رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تاريخچه طرح

معادن سنگ آهن سنگان برای اولين بار و در حدود ۶۰۰ سال پيش با عنوان معادن سنگ آهن خواف در كتاب نزهت القلوب حمدالله مستوفی معرفی گرديد. عمليات اكتشافات اوليه آن حد فاصل سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۸ شمسی توسط بخش خصوصی انجام شد و در ادامه از نيمه دوم سال ۱۳۶۲ شناخت پارامترهای كيفی وكمی اين كانسار توسط كارشناسان و نيروهای متخصص شركت ملی فولاد ايران شروع شد. بر اساس نتايج حاصله تصميم گرفته شد که مطالعـات تكميـلی اكتشـاف و انجـام آزمايشـات معدنی و فرآوری، مطالعات امكان سنجی، بررسی چرخه توليد، تعيين ظرفيت بهينه، فاز بندی توليد، تعيين محصـول نهايی، آزمايشــات فنی و اقتصـادی با بهـره گيری از آخـرين تكنولوژی روز دنی و استفـاده از توانمـنديهای سـخت افزاری و نرم افزاری، به معروفترين شركت تحقيقاتی سنگ آهن در جهان (شركت bhp استرالی) سپرده شود. در ادامه شركت های ايريتک ايران، سايمونز كانادا و بيتمن آفريقای جنوبی نيز در غالب کنسرسيوم sbi و با درنظر گرفتن جنبه های زمين شناسی، ذخاير معدنی و استخراج و فرآوری كانسنگ برای توليد كنسانتره آهن با عيار بالا، در مطالعات و تحقيقات مربوط به معادن سنگ آهن سنگان فعاليت نمودند.

نتايج مطالعات انجام شده حاکی از آن است که ابعاد تقريبی كانسار سنگان در حدود ۸×۲۶ كيلومتر مربع بوده و از سه ناحيه معدنی شــرقی، مــركزی و غـربی تشكيل شده است و ذخيره زمين شناسی آن در حدود ۲/ ۱ ميليارد تن تخمين زده می شود. بيشترين ميزان ذخاير سنگ آهن به ناحيه معـدنی غربی تعــلق داشته که خود به پنج آنومالي, a´ c,b,a شمــالی و c جنوبی تقسيم می گردد. در نهايت پس از بررسی گزينه های مختلف توسط شركت‌های داخلی و خارجی، توليد ساليانه ۳/۱ ميليون تن گندله در فاز اول با اولويت قراردادن حداكثر استفاده از امكانات و توانمنديهای ساخت داخل كشور و كاهش سرمايه گذاری ارزی، مورد بررسی قرار گرفت كه پس از عقد قرارداد با يك كنسرسيوم توسعه نيرو ايران و دانيلی ايتالی، شروع احداث كارخانه های توليد كنسانتره و گندله آهن در اينده نزديك ميسر مي‌گردد. از طرف ديگر مطالعات تفصيلی و تكميلی جهت توليد ساليانه ۶/۲ ميليون تن گندله در فاز دوم انجام و به پيان رسيده است که عمليات اجرايی اين فاز در راستای تحقق برنامه چهارم توسعه از سال ۱۳۸۷ و بمدت دو سال پيش بينی ميگردد.

همچنين با توجه به برنامه ريزی كلان سازمان توسعه و تبع آن شركت ملی فولاد ايران جهت توليد ۲۵ ميليون تن فولاد در سال و نياز به استفاده از منابع غنی و دست نخورده، پيش بينی توليد ۴/۷ ميليون تن گندله آهن و ٣/٠ ميليون تن سنگ آهن دانه بندی شده با ابعاد ٢٥-١٠ و ١٠-٠ ميلی متر برای معادن سنگ آهن سنگان در نظر گرفته شده است كه از اين بابت در بين تمامی معادن بيشترين سهم توليد به اين معدن اختصاص داده شده است که در اين راستا انجام مطالعات تفصيلی و تكميلی بر روی نواحی مركزی و شرقی) با موافـقت سازمان مديريت و برنامه ريزی كشور آغاز شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...