رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بچه ها یه سوالی هست که مدت زیادیه ذهن منو مشغول کرده که البته طرح اولیه سوال و جرقه اش رو استادم زده بود

بحثی درباره ی "راز ماندگاری هنر" که حالا ایشون تحت عنوان "اعجاز زمان" مطرح کرده بودن.

 

فکر میکنم بهتره با یک مثال شروع کنم:

حتما براتون پیش اومده که مثلا یک تابلوی نقاشی قدیمی رو تو موزه ای ببینید و محوش بشید و از حسی که درونتون ایجاد میکنه شگفت زده بشید و مدت زمانی رو بدون اینکه متوجه باشید بهش خیره بشید و نتونید چشم ازش تابلو بردارید و تا مدتها هم همش تو ذهنتون باشه .... در عین حال یک تابلوی دیگه که خیلی هم تعریفشو شنیدید که خوب کار شده و وقتی هم میبینید کلی خوشتون بیاد و حتی کار پرتکنیکه ولی مثل اون روتون تاثیر نمیذاره و میتونید ازش بگذرید و حتی زودی هم فراموشتون میشه و بعد مدتی وقتی دوباره برگردید دیگه براتون جذابیت اول رو نداشته باشه؟

 

یا تو یه هنر دیگه مثلا موسیقی. وقتی یک موسیقی کلاسیک رو گوش میکنید میبینید همچنان براتون تازگی داره و محوش میشید و شمارو به اوج میبره ولی چنین تاثیرگذاری رو تو یکی از اثار موسیقی جدید حس نکرده باشید؟

یا تو بقیه ی هنرها،سینما، ادبیات، شعر و ...

مثلا فکر میکنم اکثرا حداقل یکبار این سوال برای هرکس پیش اومده که چرا ما تو عصر حاضر با وجودیکه این همه شاعر خوب داریم .. این همه شعرهای خوب .. سبکهای مختلف و ... ولی هیچ کدوم زیبایی و تاثیرگذاریی شعری مثل دیوان حافظ رو نداره!

 

--------------

 

واقعیت اینه که در تمام دوران تاریخ هنر، از ابتدا تا الان ما اثار ارزشمند زیادی داریم که همچنان جذابیت خودشونو حفظ کردن و همچنان تاثیرگذار و احساس برانگیزن. این حس هم نه صرفا بدلیل باستانی بودن و قدیمی بودنشون بلکه در وجود خود کاره. یعنی بدون درنظر گرفتن تاریخ خلق اون اثر و بدون اینکه فکر کنی ببینی این کار کی خلق شده، یا چه کسی خلق کرده، اون تاثیر گذاری رو داره!

اما متاسفانه به نظر میاد هرچه قدر از اون دوران دور میشیم و مخصوصا در عصر حاضر و هنر جدیدمون ما دیگه چنین اثاری رو نمیبینم! هستن اثاری که موقتا تاثیرگذارن و سروصدا میکنن ولی با گذشت زمان اونها هم دیگه اون "تاثیرگذاری" یا به قول استادم "اعجاز" اولیه رو ندارن.

 

حالا سوالی که مطرح میشه اینه که:

چه چیزی دراون اثار وجود داره و خالق اثر اون رو لحاظ و حفظ کرده که با گذشت این همه سال همچنان جذابیت و تاثیرگذاری خودشونو دارن؟

 

یا حتی میشه اینطور مطرح کرد که:

در هنر امروز ما و درهنگام خلق اثار چه چیزی نادیده گرفته میشه که اثار خلق شده به قولی تاریخ مصرف دارند و بعد از مدتی جذابیت خودشونو از دست میدن و ماندگار نمیشن؟

 

فکر میکنم برای شروع همینقدر توضیح کافی باشه . لطفا همه نظراتتون رو بگید، بقیه صحبتهارو با هم ادامه میدیم. امیدوارم بحث خوبی داشته باشیم و با کمک هم بتونیم به جواب این سوالات برسیم

 

 

پ ن 1: بدون شک جواب این سوال کمک بزرگی به هنر و هنرمندانمون برای خلق اثاری ماندگار درطول تاریخ میکنه.

پس لطفا اسپم نکنید و فقط درباره ی موضوع تاپیک نظر بدید.

 

پ ن 2: بچه ها شاید جواب این سوالات موضوع خیلی ساده ای باشه شایدم یک موضوع پیچیده، کسی نمیدونه. به خاطر همین هر حدس یا فرضی یا حتی بدیهی ترین نظریات هم ممکنه برای رسیدن به جواب کمکمون کنه و جرقه ای ایجاد کنه. پس لطفا بدون تعارف و خجالت هرچی به ذهنتون میاد و فکر میکنید ممکنه دلیلش باشه بگید.

 

ممنون :icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 76
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

اگه اين سوال جواب مشخصي داشت تمام آثار ماندگار ميشدن! هر كسي ميتونه يه سري پارامترهارو عامل ماندگاري بدونه ولي اين پارامترها نميتونن بصورت قانون كلي در بيان تا همه ازش استفاده كنن

به نظر من

1.نبوغ خالق اثر

2.شانس

3.زمان خلق اثر ، من فكر ميكنم اگه مثلا بتهوون به جاي قرن 18 الان به دنيا ميومد هرگز نميتونست اون سمفوني هارو خلق كنه.

لینک به دیدگاه

***نمیدونم این مطلب مفید هست یا نه ولی فکر کنم خوندنش بد نباشه .

 

 

 

اول عشق

استاد عليرضا افتخاري نيز در پاسخ به اين سوال که راز ماندگاري را در چه مي دانيد مي گويد:اول عشق . هر کسي در زندگي رازي دارد و براي رسيدن به آن راز کسي هست که به تو کمک مي کند همان که مي آيد از جانب خدا ماموريت دارد و اين ها همه اش" آمد" است چيزي نيست که بگويم خودم دارم . قرعه است اگر بخواهم حقايق را در زندگي شخصي خودم بگويم احساس مي کنم که يک راز است اين که چه کسي دست من را گرفت چه کسي انگيزه ام را برانگيخته کرد چه کسي نهادم را بيدار و هوشيار کرد و آن چيزي که بايد مي بوده و هست را به من داده . همه يک راز است و الان هم خوشحالم از شرايطي که دارم .

 

به فکر خدمت بودن

دکتر محمد دبيري مقدم نيز در اين مورد اظهار مي کند، اگر کسي نگاهش به کارها و فعاليت هاي علمي فقط ارضاي کنجکاوي هاي خودش نباشد و به اين فکر باشد که در خدمت مملکت قرار بگيرد همين مسئله مي تواند مولفه اي براي ماندگار شدنش باشد و من مفتخرم که دانشجويان بسيار خوبي را در سطح دکتري در دانشگاه هاي مختلف کشور از جمله دانشگاه فردوسي مشهد تربيت کردم و خوشحالم که ذره اي از ديني که به گردنم هست براي سرزمينم و گذشته و حال ادا کرده ام . وي ادامه مي دهد:مهمترين کاري که انجام داده ام تاليف کتاب زبان شناسي نظري بود زيرا که به اعتقاد من متاسفانه مباني نظري در رشته زبان شناسي که در سطح جهان مطرح هستند دردانشگاه هاي ايران ، درست منتقل نمي شود و پيش از اين دانشجويان مجبور بودند که از منابع مختلف غربي استفاده کنند تصور مي کنم با تاليف کتاب زبان شناسي نظري که ظرف 12 سال انجام دادم و سال 1379 کتاب سال جمهوري اسلامي ايران شد کار بسيار مفيدي به انجام رساندم .

 

تلاش و پشتکار

استاد محمد سلحشور فرهيخته خوشنويس کشور نيز در گفت وگو با ما راز ماندگاري اش را تلاش و تفکر مي داند و مي گويد: با انديشه و تلاش و پشتکار است که مي توان موفق بود و باقي ماند شما مي توانيدجاي هر کسي که بخواهيد باشيد به شرط اين که تلاش و پشتکار داشته باشيد. وي به جوانان توصيه مي کند:« براي ماندگاري برنامه مدون داشته باشيد و از هر نوشته اي که مي خوانيد يادداشت برداري کنيد و بر روي آن تفکر و تلاش کنيد همراه با فعاليت بسيار» استاد سلحشور ادامه مي دهد: گاهي پيش آمده که من روزي 16 ساعت براي مدت طولاني کار کرده ام . وي با اشاره به همسرش که کنارش ايستاده مي گويد: معمولا خوشنويس بايد دستش را ناز نازي بار بياورد واين تحميل به خانواده خوشنويس است و خانم من کارهاي سنگين را انجام مي دهد حتي اگر به عنوان مزاح به من بگويد که سر اين ميز را بگير مي گويم اين دست نان داني است بنابراين همه کارهاي سنگين محول به ايشان شده است . استاد ادامه مي دهد: از آن جا که همه کارهايم با عشق است ، شعرهايي که مي نويسم و انتخاب مي کنم نيز بنا بر روحيات هر روزم است .

 

الگو سازي معرفي کار است نه شخص

مسعود جعفري جوزاني فيلمساز و کارگردان سينما چهره معرفي شده ماندگارديگري بود که درباره پاسخ مي گويد:معرفي چهره ماندگار بايد طي 32 سال گذشته انجام مي شد اما به هر صورت الگو سازي به معني معرفي کار است نه شخص .شخص نمي تواند الگو باشد شخص متغير و پويا است و هر جريان ارگانيک و زنده اي متغير است اما اثر مي ماند اثر کاري است که مي شود با آن برخورد کرد و کندو کاو و تحليل کرد بهترين کار اين است که الگوهايي از کارهاي انجام شده بسازيم تا اين که بخواهيم از اشخاصي مثل من الگو بسازيم. من يک بچه روستايي هستم به اشتباه در اين‌جا گفته اند چهره ماندگار هستي من اگر کاري کردم که ارزشي داشته همين کارهايي است که انجام شده است.

 

هدف متعالي

دکتر باقر لاريجاني فرهيخته معرفي شده در رشته پزشکي نيز مي گويد:من فکر مي کنم هنوز کار مهمي براي کشور انجام نداده ام و بايد تلاشم را دراين زمينه بيشتر کنم حوزه هايي که به من مربوط مي شود بيشترحوزه هاي بهداشتي و درماني است که مربوط به سلامت مردم مي شود و حوزه هاي بيماري که کار مي کنم معمولا بيماري هاي غير واگير مانند ديابت است که يکي از معضلات کشور ما است . جمعيت کشور ما رو به پيري مي رود لذا بيماري هاي غير واگير در آن بيشتر مطرح مي شود بيماري مثل ديابت چند ميليون نفر از مردم ما را در بر گرفته و آزار مي‌دهد. اين استاد برجسته پزشکي راز ماندگاري را داشتن هدف متعالي مي داند و مي گويد:بيش از آن چه که د رمعارف ما وجود دارد هر انساني چه شناخته شود و چه نا شناخته بماند اگر اهدافش از اهداف متعالي و کمک به مردم و نجا ت انسان ها باشد و براي حقيقت عالم کار کند ماندگار است اگر بتوانيم تلاش هاي علمي را در اين جهت قراردهيم باعث ماندگاري کارمان خواهيم شد.

 

توکل به خدا و تلاش مستمر

استاد محمود گلابچي که در رشته مهندسي راه و ساختمان به عنوان چهره برتر شناخته شده است و علاو ه بر اين حافظ کل قرآن هم هست در پاسخ به سوال ما مي گويد:توکل به خداوند و تلاش مستمر و مداوم و بدون وقفه از دلايل موفقيت من در زندگي بوده است .

لینک به دیدگاه

من فک میکنم چیزی که یک اثر و جاودانه میکنه ؛ متفاوت بودنشه ...

یعنی وقتی کسی چیزی و میسازه که دیگران نمیتونن ؛ و یا شبیهش وجود نداره ...

تفاوت یه کاری میتونه اون رو جاودانه کنه...

این نظر منه....:JC_thinking:

لینک به دیدگاه

به نظر من این سوال ، یه سوال کلی هست .

من فکر میکنم ماندگاری ، یه تعریف شخصی هست از چیزی که تا مدت ها در ذهن کسی باقی میمونه و دلیل این باقی موندن هم یه دلیلی هست که مختص هر شخص هست. بعنوان مثال ، در نظر کسی ممکنه تابلوی X ، یه اثر ماندگار باشه ولی در نظر شخص دیگه ممکنه این تابلو ، نه تنها ماندگار نباشه ، یه اثر مسخره ی هنری هم بحساب بیاد.

ولی اگه ماندگاری یه اثر رو بخوایم از دید عموم بررسی کنیم و فرض رو بر این بگیریم یک اثر ، از دید عموم ، یه اثر ماندگار هست ، قضیه یکم متفاوت میشه.

یه اثر ماندگار از دید عموم به خیلی چیز ها بستگی داره : موضوع اون اثر ، ظرفیت و درک ببینده ، تاریخ خلق اون اثر ، مکان خلق اثر ، ذهنیت و برداشتی که بیننده از دیدن اون اثر بدست میاره و بعضی چیزای دیگه که ممکنه به ذهن من نرسیده باشه. ولی چیزی که میخوام بگم اینه که تمام این موارد به نظر من تا حدی در مورد اول ، یعنی موضوع اون اثر خلاصه میشه ، مثلا وقتی موضوع یه اثر ، عامه پسند باشه ، اون اثر تا مدت ها در ذهن عموم باقی میمونه .

مورد بعدی که به نظر من اهمیت داره تاریخ خلق اون اثر در کنار مکان خلق اون هست که به نوعی میتونه ، تکامل فکری و روش زندگی یه گروه خاص رو در شرایط مختلف تاریخی نشون بده که همین به نظرم ، موضوعیه که توجه خیلی از افراد رو به خودش جلب میکنه و باعث ماندگاری یه اثر میشه.

فکر کنم شلوغ پلوغ نوشتم!

بازم میام :ws2:

لینک به دیدگاه

بترکی شادی که هرچی نوشته بودم پرید!! :banel_smiley_4:

اگه اين سوال جواب مشخصي داشت تمام آثار ماندگار ميشدن! هر كسي ميتونه يه سري پارامترهارو عامل ماندگاري بدونه ولي اين پارامترها نميتونن بصورت قانون كلي در بيان تا همه ازش استفاده كنن

به نظر من

1.نبوغ خالق اثر

2.شانس

3.زمان خلق اثر ، من فكر ميكنم اگه مثلا بتهوون به جاي قرن 18 الان به دنيا ميومد هرگز نميتونست اون سمفوني هارو خلق كنه.

مرسی از اینکه نظر دادی :icon_gol:

خب خلاصه میگم دیگه :

ببین منظور من یه فرمول مشخص نبود.. اینی که درباره اش حرف میزنیم یه ماهیته. یه المان یا یک موضوع نیست که بگی اگه جواب داشت همه ماندگار میشدن! اینکه یکی بتونه یه ماهیتی رو تو یه کار قرار بده و تااخرش اونو حفظ کنه کار هرکسی نیست! و اونجاست که از یک کار اثرماندگار و یک نفر یک هنرمند مطرح میساره!

 

پارامترها درسته ممکنه از نظر هرکس متفاوت باشه ولی خب قراره اینجا به یک اشتراک برسیم یعنی پارامتری دراخر جواب سوال ما میشه که برای همه اثار مشترک بوده باشه پس یه چیز شخصی نیست.

 

نبوغ: خب درسته. اصلا هراثرماندگاری نشوندهنده ی نبوغ زیاد خالقشه. ولی خب این معیاری نیست که بگیم قبلا بوده و الان نیست و بتونه به ما کمک کنه.چون الان هم ما کم نابغه نداریم! ولی چرا الان اون گیرایی رو تو اثار اونها نداریم؟

شانس: اینو قبول ندارم! یعنی میخوای بگی مثلا تابلوی مونالیزا شانسی این همه گیرایی داره؟! یا بتهوون یا موتزارت شانسی اون اثار رو خلق کردن و اینقدر تاثیرگذاره؟

اگه شانس بود خب الان هم طبیعت شانس رو در خودش داره به همون میزان! پس چرا اکثر اثار مطرح ما از دوران قدیمن و رو به جلو که میایم کمتر میشن؟ اگه به شانس بود باید الان هم اون تعداد کار تاثیرگذار میداشتیم.. پس این با شانس ارتباطی نداره. یه چیز دیگه ایه که باعث این موضوع میشه.

زمان: درسته زمان میتونه معیار باشه.. ولی چه جوری؟ چه چیز تو اون زمان مطرح بوده و باعث شده؟ اون زمان چی بوده که الان نیست؟ و حالا که از اون زمان رد شدیم یعنی دیگه نمیتونیم اثر ماندگاری داشته باشیم؟ یا اینکه باید تو زمان خودمون بگردیم و ببینیم "اعجاز زمان ما" چیه که دراثارمون وجود نداره و از اثربخشی شون کم کرده؟

اگه بخوای درباره ی زمان صحبت کنی این سوال مطرحه :

"اعجاز اون زمان" چی بوده که درکارها وجود داشته و باعث برجستگی کارهاشده و درعصر ما "اعجاز زمان" چیه با لحاظ کردنش در کارها، اثاری ماندگار خلق میشه؟

برای این سوال چه جوابی داری؟

 

(خوب فکر کن نمیخوام سریع جواب بدی :icon_gol:)

لینک به دیدگاه
توکل به خدا و تلاش مستمر

استاد محمود گلابچي که در رشته مهندسي راه و ساختمان به عنوان چهره برتر شناخته شده است و علاو ه بر اين حافظ کل قرآن هم هست در پاسخ به سوال ما مي گويد:توکل به خداوند و تلاش مستمر و مداوم و بدون وقفه از دلايل موفقيت من در زندگي بوده است .

 

 

خوب اینم یکی از عواملشه

با عشق کار کردن ..........

یا به عنوانی به خاطر تعریف و تمجید کاری خلق نشه

بلکه از تمام وجود باشه..............

 

البته من هم هنوز تو ذهنم هست

بزرگترامون میگن اون زمان مردم بی ریا بودن ..........

 

کار رو برای بدست اوردن چیزی انجام نمی دادن

با علاقه کار میکردن.............

 

ولی واسه خودمم هنوز یه سواله:hanghead:

لینک به دیدگاه

به نظر من فکر هرچقدر از زمان حال جلوتر پیش بره ایده ها خلاقانه تر میشن

و خلاقیت داوینچی چنصد سال پیش باعث طرحای امروزی شدن

 

یعنی من اگه فکرم رو آزاد کنم، و با تخیلم بر اساس علم یه طرحی بدم اون طرح چون برای نسلهای آینده هم جذاب میشه پس ماندگاری رو به ارمغان میارم

لینک به دیدگاه
***نمیدونم این مطلب مفید هست یا نه ولی فکر کنم خوندنش بد نباشه .

 

مرسی ملی جان

ولی فکر کنم این بیشتر مربوط به بحث "چهره های ماندگار" تو ایرانه که انتخاب میشن و معرفی

یعنی من که چیزی ازش دستگیرم نشد که به بحثمون بخوره یه جاهاییشم سیاسی بود :ws3:

ولی خب ممنونم که تو بحث شرکت کردی :flowerysmile:

من فک میکنم چیزی که یک اثر و جاودانه میکنه ؛ متفاوت بودنشه ...

یعنی وقتی کسی چیزی و میسازه که دیگران نمیتونن ؛ و یا شبیهش وجود نداره ...

تفاوت یه کاری میتونه اون رو جاودانه کنه...

این نظر منه....:JC_thinking:

مرس هیلدا جان :icon_gol:

اره درسته میتونه این باشه ولی خب به نظرم این به تنهایی نمیتونه باشه

چون کلا هیچ کس نمیتونه یک اثر هنری رو تکرار کنه! و تمام کارها با هم متفاوته

اما خب باید اینم دید که این تفاوت باید از چه نظر باشه؟

چون ما کم سبک هنری نداشتیم.. بخصوص تو قرن 20 ام که انواع و اقسام سبکهای جدید و متفاوت بوجود اومد پس چرا با وجود این همه تفاوت باز هم اثار قدیمی (که حتی گاهی شبیه همن.. مثل بعضی نقاشیهای داوینچی و میکل آنژ و رافائل و ..) اثرگذاری بیشتری دارن؟

خودت میگی راز، یعنی جوابش رو خیلی ها نمی دونن.

فکر میکنم باید به معنی واقعی کلمه هنرمند بود تا اثر ماندگار بشه.

مرسی سارا جان

خب هر رازی به معنی بدون جواب بودن نیست. رازها کشف میشن بلاخره ..

یعنی میخوای بگی الان به معنای واقعی هنرمند نداریم؟ چه چیزی باعت شده قبلا هنرمندان به معنای واقعی هنرمند باشن ولی به مرور سطحی تر بشن و اثرگذاری اثار افت بکنه؟

اصلا این هنرمند واقعی که میگی چه خصوصیتی داره؟

 

به نظر من این سوال ، یه سوال کلی هست .

من فکر میکنم ماندگاری ، یه تعریف شخصی هست از چیزی که تا مدت ها در ذهن کسی باقی میمونه و دلیل این باقی موندن هم یه دلیلی هست که مختص هر شخص هست. بعنوان مثال ، در نظر کسی ممکنه تابلوی X ، یه اثر ماندگار باشه ولی در نظر شخص دیگه ممکنه این تابلو ، نه تنها ماندگار نباشه ، یه اثر مسخره ی هنری هم بحساب بیاد.

ولی اگه ماندگاری یه اثر رو بخوایم از دید عموم بررسی کنیم و فرض رو بر این بگیریم یک اثر ، از دید عموم ، یه اثر ماندگار هست ، قضیه یکم متفاوت میشه.

یه اثر ماندگار از دید عموم به خیلی چیز ها بستگی داره : موضوع اون اثر ، ظرفیت و درک ببینده ، تاریخ خلق اون اثر ، مکان خلق اثر ، ذهنیت و برداشتی که بیننده از دیدن اون اثر بدست میاره و بعضی چیزای دیگه که ممکنه به ذهن من نرسیده باشه. ولی چیزی که میخوام بگم اینه که تمام این موارد به نظر من تا حدی در مورد اول ، یعنی موضوع اون اثر خلاصه میشه ، مثلا وقتی موضوع یه اثر ، عامه پسند باشه ، اون اثر تا مدت ها در ذهن عموم باقی میمونه .

مورد بعدی که به نظر من اهمیت داره تاریخ خلق اون اثر در کنار مکان خلق اون هست که به نوعی میتونه ، تکامل فکری و روش زندگی یه گروه خاص رو در شرایط مختلف تاریخی نشون بده که همین به نظرم ، موضوعیه که توجه خیلی از افراد رو به خودش جلب میکنه و باعث ماندگاری یه اثر میشه.

فکر کنم شلوغ پلوغ نوشتم!

بازم میام :ws2:

مرسین حسین جان:icon_gol:

خب منظور از ماندگاری اثرگذاریه. اثرگذاری درونت که باعث بشه یادت بمونه نه صرفا اینکه فقط فراموشت نشه و به یادت بمونه..

درسته

خب ببین نمیدونم شایدم نباید عمومیش میکردم.. شایدم نه ..

ببین مثلا الان فکر نمیکنم کسی تو زیبایی و تاثیرگذاری مونالیزا شک داشته باشه یعنی هرادم عامی رو جلوی تابلوی مونالیزا قرار بدی به خاطر لبخند و نگاه خاصی که داره جذبش میشه و روش تاثیرگذاره.. اما خب درباره هنر جدید اره . خیلیها ممکنه نفهمن و بگن مسخره س و اتفاقا یه بخش این موضوع هم سر همینه و اینم شامل میشه چون اکثر این اثار که به قولی عجیبن تو هنر مدرن جای میگیرن و موضوع بحث ما هم همینه که چرا اینها اثرگذاری کمتری دارن

 

مواردی که گفتی خیلی خوب بود مرسی

حالا این سوالات مطرحه :

اگه این راز سر موضوعه .. موضوع باید شامل چی باشه و اثر چه موضوعی رو دربرداشته باشه که ماندگار بشه؟ (برای همیشه نه فقط تا مدتی که عامه یادشون میمونه .. یعنی سالها بعد هم که اون اثر رو میبینی یا میشنوی یا میخونی روت تاثیرگذار باشه و تاریخ مصرفش نگذشته باشه)

تاریخ و مکان به نظرم نمیتونه درست باشه چون گفتیم خارج از زمان و مکان تاثیرگذارن.. مثلا تو اون تابلو رو اگه از کشوری به کشور دیگه ببریم اثرش از بین میره؟ شایدم منظورتو درست متوجه نشدم ..

 

ذهنیت و برداشت ... :JC_thinking:

فکر نکنم چون خیلی از اثار صرفا حرف نمیزنن بلکه تاثر آنی دارن یعنی فقط حسی رو درتو ایجاد میکنن... همیشه پیام ندارن.درسته گاهی موضوعات داستانین یا اخلاقی یا ... ولی مثلا همون تابلوی مونالیزا یا مثلا موسیقی .. تو موتزارک گوش میدی چه ذهنیت و برداشتی برات ایجاد میشه که لذت میبری و همیشه برات تازگی داره؟ :ws52:

لینک به دیدگاه
به نظر من فکر هرچقدر از زمان حال جلوتر پیش بره ایده ها خلاقانه تر میشن

و خلاقیت داوینچی چنصد سال پیش باعث طرحای امروزی شدن

 

یعنی من اگه فکرم رو آزاد کنم، و با تخیلم بر اساس علم یه طرحی بدم اون طرح چون برای نسلهای آینده هم جذاب میشه پس ماندگاری رو به ارمغان میارم

مرسی امین جان

میشه یه کم بیشتر توضیح بدی؟

درست متوجه نشدم

یعنی میخوای بگی هنرمندای الان فکرشون ازاد نیست؟ دلیلش اینه؟

علم؟ چه علمی؟

خوب اینم یکی از عواملشه

با عشق کار کردن ..........

یا به عنوانی به خاطر تعریف و تمجید کاری خلق نشه

بلکه از تمام وجود باشه..............

 

البته من هم هنوز تو ذهنم هست

بزرگترامون میگن اون زمان مردم بی ریا بودن ..........

 

کار رو برای بدست اوردن چیزی انجام نمی دادن

با علاقه کار میکردن.............

 

ولی واسه خودمم هنوز یه سواله:hanghead:

مرسی ستاره جان

اره خب اونکه مسلمه

ولی خب فکر نمیکنم همه اینطور کار کنن اینطور نیست؟

بلاخره از اون زمان تا الان نمیشه گفت همه دیگه برای شهرت و با ریا کار میکنن.. اثرهنرمندی که ریا داشته باشه هنرش حتی همون زمان هم به دل نمیشینه چه برسه به اینکه ماندگار بشه ..

درثانی الانم خیلی ها هستن که فقط واسه دل خودشون کار میکنن. مینویسن. میکشن، مینوازن و ..

مثلا خیلی از هنرمندای ما فقط احساس خودشونو از طریق هنرشون بیان میکنن .. احساس درونیشون .. و حتی گاهی کسی نمیفهمه و بعدها متوجه میشن که چنین اثاری خلق شده. ولی خب بازم اون اثرگذاری که دنبالشیم رو ندارن :JC_thinking:

لینک به دیدگاه

نظرات رو نخوندم شرمنده اگهه تکراری باشه

به نظرم یکی از دلایلی که یه اثر جاودان میشه میزان ارزش و تعصبی است که نسل های بعدی به اون اثر دارن

آثار ونگوگ به نظر من اصلا قشنگ نیشت خیلی هم زشته(نظر شخصی بود و مطمئنم خیایلا با نظر من همعقیدن)ولی این نقاشی ها جزو گرانبهاترین آثار دنیای نقاشی هستن

از بس ارزش میدن به همت گذشتگانشون

ما هم اینجا رو تخت جمشید یادگاری مینویسیم ترکیه یه مسجد ایاصوفیه داره که کل مردم اروپا اونو یه بار حداقل دیدن

لینک به دیدگاه
نظرات رو نخوندم شرمنده اگهه تکراری باشه

به نظرم یکی از دلایلی که یه اثر جاودان میشه میزان ارزش و تعصبی است که نسل های بعدی به اون اثر دارن

آثار ونگوگ به نظر من اصلا قشنگ نیشت خیلی هم زشته(نظر شخصی بود و مطمئنم خیایلا با نظر من همعقیدن)ولی این نقاشی ها جزو گرانبهاترین آثار دنیای نقاشی هستن

از بس ارزش میدن به همت گذشتگانشون

ما هم اینجا رو تخت جمشید یادگاری مینویسیم ترکیه یه مسجد ایاصوفیه داره که کل مردم اروپا اونو یه بار حداقل دیدن

دیوونه ی من :ws3:

مرسی از نظرت :icon_gol:

حالا لطفا قشنگی رو تعریف کن

به چی میگی قشنگ؟

از چی اثار ونگوگ بدت میاد؟

(میدونی که این بد اومدن هم خودش یه حسه که ایجاد میشه.. اصلا کلا اثار ونگوگ حس تشویش و اضطراب و درد و .. رو در خودش داره و معمولا خوشایند نیست. یعنی میبینی این حس بهت منتقل میشه. فکر میکنم اینکه میگی زشته به خاطر همینه که حس خوبی در تو ایجاد نمیکنه .. ولی خب این هم اثرگذاری بحساب میاد. یعنی یه حسی رو -هرچند بد و ناخوشایند- درتو ایجاد میکنه)

اینطور نیست؟

لینک به دیدگاه

مرسی سارا جان

خب هر رازی به معنی بدون جواب بودن نیست. رازها کشف میشن بلاخره ..

یعنی میخوای بگی الان به معنای واقعی هنرمند نداریم؟ چه چیزی باعت شده قبلا هنرمندان به معنای واقعی هنرمند باشن ولی به مرور سطحی تر بشن و اثرگذاری اثار افت بکنه؟

اصلا این هنرمند واقعی که میگی چه خصوصیتی داره؟

 

 

 

و گاهی هیچ وقت کشف نمیشن...

به نظر من خیلی کم هستن، خیلی کم.

من فکر میکنم دلیلش این هست که جهان هر چه جلوتر میره از اصول صحیح خودش داره فاصله میگیره. درست که پیشرفت های علمی وجود داره، ولی به نظرم خیلی چیزها داره نابود میشه. انسان ها، انسانیت خودشون رو دارن از دست میدن و دادن!

از طرفی جوهر وجودی انسان ها هم الان کمرنگ تر شده. هنر هم داره از بین میره.

به بناهای تاریخی شیراز و اصفهان نگاه کن، هنر واقعی توش مشخص هست. ولی الان چی...

هنرمند واقعی، هنر رو کاملا درک میکنه و اثر ماندگار ایجاد میکنه.

لینک به دیدگاه

images?q=tbn:ANd9GcQR6oqjcOrmz6APmXvoQHdkXOIYWaXVWhzBo3TaUBVJ37RBgtIV&t=1

 

e1795220b17dfbdd0ef6a44ac923322f.jpg

 

 

خداییش اینا رو بذاری جلو یکی که نمیدونه آثار خیلی مهمی هستن چی میگه؟

قشنگی یه اثر به میزان هارمونیه که داره .....هر اثر که به سوی وحدت باشه زیبا میشه

کلا زندگی ما هم همینه ....حرکت از هیولا به واحد

حس منفی در آدم ایجاد کرده شده مهم؟

به نظر من که اینطور نیست ....کسانی که قدرت دارن اومدن به آثار گذشتگانشون ارزش دادن ....

الان تو لاس وگاس یه کازینو هست که به تازگی جزو آثار ملی شده

فقط به خاطر اینکه صدساله هستش ....درآمد این محل با برج پیزا برابره!!!!!!!!!!!!!

لینک به دیدگاه
مرسی امین جان

میشه یه کم بیشتر توضیح بدی؟

درست متوجه نشدم

یعنی میخوای بگی هنرمندای الان فکرشون ازاد نیست؟ دلیلش اینه؟

علم؟ چه علمی؟

ببین داوینچی رو مثال زدم برات

هنر این نیست یه قلمو یا تیرو و تخته بگیری دستت بخوای اثر هنری درست کنی

باید زمینه اون رو داشته باشی

هنر هم یه علمه و علمش تا حد زیادی ذاتیه

و اینو توی آموزشگاهها یاد نمیدن

وگرنه اینهمه هنرمند داریم چرا موندگار نشدن؟؟؟؟

 

بعضیا راهش رو پیدا میکنن

مثلا میکل آنژ یه مدت نقاشی کشید بعد دید توی دو بعد ارضا نمیشه و نمیتونه خلاقیت و اونچیزی رو که میخواد تصور کنه رفت مجسمه ساز شد

 

مهم نیست توی کدوم گروه فعالیت میکنیم و میکنن و میکنین

مهم اینه که استعداد داشته باشیم - جرقش رو یه جوری بزنیم - تخیل خوبی داشته باشیم - بر مبنای علم حال علوم آینده رو پیشبینی کنیم (نه اینکه فک کنیم آدما یه روز رو آب راه میرن بدون هیچ وسیله ای) یعنی با استفاده از تخیلمون به علوم پرو بال بدیم و تکمیلشون کنیم کاری که داوینچی، ژول ورن و خیلیای دیگه کردن

لینک به دیدگاه

آنچه از دل برآید ،لاجرم بر دل نشیند.شاید الان کارها بیشتر برای امرار معاش شده و اون حس که باید یه هنرمند داشته باشه در پسش نیست.

لینک به دیدگاه

مرسین حسین جان:icon_gol:

خب منظور از ماندگاری اثرگذاریه. اثرگذاری درونت که باعث بشه یادت بمونه نه صرفا اینکه فقط فراموشت نشه و به یادت بمونه..

درسته

خب ببین نمیدونم شایدم نباید عمومیش میکردم.. شایدم نه ..

ببین مثلا الان فکر نمیکنم کسی تو زیبایی و تاثیرگذاری مونالیزا شک داشته باشه یعنی هرادم عامی رو جلوی تابلوی مونالیزا قرار بدی به خاطر لبخند و نگاه خاصی که داره جذبش میشه و روش تاثیرگذاره.. اما خب درباره هنر جدید اره . خیلیها ممکنه نفهمن و بگن مسخره س و اتفاقا یه بخش این موضوع هم سر همینه و اینم شامل میشه چون اکثر این اثار که به قولی عجیبن تو هنر مدرن جای میگیرن و موضوع بحث ما هم همینه که چرا اینها اثرگذاری کمتری دارن

 

مواردی که گفتی خیلی خوب بود مرسی

حالا این سوالات مطرحه :

اگه این راز سر موضوعه .. موضوع باید شامل چی باشه و اثر چه موضوعی رو دربرداشته باشه که ماندگار بشه؟ (برای همیشه نه فقط تا مدتی که عامه یادشون میمونه .. یعنی سالها بعد هم که اون اثر رو میبینی یا میشنوی یا میخونی روت تاثیرگذار باشه و تاریخ مصرفش نگذشته باشه)

تاریخ و مکان به نظرم نمیتونه درست باشه چون گفتیم خارج از زمان و مکان تاثیرگذارن.. مثلا تو اون تابلو رو اگه از کشوری به کشور دیگه ببریم اثرش از بین میره؟ شایدم منظورتو درست متوجه نشدم ..

 

ذهنیت و برداشت ... :JC_thinking:

فکر نکنم چون خیلی از اثار صرفا حرف نمیزنن بلکه تاثر آنی دارن یعنی فقط حسی رو درتو ایجاد میکنن... همیشه پیام ندارن.درسته گاهی موضوعات داستانین یا اخلاقی یا ... ولی مثلا همون تابلوی مونالیزا یا مثلا موسیقی .. تو موتزارک گوش میدی چه ذهنیت و برداشتی برات ایجاد میشه که لذت میبری و همیشه برات تازگی داره؟ :ws52:

خب فکر میکنم یکم باید در مورد زمان و مکان خلق اثر توضیح بدم و بگم منظور از این دو مورد چیه . مطمئنا هممون اسم تابلوی شام آخر رو شنیدیم و همه اون رو به نام اثری از لئوناردو داوینچی میشناسیم . ولی نکته ای که در اینترنت بدست اوردم این بود که 7 اثر به نام شام آخر وجوود داره که سه تای اون در ایتالیا و طی چندین سال کشیده شده .

شام آخر اثر Giotto در حدود قرون وسطی

شام آخر اثر da vinci در قرن 15

شام آخر اثر tintoretto در قرن 16 فکر کنم

در مورد شرایط مکانی که خب . هر سه مورد در ایتالیا کشیده شدن اما در مورد شرایط زمانی با بررسی سه تا تابلو میشه تا حد زیادی نشون داد طرز تفکر و نوع ترسیم و . . . با گذشت زمان چه سیر تکاملی ای داشته و خیلی از افراد هم میخوان همین سیر تکاملی رو در آثار هنری بررسی کنن . مثلا ممکنه برای اونا جالب باشه در قرن 16 ، افراد معمولا با چه روشی لباس میپوشیدن و . . .

 

در مورد ذهنیت و برداشت هم باید بگم هر کسی با توجه به استعداد و ظرفیتی که داره نکاتی رو در مورد یه اثر هنری کشف میکنه که ممکنه برای شخص دیگه ای جالب نباشه . مثلا در مورد موسیقی یه مثال مسخره از خودم میزنم :دی! من وقتی آهنگ های گروه متالیکا رو گوش میدم نکته ای که از اون اهنگ ها به نظرم جذاب میاد ، مرتب بودن و همخونی داشتن گیتار ریتم با درام در اون گروه هست که در تمامی آهنگ هاشون به چشم میاد و همین باعث شده در نظر من تمام آهنگ های این گروه ، یه اثر ماندگار باشه . . :ws2:

لینک به دیدگاه

و گاهی هیچ وقت کشف نمیشن...

به نظر من خیلی کم هستن، خیلی کم.

من فکر میکنم دلیلش این هست که جهان هر چه جلوتر میره از اصول صحیح خودش داره فاصله میگیره. درست که پیشرفت های علمی وجود داره، ولی به نظرم خیلی چیزها داره نابود میشه. انسان ها، انسانیت خودشون رو دارن از دست میدن و دادن!

از طرفی جوهر وجودی انسان ها هم الان کمرنگ تر شده. هنر هم داره از بین میره.

به بناهای تاریخی شیراز و اصفهان نگاه کن، هنر واقعی توش مشخص هست. ولی الان چی...

هنرمند واقعی، هنر رو کاملا درک میکنه و اثر ماندگار ایجاد میکنه.

 

یعنی ادمها و جوامع بشیری چون از انسانیت فاصله گرفتن باعث این شده که هنرشون هم اثرگذاری کمتری داشته باشه؟

ولی خب ما تو شهرهای کوچیک و حتی روستاها هنوز هم انسانیت رو داریم .. اون پیشرفتها هنوز اونجا به اون حد نیست ولی پس چرا از اونجاها کسی نیست؟

از طرفی تو کل تاریخ هم دورانی بوده که وحشیگری و جنگ و ... وجود داشته. مثل قرون وسطی و جنگهای صلیبی .. پس چرا این انسانیت کمرنگ شده اونجا باعث این نشده که اثار اثرگذاریشونو از دست بدن؟ :JC_thinking:

 

images?q=tbn:ANd9GcQR6oqjcOrmz6APmXvoQHdkXOIYWaXVWhzBo3TaUBVJ37RBgtIV&t=1

 

e1795220b17dfbdd0ef6a44ac923322f.jpg

 

 

خداییش اینا رو بذاری جلو یکی که نمیدونه آثار خیلی مهمی هستن چی میگه؟

قشنگی یه اثر به میزان هارمونیه که داره .....هر اثر که به سوی وحدت باشه زیبا میشه

کلا زندگی ما هم همینه ....حرکت از هیولا به واحد

حس منفی در آدم ایجاد کرده شده مهم؟

به نظر من که اینطور نیست ....کسانی که قدرت دارن اومدن به آثار گذشتگانشون ارزش دادن ....

الان تو لاس وگاس یه کازینو هست که به تازگی جزو آثار ملی شده

فقط به خاطر اینکه صدساله هستش ....درآمد این محل با برج پیزا برابره!!!!!!!!!!!!!

خب میگه اه این چیه یا چندشش میشه یا ..

اینها هم حسه سهیل!

فکر میکنه ببینه چی باعث شده این تا این حد اذیتش کنه و حس بدی بهش پیدا کنه یا تو ذوقش بخوره .. بلاخره به فکر فرومیبرتش نه؟

تو هنر هیچ چیز مطلق نیست سهیل

تعریفت از هارمونی چیه؟ رئال بودن؟

این عکسهایی که گذاشتی کاملا تنالیته رو داره.. این یعنی هماهنگی یا همون هارمونی

تو این عکسها تو چه عنصر ناهماهنگی با بقیه میبینی؟ چه عنصر اضافی میبینی که به نظرت با بقیه کار هماهنگی و تناسب نداره؟ و وحدت کار رو زیرسوال برده؟

بحث ما واحد پولی نیست سهیل جان

اینکه اثری در طول زمانها مطرح باشه با اینکه تو یه دوره ای مطرح بشه و بعدم فراموش فرق داره.. ما بحثمون سر اولیه. اینکه طرح خودش باعث موندگاریش باشه ..

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...