رفتن به مطلب

معدن سرب و روي انگوران


ارسال های توصیه شده

موقعیت جغرافیایی

 

معدن سرب و روي انگوران در محدوده استان زنجان و در 135 كيلومتري جنوب غربي شهر زنجان واقع شده است.

اين معـدن در موقعیت 36درجه و 37 دقیقه شمالی و 47 درجه و 24 دقیقه شرقی واقع است.

نزديكترين روستا به معدن روستاي قلعه جوق با جمعيت 200 نفر و نزديكترين شهر به آن دندي با جمعيت دو هزار نفر مي باشد. راه اصلي دسترسي ( زنجان، دندي، معدن ) داراي مسافتي در حدود 120 كيلومتر است.

اختلاف درجه حرارت در شبانه روز و همچنين بين فصول سرد و گرم در محل معدن زياد است. حداقل درجه حرارت ثبت شده در معدن انگوران 22- درجه وحـداكثر آن40+ درجه سانتيگراد بوده است. ميزان بارش ساليانه معدن بطور متوسط 340 ميليمتر گزارش شده است . ميانگين رطوبت در فصل سرد 60 درصد و در فصل گرم 40 درصد اسـت. بطـور كلي فصل هاي بهار و پائيـز در منطقه نسبتاً كـوتاه بوده و گذر فصلهاي زمستان به تابستان و بالعكس نسبتا سريع مي باشد .

معدن انگوران در ناحيه اي كوهستاني و در ارتفاع متوسط محلي2950 متري قرار گرفته است.

لینک به دیدگاه

تاريخچه معدن انگوران

 

معدنكاري در معدن انگوران به صدها سال پيش باز مي گردد . زماني كه گالن را استخراج كرده و براي تهيه لوازم آرايش با روشهاي سنتي فرآوري ميكردند. اما از فعاليتهاي استخراجي اين معدن در گذشته دور نظير ساير معادن ايران اطلاعات چنداني در دست نيست .

اولين پروانه بهره برداري معدن انگوران در سال 1301 صادر گرديد ، اما بنا به مقتضیات زمان در همان سال پروانه بهره برداري معدن موقتاً لغو شدو بدين ترتيب فعاليت معدن تا سال 1324 متوقف گرديد. در این سال 1324 اين معـدن از طريق مزايده براي مدت 10 سال به آقاي صفاري واگذار شد ودر ادامه معدن به شركت اتحاد سرب و روي انگوران واگذار شد. با واگذاري معدن به شركت اتحاد سرب و روي انگوران، فعاليتهاي معدنكاري بصورت ابتدائي و غير مكانيزه آغاز گرديد. در تاريخ 28/10/1332 شــركت مزبـور باستنـاد مـاده 35 آئين نـامه معـادن موفـق به اخـذ پروانـه بهره برداري به مدت 15 سال شد . در تاريخ 23/8/1345 شركت اتحاد سرب و روي انگوران، معدن را به شركت سهامي انگوران واگذار كرد.

در سال 1348 معدن انگوران در اختيار شركت كالسيمين قرار گرفت. اين شركت بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، در سال 1359، مصادره و ملي اعلام شد. بهرحال شركت كالسيمين تا اوايل سال 1377 از معدن بهره برداري مي كرد.

در ابتداي سال 1377 بهره برداري از معدن انگوران به شركت سهامي كل معادن ايران واگذار شد. در اواسط همين سال شركت سهامي كل معادن ايران بهره برداري از معدن را به شركت توسعه معادن روي ايران (سهامي عام) واگذار نمود .

در سال 1381 شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران ، كه جايگزين شركت كل معادن ايران شده و دارنده پروانه بهره برداري از معدن است ، با برگزاري مزايده ، پيمان استخراج از معدن روباز را به شركت توسعه معادن روي ايران واگذار كرد .

بر اساس اطلاعات قابل استناد، اولين فعاليت هاي استخراجي بر روي كانسار انگوران به سالهاي 1301 و 1302 بر مي گردد. گويا در اين سالها گالن را با روشهاي قديمي استخراج و براي مصارف عمومي ذوب مي كرده اند. بعد از اين زمان تا قبل از جنگ جهاني دوم تنها يك دوره معدنكاري كوچك مقياس توسط شركت كامينكو در منطقه انجام شده است .

استخراج معدن به صورت قابل توجه، عملاٌ پس از سال 1324 با واگذاري آن به بخش خصوصي آغاز شده است. در طي اين سالها ماده معدني به روش زيرزميني استخراج مي شد . قسمت پر عيار آن براي تبديل به شمش مستقيماً به كوره هاي تكليس حمل و قسمت كم عيار ماده معدني در نزديكي دهانه تونلهاي استخراجي درون دره اي دپو مي گرديد. اين مواد تا مدتها در معدن وجود داشت ولي بعدا مورد استفاده قرار گرفت.

تا قبل از اجراي طرح معدنكاري روباز، استخراج از معدن به صورت زيرزميني و به روش كارگاه و پايه نامنظم انجام مي شد. با پيشرفت نسبي عمليات اكتشافي و تعيين ذخيره معدن مقدمات طراحي معدن روباز فراهم آمد و بدين ترتيب اولين طرح روباز معدن كه تا مدتها نيز به عنوان طرح نهايي معدن شناخته ميشد، در سال 1347 توسط آقاي كندي از شركت گلدن اسوشيت Golden Associate تهيه شد. اين طرح برمبناي اطلاعات حاصل از 52 گمانه اكتشافي و رسم مقاطع قائم توسط اين اطلاعات تهيه شده است.

پس از شروع استخراج معدن به روش روباز، به طور معمول هرسال يا هرچندسال يك طرح استخراج و باطله برداري ارائه شده است.

شكل قرارگيري تيپ هاي مختلف به ترتيبي است كه كانسنگ هاي اكسيدي نزديك به سطح زمين و كانسنگ سولفوري در عميق ترين بخش آن واقع شده است . در بينابين آندو نيز مخلوط هايي از اكسيد و سولفور وجود دارد .

چون استخراج تا كنون به روش روباز بوده ، بالطبع از بالاترين قسمت كانسار آغاز شده و فقط بخش هاي اكسيده كانسار و جزء كوچكي از كانسنگ هاي اكسيده را مورد استخراج قرار داده است . با توجه به بازار خوب سولفيدهاي روي و سرب ، همواره چگونگي دستيابي و استحصال كانسنگ سولفوري ، مورد نظر بوده و در چندين مرحله مطالعاتي در اين زمينه انجام شده است و در نهایت شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران جهت استخراج زون سولفوره اقدام به حفر تونل های اصلی نموده است.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

موقعیت جغرافیایی

معدن سرب و روی انگوران در محدوده استان زنجان و در 135 كیلومتری جنوب غربی شهر زنجان واقع شده است.

این معـدن در موقعیت 36درجه و 37 دقیقه شمالی و 47 درجه و 24 دقیقه شرقی واقع است.

نزدیكترین روستا به معدن روستای قلعه جوق با جمعیت 200 نفر و نزدیكترین شهر به آن دندی با جمعیت دو هزار نفر می باشد. راه اصلی دسترسی (زنجان، دندی، معدن) دارای مسافتی در حدود 120 كیلومتر است.

اختلاف درجه حرارت در شبانه روز و همچنین بین فصول سرد و گرم در محل معدن زیاد است. حداقل درجه حرارت ثبت شده در معدن انگوران 22- درجه و حـداكثر آن40+ درجه سانتیگراد بوده است. میزان بارش سالیانه معدن بطور متوسط 340 میلیمتر گزارش شده است . میانگین رطوبت در فصل سرد 60 درصد و در فصل گرم 40 درصد اسـت. بطـور كلی فصل های بهار و پائیـز در منطقه نسبتاً كـوتاه بوده و گذر فصلهای زمستان به تابستان و بالعكس نسبتا سریع می باشد.

معدن انگوران در ناحیه ای كوهستانی و در ارتفاع متوسط محلی2950 متری قرار گرفته است.

 

 

تاریخچه معدن انگوران

معدنكاری در معدن انگوران به صدها سال پیش باز می گردد. زمانی كه گالن را استخراج كرده و برای تهیه لوازم آرایش با روشهای سنتی فرآوری میكردند. اما از فعالیتهای استخراجی این معدن در گذشته دور نظیر سایر معادن ایران اطلاعات چندانی در دست نیست.

اولین پروانه بهره برداری معدن انگوران در سال 1301 صادر گردید، اما بنا به مقتضیات زمان در همان سال پروانه بهره برداری معدن موقتاً لغو شدو بدین ترتیب فعالیت معدن تا سال 1324 متوقف گردید. در این سال 1324 این معـدن از طریق مزایده برای مدت 10 سال به آقای صفاری واگذار شد ودر ادامه معدن به شركت اتحاد سرب و روی انگوران واگذار شد. با واگذاری معدن به شركت اتحاد سرب و روی انگوران، فعالیتهای معدنكاری بصورت ابتدائی و غیر مكانیزه آغاز گردید. در تاریخ 28/10/1332 شــركت مزبـور باستنـاد مـاده 35 آئین نـامه معـادن موفـق به اخـذ پروانـه بهره برداری به مدت 15 سال شد. در تاریخ 23/8/1345 شركت اتحاد سرب و روی انگوران، معدن را به شركت سهامی انگوران واگذار كرد

 

در سال 1348 معدن انگوران در اختیار شركت كالسیمین قرار گرفت. این شركت بعد از انقلاب، در سال 1359، مصادره و ملی اعلام شد. بهرحال شركت كالسیمین تا اوایل سال 1377 از معدن بهره برداری می كرد.

 

در ابتدای سال 1377 بهره برداری از معدن انگوران به شركت سهامی كل معادن ایران واگذار شد. در اواسط همین سال شركت سهامی كل معادن ایران بهره برداری از معدن را به شركت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) واگذار نمود.

 

در سال 1381 شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، كه جایگزین شركت كل معادن ایران شده و دارنده پروانه بهره برداری از معدن است، با برگزاری مزایده، پیمان استخراج از معدن روباز را به شركت توسعه معادن روی ایران واگذار كرد.

 

بر اساس اطلاعات قابل استناد، اولین فعالیت های استخراجی بر روی كانسار انگوران به سالهای 1301 و 1302 بر می گردد. گویا در این سالها گالن را با روشهای قدیمی استخراج و برای مصارف عمومی ذوب می كرده اند. بعد از این زمان تا قبل از جنگ جهانی دوم تنها یك دوره معدنكاری كوچك مقیاس توسط شركت كامینكو در منطقه انجام شده است.

 

استخراج معدن به صورت قابل توجه، عملا پس از سال 1324 با واگذاری آن به بخش خصوصی آغاز شده است. در طی این سالها ماده معدنی به روش زیرزمینی استخراج می شد. قسمت پر عیار آن برای تبدیل به شمش مستقیماً به كوره های تكلیس حمل و قسمت كم عیار ماده معدنی در نزدیكی دهانه تونلهای استخراجی درون دره ای دپو می گردید. این مواد تا مدتها در معدن وجود داشت ولی بعدا مورد استفاده قرار گرفت

 

 

تا قبل از اجرای طرح معدنكاری روباز، استخراج از معدن به صورت زیرزمینی و به روش كارگاه و پایه نامنظم انجام می شد. با پیشرفت نسبی عملیات اكتشافی و تعیین ذخیره معدن مقدمات طراحی معدن روباز فراهم آمد و بدین ترتیب اولین طرح روباز معدن كه تا مدتها نیز به عنوان طرح نهایی معدن شناخته میشد، در سال 1347 توسط آقای كندی از شركت گلدن اسوشیت Golden Associate تهیه شد. این طرح برمبنای اطلاعات حاصل از 52 گمانه اكتشافی و رسم مقاطع قائم توسط این اطلاعات تهیه شده است.

 

پس از شروع استخراج معدن به روش روباز، به طور معمول هرسال یا هرچندسال یك طرح استخراج و باطله برداری ارائه شده است.

 

شكل قرارگیری تیپ های مختلف به ترتیبی است كه كانسنگ های اكسیدی نزدیك به سطح زمین و كانسنگ سولفوری در عمیق ترین بخش آن واقع شده است. در بینابین آندو نیز مخلوط هایی از اكسید و سولفور وجود دارد.

 

چون استخراج تا كنون به روش روباز بوده، بالطبع از بالاترین قسمت كانسار آغاز شده و فقط بخش های اكسیده كانسار و جزء كوچكی از كانسنگ های اكسیده را مورد استخراج قرار داده است. با توجه به بازار خوب سولفیدهای روی و سرب ، همواره چگونگی دستیابی و استحصال كانسنگ سولفوری، مورد نظر بوده و در چندین مرحله مطالعاتی در این زمینه انجام شده است و در نهایت شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران جهت استخراج زون سولفوره اقدام به حفر تونل های اصلی نموده است.

مشخصات هندسی كانسار

كانسار انگوران در بخش مركزی یك تاقدیس ، بین دو بخش دگرگونی شیستی و آهكی واقع شده است . در كمربالای كانسار، طبقات آهكی قرار دارند و شیب كلی آنها حدود 20-25 درجه به سمت جنوب شرق است . در كمر پایین، شیست های دگرگونی قرار دارند كه شیب كلی آنها 10-25 درجه و درهمان جهت جنوب شرق است.

 

شكل هندسی كانسار كه با استفاده از نرم افزار دیتاماین و براساس اطلاعات حاصل از گمانه های اكتشافی مشخص شده ، تقریباً مشابه یك عدسی یا گلابی وارونه و دارای شیبی درحدود 20 تا 30 درجه بطرف جنوب شرق است . در مقاطع افقی ، بزرگترین طول كانسار در جهت شمال شرق-جنوب غرب و بزرگترین عرض آن در جهت شمال غرب–جنوب شرق است . كانسار از سطح زمین در تراز حدود 2980 متر رخنمون داشته و عمق آن درحدود تراز 2700 متر است . در تراز 2890 + بزرگترین طول و عرض كانسار به ترتیب 340 و 160 متر بوده است .

 

استخراج معدن با روش روباز از سطح زمین آغاز شده و درحال حاضر تا حدود تراز 2890 متر استخراج شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...