رفتن به مطلب

multisection


Amin

ارسال های توصیه شده

نوشته شده توسط علیرضا جان نثار

 

خلاصه دستور multisection

 

sections: مقاطع باز یا بسته که می تواننذ هر یک بطور مجزا با یک سطح خاصیت مماسی ایجاد کنند و بنایراین سطح تولیدی نیز در آن مقطع با سطح مماسی مقطع مماس خواهد بود. هر یک مقاطع همچنین دارای یک نقطه مرجع Closing point هستند که توسط کتیا انتخاب می شود ولی کاربر اغلب باید آن را (با راست کلیک و انتخاب replace) اصلاح کند. مقاطع نباید با هم برخورد داشته باشند و باید دارای فاصله مناسب بر اساس منحنی spline و پهنای مقطع باشند تا از بروز پیچ خوردگی twist جلوگیری شود.

مقاطع همینطور دارای جهت چرخش هستند. نقاط مرجع مقاطع بر اساس closing point هر مقطع و بر اساس جهت چرخش مقطع و بر اساس روش coupling به یکدیگر مرتبط می شوند.

 

Guides: منحنی های اختیاری کمکی بین مقاطع برای هدایت مسیر ایجاد سطح جدید. اگر از سطوح مماس برای مقاطع استفاده می شود منحنی های guides باید بر سطوح مماسی مماس باشند و در نقطه برخورد با مقطع کاملا با مقطع و سطح مماسی همخوانی داشته باشند. افزون بر این، این منحنی ها نیابد با منحنی مجازی که بین closing points وجود دارد و تعریف کننده نقطه شروع برای اتصال مقاطع به یکدیگر است تداخل داشته باشند.

 

Spline: برای ایجاد سطح multisection، برنامه بین مقاطع تعریف شده را با هزاران مقطعی که خود محاسبه می کند میانبابی می کند. برای محاسبه صفحه هر یک از این مقاطع، برنامه در ابتدا منحنی به بنام spline را که بر تمامی مقاطع عمود است محاسبه و تولید می کند و سپس این منحنی ها را برای ایجاد صفحات مقاطع میانیابی بکار می برد. اگر مقاطع به همدیگر نزدیک و دارای زاویه باشند منحنی spline محاسبه شده توسط برنامه منحنی با چرخش شدیدی خواهد بود و با توجه به اندازه و بزرگی مقاطع نسبت به شعاع انحنا این منحنی، ممکن است ایجاد سطح جدید با مشکل و خطا روبرو شود. کاربر می تواند با تعریف منحنی جایگزین که البته باید خواص تعریف شده در بالا را تامین کند این مشکل را بر طرف کند. تعریف spline در سطوح پیچیده حائز اهمیت فراوان و البته مشکل است.

 

Coupling: روش جفت شدن مقاطع را تعیین می کند. vertices نرم افزار بر اساس نقاط موجد در هر مقطع و نقاطی جدیدی که خود بر اساس نسبت ابعادی مقاطع نسبت به یکدیگر محاسبه می کنند مقاطع را با یکدیگر جفت می کند. در 90 درصد موارد، نتیجه کار اصلا مطلوب نیست و کاربر باید توسط manual coupling و تعریف نقاطع مرجع برای اتصال (که برای هر مسیر coupling باید از مقطع یک شروع و به مقطع پایانی ختم شود) نرم افزار را برای اینکار هدایت کند. مسیرهای دستی coupling تعریف شده توسط کاربر نباید تداخلی با منحنی های guides داشته باشد. در واقع خود منحنی های guides نوعی coupling نیز هستند. روش vertices از تک تک نقاط موجود هر مقطع برای اتصال مقاطع استفاده می کند بنابراین در صورت استفاده، تمامی مقاصع باید داری تعداد مساوی نقطه داخلی باشند. روس Tancyو Tangency then Curvture نیز بر اساس شمارش تکه های مماس هر مقطع و استفاده از آنها به عنوان مرجع اتصال مقاطع استفاده می کند.

 

RELIMITATION: در صورت غیرفعال بودن دو هر یک از بخش های آن دستور multisection را تا انتهای منحنی spline به روش rib ادامه می دهد. یعنی آخرین مقطع را به دنبال spline (اگر منحنی بزرگ تر و محدود به مقطع اول و آخر نباشد) امتداد می دهد.

 

canonical element هم خروجی دستور را ساده سازی می کند. یعنی سطوح تخت، استوانه ای و .. که منظم هستند و ممکن است در نواحی ساده ایجاد شده باشند را شناسایی و آنها را بر مبنای خاصیت ساده شده آنها در نظر می گیرد. بنابراین می توان از آنها در دستورات بعدی به عنوان سطوح مرجع استفاده کرد.

 

آنچه در اینجا آورده شد تنها کلیاتی در مورد دستور است که در هر بخش نیاز به توضیحات بسیار بیشتری دارد.

 

بکارگیری دستور multisection نیاز به دقت و تجربه زیادی دارد. کاربرد مهندسی آن هم چندان زیاد نیست. بطور کلی هیچ کس از دستوراتی که سطوحی که کنترل پذیری کمی دارند و البته پیچیده هم هستند خوشش نمی آید. خروجی این دستور اگر نگوییم همیشه، حداقل در 90 درصد موارد هیچ ارزش style را ندارد بنابراین بدرد طراحی سطوح A surface که از نظر زیبایی مهم هستند نمی خورد. از طرفی، باعث افزایش پیچیدگی و قیمت قطعه طراحی شده می شود و لذا همیشه تلاش بر جایگزین کردن آن توسط سطوح ساده و منظم هندسی است. بیشترین کاربردی که من از این دستور دیده ام مدل سازی قطعات داخلی بدنه خودرو است که در آنها صرفا وجود draft مناسب برای قالب فرم دارای اهمیت است و بس. البته در طراحی قطعات پلاستیک نیز گهکاهی مورد نیاز است.

 

متن بالا برداشت شده از این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می باشد .با توجه که اقای جان نثار توضیح خوبی در این رابطه دادند و ممکنه همه کاربرا به تاپیک مورد نظر به خاطر عنوان تاپیک سر نزنند لازم دیدم مطلب را مجزا کنم .

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

با سلام.

من میخوام یک پروانه کشتی با کتیا رسم کنم. مقاطع رو کشیدم ولی خیلی شکل پیچیده ای دارن. از دستور multisection در محیط shape generation استفاده کردم ولی خطا می ده. متن خطا اینه که یکی از خطوط راهنما یکی از مقاطع رو قطع نکرده ولی من همه رو چک کردم. پی کار باید بکنم؟ آیا دستور دیگه ای هست که بتونم استفاده کنم؟

لینک به دیدگاه
با سلام.

من میخوام یک پروانه کشتی با کتیا رسم کنم. مقاطع رو کشیدم ولی خیلی شکل پیچیده ای دارن. از دستور multisection در محیط shape generation استفاده کردم ولی خطا می ده. متن خطا اینه که یکی از خطوط راهنما یکی از مقاطع رو قطع نکرده ولی من همه رو چک کردم. پی کار باید بکنم؟ آیا دستور دیگه ای هست که بتونم استفاده کنم؟

 

این سوال رو باید اینجا میپرسیدین:

http://www.noandishaan.com/forums/thread25303-51.html

bore.gif

 

اما در مورد جوابتون

چک کنین ببینین که آیا تعداد نقاط راهنماتون تو همه ی مقطع برابره؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...