رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تاریخچه شهر

بیشتر مکتوبات تاریخی لنجان به زمان صفویه واشغال توسط افغانها منتهی میشود هرچن دنهایتاً با شکست افغانها توسط علیمردان خان بختیاری افغانها ازاصفهان ولنجان رانده شدند اما لنجان تا مدتها رونق قبلی را باز نیافت تا زمان مشروطه که یکی ازپایگاههای مجاهدین برای فتح تهران واصفهان شد و با وزارت صمصام السطنه بختیاری وحکومت براصفهان رفته رفته دوباره لنجان روبه عمران وسکونت گذاشت.

 

میزان جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران، جمعیت شهرستان لنجان (زرین شهر) در سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۲۶٫۷۵۶ نفر بوده‌است.

 

محصولات کشاورزی

با توجه به وجود شالیزارهای بسیار این شهرستان یکی از بهترین محصولات برنج ایران را تولید می‌کند. همچنین در بخش باغ ‌بهادران از محصولاتی نظیر گردو، بادام و غیره نیز می‌توان نام برد.

لینک به دیدگاه

کارخانه زرین خودرو

این شرکت که در سال 1374 تاسیس گردید توليد اتوبوس و ميدل باس با برند benzو man را در دست دارد و اولين توليد كننده اتوبوسهاي man در ايران مي باشد .آخرين محصولات توليدي اين صنايه اتوبوس بنز و ميدل باسهاي بنز و مان با ظرفيت 27 مسافر مي باشد.

 

ذوب آهن

ایران در قرون واعصار گذشته، از جهت آشنایی با نحوه به دست آوردن آهن و فولاد همسطح و همتراز دیگر جوامع و تمدن های بزرگ بود. اما در سه قرن اخیر به لحاظ افزایش سرعت تحولات در زمینه تکنولوژی تولید فولاد در کشورهای صنعتی و نیاز روزافزون به محصولات فولادی ایران در زمره وارد کنندگان محصولات فلزی قرار گرفت و ایجاد یک کارخانه ذوب آهن که مادر صنایع محسوب می شود به عنوان یک آرمان ملی از دوره قاجار مطرح بود که همواره با موانع متعددی از جمله مشکلات سیاسی خارجی و داخلی و محدودیت های مالی مواجه بود.

 

تا اینکه در چهارچوب پروتکل همکاری های فنی و اقتصادی بین دولتین ایران و شوروی سابق، احداث کارخانه ذوب آهن مورد توافق قرار گرفت و موافقت نامه ای به امضاء رسید که در 23 دی ماه 1344 به تصویب مجلس رسید. یکی از اصول این توافق نامه همکاری دولت شوروی در زمینه احداث کارخانه ذوب آهن در ایران بود.

 

بر همین اساس شرکت ملی ذوب آهن ایران قراردادی با موسسه ( تیاژپروم اکسپورت شوروی ) برای تهیه طرح و تجهیزات لازم کارخانه و تجهیز معادن سنگ آهن و زغال سنگ و سنگ آهک منعقد کرد.

 

کارشناسان شوروی با توجه به محدودیت منابع مالی و مواد اولیه خصوصاً ذخایر شناخته شده زغال سنگ، ظرفیت کارخانه را در فاز اول 550 هزار تن فولاد در سال تعیین کردند که مورد موافقت قرار گرفت.

 

متعاقباً کارشناسان ایرانی و شوروی اطراف شهر اصفهان را از نظر استحکام طبقات زمین، موقعیت محل از نظر زلزله، تامین آب، انرژی الکتریکی، مواد اولیه، خطوط ارتباطی، عوامل فنی، اقتصادی اجتماعی مورد بررسی قرار دادند. در نتیجه مطالعات آنها دشت طبس واقع در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان برای احداث کارخانه مناسب تشخیص داده شده و قطعیت یافت.

 

کارهای اجرایی احداث ساختمان واحدهای مختلف کارخانه از سال 1346 آغاز و با ایجاد کارگاه های کک سازی، اگلومراسیون و کوره بلند شماره 1 در نیمه اول دی ماه 1350 ، بهره برداری از مجتمع با تولید چدن آغاز شد و تولید محصولات فولادی نیز با راه اندازی بخش فولاد سازی و مهندسی نورد در دی ماه 1351 با ظرفیت 550 هزار تن در سال شروع شد.

 

متعاقب آن در سال 1351 کارهای ساختمانی و اجرایی طرح توسعه برای رسیدن به ظرفیت 000/900 /1 تن فولاد در سال با احداث کوره بلند شماره 2 و توسعه بخش های مختلف آگلومراسیون، کک سازی، فولاد سازی، نورد و .... شروع گردید. و عملیات ساختمانی کمپلکس چدن در سال 1357 به اتمام رسید. لیکن به دلیل اشکالات موجود در طراحی ماشین های ریخته گری مداوم روسی، فولادسازی به عنوان گلوگاه و محدود کننده تولید بود که درهمین رابطه از سال 1367 نصب دو دستگاه ریخته گری مدرن از کشور ایتالیا شروع و در سال 1369 بهره برداری کامل از کمپلکس فولاد تا مرز ظرفیت اسمی انجام پذیرفت.

 

اگرچه در دوران جنگ تحمیلی در ذوب آهن نیز همچون دیگر صنایع روند رسیدن به اهداف طرح توسعه درد حد مطلوب نبود ولی پس از اتمام جنگ این کارخانه با به کارگیری امکانات خود توانست به مرز تولید 000/000/2 تن یعنی بیش از ظرفیت نصب شده تجهیزات خود برسد. در ادامه به دنبال مطالعات انجام شده، اجرای بازسازی جامع و همه جانبه در دستور کار کارخانه قرار گرفت و با تکیه به توانمندی های موجود در نیروهای متخصص سعی شد ضمن استفاده از ظرفیت بازسازی با کمترین هزینه و اتلاف وقت اقدام به افزایش ظرفیت تولید واحدها نموده، تنوع محصولات را اضافه کرده و همچنین کیفیت آنها را بهبود بخشید.

 

پیرو بررسی و مطالعات انجام شده و با هدف متوازن نمودن ظرفیت تولید واحدهای مختلف کارخانه اجرای طرح توازن کارخانه در دست اقدام می باشد.

لینک به دیدگاه

شرکت فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگترين مجتمع صنعتي کشور جمهوري اسلامي ايران در 75 کيلومتري جنوب غربي اصفهان در زميني به وسعت 35 کيلومتر مربع ( 17 کيلومتر مربع سالن توليد ) استقرار يافته است که داراي ظرفيت توليد 5 ميليون تن انواع محصولات فولادي تخت گرم و سرد نورديده ، قلع اندود ، گالوانيزه و رنگي از ضخامت 18/0 تا 16 ميليمتر مي باشد .

 

پودر سنگ آهن مورد نياز از معادن گل گهر و چادر ملو تأمين مي شود و بوسيله راه آهن به واحد انباشت و برداشت شرکت فولاد مبارکه اصفهان حمل مي گردد . پودر سنگ آهن انباشت شده در واحد گندله سازي تبديل به گندله شده و در احياء مستقيم به آهن اسفنجي تبديل مي گردد و سپس در کوره هاي قوس الکتريکي واحد فولاد سازي ذوب مي شود .

 

فولاد مذاب جهت تبديل به تختال ( اسلب ) به ماشينهاي ريخته گري مداوم منتقل مي گردد . تختال ، خنک و پرداخت شده و بعد از پيشگرم شدن در واحد نورد گرم ، نورد شده و سپس به واحد تکميل نورد گرم و يا به واحد اسيد شوئي مي رود و سپس براي کاهش ضخامت به واحد نورد سرد ارسال مي گردد .

 

همچنين بخشي از محصولات سرد نورديده به واحدهاي قلع اندود ، گالوانيزه و رنگي ارسال مي گردد .

 

شرکت سیمان سپاهان

شرکت سیمان سپاهان در تاریخ 15/11/1348به منظور تولید سیمان با احداث دو خط تولید به ظرفیت هر خط 3300 تن کلینکر در روز تأسیس و در تاریخ 29/1/1350 تحت شماره 14617 در اداره ثبت شرکتهای صنعتی تهران به ثبت رسیده است . خط اول تولید کارخانه در تیر ماه سال 1358 و خط دوم در آبانماه سال 1360 به بهره برداری رسیده است . با توجه به کمبود سیمان در کشور در سالهای گذشته که از عوامل مهم وقفه در طرحهای عمرانی در کشور است ، شرکت سیمان سپاهان مطالعات خود راجهت احداث یک خط تولید جدید باظرفیت 3300 تن کلینکر در روز در زمینی به مساحت تقریبی یکصد هزار متر مربع آغاز نمود.

 

در این پروژه حدود 2160 تن تجهیزات مکانیکی و برقی خارجی خریداری 6997 تن نیز توسط شرکتهای ایرانی ساخته شده است . عملیات نصب تجهیزات مکانیکی در خرداد ماه سال 85 آغاز و نصب تجهیزات مکانیکی فاز 1 و 2 تا اواخر اسفندماه 86 تکمیل گردید .

 

همزمان با نصب تجهیزات مکانیکی فعالیتهای نصب تجهیزات برقی نیز از تیر ماه 86 آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه 87 پایان یافت و به حول و قوه الهی خط سوم تولید این شرکت در هفتم خرداد ماه سال 87 به دست وزیر محترم صنایع و معادن افتتاح و بهره برداری از آن آغاز شد .

 

ظرفیت اسمی سالانه کارخانه معادل 4/2 میلیون تن سیمان می باشد که بابهره برداری از خط سوم تولید ، ظرفیت تولید این شرکت به میزان 4 میلیون تن سیمان در سال افزایش یافت . وجود معدن مارل (خاک رس ) با چهار واریانت با ذخیره قابل استفاده تا 150 سال آینده .

 

همچنین وجود معدن آهک با خلوص 94% در جوار کارخانه و نزدیکی به نیروگاه و پالایشگاه و رودخانه زاینده رود مجموعا ً شرایط مناسبی است که کارخانه سیمان سپاهان از آن برخوردار است .

 

سیمان سپاهان علاوه بر تولید سیمان پرتلند تیپ یک (کلاس 425-1) تحقیقات ارزشمندی در زمینه تولید سیمان پرتلند سرباره ای ضد سولفات داشته است و در حال حاضر این سیمان بر اساس استانداردهای ملی ایران (3517 - isiri) و جهان (en 197-1 و astm) تولید می شود .

 

خوشبختانه این سیمان عملکرد بسیار خوبی در مناطق ساحلی و سازه های دریائی داشته است و به دلیل مقاومتخوبی که در مقابل یون کلر (علاوه بر سولفاتها ) دارد ، برتری قابل توجهی نسبت به سیمان های تیپ 2 و 5 دارا می باشد .

 

ضمن آنکه در ادامه فعالیتهای تحقیقات کاربردی ، شرکت سیمان سپاهان موفق به ساخت و تولید سیمان پرتلند تیپ 2 و 5 با بلاترین کیفیت نیز شده است . شرکت سیمان سپاهان در راستای نیل به اهداف کیفی زیست محیطی ، ایمنی و بهداشت اقدام به استقرار سیستم مدیریت یکپارچه نموده است بر همین اساس الزامات استانداردهای 1999 : 18001 ohsas و 2004 : 14001 iso و 2000 : 9001 iso نموده و بر همین اساس با اعلام خط مشی مشترک خود و در راستای جلب رضایت مشتریان ، به روز آوری الزامات قانونی و مقررات لازم الاجرای ملی ، منطقه ای و بین المللی ، تعهد به بهبود مستمر با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده سازمان ، کاهش و کنترل آلاینده های زیست محیطی و ایمن سازی محیط کار ، ارتباط و جوابگوئی به نظریات و پیشنهادهای طرفهای ذینفع در رابطه با مسائل کیفی ، زیست محیطی ، ایمنی و بهداشت مرتبط با محصولات ، خدمات و فعالیتهای شرکت قرار داده و جهت دستیابی به برنامه های خود تلاش می نماید .

لینک به دیدگاه

آبشار شاه لولاک

 

44o4nxgw80.jpg

 

آبشار شاه‌لولاک در 32 درجه، 17 دقیقه، 56 ثانیه شمالی و 51 درجه، 9دقیقه و 10 ثانیه شرقی قرار دارد. این آبشار در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر چرمهین قرار دارد. راه دسترسی آن منحصرا از شهر چرمهین می‌گذرد. بدینگونه در جاده اصفهان به شهرکرد در محل چهار راه شهر باغ بهادران باید به سمت چپ تا چرمهین، و از راه جاده کمربندی تا میدان شهرداری چرمهین و از آنجا در بلوار آبشار تا آبشار شاه‌لولاک برویم.

 

ارتفاع آبشار شاه‌لولاک هفتاد متر است. در بهار شعبه‌ای دیگر از آبشار شاه‌لولاک شروع به جریان می‌کند که ارتفاع آن نزدیک به نود متر است و آبی خروشان و فصلی دارد و نزد مردم محلی به آبشار هولوکی معروف است .در اطراف آبشار تعداد زیادی آب چکان نیز دیده می‌شود. منحصر بفرد بودن آبشار شاه‌لولاک ازاین جهت است که بصورت چشمه پر آب و خروشان از قلب دیواره مرتفع کوه با شیب منفی سرچشمه می‌گیرد در حالی که اغلب آبشارهای ایران بصورت جوی روان از روی سطح سرازیر می‌گردند. آبشار شاه‌لولاک در کوهی به همین نام از سسلسله کوههای رخ در زاگرس مرکزی واقع شده‌است و ارتفاع کوه از سطح آبهای آزاد دوهزار و هفتصد و پنجاه متر است.

 

میزان آبدهی آبشار شاه‌لولاک در طول سال متفاوت است ولی آبشار دائمی است. در زمستان کاملا یخ می‌زند و قندیلهای زیبا و قطور یخ به ارتفاع هفتاد متر تشکیل می‌دهد.

 

آب آبشار در قسمتی که نزد مردم محلی به حوض معروف است روی زمین آرام می‌گیرد. بقایای حوض قدیمی به صورت تخته سنگهای بزرگ و حجاری شده مشهود است و بر بدنه یکی از سنگها کتیبه ای به زبان فارسی از این قرار حک شده‌است:"این حوض گرانمایه را برای آسایش زوار و...".

 

آبشار شاه‌لولاک از روی قندیل‌های عظیم آهکی پوشیده از خزه پایین می‌ریزد. با توجه به ارتفاع زیاد آبشار، آب هنگام ریزش با هوا مخلوط شده و در برخورد با قندیل‌ها به صورت قطرات بارانی و شبنمی ریز به زمین پاشیده می‌شود. در پایین آبشار شاه‌لولاک مجموعه تفریحی و ورزشی دایر است که دوستداران طبیعت، گردشگران، سنگنوردان و کوهپیمایان از آن استفاده می‌کنند.

 

نام شاه لولاک از قسمتی از حدیث قدسی " لولاک لما خلقت الافلاک" برگرفته شده‌است. به گفته علمای دینی در این حدیث خداوند به حضرت محمد(ص) می‌گوید که "اگر به خاطر تو نبود آسمانها و زمین را نمی‌آفریدم". نامهای دیگر این آبشار نزد مردم محلی شاهلورا، شاهلوران، شالورا می‌باشد.

 

چهل دختران حفره‌ای سنگی است در زیر آبشار هولوکی به شکل غاری کوچک، در آن چشمه دائمی هست و درختی در آن روییده‌است. بر اساس داستان محلی چهل دختر معصوم از ترس جان خود به این مکان پناه آوردند و در آن از صاحب لولاک دعای عاجزانه کردند که جانشان را از خطر محفوظ دارد، بدان وسیله کوه آنها را در بر گرفت و از آن پس آن مکان بسیار محترم و مقدس شمرده می‌شود. از شهرهای اطراف بسیار دختران دم بخت و یا زنان نازا که در این محل نیت و نذر و دخیل و نشانه بسته‌اند و بسیار به حاجات خود رسیده‌اند.

 

آبشار شاه‌لولاک در گذشته نزد مجاوران آن بسیار مقدس و محترم بوده‌است. آبشار بصورت خاص وحتی درختان طاق اطراف آن، مقدس و صاحب اعجاز و موثر در رفع مشکلات و

درمان بیماریها محسوب می‌شد. مردم محلی به آفریننده شاه‌لولاک سوگند یاد می‌کردند و نذر و نیاز، دخیل بستن به درختان و روشن کردن شمع در چهل دختران مرسوم بود. قطع درختان، پایمال کردن بوته‌ها وآلوده کردن آب گناهی بزرگ بوده و مرتکب آن مشمول غضب خالق شاه‌لولاک قرار می‌گرفت، حتی بیم آن می‌رفت که چوب قطع شده از درختان شاه‌لولاک در خانه فرد به ماری خشمگین تبدیل شود یا کوه بر سر کسی که نوشیدنی حرام بنوشد سنگ بریزد. این اعتقادات صاف و بی پیرایه مردم سالها حافظ زیبائیها و دوام شکوه و عظمت شاه لولاک و پاسداشت طبیعت بی نظیر آن بوده‌است.

 

مراسم آئینی شالورا جاری که پس از گذشت هفتاد روز از عید نوروز و هر ساله در روز هشتم خرداد و همزمان با شروع شدن دوره گرما انجام می‌شد از فراگیرترین مراسمی بود که به تقدس ونقش آفرینی این مجموعه بی بدیل کمک می‌نمود. برای اجرای این آئین هرساله در روز شصت ونهم سال توسط دشتبان محل جار می‌شد و فرارسیدن موعد مراسم به اطلاع عموم می‌رسید. هرکس به فراخور بضاعت خود، خورش یک یا چند روز خود و اهل و عیال را مهیا می‌نمود، هر تیره و تباری قسمتی از حوزه کنار آبشار را برای اسکان واطراق خود وفامیل با عنوان یورت آماده نموده بود. (کلمه یورت (یا یورد) در زبان مغولی به محل اطراق وسکونت (تابستانی) اطلاق می‌گردد. اسکان هر طایفه صرفا در یورت فامیلی انجام می‌شد و هرگز هیچ یورتی خالی نمی‌ماند چرا که اجرای مراسم شالوراجاری واجب و برگزاری هر چه آبرومندانه آن افتخار فامیل محسوب می‌شد. شروع مراسم از طلوع هفتادمین روز بعد از نوروز و پایان آن با شرکت خانمها در آئین دیدار از سنگی منحصر بفرد که نقشی خاص بر آن دیده می‌شد، انجام می‌گرفت0 در واپسین ساعات روز بازگشت مردم به شهر آغاز می‌شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...