رفتن به مطلب

ابداع شد جراح روبات با دقتي برابر دقت انسان


ارسال های توصیه شده

ابداع شد

جراح روبات با دقتي برابر دقت انسان .... :a030:

جام جم آنلاين: دانشمندان دانشگاه داک با ارتقاي روباتي جراح موفق شدند دقت در اين روبات را تا حد انسان افزايش دهند به صورتي که اين دستگاه مي تواند بدون کمک گرفتن از انسان تراشه اي دو ميليمتري را يافته و جابجا کند.

 

100904003718.jpg

 

جراح روباتيک دانشگاه داک بدون کمک گرفتن از انسانها موفق به انجام جراحي ظريف و يافتن ترکش فلزي آزمايشگاه شد. اين فناوري مي تواند هزينه و زمان مورد نياز براي نمونه برداري و ديگر انواع جراحي را کاهش دهد.

يافتن تراشه هاي فلزي آخرين دستاورد روباتهاي جراح به شمار نمي رود. طي دو سال گذشته گروهي از دانشمندان دانشگاه داک موفق به انجام دو عمليات ديگر نيز شده اند. اولين عمليات يافتن موقعيت تراشه با استفاده از امواج ماورا صوت سه بعدي بوده و سپس اين تراشه با استفاده از سوزني لمس و بيرون کشيده شده است. عمليات دوم براي روبات جراح موقعيت يابي و نمونه برداري از يک تومور داخل بدن يک بوقلمون بوده است.

 

در حدود 6 ماه پيش اين روبات ارتقا پيدا کرده و موتورها و مفاصل بيشتري به آن افزوده شد. عمليات سوم اين روبات يافتن تراشه فلزي در ابعاد دو ميليمتر در مخزني بزرگ از آب بوده است که اين عمليات با سرعت بيشتري نسبت به روبات ارتقا نيافته انجام گرفت.

 

ابعاد کوچک اين سوزن امکان رديابي آن را با استفاده از ماورا صوت غير ممکن مي ساخت و دانشمندان به منظور افزايش امکان رديابي تراشه از ميدان مغناطيسي براي ايجاد لرزش تراشه فلزي استفاده کردند. روبات با کمک ميدان مغناطيسي موفق شد تراشه را به راحتي رديابي کرده و لمس کند.

انجام هر يک از اين عمليات سه دقيقه زمان را براي تصويربرداري ماورا صوت، نقشه برداري رايانه اي و حرکت سوزن براي لمس شي مورد نظر زمان صرف کرده است.

با استفاده از سيستم مدرن ماورا صوت و رايانه هاي قدرتمندتر انجام اين عمليات به يک دقيقه کاهش پيدا خواهد کرد که اين زمان با زماني که جراح انسان براي انجام عملياتي مشابه نياز خواهد داشت، برابري مي کند.

 

به گفته دانشمندان استفاده از روباتهاي جراح مي تواند زمان انجام بسياري از جراحيها را که از انواع آزمايشها و معاينات تشکيل شده است از چند هفته به چند ساعت کاهش دهد.

 

محققان معتقدند سوزن موجود در روبات جراح جديد را مي توان به وسيله ابزاري متعدد جايگزين کرد تا روبات بتواند در انجام عملياتي ديگر از قبيل بيهوشي بيمار شرکت داشته باشد.

 

بر اساس گزارش فاکس نيوز، دانشمندان دانشگاه داک بر اين باورند گسترش کامل استفاده از روباتها به عنوان جراحي قابل اطمينان تا 10 سال آينده امکان پذير خواهد بود که با وجود هزينه بالا، دقت بالاي انجام جراحي و ايمني آن مي تواند استقبال از اين فناوري جديد را با گسترش مواجه سازد.

لینک به دیدگاه

روبات جراح با سيستم تصويري 3 بعدي

 

جام جم آنلاين: سيستم روباتيک جراحي داوينچي که طي ماه هاي گذشته در اختيار متخصصان جراحي روباتيک قرار گرفته است به منظور افزايش دقت و ايمني جراحي به سيستم تصويري 3 بعدي و کنترل دقيق تر انساني مجهز شد.

 

100904003718.jpg

 

متخصصان جراحي روباتيک شرکت Intuitive Surgical آخرين سيستم روباتيک جراح خود را به سيستم 3 بعدي HD و تنظيمات جديد انساني ارتقا داده است.

سيستم داوينچي که در روزهاي واپسين سال 2008 به جهان جراحي روباتيک پا گذاشته است به پزشکان اجازه مي دهد بيماران را با کمک هوش مصنوعي روباتها جراحي کنند.

بازوهاي روباتيک داوينچي نسبت به دستهاي انسان از استواري و چالاکي بيشتري برخوردار بوده و سيستم تصويري جديد از 10 بار گنجايش بزرگنمايي و دقت بيشتر برخوردار است.

محققان موسسه Intuitive Surgical معتقدند استفاده از اين سيستم جراحي روباتيک از ميزان ريسک نهايي جراحي و آلودگي هاي پس از جراحي کاسته و زمان مورد نياز براي بهبود بيمار را کاهش خواهد داد.

سيستم 3 بعدي تصويري جديد پوشش تصويري بيشتري از منطقه تحت جراحي به جراحان داده و به اين شکل دقت جراحي را افزايش خواهد داد. سيستم کنترلي داوينچي نيز به واسطه تنظيمات جديد ارتقا يافته است تا جراح بتواند با اطمينان بيشتر عمليات را به پايان برساند. همچنين اين تنظيمات جديد امکان کنترل 2 نفره سيستم جراحي و يا استفاده هاي آموزشي از آن را نيز به وجود آورده است.

بر اساس گزارش گيزمگ، مقامات شرکت Intuitive Surgical معتقدند سيستم داوينچي اثباتي بر تلاشهاي اين شرکت در ارائه راه حلهاي سريع و موثر براي کاهش ريسک در انجام انواع جراحي ها و کاهش زمان بهبودي نهايي بيمار خواهد بود. به گفته اين شرکت تمامي سيستمهاي سابق داوينچي را مي توان به زودي به سيستم تصويري و کنترلي جديد ارتقا داد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...