رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اولین هارد دیسک در سال 1950 تولید شد ، که با برق سه فاز کار می کرد و از آنجائیکه ابعاد بزرگی داشت به ماشین لباس شویی معروف بود. این قضیه ادامه داشت تا اینکه شرکت seagate tecnology در سال 1980 اولین هارد دیسک با ابعاد کوچک که قابل استفاده جهت کامپیوترهای کوچک نظیر همان هایی که پیش رویتان است را تولید کرد ، که از آن سال به بعد این وسیله تبدیل به ابزاری جهت به وقوع پیوستن انفجار اطلاعات یا انفجار آشغال ها یا هرچه که بنامیدش، گردید . این هارد دیسک فقط 5 مگابایت ظرفیت داشت و در مقایسه با هارد دیسکهای امروزی هیچ به حساب می آید.

در واقع تا آن زمان کامپیوترهای شخصی اولیه یعنی5150 IBM مجهز به هارد نبودند.

رفته رفته استفاده از هارد دیسک رواج پیدا کرد و تولیدکنندگان بسیاری پا به عرصه گذاشتند و فناوریهای بسیاری جهت تکمیل این جزء از سیستم به وجود آمد.

 

هارد چه طور کار میکند؟

یک ضبط و پخش مغناطیسی را در نظر بگیرید ، هارد دیسک هم به همان روش جهت ذخیره و بازخوانی اطلاعات عمل می کند ، البته تفاوتهای خیلی زیادی با هم دارند ولی اصول کار همان است.

 

اجزا هارد دیسک :

به طور کلی هارد دیسک دارای اجزای مکانیکی (متحرک) و اجزای الکترونیکی (غیرمتحرک) می باشد. نکته ای که حائز اهمیت است این است که قسمت مکانیکی هارد دیسک از معایب این وسیله نسبت به حافظه هایی نظیر فلش است چون سرعت و دوام هارد دیسک را کاهش و مصرف برق و تولید گرمای آن را افزایش می دهد.

 

انواع هارد دیسک:

هارد دیسکها از نظر پورت به سه نوع SATA و IDE و SCSI تقسیم می شوند که در حال حاضر نوع SATA رایج تر و برتر محسوب می شود .

هارددیسکها از جهت محل قرارگیری نیز به دو نوع اکسترنال (خارجی) و اینترنال(داخلی) تقسیم می شوند . نوع اکسترنال آن معمولاً جهت انتقال داده ها با حجم بسیار بالا به کار می رود . تقریباً تمام هاردهای موجود برروی کامپیوترها اینترنال می باشند چون به خاطر وجود کیس ، از صدمه درامان بوده و امکان سرقت آن نیز خیلی کمتر خواهد بود. در مقابل هارد دیسکهای اکسترنال دارای ظرفیت خیلی بالایی نسبت به نوع دیگر است به طوری که در برخی مدلها برای دستیابی به ظرفیتهای بالا چند هارد دیسک را با یکدیگر ادغام کرده طوری که یک هارد دیسک به نظر می رسند تا به این ترتیب افزایش ظرفیت را داشته باشند.

 

چگونه یک هارد دیسک خوب و مناسب انتخاب کنم:

1- هیچگاه بیش از ظرفیت مورد نیازتان هارد دیسک نخرید چون قیمت این نوع تجهیزات روز به روز در حال کاهش می باشد و ارتقا آن در آینده خیلی ارزان تر تمام می شود تا اینکه برای آینده به اندازه یک کهکشان فضای خالی نگهداری کنید.

2- به گارانتی یا خدمات پس از فروش دقت تمام داشته باشید . خیلی ها فقط به مارک و کشورسازنده توجه دارند در صورتی که این به نظر من یک اشتباه بزرگ است ، چون از خود کلمه ضمانت و گارانتی می توان همه چیز را متوجه شد.

3- هارد خود را از نوع SATA انتخاب کنید.

4- سرعت دوران چرخش هارد دیسک برحسب دور بر دقیقه (rpm)می باشد ، که ممکن از 5400 یا 7200 با سرعت بالاتر باشند. خب مسلم است که هارد دیسک 7200 با هارد دیسک 5400 با همان مشخصات خیلی تفاوت و برتری دارد.

5- حافظه موقت (بافر) : که نقش بسزایی در سرعت خواندن داده ها از هارد دیسک دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...