رفتن به مطلب

تازه های مهندسی پزشکی ایمپلنت چشمی، ابزاری برای بهبود دید نابینایان


bme.masood

ارسال های توصیه شده

r-2.jpg

نتایج تحقیقات انجام شده بر روی نوعی از ایمپلنت های چشمی که در بیماران کاملا نابینا مورد استفاده قرار گرفته بود، به تازگی توسط شرکت آلمانی Retina Implant منتشر شد.

 

 

این ایمپلنت حاوی 1500 میکرو فوتو دیود می باشد که هر کدام از این دیودها دارای تقویت کننده و الکترود های تحریکی مخصوص به خود می باشند. این فوتو دیود ها با تولید ایمپالس های الکتریکی که به مغز انتقال می یابند، شبکه ای با ابعاد 38x40 پیکسل ایجاد می کنند. سه نفر از بیمارانی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند و بنا به دلایل موروثی به طور کامل نابینا بودند، پس از استفاده از این ریز تراشه که قطر آن به 3mm می رسد، هر یک به سطوح متفاوتی از بینایی دست یافته اند به طوری که در برخی موارد توانایی تشخیص اشیائی مانند چاقو و چنگالی که بر روی یک میز قرار گرفته بودند نیز مشاهده شد.

r-3.jpg

هسته اصلی این ایمپلنت، ریز تراشه ای با قطر 3mm و ضخامت 50μm می باشد، که حاوی مجموعه ای از 1500 مولد میدان پیکسلی است. لازم به توضیح است که هر پیکسل میدان دیدی معادل 70x70μm را پوشش می دهد. اساس کار این ایمپلنت بدین صورت است که فوتوسل ها، نوری که وارد چشم می شود را جذب می کنند و به این ترتیب آن را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کنند. قدرت سیگنالهای نور، مقدار جریان آزاد شده توسط هر الکترود را کنترل می نماید و موجب تحریک مناسب سلول های عصبی سالم شبکیه چشم می گردد. سپس ایمپالس های عصبی ایجاد شده توسط سلول های شبکیه، در شبکه عصبی باقیمانده در شبکیه، پردازش شده و از طریق اعصاب چشمی به قسمت بصری مغز ارسال می شوند و در نهایت منجر به ایجاد حس بینایی می گردند. به همین دلیل در تمام روش های بازیابی بینایی، وجود یک عصب بینیایی شرطی لازم برای عملکرد مناسب ایمپلنت های چشمی می باشد. منبع تغذیه این ایمپلنت نیز منبعی بیرونی می باشد که در پشت گوش قرار می گیرد.

r-1.jpg

.

.

 

Khat.jpg

.

.

Khat.jpg

.

منبع و اطلاعات بیشتر در مورد این مطلب :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

.

ترجمه : مسعود وطن دوست (دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی)

.

وب سایت مهندسی پزشکی مشهد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...