رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام

در این تاپیک به آموزش اصول متحرک سازی .. یکی از مهمترین دلایل محبوبیت مکس میپردازیم

 

در این آموزش با ابزارهای متحرک سازی و مهارت در این زمینه آشنا خواهید شد:ws31:

 

 

==

 

 

کپی برداری با ذکر منبع مجاز می باشد

لینک به دیدگاه

کنترلهای زمان

 

ابتدا با کنترلهائی آشنا میشوید که زمان انیمیشن را کنترل میکنند . این ابزار را کنترلهای زمان یا Time controls مینامند و پائین پنجره مکس بین نوار پیمایش صحنه و کنترلهای صحنه قرار دارند .

 

این نوار ابزار + لغزنده زمان .. کنترلهای زمان را تشکیل میدهند.

 

 

این کنترلها شامل دکمه هائی هستند که شمارا به ابتدا یا انتها یا یه فریم جلو یا عقب منتقل کرده همچنین موجب اجرا یا توقف متحرک سازی میشوند.

 

در زیر با کارکرد آنها آشنا میشوید:

 

 

 

zkl7nc8io4t89oqqqbd.jpg

 

  1. انتقال به اولین فریم
  2. انتقال به یک فریم یا کلید قبلی
  3. اجرای متحرک سازی
  4. انتقال به یک فریم یا کلید بعدی
  5. انتقال به آخرین فریم
  6. فعال و غیر فعال نمودن حالت بررسی کلیدها
  7. انتقال به فریمی مشخصص
  8. پنجره تنظیمات زمان

1hx3vplfjo62euxo6hj.jpg

  1. انتقال به اولین فریم
  2. شماره فریم جاری
  3. تعداد کل فریم
  4. نوار لغزنده زمان

  5. انتقال به آخرین فریم
  6. نشانگر زمان

لینک به دیدگاه

در هر صحنه ای که باز میکنید بطور پیش فرض تعداد 100 فریم در اختیار شماست که همیشه کافی نیست بنابرابن پنجره تنظیمات زمان در اختیار شما قرار گرفته تا تغئیرات مورد نیاز خود را برای صحنه مورد نظر اعمال کنید.

 

دکمه تنظیمات زمان را کلیک کنید تا این پنجره آشکار شود

 

در فیلد Lenght تعداد فریم مورد نیاز را مشخص میکنید

 

در فیلد Start و End نیز شماره فریم شروع و پایان را تعئین میکنید.

لینک به دیدگاه

Frame rate

 

زمان در مکس از جنس دقیقه و ثانیه نیست بلکه بر حسب فریم محاسبه میشود اما باید مشخص کرد که در هر ثانیه چند فریم از متحرکسازی اجرا شود .

 

داخل پنجره تنظیمات زمان زیر قسمت Frame rate ارتباط بین فریم و زمان واقعی را برای متحرکسازی تنظیم میکنید . در این قسمت 3 گزینه آماده و یک گزینه انتخاب آزاد قرار دارد.

 

0t3u2fw1hlpqzy9u3rl3.jpg

 

 

Ntsc : مربوط به استاندارد آمریکائی و ژاپنی است که در هر ثانیه 30 فریم را اجرا میکند

 

Film : در هر ثانیه 24 فریم را اجرا می کند .

 

Pal مربوط به استاندارد اروپاوی است که در هر ثانیه 25 فریم را اجرا میکند

 

Custom : گزینه انتخاب آزاد است

 

زمانی که در نوار زمان نشان داده میشود بر حسب فریم است . اما در قسمت Time display میتوانید زمان نمایش را بر حسب واحدهای Smpte - Frame :ticks - Mm : ss tick تغئیر دهید .

 

هر Tick معادل یک چهار هزار و هشتصدم ثانیه است .

لینک به دیدگاه

تنظیم سرعت و جهت

 

Paly back

زیر قسمت Paly back شیوه اجرای توالی متحرک سازی را مشخص میکنید.

 

gd0p3r89hs6vosfasihe.png

 

Realtime : بطور پیش فرض فعال است . در این روش بزخی از فریمهای متحرک سازی نادیده گرفته میشوند تا سرعت اجرای متحرک سازی با آنچه در قسمت Frame rate تنظیم شده مطابقت داشته باشد .

 

Active viewport only : سبب میشود تا متحرک سازی فقط اخل دیدگاه فعال اجرا شود.

 

Loop : سبب میشود تا متحرک سازی به روش لوپ (مداوم از ابتدا تا انتها) اجرا شود . این گزینه تنها زمانی قابل استفاده است که Real time غیرفعال باشد. اگر Loop را فعال کنید میتوانید متحرک سازی را با روشهای سه گانه تنظیم کنید .مقابل گزینه Speed نیز 5 سرعت متفاوت برای اجرای متحر سازی وجود دارد.

 

 

لینک به دیدگاه

Animation

 

زیر قسمت Animation :

 

avb7i61zdef80oq4j39.png

 

در فیلد Length تعداد کل فریمهای لازم برای متحرک سازی را وارد میکنید.

 

در فیلد Start time شماره فریمی را وارد میکنید که مایلید متحرک سازی از آن فریم شروع شود.

 

در فیلد End time شماره فریمی را وارد میکنید که مایلید متحرک سازی در آن فریم پایان یابد.

در هر زمان از عملیات میتوانید تنظیمات تعداد کل و فریم شروع و پایان متحرک سازی را دستکاری کنید حتی اگر کلیدهای متحرک سازی را ایجاد کرده باشید . کلیدهائی که بیرون از دامنه جدید قرار گرفته باشند همچنان در دسترس باقی مانده و قابل استفاده اند.

 

دکمه Re-acale time بشما امکان میدهد زمان پروژه را افزایش یا کاهش دهید و در عین حال کلید های متحرک سازی موجود را با زمان جدید تطبیق دهید.

لینک به دیدگاه

Key steps

 

در قسمت Key steps واکنش برنامه نسبت به کلیدهای متحرک سازی مشخص میکنیم.

 

ldc02m7425brfxf2esvj.png

 

گزینه Use trakbar بطور پیش فرض فعال است به این ترتیب در ناحیه کنترلهای زمان دکمه Key mode را فعال میکنید تا بتوانید کلیدهای موجود را مشاهده نمائید.

 

اگر این گزینه را غیر فعال کنید میتوانید گزینه Selected object only را فعال کنید که در آن صورت فقط کلیدهای مربوط به اشیا منتخب در نوار زمان قابل مشاهده است.

 

سه گزینه دیگر بطور پیش فرض فعال است با غیر فعال کردن آنها فقط کلیدهای مربوط به جابجائی قابل مشاهده هستند.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

کاربرد برچسبهای زمان

 

در نوار وضعیت برنامه یک فیلد خاکستری رنگ با عنوان Add time tag قرار دارد . اگر داخل این فیلد کلیک کنید یه منوی کوچک شامل 2 گزینه آشکار میشود .

 

neyyzpc04e7281oqjaa.png

 

Add tag : توسط این گزینه میتوانید برچسبهائی را برای فریمهای حساس و مورد نظر در متحرکسازی ایجاد و نامگذاری کنید.

 

Edit tag : میتوانید برچسب را دستکاری کنید .

 

از برچسبها برای پیدا کردن ساده فریمهای حساس استفاده میکنیم ..

لینک به دیدگاه

کلیدهای متحرک سازی

ساخت و دستکاری و تنظیم کلیدها مهم ترین جنبه در هر پروژه متحرک سازی است و شایذ به همین دلیل باشد که بزرگترین دکمه در رابط برنامه مکس یک برچسب کلید دارد !. هر کلید در واقع حالت و وضعیت و تنظیمات یک یا چند شی را در یک زمان خاص نگهداری میکند . متحرک سازی بر اثر حرکات اشیا یا تغئیرات بین دو کلید متوالی ایجاد میشود.

 

uyb6f1dmwjnie68tosq.jpg

 

  1. فعال کنید تا کلید برای اشیا منتخب بطور خودکار ساخته شود
  2. فعال نمودن یک مجموعه منتخب برای کلیدهای خاص
  3. فعال کنید تا کلیدها را بسازید
  4. فعال کنید تا 1 کلید برای شی منتخب بسازید
  5. تنظیم حالت ورودی و خروجی فریم
  6. فیـلتر گذاری و محدومد نمودن کلیدها

 

به روشهای گوناگون میتوانید کلیدهای متحرک سازی را بسازید اما شاید ساده ترین روش استفاده از کنترل های کلید پائین صفحه اصلی است . این کنترلها سمت چپ کنترلهای زمان قرار دارند.

 

برای ساخت کلیدهای متحرکسازی در مکس از دوروش Auto key و set key میتوان استفاده کرد .

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

روش Auto key

 

هنگامی که دکمه Auto key را فعال میکنید هر نوع تبدیلات و تغئیرات پارامترها سبب ایجاد یک کلید متحرک سازی در فریم جاری میشود. بنابر این فریم مورد نظر را فعال نموده و شی را انتخاب کنید و تبدیلات و تغئیرات را انجام دهید.. مکس بطور خودکار یک کلید متحرک سازی در فریم 0 ایجاد میکند سپس یک کلید متحرک سازی هم در فریم جاری ساخته میشود.

 

کلیدهای متحرک سازی با مستطیل های کوچک قرمز در نوار زمان آشکار میشوند.

 

در هر فریم به تعداد دلخواه میتوانید کلید متحرک سازی بسازید اما برای هر نوع تبدیلات و هر پارامتر فقط یک کلید در هر فریم ساخته میشود.

 

روش Set key

 

در این روش بر ساخت کلیدهای متحرک سازی کنترل بیشتری دارید. کلید تنها زمانی ساخته میشود که دکمه Set key پائین پنجره اصلی را کلیک کنید. هیچ کلیدی بطور خودکار ایجاد نمیشود . بکمک دکمه Key filter نیز میتوانید انواع کلیدهائی را که ساخته میشوند محدود کنید.

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

کپی کردن کلیدهای متحرکسازی

 

هرگاه دکمه Auto key را فعال کنید و سپس پارامترهای یک شی را تغییر دهید کلیدهای تغییرات آن پارامتر بطور خودکار ساخته و ذخیره می شوند. با اینکار در پانل Modify یک براکت قرمز رنگ اطراف پارامتر تشکیل شده و بشما نشان می دهد که این پارامتر متحرک سازی شده.

اگر داخل فیلد عددی این پارامترها راست کلیک کنید یک منوی فرعی باز می شود. بکمک گزینه های داخل این منو می توانید مقدار داخل فیلد را کپی کرده و در یک یک فیلد دیگر قرار دهید .

 

6eng7bgni5utfs7wgh62.gif

53hkobojxmnb8uc30w.gif

 

 

گزینه Copy animation در این منو بشما اجازه می دهد تا کلیدهای متحرکسازی ساخته شده برای این پارامتر را کپی کرده و در پارامتر دیگری بچسبانید .

 

برای چسباندن این مقادیر سه انتخاب دارید :

 

Paste : چسباندن معمولی

Instance : کلیدها را به کلیدهای پارامتر اولیه وابسته میکند

Wire : سبب می شود بتوانید توسط یک پارامتر مقادیر سایر پارامترها را نیز کنترل کنید.

لینک به دیدگاه

کاربرد نوار زمان

 

نوار زمان که پائین پنجره اصلی مکس قرار دارد غیر از نمایش فریم جاری و زمان امکانات دیگری نیز دارد.

 

در این نوار میتوانید کلیدهای متحرک سازی را انتخاب نموده و جابجا کنید . کلیدهای متحرک سازی توسط مربع های کوچک در نوار زمان مشخص می شوند. کلیدهای قرمز مربوط به تغییر مکان اشیا. کلیدهای سبز مربوط به تغییر چرخش اشیا و کلیدهای آبی مربوط به تغییر مقیاس اشیا هستند و کلیدهای مربوط به تغییرات پارامترها با رنگ خاکستری تیره آشکار می شوند.

 

فریم جاری همواره با یک مستطیل آبی کمرنگ مشخص میشود . سمت راست نوار زمان یک دکمه کوچک با نام open mini curve editor قرار دارد که یک پنجره کوچک از نمای Track view را باز کرده و در اختیار شما قرار می دهد .

 

در نوار زمان می توانید کلیدها را کپی یا حذف کنید . کلیدهائی که در نوار زمان مشاهده می کنید فقط مربوط به اشیا منتخب می شوند و کلیدهای اشیائی که انتخاب نشده اند آشکار نمیشوند.هرگاه ماوس را روی یکی از کلیدها ببرید یک صلیب کوچک ظاهر می شود اگر کلیک کنید یک پیکان دو سر آشکار می شود و میتوانید کلید را جابجا کنید . اگر کلید ... را نگه دارید میتوانید آن کلید یا کلیدها را کپی کنید و با نگه داشتن کلید ... میتوانید همزمان چند کلید را انتخاب کنید .

 

اگر روی یک کلید راست کلیک نمایید یک منوی فرعی شامل جند گزینه آشکار میشود . گزینه اول همواره نام شی و پارامتر متحرک سازی شده را نشان می دهد.

 

Delete key : جهت حذف کلیدها استفاده میشود.

 

Filter : میتوانید کلیدهای نمایش داده شده برای شی منتخب را محدود کنید

 

Go to : شما را به فریم مورد نظرتان می برد

لینک به دیدگاه

مشاهده و دستکاری مقادیر کلیدها

هنگامی که بر روی یک کلید راست کلیک می کنید اولین گزینه نام شی و پارامتر متحرک سازی شده است. اگر این گزینه را کلیک کنید یک پنجره کوچک باز می شود . بستگی به نوع کلید تنظیمات و پارامترهای داخل این پنجره آشکار می شوند.

داخل این پنجره در فیلد Value مقدار پارامتر در کلید فعلی را مشاهده می کنید . میتولنید در همین فیلد مقدار آنرا تغییر دهید .

در فیلد Time شماره فریم را مشاهده می کنید .توسط پیکانهای این فیلد می توانید به فریم قبلی و بعدی بروید و کلیدهای آنرا دستکاری کنید.

دکمه های In و Out به ترتیب نوع مماسهای ورودی و خروجی به این کلید را تعیین می کنند . این مماسها شیوه تغییرات قبل و بعد از کلید جاری را تعیین می کنند. یک مثلث کوچک پایین این دکمه قرار دارد که با کلیک روی آن می توانید مماس مورد نظر را انتخاب کنید .

این مماسها و عملکرد آنها به شرح زیر است:

Smoot : انتقال هموار و آرام ایجاد می کند (پیش فرض)

Linear : انتقال با سرعت ثابت بین کلیدها

Step : حرکات منقطع و ناپیوسته ایجاد می کند

Slow : شتاب حرکات را کاهش می دهد

Fast : شتاب حرکات را افزایش می دهد

Custom : بشما امکان آنرا میدهد دستگیره مماسها را در حالت Function mode کنترل نمایید

Custom-locked handles : بشما امکان می دهد تا دستگیره مماسها را کنترل نمایید در حالی که دستگیره ها دو به دو قفل شده اند.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

کاربرد پانل Motion

هنوز هم روش دیگری برای ساخت و تنظیم کلیدهای متحرک سازی دارید . در این روش از امکانات پانل Motion استفاده می کنیم. در بالای این پانل دو دکمه با اسامی Paremeters و Trajectories قرار دارد.

rdsj7dk238fc1rmeix.gif

هنگامی که دکمه Paremeters را فعال می کنید کنترلرها را نسبت داده یا کلیدهای جدید بسازید یا کلیدهای موجود را حذف کنید . کنترلرها در واقع الگوریتم های کلیدسازی هستند.

برای نسبت دادن کنترلرها از قسمت Assing contoroller استفاده نموده و شیار Position یا Rotation یا Scale شی منتخب را فعال نموده و دکمه Assing contoroller را کلیک نموده و نام کنترلر مورد نظر را انتخاب نمایید.

pnkrshpc0g6ark04bjry.gif

زیر قسمت Prs perameters

توسط دکمه های Create key میتوانید کلیدهای متحرک سازی را برای جابجایی و چرخش و تغییر مقیاس اشیا بسازید

.توسط دکمه های Delete key می توانید این کلیدها را حذف کنید.

(ساخت کلیدها توسط این دکمه ها حتی در صورت فعال نبودن Set key و Auto key امکانپذیر است)

زیر قسمت Key info دوقسمت Basic و Asvanced دارید که تنظیمات کلیدها را در اختیار شما قرار می دهند .. مانند وقتی روی یک کلید راست کلیک می کنید.

 

 

لینک به دیدگاه

مسیرها

Trajectory در واقع مسیری است که یک شی متحرک آنرا تعقیب یا از ان تبعیت می کند .

هنگامی که دراخل پانل Motion دکمه Trajectories را کلیک می کنید میتوانید یک مسیر را داخل صحنه برای شکل متحرک تعریف کنید .

rjao5n5s8gw7shzr4gaw.gif

زیرقسمت Spline coversion دکمه Convert from را فعال نموده وداخل صحنه یک شی باریکه (Spline) را انتخاب می کنید تا آن باریکه را به مسیر متحرک سازی تبدیل کنید.

داخل صحنه بر روی باریکه خطهای سفید آشکار می شود که نشانگر کلیدهای متحرک سازی است و مربع های سفید تو خالی که معرف فریم ها است.سپس داخل پانل دکمه Sub-object را کلیک نموده و کلیدها فریم های موجود بر روی مسیر را انتخاب نموده و دستکاری کنید تا مسیر دلخواه را ایجاد نمایید.

به کمک دکمه Auto key میتوانید کلیدهای بیشتری ساخته و با کمک دکمه Delete کلیدهای اضافی را پاک کنید .

اگر میخواهید مسیر متحرک سازی را با دقت و کنترل بیشتری دستکاری کنید میتوانید آنرا دوباره به یک باریکه تبدیل کرده و دستکاری کنید

برای این منظور دکمه Convert to را کلیک کنید – پانل Modify را باز کرده و باریکه را دستکاری کنید – سپس دوبار در پانل Motion دکمه Convert from را کلیک کنید تا باریکه دوباره به مسیر تبدیل شود.

توجه : پس از دستکاری و تنظیم مسیر بهتر است دکمه Collapse پایین پنجره Motion را کلیک کنید تا همه تبدیلات مسیر در یک کلید واحد منقبض و ذخیره شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...