رفتن به مطلب

گیاهان و خواص دارویی آنها


ارسال های توصیه شده

تیره بارهنگ Plantaginaceae

تیره بارهنگ که گیاهان آن وضع پراکنده در نقاط مختلف کره زمین دارند از 3 جنس و متجاوز از 200 گونه تشکیل مییابد. تعداد بیشتر گونه های آن نیز به جنس Plantago تعلق دارد. گیاهان عموماً علفی و بندرت دارای اعضای کم و بیش چوبی شده میباشند.

در بین آنها انواعی که تعلق به جنس Plantago دارند. از آنها نیز کم و بیش استفاده های درمانی بعمل می آید به دو صورت کاملاً متمایز از یکدیگر دیده می شوند مانند آنکه گونه های متعلق به محیط مرطوب عموماً برگهای پهن و گسترده بر روی زمین ولی انواع متعلق به نواحی گرم و خشک برگهائی با بریدگیهای عمیق یا منقسم واقع در طول ساقه دارند. گلهای آنها منظم مرکب از قطعات 4 تایی نر - ماده یا دارای یکی از اجزای اصلی گل (پرچم یا مادگی) پلی گام ، به رنگهای مختلف مجتمع به صورت سنبله های فشرده یا استوانه ای شکل است. در هر گل آنها کاسبرگ یا 4 گلبرگ پیوسته به هم و 4 پرچم (بندرت 1و2) دیده میشود. مادگی آنها از 2 برچه (بندرت یک برچه) تشکیل می یابد که مجموعاً تخمدانی 2 خانه یا یک خانه و محتوی یک یا تعداد زیادی تخمک نیمه واژگون با تمکن محوری بوجود می آورند در بعضی از این گیاهان نیز پیدایش جدارهای فرعی در داخل تخمدان سبب ازدیاد خانه های آن می شود. میوه این گیاهان به اشکال مختلف مجری یا فندقه و محتوی دانه های آلبومن دار متعدد است.

تیره بارهنگ دارای جنس های زیر است:

Plantago Psyllium (اسفرزه):گیاهی علفی ، یکساله به ارتفاع 10تا35 سانتیمتر که به حالت وحشی در نواحی مختلف مختلف مدینترانه ،شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا منجمله ایران می روید.از مشخصات آن این است که برگ هایی باریک ،دراز ، نوک تیز و مجتمع به وضع متقابل یا سه تایی بر روی ساقه دارد.گل های آن به صورت سنبله هاییبر روی پایه بلند ظاهر می گردد، دارای براکته های باریک در قاعده گل آذین اند.میوه اش پوشینه شکوفا دو خانه است.

این گیاه و دو گونه دیگر آن به نام های P.cynops L. P.indica L. , P.ramosa از نظر درمانی به مصارف مشابه می رسند. مخلوط دانه این گیاهان ،در بازرکانی تحت عنوان اسفرزه در معرض استفاده قرار می گیرد.

خواص درمانی :از دانه گیاهان مذکور در رفع یبوست های مقاوم ،اسهال های ساده ، درد های ناشی از التهاب کلیه و مثانه و همچنین در خون آمدن از ریه استفاده به عمل می آید.

Plantago coronopus L.:

گیاهی است یکساله یا دو ساله که اغلب در ماسه زار ها ودشت های سواحل دریاها ،اراضی دارای شوره و نواحی گرم می روید.از مشخصات آن این است که برگ های آن در قاعده ساقه واقع است و پهنک آن نیز عموما باریک ،دراز و منقسم به تقسیمات عمیق یا دندانه دار می باشد.گل های آن مجموعا سنبله های باریک ودرازی به وجود می آورند که هر یک بر روی پایه بلندی منتهی به ناحیه یقه، واقع است.میوه آن کوچک ، محتوی 3تا5 دانه قهوه ای است.

خواص درمانی : کلیه قسمت های گیاه اثر مدر دارد . از دانه اش نوعی کولیر ،جهت رفع ورم چشم تهیه می شود.

Plantago major L.:

نام‌هاي‌ رايج‌: بارتنگ‌، بارهنگ‌ كبير، لسان‌ الحمل‌، لسان‌ الحمل‌كبير، رماج‌ولك‌، چرغول‌.

بارهنگ گیاهی است پایا، ظاهراً بی کرک یا کمی کرکپوش با بن و ریشه‌ای کوتاه است. سابقه آن به طول ۷۰-۱۰ سانتی متر، متعدد ایستاده یا خیزان، فاقد شیار، مساوی یا کمی بلندتر از برگ‌ها است. برگ‌های آن تماماً طوقه‌ای، تخم مرغی پهن با ۹-۳ رگبرگ قوی و برجسته، کامل یا در حاشیه سینوسی، بی کرک یا کرکپوش، دارای دمبرگ نسبتاً بلند. گل‌ها سبز متمایل به قهوه‌ای، کوچک مجتمع در خوشه‌های دراز استوانه‌ای. موسم گلدهی گیاه اردیبهشت تا شهریورماه است. دانه‌های این گیاه تیره رنگ، کوچک و تخم مرغی شکل و در میوه‌ای پوستینه که به صورت کپسول تخم مرغی بوده و دارای ۲ خانه و محتوی ۸-۴ دانه‌است قرار دارند. دانه‌ها را از اواسط فصل بهار به بعد جمع آوری می‌نمایند

ترکیبات شیمیایی:

برگ‌ و ريشه‌ بارهنگ‌ كبير داراي‌ موسيلاژ، صمغ‌، اسيدهاي‌ آلي‌، تانن‌، انورتين‌،امولسيون‌ و گلوكوزيدي‌ به‌نام‌ اوكوبين‌، دياستاز، هتروزيد، مواد رنگي‌،

ساكارز (درتخم‌)، پكتين‌، اسيد سيتريك‌، ساپوزيد (در برگ‌) و در خاكستر آن‌ املاح‌ مختلف‌سديم‌، منيزيم‌، پتاسيم‌ به‌طور فراوان‌ موجود است‌.دانه بارهنگ دارای چربی، صمغ، موسیلاژ، ترکیبات گلوکزیدی است.

قسمت‌ مورد استفاده‌ بارهنگ‌ برگهاي‌ خشك‌ شده‌ و بندرت‌ تازه‌، دانه‌ و ريشه‌آن‌ است‌. برگهاي‌ آن‌ در بهار تا پيش‌ از زمان‌ گل‌ دادن‌ جمع‌آوري‌ مي‌شود و به‌سرعت‌در آفتاب‌ در 40 تا 50 درجه‌ سانتيگراد بايد خشكانده‌ شود.

محل رویش

گیاه بارهنگ در منطقه وسیعی از دو قاره اروپا و آسیا و همچنین شمال آفریقا و آمریکای شمالی می‌روید. در ایران تقریباً در تمام نقاط می‌روید.

خواص‌ درمانی ‌: طبع‌ بارهنگ‌ سرد و خشك‌ است‌.

بارهنگ‌ كبير داراي‌ خواص‌ قابض‌، تب‌بر، تونيك‌، نرم‌كننده‌، تصفيه‌كننده‌خون‌، ضد اسهال‌، محرك‌، معرق‌، مدر، ضد رماتيسم‌ و ضد اسهال‌ خوني‌، ضدالتهاب‌ كليه‌ و مثانه‌، و ضد باكتري‌ است‌.

بارهنگ‌ كبير در موارد خونرويهاي‌ ريوي‌، وجود خون‌ در اخلاط‌، عفونتهاي‌مجاري‌ تنفسي‌، التهابات‌ چشمي‌، بيماريهاي‌ كبدي‌، زردي‌، استفراغ‌، رفع‌ناراحتي‌هاي‌ آسم‌ مرطوب‌ و برونشيتي‌، اسهال‌هاي‌ ساده‌ و خوني‌، ورم‌ مخاط‌دهان‌، درد دندان‌، التيام‌ زخم‌، كوليك‌، مالاريا، سوزاك‌، احساس‌ سوزش‌ در لوله‌مري‌، نزله‌ مجاري‌ ادرار و دستگاه‌ هضم‌، رفع‌ تحريكات‌ در نزله‌هاي‌ مزمن‌ برونشها استفاده‌ مي‌گردد.

در استعمال‌ خارجي‌ بكار بردن‌ كِرِم‌ بارهنگ‌ در معالجه‌ جوشهاي‌ صورت‌،جوش‌ غرور، جوش‌ ناحيه‌ بيني‌، زنخدان‌ و گونه‌ها و زخم‌هاي‌ جلدي‌ توصيه‌ شده‌است‌.

جوشانده‌ 10 گرم‌ ريشه‌ يا برگ‌ بارهنگ‌ در 150 گرم‌ آب‌ به‌صورت‌ حمام‌ چشم‌در رفع‌ ورم‌ پلك‌ و ورم‌ ملتحمه‌ مفيد است‌.

برگ‌ تازه‌ و له‌ شده‌ بارهنگ‌ اثر خنثي‌كنندگي‌ سم‌ حشرات‌ و گزيدگي‌ زنبور داردو جهت‌ رفع‌ خارش‌ و تحريكات‌ پوستي‌ استفاده‌ مي‌شود.

از جوشانده‌ 100 گرم‌ ريشة‌ بارهنگ‌ در يك‌ ليتر آب‌ به‌صورت‌ غرغره‌ براي‌درمان‌ گرفتگي‌ صدا و تورم‌ خرخره‌ استفاده‌ مي‌شود.

جوشانده‌ برگ‌ تازه‌ بارهنگ‌ چند ساعت‌ در آب‌ زخم‌ها را از آلودگي‌ حفظ‌مي‌كند و باعث‌ سرعت‌ التيام‌ و بهبود زخم‌ مي‌گردد.

جوشانده‌ مقداري‌ برگ‌ بارهنگ‌ (به‌مدت‌ 5 دقيقه‌) در شير پس‌ از صاف‌ كردن‌ وسرد شدن‌ به‌ پوست‌ صورت‌ ماليده‌ مي‌شود. كه‌ باعث‌ نرم‌ و شاداب‌ شدن‌ پوست‌ وجلوگيري‌ از بروز ناراحتيهاي‌ ناشي‌ از گرما و اشعه‌ خورشيد مي‌گردد.

جوشانده‌ برگ‌ بارهنگ‌ در استعمال‌ داخلي‌ براي‌ جلوگيري‌ از خونريزي‌ بواسيرو زيادي‌ خون‌ عادت‌ ماهيانه‌ زنان‌ مفيد است‌.

جوشانده‌ دانه‌ بارهنگ‌ در استعمال‌ داخلي‌ در رفع‌ اسهال‌، رفع‌ بيماريهاي‌التهاب‌ كليه‌ و مثانه‌ استفاده‌ مي‌گردد.

دم‌ كرده‌ يا جوشانده‌ ملايم‌ 2 تا 4 گرم‌ برگ‌ بارهنگ‌ به‌عنوان‌ تب‌ بر و دارو جهت‌رفع‌ نزله‌هاي‌ ششي‌ مصرف‌ مي‌شود.

از دم‌ كرده‌ يا جوشانده‌ 2 تا 4 گرم‌ برگ‌ بارهنگ‌ به‌عنوان‌ داروي‌ رفع‌ درد دندان‌و رفع‌ درد گوش‌ و رفع‌ سردرد مي‌توان‌ استفاده‌ نمود.

از دم‌ كرده‌ 2 تا 4 گرم‌ از دانه‌ بارهنگ‌ به‌عنوان‌ داروي‌ ضد تشنج‌ مصرف‌مي‌نمايند.

ضماد حاصل‌ از برگ‌ بارهنگ‌ به‌صورت‌ موضعي‌ به‌عنوان‌ داروي‌ ضدبواسيراستفاده‌ مي‌شود.

دو مشت‌ برگ‌ بارهنگ‌ را در يك‌ ليتر آب‌ جوش‌ دم‌ كنيد. از اين‌ دم‌كرده‌ براي‌درمان‌ اسهال‌ و اسهال‌ خوني‌، ورم‌ امعاء روزانه‌ 5 تا 6 فنجان‌ بنوشيد. از دم‌ كرده‌فوق‌الذكر در موارد برونشيت‌ و تنگي‌ نفس‌ نيز به‌كار مي‌رود.

جوشانيده‌ 25 تا 50 گرم‌ ريشه‌ يا برگ‌ بارهنگ‌ در دو ليوان‌ آب‌ پس‌ از هرغذايك‌ استكان‌ با كمي‌ شكر براي‌ درمان‌ آسم‌، برونشيت‌ مزمن‌، خونريزي‌ ريه‌(هموپتيزي‌) تناول‌ نماييد.

دم‌ كرده‌ يا جوشانده‌ 50 گرم‌ برگ‌ بارهنگ‌ در يك‌ ليتر آب‌ براي‌ درمان‌ اسهال‌ ويا در موارد تنگي‌ نفس‌ و التهابات‌ ريوي‌ به‌كار مي‌رود.

تأثيرگياه بارهنگ در درمان بيماري ها :

فيبرهاي نوعي گياه دارويي به نام بارهنگ از قرار گرفتن باکتريها در مجاورت سلولهاي روده جلوگيري مي کند . فيبرهاي گياه بارهنگ که گياهي شبيه موز است و در مناطق حاره اي يافت مي شود از قرار گرفتن باکتريها در مجاورت سلول هاي روده جلوگيري کرده و مانع از بروز بيماري هاي ا لتهابي روده مي شود . براي اثر بخش بودن اين شيوه درمان ، مي بايست بارهنگ به ميزان زياد مصرف شود . حدود 95 هزار نفر در انگليس به بيماري التهاب روده مبتلا هستند .

منبع:1)کتاب گیاهان داروئی

2)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

3)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
  • پاسخ 194
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

کاسنی (هندبا)

 

طریقه مصرف:

دم کردنی و خوراکی به عنوان سبزی

 

توضیحات:

سید سبزی ها است منی را زیاد میکند و رخساره را خوشرنگ میکند گرم و نرم است و پسر را زیاد میکند هر روز صبح قطره هایی ازبهشت بر آن میچکد شایسته آن است که هر وقت کاسنی میخورند آن را تکان ندهند کسی که شب بخوابد و در شکمش هفت طاقه کاسنی باشد در آن شب انشاءالله از قولنج در امان است در کاسنی شفای هزار درد است و دردی در اندون آدمی نیست مگر آنکه کاسنی آن را ریشه کن میکند برای تب و سردرد روغن آن تجویز شده

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

a46c35aba77e3c015a3e548ad5602b6b.jpg

 

بابونه رومی می تواند میزان تهوع، استفراغ و تشكیل گاز در روده ها را كاهش دهد....

به احتمال زیاد بابونه رومی، كه به بابونه انگلیسی نیز معروف است، پیتر رابیت را به بستر خواب فرستاد تا همانطور كه در داستان "بیتریكس پاتر" یعنی داستان "پیتر رابیت" آورده شده است، آرام و تسكین یابد. این داستان در ابتدای قرن بیستم به رشتهٔ تحریر درآمد، اما امروزه بابونه هنوز هم در اروپا به عنوان یك داروی آرامبخش مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه همچنین برای درمان سوزش سردل و گاز اضافی كه می تواند ناشی از حالت عصبیت باشد، بكار می رود. بابونه را در كرمهای صورت، نویدنیها، انواع رنگ مو، انواع شامپو و عطر نیز می توان یافت.

بابونه رومی می تواند میزان تهوع، استفراغ و تشكیل گاز در روده ها را كاهش دهد. این گیاه همچنین در ایجاد آرامش، كاهش ورم ناشی از بریدگیها یا بواسیر مفید واقع میشود، و شرایطی نظیر اگزما، التهاب لثه ها (ژنژیویت) را درمان می كند. مصرف آن عملاً شباهت به مصرف بابونهٔ آلمانی دارد، و بنا به دلایل مستند این دو گیاه حاوی تركیبات و عناصر فعال مشابهی هستند. بابونه رومی به اندازه بابونه آلمانی مورد تحقیق و بررسی نبوده است، لذا ادعا در خصوص فایده و اثر آن و در پاره ای موقعیتهای بهداشتی خاص باید با تحقیقات مضاعف تأیید گردد.

متأسفانه، این بدان معناست كه بسیاری از مردم تصور می كنند مصرف بابونه رومی فایده ای ندارد. در حالی كه بابونه رومی از مدتها قبل به بسیاری از چایها، پمادها و سایر انواع اقلام و تركیبات دارویی اضافه میشود.

● معرفی گیاه

بابونه رومی، بومی شمال غرب اروپا و شمال ایرلند است. در این مناطق به حالت خزیده و چسبیده به زمین می روید و ارتفاع آن نیز به یك پا می رسد. برگهای سبز خاكستری این گیاه از ساقه های آن ریشه می گیرند و گلهای آن مراكز زرد رنگی دارند كه گلبرگهای سفید آنها را در بر گرفته و مینیاتور مروارید گونه ای را ایجاد كرده است. گلهای این گیاه بوی سیب می دهند.

● تركیبات گیاه

تهیه چای، پمادها، و عصاره های حاصل از بابونه موقعی صورت می گیرد كه گلهای این گیاه غنچه سفید و زرد به خود گرفته باشند. اگز این شوفه ها چای درست نكنند، آنها را برای تولید روغن آبی رنگ كه فواید درمانی دارد، می كوبند و می جوشانند. تركیبات موجود در روغن این گیاه از پیشرفت ورم جلوگیری می كند و رشد باكتری ها، ویروسها و قارچها را كه می توانند عامل درد باشند، كند می سازد.

● اشكال موجود

بابونه رومی به شكل گلهای خشك در قالب فله، چای، تنتور و همچنین در كرمها و پمادها یافت میشود.

● نحوه مصرف

بابونه رومی را به چند طریق می توان مصرف كرد. یكی از این حالات نوشیدن یك لیوان داغ چای بابونه در صورت درد معده یا اختلال خواب است. در كل، میزان ها مصرف بابونه كه در پایین آورده میشود احتمالاً به تسكین انواع دردهای معده كمك و اشتهای شما را بیشتر می كند.

بابونه در كاهش درد دورهٔ قاعدگی و تورم لثه ها، در صورتی كه مبتلا به ژنژویت (التهاب لثه ها) باشید، مفید است.

▪ چای گلهای خشك این گیاه سه بار در روز به مقدار یك تا چهار گرم، یا عصاره با محتوای ۷۰ درصد الكل به میزان ۱ تا ۴ میلی لیتر، روزی سه بار.

▪ برای معالجه بواسیر یا مشكلات پوستی دو چای كیسه ای بابونه را به یك لگن آب اضافه كنید یا چندین قطره تنتور بابونه رومی مصرف كنید. اگر پماد بابونه را مصرف می كنید، فرآورده هایی را برگزینید كه حاوی ۳ تا ۱۰ درصد سرهای گل بابونه خشك شده باشد.

● نكات احتیاطی

مصرف بابونه رومی بی خطر است لیكن نباید در دوران بارداری یا شیردهی مصرف شود. هر چند اما مصرف چای آن اشكال ندارد.

بابونه رومی حاوی تركیبی به نام "اسید آنتمیك" است كه می تواند در صورت مصرف زیاد سبب استفراغ شود. گزارش شده است كه فردی پس از خوردن چای بابونه رومی با واكنش آلرژیك شدیدی روبرو گشت. وی به "ابروسیا" آلرژی داشت كه در تیره بابونه رومی قرار دارد. اگر شما هم به ابروسیا آلرژی داشتن خود به ابروسیا اطلاعی ندارید، از پزشك خود در خصوص خطر مواجه شدن با این آلرژی سؤال كنید. به احتمال زیاد می توانید هر شكلی از بابونه را براحتی مصرف كنید.

● تداخل های احتمالی

تعامل و تداخل این گیاه با سایر داروها و گیاهان دارویی هنوز گزارش نشده است، اما در صورتی كه از رقیق كننده های خونی استفاده می كنید، از مصرف بابونه بهتر است پرهیز كنید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

گياه بابونه گياهى معطر است كه داراى خواص دارويى ضد حساسيت مى باشد . از آنجايى كه اين گياه از قرن هايش به دليل عطر فراوان در پارك ها باغ ها و گذرگاههاى اروپا كشت مى شود .از آن به بابونه اروپا نيز ياد مى شود . يكى از تركيبات اصلى تشكيل دهنده بابونه روغنى فرار و لطيف و آبى رنگ است كه از گل آن بدست مى آيد و سبب عطر خاص گل است . مصرف جلدى اين روغن تاثير بسزايى در ضدعفونى و برطرف كردن التهابهاى پوستى دارد و ترميم آسيب هاى سطحى پوست را تسريع مى كند.همچنين ماساژ با روغن اين گياه مسكنى موثربراى دردهاى سياتيك است . گل بابونه تاثير آرام بخش شگرفى بر روى سيستم عصبى و همچنين دستگاه گوارش داشته و نقش قابل ملاحظه اى آن در درمان بى خوابى و رفع كابوسهاى شبانه شهرت دارد . اثر ضد التهاب ، ضد اسپاسم ، ضد نفخ ، ضد عفونى كننده ريا، ضد حساسيت تاثيرات آرام بخش و تسكين دهنده درد و همچنين تقويت دستگاه هاضمه از مهمترين خواص بابونه است.گفتنى است بابونه يك ماده حساسيت طبيعى است و از اثرات ضد آلرژى مى توان جهت تسكين آسم ، آلرژى هاى تنفسى فصلى ، زكام ، سينوزيت سود برد . بخور گل بابونه جهت بهبود آكنه و جوشهاى صورت نيز توصيه مى شود . بابونه مسكن فوق العاده براى سردرد ميگرن ، دندان درد ، دردهاى عصبى است. و به دليل خواص شناخته شده اين گياه دارويى دم نوش آن بصورت چاى كيسه اى نيز امروز در بازار موجود است.:w16::icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

در این جا قصد آن دارم تا خواص گیاهان رو بررسی نمایم اگر کسی از دوستان اطلاعاتی در این زمینه دارد من را راهنمایی نماید

در شروع کار اسفناج رو مورد بررسی قرار میدهم:

 

خواص خوراکی ها، اسفناج

 

اسفناجگیاهی است یکساله درای ساقه ای راست به ارتفاع نیم متر با برگهای پهن و نرممی باشد. اسفناج در دو فصل پاییز و بهار می روید. اسفناج، یکی از مهمترین سبزیجات برگ سبز می باشد. اسفناج از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و حاوی کاروتنوئیدها، ساپونینها، لوتئین و فلاوونوئیدها می باشد. اسفناج منبع خوبی برای تأمین فیبر، فولات و بتاکاروتن مورد نیاز بدن می باشد. اسفناج به علت دارا بودن فیبر, فولات و بتاکاروتن بدن را در مقابل چند نوع سرطان حفظ می نماید.

اسفناج منبع خوبی برای ویتامین B3 می باشد وبه همین دلیل در برطرف كردن بیماری پلاگر که بر اثر کمبود این ویتامین در بدن پدید می آید موثر است.

اسفناج منبع خونی برای تامین آهن، فسفر، ید، منیزیم، لسیتین ، کلروفیل، کاروتن، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک مورد نیاز بدن می باشد.

esfenaj2.jpgصد گرم اسفناج خام شامل

انر‍‍‍ژي 20 كالري

آب 90گرم

پروتئين 3 گرم

چربي 0/3 گرم

مواد نشاسته اي 3/5 گرم

كلسيم 90ميلي گرم

فسفر 50 ميلي گرم

آهن 3/2 ميلي گرم

سديم 70 ميلي گرم

پتاسيم 470 ميلي گرم

ويتامين آ 6000 واحد

ويتامين ب 1 0/1 ميلي گرم

ويتامين ب 2 0/2 ميلي گرم

ويتامين ب 3 0/6 ميلي گرم

ويتامين ث 40 ميليگرم

می باشد

اسفناج منبع غنیويتامين A ، B3 ،C و آهن و پتاسيم می باشد .بدن را قليايی می كند.برای پائين آوردن تب مفيد است. برای ورم ريه مفيد است ملين است و يبوست را برطرف می كند برای لاغر شدن و وزن كم كردن مفيد است.

اسفناج دارای اسپيناسين می باشد و به همین دلیل به هضم غذا کمک می كند و در درمان سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی مفيد می باشد . اسفناج موجب زيادشدن ترشحات معده می شود. کلروفیل موجود در اسفناج موجب تحریک عضلات روده می شود و تخليه مدفوع را آسان می كند و درمان خوبی برای یبوست می باشد و در واقع مانند جارو روده بزرگرا تميز می كند.

طبق تب سنتیطبع خنک دارد و در رفع تشنگی موثر است .برای ازبين بردن ورم و درد گلو مفيد استبرای رفع سرفه های خشك مفید است.برای رفع سرفه های خشك برگ اسفناج را با جو پوست كنده و روغن بادام بپزید و بخورید .

اسفناج دارای آنتی اکسیدان هایی است که می توانند در کاهش کلسترول خون نقش داشته باشند. اسفناج تعداد گلبولهای قرمز خون را افزايش می دهد و منبع خوبی برای تامین الياف مورد نیاز بدن است به علت دارا بودن همین خواص افزودن اسفناج در رژیم غذایی بيماران قلبی و دیابتی توصیه شده است.

مصرف اسفناج برای تقويت اعصاب مفید است مصرف اسفناج پخته به بیماران آسمی و مبتلایان به گرفتگی صداتوصیه می شود. اسفناج رماتيسم و نقرس را درمان می كند.مصرف اسفناج در رژیم غذایی مادران شیرده موجب زياد كردنشير آنان می شود.

اسفناج در درمان كم خونی مفید و موثر است زیرا يكي از سبزيهاي سرشار از آهن است. اما آهن موجود در اسفناج به سختی جذب بدن می شود بنابر. بعد ازاین توصیه می شود بعد از پختن اسفناج به آن كمی آب ليمو اضافه نمایید تا امکان جذب آهن و آنتي اكسيدانهای موجود در آن را توسط بدن افزايش دهید.

اسفناج منبع تامین اسید فولیک مورد نیاز بدن

اسفناج منبع خوبی برای تامین اسید فولیک مورد نیاز بدن می باشد بر اساس تحقیقات انجام شده نتیجه گرفته شده است که مصرف اسيد فوليك خطر بيماي هاي قلبي را تا شانزده درصد، خطر سكته مغزي را بیست و چهار درصد و خطر ترومبوز وريدهاي عمقي (DVT ) را تا بیست و پنج درصد كاهش مي دهد.

مصرف اسيد فوليك در طول دوران بارداری مفید و در آغاز دوره بارداری بسیار مهم می باشد بر اساس تحقیقات جدید به نظر می رسد که اسید فولیک خطر ايجاد شكاف كام و لب را در جنین كاهش می دهد مصرف اسيد فوليك در دوران بارداری برای مادران به خصوص برای كسانی كه سابقه خانوادگی اختلالات شکاف کام را دارند توصیه می شود . بنابر این مصرف اسفناج در دوران بارداری مفید است و احتمال نقص مادرزادی شکاف کام را كاهش می دهد.

اسفناج سبزی ضد سرطان

اسفناج ضد سرطان است و گلبول‌های قرمز خون را افزايش می‌دهد. همچنين به علت داشتن ويتامين‌های A، B1، B2، C و مواد معدنی مانند کلسيم، فسفر، پروتئين، چربی، قند، آهن و يد برای بيماری گواتر مفيد است. اسفناج پخته برای آسم مفيد است و سرفه‌های خشک و گرفتگی صدا را درمان می کند . برای رفع خارش پوست آب اسفناج را روی پوست بماليد خارش را از بين برده و التهاب را فرو می‌نشاند. بر طبق تب سنتی ضماد خام اسفناج برای درمان نيش زدگی زنبور مفيد است و مصرف اسفناج به کسانی که از بیماریهای پوستی رنج می برند توصیه می شود. عصاره اسفناج خام نیز ضد عفونی کننده معده و روده است. اسفناج به علت داشتن هورمون سکرتين آنزيم‌هايی را در لوزالمعده ترشح می کند که موجب هضم و جذب سريع مواد غذايی می‌شود.

بر اساس تحقیقات دانشمنداننشان داده است كه اسفناج در پيشگيری از سرطان روده بزرگ ، معده ، پروستات ،‌حنجره ورحم موثر است.

esfenaj1.jpgکاشت اسفناج در کاهش آلودگی هوا موثر است.

بر اساس نتايج پژوهشهای جديد به نظر می رسد که اسفناج ميزان سرب موجود در هوا را كاهش مي دهد. با كاشت اسفناج ميزان سرب اطراف محل کاشت کاهش می یابد. کاشت اسفناج در پاكیزه نمودن خاك و هوا ی اطراف محل کاشت دارای اثرات شگفت انگيز می باشد زیرا سرب يكي از مسموم كننده هاي بسيار خطرناك دستگاه عصبي است و استنشاق سرب موجب بروز مشكلاتي در يادگيري مي شود و موجب کند شدن رشد کودکان می شود.

 

توجه :

اسفناج بعلت داشتن اگزالات برای بيماران مبتلا به ورم مفاصل وسنگ كليه ، سنگ کیسه صفرا و سنگ مثانه مضر است.

 

ماسک اسفناج برای پوستهای کدر:

کمی اسفناج را در کمی آب بپزید و با یک قاشق روغن زیتون مخلوط نمایید بعد این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی صورت بگذارید. این ماسک برای پوستهای کدر مفید است و موجب درخشش پوست می شود.

ماسک کک ومک اسفناج :

کمی اسفناج را در کمی آب بپزید آنرا با یک سفیداب پودرشده مخلوط نمایید این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست صورت و یا بدن خود بگذارید و کمی ماساژ دهید این ماسک تا حدود زيادی موجب از بين رفتن ککو مک و جوش های پوستی مي شود و به دليل وجود موادگوگردی رنگ پوست را باز نموده و در از بين بردن لکه هاي مفید است .

منبع سایت : سیمرغ

لینک به دیدگاه

خواص خوراکی ها برای سلامت مو

آیا موهايی خشک و شکننده داريد؟

آیا می خواهید به مشکل شکنندگی و سستی موهای خود پایان دهید؟

آیا به دنبال تقویت موهای خود هستید؟

آیا می دانستید که رژيم غذايی شما اثر مهمی بر سلامت موهای شما دارد.

تغذيه مناسب قادر است به شما موهایی سالم، درخشان و زیبا بدهد و موجب رشد بیشتر و بهتر موهای شما گردد. موهای شما نیز مانند سایر اندامهایتان با رژيم غذايی مناسب بهتر رشد کرده و سالمتر می مانند.

از امروز آب فراوان، شیر سویا، میوه ها، سبزیجات، حبوبات، گوشت، ماهی، ماست، دانه ها و مغزه ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نوشیدن آب کافی و سلامت مو

نوشیدن آب کافی (نوشیدن یک و نیم لیتر آب در روز) نیز در سلامت موها نقش مهمی را بازی می کند و موجب درخشندگی موها و نرم شدن آنها می شود. تعادل دائم میزان آب بدن در سلامت موها بسیار موثر است این تعادل زمانی بدست می آید که شما به مقدار کافی آب بنوشید بنابراین تنها وقتی که احساس تشنگی کردید نوشیدن آب برای بدن شما کافی نمی باشد سعی کنید ترجیحا" روزانه یک لیتر تا یک و نیم لیتر آب بنوشید.

مواد معدنی مورد نیاز در تغذیه برای رشد مو و منابع آنان

مواد معدنی مانند آهن، روی و مس در رساندن مواد غذایی و اکسیژن و کارکرد سلولها بسیار مهم می باشند املاح معدنی موجب رشد موها می گردند.

آهن

آهن مورد نیاز برای رشد موها را می توان در منابع غذایی ای مانند سبزیجات سبز رنگ( اسفناج، بروکلی و ...) دانه ها، مغزه ها (کنجد ، گردو و ....) و گوشت قرمز یافت.

روی

روی مورد نیاز برای رشد موها را می توان در منابع غذایی ای مانند گوشت قرمز و ماهی یافت.

مس

مس مورد نیاز برای رشد موها را می توان در منابع غذایی ای مانند جگر، سبزیجات، دانه ها و مغزه ها یافت.

نقش پروتئین ها در رشد مو و پیشگیری از موخوره

قسمت عظیمی از موی شما از پروتئین ها تشکیل شده است اگر غذای شما به اندازه کافی دارای پروتئین نباشد موجب باریک شدن موها و رشد کم موهای شما خواهد شد.

پروتئین مورد نیاز برای رشد موها و کلفت شدن آنها را می توان در منابع غذایی ای مانند تخم مرغ، ماهی، حبوبات، فرآورده های سویا و ماست یافت.

علاوه بر آن سویا حاوی فيتواستروژن ها، استروژن های گياهی می باشد که به سلامت موها کمک می کند. نوشیدن شیر سويا نیز برای سلامت موها بسیار مفید می باشد.

ویتامین های مورد نیاز برای سلامت مو

ویتامین آ

ویتامین آ برای سلامت پوست و بنابر این پوست سر مفید می باشد ویتامین آ در سبزیجاتی مانند هویج موجود می باشد.

ویتامین ب

ویتامین ب برای گردش خون، رشد موها و رنگ موها مفید می باشد. بالانس دائم ویتامین ب و ویتامین ث در بدن موجب نرم شدن موها می گردد و از بروز موخوره جلوگیری می نماید ویتامین ب و ث در سبزیجات مانند فلفل دلمه ای و در میوه هایی مانند خرمالو، پرتقال و کیوی و در دانه های کامل مانند گندم سبوس دار موجود می باشد.

منبع سایت : سیمرغ

لینک به دیدگاه

خوراکی های لاغرکننده

khorakihaye%20laghar%20konnandeh.jpgامروزه بسیاری از مردم جهان از چاقی و عوارض آن رنج می برند لاغر شدن به جهت یافتن اندام متناسب و پیشگیری از بیماری هایی که با چاقی در ارتباط مستقیم هستند مطلوب عده بسیاری شده است. خوردن به عنوان یکی از لذتهای زندگی معزل چاقی را برای بسیاری از افراد به همراه آورده است. واقعیت آن است که براى لاغر شدن لازم نیست که کاملا و به طور جدی دست از غذا خوردن كشید. در واقع باید فقط از پرخوری دوری کرد و از خواص خوراکی ها در بالابردن سوخت و ساز بدن سود جست. کلید لذت بردن از خوراکی ها در شناختن آنان و شناختن نیاز بدن و متابولیسم بدن خویش است. شما مى توانيد با مصرف متعادل خوراکی های مناسب، متابوليسم بدن خود را بالا برده و منجر به سوزاندن كالرى شوید. آنچه در مصرف خوراکی ها بسیار مهم است آن است که تعادل میان مصرف و سوزاندن کالری بدن حفظ شود. مصرف کالری به اندازه و ورزش متعادل و منظم موجب رسیدن به وزن دلخواه و نگهداری آن وزن می گردد. در کنار توجه متعادل به مصرف کالری و سوزاندن آن استفاده از مواد غذایی چربی سوز مفید و اثربخش است. موادغذايى چربى سوز خوراکی هایی هستند که موجب کارکرد بهتر متابولیسم بدن می گردند مصرف مداوام آنان موجب سوخت و ساز بالاتر و بهتر بدن می شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که در واقع هیچ ماده غذایی وجود ندارد که خوردن آن موجب کاهش وزن شود اما جایگزین کردن غذاهای کم کالری و حاوی فیبر فراوان در رژیم غذایی به جای غذاهای پر کالری و پر چرب موجب کاهش کل میزان کالری دریافتی روزانه می گردد.

 

موادغذايى چربى سوز

آب

بر اساس تحقیقات انجام شده نتیجه گرفته شده است که نوشيدن آب موجب كاهش وزن مى شود. سوخت و ساز بدن با نوشيدن هشت ليوان آب در روز به مقدار سی درصد افزايش می یابد. نوشیدن زیاد آب موجب كاهش اشتها می گردد و نوشیدن آب موجب دفع سديم و سموم از بدن می گردد. بر اساس تحقیقات به نظر می رسد که معمولا" احساس تشنگی به اشتباه به احساس گرسنگی تعبیر می شود. در صورت احساس گرسنگی یک لیوان آب بنوشید و اگر کمی بعد از آن هنوز احساس گرسنگی داشتید به رفع آن اقدام نمایید. آب یکی از پارامترهای مهم در کاهش اشتها و در نتیجه جلوگیری از پرخوری است.

چاى سبز

کافیئن می تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش دهد اما زیاده روی در نوشیدنی های کافئین دار برای سلامتی مناسب نیست. نوشیدن چاى سبز سوخت و ساز بدن را افزايش مى دهد و برای سلامتی نیز بسیار سودمند می باشد.

سوپ به عنوان پیش غذا و یا میان وعده

خوردن سوپ به عنوان پيش غذا ، موجب كاهش اشتها می شود و احساس گرسنگی برطرف می شود. خوردن سوپ همچنین موجب کارکرد بهتر متابولیسم بدن می گردد.

سالاد به عنوان پیش غذا

خوردن سالاد به عنوان پیش غذا موجب کنترل اشتها می شود. عادت به خوردن سالاد قبل از شروع به خوردن غذای اصلی موجب پر شدن شکم می شود و نیاز به خوردن غذای اصلی را کاهش می دهد همچنین مصرف سالاد میزان فیبر دریافتی روزانه شخص را بالا می برد و موجب سوخت و ساز بهتر بدن می گردد.

سبزیجات تازه

سبزیجات دارای کالری پایین می باشند، سیستم ایمنی بدن را قوی می سازند حجیم و سیرکننده می باشند و مصرف زیاد آنان در مقاسیه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می شود. سبزیجات حاوی فیبر فراوان هستند و کارایی دستگاه گوارش را بهتر می کنند. سبزیجات سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند.

سيب و گلابى

سيب و گلابى سرشار از فيبر می باشند. این دو میوه كم كالرى هستند و احساس گرسنگى را برطرف مى کنند.

گريپ فروت

گریپ فروت سرشار از ويتامين C است و سطح انسولين را در خون پایین می آورد و موجب فشار خون و کاهش قند خون مى شود. موجب سوزانده شدن چربی در بدن مى شود. اگر تحت درمان برای بیماری خاصی می باشید در مورد مصرف گریپ فروت با دکتر خود مشورت کنید زیرا مصرف این میوه با بعضی از داروها تداخل دارد.

کرفس

کرفس کم کالری است و سوخت و ساز بدن را افزايش مى دهد .

ماست کم چربی

کلسیم نقش موثری در رژیم لاغری دارد. ماست كم چربی دارای کلسیم فراوان است و بر اساس تحقیقات دریافت روزانه 600 میلی گرم کلسیم بیش از نیاز روزانه شخص به کلسیم است و موجب کاهش سطح کلسترول بدن می گردد. مصرف 200 گرم ماست کم چربی کلسترول بد، بدن را به میزان 5درصد كاهش می دهد. این خاصیت ماست به دلیل وجود باکتری لاکتویاسیون و اسید و فیلوس موجود در ماست است بنابراين مصرف فرآورده های لبنى کم چرب در رژیم غذایی لاغری توصیه می شود.

كلم بروكلى

بروکلی سرشار از كلسيم و ويتامين C، ويتامين A و فيبر است. اين سبزى با چربى ها مقابله مى كند و حاوى موادى است كه سيستم ايمنى بدن را تقويت و بدن در برابر بيمارى ها محافظت مى كند. بروکلی موجب سوخت و ساز بهتر بدن می شود و در نتيجه بدن كالرى بيشترى مى سوزاند.

سیر

سیر تقویت کننده های قوی سیستم ایمنی بدن می باشد و موجب کارکرد بهتر متابولیسم بدن می شود در نتیجه چربی ها در بدن سريع تر سوزانده می شوند.

غلات کامل

غلات به همراه سبوس آنان بهترين منبع برای تأمین فیبر روزانه مورد نیاز بدن می باشند غلات کامل تعادل قند خون را حفظ می نمایند دیر هضم تر از غلات بدون سبوس هستند سرعت هضم غذا را کاهش داده و موجب احساس سیری طولانی تری را می شوند.

جو

جو از بهترين كربوهيدرات ها می باشد. جو منبع خوبی برای تامین فيبر روزانه مورد نیاز بدن است. جو احساس گرسنگى را برطرف مى کند، انرژى زا و کم کالری است.

فلفل تند

فلفل تند سوخت و ساز بدن را افزايش مى دهد و موجب كاهش اشتها مى شود. كپساىسين موجود در فلفل هورمون هاى بدن را تحريك مى نماید و اين عمل متابوليسم سوخت و ساز را در بدن بالا مى برد. طبق تحقیقات انجام شده یک قاشق غذاخوری فلفل تند کارکرد متابولیسم بدن را 23 درصد افزایش می دهد. با خوردن فلفل احساس تشنگی افزایش می یابد و این خود موجب نوشیدن آب می شود و نوشیدن آب با کاهش اشتها و دفع سموم بدن مساوی است.

کدو

کدو حاوی فیبر فراوان است و بسیار ملین می باشد. 300 گرم کدو فقط 50 کالری دارا می باشد. کدو با اینکه بسیار کم کالری است دارای مقادیر قابل توجهی از املاح معدنی است و بنابراین در رژیم لاغری بسیار مفید است.

منبع سایت : سیمرغ

لینک به دیدگاه

میوه های درمانگر

امروزه مردم امریکا گرایش قوی تری نسبت به انواع میوه ها یافته اند.میوه هایی مثل موز، سیب و پرتغال همیشه حاضر است .این سه نوع میوه بسیار عالی است اما اشتباه نکنید. انواع میوه می تواند انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانهای مقابله کننده با بیماری ها را برای انسان فراهم کند. در حقیقت گسترش افق دید نسبت به میوه ها می تواند به طور قابل ملاحظه ای سبب بهبود سلامت فرد شود.

miwehhaye%20darmangar.jpg

بسیاری از افراد تنها به خوردن چند نوع میوه اکتفا می کنند و در این زمینه تنوعی به کار نمی برند در حالیکه خوردن انواع میوه ها می تواند طیف رنگین کمان سلامتی را کامل کند. در ادامه به بعضی از این میوه ها و تاثیر شگفت انگیز آنها بر سلامتی اشاره خواهد شد.فشار خون نرمال با....موز و بهتر از آن انجیل تازه6 عدد انجیر تازه حاوی 891 میلی گرم پتاسیم کاهش دهنده فشار خون است. یعنی 20% از نیاز روزانه به این ماده با خوردن انجیر تامین می شود.مقدار پتاسیم موجود در این تعداد انجیر برابر با مقدار موجود در یک موز بزرگ است. مطالعه 5 ساله اخیر در نیوزلند ثابت کرده که منابع غنی از پتاسیم سرعت مرگ و میر در افراد 55 سال و بیشتر را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد. این میوه ها همچنین سبب ارتقا سلامت استخوان می شود. انجیر یکی از منابع سرشار از کلسیم است که کلسیم موجود در آن(6 عدد) معادل نصف فنجان شیر پر چربی است.سلامت قلب و پیشگیری از بیماری ها و حملات قلبی با....انگور قرمز و بهتر از آن لیچیمطالعه ای ثابت کرده که پلی فنول موجود در میوه لیچی سبب حفظ سلامت قلب می گردد و مقدار آن 15% بیشتر از مقدار پلی فنول موجود در انگور قرمز است. این ترکیبات همچنین نقش موثری در پیشگیری از بیماری های حادی مثل سرطان ها دارد. میوه لیچی همچنین در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه نقش موثری ایفا می کند. میوه لیچی در جنوب چین کشف شده است. لیچی پوسته خشک و چوبی نازک دارد که پر از دندانه های تیز است. زیراین پوست خشک ، بافت لیزی خوابیده که شیرین است. از میوه لیچی استفاده های فراوانی می شود . روی کیک می ریزند. از آن شربت و شراب می سازند. یا با بستنی می خورند. در ضمن عسلی که کندوی زنبورهایش در کنار درختان لیچی است ، بسیار مرغوب و لذیذ می باشد.پوست زیبا با....پرتغال و بهتر از آن گواوایک فنجان از میوه گواوا 5 برابر بیشتر از یک پرتغال متوسط حاوی ویتامین c می باشد. زنانی که از منابع ویتامین c غنی استفاده می کنند، کمتر از دیگران دچار چروک های پوستی می شوند. این میوه همچنین در مبارزه با انواع باکتری ها بسیار موثر است. این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. گواوا یک میوه گرمسیری است. این میوه در ایران کاشته می شود. در شمال ایران با نام خارجی گواوا معروف است و در جنوب به اشتباه زیتون می خوانند. گواوا درختچه ای است همیشه سبز که برگ های آن بدون کرک یا پوشیده از کرک است و گل های آن معطر است. میوه آن گوشتدار است. دانه های آن مانند حبه انگور در گوشت قرار دارد. رنگ میوه قرمز یا زرد است. میوه آن شیرین و خوردنی است و آن را به طور خام یا پخته به شکل مربا و ژله می خورند.کاهش کلسترول با......سیب و بهتر از آن گلابی آسیایییک گلابی آسیایی بزرگ تقریبا حاوی 10 گرم از فیبرهای کاهنده کلسترول است که تقریبا 40% از نیاز روزانه را تامین می کند. درحالیکه یک سیب بزرگ نصف این مقدار را تامین می کند. افرادی که از منابع فیبردار استفاده می کنند کلسترول بد خون آنها پایین تر از بقیه افراد است. این میوه همچنین مانع از افزایش وزن تصاعدی می شود.مقابله با سرطان با ......هندوانه و بهتر از آن پاپایا یا خربزه درختیاین دو نوع میوه از منابع غنی بتاکریپ اکسانتین است که مانع از بروز سرطان ریه می شود. هندوانه همچنین سرشار از لیکوپن است که مانع از انواع سرطان ها مثل معده ، پروستات و ....می شود. همچنین این نوع میوه باعث افزایش قدرت ترمیم بدن می شود. مثلا در صورت مصرف موضعی پاپایا بر روی سوختگی ، سرعت بهبود افزایش می یابد. نوعی آنزیم به نام پاپین در این میوه ها وجود دارد که به هضم کمک می کند. پاپین آنزیمی است که به شکستن آمینو اسیدها کمک می کند.

منبع سایت : سیمرغ

لینک به دیدگاه

خواص زعفران

khawas%20zaferan1.jpgزعفران ، گياهی است چند ساله كه دارای پياز می باشد این پیاز دارای غلاف قهوه ای رنگی است. اين گياه در جنوب غربی آسيا، جنوب اسپانيا و جنوب اروپا روییده می شود. دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ و 3 رشته كلاله قرمز رنگ می باشد. قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن می باشد. كلاله زعفران حاوی چربی، املاح معدنی و موسيلاژ است. تکثير زعفران منحصرا توسط غده زير زمينی بنه ( کورم ) متداول است. عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و يك تركيب اكسيژن دار و همراه با سينئول به نام سافرانال می باشد. طعم زعفران مربوط به هيتروزيد تلخ پيكروكروسين است. رنگين بودن زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام كروسين می باشد.

زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران بدست می آید در واقع از هر 100 تا 200 هزار گیاه زعفران، حدود 5 كيلوگرم گل زعفران بدست می آيد كه وزن 5 کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشك شدن به يك كيلوگرم می رسد.

ارزش غذایی زعفران

زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می باشد زعفران موجب كاهش چربی و كلسترول خون می گردد. زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پيشگيری كننده از بيماريهای قلبی و سرطان، تقويت کننده حافظه و كاهش دهنده فشار خون است. از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بيماريهاي پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، يرقان، پيش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شكم ، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود.

زعفران به هضم غذا کمک می کند و تقویت کننده معده می باشد و به عنوان مسکن بویژه در دردهای لثه کاربرد دارد.

زعفران گیاه ضد افسردگی

مصرف زعفران در پیشگیری از بروز افسردگی موثراست. بر اساس تحقیقات امروزی نیز نتیجه گرفته شده است که زعفران دارای خواص ضد افسردگی است و این در حالی است که بر اساس تب سنتی به زعفران خواص فرح بخشی و خندهآوری نیز نسبت داده اند. بر طبق نتایج اینتحقیقات استفاده از زعفران در غذا و نوشیدن حداقل یك فنجان چای زعفران برای تمدداعصاب توصیه می شود. زعفران افزایش دهنده تمرکز حواس است و در پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون موثر می باشد زعفران در درمان دردهای عصبی و کم خوابی موثر می باشد.

 

khawas%20zaferan2.jpgزعفران عامل پیشگیری از کاهش دید در سالخوردگی

بر اساس تحقیقات مرکز دانشگاهی ایتالیا زعفران در تنظیم کارکرد سلولهای بینایی موثر است و سلولهای بینایی را در مقابل آسیبها محافظت می کند و از پیشرفت بیماریهای چشم جلوگیری می کند و موجب احیای سلولهای آسیب دیده چشم می شود. زعفران در درمان اختلالات لکه زرد شبکیه که در سنین سالخوردگی ایجاد می شود موثر است. مصرف زعفران در رژیم غذایی از پیشرفت بیماریهای ژنتیک چشم جلوگیری می کند و به همین علت مصرف متعادل آن به سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری های چشم توصیه می شود.

خواص ضد سرطانی زعفران

زعفران خواص ضد سرطاني دارا می باشد و به عنوان يك داروي ضد تومور و جمع كننده راديكالهاي آزاد عمل مي‌كند. بر اساس تحقیقات پزشکی ثابت شده است که مواد آنتی اكسیدان موجود در زعفران خواص ضد سرطانی دارا می باشند. بر اساس نتایج این بررسی بنظر می رسد که استفاده از زعفران، از بروز توالی های ژنی سرطان زا جلوگیری می كند و در ترمیم مولكول های دی ان ای آسیب دیده تاثیر بسزایی دارد.

مضررات مصرف بی رويه زعفران:

مصرف بی رويه زعفران مضر می باشد و باعث استفراغ، كاهش ضربان قلب، خون ريزي از بيني، خون ریزی از پلك ها و لب و موجب سر گيجه، بي حالي، زردي پوست و عوارض خطرناك ديگر می شود که این عواقب حتی می تواند منجر به مرگ شود.

زعفران عامل سقط جنین و یا برطرف کننده سخت زایی :

 

رقیه و سحر کامران سامانی در پژوهش خود با موضوع درمان سخت زائی با مصرف زعفران در همایش زعفران داروی گیاهی هزاره سوم ارائه شد، نشان دادند که خوردن زعفران در زمان حاملگی، شخص را برای زایمان آسان آماده می کند. بر طبق پژوهش آنان مصرف زعفران در دوران بحرانی بارداری یعنی سه ماه اول که دوران تشکیل اندام‌ها ست می‌تواند به جنین صدماتی وارد نماید. مصرف زعفران در سه ماه اول حاملگی باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم شده و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم دارد و در نتیجه احتمال سقط جنین را به همراه دارد اما مصرف متعادل آن پس از سه ماه اول دوران بارداری مفید است و مادر را برای زایمان آسان آماده می کند. زعفران موجب خاصیت ارتجاعی در نسوج رحم می گردد و زایمان را آسانتر می سازد.زعفرانی که پس از سه ماه اول حاملگی مصرف شده است تاثیر خود را چند ساعت قبل از زایمان با شروع شدن درد و با دریافت عصبی گیرنده های درد و تولید هورمون پروستا گلاندین که درهنگام وضع حمل باعث انقباض ماهیچه های دیواره رحم می‌شوند و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم و اثر شل کنندگی سرویکس دارد می‌ گذارد بنابراین با مصرف صحیح زعفران میزان پروستا گلاندین در رحم در زمان تولد نوزاد را افزایش داد و از سخت زائی جلوگیری کرد.

مقدار مناسب و مجاز مصرف زعفران در ماه:

 

مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر در ماه بسیار سالم و سودمند می باشد و مصرف بیش از 5 گرم آن برای هر نفر در ماه مضر می باشد. اما مصرف 5 گرم زعفران در يك وعده غذائی می تواند منجر به مرگ انسان گردد.

نگهداری از زعفران:

زعفران را بايد دور از نور و رطوبت نگهداری کرد زعفران را درظروف شيشه اي يا فلزي دربسته نگهداري نمایید. توجه داشته باشید اسانس زعفران قابل تبخير شدن است، بنابر این درب ظرف زعفران را ببندید درصورت باز ماندن درب ظرف زعفران اثرات داروئی و کیفیت آن كاهش می یابد.

مصارف زعفران :

زعفران به مواد غذایی عطر و رنگ مخصوص می دهد و به همین جهت از زعفران در صنايع غذایی مانند سوسیس سازی، در شيرينی سازی مانند تهیه پودرهای کیک، در داروسازی مانند داروهای ضد افسردگی، در نساجی مانند رنگ کردن پارچه های ابریشمی، در تولید مشروبات الکلی و غیر الکلی بعنوان طعم دهنده طبیعی و در صنايع لبنی و غیره استفاده می شود.

بازار جهانی زعفران:

براساس آمارهای سازمان خواروبار جهاني فائو، ميزان توليد زعفران در جهان سالیانه حدود 210 تن است كه ايران با توليد ساليانه 184 تن ، حدود 81 درصد زعفران تولیدی جهان را به خود اختصاص داده است و اسپانيا با 12 درصد توليد جهاني پس از ايران در رتبه دوم تولید زعفران قرار دارد با این همه ایران پس از اسپانیا بزرگترین صادر كننده زعفران در جهان می باشد.

منبع سایت : سیمرغ

لینک به دیدگاه

به و خواص درمانی آن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهوه‌ای بوده و در اکثر نقاط اروپا ، نواحی مدیترانه ، آسیا و آفریقای شمالی می‌روید. برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است. گلهای آن درشت ، به رنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می‌باشد. میوه رسیده زرد رنگ ، گرد و یا به شکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است.

 

به سرشار از ویتامین‌های A و B و املاح آهکی و تانن است. به دارای پروتید ، گلوسید ، لیپید و آب است و صد گرم آن تولید 112 کالری انرژی می‌کند. این میوه مقوی معده و متوقف کننده اسهال‌های ساده و خونی است. در ورم حاد در روده‌ها ، خونریزی‌های قاعدگی و بواسیری ، اثر بسیار موثری دارد. به ضمن تقویت اعمال دستگاه گوارش ، مخاط و سرفه کاملا موثر است. دم کرده برگهای به برای تسکین سرفه شهرت فراوان دارد.

 

 

 

cydonia2.JPG

خواص داروئی میوه

 

 

  • به تقویت کنده
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    است.
  • ادرار آور است.
  • نرم کننده سینه است.
  • مقوی معده و دستگاه هاضمه است.
  • قابض است.
  • خونریزی را بند می‌آرود.
     

  • به ترش برای تنگی نفس مفید است.
  • به ترش استفراغ را بند می‌آورد .
  • اسهالهای ساده و
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    را درمان می‌کند.
  • به بهترین و مفیدترین میوه برای
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    است.
  • خونریزی از رحم را متوقف می‌کند.
  • اثر مفید روی
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    دارد.
  • برای هضم غذا مفید است.

خواص به دانه

 

 

  • لعاب به دانه را روی زخمها و سوختگیها بگذارید تا باعث شفای سریع آنها شود.
  • ضد تب است.
  • اسهال خونی و ساده را درمان می‌کند.
  • برای درمان جراحات گلو موثر است.
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    را برطرف می‌کند.
  • برای التیام ترک پوست دست و بدن ، نوک پستان ، لب و بواسیر لعاب به دانه را روی موضع بمالید.
  • برای درمان خشکی زبان و دهان مفید است.
  • آفتاب زدگی را با مالیدن لعاب به دانه بر روی پوست درمان کنید.
  • جویدن به دانه برای تقویت نیروی جنسی مفید است.

 

 

cydonia1.JPG

خواص دم کرده گل و شکوفه به

 

 

  • سردرد را برطرف می‌کند.
  • مقوی معده است.
  • سینه را صاف و تقویت می‌کند.
  • سرفه کودکان را برطرف می‌سازد.
  • برای درمان بی‌خوابی دم کرده گل را با آب بهار نارنج مخلوط کرده و قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.

خواص روغن به

 

 

  • سرگیجه را برطرف می‌کند.
  • برای مداوای زخمهای دهان مفید است.
  • خونریزی ریوی را درمان می‌کند.
  • اسهال مزمن را برطرف می‌کند.
  • دوست
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    است و ورم کبد را رفع می‌کند.
  • زخم روده‌ها را درمان می‌کند.

خواص برگ و شاخه‌های به

 

 

  • جوشانده برگ درخت به ورم چشم را مداوا می‌کند.
  • زخمها را با جوشانده برگ به بشوئید.
  • ضماد برگ درخت به برای ورم چشم مفید است.

 

 

cydonia3.JPG

طرز استفاده

 

 

  • شیره به: 50 گرم به را خرد کرده با 50 گرم عسل یا شکر مخلوط کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و آنرا روی چراغ گذاشته تا بجوشد و حجم آن به نصف تقلیل یابد.
     

  • جوشانده دانه به: 30 گرم به دانه را در یک لیتر آب جوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا به صورت ژله درآید.
     

  • جوشانده برگ درخت به: 30 گرم برگ درخت به را در یک لیتر آبجوش ریخته و مدت چند دقیقه بجوشانید.
     

  • دم کرده گل به: 30 گرم گل به را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت پنج دقیقه بگذارید تا دم بکشد.
     

  • لوسیون پوست به: این لوسیون برای از بین بردن چین و چروکهای پوست از هر کرم دیگری موثرتر است.
     

  • روغن به: به را تکه تکه کرده و بپزید سپس آب آنرا بگیرید و با دو برابر وزن آن روغن زیتون مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا تمام آب آن بخار شود و فقط روغن باقی بماند البته دقت کنید که روغن نسوزد.

کاربرد به در درمان برخی از بیماریها

 

 

  • رفع سرفه: 25 تا 30 گرم برگ تازه یا خشک به را در یک لیتر آب جوش دم کنید پس آن را از صافی بگذرانید سه بار در روز بنوشید بار سوم را قبل از خواب بنوشید این دم کرده برای رفع سرفه بکار می‌رود. همراه با بهار نارنج خواب راحتی را نصیب انسان می‌کند.
     

  • درمان اسهال: چند به درسته را بپزد. در پارچه تمیزی آنقدر فشار بدهید تا شیره‌اش خارج بشود. ده برابر وزنش شکر به آن افزوده بگذارید بپزد تا آنکه مایع غلیظی بدست آید. برای درمان اسهال روزانه سه قاشق از شربت را بنوشید.
     

  • درمان گلو درد: یک قاشق شربت را به را در یک لیوان آب گرم رقیق کنید و به صورت غره غره به کار ببرید. برای درمان گلو درد بسیار مناسب است.
     

  • رفع التهاب پلک ، استراحت چشمان خسته: چند قاچ به تازه را مستقیما روی موضع درد قرار بدهید. البته باید قبل از این کار به را به دقت بشوئید.
     

  • ترکیدگی پوست: یک قاشق قهوه خوری به دانه را در شب و در یک فنجان آب سرد خیس کنید صبح آن را صاف کنید آب غلیظی بدست می‌آید که ترک پوست و لب سوختگی پوست را از طریق ماساژ درمان می‌کند.
     

  • درمان ورم روده بزرگ: به سرشار از تانن است و این ماده براتی ورم معده موثر است بنابراین کمپوت به و شربت به برای رفع این ناراحتی مفید است. 40 تا 50 گرم به را ریز ریز کرده، حدود 15 دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید و مصرف کنید.
     

  • درمان ورم معده: 4 گرم به دانه را در 120 گرم آب سرد بخیسانید. پس از خیش خوردن ، آنقدر با قاشق آن را بهم بزنید تا مایعی به شکل سفیده تخم مرغ بدست آید. پس هر موقع میل داشتید از آن بنوشید.
     

  • درمان بی‌خوابی: در موقع بی‌خوابی شدید ، یک مشت به تازه را بچینید و با یک لیتر آب جوش 10 دقیقه بخیسانید. پس از خوردن آن را صاف کنید و با شکوفه نارنج مخلوط و شیرین کنید. هر شقب موقع خواب یک یا دو قاشق از آن بنوشید تا به خواب آرامی فرو رفتید.
     

  • درمان عصبانیت: مصرف یک قاشق از شربت برگ (طرز تهیه همان است که در قسمت بی‌خوابی گفته شد) چاره ساز این ناراحتی است.

زیانها

 

تفاله به سنگین و بهتر است از پخته یا مربا یا لااقل آب آن استفاده بشود. مربای به و خود آن برای سینه و ریه و معده‌های وضعیت خوب نیست و اشخاصی هم که مبتلا به رعشه هستند بهتر است تا برطرف شده بیماریشان از آن مصرف نکنند.

منبع : دانشنامه رشد

 

 

لینک به دیدگاه

پسته و کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی

peste.jpg

پسته در رژیم غذایی می تواند خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی و عروقی کاهش دهد.

 

گنجاندن پسته در رژیم غذایی می تواند از خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی و تنگ شدن شریانهای قلبی به علت رسوبات خونی جلوگیری کند و کلسترول خون را نیز کاهش دهد.تحقیقات جدید نشان می دهد داوطلبانی که مدت یک ماه مرتبا 28 گرم پسته در روز مصرف کردند میزان کلسترول خون آنها 8 / 4 درصد کاهش یافته است.با مصرف پسته سطح کلسترول "بد" لیپو پروتئین با غلظت کم هم در آنها 11 / 6 درصد کم می شود.پژوهش ها نشان می دهد که پسته سطح کلسترول بد را در بدن کاهش می دهد و در ضریب لیپوپروتئین هم تغییراتی مفید صورت می دهد.محققان می گویند پسته دارای مقادیر زیادی ماده گیاهی ضد اکسیدانت لوتئین است که معمولا در سبزیجات پربرگ و تیره رنگ موجود است .

لینک به دیدگاه

خواص آناناسananas2%20siemorgh.jpg

آناناس یک میوه گرمسیری شفابخش، بسیار لذیذ و با خواص فراوان است. آناناس منبع خوبی برای تهیه کلسیم، پتاسیم، آنزیم ‌بروملین ، فلورید، منگنز، فیبرهای قابل حل و ویتامینهای A, B1,Cمورد نیاز بدن می باشد.

آناناس را از قدیم الایام در درمان زخمها به عنوان مرهم استفاده می کردند و از برگ آن نیز به عنوان وسیله‌ای برای پانسمان‌ ‌استفاده می‌کردند. در طب چینی نیز معتقدند که آناناس خاصیت خنک کنندگی دارد و برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید است. سالیان سال از آناناس در درمان بیماریهای روده استفاده می شد و این میوه را در برطرف کردن یبوست مفید می دانستند.

امروزه می دانیم که مصرف آناناس همچنین در درمان بیماری های عفونی نقش موثری دارد. مصرف آناناس موجب قوی شدن سیستم دفاعی بدن می شود و استخوان سازی و گردش خون را تقویت می کند.

آناناس منبع خوبی از فلورید است . فلورید رشد سلولهای سرطانی را کند می کند. مصرف آناناس برای افراد مستعد به سرطان، بسیار مفید است.

آناناس حاوی منگنز است و مصرف آن برای استخوانسازی بدن و سلامت استخوانها مفید است.

بر اساس تحقیقات نتیجه گرفته شده است مصرف روزانه 100گرم آناناس نیمی از نیاز روزانه فرد را به ویتامین‌ C برطرف می‌سازد. آناناس نقش موثری در بهبود سرماخوردگى و كاهش ميزان سرفه دارد.

آناناس منبع خوبی برای پتاسیم و بتاکاروتن است که مصرف آن‌ به مبتلایان به فشار‌ ‌خون توصیه می شود.

آناناس حاوی پکتین فراوان است این ماده کلسترول خون راپایین می آورد مصرف آناناس در پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی و عروقی مفید است. لازم به تذکر است که پکتین موجود در آناناس با پختن آناناس آزاد می شود.

آناناس حاوی ویتامین ث می باشد مصرف آناناس موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود زخمها را شفا می بخشد و از بیماریهای قلبی و بیماری های چشمی پیشگیری می کند. لازم به تذکر است آناناس به صورت خام سرشار از ویتامین ث می باشد.

نکات خریداری آناناس:

ananas1.jpgآناناس از آن دسته میوه هایی است که با نگهداری طولانی تر رسیده نمی شود. موقع خریداری آناناس به بوی آن توجه نمایید هرچه آناناس بوی قوی تری داشته باشد شیرین تر و رسیده تر خواهد بود.

مصرف آناناس برای سلامت پوست توصیه می شود.

آناناس حاویویتامین‌ C و‌ ‌بتا کاروتن است و به همین دلیل باعث افزایش ساخت کلاژن و الاستین‌ (‌بافت پروتئینی پوست‌) می شود و خون رسانی را به پوست افزایش می دهد، این خون رسانی بهتر به پوست موجب رشد و ترمیم سلول‌ها می شود. مصرف آناناس موجب ترمیم و رشد سلولهای پوست می شود‌ ‌و در نتیجه پوست بافت تازگی و جوانی خود را حفظ می‌کند‌.

‌متخصصان جراحی پوست به بیماران مصرف آناناس را پس از جراحی توصیه می کنند خصوصا" افرادی که جراحی بینی داشته اند پس از عمل ‌صورت آنها در بیشتر نقاط کبود شده و مدت طولانی نیاز است تا این کبودی‌ها برطرف‌ ‌شود، با خوردن مرتب آناناس این کبودی ها هرچه‌ ‌سریع تر رفع می شوند.

خوردن آناناس به اشخاصی که پوست آنان کوپروز فراوان‌ ‌ (عروق در زیر پوست کاملا پرخون است) دارند نیز توصیه می شود.آناناس حاوی آنزیمی به نام‌ ‌بروملین است که موجب حل شدن تجمعات سلول‌های خونی می شود و زخم ها را شفا می دهد.

آناناس لاغرکننده طبیعی

آناناس به طور طبیعی لاغرکننده است. آنزیم بروملین موجود در آناناس موجب هضم پروتئین ها در بدن می شود و به همین دلیل از آناناس در ساخت و تهیه قرص های لاغری نیز استفاده می شود.

خواص آناناس در آشپزی

از خواص دیگر آنزیم بروملین موجود در آناناس می توان از نرم نمودن بافت های گوشت نام برد بنابراین خواباندن گوشت سفت و ناپز در کنار آناناس قطعه قطعه شده موجب نرم شدن گوشت سفت و ناپز می شود. همچنین پختن گوشت با آناناس موجب نرم شدن بافتهای گوشت می شود.

ماسک آناناس

یک آناناس رسیده را پوست بگیرید و وزن آنرا اندازه بگیرید آناناس را خرد کرده و در مخلوط کن بریزید هم وزن آناناس الکل اتیلیک را اندازه بگیرید و سه قاشق سوپخوری روغن آفتابگردان را به آن اضافه نمایید مقداری از این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس پوست خود را با آب نیمه گرم بشویید.

منبع سایت : سیمرغ

لینک به دیدگاه

گوجه فرنگی

tomaten.jpgگوجه فرنگی به علت دارا بودن ویتامین های A ،B ،C ،K و مواد معدنی مانند کلسیم ، فسفر و آهن در تامین انرژی و تقویت بدن نقش موثری ایفا می کند.

به گزارش ایسنا گوجه فرنگی یکی از مهم ترین منابع ویتامینA می باشد. لذا در تقویت بینایی، تقویت و سلامتی پوست و مخاط ها (دهان و بینی)، رشد و نمو استخوان ها ضروری است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های B۱ وB۲ می باشد; از این رو در تسکین دردهای عصبی، رفع بی اشتهایی و درمان یبوست، نقصان ترشح شیر مادر و تورم دهان تجویز می شود.

گوجه فرنگی، بدن را در برابر امراض و بیماری های عفونی حفظ کرده و مصرف آن نیرو و نشاط می بخشد. پوست و دانه های آن نیز به هضم غذا کمک کرده و روده ها را پاک می کند.

آب گوجه فرنگی ادرار آور و مفید است. برای تمیز کردن خون باید از آب گوجه فرنگی و کرفس به نسبت مساوی و به مقدار ۳ فنجان در روز، قبل از غذا و به مدت ۳ هفته استفاده کرد.

گوجه فرنگی هضم مواد نشاسته ای را آسان می کند. به همین جهت از آن سس درست کرده و با حبوبات پخته مصرف می کنند.

مصرف گوجه فرنگی برای اشخاصی که مبتلا به سنگ کلیه و مثانه و کبد هستند، تجویز می شود.

گوجه فرنگی بعد از لیموترش، بیش از سایر میوه ها ویتامینC و مقدار زیادی فسفر، آهن، سیلیس و کلسیم دارد.

بررسی ترکیبات و مواد موجود در گوجه فرنگی نشان می دهد که درمیوه گوجه فرنگی رسیده، گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و تقریبا تمام آمینواسیدهای اصلی به استثنای ترپتوفان وجود دارد.

اسید آلی اصلی و عمده موجود در گوجه فرنگی، اسید سیتریک است. اسیدیته میوه به تدریج از مرحله سبزی به طرف قرمز شدن افزایش می یابد و حداکثر آن، موقعی است که قرمز شدن و رنگ عوض کردن آن آغاز می شود و پس از آن رو به کاهش می گذارد. ماده رنگی اصلی و عمده گوجه فرنگی کاروتنوئید، بتاکاروتن و لیکوپن می باشد. حداکثر مقدار کاروتنوئیدها در حالتی است که گوجه فرنگی در زیر تابش مستقیم نور رشد می کند.

ماده ای سمی به نام سولانین در گوجه فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت شده و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم را ایجاد می کند. به علاوه خوردن برگ آن که به عنوان دارو در مواردی تجویز می شود، باید در حد اعتدال و به مقدار مجاز و محدود، در حدی که پزشک تعیین کرده مصرف شود، زیرا برگ آن هم سمی است.

در هند و چین از میوه گوجه فرنگی به عنوان ملین استفاده می شود و برای تقویت مسلولین (مبتلایان به بیماری سل)، تب های حصبه ای، رفع ورم ملتحمه چشم، آماس گوش(اوتیت) و دفع سنگ کلیه تجویز می شود.

مصرف گوجه فرنگی برای مبتلایان به درد مفاصل تجویز شده و برای مبتلایان به نقرس و روماتیسم مفید است.

گوجه فرنگی، خنک و اشتها آور است و آب آن برای رشد و نمو بهتر اطفال موثر است. اگر در محل مورچه ها چند عدد برگ گوجه فرنگی بگذارید، بوی این گیاه مورچه ها را فراری می دهد.

برای تمیز کردن لکه جوهر بر روی لباس، یک تکه پنبه را در آب گوجه فرنگی فرو برده و روی لکه جوهر بمالید. سپس آن را بشویید.

منبع سایت : سیمرغ

لینک به دیدگاه

خواص سیبsib2.jpgسيب ميوه‌اي است ‌ سرشار از ويتامين‌هاي آ، ب، ث و پتاسيم كه در درمان‌ و پيشگيري از بيشتر امراض مفید است ‌سيب میوه سلامتی است. گفته می شود که خوردن يك سيب در روز ضامن سلامتی است.سيب برای سلامتي دهان ودندان بسيار مفيد است و رشد باکتری های بیماری زا را در دستگاه گوارش مهار می کند و موجب تقویت لثه ها می شود.سيب سموم بدن را دفع می کند. سیب ويتامين ب زيادي دارد و به همين دليل براي اعصاب و روان بسيار مفید مي‌باشد. سيب براي رفع گلو درد و سينه درد بسيار مؤثر مي‌باشد‌.سیب براي افراد مبتلا به زخم معده بسيار مفيد مي‌باشد. خوردن سیب در هضم غذا موثر است اين ميوه به علت خاصيت دفع اسيد اوريك، در درمان بيماري‌هاي نقرس، آرتروز و رماتيسم بسيار مفيد و مؤثر شناخته شده است‌. سيب براي درمان يبوست و اسهال مفيد است‌. براي درمان اسهال، سيب را رنده كرده‌ چند ساعت بگذاريد تا رنگش تغيير كند و تيره شود و بعد آن را ميل كنيد. ميوه نارس سيب نیزدر درمان اسهال مفيد است. برای رفع يبوست سيب را با پوست بخورید.سيب برای درمان تنگی نفس بسيار مفيد است.سیب براي تقويت قلب مفید است و براي كبد مفيد است . ماليدن سيب روي محل گزيدگي نيش عقرب يا زنبور به درمان كمك مي كند . خوردن سيب قبل از خواب كمك موجب بهتر خوابيدن می شود .مصرف روزانه سیب، خطر ناشی از بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهد. سيب گرفتگي رگهاي بدن را کاهش می دهد.سیب دارای پکتین است و این فیبر های محلول فشار خون و چربي خون را کاهش می دهند. خوردن سیب با پوست ،سطح قند خون را به آهستگی و برای مدتی بالا نگه می دارد ، خوردن سیب احساس سیری می دهد، بنابراین برای لاغر شدن بهتر است سیب به طور کامل و با پوست خورده شود . افراد با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ضعيف هستند بهتر است سيب را بسيار نازك
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بگيرند كه پكتين ها و ويتامين هاي آن از بين نرود . sib1.jpg-سرطان و سیب:مطالعات تجربی بر روی نمونه های سلول تومور انسانی چنین پیشنهاد می کند که مقادیر نسبتا"زیاد کوئرستین می تواند برخی از سرطان ها رامتوقف نماید. مطالعات جمعیتی در دنیا،با این وجود ، تاکنون تأثیر حفاظتی رژیم های غنی از این ماده را برابر سرطان ها نشان نداده است .در عین حال ،برخی تحقیقات چنین نشان می دهد که کوئرستین به طور خاصی می تواند برای افراد سیگاری مفید باشد مواد سرطان زای تنباکو سبب تخریب دیواره مثانه می شوند و بدین ترتیب موجب رشد سلول های سرطانی می گردند. چنین کشف شده است که افراد سیگاری که مصرف کننده مقدار زیادی فلاونوئیدها از جمله کوئرستین موجود در سیب هستند ،از تخریب دیواره مثانه ناشی از تنباکو حفاظت می شوند .-دیابت و سیب:پکتین موجود درسیب می تواند کمک به حفظ سطح قند خون به طور ثابت نماید. قندهای طبیعی موجود در سیب به آهستگی هضم و جذب می شوند، بخشی از این امر می تواند ناشی از تأثیر پکتین باشد که در دستگاه گوارش تشکیل ژل می دهد.افزایش آهسته در سطوح قند خون پس از مصرف سیب ،به این معناست که سیب "شاخص گلیسمیک" پایینی دارد. بنابراین برای افراد مبتلا به بیماری دیابت ، سیب به طور خاص مفید است.لازم به توضیح است که شاخص گلیسمیک اندازه ای است که تعیین می کند،پس از خوردن غذا قند خون با چه سرعتی بالا می رود.این امر نشان می دهد که به رغم وجود قند طبیعی در سیب،خوردن سیب در افزایش سریع قند خون اثر نمی گذارد.- سرماخوردگی و سیب:بررسی های علمی نشان داده است که ویروس ها نمی توانند در عصاره سیب مدت زیادی زنده بمانند. برای مقایسه قدرت ویروس کشی سیب با عصاره 18نوع میوه دیگر در آزمایشی معلوم شد که عصاره سیب،انگور و چای دارای قوی ترین امکان نابودی ویروس ها هستند. پژوهشگران متوجه شده اند اشخاصی که بیشتر از دیگران سیب می خورند ،کمتر به سرماخوردگی و ناراحتی های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شامل عفونت های مربوط به بینی،حنجره و نای مبتلا می شوند.- سیب و زیبایی:سيب براي زيبايي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بسیار مفید است. آب سیب تازه براي از بين بردن چين و چروك
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
موثر است بدين منظور آب سيب را صبح و شب روي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بماليد و ماساژ دهيد. ماسک لطافت پوست:

یک عدد سيب را بپزيد و سپس له كنيد و با کمی شير گرم مخلوط كنيد و اين مخلوط را بصورت نيم گرم روي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بگذاريد و پس از چند دقيقه آنرا برداريد و صورت را با آب نیمه گرم بشویید. منابع: اعجاز خوراکی ها، تبیان، طب سنتیگردآوری از سیمرغ

لینک به دیدگاه

خوراکی های سالم در سبد خانواده

khorakihaye%20salem%20dar%20sabad%20khanewadeha.jpgسيب

سيب سرشار از چندين آنتی اكسيدان قوی بخصوص كوئرستين از فيبر قابل حل پكتين ميباشد.

خواص غذايی: كوئرستين اين آنتی اكسيدان قوی با لخته شدن و همچنين سرطان خون مبارزه می كند، مصرف به اندازه پكتين نيز كمك می كند تا كلسترول خون كاهش يافته و سموم سرطانزا از جريان خون حذف گردند.

بهترين روش مصرف: خام و همراه با پوست به خاطر آنكه اين پوست سيب است كه حاوی كوئرستين مي باشد.

گل كلم

گل كلم بيش از هر ميوه از خانواده مركبات حاوی ويتامين C ميباشد. كلسيم بيشتری از يك ليوان شير دارد و فيبر آن از يك تكه نان سفيد بيشتر بوده و دارای مقادير زيادی آنتی اكسيدان است.

خواص غذايی: يك ضدسرطان بسيار قدرتمند ميباشد چون بدن را تحريك می كند تا مواد نابودكننده سلولهای سرطانی را توليد كند. همچنين از بيماريهاي قلبی، آب مرواريد و زخم معده پيشگيری می كند.

بهترين روش مصرف: خام و يا بخارپز.

موز

موز حاوی مقادير بسيار زيادی از پتاسيم، منيزيم و اسيدفوليك می باشد.

خواص غذايی: پتاسيم با فشار خون بالا مبارزه كرده و خطر سكته های قلبی را كاهش می دهد. اسيدفوليك نيز برای رشد مناسب بافتهای بدن ضروری بوده و از بيماريهای قلبی جلوگيری بعمل می آورد.

بهترين روش مصرف: تنها پوست آن را جدا كرده و ميل كنيد.

تخم مرغ

تخم مرغ غنی از كولين، پروتئين و كاراتينوئيدهای لوتين و زاكسانتين است.

خواص غذايی: كولين موجود در تخم مرغ در حفظ حافظه در دوران پيری مؤثر ميباشد. از آن گذشته كاراتينوئيدهای موجود در تخم مرغ از ايجاد آب مرواريد كه ميتواند منجر به كوری گردد جلوگيری بعمل می آورد.

بهترين روش مصرف: بصورت آب پز، سفت پز، نيمرو و املت تفاوتی نمی كند تنها از آغشته كردن زياد تخم مرغ به روغن و كره اجتناب ورزيد.

سير

همانند بسياری از غذاهای ضدپيری سير نيز منبع بسيار خوبی از آنتی اكسيدان ها ميباشد.

خواص غذايی: سير در خون مانند يك ماده ضدانعقاد عمل می نمايد و خطر سكته را كاهش داده و با انهدام سلولهای سرطانی، دوره زندگی بيماران سرطانی را نيز افزايش ميدهد.

بهترين روش مصرف: با آنكه سير سبب بوی دهان ميگردد اما اگر بصورت خام مصرف گردد بسيار سودمند خواهدبود مثلا بصورت پودر بعنوان چاشنی سالاد.

لوبيا

لوبيا سرشار از فيبر قابل حل می باشد.

خواص غذايی: فيبر سلامتی دستگاه گوارش شما را حفظ نموده و سيستم گوارشی سالم از ابتلای به سرطان روده بزرگ و ديابت پيشگيری بعمل می آورد. فيبر قابل حل همچنين سبب كاهش كلسترول و قند خون می گردد.

بهترين روش مصرف: لوبيا بصورت خشك وكنسرو شده هر دو مفيد ميباشند.

گردو

يك مشت گردو به همان ميزان حاوی اسيد چرب امگا3 ميباشد كه 100 گرم ماهی آزاد دارا ميباشد.

خواص غذايی: نه تنها امگا3 به حل لخته های خون كمك می كند، بلكه از التهاب مفاصل و افسردگی نيز جلوگيری بعمل می آورد.

بهترين روش مصرف: هنگاميكه گردو از پوسته خود خارج ميگردد، تازه تر از هر زمانی مي باشد اما اگر در مكان خنك و خشك نگهداری شود، تا 2 هفته تازگی خود را حفظ می كند. می توان بصورت خام و يا همراه با سالاد استفاده كرد.

سويا

حاوی هورمون ازوفلاون می باشد.

خواص غذايی: كاهش سطح كلسترول بد خون يا همان LDL كه سبب كاهش فشار خون و جلوگيري از حملات قلبی می گردد.

بهترين روش مصرف: برخلاف عقيده عموم سويا می تواند خوش طعم و قابل مصرف گردد. برای اين كار سويا را همراه با سس سويا و يا آب ليموترش و يا با ديگر سبزيجات آن را سرخ كنيد.

اسفناج

منبع خوبی از اسيدفوليك و ويتامين هاي A و C بوده و هم اندازه سير حاوی آنتی اكسيدان می باشد.

خواص غذايی: يك سبزی چندمنظوره است كه با سرطان، بيماريهای قلبی و اختلالات روانی مبارزه می كند.

بهترين روش مصرف: اسفناج نپخته و يا بخارپز بسيار ايده آل می باشد.

ماهی

ماهی های آزاد، قزل آلا و شاه ماهی حاوی مقادير زيادی امگا3 می باشند.

خواص غذايی: كاهش فشار خون و پيشگيری از سكته و لخته شدن خون.

بهترين روش مصرف: پخته، كبابی و سرخ شده آن مطلوب می باشد.

ليموترش:

ليموترش غنی از ويتامين C ميباشد.

خواص غذايی: نه تنها به بدن كمك می كند تا در برابر عفونتها از خود دفاع كند، بلكه طبيعت اسيدی آن خواص ضدباكتريايی دارد كه آن را قادر ميسازد با زخمهای دهانی و گلودرد مبارزه كند.

بهترين روش مصرف: با چكاندن ليموترش تازه روی ماهی و يا داخل يك ليوان آب و يا بعنوان چاشنی در سس و سالاد.

پياز

پياز حاوی ويتامين C زياد و آنتی اكسيدان كوئرستين و سولفور می باشد.

خواص غذايی: با آنكه سبب بوی بد دهان ميگردد اما كمك ميكند به كنترل بسياری از بيماريهای تنفسی همچون آسم و ديگر بيماريهای التهابی. همچنين سطح كلسترول خوب خون را يا همان HDL را افزايش داده و سلولها را در برابر سرطان محافظت ميكند.

بهترين روش مصرف: خام همراه با سالاد و يا با ساندويچ.

گوجه فرنگی

تركيبات: حاوی آنتی اكسيدان لايكوپين می باشد.

خواص غذايی: سيستم ايمنی بدن را تقويت می كند. كاهش خطر برخی از سرطانها خصوصاً سرطانهای پروستات، ريه و معده.

بهترين روش مصرف: بهترين زمان وقتی است كه گوجه فرنگی داغ باشد! گوجه فرنگی پخته حاوی مقادير بيشتری لايكوپين نسبت به گوجه فرنگی خام می باشد. همچنين گوجه فرنگی كنسرو شده و سس گوجه فرنگی بترتيب 3 و 5 برابر گوجه فرنگی تازه حاوی لايكوپين ميباشند.

چای سبز

تركيبات: حاوي آنتی اكسيدانهای كاتچين و پلی فنول و ويتامينهای ACD می باشد.

خواص غذايی: از شمشير سامورايی قدرتمندتر است! زيرا كه از اكسيداسيون سلولها كه ميتواند منجر به سرطان گردد جلوگيری مي كند. سيستم ايمنی را تقويت نموده و خون را رقيق می سازد.

بهترين روش مصرف: تنها آب جوش به آن اضافه كرده و ميل كنيد.

منبع: روزنامه کیهان

لینک به دیدگاه

خواص انگور

Angor2.jpgانگور ميوه لذیذی است كه شامل ويتامين‌هاي آ، ب، و ث مي‌باشد هم چنين داراي مقداري منيزيم، كلسيم، آهن،‌ فسفر، پتاسيم و آلبومين است‌. امروزه در طب درمان‌هاي طبيعي (نتروپت), از رژيم‌هاي مختلف انگور استفاده مي‌كنند. همچنين اين ميوه را براي درمان بيماري‌هاي يبوست،‌ عوارض رماتيسم، كم‌خوني و حتي پيشگيري از سرطان سودمند مي‌دانند‌.

انگور هم لاغر كننده است و هم چاق كننده بدين گونه كه اگر انگور را از صبح تا ظهر خالي ميل كنيد لاغر كننده است و اگر آن را همراه با غذا ميل كنيد چاق كننده است. توجه داشته باشيد وقتي انگور ميل مي‌كنيد پشت آن آب سرد ننوشيد و يا ميوه‌هاي خشك مانند برگه هلو و غيره را با انگور و آب ميل نكنيد، زيرا دچار دل درد مي‌شويد.

يكي از خواص انگور، صاف كننده و خونساز بودن آن است‌.خصوصا" انگور قرمز براي تصفيه خون و خون سازي از انگور سبز هم بهتر است.

انگور ميوه‌ ضد سرطان

انگور يكي از ميوه‌هاي ضد سرطان شناخته شده است و اين به خاطر خواص ضد عفوني كنندگي آن است‌. افرادي كه در دوره نقاهت يك بيماري هستند و يا ضعف عمومي‌بدن دارند و در نتيجه قدرت دفاعي بدن آن‌ها كم شده است، سعي كنند از انگور، هويچ، سيب و هلو، به مقدار زيادي استفاده كنند‌. البته اين ميوه‌ها را با هم در آب ميوه‌گيري ريخته و آب ميوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند‌.

خوب است بدانيد انگور پتاسيم زيادي دارد كه به جبران ضعف بدن كمك مي‌كند و در كنترل فشارخون موثر است. انگور و سيب هر دو ميوه‌هاي بهشتي هستند كه افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلب و اعصاب مي‌توانند آب آن را نيز در طي روز بنوشند‌.

انگور براي سلامتي قلب، ريه و كليه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزي، ملين و مدر بوده و براي مبتلايان به اوره بالاي خون (نقرس) مناسب و سازگار است‌. اين نكته را هم بدانيد يبوست كه عوارض آن بي‌اشتهايي، نفخ، سردرد،‌ تشنگي مفرط و بدبويي دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف مي‌شود‌.

خود انگور در درمان يبوست و التهاب معده و روده ها و شيره انگور خاصيت ملين دارد.برگ آن مقوي و قابض و دم كرده آن مدر است . آبغوره اش در رفع اورام مخاط لثه و دهان و سركه حاصله از تخمير دانه انگور در تسكين خارش پوست و جلوگيري از خونريزي ها بكار ميرود و دانه هاي خشك آن صفرا و بلغم را دفع و پي را محكم كرده خستگي را رفع و حالت انبساط بوجود مياورد در همه حال انگور و برگ و شيره و دانه هاي خشك شده و دانه هاي نارس (غوره ) و دانه تخمير شده (سركه ) مصرف غذائي دارند .

كشمش: كشمش تقويت كننده بدن است و اگر آن را مانند چاي دم كنيد و بنوشيد، براي نرم كردن سينه و درد گلو مفيد است‌.

غوره: غوره براي افراد مبتلا به چربي خون بسيار مفيد بوده و ضد عفوني كننده بدن نيز هست‌. هم چنين اگر با سالاد ميل شود براي لاغر كردن سودمند است‌.متوجه باشید که خوردن غوره خالي روي معده اثر سوء مي‌گذارد.

خانم‌هاي باردار از خوردن غوره زياد خودداري كنند، چون غوره مدر است و امكان دارد موجب سقط جنين شود‌.

انگور برای مبتلایان به فشار خون و دیابت مفید است

محققان اعلام کرده اند مصرف انگور با تنظیم متابولیسم برای مبتلایان به فشار خون بالا و دیابت نوع یک مفید می باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فودکانسیومر، انگور به دلیل دارا بودن مواد خاص، موجب تنظیم متابولیسم بدن شده و به همین جهت برای بیماران مبتلا به فشار خون ، دیابت و بیماریهای قلبی که اختلالی در روند منظم کار متابولیسم آنان به وجود آمده بسیار موثر است. انگور قند خون را نيز تنظيم مي‌كند.البته افرادي كه قند خون پايين دارند مي‌توانند از انگور بهره زيادي ببرند‌. بنابراين سعي كنيد هميشه انگور داشته باشيد و چند بار در روز از آن ميل كنيد‌.

بسیاری از افراد تصور می کنند که انگور به دلیل داشتن قند برای سلامت بدن به ویژه افراد مبتلا به دیابت مضر است در صورتی که این طور نیست.

در ضمن فشار خون بالا موجب بروز بسیاری از بیماریها و عوارض می شود و یکی از دلایل آن نیز می تواند تجمع چربی در بافتها و رگهای بدن باشد و از آنجایی که انگور موجب کاهش کلسترول بدن می شود از گرفتگی رگها و عوارض بعدی جلوگیری می کند.

بررسی ها نشان داده مصرف انگور می تواند فشار خون بالا را تا حدی کاهش دهد.

بسیاری از متخصصان تغذیه حتی به بیمارانی که اضافه وزن دارند و می خواهند وزن خود را کاهش دهند توصیه به استفاده از انگور می کنند.

لازم به ذکر است ، بررسی ها نشان داده در پخت و پز نیز استفاده از روغن هسته انگور به اندازه روغن های دیگر موجب افزایش کلسترول نمی شود و با کاهش چربی ها، کاهش وزن را نیز تسریع می کند.

به عقیده متخصصان تغذیه برای رسیدن به نتیجه مطلوب از نظر سلامتی کاهش کلسترول و فشار خون باید در حدود 300 میلی گرم از این روغن مصرف شود

angor1.jpg

ماسک زیبایی انگور

پنبه را به آب انگور آغشته نمایید و صبر کنید تا خشک شود یک قاشق چایخوری پودر شیرین بیان را در کمی آب ولرم حل نمایید و صورت خود را با این محلول بشویید.این ماسک موجب لطافت پوست می شود.

برطرف کردن آماس چشم

اگر چشمان شما ورم کرده است 30 گرم برگ انگور خشک را در یک لیتر آب جوش بپزید .جوشانده را صاف نمایید و با این جوشانده چشمان خود را بشویید.

از ین جوشانده برای برطرف کردن خشکی پوست دست و پا در اثر سرما نیز استفاده می شود دست و پای خود را در این جوشانده قرار داده و مالش دهید و این عمل را چند روز تکرار نمایید.

منبع :سایت مرجع متخصصین ایران،مجله زن روز

لینک به دیدگاه

خواص شلغمshalgham.jpg

شلغم حاوی پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن،مس، سدیم و ویتامین ث و ویتامین ب بالا و مواد قندی می باشد و از نظر طب قدیم ایران دارای طبع گرم است . این گیاه تقریبا" برای هر دردی درمان است.

شلغم مقوی است و اشتها آور است . شلغم سرفه را تسکین می دهد . ترشی شلغم باعث تقویت معده و روده ها می شود و اشتها آور است.

شلغم خام دارای انسولین گیاهی می باشد و قند خون را پائین می آورد و به مبتلایان به دیابت در مقادیر کم و به صورت خام توصیه می شود زیرا شلغم داراي مقدار زيادي مواد قندي است و بسيار چاق‌كننده مي‌باشد.

شلغم خام دافع سنگ کلیه است.

شلغم درمان بسیاری از بیماریهای پوستی است و خوردن شلغم خام برای برطرف کردن جوش صورت مفید است افرادي كه مبتلا به جوش صورت و اگزما هستند، چنانچه هر روز مقدار كمي شلغم خام بخورند نياز بدن آنها به گوگرد برطرف شده و در نتيجه جوش صورت آنها از بين خواهد رفت.

شلغم سرشار از فسفر مي‌باشدو به همین دلیل براي مغز مفید است. شلغم حافظه را نیز تقویت می کند و برای تقويت بافت‌هاي عصبي مفید است.

شلغم برای درمان شبکوری مفید است.

شلغم دارای مواد سازنده خون است و حاوي مقدار زيادي آهن و مس است كه موجب افزايش خون بويژه هموگلوبين مي‌شود.

شلغم در تقويت تخمدان‌ها نقش ‌اساسي دارد و رحم را براي پرورش نوزادي سالم و قوي، تقويت مي‌كند و همچنین برای رشد و نمو استخوانها مفید است و به همین علت مصرف آن به زنان باردار توصیه می شود.

شلغم داراي خاصیت ضدعفوني قوي و ميكروب‌كش است، به همين جهت در درمان سرماخوردگي و بيماري‌هاي عفوني و ويروسي تاثير زياد دارد. شلغم پخته برای درمان برونشیت مفید است و برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می شود

شلغم دافع مواد سمی را ازبدن است . شلغم برای درمان ضعف جنسی مفید است خصوصا" تخم شلغم سرخ شده برای ضعف جنسی توصیه شده است.

مصرف شلغم برای تسکین بیماریهای تنفسی و آسم مفید است.

البته شلغم خام، خواص بیشتری از شلغم پخته دارد اما هضم آن آسان نیست و برای اشخاص با معده ضعیف توصیه نمی شود و یا اینکه به همراه زیره و عسل خورده شود . همچنین برگ شلغم نیز حاوی خواص فراوان می باشد.

شلغم گیاهی ضد سرطان است و برای جلوگیری از گسترش سرطان نیز موثر می باشد

 

shalgham.pngشلغم گیاه ضد سرطان

شلغم گیاهی است آنتی اکسیدان و بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها از بروز بسیاری از انواع سرطان خصوصا سرطان‌های دستگاه گوارش جلوگیری می‌نمایند. آنتی اکسیدان‌ها مسئول مهار کردن رادیکال‌های آزاد در بدن می باشند.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند عامل ایجاد سلول‌های سرطانی باشند. مقادیر قابل توجه ویتامین‌های C و مواد دیگر موجود در شلغم که اثر آنتی اکسیدانی قوی دارند در پیشگیری از بروز سرطان و حفظ سلامت دستگاه گوارش موثر هستند.

شلغم گیاهی دارای فیبر است. فیبر باعث دفع راحت‌تر و سریع‌تر مدفوع می شود، بنابراین سبب افزایش رشد و تکثیر باکترهای مفید در روده ها و مانع رشد باکتری‌های مضر در آنان می‌شود و بر اثر تخمیر فیبر در روده اسیدی تولید می‌شود که موجب سلامت سلو‌ل‌های روده می شود.

ماسک شلغم برای برطرف کردن خارش و سرخی پوست:

یک عدد شلغم خام را رنده نمایید یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه نموده و هم بزنید این ماسک را به مدت 30 دقیقه روی پوست بگذارید . سپس پوست را با آب ولرم بشویید

ماسک شلغم برای برطرف کردن جوشهای چرکی :

یک عدد شلغم خام را رنده نمایید آب یک عدد لیمو ترش را بگیرید آب لیمو تازه را به شلغم رنده شده اضافه نموده و هم بزنید این ماسک را به مدت 30 دقیقه روی پوست بگذارید . سپس پوست را با آب ولرم بشویید.

کمپرس و لوسیون آرام کننده پوست:

سه عدد شلغم خام را رنده نمایید و آنرا در یک لیتر آب بجوشانید و به شکل کمپرس و لوسیون آرام کننده پوست مصرف نمایید. سپس پوست را با آب ولرم بشویید.

 

منبع سایت : سیمرغ

لینک به دیدگاه

عدس بيماريها را کاهش مى دهد

adas.jpg

محققان اعلام کرده اند مصرف عدس از بروز سرطان سینه و بیماریهای قلبی تا حد زیادی جلوگیری می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی نچرال نیوز، عدس یکی از قدیمیترین موادغذایی است که امروزه نیز طرفداران زیادی دارد و سرشار از مواد مغذی است.

بنابر همین گزارش محققان بر روی 1148 زن سالم و 1248 نفر مبتلا به سرطان سینه بررسی کرده اند.

برنامه غذایی این افراد به طور دقیق مورد بررسی قرارگرفت و مشخص شد افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای دارند و از حبوبات و بنشن و مواد گیاهی استفاده می کنند کمتر از رژیم غذایی غربی که بیشتر شامل گوشت و نشاسته است مبتلا به سرطان سینه می شوند.

جالب اینجاست زنانی که در برنامه غذایی خود کمتر از موادگیاهی و حبوباتی مانند عدس استفاده می کردند 2 برابر بیشتر درمعرض ابتلا به سرطان سینه بودند.

عدس یک ماده غذایی سرشار از مواد مفید است که به راحتی آماده می شود و اکثر افراد نیز از خوردن آن لذت می برند. عدس سرشار از ویتامینهای گروه ب و فولیت و همچنین منیزیم است که انرژی بالایی را در بدن آزاد می کند و احتمال بروز بیماریهای مزمن قلبی را کاهش می دهد. عدس از بروز لخته های خون جلوگیری کرده و به پاکسازی دیواره رگها و تسهیل جریان خون نیز کمک می کند.

درتنظیم و تعدیل کلسترول و قندخون نقش قابل ملاحظه ای دارد و به دلیل دارابودن فیبر بالا از بروز اختلالات گوارشی نیز جلوگیری می کند.

: کیهان

لینک به دیدگاه

خواص موزmoz.jpgموز میوه درخت موز است که در مناطق حاره ای کاشت می شود. موز دارای ویتامین های , A C ,Bمی باشد همچنین موز میوه ای است حاوی آب، پروتیین،قند، چربی، کلسیم،فسفر، آهن و سرشار از پتاسیم و حاوی مقادیر قابل توجه فیبر است.

موز از نظر طب قديم طبع معتدل دارد و خون را غليظ مي كند.بدليل داشتن پتاسيم زياد ضد سرطان است.موز در طب باستان به عنوان کیمیای جوانی شناخته شده است موز ملين بوده و همچنين برای درمان اسهال و اسهال خوني مفید است.

خوردن موز به جذب کلسیم در بدن کمک می کند و سلامت استخوان‌ها را تضمين كرده و از افت كلسيم در استخوان جلوگيري مينماید.

موز خونساز است و برای درمان لاغری و كم خونی مفید است. موز انرژي زيادي دارد و غذاي خوبي براي كودكان و سالمندان مي باشد.

خوردن موز برای سلامتی چشمان مفید است.

موز درمان زخم معده و روده مي باشد. تحقيقات نشان مي دهد که اثر موز بر روي زخم معده و روده بيشتر از داروهاي گران قيمت است که به وسيله پزشک تجويز مي شود. این میوه می تواند فضای اسیدی که میوه های دیگر ممکن است در معده بوجود آورند را از میان ببرد و محیط معده را خنثی نگه دارد به همین علت موز رسیده برای درمان ورم معده و زخم معده بکار می رود .

شيره گلهای موز درمان كننده اسهال خونی است.مخلوط شیر موز تاثیر بسزایی در زخم معده دارد.

موز دارای پکتین است که عملکرد بافت های روده را خنثی نگه می دارد و موجب می شود روده به اندازه کافی آب را به خود جذب نماید و به همین دلیل هم برای درمان یبوست و هم برای درمان اسهال مفید است.

موز برای درمان نقرس و التهاب مفاصل مفید است.moz2.gif

جوشانده موز در قطع خونريزي موثر است.

ضماد برگ درخت موز براي درمان و سوختگي مفيد است.ريشه موز دفع كننده كرم معده است.موز تقويت كننده معده و نيروي جنسي است.موز نفاخ است و زيادخوردن آن توليد گاز معده مي كند .

گرد موز همچنين داروي خوبي براي پائين آوردن كلسترول است.

موز تاثير خوبي در تامين رشد و تعادل سيستم اعصاب دارد.موز به حفظ شادابی شخص کمک می کند و براي درمان ضعف بدن موز را با عسل بخوريد.

موز مدر است.موز بعلت درا بودن قند زياد براي مبتلايان به مرض قند مضر است و نبايد در خوردن آن افراط كنند.

موز برای مبتلایان به آلرژی و مبتلایان به آسم مفید است.

موز برای درمان بیماری های کلیوی و کبدی مفید است و هم چنین برای دفع سنگ کلیه ، سنگ مثانه و سنگ صفرا مفید است.

 

موز؛ کاهش دهنده فشار خون بالا :

موز به کاهش فشارخون در افرادي که داراي فشار خون بالايي هستند کمک می کند همچنين خطر حملات قلبي را کاهش می دهد و کاهش دهنده کلسترول می باشد. ماده معجزه آسا موجود که در موز سيستم گردش خون را تنظيم مي کند پتاسيم است.

موز دارای مقدار زیادی پتاسیم و در عین حال، مقدار کمی نمک می باشد و می تواند فشار خون بالا را پایین بیاورد و به همین دلیل است که FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا به تولیدکنندگان موز اجازه داده است که به طور رسمی در مورد قابلیت موز در کاهش ریسک ابتلا به فشار خون و سکته مغزی تبلیغ کنند.

خواص موز در رفع افسردگی و استرس

موز دارای سه نوع قند طبیعی (ساکاروز، فروکتوز و گلوکز) است که به همراه سلولز (فیبر) موجود در آن، باعث افزایش فوری و مستمر انرژی می‌گردد.

پژوهشها ثابت کرده است که تنها دو عدد موز برای تأمین انرژی لازم جهت 90 دقیقه فعالیت بدنی سخت، کفایت می‌کند. و به همین دلیل است که موز، میوه شماره یک ورزشکاران برتر جهان است.

امّا انرژی‌زایی تنها خاصیتی که در موز وجود دارد، نیست. این میوه می‌تواند در پیشگیری یا غلبه بر تعدادی از بیماریها از جمله افسردگی موثر باشد.

بر طبق تحقیقات به عمل آمده توسط MIND (انجمن ملّی سلامت روانی آمریکا) بر روی افرادی که دچار افسردگی بودند، بسیاری از آنان پس از خوردن یک موز، احساس خیلی بهتری پیدا کرده‌اند. دلیل این امر آن است که موز حاوی "تریپتوفان"، نوعی پروتئین است که بدن آن را به «سروتونین» تبدیل می‌کند و سروتونین نیز به نوبه خود، باعث آرامش و احساس خوشی بیشتر در انسان می گردد.

موز موجب رفع کم خونی می شود.

موز به دلیل مقدار زیاد آهنی که دارد، موجب تولید هموگلوبین در خون می‌گردد و در نتیجه، در درمان کم خونی مفید است.

موز و آلرژی

موز دارای آمینو اسیدهایی است که در موارد نادر در فرد باعث ایجاد آلرژی می شود بنابراین اکثر افراد مبتلا به آلرژی تحمل خوردن آن را دارا می باشند موز برخلاف میوه های مشابهی که دارای پروتئین بالا هستند، به راحتی در بدن هضم شده و هیچ گونه واکنش آلرژیکی را در بدن از خود بروز نمی دهد. خصوصا"استفاده از موز به افراد آلرژیک به غذاهای خاص ،افراد مبتلا به سوء هاضمه ، افراد با آلرژی پوستی و مبتلایان به بیماری آسم شدیداً توصیه می شود.

منبع : سیمرغ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...