رفتن به مطلب

انواع روشهاي ليچينگ


setiya

ارسال های توصیه شده

1- ليچينگ درجا:

اين روش به درجا و معدنکاري انحلال نيز موسوم است. در اين روش به علت کم عيار بودن کانه و عدم توجيه اقتصادي براي استخراج آن، کانه در محل و در طول مدت زمان طولاني ليچ مي شود. با توجه به موقعيتهاي بدست آمده اخيراً، اين روش براي کانه هاي با عيار بالا نيز بکار گرفته مي شود. ليچينگ درجا براي استخراج نمکهاي محلول از ذخائر زير زميني مانند پتاس, کلريد سديم, سولفات سديم و کربنات سديم (ترونا) و همچنين کانه هاي اورانيوم و مس به کارگرفته مي شود.

 

2- ليچينگ توده اي:

در اين روش ابتدا سطح زمين را از گياهان پاک کرده و باشيب ملايمي آن را کوبيده و مسطح ميکنند. سطح صاف شده ابتدا توسط صفحه پلاستيکي و بعد با لايه اي از آسفالت پوشيده مي شود. سپس در محل آماده شده توده اي از سنگ خرد شده معدن به ارتفاع 15-10 متر ريخته مي شود. وزن ماده ممکن است 200-100 هزارتن باشد. سپس عامل ليچينگ از بالاي توده به صورت روش روي تل ريخته و توسط جوي کوچکي که در انتهاي شيب زمين تعبيه شده است جمع آوري مي گردد. وقتي ماده معدني بطور کامل ليچ شد يا توده بجا مانده رها مي شود و يا بعد از تخليه، آن محل براي ليچينگ مواد معدني جديد مورد استفاده مجدد قرار مي گيرد. مشکلات اصلي در عمليات ليچينگ توده اي مسدود شدن مجاري حرکت عامل ليچينگ از بالا به کف توده توسط رس هاي ريزدانه و هيدورکسيد يا سولفات باز يک فريک، اتلاف عامل ليچينگ به دليل تبخير و نشست محلول از کف توده سنگ و کانالهاي مربوط مي باشد

 

3- ليچينگ ستوني :

در اين حالت مواد مورد استفاده متخلخل و داراي ابعاد ماسه اي مي باشد, بطوريکه امکان توده کردن آنها در حجم زياد امکان پذير نيست. وضعيت آرايش دانه بندي مواد فاکتور مهمي در نفوذ حلال در توده مي باشد که از بعد دانه ها نيز اهميت بيشتري دارد. چنانچه دانه ها هم اندازه نباشند, ذرات درشت قرار گرفته و موجب مسدود شدن کانال و کندي استخراج مواد مي شود. اين روش براي مواد حاوي ذرات نرمه زياد, مناسب نمي باشد.

 

4- ليچينگ به کمک همزن :

در اين روش, عامل ليچينگ به ماده معدني خام پودر شده اضافه مي شود و پالپ حاصل نيز در تانکهاي مخصوص هم زده مي شود تا از ته نشين شدن مخلوط جلوگيري شده و فرآيند ليچينگ در کوتاهترين زمان به اتمام برسد. اين روش عموماً تحت شرايط ذيل استفاده مي شود :

- ماده معدني داراي عيار متوسط تا بالا باشد.

- کانه مفيد ريزدانه بوده و در سنگ ميزبان بطور پراکنده پخش شده باشد, بطوريکه خرد کردن و پودر کردن کانه جهت افزايش سطح مخصوص و در تماس قرار دادن با عامل ليچينگ ضروري باشد.

- فاز موجود به سختي حل شود و هم زدن شديد پالپ براي افزايش سرعت انحلال ضروري باشد.

تجهيزات مورد استفاده متعدد و گران قيمت بوده و هدف اصلي در آنها افزايش بازيابي فلز از عمليات مي باشد. ليچينگ ممکن است در شرايط متوسط و با استفاده از اسيد رقيق و دماي محيط صورت پذيرد. و يا در شرايط شديد با استفاده از محلول غليظ (اسيد و باز) و در فشار و دماي بالا باشد.

 

 

Copyright © 2008,

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
all right reserved

کلیه ی مطالب این وبلاگ محفوظ میباشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...