رفتن به مطلب

دنیای علم و فناوری در سال 89/ ابداع پوستی برای روباتها/ دستاوردهای محققان ایران ...


Mehdi.Aref

ارسال های توصیه شده

محققان ایرانی در دانشگاه‌های معتبر جهان از جمله واشنگتن، آریزونا، MIT و برکلی طی سالی که گذشت موفقیتها و دستاوردهای بزرگی در پرونده حرفه‌ای خود به ثبت رسانده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان و محققان ایرانی که در دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی بین المللی فعالیت دارند، در سال گذشته عنوان اخبار علمی متعددی را به خود اختصاص دادند.

 

ابداع پوست مصنوعی ویژه روباتها، ساخت سه بعدی اندامهای بدن انسان، ساخت دوربینی برای دیدن درون اجسام، ساخت اولین تصاویر هولوگرافیک، درمان سرطان با کمک فناوری نانو، و بسیاری از دیگر ابداعات و کشفهای بزرگ در سال گذشته در پرونده مطالعات محققان ایرانی به ثبت رسیده است.

 

علی خادم حسینی: ساخت سه بعدی اندامهای بدن

 

این تکنیکی است که توسط علی خادم حسینی محقق MIT و همکارش "خاویر گومز" ارائه شده است. با استفاده از این شیوه می توان سلولهای زنده را درون مکعبهای پلیمری قرار داده و این مکعبها را مانند آجرهای لگو برای ساخت یک اندام یا بخشی از یک اندام به هم متصل کرد.

 

در شیوه "میکروبنایی" از ماده ای ژله ای به عنوان ماده چسبنده یا همان سیمان برای چسباندن آجرهای پلیمری حاوی سلولهای زنده به یکدیگر استفاده می شود.

 

این آجرهای کوچک از توانایی ساخت نسوج مصنوعی یا دیگر ابزارهای پزشکی برخوردارند و در زمینه نحوه ساخت و رشد دادن آنها در قالبهای مختلف از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

علی یزدانی: کشف ابرالکترونها

 

در سال گذشته نوعی از الکترونها بر روی سطح ماده کشف شد که عملکرد آنها مانند ریز ابرقهرمانی بود که با سرعت و شدت ناهمواری های دره مانند موجود بر روی سطح ماده را درنوردیده و گاه مستقیما از میان آنها عبور می کرد.

 

"علی یزدانی" فیزیکدان ایرانی دانشگاه پرینستون طی مطالعاتی که با هدف یافتن حالتهای جدیدی از ماده انجام گرفت موفق به کشف این ابر الکترونها شد.

 

وی معتقد است این نوع جدید از ابر الکترونها می توانند به بهبود اتصالات میان نانو ابزارهای محاسبه ای و میزان رسانایی در تنگناهای مسیرهای محاسباتی منجر شوند.

 

بابک پرویز: لنزهای نمایشگر

 

بابک پرویز سالها است که با ابداع لنزهای بیونیکی اش توجه نشریات علمی را به خود جلب کرده است. وی که از محققان دانشگاه واشنگتن به شمار می رود طی سال گذشته با تکمیل روز به روز این ابداع جالب توجه خود، توانایی نمایش دادن علائم حیاتی و سلامت افراد را در لنزهای بیونیکی اش به وجود آورده است.

 

این لنزهای طبی در آینده قادر خواهند بود با استفاده از فناوری نانو تجهیزات حسی، الکترونیکی، نوری و ساختار بیوشیمیایی سطح چشم علائم حیاتی و سلامت فردی را کنترل کرده و اطلاعات مربوط به آن را برای فردی که لنزها را به چشم دارد نمایش دهد.

409687_orig.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...