رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تاریخچه دانشگاه هنر تهران

 

دانشگاه هنر بزرگترین مركز آموزش عالی رشته های هنری در ایران است . مرحله تأسیس و شكل گیری اولیه دانشگاه به سال 1358 برمی گردد. پس از انقلاب شكوهمند اسلامی به منظور پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری جامعه اسلامی و گسترش هنرهای گوناگون به ویژه هنرهای اسلامی ، همچنین تعلیم و تربیت نیروی هنری و فرهنگی مؤمن به فرهنگ اسلامی ، بومی و سنتی و آشنا ساختن این نیروها با فرهنگ كهن ایران ، اسلام و جهان ، ایجاد یك مركز آموزش عالی هـ نر در برنامه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری قرار گـ رفت . به همیـ ن منـ ظور در پی ادغـ ام پنج مؤسـ سه آمـ وزشی هنـ ر قبـ ل از انقـ لاب ( دانشگاه فارابی ، دانشكده هنرهای تزئینی ، دانشكده هنرهای دراماتیك ، هنرستان عالی موسیقی و هنركده موسیقی ملی ) و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، مجتمع دانشگاهی هنر در سال 1358 بوجود آمد، و در سال 1362 بازگشایی و رسماً به فعالیت پرداخت. با گسترش وتوسعه كمی وكیفی فعالیتهای آموزشی وپژوهشی دانشگاه از جمله ایجاد رشته های متعدد درمقاطع كارشناسی وكارشناسی ارشد ورشد جمعیت دانشجویی این مجتمع بر اساس مصوبه شورای گسـ ترش آموزش عالی از سال1370به دانشگاه هنر تغییر نام یافت و با چهاردانشكده هنرهای كاربردی ، هنرهای تجسمی ، سینما و تئاتر و پردیس اصفهان فعالیت خود را ادامه داد. دانشكده موسیقی در سال 1373 و دانشكده معماری و شهرسازی در سال 1380 پس از اخذ مجوز به مجموعه دانشكده های دانشگاه هنر افزوده شدند. دانشكده پردیس اصفهان نیز از سال 1379 بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی از مجموعه دانشگاه هنر منتزع شد. این دانشگاه در زمینه توسعه تحصیلات تكمیلی نیز گامهایی مؤثر برداشته است كه از اهم آنها می توان به برنامه ریزی و برگزاری دوره دكترای پژوهش هنر برای اولین بار در كشور توسط این دانشگاه اشاره كرد .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اسامی دانشکده های دانشگاه هنر تهران

 

1.دانشکده هنر های کاربردی: دانشکده‌ی هنرهای کاربردی در سال 1339 از سوی وزرات فرهنگ و هنر آن زمان تأسیس شد. اساس آموزش در این دانشکده بر این اصل استوار بود که با توجه به ارزش‌های فرهنگ ملی به مسئله آموزش و آفرینش هنری پرداخته شود. بنابراین بیشتر به هنرهایی که جنبه کاربردی داشتند، مانند نقش بافت و چاپ پارچه، نقاشی تزیینی، سرامیک (سفال)، ارتباط تصویری و معماری داخلی و... توجه می‌شد. این دانشکده از سال 1370 با تغییر نام مجتمع داشگاهی هنر به « دانشگاه هنر» به عنوان دانشکده هنرهای کاربردی با سه رشته طراحی صنعتی، صنایع دستی و موسیقی در مقطع کارشناسی به فعالیت خود ادامه داد. از عمده فعالیت‌های این دانشکده می‌توان به برنامه‌ریزی و راه اندازی سه رشته دیگر در مقطع کارشناسی و چهار رشته در مقطع کارشناسی ارشد و برگزاری دوره دکترای پژوهش هنر که برای اولین بار در ایران توسط این دانشگاه برگزار شد، اشاره نمود. لازم به توضیح است که رشته های کارشناسی موسیقی در سال 1373 و شهرسازی در سال 1380 از مجموعه رشته‌های این دانشکده جدا و به دانشکده‌های مربوطه خود انتقال یافتند. در نتیجه دانشکده هنرهای کاربردی هم اکنون با پنج رشته در مقطع کارشناسی و سه رشته در مقطع کارشناسی ارشد به فعالیت آموزشی و پژوهشی خود می‌پردازد. 1.کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی, 2.کارشناسی و کارشناسی ارشد صنایع دستی , 3.کارشناسی طراحی پارچه ولباس, 4.کارشناسی فرش, 5.کارشناسی چاپ, 6.کارشناسی ارشد مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.دانشکده های هنر های تجسمی: دانشکده‌ی هنرهای تجسمی از سال 1357 در مجتمع دانشگاهی هنر تأسیس شد و برخی از رشته‌های دانشکده‌ی هنرهای تزیینی و دانشگاه فارابی به این دانشکده انتقال یافت. در سال 1361 این دانشکده‌ اقدام به ارائه واحدهای درسی به دانشجویان منتقل شده از موسسات ادغامی، که 25 واحد درسی تا اتمام دوره تحصیلی داشتند، نمود و از سال 1362 با رشته‌های کارشناسی عکاسی، نقاشی و ارتباط تصویری فعالیت خود را آغاز کرد. محل استقرار دانشکده تا سال 1375 در تهران در فضای مشترک با دانشکده‌ی هنرهای کاربردی بود وپس از این تاریخ به مجموعه کرج انتقال یافت. اما در سال 1386 مجدد به تهران منتقل شد و در پردیس ولیعصر دانشگاه هنر استقرار یافت. در حال حاضر این دانشکده دارای چهار رشته در مقطع کارشناسی و چهار رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. 1.کارشناسی و کارشناسی ارشد ارتباط تصویری, 2.کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشی, 3.کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی, 4.کارشناسی مجسمه سازی , 5.کارشناسی ارشد تصویر سازی. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.دانشکده سینما و تاتر: در سال 1336 اداره کل هنرهای زیبای کشور به عنوان اولین سازمان فرهنگی و هنری، مجوز تأسیس اداره‌ی هنرهای دراماتیک را صادر کرد. هنرکده هنرهای دراماتیک در سال 1343 با مجوز وزارت فرهنگ و هنر سابق تأسیس شد. هدف این هنرکده تربیت افرادی بود که در تمامی امور مربوط به نمایش از قبیل نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، دکور و صحنه آرایی توانایی داشته باشند. پس از مدتی رشته‌ی سینما و تلویزیون نیز ایجاد شد و در سال 1349 هنرکده به دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک تغییر نام یافت و به فعالیت خود ادامه داد. بعد از انقلاب اسلامی در سال 1358 مجتمع دانشگاهی هنر از ادغام چند مؤسسه آموزش عالی از جمله دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک ایجاد شد. بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها در سال 1362 این دانشکده با عنوان دانشکده‌ی سینما و تئاتر به عنوان زیرمجموعه‌ی مجتمع دانشگاهی هنر به فعالیت اداد. هم اکنون دانشکده سینما و تئاتر دارای دو رشته کارشناسی و چهار رشته کارشناسی ارشد است. 1.کارشناسی و کارشناسی ارشد سینما, 2.کارشناسی نمایش, 3.کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش, 4.کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی , 5.کارشناسی ارشد تصویر متحرک, ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. دانشكده معماری و شهرسازی: در سال 1369 دانشگاه هنر مجوز راه اندازی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معماری را اخذ و این رشته در دانشکده پردیس اصفهان راه اندازی شد. با توجه به انتزاع این دانشکده از مجموعه دانشگاه هنر در سال 1378 گروه آموزشی شهرسازی در دانشگاه هنر ایجاد شد وپس از اخذ مجوز شورای گسترش آموزش عالی در سال 1379 دانشکده‌ی معماری و شهرسازی تأسیس و در فضایی به مساحت ٤٠٠٠ متر مربع در مجموعه پردیس کرج استقرار یافت. این دانشکده در حال حاضر با دو رشته معماری و شهرسازی در مقطع کارشناسی و سه رشته معماری، معماری داخلی و برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای در مقطع کارشناسی ارشد به فعالیت آموزشی، پژوهشی و هنری می‌پردازد.این دانشکده در نظر دارد نسبت به ایجاد رشته مرمت ابنیه و طراحی شهری نیز در مقطع کارشناسی ارشد طی سال‌های آتی اقدام نماید. رشته های این دانشكده عبارتند از: 1.کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری, 2.کارشناسی شهرسازی, 3.کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای, 4.کارشناسی ارشد معماری داخلی.

--------------------------------------------------------------------------------

5.دانشكده موسیقی: در پی ادغام مؤسسات آموزش عالی، از جمله هنرستان (1338) و هنرکده موسیقی (1350) و تشکیل مجتمع دانشگاهی هنر، رشته کارشناسی موسیقی در سال 1368 ایجاد شد و زیر نظر دانشکده هنرهای کاربردی به فعالیت پرداخت. پس از موافقت شورای گسترش آموزش عالی در سال 1373 دانشکده‌ی موسیقی به عنوان اولین دانشکده موسیقی در تاریخ ایران با دو رشته کارشناسی موسیقی و موسیقی نظامی ایجاد شد و در پردیس کرج استقرار یافت. از عمده فعالیت‌های آموزشی این دانشکده از سال 1373 تا کنون می‌توان به برنامه ریزی و راه اندازی 3 رشته کارشناسی ارشد و افزودن 2 رشته کارشناسی به مجموعه رشته‌های دانشکده اشاره کرد. در حال حاضر این دانشکده دارای 3 رشته در مقطع کارشناسی و٣رشته در مقطع كارشناسی ارشد است. 1.کارشناسی و کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی, 2.کارشناسی و کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی جهانی, 3.کارشناسی موسیقی نظامی, 4.کارشناسی ارشد آهنگسازی.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...
4. دانشكده معماری و شهرسازی:

این دانشکده در نظر دارد نسبت به ایجاد رشته طراحی شهری نیز در مقطع کارشناسی ارشد طی سال‌های آتی اقدام نماید.

 

2 سال پیش ، بالاخره بعد از قرنی اقدام به ایجاد این رشته نمودند :w16:

لینک به دیدگاه
پس مرمت کو؟؟؟:w000:

 

:ws52:

از اون خبر ندارم گلــــــــــی :icon_redface: بچه های مرمت دانشکدشون تهرانه ، ما کرجیم ، سالی به دوازده ماهم نمی بینیم همو :ws37: ینی اصلا نمی شناسیم همو :ws3:

لینک به دیدگاه
:ws52:

از اون خبر ندارم گلــــــــــی :icon_redface: بچه های مرمت دانشکدشون تهرانه ، ما کرجیم ، سالی به دوازده ماهم نمی بینیم همو :ws37: ینی اصلا نمی شناسیم همو :ws3:

اِ....اشکال نداره :ws3:

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

قصد دارم اينجا رو ي كم گردگيري كنم!:2eaoapgxehimkak1y7e

الان خود من به شخصه با خوندن اين تاپيك تصوير ذهني خاصي از دانشگاه هنر تهران به دست نميارم!:ws37:

ميخوام اگه عكسي ميگيرم از يوني مون،اگه فعاليت خاصي توسط بچه ها انجام ميشه،...بذارم اينجا تا بچه ها بيشتر آشنا بشنبا بچه هاي گل يوني هنر!:w02:

چون خودم پرديس كرجم بيشتر ميتونم از همونجا اطلاعات در اختيارتون قرار بدم!:ws3:

لینک به دیدگاه

اول يه عكس از ساختمون دانشكده معماري-شهرسازي ميذارم!:w02:

البته يه كم دوره ولي نشون ميده كه چه طبيعت زيبا و ديد خوبي داره يوني مون!:ws3:

اينم از دانشكده من:

ucho23wyj08b1hurr0x.jpg

اين عكسو زمستون سال 90 گرفتم!:ws37:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...