رفتن به مطلب

بررسی سونی اریکسون Xperia ARC


ارسال های توصیه شده

از ویژگی‌های سونی اریکسون Xperia ARC : که یک Touch Screen BarPhone می‌باشد، یا گوشی صفحه لمسی با ظاهری استوانه‌ای شکل و عرض نسبتا باریک. به دلیل عرض کم، برخلاف گوشی‌های 4.3 اینچی HTC به راحتی در کف دست جای می‌گیرد. ابعاد آن 8.7 × 63 × 125 میلی‌متر و وزن این گوشی 117 گرم می‌باشد. نمایشگر 4.2 اینچی از نوع لمسی TFT Capacitive می‌باشد که البته AMOLED نیست. همچنین رزولوشن زیاد و بسیار خوب 480 × 854 پیکسل را نیز ارایه می‌کند. همانطور که گفتیم از پردازنده‌ی قدرتمند 1GHz و نسخه‌ی کاملا جدید سیستم عامل Android 2.3 یا همان "نان زنجبیلی!" (GingerBread) بهره می‌برد. در حال حاضر این یکی از حرفه‌ای‌ترین سیستم عامل‌های موجود در بازار می‌باشد. دارای 512 مگابایت حافظه‌ی رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ی MicroSD تا 32 گیگابایت می‌باشد. دوربین 8 مگاپیکسلی هم از امکانات بسیار خوبی چون فوکوس خودکار (Auto Focus)، فوکوس لمسی (Touch Focus)، تشخیص چهره و توانایی ضبط ویدیویی 720p HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه بهره می‌برد. این را هم بگوییم که سطح بدنه‌ی این گوشی ضد خش می‌باشد و از انواع دیگر امکانات رایج برای یک گوشی در چنین سطحی برخوردار است.

wktkibbncbwfpbv5khnz.jpg

 

خوب این طور ادامه می‌دهیم که عدم توانایی در عملکرد Multi Touch و نیز حافظه‌ی رم کمتر نسبت به دیگر رقبا در بازار، از جمله‌ی عواملی بودند که باعث شدند Sony Ericsson Xperia X10 خیلی زودتر از حد انتظار از دیگر رقبای خود عقب بیفتد. اکنون در Sony Ericsson Xperia ARC نه تنها آن عیب‌ها برطرف شده‌اند، بلکه از فن‌آوری جدید Bravia Engine برای نمایش با کیفیت‌تر تصاویر و عکس‌ها نیز بهره می‌برد. از نظر آرگونومی نیز تصحیحات بسیاری در این گوشی صورت گرفته است تا به صورتی بهتر در کف دست جای گیرد. در ضمن سونی‌اریکسون ARC به پورت Mini HDMI برای اتصال به HDTV نیز مجهز می‌باشد.

 

Xperia Arc با ابعاد 125 x 63 x 8.7 میلی‌متر همانقدر بزرگ جسته است که از یک گوشی 4.2 اینچی انتظار می‌رود. این را هم بگوییم که قطر 8.7 میلی‌متر مربوط به قسمت مرکزی آن می‌شود که لاغرتر است و چون این گوشی قوس‌دار ساخته شده در ضخیم‌ترین مکان تنها 10 میلی‌متر قطر ضخامت دارد. با این حال هنوز هم از بسیاری گوشی‌های تلفن همراه باریک‌تر می‌باشد و احساس کاملا مدرنی را به شما القاء می‌کند. این گوشی با وزن 117 گرم حقیقتا دستگاه سبک وزنی می‌باشد. با چنین ابعادی انتظار وزن سنگین‌تری داشتیم ولی اگر از جمله‌ی افرادی هستید که گوشی‌های سبک‌تر را بیشتر دوست دارند، برای شما بسیار مناسب است. در ضمن گوشی Samsung Galaxy S نیز وزنی در همین حدود دارد که البته طرفداران بسیار زیادی را هم پیدا کرده است. سونی اریکسون Xperia X10 گوشی زشتی نبود ولی در کنار Xperia Arc گویی کمی دمده به نظر می‌رسد. بدنه‌ی باریک‌تر و پلاستیک‌های براق‌تر به همراه رنگ آمیزی زیباتری که دارد، از نظر ظاهری به ARC برتری محسوسی نسبتا به X10 داده است. البته نقاط ضعفی هم وجود دارد. برای مثال پلاستیک براق سطح آن کاملا مستعد جذب اثر انگشت می‌باشد و در ساخت بدنه نیز در هیچ کجا از فلز استفاده نشده ولی در کل تاثیری که بدنه‌ی پلاستیکی بر روی ما گذاشت کاملا مثبت بود.

 

قسمت جلوی این دستگاه تقریبا توسط نمایشگر بزرگ 4.2 اینچی 16 میلیون رنگ LCD FWVGA با رزولوشن 850X480 پیکسل در بر گرفته شده است. فن‌آوری لمسی آن از نوع Capacitive می‌باشد، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که مشکل خاصی با حساسیت نمایشگر لمسی نخواهید داشت در ضمن این نمایشگر از نوع Multi Touch نیز می‌باشد. نکته‌ی جلب توجه کننده درباره‌ی نمایشگر این گوشی، فن‌آوری Bravia Mobile Engine سونی می‌باشد که با افزایش شارپنس و کنتراست، کیفیت تصاویر به نمایش در آمده را افزایش می‌دهد. در عمل هم متوجه شدیم که عملکرد بسیار خوبی دارد و فقط یک ویژگی تبلیغاتی نیست. این را هم باید در نظر داشته باشید که این ویژگی فقط برای نمایش عکس و ویدیو کاربرد دارد. در حقیقت اگر از زاویه‌ی مناسب به این نمایشگر نگاه کنید یکی از بهترین نمایشگرهای موبایل موجود در بازار می‌باشد. رنگ‌های قرمز و سبز این نمایشگر، از نمایشگر Retina Display گوشی iPhone 4G طراوت بیشتری دارند. ممکن است حتی این نمایشگر را به نمایشگرهای Super AMOLED سامسونگ ترجیح بدهید. (هرچند به نظر ما نمایشگرهای ClearBlack نوکیا عملکرد بهتری دارند)

 

البته نمایشگر LCD کنتراست به خوبی نمایشگرهای AMOLED را ارایه نمی‌کند، با این وجود سونی اریکسون نمایشگر بسیار خوبی را ساخته است. مشکل این نمایشگر را می‌توان در دید از زاویه دانست. مزیت‌هایی که درباره‌ی این نمایشگر، نسبت به نمایشگرهای دیگر در هنگام تماشای آن از زاویه گفتیم، وقتی که کمی زاویه را تغییر می‌دهیم همگی از بین می‌روند! از زاویه‌ی تندتر متون همچنان قابل خواندن هستند ولی کنتراست به شدت کاهش می‌یابد و رنگ‌ها نیز به هم می‌ریزند. این اثری نامطلوب است که شما امکان ندارد بر روی نمایشگر IPS Matrix گوشی iPhone 4G یا نمایشگرهای Super AMOLED و ClearBlack ببینید. در کل باید گفت که نمایشگر نسبت به Xperia X10 بهبود فراوانی داشته است.

 

در قسمت زیرین نمایشگر، همان سه کلیدی را می‌یابیم که بر روی Xperia X10 هم مشاهده کرده بودیم. این کلیدها شامل Back, Home, Menu هستند. این کلیدها همگی عریض و باریک هستند. در قسمت بالای نمایشگر، سنسور Proximity برای خاموش کردن خودکار نمایشگر به هنگام نزدیک کردن آن به صورت و گوشی مشاهده می‌شوند. سنسور نور محیطی نیز وجود دارد که نور نمایشگر را با توجه به نور محیط تنظیم می‌کند. در قسمت سمت چپ دستگاه پورت Auto Jack 3.5 میلی‌متری وجود دارد که هیچ کاور محافظ لاستیکی بر روی آن قرار داده نشده است. در قسمت بالای دستگاه نیز دکمه‌ی پاور و Micro HDMI قرار دارند. با وجود اینکه دکمه‌ی پاور بسیار کوچک است ولی کمی بیرون زده از بدنه ساخته شده تا کار کردن با آن ساده باشد. کابل HDMI نیز در جعبه‌ی این گوشی وجود ندارد و باید به صورت جداگانه خریداری شود. در قسمت سمت راست پورت Micro USB که باز هم فاقد کاور محافظ می‌باشد، Rocker کوچک کنترل صدا یا Volume و دکمه‌ی بسیار کوچک دوربین عکاسی وجود دارد. ترجیح می‌دادیم که در این قسمت دکمه‌های بزرگتری وجود می‌داشت ولی این هم بسیار خوب است چرا که بعضی از گوشی‌های هم رده مانند iPhone 4, HTC Desire HD, Samsung Galaxy S اصلا آن دکمه را هم ندارند.

u72bw6zriw892wuakq6.jpg

لینک به دیدگاه

ادامه:

چیزی که ما بیشتر درباره‌ی آن نگرانیم، قرارگیری نامناسب لنز دوربین در قسمت پشت دستگاه می‌باشد. لنز دوربین خیلی به گوشه نزدیک است و احتمال دارد که بوسیله‌ی انگشت پوشانده شود. با بازکردن درب پشتی قسمت‌هایی که مشاهده می‌کنیم شامل شیار کارت حافظه، شیار SIM Card و سوراخ میکروفن دوم می‌شوند که این میکروفون دوم برای Noise Cancellation یا از بین بردن نویز پس زمینه به کار می‌آید. ظرفیت باتری 1500mAh می‌باشد که شرکت ادعا می‌کند به مدت 430 ساعت زمان Standby و 7 ساعت زمان مکالمه شارژدهی می‌کند. در عمل و تحت عملکرد عادی نیز باتری به مدت سه روز برای ما شارژدهی داشت. در کل باید گفت که آرگونومی و در دست‌گیری سونی اریکسون Xperia Arc بسیار خوب است. گوشی بزرگ و راحت است و اگر جایگیری نامناسب لنز دوربین و دکمه‌ی کوچک آن نبود، تقریبا طراحی بی‌نقصی داشت.

pgju0wl14t7f9rgzvrdo.jpg

 

دو تغییر اساسی در نرم‌افزارهای این گوشی نسبت به گوشی‌های قبلی سونی اریکسون رخ داده است. یکی به کارگیری سیستم عامل نسخه‌ی 2.3، Android بوده است و دیگری خلاص شدن از دست واسط کاربری MediaScape! می‌باشد. سیستم‌عامل جدید API‌های جدید زیادی را به ارمغان آورده و قابلیت‌های پلتفرم Gaming دستگاه را نیز افزایش داده است ولی اجزای واسط کاربری تغییرات چشم‌گیری نداشته‌اند. یک ویژگی که ما بسیار به آن علاقه‌مند شدیم Overview Mode می‌باشد که در این گوشی ارایه شده. با عمل Pinch Zoom می‌توانید وارد هرکدام از 5 قاب Home Screen شوید و صفحه‌ی جدید با اثر انتقالی بسیار زیبایی باز می‌شود. ویجت‌ها نیز به نوبه‌ی خود به آن صفحه منتقل می‌شوند. کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط دوربین 8 مگاپیکسلی بسیار خوب است. هرچند که کیفیت آن به پای Nokia N8 نمی‌رسد ولی به نظر ما می‌توان مدال نقره را به خود اختصاص دهد. برای جمع‌بندی باید گفت که Sony Ericsson Xperia Arc گوشی بسیار عالی با طراحی و آرگونومی بسیار خوب می‌باشد که از نظر امکانات سخت‌افزاری و قدرت عملکرد نیز یک گوشی کاملا High End می‌باشد.

قیمت:جدیدا وارد بازار شده

نقاط قوت:

طراحی زیبا و خوش دست بودنش

امکانات سخت افزاری قدرتمند

سیستم عامل Android 2.3

نقاط ضعف:

کاهش کیفیت نمایشگر به هنگام دید از زاویه

دکمه کوچک شاتر و جای گیری نامناسل لنز دوربین

oq0anxst0k5iq5mbjqvm.jpg

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...