رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اگه بشه بچه ها پروژه های مختلف رو توی این قسمت بزارن فکر کنم تاپیک جالبی بشه

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

موزه نیشــر، دالاس- ایالات متحده

رنزو پیــانو

 

هنگامی که ساخت یک موزه رو باز از موسس تگزاس،Raymond Nasher خواسته شد، معماران او و مشاورانشان کاری منحصر به فرد تحویل دادند. Nasher Sculpture Center ، که در سال 2003 در مرکز شهر دالاس تاسیس شد، ترکیبی است زیبا بین طبیعت و ساختمان: یک باغ مجسمه سازی و یک ساختمان با سقفی باز رو به آسمان.

 

به دلیل اینکه موزه جدید منحصرا برای نمایش مجسمه در نظر گرفته شده همین امر محدودیت هایی را در نحوه نور پردازی به همراه داشته است. همچنان که در مورد تابلوهای نقاشی حساس در برابر نور نیز چنین است.

 

رنزو پیانو، برنده جایزه پریتزکر، یک سری غرفه های موازی، با دیوارهای سنگی طراحی کرد، مهندسان Arup ، سقف آلومینیومی وسیعی را بدون هیچ بخش متحرک طراحی کردند – دارای هندسه ای خاص – که بر فضاهای داخلی سایه می افکند و معمار لند اسکیپ ، Peter Walker ، باغ مجسمهای را طراحی نموده است که با وسعتی معادل دو اکر ( 0.8 هکتار ) به عنوان مرغزاری در میان آسمان خراشها خود نمایی می کند.موزه 5000 متر مربعی، دارای دو تراز است. طبقه همکف شامل سه گالری، دفاتر، یک اتاق جلسه و یک کارگاه می باشد و طبقه پایین تر، شامل یک گالری برای کارهای حساس در برابر نور و یک تالار کنفرانس است.تراسهای باغ در قسمت پایین تالار کنفرانس ، یک تاتر رو باز خلق می کنند .

 

هندسه سایه بان

Alistair Guthrie، مسئول Arup می گوید: طراحی سقف برای Nasher Gallery رقابتی برای تمام تیم بود.

" پروژه، سالها در حال طراحی بوده است و این سایه بان از نظر فرم و قرارگیری در سایت بی نظیر است. "

طرح سایه بان در کامپیوتر برنامه ریزی شده بود و شامل یک چهار گوش عمودی با گوشه هایی رو به چهار جهت اصلی است.مهندسان فرمی ابتدایی را واقع در یک منحنی سینوسی بنا نهادند. این فرم به گونه ای است که تمام نور تابیده شده از جنوب شرقی و غربی محور را مسدود می کند و نتیجتا در تابستان، نور تابیده شده در روز و ازسمت شمال نمی تواند توسط این سایه بان منفرد به طور کامل مسدود شود .

 

مهندسان Arup فرم همان سایه بانی را که در جنوب بکار می رفت، به همان صورت در قسمت شمال نیز مورد استفاده قرار دادند .دلیل بکار گیری این هندسه، المانی صدف مانند در سقف است که بیش از یک میلیون دفعه تکرار شده بود. سقف مستقیما در قالبی آلیمینیومی از طریق داده های اصلی کامپیوتر طراحی شد ( " طرحی اولیه " ، مطابق نظرات Guthrie).در قسمت زیرین صدف ها، برای رسیدن به حد اکثر شفافیت، پوسته ای نازک از پانلهای شیشه ای منحنی شکل با ترکیبی آهنی وجود دارد. تاثیر سازه این سقف بدین صورت می باشد که اجازه نفوذ تابش مستقیم خورشید را به داخل ساختمان نمی دهد، بخصوص برای تامین سایه مناسب در فضای داخلی گالریها در زمان تابش نور شدید شمال.

 

مجموعه Raymond و Patsy Nasher شامل بیش از 300 مجسمه است، از جمله کارهای Calder، de kooning، Giacometti، Picaso و Rodin به همراه آثاری از هنرمندان معاصر مانند James Turrell ، Tony Cragg و Magdalena Abakanowicz در این موزه به نمایش گذاشته شده است .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تصاویر مربوط به پست های و پروژه ها در پست های انتهایی

لینک به دیدگاه

طی دو دهه گذشته تفرجگاههای والت دیسنی به ویترینی برای نمایش عالیترین نوع معماری مبدل گشته اند. زمانی که مایکل ایسنر (Michel Eisner) در سال1984، مدیر کمپانی والت دیسنی شد، وی به معماران به عنوان افرادی مبارز و خستگی ناپذیر نگریست. ایسنرعنوان داشت که امیدوار است ساختمان های دیسنی "زیبا و در طول زمان پایدار " باشند. بدین ترتیب دیسنی یکی از شرکت های بزرگ پشتیبان معماری در جهان گردید.

در تفرجگاه های والت دیسنی، بیش از 12 معمار نامی، تعداد متعددی هتل، ساختمان اداری، فضای تفریحی و حتی ایستگاه پمپ بنزین طراحی کرده اند. مجموعه هایی که توجه جهانی را به اندازه جوایز معماری به سوی خود معطوف داشته اند. معمارانی که به منظور طراحی برای شرکت والت دیسنی به خدمت گرفته شده اند، اغلب برنده مناصب معتبر معماری جهان بوده اند. در بیشتر موارد، معماران هتل ها، تفرجگاه ها، ادارات و ساختمان های خدماتی در دنیای والت دیسنی، در پی موضوعات ویژه ای جستجو می کنند؛ که عمدتا موضوعات تاریخی، جغرافیایی یا نمادین بوده و در برخی موارد نیز به فرهنگ پاپ تاکید می کنند.

از این میان برخی معماران، ایده خود را از معماری مفهومی گرفته و برخی بیان انتزاعی دارند. با این توصیف نگاهی به آثار معمارانی که در تفرجگاه های دنیای والت دیسنی کار کرده اند، بی شک جالب و آموزنده خواهد بود.

رابرت ای ام استرن از نیویورک، معمار Disney's Board Walk,Disney's Yacht و Casting Center است. پروژه هایی که برای بازتاب سبک معماری معروف آمریکا در تفرجگاه های قرن نوزدهم، نمود یافتند.

 

 

Yacht Club(تصاویر زیر) ملهم از معماری جدید انگلستان است، در حالیکه Beach Club عمدتا از تقرجگاه های ساحلی اقیانوس اطلس مشتق گردیده است. Board Walk(تصاویر بالا) دیسنی دارای دامنه وسیعی از سبکهای معماری است و همانند یک دهکده ساحلی که در اولین دهه قرن بیستم به ظهور رسید، طراحی شده است.Casting Center نیز نوع مد روز یک پلازای ونیری است.

 

 

Stern طراح این مجموعه ها، رئیس هیئت مدیره دیسنی و پروفسور دانشگاه کلمبیا است که به همراه معمار نیویورکی RobertsonJaquelin طراح اصلی شهر جدید celebration دیسنی و ساختمان های متعدد این مجموعه نیز می باشد.

آراتا ایسوزاکی، معمار ژاپنی و برنده نشان ملی انستیتوی معماری آمریکا، ساختمان Team Disney را طراحی نموده است. با وجود اینکه بیشتر بناهای دیسنی، موضوعات واضح و مشهودی دارند، ساختمان Team Disney انتزاعی است و بر اساس نظر معمار پروژه، تم طراحی آن "زمان" است. در این پروژه کانون توجه ساختمان برجی کروی است که یک ساعت آفتابی را در خود جای داده است. ایسوزاکی معمار پروژه هایی نظیر استادیوم المپیک در بارسلون و موزه هنرهای معاصر لس آنجلس وبرنده جایزه معماری پرتیزکر می باشد.

Michel Graves، معمار هتل های Walt Disney Word Swon و Walt Disney Word Dolphin است. شکل هرمی دلفین که توسط شرکت بین المللی شرایتون Shraton International اجرا گشته، بلندی 63 فوت از زمین بلند شده است.

پروژه سوان نیز که توسط Westin Resorts اجرا شده، دارای سقفی منحنی شکل است و با قوهایی به بلندی 47 فوت نگهداشته شده است. گریوز که معمار Celchration S Post Office است، استاد دانشگاه معماری پرینستون می باشد.

 

Gwathmey Siegel and Associates معماران مرکز همایش و گردهمایی Coantenporary Res Disney و Bomet Creek Golf Club می باشند. این شرکت نیویورکی، بدلیل طراحی بخش الحاقی موزه گوگنهایم معروف شده است.

 

Grand Floridian Resort & Spa توسط معماران نامی ویمبرلی، آلیسون، تانگ و گو در ارتباط با تصورات (فرضیات) والت دیسنی طراحی شده است. مجموعه ای که به تبع سنت" هتلهای مجلل" امریکایی قرن نوزدهم مانند Del Coronado در سان دیگو و هتل ساحلی تازه تخریب Ormond در ساحل Ormond طراحی گشته اند.

شرکت Orlando از KochFugelberg و Associates از سان دیگو مسئولیت طراحی Disney's Caribbean Beach Resort, Disney's Dixie Landings Resort, Disney's Port, Orleans Resort, Disney's Old Key West Resort را برعهده داشته اند که هر یک از آنها سبکهای جغرافیایی مشخصی از معماری بومی جنوب آمریکا و جزایر کارائیب را انعکاس می دهند.

Downtown Disney West Side، شهری است از رستوران ها، کلوپ های شبانه، تئاترها و فروشگاه های جذاب که توسط David Rockwell از نیویورک در نظر گرفته شده اند.

 

 

شهــــــــــر جدید Celebration نزدیک Walt Disney World Resort اندکی خــــــــــارج از امریکا است که طراحی آن توسط Philip Johnson ،Charles Moore، Cesar Pelli، William Rawn و JaquelinRobertson صورت گرفته است. Johnson, Moore و Pelli همگی نشان عالیترین معمار و مدال طلای انجمن امریکایی را دریافت کرده اند. علاوه براین، مهندس معمار ایتالیایی، Aldo Rossi ،برنده جایزه معماری Pritzker ، طراح مجتمع اداری Celebration Place، در امریکا می باشد.

Disney's Coronado Springs Resort که توسط مهندس معمار Graham Gund از کمبریج و Mass طراحی شده و بطورکلی از سه دهکده مشخص و یک هرم غول پیکر Mayan تشکیل یافته است. Gund ، مجموعه را اجتماعی از دهکده های مشخص (مجزا) می داند که از نظر غنا و گوناگونی فضا به وسعت تمام مناظر مکزیکی می باشند.

Gund معمار Disney Vacation Clubدر Vero Beach نیز بوده است.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

هتل تفریحی میرعمار، الگونا- مصر

مایکل گریوز

 

 

هتل میرعماربه سبک سنتی، بر روی مجموعه ای از 9 جزیره با ارزش ساخته شده و بوسیله مرداب ها و سواحل شنی احاطه شده است. یک هتل تفریحی پنج ستاره، شامل بیش از 400 اتاق مهمان و فضاهای عمومی می باشد که به مساحت تقریبی 150000 متر مربع بین کوهستان های صحرای شرقی و دریای سرخ قرار گرفته است.

لبه های سایت پروژه در اطراف، بوسیله آب یا خط ساحلی مرداب مصنوعی در غرب و مسیرهای آبی که در امتداد ضلع شمالی – جنوبی مرداب را به دریا وصل می کنند محدود شده اند. محوطه سازی که از مسیرهای آب و مرداب های زیادی تشکیل شده هر اتاق مهمان را با یک موقعیت آبی تعریف می کند. مجموعه استخرهای شنا شامل استخر زیبای بزرگسالان، یک استخر ورزشی و استخر کودکان است. در ساختمان ها از مصالح و سازه های سنتی مصر که شامل آجر و سقف های گنبدی و طاق دار هستند استفاده شده است. تنوع زیاد در فرم و جزئیات هتل، استراحتگاه منحصر به فردی را که منعکس کننده زیبایی بیابان و اسکله آب است بوجود آورده است. آجر که ابتدا بوسیله بتن و سپس با ترکیبی از گچ و رنگدانه پوشانده شده نقاشی آبرنگ روی آن را که گریوز در ایتالیا آموخته بر روی خود دارد.

طراحی و محوطه سازی اطراف هتل، برتری آب دریا را به عنوان دید و منظرنشان میدهد؛ بطوریکه هر اتاق مهمان دارای هر دو دید و منظر؛ هم به طرف دریا و هم به طرف مجموعه استخر مرکزی می باشد. این محوطه سازی حیاط شامل استخر، یک کلاه فرنگی ، استخر آب سرد، جکوزی گرم و رستوران با تراس روباراست. استخر ورزشی در جنوب و یک استخر کودک در شمال طراحی شده و آلاچیق هایی نیزدر طول اضلاع استخر قرار گرفته است.

در کل شخصیت بناها، مصالح، نماها، مبلمان داخلی و دکوراسیون تفسیر مجددی از سنن ساختمان سازی محلی و عناصر قدیمی معماری مصر است که بر اساس ساختار کوچک و مستقل واحدها و استفاده ماهرانه از حجم و حوزه وسیعی از رنگ ها پایه ریزی شده است. بطور مثال اهرام ناقص و وارونه و ستون های نمادین در تمام بنا به چشم می خورد و اتاق های مهمان به گروههایی تقسیم بندی شده اند که هر کدام نمای یکدست شاخصی دارند. با وجود ابعاد بزرگ پروژه (که مساحت تقریبی معادل 150000 مترمربع را در برمی گیرد) تیپولوژی ساخت مورد استفاده هتل بگونه ای است که در کل، مجموعه ظاهر یک ویلای کوچک را بخود گرفته است. ساختمان های مجموعه هتل نیز که با دیوارهای صلب غالب بر فضاهای تهی ترکیب شده اند دید وسیعی را به خود اختصاص داده و این بوسیله مجموعه متنوع و غیرمعمولی از بازشوها جبران شده است.

این طرح در سال 1996 جایزه موسسه معماری آمریکا را دریافت نمود و بعد از اتمام پروژه، کارفرمایانی که مجذوب کار گریوز شدند، برای ساختن سه هتل دیگر در مصر با وی قرارداد بستند.

 

منابع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بیمارستان کودکان آلبرتا کالگری- کانادا ،

کاسیان

 

این بیمارستان توسط شرکت معماری و طراحی داخلی کاسیان طراحی شده و از همان ابتدا به صورت فضایی رنگارنگ و پویا برای کودکان در نظر گرفته شده است.

مهمترین سوال قبل از آغاز پروسه طراحی این بود : "چه چیزی باعث می شود کودک در بیمارستان احساس آسایش کند؟" برای دستیابی به پاسخ این سوال کارگاه های طراحی به کمک بیماران و خانواده آنها و کارکنان، بحثهای آزاد تشکیل می داد و از شرکا خواسته می شد تا بیمارستان ایده آل خود را توصیف کنند. ایده های حاصل از این کارگاه ها شکل طرح را بوجود آورد: بکارگیری نور روز، جذابیت، عملکرد و تاثیر گذاری، محیط گرم و پویا و هماهنگی با طبیعت.

زمانی که از کودکان خواسته شد که احساس خود را در مورد بیمارستان بیان کنند، بر خلاف پیش بینی تیم طراحی که انتظار پاسخ درد و ترس را داشتند، کودکان از بیمارستان به عنوان فضایی کسل کننده و تاریک یاد کردند و بدین ترتیب دیدگاه گروه طراحی تغییر کرد. در تمرینی دیگر با دادن تعدادی مداد و کاغذ از کودکان خواسته شد تا دیدگاه خود را از بیمارستان ترسیم کنند. نظرات کودکان نسبت به سنشان بسیار منطقی بود: پنجره ها و ساختمانهای رنگارنگ و تخیلی، مصالح گیاهی و وجود حیوانات خانگی.

پنجره ها جهت کاهش مقیاس بنا بکار گرفته شد. رنگهای روشن و جسورانه به عنوان محور اصلی طراحی قرار گرفت. برای بیمارانی که قادر به بیرون رفتن نیستند یک اتاق نورگیر با پنجره های بزرگ تعبیه شد تا فضای بیرون را به داخل ساختمان هدایت کند. فضای دو طبقه مرکزی بیمارستان نه تنها استفاده کنندگان را هدایت کرده و در یافتن راه به آنها کمک می کند، بلکه به صورت تاتری است در اطراف که با سن قابل جابجایی، به همراه نور و صدا تکمیل می شود.

خوش آمد گویی به کودکان بیمار و خانواده های آنها قبل از ورودشان به بیمارستان، از پارکینگ گرم و سر پوشیده آغاز می شود که در حکم پناهگاهی است جهت مقابله با سرمای سرد زمستان. برای خانواده هایی که شب هنگام می رسند مکانی برای اقامت و خدماتی از قبیل صبحانه قبل از یافتن هتل وجود دارد.

طراحی یک راهرو با یک ورودی از خارج بیمارستان و ورودی دیگر از داخل به کودکان این اجازه را می دهد تا اوقاتی را با حیوانات خانگی سپری کنند. یک آکواریوم، یک آتلیه هنر و موسیقی، و فضاهای بازی و تجمع مرکزی، بیمارستان را مبدل به مکانی جالب و نشاط آور نموده است.

یک بخش شامل کتابخانه، مشاوران و امکانات کامپیوتر، واقع در طبقه دوم، خانواده ها را قادر می سازد تا در مورد بیماری فرزندشان آموزش ببینند. علاوه بر آن شش باغ، از جمله یک باغ سیب، خوشی و آسایش را برای خانواده ها فراهم می سازد.

 

.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...