رفتن به مطلب

جامعه شناسان خارجی


ارسال های توصیه شده

بیوگرافی لورا آلتمن اسمیت بوهانان

 

 

تولد: 20 ژوئیه 1922، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

مرگ: 18 مارس 2002، شیکاگو، ایالات متحده آمریکا

 

[ خانم ] لورا بوهانان (Laura Altman Smith Bohannan) در کار خود به سؤال هایی مهم درباره ساختار جامعه های بی دولت (non- state)، از حیث روش و هستی شناسی انسان شناختی می پرداخت. کار میدانی او در مورد [قوم] تیو (Tiv) ساکن در شرق نیجریه مرکزی(نوار میانی) (همراه با همسرش پی. جی. بوهانانP.J. Bohannan))، منجر به انتشارآثار مردم نگارانه و ادبی ماندگاری شد. تحصیل دوره کارشناسی او در مورد کلاسیک ها در آریزونا و کار دوره دکتری او در آکسفورد با اوانس پریچارد (Evans-Pritchard )بر نوشته های های او اثر گذاشت. در دهه 1950 اشتغال برای انسان شناسان زن در آمریکا دشوار بود و تنها در سال 1962 بود که او شغلی در دانشگاه ایلینویز شیکاگو به دست آورد. وی در 1990 بازنشسته شد.

آثار او درباره خویشاوندی و تبار شناسی( که مهم ترین دلمشغولی های آفریقا شناسان آکسفورد در آن زمان به شمار می رفت) به تفاوت های مابین مقوله های حقوقی و زیستی و تطبیق میان اندیشه ها و سیاست ها اشاره داشت. او به همراه پل بوهانان (Paul Bohannan) یکی از کاملترین متون مردم نگارانه را در مورد جوامع بی دولت و اقتصاد، نهادها، مناسک و باورهای آن گونه جوامع فراهم آورد که منبعی ماندگار برای انسان شناسان، مورخان، بومیان و متخصصان به شمار می آید.

در هر حال به دلیل تجربه ها و فعالیت های خلاقانه میان فرهنگی اوست که او در انسان شناسی و بیرون از آن، کاملا شناخته شده است.

« بازگشت به خنده» ، رمان او در مورد کارمیدانی اش در میان تیوها، ابتدا در 1955 به چاپ رسید و در طول حدود پنجاه سال چاپ های متعدد، به آموختن، مجذوب و سرگرم کردن و عصبانی کردن خوانندگانش ادامه داد. این رمان برای فاصله گرفتن از وظیفه های شغلی یک مولف، با نامی مستعار( ای.اس. بوونE.S. Bowen-) چاپ شد و با این حال انتقاداتی را هم به خود معطوف کرد. برغم شروع بحث برانگیز، این اثر به گزارشی کلاسیک از آنچه یک کار میدانی باید در بر بگیرد، تبدیل شد و به صورتی گسترده در انسان شناسی و سایر رشته ها به عنوان مقدمه ای بر کار میدانی و زندگی در فرهنگی بیگانه، مورد استفاده قرار می گیرد. این رمان همچنین ارتباط خود را به صورت رفتاری زیرکانه با مشکلات و مسائل اخلاق میان فرهنگی و نسبی گرایی فرهنگی، حفظ می کند. این رمان همچنین مقوله های روش شناختی و معرفت شناختی را هر چند به صورتی غیرمستقیم، ارتقا بخشید. بوهانان به خاطر به «آغاز یک پارادایم نگارشی جدید انسان شناختی»، مورد توجه قرار گرفته است. این پارادایم مسائلی را درباره مردم نگار به مثابه یک کنشگر در شرایط کار میدانی و تولید دانش انسان شناختی، مدنظر قرار می دهد.

اثر دیگر بوهانان «شکسپیر در بوته » بود، که ابتدا در 1952 [ به صورت یک برنامه رادیویی]در شبکه بی. بی. سی. پخش شد، این کتاب گزارشی بود از گفتگویی با ریش سفیدان تیو در مورد هملت و برداشت های تازه آنها از «مضامین جهان شمول» شکسپیر در واژگان تیوی. این رمان اعتباری جهانی و بین رشته ای برای لورا بوهانان به وجود آورد. هر دوی این رمان ها به صورتی گسترده در تدریس رشته هایی غیر از انسان شناسی مورد استفاده قرار گرفته اند. کار او شهرت خود را در انسان شناسی و بسیاری از رشته های علمی دیگر حفظ کرده است.

 

 

تحصیلات:

لیسانس: دانشگاه آریزونا 1943

فوق لیسانس: دانشگاه آریزونا 1947

دکتری: دانشگاه آکسفورد 1951

کارهای میدانی:

تیوها، شرق نیجریه مرکزی، 1949-1951 ( عضو تحقیقات علوم اجتماعی مستعمراتی )

ونگا (Wanga)، کنیا 1954- 1956

تالیفات مهم :

(1952) یک منشور تبار شناختی تیوی

" A Tiv genealogical charter] Africa 22, 4.["

( 1955) بازگشت به خنده ( با اسم الینور اسمیت بوون)

Return to Laughter, New York, Harpers

(1966) شکسپیر در سرزمین بوته

" Shekspeare in the Bush ", Natural History, August/September

(1968) با همکاری پی.جی بوهانان، اقتصاد تیو

Tiv Economy, Evanston, Evanston Northwestern University, Press

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بیوگرافی ادوین و. آردنِر (Edwin W.Ardener)

 

تولد: لندن، بریتانیا، 1927

مرگ: آکسفورد، بریتانیا، 1987

 

ادوین و. آردنر در کار خود سهم زیادی در مردم نگاری و تاریخ نگاری آفریقای غربی و گفتمان نظری در انسان شناسی اجتماعی بریتانیا پیرامون قومیت، زبان، سیاست، جنسیت و تاریخ داشت. او بعد از اتمام رشته انسان شناسی در مدرسه اقتصادی لندن (LSE) به مدت سی ماه به کار میدانی همراه با ایبویِ مبا- ایسه (Ibo of Mba-Ise) در نیجریه پرداخت. سپس 11 سال در کامرون به کار میدانی مشغول شد. تحقیقات او ( اغلب با همسرش، شیرلی آردنر(Shirley Ardener) ) بر تاثیرات نظام کشت ( (plantation systemدر زندگی اقتصادی و اجتماعی جنوب کامرون متمرکز بود و شامل کار پیمایشی گسترده همچنین کار میدانی در میان [ قبایل ] با باک وری ( (Bakweri و اسو ((Esu می گردید.

او در بازگشت به انگلستان، در سال 1963 به تدریس در رشته انسان شناسی اجتماعی در دانشگاه آکسفورد مشغول شد. نوشته ها و سخنرانی های وی در بررسی "تاریخ" و "قومیت " اغلب از مواد تحقیقاتی یافت شده در کامرون و همچنین نمونه هایی در اروپا استنتاج می شد. دیگر کارهای مهم وی بر روی رابطه میان " انسان شناسی اجتماعی" و " زبان" تا حدی در سال 1971 در مجله انجمن انسان شناسی آمریکا (ASA) ارائه می شدند که او آنها را با همان عنوان ویرایش می کرد. مباحثات وی در رابطه با " مسئله زنان" سهم نظری بسزا و مناسبی برای رشته در حال شکوفایی مطالعات جنسیت، به ویژه به وسیله " نظریه گروه خاموش" وی فراهم کرد. آردنر سال ها به عنوان رئیس موسسه انسان شناسی اجتماعی دانشگاه آکسفورد، (Institute of Social Anthropology)، رئیس انجمن انسان شناسی آمریکا و به عنوان یکی از پایه گذاران اصلی تاسیس مدارک دانشگاهی علوم انسانی (human sciences degree ) در دانشگاه آکسفورد فعالیت داشت.

 

تحصیلات

کارشناسی: مدرسه اقتصادی لندن

کارشناسی ارشد: دانشگاه آکسفورد

 

مطالعات میدانی

نیجریه 1949 – 1952

کامرون 1952 - 1963

کامرون 1963 – 1969، ماه های تابستان

هبرید اسکاتلند (Scotish Hebrides) ، بریتانیا، دهه 1980

 

کتاب های کلیدی

ادوین آردنر (1989): صدای پیامبری و دیگر مقالات

(1989) Edvin Ardener : The Voice of Prophecy and Other Essays, ed. M. Chapman, Oxford: Blackwell

پادشاهی در کوه کامرون(1996): مطالعاتی بر تاریخ کرانه های کامرون

(1996) Kingdom on Mount Cameroon: Studies in the History of the Cameroon Coast,

1500-1970, ed. S. Ardener, Oxford: Berghahn

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

گریس دیوی

 

davie.jpg

 

پروفسور گریس دیوی (Grace Davie) استاد دانشگاه اگزتر (Exeter) انگلستان از جامعه شناسان متخصص دین است. وی در دوم سپتامبر سال 1946 در بریتانیا متولد شد. پروفسور دیوی در سال 1964 دوره لیسانس را در رشته جامعه شناسی در دانشگاه اگزتر آغاز کرد و در سال 7196 موفق به اخذ درجه لیسانس از همین دانشگاه شد. او در سال 1978 مدرک دکترای خود را در رشته جامعه شناسی از مدرسه اقتصادی لندن (Lse) زیر نظر ایلین بارکر (Eileen Barker) جامعه شناس شهیر بریتانیایی دریافت نمود. مطالعات و تحقیقات وی از همان ابتدا متمرکز بر جامعه شناسی دین (sociology of religion) به طور اختصاصی با تاکید بر الگوهای دین در اروپا بوده است. بروز پارادایم های نظری جدید در این حوزه مانند مدرنیته های چند گانه "Multi Modernities" نیز در حیطه علایق وی در جامعه شناسی دین قرار دارند.

وی در سال 1994 صاحب کرسی تدریس در دانشگاه اگزتر گردید و در سال 2003 ریاست بخش جامعه شناسی دین در این دانشگاه را عهده دار شد. سرپرستی مرکز مطالعات اروپایی دانشگاه اگزتر (Exeter’s Centre for European Studies) در خلال سال های 2002-2006 از دیگر مسئولیت های وی در این دانشگاه به شمار می رود. پروفسور گرِیس دِیوی را شاید بتوان در کنار دانیل هرویو ‌لژه (Danièle Hervieu-Léger) و آیلین بارکر (Eileen Barker)، یکی از سه جامعه‌شناس دینِ زن برجستة معاصر دانست. از این رو که او حلقة واسطی است برای ارتباط آن دو دیگر؛ چرا که در دانشگاه LSE، از شاگردان آیلین بارکر بوده و اکنون نیز از همراهان فکری دانیل هرویو ‌لژه (جامعه‌شناس شهیر فرانسوی) است. پروفسور دیوی علاوه بر تدریس در دانشگاه اگزتر به سبب تخصص در این حوزه همواره به عنوان استاد مدعو در دانشگاه های مختلفی از جمله تدریس در مدرسه عملی پژوهش های عالی (the Ecole Pratique des Hautes Etudes) فرانسه در سال 1996 و مدرسه پژوهش های عالی در علوم اجتماعی (Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales) همان کشور در طی سال های 1998 تا 2003 در پاریس بوده است. وی همچنین کرسی تدرس کرسلین هسلگرن (Kerstin Hesselgren) را در دانشگاه اوپسالای (Uppsala) سوئد در طی سال های 2000 تا 2001 برعهده داشته و نیز به عنوان استاد مدعو در مرکز دین و جامعه (Centre for Religion and Society) دانشگاه آپسالا ی سوئد به فعالیت پرداخته است. این جامعه شناس در خلال فعالیتش در دانشگاه اوپسالا موفق به دریافت مدرک دکترای افتخاری در رشته الهیات (Theology) در سال 2008 از این مرکز گردیده است . پروفسور دیوی هم اکنون به عنوان یکی از متفکرین جریان ساز در حوزه جامعه شناسی دین مبدل گشته است. در این راستا پیتر برگر استاد برجسته جامعه شناسی دین دیوی را « یکی از بهترین تحلیل گران دین در جامعه شناسی معاصر» می داند. این متخصص دین در اروپا و منتقد نظریه سکولاریزاسیون هم اکنون عضو هیئت مشاوره مرکز مطالعات اروپایی (Centre for European Studies) می باشد.

 

 

آثار او در زمینه دین:

Religion in Britain since 1945: Believing without Belonging, Oxford: Blackwell, 1994

دین در انگلستان از سال 1945 : اعتقاد بدون تعلق

«اعتقاد بدون تعلق» یکی از تعابیر مشهوری است که وی به ادبیات جامعه شناسی دین وارد کرده است.

With Danièle Hervieu-Léger) (eds), Identités religieuses en Europe, Paris: La Découverte, 1996))

هویت های دینی در اروپا

(With Malcolm Cook, M.) (eds), Modern France: Society in Transition, London: Routledge, (1999)

فرانسه مدرن: جامعه ای در حال گذار

این کتاب نشانگر تخصص وی در جامعه شناسی فرانسوی است.

Religion in Modern Europe: A Memory Mutates, Oxford: Oxford University Press, (2000)

دین در اروپای مدرن: جهش حافظه

این کتاب نشان دهنده همراهی او با نظریه « دین به عنوان زنجیره ای از حافظه» هرویو لژر است.

Europe, the Exceptional Case. Parameters of Faith in the Modern World, London: Darton, Longman and Todd, (2002)

اروپا: مورد استثنایی

پروفسور دیوی در این اثر بر "استثنا انگاری اروپا" و نقد نظریه سکولاریزاسیون تاکید می کند.

(With Paul Heelas and Linda Woodhead) (eds), Predicting Religion: Christian, Secular and Alternative Futures, London: Ashgate, (2003)

پیش بینی دین: مسیحی، سکولار و آینده های جایگزین

Davie, G. (2007). The sociology of religion: a critical agenda. London: Sage

جامعه شناسی دین

این کتاب که اخیرا منتشر شده است پیش بینی می شود به یکی از متون درسی مهم در این رشته تبدیل گردد.

 

 

آثار در دست انتشار وی:

(With Peter Berger and Effie Fokas), Euro-secularity: Theme and Variations. London: Ashgate (forthcoming)

دنیوی شدن اروپا: درون مایه و گوناگونی ها

)With Anders Bäckström) (eds), Welfare and Religion in 21st century Europe: Volume 1. Re-configuring the Connections. London: Ashgate (forthcoming(

رفاه و دین در اروپای قرن بیستم : جلد اول. پیکر بندی دوباره ارتباطات

((With Ninna Edgardh Beckman and Per Pettersson), Welfare and Religion in 21st century Europe: Volume 2. Gendered, Religious and Social Change. London: Ashgate (forthcoming)

رفاه و دین در اروپای قرن بیستم : جلد دوم. هویت جنسی یافته، مذهبی و تغییر اجتماعی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

خوزه کازانوا

 

casanova.jpg?1283887756

 

خوزه کازانوا (Jose Casanova)، استاد مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی (New School for Social Research) شهر نیویورک/آمریکا، یکی از برجسته ترین جامعه شناسان دین معاصر به شمار می رود. وی مدرک لیسانس خود را در رشته فلسفه از دانشگاه سمیناریو متروپولیتانو (Seminario Metropolitano) شهر ساراگوسای اسپانیا در سال 1969 دریافت کرده و در دو رشته الهیات از دانشگاه اینسبروک (Innsbruck ) در سال 1973 و رشته جامعه شناسی از مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی (New School for Social Research)در سال 1977 دارای مدرک فوق لیسانس می باشد. کازانوا در سال 1982 موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه شهر نیویورک (New york City Univrrsity) در رشته جامعه شناسی گردید.

او در سال 1987 به عنوان مدرس در همان دانشگاه آغاز به کار کرد و تا سال 2007 به عنوان پروفسور جامعه شناسی در این دانشگاه به تحقیق و تدریس مشغول بود. حوزه هایی که وی در آن تخصص دارد شامل نظریه های جامعه شناسی، جامعه شناسی سیاسی، جامعه شناسی دین، مهاجرت فراملی و مطالعات اسپانیولی و آمریکای لاتین می باشد، با این حال تمرکز وی همواره بر مطالعات جامعه شناختی دین، مهاجرت فراملی و جهانی شدن بوده است. «نظریه اجتماعی» و «بنیان های جامعه شناختی» از جمله دروسی هستند که کازانوا هم اکنون به تدریس آن ها در این دانشگاه اشتغال دارد. کازانوا در میان سال های 1996 تا 2000 ریاست گروه آموزشی جامعه شناسی این دانشگاه را نیز بر عهده داشته است. وی به زبان های مختلفی چون آلمانی، اسپانیایی و اکراینی تسلط کامل دارد و قادر است متون به زبان های فرانسوی، ایتالیایی، لهستانی و پرتغالی را بفهمد. این جامعه شناس متخصص دین مقیم آمریکا از سال 1985 تا کنون مسئولیت های متعددی را در مجامع دانشگاهی بر عهده داشته که از جمله آنها به این موارد می توان اشاره کرد:

 

  • از سال 1985 تا 1986 سخنران در دانشگاه نیویورک ؛
  • اندیشمند مدعو در موسسه هاریمان (Harriman Institute) دانشگاه کلمبیا در پاییز 1995؛
  • عضو موسسه علم برای انسان ها (Institut für die Wissenschaften vom Menschen) در شهر وین/اتریش در بهار 1996 ؛
  • دانشمند مقیم در مرکز بلاژیو(Blagio) بنیاد راکفلر در سال 2002 ؛
  • یکی از مدیران موسسه دین و دنیوی شدن (Religion and Secularization) در ارفورت آلمان در تابستان سال 2003 ؛
  • عضو «کالج علم برلین» (Wissenschaftskolleg zu Berlin) در سال های 2005 تا 2006 ؛
  • استاد بازدید کننده ممتاز در دانشگاه اروپای مرکزی، بوداپست/رومانی از سال 2006 تا اکنون ؛
  • عضو سمینار دانشگاه کلمبیا با عنوان «مطالب و روش ها در علوم اجتماعی» (Content and Methods in the Social Sciences) از سال 1981 تا کنون؛
  • سردبیر پروژه چشم انداز های جاری در نظریه اجتماعی از سال 1983 تا 1986 ؛
  • مشاور علمی مجله بین المللی سیاست، فرهنگ و جامعه از سال 1984 تا کنون؛
  • عضو سمینار دموکراسی در دانشگاه شهر نیویورک از سال 1986 تا کنون؛
  • عضو شورای انجمن جامعه شناسی دین (ASR) از سال 1996 تا 1998 و ریاست این انجمن از سال 1998 تا 2001؛
  • عضو هیئت سرپرست برنامه مطالعات دینی(Religious Studies Program) ؛
  • رئیس کمیته مطالعات تاریخی در دانشگاه شهر نیویورک از سال 2002 تا 2005.

« باز اندیشی دنیوی شدن (Secularization) از چشم انداز تطبیقی جهانی» از جمله تحقیقاتی است که کازانوا هم اکنون در حال پرداختن بدان است. از این رو شاید بتوان مهم ترین محور پروژه فکری و آثار وی را واکاوی جایگاه دین در دنیای جدید از منظری جامعه شناختی دانست. جوزه کازانوا یکی از منتقدان جدی نظریه دنیوی شدن (Secularization) کلاسیک است و از منظری تطبیقی و جهانی به کم و کیف حضور پر رنگ دین اجتماعی و عمومی در جهان مدرن می نگرد. کتاب مشهور وی با عنوان « دین عمومی در جهان مدرن » (Public religion in the modern world) که در سال 1994 منتشر شد به یکی از منابع اصلی در زمینه سکولاریزاسیون بدل گشته و به بسیاری از زبان های زنده دنیا نیز ترجمه شده است. وی در این کتاب با بررسی نقش دین در عرصه عمومی جوامع مدرن، به نقد دو مولفه مهم نظریه سکولاریزاسیون یعنی «تز افول دین» و «تز خصوصی شدن دین» می پردازد اما با وجود نقد این دو مولفه مهم، وی در این اثر نقد هسته اصلی نظریه سکولاریزاسیون (تز تمایز یابی کارکردی سکولار به عنوان یکی از مولفه های ذاتی و اجتناب ناپذیر مدرنیته) را دست نخورده باقی می گذارد. البته نوشته ها و آثار جدید وی از این امر حکایت دارد که هسته اصلی نظریه سکولاریزاسیون از دیدگاه وی زیر سوال رفته است.

خوزه کازانوا در سال 2008 به مرکز برکلی برای دین، صلح و امور جهانی(Berkeley Center for Religion, Peace and world affairs ) دانشگاه جورج تاون/آمریکا (Georgetown) پیوسته است.

 

آثار وی در حوزه جامعه شناسی دین :

“Rethinking Secularization: A Global Comparative Perspective,” The Hedgehog Review (2006)

باز اندیشی سکولاریزاسیون: یک چشم انداز تطبیقی جهانی

 

"Catholic and Muslim Politics in Comparative Perspective", The Taiwan Journal of Democracy (2005)

سیاست کاتولیک و اسلامی از منظری تطبیقی

 

Public Religions in the Modern World , University of Chicago Press(1994)

دین عمومی در جهان مدرن

 

آثار در دست تالیف:

A co-edited volume (with Aristide Zolberg) of ethnographic case studies and a co-authored

volume summarizing the analytical findings of the project on “Religion and Immigrant

Incorporation in New York” (under review N.Y.U. Press)

دین و شرکت مهاجرت در نیویورک

 

"Religious Change in the New Southern Europe,"co-authored with Elizabeth Prodromou for the SSRC Subcommittee on The Nature and Consequences of Democracy in the New Southern Europe, forthcoming in vol. V of Richard Gunther, Hans-Jürgen Puhle, Nikiforos

Diamandouros, eds., Democratic Consolidation in the New Southern Europe (Johns Hopkins)

تغییر مذهبی در جنوب اروپای جدید

 

آثار در دست انتشار:

“Religion in Three Alternative Visions of the Global (dis-)Order: Cosmopolitanism, the Clash of Civilizations, and Multiple Modernities,” in Reimon Bachika and Markus Schulz, eds., Culture, Values and the Future of Society (Thousand Oaks, CA: Sage)

دین در سه دیدگاه جایگزین نظم جهانی

 

"The Religious Situation in the United States 175 Years After Tocqueville", Archives

Europeennes de Sociologie

وضعیت مذهبی در آمریکا 175 سال پس از توکویل

 

“The Religious Situation in Europe Today”

وضعیت مذهبی در اروپای امروز

 

“Secularization Revisited: A Reply to Talal Asad,” in David Scott and Charles Hirschkind

eds., Powers of the Secular Modern: Talal Asad and His Interlocutors (Stanford: Stanford

U.P.)

بازاندیشی سکولاریزاسیون: پاسخی به طلال اسد

 

“Religion, Secular Identities and European Integration,” in Timothy Byrnes and Peter

Katzenstein, eds., Religion in an Expanding Europe (Cambridge: Cambridge U.P.)

دین، هویت های سکولار و تلفیق اروپایی

 

“Immigration and the New Religious Pluralism: A EU/US Comparison,” in Thomas

Banchoff, ed., The New Religious Pluralism and Democracy (Oxford U.P., forthcoming)

مهاجرت و جمع گرایی مذهبی جدید

 

2005 “Global Religious Trends at the Turn of the Millennium,” in Kurt Almquist and Erik

Wallrup, eds., The Future of Religion (Stockholm: Ax:son Johnson Foundation)

گرایش های مذهبی جهانی در جایگزین شدن هزاره جدید

 

2002“What is a Public Religion?” in Hugh Heclo and Wilfred McClay, eds. Religion Returns

to the Public Square: Faith and Policy in America. (Baltimore: Johns Hopkins University

Press)

دین عمومی چیست؟

 

2001 “Secularization,” The International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences, ed.

by Neil J. Smelser and Paul B. Baltes (Oxford: Elsevier)

سکولاریزاسیون (مدخلی است که در دائره المعارف علوم رفتاری و اجتماعی به رشته تحریر در آمده است)

 

“Religion, the New Millennium, and Globalization,” Sociology of Religion 62:4, Winter

Religion and Globalization at the Turn of the Millennium, Sociology of Religion 62:4,

Winter (Special Issue- Guest Editor)

دین، هزاره جدید و جهانی شدن

 

“Civil Society and Religion: Retrospective Reflections on Catholicism and Prospective

Reflections on Islam,” Social Research 68:4, Winter

جامعه متمدن و دین : بازتاب های گذشته بر روی کاتولیسیسم و بازتاب های احتمالی بر روی اسلام

 

"Globalizing Catholicism and the Return to a 'Universal' Church," in Susanne Rudolph

and James Piscatori, eds.,Transnational Religion and Fading States (Westview Press).

Reprinted in Peter Beyer, ed., Religion im Prozess der Globalisierung (Würzburg: Ergon

Verlag, 2001)

کاتولیک گرایی جهانی شونده و بازگشت به کلیسای جهانی

 

"Religion and Democracy in Post-Communist Societies," in Lettres Internationales,

Polish edition

دین و دموکراسی در جوامع پسا کمونیست

 

1989 “The Return of the Sacred, the Coming of Post-Modernity or the Deprivatization of

Modern Religion?” (unpublished manuscript)

بازگشت امر مقدس، ظهور دوران پسا مدرن یا خصوصی شدن دین مدرن

 

1983 “Religion and Conflict in Latin America: Conversation with Otto Maduro,” Telos 58,

Winter

دین و کشاکش در آمریکای لاتین : گفت و گو با اتو مادورو

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

جولیان و براملی

 

تولد: 1921، مسکو ، روسیه

مرگ: 1990، مسکو ، روسیه

ج. براملی(J.Bromly) از طریق تمرکز بر قوم شناسی نظری، به ویژه به خاطر سهمش در گسترش نظریه قوم (ethnos) شناخته شد. براملی علیه رویکردهای نظری مانند جامعه شناسی زیستی که بر زیستی بودن قوم در اصل خود تاکید می کردند، استدلال می کرد و قوم را در درجه نخست و بیش از همه یک واحد تاریخی- فرهنگی، که به طور نزدیکی با بنیان های اقتصادی اجتماعی خود پیوسته است، در نظر می گرفت. براملی این ساختارهای ترکیبی را با عنوان « ارگانیسم های قومی- اجتماعی (ethno-social organisms) (ESO) تعریف کرد. تفاوت اصلی میان یک واحد تاریخی- فرهنگی به طور کلی و یک قوم، ساخت و سیمای شخصیت اعضای آنهاست. دومی [قوم]، دارای یک خودآگاهی قومی و هویت خود قومی self-ethnic-identity ( قومیت و ملیت) است که توسط عاملی اساسی برای برابرنهاد (antithesis) «ما- آنها» یعنی « قوم- نام» (ethnonym) بیان می شود.

براملی ویژگی های شخصیتی زندگی قابل مشاهده قوم را با محیط های اجتماعی فرهنگی مرتبط می کرد. پیکر بندی منحصر به فرد هر قوم، نه بوسیله گروهی از ویژگی های مشخص فردی، بلکه در ارتباط با ترکیبی از عوامل منحصر به فرد برای هر قوم ، پدیدار شده است. واحدهایی که توسط ج. براملی پیشنهاد شده بودند، از یک طرف، ساختار سلسله مراتبی خود و از طرف دیگر پویایی های تاریخی خود را منعکس می کردند. یک تغییر تطوری در اجزا فردی یک نظام قومی، که به انحلال آن نظام به عنوان یک کل واحد منجر نشود، به صورت یک فرایند تطور قومی (ethno-evolutionary) درک می شود. هر قوم در طول دوره حیات خود، تقریبا به صورت مستمر متحمل تغییرات تطور قومی می شود. فرایندهایی قومی که منجر به تخریب نظام قوم می شود، فرایند های انتقال قومی (ethno-transformatory) نامیده شده اند.

ج. براملی تأثیر وسیع پیشرفت فناورانه بر فرهنگ سنتی روزمره مردم(قوم ها) را به عنوان یک ویژگی برجسته مردم نگارانه عصر حاضر معرفی می کرد. او استدلال کرد که خصلت های قومی مردم مدرن، تدریجا از حوزه فرهنگ مادی، به حوزه فرهنگ غیر مادی سوق داده شده است. صورت های پیشرفته این تحول اخیر، به بخشی از زندگی روزمره مردم مدرن تبدیل شده و در پیامدش، یک نقش قومی مهمی را در کشورهای پیشرفته صنعتی فراهم آورده است.

براملی، توجهی ویژه به پویایی های نظام های قومی مدرن، به ویژه کنش های متقابل مابین پدیده های طبقاتی- اجتماعی و پدیده های قومی داشت. او که به عنوان یکی از پیشگامان گذر از مرزهای رشته ای در مردم نگاری شوروی [و رسیده به نوعی مردم نگاری میان رشته ای] شناخته می شود، همواره بر تحقیقات گسترده قوم نگارانه درباره جنبه های قومی – فرهنگی مردم مدرن شوروی و جزییات زندگی سنتی روزمره آنها و نیز خانواده به عنوان واحد اساسی انتقال های میان نسلی اهتمام ورزید. مطالعه قوم نگارانه خود براملی در این زمینه، بر ازدواج و خانواده در صربستان (Serbia) و کرواسی (Croatia) متمرکز شد.

ج. براملی به عنوان یکی از پایه گذاران والای علم در اتحاد شوروی[پیشین] مورد توجه بود. او رئیس مؤسسه مردم شناسی(Institute of of Ethnography) (از سال 1966) و مدیر شورای علمی مسائل ملیتی (National Council of National Problems) ، در فرهنگستان علوم (Academy of Sciences) در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی(USSR) (از سال 1969) بود.

 

تحصیلات:

دیپلم از گروه تاریخ دانشگاه ایالتی مسکو(Moscow State University) (معادل کارشناسی در شوروی) 1950

Kandidat Nauk (معادل دکترا در شوروی) مؤسسه مطالعات اسلاوی(Slavic) ، آکادمی علوم شوروی، مسکو، 1956

Doctor Nauk (معادل دکتر دارای حق مدیریت تز در شوروی) مؤسسه مطالعات اسلاوی(Slavic) ، آکادمی علوم شوروی، مسکو، 1963

 

کار میدانی:

زادار (zadar)، کرواسی، 1959،‌ 1960- 1962 ( 1 تا 3 ماه در هر سال)

 

تألیفات مهم:

قوم و قوم نگاری،‌

(1973) Ethnos I Ethnographia ،, (Ethnos and Ethnography)Moscow:Nauka

 

مقالاتی در نظریه قوم

(1983)Ocherki Teorii Etnosa, ( Essays in Ethnos Theory), Moscow: Nauka

 

قوم نگاری نظری

(1984) Theoretical Ethnography, Moscow،Nauka

 

فرایند های قومی، نظریه، تاریخ، مدرنیته،

(1987) Etnosotsyalnye protessey: Teoriya ,Istiria,Sovremennost ،( Ethnosocial Processes: Theory, History, Modernity) Moscow،Nauka

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ولادیمیر ج. بوگورازـ تان

 

تولد: 1865، تاگانراگ (Taganrog)، روسیه

مرگ: 1936، لنینگراد(Leningrad) ، روسیه

 

ولادیمیر بوگورازـ تان (Vladimir G. Bogoroz-Tan) پیشینه خاصی در مردم نگاری یا انسان شناسی نداشت. او مطالعات خود را درباره جمعیت های ساکن شرق سیبری (East Siberian) هنگامی که به خاطر شرکت در تحرکات انقلابی در کولیمسکی(kolimskiy) تبعید بود،‏‏ آغاز کرد.

در ابتدا بوگوراز به عنوان یک فولکولوریست کار کرد. او ترانه ها، حکایات و داستان های مردمان محلی روسیه را ثبت کرد. سپس، واژه نامه روس های کلیمسکی که اطلاعات زبانی و قوم نگارانه در فرهنگ مادی منطقه ای [آنها]را در بر می گرفت، پدید آورد. بوگوراز، به عنوان بخشی از کارش در منطقه کلمیسکی، در اولین سرشماری جمعیت امپراطوری روسیه در سال 1897 ایفای نقش کرد.

بوگوراز، به عنوان یک قوم نگار برای شرکت در سفر تحقیقاتی یاکوتسکایا(Yakutskaya) که توسط گروه شرق سیبری (East Siberian Department) در انجمن جغرافیایی امپراطوری روسیه (Russian Empire Geographical Society) سازمان دهی شده بود، حضور یافت. در آنجا، پژوهش او بر مردمان بومی یاکوتیا(Yakutia) چوکچی (Chukchee) و اون ها (Evens) متمرکز بود. او در حدود سه سال زبان ها، فرهنگ مادی، زندگی روزمره، ابزار های معیشت، انواع اقتصاد (economics) و سازمان دهی اجتماعی آنها را مطالعه کرد.

در ابتدای سال 1899، با سفارش آکادمی علوم روسیه(Russian Academy of Sciences)، فرانس بوآس(Frantz Boas)، یک قوم شناس و زبان شناس شناخته شده آمریکایی، بوگوراز را دعوت کرد تا در سفر تحقیقاتی به ژسوپ شمال اقیانوس آرام (Jesup North Pacific) حضور یابد. این سفر تحقیقاتی آمریکایی- روسی، در صدد بررسی پیوند های باستانی بین جمعیت های بومی شمال غرب آمریکا و شمال شرق سیبری بود. بوگوراز بر زبان، قوم نگاری و انسان شناسی جمعیت [مناطق] کامچاتکا (Kamchatka) و چوکاتکا (Chukotka) و علی الخصوص چوکچی (Chukchee) متمرکز شد. در طول یک سال( ژوئن 1900 – ژوئن 1901) بوگوراز به صورت تجربی همه گروه های چوکچی پرورنده گوزن شمالی (reineer Chukchee)، روستاهای اسکیمو نشین، کوریاک ها (Koryaks) و آتلمن ها (Itelmans) را مورد بازدید قرار داد.

از آن پس، بوگوراز به آمریکا نقل مکان کرد. او در آمریکا آثار خود را به زبان انگلیسی منتشر کرد. آثار او تنها بعدها، پس از انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر، توسط خود او به روسی ترجمه شد. نتایج تحقیق او مبنایی برای تألیفات مفصل درباره فرهنگ مادی، دین، سازمان دهی اجتماعی، زبان و اسطوره شناسی مردم چوکچی در پایان قرن نوزدهم شد. آثار او حدود دویست متن از فولکلور چوکچی را هم در بر می گرفت. در طول قرن بعد، تک نگاری های بوگوراز به کامل ترین و اغلب تنها منبع اطلاعات قوم نگارانه درباره چوکچی ها تبدیل شد.

مطالعات زبان شناختی بوگوراز به مبنایی نظری برای تحقیقات بعدی درباره زبان های مردمان شمالی تبدیل گشته است؛ تمرکزی که به طور خاص مکتب قوم نگاری لنینگراد (Leningrad ethnographic school) را متمایز کرد. این علاقه تنها اهمیتی علمی نداشت، بلکه به دلیل اهمیت عملی آن هم بود. در سالهای ابتدای دهه 1930، بوگوراز اولین کتاب مقدماتی درسی مدارس چوکچی را نوشت.

در طول دوران شوروی، بوگوراز در موزه مردم نگاری و انسان شناسی (Museum of Ethnography and Anthropology) به فعالیت پرداخت (1918) و در دانشگاه لنینگراد (گروه قوم نگاری و جغرافیا) (Department of Ethnography and Geography) به تدریس مشغول بود. وی همچنین از بنیانگذاران موسسه مردمان شمالی (Institute of the Northern Peoples) در 1930 بود.

 

 

تحصیلات

دانشگاه سن پترزبورگ (University of St Petersburg)، 1880 تا 1882

 

 

کار میدانی

ناحیه کولیمسکی، شرق سیبری، (تبعید سیاسی)، 1890 تا 1898

یاکوتیا، شرق سیبری، 1895 تا 1897

کامچاتکا، چاکوتکا، شمال اقیانوس آرام، 1900 تا 1901

 

 

تألیفات کلیدی

چوکچی، قسمت های 1و2و3. یادگارهایی از موزه تاریخ طبیعی آمریکا، جلد پنج، سفر به ژسوپ شمال اقیانوس آرام

(1904-9) The Chukchee. Part 1,2,3. Memoirs of the American Museum of Natural History, Vol. XI, the Jesup North Pacific Expedition, ed. Franz Boas, Leiden: E. J. Brill: New York: G. E. Stechert.

 

اسطوره شناسی چوکچی. یادگارهایی از موزه تاریخ طبیعی آمریکا، جلد پنج، سفر به ژسوپ شمال اقیانوس آرام

(1904-9) The Chukchee. Part 1,2,3. Memoirs of the American Museum of Natural History, Vol. XI, the Jesup North Pacific Expedition, ed. Franz Boas, Leiden: E. J. Brill: New York: G. E. Stechert

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

جان آنتونی رندال بلکینگ

 

تولد: 1928، گویلدفورد(Guildford)،‌ ساری(Surrey)،‌ بریتانیا

مرگ: 1990

 

جان بلکینگ به عنوان یک چهره ای اصلی در رشته انسان شناسی موسیقی (ethnomusicology) در جهان شناخته شده است. او به عنوان یک انسان شناس، نزد مایر فورتس (Meyer Fortes) آموزش دید (1950-1953) و بعدها به عنوان یک انسان شناس موسیقی تحت تعلیم آندره شفنر(Andrè Schaeffner) قرار گرفت و در تأسیس رشته علمی انسان شناسی موسیقی نقشی بسیار مهم ایفا کرد. وی در زندگی پربار خود، در موضوعاتی چون سرشت موسیقی و موسیقیایی بودن (musicality) و تجربه های موسیقایی،رقص، مردم نگاری، مناسک، سنت و تغییر، هویت، آموزش موسیقی و تحقیقات انسان شناختی در ایرلند، بیش از صد کتاب، مقاله، نقد، [صدا و موسیقی] ضبط شده ((recordings و گزارش منتشر کرد. او برنامه هایی تحصیلی و انجمنی حرفه ای را در انسان شناسی موسیقی بنیان نهاد. وی در زمان مرگش در 1990 به علت کارش که تأثیر بسیار مهم موسیقی و رقص در نشان دادن وضعیت انسان را مورد بررسی قرار می داد، دارای شهرت بین المللی بود.

بلکینگ بعد از اتمام تحصیلاتش در انسان شناسی وی به سال 1953، به آفریقای جنوبی نقل مکان کرد. او در آنجا در سفرهایی متعدد که برای ضبط میدانی در کوازولو (Kwazulu) و موزامبیک (Mozambique) انجام می گرفت، شرکت جست. وی تا اخذ کرسی استادی در دانشگاه کوئین/ بلفاست [ ایرلند شمالی] (Queen's University) به سال 1970، در آفریقای جنوبی ماند. در خلال سالهای 1953 تا 1958، بلکینگ کار میدانی هم اکنون مشهور خود، میان ونداها(Venda) مردمان ساکن در منطقه سیباسا(Sibasa) در ترانسوال شمالی (Norther Transvaal) (و بعدها رودزیا Rhodesia) را به پیش برد. این پژوهش فنون میدانی انسان شناختی را با تحقیق موسیقایی ترکیب کرد. بلکینگ صحبت کردن با زبان تشیوندا (Teshivenda) را آموخت و در فعالیت های موسیقی و رقص ونداها شرکت کرد و گزارش های دقیقی از همه جنبه های زندگی ونداها گرد آورد. در سال 1967 او کتاب سرود بچه های وندا (Venda Children's Song)را به چاپ رساند. این کتاب، مدارس پاگشایی دختران (girl`s initiation schools) و پیوندهای مابین نظام های موسیقایی و اجتماعی ونداها را مورد بررسی قرار می داد. در این کتاب وی آوا نگاری و نت نویسی 56 سرود کودکان را عرضه کرد. بلکینگ کوشید تا روابط میان مفاهیم وندایی از موسیقی، سبک های هنری و زبان را نشان دهد. «تحلیل فرهنگی موسیقی» و این اندیشه که ساختارهای موسیقایی و ساختارهای اجتماعی به هم وابسته اند، اکثر کارهای او در طول حیاتش را جهت داد.

به سال 1973، یکی دیگر از تألیفات کاملا شناخته شده بلکینگ، با نام « انسان تا چه اندازه موسیقایی است؟ How musical is man? » حوزه تحقیقات مردم شناختی موسیقی را با کاوش در توانایی موسیقایی به عنوان یک مشخصه برجسته انسانی، گسترش داد. او استدلال کرد که جامعه غربی می توانست همچون جامعه وندا با شرکت جستن در موسیقی بهبود یابد. پس از این کتاب، اثری دیگر از او در سال 1987 منتشر شد. آن کتاب تنها اثر دیگری بود که به تنهایی ( و بدون مشارکت دیگران منتشر می کرد ) شماری از مقالات بلکینگ در کندوکاو مقولات زیبایی شناختی ، معرفت شناختی و ایدئولوژیک، در یک مجموعه ویرایش شده با عنوان «موسیقی، فرهنگ و تجربه» (Music, Culture and Experience) گرد آورده شده است.

رویکرد نشانه شناختی بلکینگ در تحلیل معانی موسیقایی و پافشاری او بر موسیقی به عنوان صدایی که توسط انسان سازمان یافته و سرنخ هایی برای فهم سازماندهی انسانی را فراهم می کند، همچنان بر مردم شناسی موسیقی امروز تأثیر دارد.

 

تحصیلات

کارشناسی، دانشگاه کمبریج، 1953

دکتری، دانشگاه ویتواترسرند (Witwatersrand) [آفریقای جنوبی]، 1965

 

کار میدانی

رودزیا (Rhodesia)، 1956 تا 1958

 

تألیفات مهم

سرود بچه های وندا

(1967) Venda Children`s Song, A Study in Ethnomusicological Analysis, Johannesburg: Witwatersrand University Press, ( reprinted 1995, University of Chicago Press)

 

انسان تا چه اندازه موسیقایی است؟

(1973) How Musical is Man?, Seattle :University of Washington Press

 

دیدگاهی مبتنی بر عقل سلیم نسبت به کل موسیقی: تاملاتی بر نوشته های پرکو گراینر درباره انسان شناسی موسیقی و آموزش موسیقی

(1987) A Commen-Sense View of All Music: Reflections on Percy Grainaer`s Ethnomusiocology and Music Education, Cambridge, Uk : Cambridge Universit Press

 

موسیقی، فرهنگ و تجربه

(1995) Music, Culture and Experience : Selected Papers of John Blacking, Chicago, University of Chicago Press,

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

دکتر کریستیان برومبرژه

 

bromberger-240x300.jpg

 

کریستیان برومبرژه(Christian Bromberger) ،انسان شناس فرانسوی، از انسان شناسان متخصص ایران به شمار می رود که بیش از سه دهه به تحقیق درباره جامعه و فرهنگ ایران به خصوص منطقه فرهنگی گیلان پرداخته است.

وی در سال 1946 در پاریس به دنیا آمد. دکترای خود را در سال 1990 از دانشگاه اکس ان پرووانس(Aix-en-Provence) فرانسه، با پایان نامه ای درباره گیلان دریافت کرد. او در فضای ساختارگرایی لوی استروس و مطالعات فرهنگ مادی لوراگوران تحصیل کرد و در تحقیقات خود آنها را ادغام می کند.

وی هم اکنون استاد دانشگاه اکس ان پرووانس فرانسه ، رئیس انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران، است و پیش از این رئیس سابق شورای میراث مردم شناسی فرانسه و عضو ارشد انجمن دانشگاهیان فرانسه بوده است. وی همچنین مسئولیت لابراتوار مطالعات تطبیقی و مدیترانه ای خانه علوم انسانی فرانسه را برعهده دارد.

این نویسنده و پژوهشگر پرکار، در دهه اخیر به انسان شناسی ورزش علاقه مند شده و نتایج پربار تحقیقات او در این زمینه به زبانهای مختلفی ترجمه شده است. وی علاوه بر تحقیق در گیلان/ ایران در فرانسه و ایتالیا هم تحقیق کرده است. از حوزه های تحقیق وی می توان به نمادشناسی، زبان شناسی، و معماری بومی – محلی اشاره کرد. برومبرژه به زبان های انگلیسی، روسی، ایتالیایی، فرانسوی، یونانی، فارسی، و گویش گیلکی مسلط است.

ایشان یکی از همکاران و نزدیکان انسان شناسان ایرانی به شمار می رود که تاکنون در زمینه های فکری و عملی بسیاری با انسان شناسان ایرانی همکاری کرده است. همکاری در راه اندازی موزه روستایی گیلان یکی از این نمونه ها است.

نکته قابل توجه در مورد پژوهشهای او در گیلان آن است که وی معتقد است نتایجی که از تحقیق در گیلان درباره " رابطه فنون با فرهنگ این جامعه یا کشف فرهنگ یک جامعه از ورای مشاغل و فنون " گرفته, درباره تمامی فرهنگهای جهان قابل تعمیم است.

 

 

 

گزین گفته های او درباره منطقه فرهنگی گیلان :

تمام فنون کاربردی مردم گیلان رابطه ای دقیق با روحیات و فرهنگ آنها دارد. نوع خانه ها، معماری سنتی، آشپزی، تقسیم کار و... در گیلان به خوبی روحیات مردم گیلان را نمایش می دهند...

درتمام دنیا، کارهای زنان روستایی معمولاً با دست، بدن و ابزاری ساده و ابتدایی انجام شده و مردان با ابزار سخت و خشن مثل گاوآهن، تبر یا بیل کار می کنند ولی در گیلان در چند مورد خاص می بینیم که زنان از ابزارهای پیچیده و مشکل استفاده می کنند که باید اصولاً مورد استفاده مردان باشد. مثلاً با چرخ کوزه گری که با پا کار می کند برای خودشان «نیم کار» که هاونی سفالی است می سازند یا زنان تالشی از تبر که وسیله ای کاملاً مردانه است استفاده می کنند. حال آنکه همین زنان همزمان کارهای خاص زنان را در کنار این مشاغل به نحو احسن انجام می دهند.... علتش روحیه و فرهنگ این منطقه است که در آن مقام زن نسبت به سایر نقاط خاورمیانه بالاتر است.....

 

 

برگزیده ای از آثار او درباره ایران :

کتابها

1- مسکن و معماری در جامعه روستایی گیلان

ترجمه علاءالدین گوشه گیر، تهران, ‏موسسه مطالعات و تحقیقات,1370

Habitat, Architecture et Société Rurale dans la Plaine du Gilân

(Iran Septentrional,1986) Bonn: F. Dummler Verlag

2 - ( به همراه اصغر عسکری خانقاه و اصغر کریمی ) گیلان و آذربایجان شرقی : نقشه ها و اسناد مردم شناسی، ترجمه مظفرالدین فرشچیان، 220 ص + 42 ص،‌ وزیری،‌نمودار، نقشه،‌ 1365/ 1982م. / چاپ به زبان اصلی، تهران، توس

 

 

مقالات، سخنرانیها و مصاحبه ها

1- جامعه گیلان جامعه ای باز است، گاهنامه گیله وا، سال نهم، شماره 61، اردیبهشت 1380

2- بررسی پیک نیک در فرانسه و شهرهای خاورمیانه در قالب مطالعه ای تطبیقی میان منطقه پرووانس فرانسه و منطقه گیلان

3 – گفتگو با کریستیان برومبرژه , قابل مشاهده در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

4 - ( به همراه دکتر ژان پیر دیگار ) نقشه های مردم شناختی ایران، چرا و چگونه؟ اشیاء و جوامع، 1975، جلد 15، ص 7 -24

Pourquoi, comment des cartes ethnographiques de I`Iran?, Objets et Mondes, 1975, t 15, fasc 1, pp 7-24

5 – سخنرانی با عنوان : مو، فرهنگ، اجتماع در انجمن انسان شناسی ایران در تاریخ 4 آذر ماه 1385

فعالیتها )

 

مشارکت در راه اندازی موزه روستایی گیلان

این موزه از رده موزه هایی است که عموما به آنها «موزه های فضای باز» یا «موزه های بوم زیستی» (اکو موزه) اطلاق می کنند و در اروپا نمونه های متعددی از آنها وجود دارد. هدف از شکل گیری این پروژه که مجری آن دکتر محمود طالقانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است و با کمک دکتر کریستیان برومبرژه در همکاری با چندین نهاد بزرگ ایران( از جمله استانداری گیلان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، یونسکو ایران...) و فرانسه (انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران، ...) به اجرا در می آید، حفظ میراث فرهنگی و دانش بومی گیلان است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

آیلین ورتن بارکر

 

پروفسور آیلین بارکر (Eileen Vartan Barker) استاد بازنشسته جامعه شناسی (با رویکرد خاص به مطالعات دین) مدرسه اقتصادی لندن(LSE) و از جامعه شناسان جریان ساز در حوزه جامعه شناسی دین محسوب می شود. وی در 21 آوریل سال 1938 در ادینبورگ انگلستان بدنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات متوسطه، در خلال سال های 1967 تا 1970 موفق به دریافت مدرک لیسانس در رشته جامعه شناسی از مدرسه اقتصادی لندن (LSE) با احراز رتبه اول گردید. «مطالعه ای در جامعه شناسی کیش گردانی» عنوان پایان نامه ای است که بارکر در سال 1984 به دفاع از آن پرداخت و موفق به اخذ مدرک دکترا از همین دانشگاه گردید. جنبش های جدید دینی (کیش ها و فرقه ها) به خصوص در اروپای غربی و شرقی و آمریکای شمالی، وضعیت دین در کشورهای پسا کمونیست ، حقوق اقلیت های دینی، جمع گرایی دینی جزء زمینه های تخصصی وی قرار دارند. اما تحقیقات وی همواره متمرکز بر کیش ها (cults) و فرقه ها (Sects) و جنبش های جدید مذهبی و واکنش های اجتماعی که باعث رشد این مقولات در جامعه می شوند بوده است. او همچنین از سال 1989 در حال تحقیق بر روی تغییرات در موقعیت مذهبی کشور های پسا کمونیستی است. پروفسور آیلین بارکر در سال 1970 فعالیت دانشگاهی خود را با سمت استادیاری جامعه شناسی در مدرسه اقتصادی لندن (LSE) آغاز نمود و در نهایت در سال 2003 از این دانشگاه بازنشست شد. او در کنار دانیل هرویو لژر (Hervieu-Léger) و گریس دیوی (Grace Davie) یکی از سه زن برجسته معاصر در حوزه جامعه شناسی دین به شمار می رود که در این میان گریس دیوی از شاگردان وی در این حوزه محسوب می شود. این جامعه شناس شهیر بریتانیایی حدود 250 تالیف را در کارنامه خود به ثبت رسانده که تاکنون پاره ای از این آثار به 27 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. کتاب «ساخت یک مونی: شست و شوی مغزی یا انتخاب؟» (The Making of a Moonie: Brainwashing or Choice?) وی با وجود آن که به مثابه یک متن درسی به رشته تحریر درنیامده، هم در زمینه جامعه شناسی دین و هم در دروس روش در بریتانیا و دانشگاه های متعددی در سراسر جهان تدریس می شود. همچنین کتاب «جنبش های جدید دینی: مقدمه ای کاربردی» (New Religious Movement: Practical Introduction) یکی از کتاب های سودمند و پرارجاعی است که از جانب وی به نگارش درآمده و تاکنون به 27 زبان زنده دنیا ترجمه شده و جوایز فراوانی را به خود اختصاص داده است. بارکر همواره در کنار فعالیت های دانشگاهی، نقش مشاور را برای بسیاری از دولت ها داشته و در این میان به دعوت نهادهای دولتی و دانشگاهی، تا کنون به ایراد بیش از 500 سخنرانی در مجامع مختلف (دولتی و دانشگاهی) مبادرت کرده است. تاسیس موسسه خیریه (INFORM) در مدرسه اقتصادی لندن که به گردآوری اطلاعات پیرامون ادیان جدید مبادرت می کند، با پشتیبانی دولت بریتانیا (وزارت کشور انگلیس) به ارتباط تنگاتنگ وی با دولت در مسائل دینی اشاره دارد. این استاد بازنشسته جامعه شناسی در سال 2000 موفق به اخذ مدرک دکترای افتخاری فلسفه از سوی دانشگاه کپنهاگ/دانمارک (University of Copenhagen) گردید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

پروفسور نور یالمان

 

Yalman3.jpg

 

پروفسور نور یالمان (Nur Yalman) استاد انسان شناسی و مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد، از انسان شناسان متخصص ایران به شمار می رود. این دانشمند آمریکایی ترک تبار، در سال 1931 در ترکیه به دنیا آمد. مدرک کارشناسی خود را از کالج رابرت (Robert College) استابول/ ترکیه دریافت کرد. مرحله کارشناسی ارشد را در دانشگاه کمبریج گذراند. در مقطع دکترا، در همان دانشگاه، به راهنمایی ادموند لیچ به تحقیق میدانی در میان تامیل های سریلانکا پرداخت و بدین ترتیب در سال 1958 به اخذ مدرک دکترای انسان شناسی موفق گردید.از آن پس به گروه انسان شناسی دانشگاه شیکاگو پیوست و از سال 1968 تا 1972 ریاست مرکز مطالعات این دانشگاه را بر عهده داشت. در سال 1972 به گروه انسان شناسی دانشگاه هاروارد پیوست و تاکنون در این دانشگاه مشغول به تدریس است.

پروفسور یالمان تاکنون به تحقیقات میدانی وسیعی دست زده است که از آن جمله به تحقیقات او در سریلانکا، هند و ایران می توان اشاره کرد. او در سالهای 1954، 1958، 1968در ایران به تحقیق پرداخت.

وی همچنین به زبانهای ترکی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، عربی، سینهالسی و مقداری فارسی مسلط است.

حوزه های علاقه وی در انسان شناسی شامل نظریه ها و نظریه پردازان انسان شناسی، نظریه ساختاری و فراساختاری، مقولات مدرنیزاسیون و تغییر اجتماعی، انسان شناسی دین با توجه ویژه به اسلام، بودیسم و هندویسم،‌ اوضاع اجتماعی و سیاسی در جنوب آسیا، مطالعات خاورمیانه خصوصا ادیان خاورمیانه اشاره کرد.

وی همچنین در این سالها به تدریس واحدهایی درباره جریان های اصلی در انسان شناسی، قدرت، قومیت و کثرت گرایی، مردم نگاری و باستان شناسی آسیایی، مردم نگاری و باستان شناسی خاورمیانه و خاورنزدیک،‌ خواندن و تحقیق کردن [‌ انسان شناختی ] و تغییر و اندیشه در خاورمیانه پرداخته است.

پروفسور یالمان پس از واقعه یازدهم سپتامبر، به علت شناخت عمیق و گسترده درباره جوامع خاورمیانه مورد توجه بسیار رسانه ها قرار گرفت. وی همواره غرب را به علت اتخاذ رویکردی نژادپرستانه علیه جوامع خاورمیانه مرود انتقاد قرار داده است.

 

آثار او درباره ایران :

درباره سکولاریسم و منتقدان آن : نکاتی درباره ترکیه، هند و ایران

On secularism and its critics : notes on Turkey, India, and Iran, Contributions to Indian Sociology 25,2 : 233- 266, Sage Publication, 1991

 

درباره او :

en.wikipedia.org/wiki/Nur_Yalman

لینک به دیدگاه

پروفسور سیدنی مینتز

 

Sid6.jpg

 

پروفسور سیدنی ویلفرد مینتز (Syndney Wilfred Mintz) در شانزدهم نوامبر 1922 در دوور/ نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد. این انسان شناسان مشهور بیش از همه به علت پژوهشهای فراوانش درباره آمریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب شهرت دارد. وی از انسان شناسانی است که به همراه ماروین هریس، مورتون فرید، استنلی دیاموند، رابرت مورفی و ... تحت نظر جولیان استوارت و روث بندیکت، دو انسان شناس کلاسیک، آموزش دیدند. چنانکه مینتز دکترای خود را در رشته انسان شناسی از دانشگاه کلمبیا زیر نظر ایندو دریافت کرد. مینتز از سال 1951 تا 1974 در دانشگاه ییل به تدریس پرداخت و آنگاه به تاسیس گروه انسان شناسی در دانشگاه جان هاپکینز کمک کرد.

پروفسور مینتز در بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی معتبر جهان به تدریس پرداخته است که از آنجمله میتوان به تدریس در دانشگاه های MIT در آمریکا و کولوژ دو فرانس در فرانسه اشاره کرد. وی علاوه بر عضویت در بسیاری از انجمنها و موسسات انسان شناسی، در سالهای 1968-1969 ریاست انجمن قوم شناسی آمریکا را بر عهده داشت. وی همچنین مدیریت و مشاوره طرح های پژوهشی متعددی را در مراکز دولتی و غیردولتی بر عهده داشته است. وی در سال 1948 به عنوان جزیی از برنامه بکارگیری روشهای انسان شناسی برای مطالع بر جوامع پیچیده که جولیان استوارت در نظر داشت، به انجام کارمیدانی در حوزه دریای کاراییب پرداخت و از آن پس کارهای میدانی بسیاری در در نقاط مختلف جهان به انجام رسانید.

نکته حائز اهمیت برای ما در پژوهش های میدانی پروفسور مینتز، پژوهش میدانی او در ایران به سالهای 1345- 1346 ( 1966- 1967 ) است. پروفسور مینتز در این سالها به همراه همسرش که در حال تحصیل زبان شناسی بود به ایران آمد. آنها در " خانه زینیان " روستایی در غرب شیراز در نزدیکی اقامتگاه ایل قشقایی اقامت داشتند.به هر صورت مینتز موفق به اقامت بلند مدت در این منطقه نگردید. ( مینتز در آن زمان از متخصصان حوزه دریای کارائئیب به شمار می رفت )‌و به این ترتیب جامعه فرهنگی ایران یکی از انسان شناسانی را که می توانست به خوبی درباره ابعاد انسان شناختی آن به تحقیق بپردازد را از دست داد.

پروفسور مینتز در یادداشتی به نگارنده، اظهار می دارد که خود را در حدی نمی داند که بر وی عنوان « انسان شناس متخصص ایران » اطلاق گردد و از این که نتوانست به صورت عمیق و تخصص به پژوهش در ایران بپردازد، اظهار تاسف می کند. و اعلام می دارد که پس از گذشت این سالها، آن مقدار فارسی را که آموخته بود، از یاد برده است. به هر صورت پروفسور مینتز هم اکنون از بزرگترین متخصصان حوزه فرهنگی آمریکای لاتین و دریای کارائیب به شمار می رود که سابقه پژوهش در ایران را در کارنامه خود دارد.

 

 

 

آثار او درباره ایران :

مینتز یک رساله درباره ساختار اجتماعی ایل قشقایی و نیز نوشتاری درباره ایران در مجله Iranian Studies‌منتشر کرده است که مشخصات کتابشناختی آن به دست نیامد.

 

 

 

سیدنی مینتز در ویکیپدیا :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

پروفسور رادنی استارک

 

 

72416.jpg

 

 

 

پروفسور رادنی استارک (Rodney Stark) استاد جامعه شناسی دانشگاه بیلر(Baylor University) آمریکا و از جامعه شناسان متخصص دین در آمریکا به شمار می رود. این جامعه شناس دین آمریکایی در یک خانواده لوتری مذهب در شهر جیمزتون (Jamestown) ایالت داکوتای شمالی متولد شد. استارک پیش از شروع تحصیلات دانشگاهی به عنوان روزنامه نگار در ارتش آمریکا مشغول به کار بود تا این که در سال 1959 مدرک لیسانس خود را از دانشگاه دنور (University of Denver) در رشته مورد علاقه خود یعنی روزنامه نگاری دریافت نمود. وی مدرک فوق لیسانس را در سال 1965 و مدرک دکترا را در سال 1971 در رشته جامعه شناسی از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافت کرد و مشغول به تدریس در همین دانشگاه گردید.

استارک در این دانشگاه برنامه های متعددی را به مثابه یک جامعه شناس محقق در مرکز تحقیقات پیمایشی و مرکز مطالعه قانون و جامعه به مرحله اجرا درآورد. پس از سال ها تدریس در دانشگاه برکلی و انجام پروژه های عظیم علمی در مراکز تحقیقاتی این دانشگاه، به دانشگاه واشینگتون (University of Washington ) عزیمت نموده و به درجه پروفسور جامعه شناسی در این دانشگاه نائل گردید و به مدت 32 سال به تدریس در دانشگاه واشینگتون پرداخت. او تا کنون 28 کتاب و 144 مقاله را در زمینه های مختلفی به رشته تحریر درآورده که قسمت عظیمی از این تالیفات در حوزه دین به نگارش درآمده است. کتاب ها و مقالات وی تا کنون به زبان های مختلفی از جمله (چینی، آلمانی، فرانسوی، یونانی و ...) ترجمه شده است.

این جامعه شناس شهیر آمریکایی و حامی نظریه انتخاب عقلانی در جامعه شناسی دین، از سال 2004 به عنوان استاد جامعه شناسی دانشگاه بیلر مشغول تدریس است.

لینک به دیدگاه

پروفسور جین راف گارثویت

 

garthwaite2.jpg

 

پروفسور جین راف گارثویت (Gene R. Garthwaite) استاد تاریخ کالج دارثموث (Darthmouth College)، استاد کرسی جین و رافائل برنشتاین (Jane and Raphael Bernstein ) مطالعات آسیایی و از انسان شناسان متخصص ایران می باشد.

موضوعاتی شامل تاریخ، تاریخ اجتماعی معاصر خاورمیانه، مقدمه بر جهان اسلامی، کشمکش میان اعراب و اسرائیل دروسی هستند که وی هم اکنون به تدریس آن ها در کالج دارثموث/ آمریکا می پردازد. « تاریخ اجتماعی ایران » و « تاریخ ایران » نیز از جمله دروسی هستند که وی در این کالج به تدریس آن اشتغال دارد. مباحث وی پیرامون تاریخ ایران و تاریخ اجتماعی ایران سه موضوع: « تاریخ اجتماعی ایران از زندیه تا جنگ جهانی دوم »، « فرهنگ بومی بختیاری » و « سیاست رضاشاه با عشایر از جمله ایلات لرستان و بختیاری و فارس » را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. تدریس وی در این دانشگاه همواره خاورمیانه اسلامی را مورد پوشش قرار داده و مباحث تاریخی و اجتماعی در این حوزه را از قرن هفتم تا کنون دنبال می کند.

گارثویت که پایان نامه خود را در دانشگاه شیکاگو/آمریکا انتخاب کرده بود، برای همکاری با نیکی کدی (Keddie) و فون گرانباوم (von Grunebaum) به دانشگاه یو. سی. ال. ای (UCLA) رفت. وی اولین بار سی سال قبل به همراه یک تیم باستان شناسی با همکاری باستان شناسان ایرانی و اروپایی به ایران آمد که این سفر نه ماه به طول انجامید. پروفسور گارثویت در طول این سفر بیشتر وقت خود را در میان عشایر گذراند و به آداب و رسوم و فرهنگ عشایر از جمله کردها و لرها علاقه مند شد. این علاقه مندی به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان سبب شد تا وی در بازگشت به آمریکا مطالعات خود را در زمینه تاریخ اجتماعی ایران آغاز کند. از آن تاریخ تا کنون، ایران همواره در مرکر تحقیقات وی قرار داشته است که در پی آن وی ده ها بار به ایران سفر کرده و به تحقیق میدانی بر روی عشایر ایران به ویژه ایل بختیاری پرداخته است. مطالعات و تحقیقات وی در ایران بیشتر با فرهنگ و تاریخ ایرانیان سر و کار دارد و به ویژه متمرکز بر روی ایل بختیاری به عنوان یکی از کنفدراسیون های قبیله ای می باشد. کتاب ایرانیان ( مردمانی از آسیا) از جمله جدید ترین آثار گارثویت در زمینه ایران می باشد که به بررسی تاریخ ایران از زمان کورش تا دوران امام خمینی که حدود 2500 سال تاریخ غنی ایران می باشد، پرداخته است.

 

آثار او درباره ایران:

خوانین بختیاری، دولت ایران و بریتانیا

The Bakhtyâri Khans, the government of Iran and the British, 1846-1915, The International Journal of Middle East Studies, Vol. 3, No. 1. Pp. 24-44-1972

 

ایلخانی بختیاری: توهمی از وحدت

The Bakhtyari Ilkhani : an illusion of Unity, The International Journal of Middle East Studies, Vol.8, No2. Pp.145-160-1977

 

کوچگری شبانی و قدرت قبیله ای

Pastoral Nomadism and Tribal Power, Iranian Studies, vol 11. P. 173-197- 1978

 

خوانین بختیاری: چند دستگی قبیله ای در ایران

Bakhtiari Khans : Tribal Disunity in Iran,1880-1915, unpublished Phd dissertation, 1969

 

خوانین و شاهان: تجزیه و تحلیل اسنادی ایل بختیاری در ایران

Khans and Shahs : a Documentary Analysis of the Bakhtiari in Iran, Cambridge, 1983

 

قبایل، کنفدراسیون و دولت: مرور تاریخی ایل بختیاری و ایران

Tribes, Confederation and the state : An Historical Overview of the Bakhtiyai and Iran. In the conflict of tribe and state in iran and afganistan. Richard tapper, ed. London: croomhelm.

 

خوانین و پادشاهان: دیالکتیک های قدرت در تاریخ بختیاری

Khans and Kings: The Dialectics of power in bakhtiyari history. In modern Iran: The dialectics of continiuity and change. Michael bonine nikki keddie, eds. Albany: state university of new York press.1981

 

ایرانیان ( مردمانی از آسیا )

The Persians (Peoples of Asia) by Gene R. Garthwaite Blackwell's, Oxford, 2005 (Paperback - Sep 18, 2006

 

گارثویث ، جن رالف، بختیاری در آئینه تاریخ، ترجمه مهراب امیری، تهران، سهند، 1345

این کتاب توسط انتشارات آنزان نیز با همین ترجمه در سال 1375 به چاپ رسیده است.

 

گارثویت ، جین رالف , تاریخ سیاسی ، اجتماعی بختیاری : با استفاده از اسناد منتشر نشده وزارت خارجه انگلیس, ترجمه و حواشی مهراب امیری، تهران , نشر سهند, 1373، 400ص

 

مصاحبه با پروفسور گارثویث، تهیه و تنظیم : داراب رئیس بختیاری، ص 113 – 116، فصلنامه عشایری دخائر انقلاب پ، شماره 19، تابستان 1371،

 

آیا کوچگری شبانی آینده ای در ایران دارد؟، فصلنامه عشایری ذخائر انقلاب، شماره 19، تابستان 1371، ویژه نامه کنفرانس بین المللی عشایر و توسعه، ص 36 – 37

لینک به دیدگاه

پروفسور فیل زاکرمن

 

 

phil_zuckerman.jpg

 

 

 

پروفسور فیل زاکرمن (Phill Zuckerman) استاد کالج پیتزر/آمریکا (Pitzer College) از جامعه شناسان متخصص دین به شمار می رود. وی در سال 1969 درشهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا/آمریکا متولد شد و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه اورگون/آمریکا (University of Oregon ) آغاز کرد. زاکرمن مدرک لیسانس را در سال 1992 و مدرک فوق لیسانس خود را در سال 1995 در رشته جامعه شناسی از همین دانشگاه دریافت نمود. او در سال 1998 به دفاع از پایان نامه خود تحت عنوان : «جنبه های متضاد یک خیابان: فرقه گری مذهبی و کوشش یک جماعت یهودی» در دانشگاه اورگون پرداخت ( که به اذعان خود گویای رشد و پرورش در یک فرهنگ یهودی-آمرکایی است) و در همین سال فعالیت علمی خود را به عنوان استاد یار جامعه شناسی در کالج پیتزر آغاز نمود. وی همچنین در میان سال های 1996 تا 1998 به تدریس دروس نظریه های کلاسیک و مدرن جامعه شناسی، جامعه شناسی دین و جنسیت و دین در دانشگاه اورگون اشتغال داشته است.

نظریه اجتماعی، دین به مثابه ساخت اجتماعی، جامعه اسکاندیناوی، انحراف، دین گریزی و دنیوی شدن مباحثی است که زاکرمن در خلال تدریس بدان اشاره می کند. اما با این وجود دروس نظریه جامعه شناسی کلاسیک، نظریه جامعه شناسی معاصر، جامعه شناسی دین، فرهنگ و جامعه اسکاندیناوی، انحرافات، مبانی جامعه شناسی، بی خدایی، سکولاریسم و جامعه جزء دروسی هستند که زاکرمن از سال 2005 تا کنون به تدریس آن در کالج پیتزر می پردازد. دنیوی شدن در اسکاندیناوی، جامعه شناسی بی خدایی و ناشناسا انگاری از جمله مباحثی است که وی همواره به مطالعه و تحقیق پیرامون آن همت گمارده است. در این راستا تحقیق پیرامون «دنیوی شدن در اسکاندیناوی» و تدریس مباحث «دین در ایالات متحده» و «دنیوی شدن در اسکاندیناوی» در خلال سال های 2005 تا 2006 به عنوان استاد مهمان در دانشگاه آرهوس/دانمارک (University of Aarhus) حکایت از تخصص وی در این حوزه دارد. این جامعه شناس آمریکایی متخصص دین همواره به تدریس و سخنرانی در دانشگاه های متعددی در سراسر جهان پرداخته که از آن جمله تدریس در سمینار فارغ التحصیلان متخصص در جامعه شناسی دین در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کلارمونت (Claremont Graduate University) از سال 2002 تا 2005 بوده است.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

پروفسور فردریک بارث

 

 

پروفسور فردریک بارث (Fredrick Barth)، انسان شناس نروژی، از انسان شناسان متخصص ایران به شمار می رود که درباره جامعه عشایری ایران در منطقه فارس به تحقیق پرداخته است.

او در 22 سپتامبر سال 1928 در لایپزیگ / آلمان به دنیا آمد. دوران کودکی خود را در آمریکا که پدرش در آن زمان مشغول مطالعات زمین شناختی در آن کشور بود, گذراند. و در سالهای پایانی دبیرستان, در سالهای جنگ جهانی دوم, دراسلو/ نروژ مشغول به تحصیل بود. در سال 1949 از دانشگاه شیکاگو / آمریکا فوق لیسانس و در سال 1957 از دانشگاه کمبریج / انگلستان دکترا گرفت. وی در دهه 1960، در انسان شناسی اسکاندیناوی موقعیت ویژه ای داشت و در ایجاد گروههای آموزشی انسان شناسی در دانشگاههای اسکاندیناوی نقش مهمی ایفا کرد. وی همچنین دارای سابقه تدریس در دانشگاه ایموری و بوستون آمریکا است.

این مردم نگار برجسته تاکنون علاوه بر ایران، در نروژ، کردستان عراق، بلوچستان و مرز نشینان پاکستان، دارفور سودان، عمان، گینه نو پاپوآ، بالی در اندونزی، چین و بوتان به تحقیق میدانی پرداخته است و به این سبب جایزه موفقیت مادام العمر برای تحقیق بر روی کوچگران را از آن خود کرده است.

پروفسور بارث در سال در سال 1957 – 1958 ( 1337 تا 1338 شمسی ) در فارس/ ایران به تحقیق بر روی ایلات و عشایر این منطقه پرداخت. سفر او به ایران و تحقیق بر روی عشایر ایرانی به درخواست سازکان یونسکو و با کوشش آلفرد مترو صورت گرفت. از آنجا که امکانات و اوضاع و احوال محلی از نظر تحقیقی در ایل باصری مناسبتر بود, وی این ایل را برای تحقیق انتخاب کرد. وی مدت چهارماه را در این ایل گذراند و پس از مراجعت به اروپا کتابی را درباره این ایل به رشته تحریر درآورد. به اعتقاد پروفسور فیلیپ سالزمن، دو مردم نگاری کلاسیک بارث در ایران، اثر ویژه ای بر انسان شناسان بعد از او، در زمینه پژوهش درباره ایلات و عشایر ایران داشته است.

 

 

 

آثار او درباره ایران :

کتابها:

مونوگرافی ایل باصری، ترجمه کاظم ودیعی، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، 1343، 248 ص، رقعی، دو نقشه، نمودار

این کتاب با عنوان فروست " دفترهای مونوگرافی 6 " در 254 صفحه و یکهزار نسخه منتشر گردید. عناوین فصول این کتاب چنین است : فصل اول : تاریخ, اکولوژی, اقتصاد. فصل دوم : واحدهای خانگی و خانوادگی. فصل سوم : اردو. فصل چهارم : ایل و تیره. فصل پنجم : ریاست. فصل ششم : ایل کولی وابسته. فصل هفتم : روابط خارجی. فصل هشتم : مراحل اقتصادی. فصل نهم : مراحل دموگرافیک. فصل دهم : اشکال سازمان کوچنشینی در جنوب ایران. ضمیمه 1 : منابع کتابها, نامها

Nomades of the South Persia : The Basseri Tribe of the Khamseh Confederacy, Oslo, Universitets forlaget/ Boston, Little Brown, 1964

ساختار ایلی ایران

Tribal Structure of Iran, Tehran, University of Tehran, Unesco

 

 

مقالات:

چادرنشینی در کوهستانها و بر روی فلاتهای آسیای جنوب غربی، ترجمه پرویز ورجاوند، در روش بررسی و شناخت ایلات و عشایر، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، 1344،‌ 209 – 270

Nomadism in the Mountain and the Plateau Areas on South West Asia. In Problems of the Arid Zone. Paris: UNESCO

الگوهای استفاده از زمین در میان قبائل کوچگر جنوب ایران

The Land Use Patterns of Migrating Tribes of Sought Persia, Norsk Geografisk, Vol 17, 1959 – 1960, pp. 1- 11

سرمایه،‌ سرمایه گذاری و ساختار اجتماعی گروههای کوچگر در جنوب ایران

Capital, Investment, and the Social Structure of Pastoral Nomad Groups in South Persia in Capital, Saving and Credit in Peasant Societies, Raymond Firth and B.S Yamey, eds. Chicago, Alldine, 1964

La Nomadisme dans les montagnes et sur les hauts-plateaux de l`Asie de Sud-Quest. In Les Problemes de la zone aride. Paris: UNESCO, 1962, pp. 48 – 59

لینک به دیدگاه

دکتر بایرن گود

 

good_byron.jpg

 

دکتر بایرن گود (Byron J. Good) ، انسان شناس آمریکایی، از انسان شناسان متخصص ایران در زمینه انسان شناسی پزشکی به شمار می رود.

وی در سال 1944 در ایلینوی/آمریکا به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته انسان شناسی پزشکی دنبال کرد. او هم اکنون استاد انسان شناسی پزشکی و رئیس گروه پزشکی اجتماعی در مدرسه پزشکی هارواد و استاد گروه انسان شناسی در دانشکده هنرها وعلوم دانشگاه هاروارد/ آمریکا است. وی کتابها و مقالات متعددی در انسان شناسی پزشکی به رشته تحریر درآورده است. از حوزه های پژوهش او می توان به مقولات اخلاقی و فرهنگی مربوط به بیوتکنولوژیهای جدید و جایگاه نظریه فرهنگی در انسان شناسی پزشکی اشاره کرد.گود به این موضوع علاقه دارد تا بفهمد که فرهنگ چگونه به بیماری و رنج معنا میدهد.

این انسان شناس آمریکایی در سال 1972 – 1974 ( 1351- 1353 ) به تحقیق میدانی در ایران مشغول بود. علاوه بر ایران در آمریکا، ترکیه و اخیرا درباره جماعت یوگیاکارتا اندونزی به کار میدانی پرداخته است.

 

آثار او درباره ایران :

مرکز اهمیت معناشناسی بیماری در شمال ایران

The Heart of What`s the Matter : The Semantics of Illness in the Noethern Iran, Culture Medicine and the Psychiatry, 1977, 1 : 25 – 58

( به همراه مری گود و ج. فار ) وضعیت اجتماعی و باروری : مطالعه یک شهر و سه روستا از شمال غرب ایران

Social Status and Fertility: A Study of a Town and Three Villages in Northwestern Iran [tables] Population studies. (1980). 34:2 pp 201, 311-19.

لینک به دیدگاه

پروفسور پیتر برگر

 

 

peterberger.jpg

 

 

 

پروفسور پیتر برگر (Peter Ludwig Berger) استاد بازنشسته جامعه شناسی و الهیات دانشگاه بوستون/آمریکا (University of Boston) و از جامعه شناسان جریان ساز و متخصص در حوزه دین یه شمار می رود. وی در 17 مارس سال 1929 در شهر وین/اتریش به دنیا آمد و مدت کوتاهی پس از جنگ جهانی دوم به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. در سال 1949 مدرک کارشناسی خود را از کالج واگنر (Wagner College) دریافت نمود و تحصیلات تکمیلی خود را در مدرسه جدید برای تحقیقات اجتماعی شهر نیویورک (New School for Social Research) از سر گرفت و موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در سال 1950 و اخذ مدرک دکترا در سال 1952 از این دانشگاه گردید. او از سال 1981 در سمت استاد جامعه شناسی و الهیات دانشگاه بوستون/آمریکا به فعالیت های علمی و دانشگاهی اشتغال داشته و نیز از سال 1985 ریاست موسسه فرهنگ، دین و امور جهانی (Institute on Culture and World Affairs) را نیز بر عهده دارد.

این جامعه شناس متخصص دین آثار متعددی پیرامون نظریه جامعه شناختی، جامعه شناسی دین و توسعه جهان سوم به رشته تحریر درآورده که به زبان های مختلفی ترجمه شده است. آثار و نظریات وی در حوزه نظریه اجتماعی (واقعیت اجتماعی و...) و جامعه شناسی دین (به خصوص پیرامون ایده دنیوی شدن) او را تبدیل به یکی از چهره های شناخته شده و پر ارجاع در عصر حاضر کرده است.

دهه 1960 سال های اوج موفقیت های حرفه ای برگر است. وی در این سال ها به همراه توماس لوکمان (Luckman) کتاب پر نفوذ «ساخت اجتماعی واقعیت» (The Social Construction of Reality) را منتشر کرد. برگر در این اثر به همراه لوکمان در سایه جامعه شناسی معرفتی، فرصت کم نظیری را برای رشد جامعه شناسی دین فراهم آوردند.

در این راستا برگر در سال 1967 دیدگاه های خاص خود در جامعه شناسی دین را در کتاب «واقعیت اجتماعی دین» (The Social Reality of Religion) مطرح کرد. وی در این کتاب که در بخش اول آن به مباحث عمومی و از جمله تعریف دین پرداخته و در بخش دوم که حدودا نیمی از کل کتاب را در بر می گیرد به بحث پیرامون ایده دنیوی شدن مبادرت نموده، نشان داده که تا چه حد از آثار و افکار ماکس وبر جامعه شناس شهیر آلمانی تاثیر پذیرفته است. به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان این اثر او دنباله بصیرت های جامعه شناسی دین ماکس وبر به شمار می رود. در این اثر که ابتدا با عنوان سایبان مقدس(Sacred Canopy) منتشر شد ، فرایند دنیوی شدن از سوی وی با دقت و جزئیات فراوان توصیف و تبیین گردیده است.

لازم به تذکر است که در حوزه جامعه شناسی دین بدون شک برگر بیشتر از هر جامعه شناس دیگری به موضوع دنیوی شدن پرداخته و آثار متعددی را در این زمینه به رشته تحریر درآورده است. این جامعه شناسی شهیر آمریکایی و طرفدار ایده دنیوی شدن در اواخر دهه هشتاد علیرغم ارائه برجسته ترین نظریه درباره فرایند دنیوی شدن (که هنوز هم بخش های عمده ای از آن معتبر به نظر می رسد) در مقاله «بر خلاف جریان» (Against The Current) اعلام کرد که ایده دنیوی شدن مبتنی بر سوء تفاهم است. وی که تا پیش از این سعی داشت بر اساس متکثر بودن جهان مدرن مرگ دین را تئوریزه کند، اقرار داشت که اساس ایده دنیوی شدن سوء تفاهمی ناشی از آموزه ها و تعالیم فلسفه روشنگری است که امروزه در پی بازاندیشی و انتقادات وارد شده به مدرنیته بیشتر از هر زمان دیگری بطلان آن روشن شده است. او در سال 1997 ضمن حمله به دانشگاهیان که پروژه های پرهزینه پژو هشی درباره بنیادگرایی دینی اجرا می کنند، اعلام داشت که : « دنیای امروز همان قدر مذهبی است که همیشه بوده است»

وی همچنین از سال 1956 تا 1981 در دانشگاه های مختلفی از جمله دانشگاه کارولینای شمالی (University of North Carolina) ، دانشگاه راتگرز(University of Rutgers)، کالج بوستون(Boston College) و مدرسه جدید برای تحقیقات اجتماعی شهر نیویورک صاحب کرسی تدریس بوده است و تا کنون مدارک افتخاری متعددی از دانشگاه های مختلفی چون دانشگاه لویولا(University of Loyola)، کالج وگنر، دانشگاه نتردام(University of Notre Dame) و دانشگاه ژنو (University of Geneva) دریافت کرده و همچنین وی عضو افتخاری بسیاری موسسات علمی جهان است.

این جامعه شناس شهیر آمریکایی و ناقد ایده دنیوی شدن پس از سال ها تدریس در دانشگاه بوستون و پرورش شاگردان زیادی در حوزه جامعه شناسی دین از این دانشگاه بازنشست شد.

 

 

آثار او در حوزه دین:

کتاب ها :

Berger, Peter & Thomas Luckmann ,The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Garden city:Doubleday (1966)

ساخت اجتماعی واقعیت: رساله ای در جامعه شناسی معرفت

Berger, Peter , The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion, Garden city:Doubleday (1967(

سایبان مقدس: معیارهای نظریه جامعه شناختی دین

Berger, peter, The social Reality of Religion, Hamonsworth:Penguin

واقعیت اجتماعی دین

Berger, peter, Other Side of God (1981(

روی دیگر خدا

The Capitalist Spirit: Toward a Religious Ethic of Wealth Creation (editor, 1990(

روح سرمایه دار: بسوی اخلاق مذهبی آفرینش ثروت

The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics (editor, et al., 1999). Wm. B. Eerdmans Publishing

عدم دنیوی شدن جهان: خیزش دین و سیاست جهان

Berger, peter, A Far Glory: The Quest for Faith in an Age of Credibility (1992(

شکوه از دست رفته: جستجو برای ایمان در عصر باور پذیری

Berger, peter, Heretical Imperative: Contemporary Possibilities of Religious Affirmation

الزامی وابسته به ارتداد: احتمال های معاصر اثبات مذهبی

Questions of Faith: A Skeptical Affirmation of Christianity (2003). Blackwell Publishing,

مسائل ایمان: اثبات تردید گرای مسیحیت

 

مقالات :

Berger, peter, Against The Current: Prospect, march 1997,32-36

بر خلاف جریان

Berger, Peter, Reflection on Sociology of Religion Today, Sociology of Religion 62 (4):443-454(2001)

تاملی بر روی جامعه شناسی دین امروز

 

 

درباره او :

Peter Berger and the Study of Religion (2001)

پیتر برگر و مطالعه دین

 

 

آثارترجمه شده از وی به فارسی:

برگر، پیتر، بر خلاف جریان، ترجمه سید حسین سراج زاده، ماهنامه کیان، ش 44، آبان و دی، 1377

برگر، پیتر، افول سکولاریسم، ترجمه افشار امیری، تهران، پگاه، 1380

لینک به دیدگاه

پی یر بسنیه

 

 

پی یر بسنیه (Pierre Bessaignet) جامعه شناس شناس فرانسوی، از اندیشمندانی به شمار می رود که درباره ایران خصوصا شاهوسنهای دشت مغان و تا اندازه ای نیز منطقه فرهنگی گیلان به تحقیق پرداخته است.

وی در دهه 1950 به تحقیقات میدانی در اندونزی و شبه قاره هند خصوصا بنگلادش به تحقیق پرداخت که حاصل آن تالیفاتی درباره این منطقه است. او بعدها به مقام استادی در دانشگاه نیس/فرانسه رسید. وی در عین حال ریاست موسسه مطالعات و تحقیقات میان فرهنگی این دانشگاه (Institut d'études et de recherche interculturelle (IDERIC) de Nice را نیز بر عهده داشت. از دیگر مسئولیتهای او می توان به ریاست کمیته مطالعاتی درباره نژادپرستی، ملی گرایی و روابط قومی در انجمن بین المللی جامعه شناسان در سالهای 1971 تا 1974 اشاره کرد.

تحقیقات میدانی بسنیه در ایران، به دوران حضور وی در ایران به عنوان کارشناس سازمان یونسکو برای آموزش دانشجویان علوم اجتماعی ایران طبق برنامه کمک فنی سازمان ملل متحد بازمی گردد. در طی این دوره، بسنیه یک سال در ایران اقامت داشت که طی آن به تدریس روش تحقیق انسان شناسی و نیز تحقیق در میان شاهسونهای دشت مغان و منطقه فرهنگی گیلان پرداخت. ثمره این آموزشها کتاب موجز او درباره روش انسان شناسی گردید که مجموعه شش سخنرانی وی برای دانشجویان علوم اجتماعی ایران در اواخر سال 1339 است. این سخنرانیها در سال 1340 توسط موسسه مطالعات وتحقیقات اجتماعی در تهران منتشر شد. این کتاب که احتمالا اولین کتاب در موضوع خود به زبان فارسی باشد، بدون شک تاثیر مهمی در تولیدات انسان شناختی در ایران داشته است.

 

 

 

آثار او درباره ایران :

1 ) شاهسونها : نمونه ای از اسکان همراه با جابجاسازی فرهنگی

The Shahsavan: An Example of Settlement Accompanied by Cultural Transplantation. Institute of Social Science Research, University of Tehran. Tehran.1960

این اثر درباره مسائل اسکان کوچروان شبان شاهسون دشت مغان و برنامه اسکان این عشایر همراه با جابجایی فرهنگی آن است که در سال 1339 توسط موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در 32 صفحه به صورت محدود انتشار یافت.

2 ) طریقه ازدواج در میان شاهسونهای دشت مغان

ترجمه ظفردخت اردلان، تهران،‏ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، 1339، 17 ص

Le Systeme dens Mariages Chez Les Shah-Savans de Moghan , 1961, 17 p.

3 ) باستان شناسی جوامع اولیه کشاورزی و مردم شناسی عشایر ایران

تهران،‏ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، 1339، 9 ص، به زبان انگلیسی

Archeology of the First Agricultural Communities and Ethnology of Actual Tribes of Iran, ISSR, 1960

4 ) ‏بررسی دهکده های ایران به وسیله عکس برداری

ترجمه ظفردخت اردلان، تهران،‏ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، 1340، 23 ص، به زبان فرانسه- فارسی

L`Etudes Socilogique des Villages du Guilan Par la Methode la Photographie , 1961

لینک به دیدگاه

کریستیان برومبرژه

کریستیان برومبرژه (متولد1946) پس از تحصیلات در رشته ی ادبیات کلاسیک فرانسه، در مردم شناسی تخصص گرفت. او در دانشگاه پروانس به تدریس این رشته پرداخت و در همان جا، ریاست انجمن مردم شناسی تطبیقی نواحی مدیترانه (وابسته به مرکز ملی تحقیقات علمی CNRS) را بر عهده گرفت. او تا به حال توسط چندین دانشگاه خارج از فرانسه به عنوان استاد مدعو انتخاب شده و از سال 1995 تا کنون، به عنوان عضو ارشد انجمن دانشگاهی فرانسه((Institut Universitaire de France(کرسی مردم شناسی عمومی) برگزیده شده است.

علا وه بر این، از سال 1998 تا 2001 ریاست شورای میراث مردم شناسی (وزارت فرهنگ) و همچنین مسئولیت علمی موزه ی تمدن های اروپا و مدیترانه را که هم اکنون در مارسی (فرانسه) در حال شکل گیری است ، بر عهده دارد. از فوریه 2006 به مدیریت انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران برگزیده شد.

تحقیقات او که در بیش از 170 اثر منتشر شده است ( اعم ازکتب، مقالات، و همکاری در مجموعه مقالات)، در مورد اساس و روش بیان و ابراز هویت های جمعی در ایران ( و بخصوص در استان گیلان) و نیز در نواحی جنوبی اروپا (پروانس، لانگدوک، پیه مون، کامپانی ایتالیا...) است.

از سوی دیگر، مدت طولانی در زمینه ی چگونگی و معنای شیفتگی مردم نسبت به تیم ها و بازی های فوتبال در چندین شهر و پایتخت جهان (مارسی، ناپل، تورینو، لانس، تهران ...) پژوهش هایی انجام داد. علاوه بر این، تعدادی از نوشته های کریستیان برومبرژه که رویکرد عمومی تری دارند، در جهت اصلاح و دقیق تر ساختن روش ها، مفاهیم و موضوعات مردم شناسی ومخصوصا مطالعات منوط به دنیای معاصرغرب می باشد.

برخی از آخرین آثار او به قرار زیر است:

مسکن، معماری و جامعه ی روستایی در دشت گیلان در شمال ایران.

(Habitat, Architecture and rural society in the Gilan plain, Northern Iran, Bonn, Ferd. Dummlers Verlag),

و نیز در مورد پروانس،

(Paris, Encyclopédies régionales Christine Bonneton),

در مورد فوتبال:

مسابقه ی فوتبال، مردم شناسی شور هواداری در مارسی، ناپل و تورینو.

(Le match de football. Ethnologie d'une passion partisane à Marseille, Naples et Turin, Paris, Editions de la Maison des Sciences de l'Homme; Football, la bagatelle la plus sérieuse du monde, Paris, Bayard),

در مورد تفریح و سر گرمی ها در دوران معاصر:

علاقه های معمولی.

(Passions ordinaires, Paris, Bayard),

در مورد جایگاه اشیاء در جوامع امروزی:

زندگی حرفه ای اشیاء. نوآوری و رواج دوباره.

(Carrières d'objets. Innovations et relances, Paris, Editions de la Maison des Sciences de l'Homme),

در زمینه ی منطقه ی مدیترانه:

انسان شناسی مدیترانه

(Anthropologie de la Méditerranée/ Anthropology of the Mediterranean.(

و نیز کتاب ژرمن تیلیون، مردم شناسی در قرن.

)Germaine Tillion, une ethnologue dans le siècle.(

در حال حاضر، کریستیان برومبرژه مشغول تدوین کتابی در باره ی رفتار اجتماعی و فرهنگی مربوط به آرایش مو (موضوعی که رویارویی جوامع مختلف را مطرح می کند) و کتاب دیگری در مورد تحولات زندگی یک خانواده ی روستایی در گیلان و تأثیر تحولات اخیر ایران است.

لینک به دیدگاه

پروفسور براین ترنر

 

BryanTurnerPicture2.jpg

 

پروفسور براین ترنر (Bryan Stanley Turner) استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) و از جامعه شناسان متخصص دین در جهان معاصر به شمار می رود. این جامعه‌شناس شهیر انگلیسی تا سال 2005 ریاست دانشکدة علوم اجتماعی و سیاسی دانشگاه کمبریج انگلستان را به عهده داشت و هم‌ اکنون نیز در موسسة پژوهشی آسیا در سنگاپور ریاست گروه تحقیقاتی جهانی‌شدن و دین را برعهده دارد. هدف اصلی این موسسه توسعه چشم انداز فراگیر تاثیر جهانی شدن بر روی ادیان و نتایج دین بر روی فرایند های جهانی است. نظریة اجتماعی و جامعه‌شناختی، جامعه‌شناسی دین (به ویژه جامعه‌شناسی اسلام) و جهانی‌شدن مباحثی است که تا کنون این جامعه شناس متخصص دین آثار درخشانی را پیرامون آن ها منتشر کرده ‌است.

پروفسور براین ترنر هم اکنون در حال تالیف کتابی سه جلدی درباره دین و جهانی شدن برای انتشارات دانشگاه کمبریج است.

 

آثار وی در حوزه دین:

کتاب ها:

Turner, Bryan S.. (1974) Weber and Islam: A critical study London and Boston: Routledge & Kegan Paul.

وبر و اسلام : یک بررسی انتقادی

Hepworth, Mike; Turner, Bryan S.. (1982) Confession: Studies in deviance and religion London and Boston:

اعتراف : مطالعاتی در انحراف و دین

Routledge & Kegan Paul. Turner, Bryan S.. (1983) Religion and social theory: A materialist perspective London and New Jersey: Heinemann.

دین و نظریه اجتماعی : چشم اندازی ماده گرا

Turner, Bryan S.. (1998) Weber and Islam London and New York: Routledge.

وبر و اسلام

Turner, Bryan S.. (2003) Islam and Modernity: A Sociological Study London and Newbury Park: SAGE Publications Ltd..

اسلام و مدرنیت : یک مطالعه جامعه شناختی

 

کتاب هایی که وی ویراستاری علمی آن را بر عهده داشته است :

Turner, Bryan S.. (1996) The early sociology of religion New York: Routledge.

جامعه شناسی اولیه دین

Ahmed, Akbar S.; Turner, Bryan S.. (2002) Islam: Critical Concepts in Sociology London and New York: Routledge.

اسلام : مفاهیم انتقادی در جامعه شناسی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...