحصيل و تبديل ويزای توريستی به تحصيلی نمايد.

 

ضمانت نامه مالی چيست؟

در کشور آلمان ضمانت نامه مالی به دو صورت قابل انجام است :

1- خود شخص متقاضی رواديد تحصيلی

2- تعهد کننده مالی مقيم در آلمان

 

1- ضمانت نامه مالی توسط خود شخص متقاضی رواديد تحصيلی

شخص می تواند با مراجعه به يکی از شعبات ارزی بانک ملی ايران و با حواله کرد مبلغ 7000 تا 7500 يورو بنام خود به بانک ملی هامبورگ ، ضمانت مالی خود را بعهده بگيرد.

 

2- ضمانت نامه مالی توسط شخص تعهد کننده مقيم در آلمان

شخص تعهد کننده می تواند با مراجعه به شهرداری شهر محل سکونت خود در آلمان و با ارائه کليه مدارک مالی خود اعم از فيش حقوقی و .... شخص متقاضی رواديد تحصيلی در ايران را تا مادامی که در آلمان تحصيل مي نمايد ضمانت کند و اصل تعهد نامه خود را برای متقاضی در ايران ارسال دارد تا بر اساس آن متقاضی رواديد خود را درخواست نمايد.

 

نحوه ارزشيابی مدارک تحصيلي

1- مدارک Diplom-Vorprüfung و Zwischenprüfung ، باشرط داشتن ديپلم دبيرستان، "کارداني" ارزشيابی می شود.

2- مدارک (Diplom Ingenieur(FH و (Diplom(FH و (Diplom Ingenieur I (GH صادره از کليه مدارس عالی فنی و مجتمع های آموزش عالی که منجر به اخذ ديپلم (I) می شود، "کارشناسي" ارزيابی می شود.

3- مدارک(Magister Artium(MAو Diplom IngenierوDiplom و (Diplom Ingenieur II(GH صادره از کليه دانشگاه ها، مجتمع های آموزش عالی و دانشگاه های آموزش عالی هنر که منجر به اخذ ديپلم (II) می شود، "کارشناسی ارشد پيوسته" ارزشيابی می شود.

4- مدارک (.Doktor Ingenieur (Dr. Ing و (Doktor) با شرط داشتن کارشناسی ارشد، "دکترا" ارزشيابی می شود.

5- هيج کدام از مدارک دانشگاهی که به صورت مکاتبه اي، ترددی ، غير حضوری و نيز مدارک دانشگاه های خصوصی ارزشيابی نمی شوند.

تبصره: مدارک دانشگاه های خصوصی آلمان که توسط وزارت فرهنگ اين کشور و در زمان شروع تحصيلات تاييد شده، در سطح دوره مورد تاييد ارزشيابی می شود.

 

متقاضييان جهت ادامه تحصيل می توانند به اين موسسه مراجعه نموده و برای سال تحصيلی جديد ثبت نام نمايند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

به این لینک ها هم سری بزنید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لیست رشته های بین المللی آلمان رو می تونید از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پیدا کنید .

 

:a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...