رفتن به مطلب

ساختماني بدون دي‌اكسيد كربن


ارسال های توصیه شده

دانشمندان دانشگاه دانمارك با همكاري معماران، ساختماني براساس استفاده حداكثري از انرژي‌هاي سازگار با طبيعت طراحي كرده‌اندو نامش را هم «خانة روشن سبز» (Green Lighthouse) گذاشته‌اند. ساختن اين بناي استوانه‌اي شكل كمتر از يك سال طول كشيده است.

در اين خانه از برق خبري نيست؛ در عوض براي اين كه انرژي وسايل به كاررفته در آن تأمين شود، سلول‌هاي خورشيدي فراواني در سقف كار گذاشته شده است. سقف هم به منظور دريافت نور بيشتر از خورشيد با شيبي رو به جنوب ساخته شده.

 

پنجره‌هاي اين ساختمان، با همه پنجره‌هايي كه تاكنون ديده‌ايد فرق دارد. اين پنجره‌ها هوشمندند! يعني به سايبان هايي مجهزند كه به نور خورشيد حساس اند و براي تنظيم مقدار گرمايي كه از تابش آفتاب وارد ساختمان مي شود، خودبه خود و به مقدار لازم باز و بسته مي شوند.

منظره اين بنا كه در دانشكده علوم دانشگاه كپنهاگ برپا شده، بسيار ديدني است؛ مخصوصاً در شب‌ها كه نور بسيار زيادي از همه پنجره‌هاي آن به بيرون مي‌تابد، جلوه اين ساختمان بيشتر مي‌شود.

نكته مهم درباره اين ساختمان اين است كه همه اين مزيت هاي به دست آمده ، به دليل شيوه معماري آن است و در آن از وسايل گران‌قيمت با فناوري پيچيده استفاده نشده است.

طراحان اين بنا معتقدند هواي سالم و بدون دي‌اكسيد كربن در ساختمان، براي افرادي كه به بيماري‌هاي تنفسي مانند آسم يا آلرژي مبتلا هستند، بسيار مفيد است.

لینک به دیدگاه
  • 4 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...