رفتن به مطلب

روبات جايگزين پزشکان نظامي مي‌شود


ارسال های توصیه شده

روبات جايگزين پزشکان نظامي مي‌شود .... :a030:

 

جام جم آنلاين: شرکت بين المللي SRI با همکاري گروهي از دانشمندان سيستم جراح- روباتي را ابداع کرده است که مي تواند در آينده اي نزديک جايگزين بيمارستانهاي متحرک و پزشکان نظامي در ميادين جنگ شود.

 

100954857512.jpg

 

بيمارستانهاي متحرک نظامي شايد به زودي توسط ترونا پاد، جراح و پرستار روباتيک جايگزين شود. اين ابزار که در حال حاضر تحت آزمايشهاي اوليه قرار دارد به جراح کنترل از راه دور با سه بازوي روباتيک مجهز است.

روبات جراح به 12 سيستم ديگر از جمله سيستم فعالسازي صوتي تجهيز شده است. همچنين يک تک بازو وظيفه حمل ابزار جراحي مورد نياز را به جراح روباتيک داشته و در عين حال ابزار بي استفاده را جا به جا مي کند. روبات پرستار سياري نيز وظيفه توزيع ابزار مناسب را در حين کنترل علائم حياتي به عهده خواهد داشت.

هدف اصلي از توليد اين سازه يکپارچه روباتيک جراح، ارائه خدمات درماني سريع و مطمئن به سربازان مجروح قبل از انتقال آنها به بيمارستانها عنوان شده است. در نتيجه اين روبات بايد توانايي انجام فرايندهاي احيا افراد را نيز داشته باشد.

به گفته محققان موسسه بين المللي SRI اين سيستم بر روي حداقل فرايندهايي که علائم حياتي مجروحان را به حالت پايدار خواهد رساند، تمرکز دارد. از جمله اين فرايندها فراهم کردن مسير جريان هوا و ارائه درمانهاي سريع براي جراحتها مانند کنترل خونريزي در افراد است.

روبات جراح توسط پزشکي از راه دور کنترل شده و مي تواند با ديگر روباتها ارتباط برقرار کرده و آنها را هدايت کند. يکي از سه بازوي روبات اندوسکوپي را نگه مي دارد تا کنترل کننده قادر به مشاهده بيمار باشد در حاليکه دو بازوي ديگر عمليات درماني را بر روي فرد انجام مي دهند. همچنين اين روبات اجازه انجام برخي عمليات ساده از قبيل بخيه زدن را بدون نياز به هدايت انسانها دارد.

بر اساس گزارش نيوساينتيست، هزينه ساخت اين روبات - جراح بالغ بر 12 ميليون دلار تخمين زده شده که توسط آژانس تحقيقات پيشرفته دفاعي پنتاگون تامين شده است. در حال حاضر تنها مراحل اوليه عملياتي تراوما پاد به اتمام رسيده است که طي آن روبات با موفقيت به درمان آدمکي مجروح به گلوله پرداخته است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...