رفتن به مطلب

آشنایی با انواع Lens دوربین عکاسی


ارسال های توصیه شده

mbq06eakadrvnbmu45vg.jpg

 

طور کلی هر لنز از چندین عدسی مختلف محدب و مقعر تشکیل شده که ترکیب آنها با یکدیگر باعث ایجاد تصویری واضح بر روی سطح حساس فیلم (امولیسیون) خواهد شد. محل ایجاد تصویر را سطح کانونی و حدفاصل عدسی با محل ایجاد تصویر، فاصله کانونی عدسی می‌گویند. برای روشنتر شدن مطلب در مورد یک عدسی معمولی که برای آتش زدن کاغذ استفاده می‌گردد توضیح می‌دهیم .برای سوزاندن کاغذ بایستی عدسی را در مقابل نور خورشید آن قدر حرکت داد تا نور خورشید بصورت نقطه‌ای کوچک بر روی سطح کاغذ درآید که در این حالت بر اثر برخورد پرتوهای نوری به یکدیگر که از عدسی گذشته‌اند گرمای قابل توجه‌ای در محل برخورد بوجود آمده که باعث سوختن کاغذ می‌گردد محل برخورد پرتوهای نوری را نقطه کانونی و حد فاصل عدسی با سطح کاغذ فاصله کانونی گفته می‌شود. در لنزها که چندین عدسی مختلف وجود دارد هر عدسی دارای کانون جداگانه‌ای است اما وقتی با هم ترکیب می‌شوند کانون مشترکی پیدا می‌کنند که معمولاً از مرکز لنز تا حدفاصل محل ایجاد تصویر را فاصلة کانونی آن لنز می‌گویند که مقدار آن بر روی حلقه جلوی لنز نوشته می‌شود.

هر لنز دارای زاویه دید خاصی می‌باشد که قادر به جای دادن فضای مشخصی از جلو لنز در داخل دوربین و روی فیلم خواهد بود. به نسبت بلندی و کوتاهی فاصله کانونی، زاویه دید آن متغیر است هرچقدر فاصله کانونی لنز کوتاهتر باشد زاویه دید لنز بازتر و هرچقدر فاصله کانونی بلندتر باشد زاویه دید کوتاهتر خواهد بود.

انواع لنزها:

لنز نُرمال معمولی:( Normal )

زاویه دید چشم انسان حدود 140 درجه می‌باشد اما تمام تصاویری که در زاویه چشم قرار می‌گیرند دارای وضوح کامل نیست و انواع لنز دوربین عکاسیتهنا در زاویه‌ای در حدود 52 درجه می‌توان تصاویر را به صورت واضح می‌توان دید لنز نرمال نیز زاویه دیدی شبیه به چشم انسان دارد به همین دلیل لنز معمولی نیز گفته می‌شود.

لنز تله فوتو: ( Telephoto)

لنز تله از نظر شکل ظاهری طویل بوده و فاصلة کانونی بلندی دارد که دارای زاویه دید کوتاه می‌باشد و تنها برای عکسبرداری از فواصل دور مثل مناظر طبیعی و حیوانات وحشی کاربرد دارد و امکان عکسبرداری از فواصل نزدیک را ندارد.

لنز واید انگل:( Wide angle )

لنز واید از نظر شکل ظاهر از لنز نُرمال کوتاهتر بوده و دارای فاصله کانونی کمی می‌باشد بنابراین دارای زاویه دید باز می‌باشد . این لنز در مکان‌هائی که امکان عقب رفتن عکاس برای قرار گرفتن تمام سوژه مورد نظر در نمایاب نباشد کاربرد شگرفی دارد و با استفاده از این لنز می توان فضای بیشتری را در عکس جای داد.

لنز زوم:Zoom

این لنز دارای فاصله کانونی متغیر می‌باشد پس زاویه دید متغیر دارد برخی از لنزهای زوم با زاویه دید 180-40 که فاصله کانونی آن از 40 میلیمتر درحالت زاویه باز تا 180 میلیمتر در حالت تله فوتو می‌باشد کاربرد ویژه‌ای دارد به همین لحاظ در بین عکاسان مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. جدای این تقسیم‌بندی لنزهای دیگری نیز هستند که کاربرد تخصصی دارند مانند لنز ماکرو که برای عکسبرداری از اجسام بسیار کوچک کابرد دارد با یک لنز نُرمال معمولاً تا فاصله 50 سانتیمتر امکان نزدیک شدن به سوژه می‌باشد اما برای عکسبردای از اجسام کوچک مثل تمبر یا سکه فقط لنز ماکرو جوابگو خواهد بود. لنزی دیگر با عنوان لنز چشم ماهی وجود دارد که زاویه دید بسیار وسیع دارد برخی از این لنزها مقداری از فضای پشت دوربین هم در کادر تصویر قرار می‌دهند . عکس حاصل از این لنزها به شکل دایره وار می‌باشد از این لنز برای ایجاد جلوه‌های ویژه تصویری استفاده می‌گردد.

سری لنزهای EF کانن:

کانن در طراحی محل نصب لنزهای سری EF امکاناتی بیشتر از یک محل ساده برای نصب سریع انواع لنز روی بدنه را مد نظر داشته است. با حذف اتصالات مکانیکی و استفاده از یک اتصال الکترونیکی بین دوربین و لنز، دوربین های کانن دارای انعطاف پذیری بالاتری برای به کارگیری تکنولوژیها و سیستمهای جدید آینده گشته‌اند. این توانایی و انعطاف پذیری قبلا با افزایش قابل توجه در سرعت فوکوس خودکار، افزایش عملکردها نظیر سیستمهای فوکوس خودکار در دوربین های EOS، لنزهای دیافراگم خودکار tilt-shift (TS-E)، استفاده از موتورهای اولتراسونیک و توسعه لنزهای دارای ثابت کننده تصویر به اثبات رسیده است.

سیستم محل نصب کاملا الکترونیکی هیچکدام از معایبی نظیر لرزش دوربین، نویز هنگام کار، ساییدگی، لق زدن، نیاز به روغنکاری، پاسخ کند، کاهش دقت بخاطر کارکرد اهرم راه‌انداز، یا محدودیتهای طراحی مربوط به مکانیزم اتصال برای انتقال داده را ندارد. به علاوه عملکرد و قابلیت اطمینان لنز بسیار بالاتر رفته است. ضمنا یک سیستم تست خودکار که از میکروکامپیوتر داخلی لنز استفاده می کند خرابیهای احتمالی لنز را درون نمایشگر دوربین نشان می دهد و قابلیت اطمینان لنز را بالا می‌برد.

▪ بدون اینکه بخواهیم وارد جزئیات موضوع شویم ده مزیت لنزهای EF را بر می‌شمریم:

- فوکوس بی سروصدا، سریع و با دقت بالا در تمامی لنزها از Fisheye (چشم ماهی) گرفته تا لنزهای سوپر تله فتو، چون متناسب با هر لنز سیستم راه‌انداز مناسب بکار گرفته شده است.

- دیافراگم آرام و دقیق با کنترل دیجیتالی

- امکان نگاه داشتن دیافراگم برای مشاهده عمق میدان و کمک به افزایش سرعت عکاسی با بسته نگاه داشتن دیافراگم در حین عکاسی متوالی

- امکان کنترل کاملا اتوماتیک دیافراگم با لنزهای TS-E کانن.

- امکان توسعه اپتیک های بسیار سریع و درخشان نظیر EF ۵۰mm f/۱.۰L USM که با سیستم قبلی اتصال لنز غیر قابل حصول بود

- پوشش ۱۰۰ درصد منظره یاب با EOS-۱N

- حذف انسداد منظره یاب و آینه در لنزهای سوپر تله فتو

- در هنگام استفاده از لنزهای زوم دیافراگم متغیر هر گونه تنظیم دستی عدد f (به جز بالاترین دیافراگم) در حین محدوده زوم امکان پذیر شده است

- جبران اتوماتیک و نمایش تغییر در عدد F موثر وقتی که بین لنز و بدنه دوربین از بسط دهنده ها (Extender) استفاده شده است.

- توانایی طراحی لنزهایی با دیافراگم پشتی بزرگتر برای بهبود روشنایی مرزها در سیستم های اپتیکی. به علاوه این مشخصه کارایی اپتیکی را هنگام استفاده از توسعه دهنده لنزدر سوپر تله فتو بهبود می بخشد.

 

رده بندي انواع لنز دوربين:

انواع لنزها رو میشه به صورت ساده دسته بندی کرد. اما در مورد کاربرد نمیشه به طور دقیق صحبت کرد. ممکن هست هر لنز با توجه به کاربرد تعریف شده در موارد دیگری هم استفاده شود.

لنزهای نرمال:

فاصله کانونی این لنز در حدود 44 م م است که در لنز برای روند کردن این عدد لنز را با فاصله کانونی 50 م م میسازند. این لنز به مانند چشم انسان عمل میکند. نه بزرگنمایی و نه دورنمایی ایجاد کرده و زاویه دید آن در حدود چشم ما است. کاربرد متعددی از این لنز میشود، پرتره های قدی، منظره و ... اما این لنز داری محدودیت است. چون در سری لنزهای فیکس است برای دور شدن از هدف و یا نزدیک شدن به آن خود تغییر فاصله دهید.

لنز واید:

 

فاصله کانونی این لنزها کمتر از 50 م م است. این لنزها تصاویر پهن تری(میدان دید وسیع تر) بدون تغییر فاصله دوربین نسبت به هدف در مقایسه با لنز نرمان ایجاد میکند. کار برد این لنز در مناظر طبیعی و مکانهایی که امکان عقب رفتن عکاس نیست، بیشتر است. از این لنز در عکاسی از اماکن تاریخی و امارتهای قدیمی(جدید) بسیار کم هست مگر اینکه عکاس هدف خواصی به دنبال داشته باشد. چون این لنزها خطا های پرسپکتیو زیادی در این زمینه دارند و تصاویر را به صورت اغراق آمیزی ثبت میکنند. مثلا لنز 24mm /30mm و ...

لنزهای سوپر واید(آلترا واید):

 

لنزهایی تا دامنه 24 م م جزء لنزهای واید محسوب میشوند. لنزهای سوپر واید از این رنج کمتر هستند و حتی تا 12 م م هم ساخته میشوند. اما رنج رایج در این گروه 16 م م است. این لنزها هم در موارد گفته شده کاربرد بیشتری دارند.

لنز زوم:

 

این لنزها داری فاصله کانونی متغیر هستند. رنج این لنزها میتواند از سوپر واید تا واید و یا از واید تا تله و یا از نرمال تا تله و... باشه. این لنزها تقریبا همه کاره هستند و برای عکاسی معمولی و حتی حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرند.

مثال سوپر واید تا واید(35-16/40-17/ و برای کراپهای 1.6 و 1.5 میتوان از 24-12/20-10/22-10/و...نام برد)

مثال واید تا تله 70-24/105-24/105-28/200-18/....

مثال واید تا تله...300-28/200-28.....

مثال نرمال تا تله....200-55/500-50 و برای کراپهای 1.6 و 1.5 میتوان از 200-28 نام برد...

مثال زوم تا سوپر زوم میتوان 400-100/300-100 /400-135/500-170/و...نام برد. از این لنز ها به عنوان تله فتو زوم لنز هم یاد آوری میشود.

لنز تله فتو:

 

این لنز ها رنج ثابتی دارند و دارای دیافراگمهای کوچکتری نسبت به لنزهای دیگر دارند. که عکاسی با سرعت زیاد رو در شب امکانپذیر میکند. رنج این لنزها از 200 م م شروع میشه تا 1200 م م ختم میشه. اما رنجهایی که بیشترین کاربرد رو داره 200 تا 500 م م است. لنزها 800 و 1200 م م جزء لنزهای سوپر تله فتو هستند.

لنزهای ماکرو:

این لنزها بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی شیع در فاصله خاصی ایجاد میکنند. کاربرد این لنزها، عکاسی از اشیایی کوچکی که قصد بزرگنمایی آنها باشد و یا موجوداتی که امکان نزدیک شدن به آنها نیست. مثل پروانه، ملخ و ... (نه شیر و ببر). این لنزها بزرگترین اندازه رو در فاصله خاصی از دهانه لنز ایجاد میکند. رنج این لنزها از 50 م م تا 180 م م است. تفاوت یزرگنمایی این لنزها با توجه به فاصله کانونی آن در مسافت خاصی میباشد. یعنی تمام این لنزها بزرگنمایی 1 به 1 از تصاویر ایجاد میکنند. مثلا لنز 60 م م در فاصله 7 سانتیمتری از دهانه بیشترین بزرگنمایی و لنز 100 م م در 12 ... و لنز 180 در 22 سانتی چنین بزرگنمایی ایجاد میکند. طبیعی است که با یک لنز 60 م م نمیشه بزرگنمایی 1 به 1 از یک پروانه داشت. چون پروانه. اما با لنز 180 این کار امکانپذیر است.

لنز فیش آی یا چشم ماهی:

این لنزها زاویه دید 180 درجه دارندو رنج این لنزها در حدود 8 م م است، (مثل چشمی در منازل)

لنزهای فیکس:

رنج این لنزها از 15 م م شروع میشه و در کانن تا 1200 م م و در سیگما تا 800 م م ختم میشه، این لنزها دارای دیافراگم بزرگی هستند و تا 200 و 300 م م حتی دیافراگم 2.8 رو نیز دارند، این لنزها امکان استفاده از شاترهای سریع رو در نور کم فراهم میکنند،

لنزهای فیکس پرتره:

از این لنزها برای عکاسی از پرتره استفاده میکنند، رنج این لنزها از 85 م م تا 200 م م است که بیشترین استفاده آن رنج 135 م م است، البته از لنزهای زوم هم برای این کار استفاده میکنند، اما این لنزها دارای کیفیت برتری نسبت به بقیه لنزها هستند، این هم برای اینکه در مورد کراپهایی که قبلا از آنها نام برده شد گیج نشوید، اما در مورد ضریب سنسور(کراپ)، اصولا دوربینهای دیجیتال به جای نگاتیو و فیلم از سنسور دیجیتال استفاده میکنند که در روی این صفحه میلیونها فتو ترانزیستور قرار دارد.(فتو دیود) اما اندازه این سنسور ها کوچکتر از سطح نگاتیو است، به طور کلی در دوربینهای دیجیتال 3 نوع سنسور وجود دارد(بجز بکهای دیجیتال)

2-APS-H

3-Full-Frame

 

سنسور شماره یک در اندازه 15×22است.

سنسور شماره دو در اندازه 19×29است.

سنسور شماره سه در اندازه 36×24 و برابر با نگاتیو...

سنسور های بک های دیجیتال از نگاتیو 135 بزرگتر است. در سنسور های 31 و 39 مگاپیکسلس کداک و 39 مگاپیکسلی هاسلبلاد این اندازه برابر با 36×48. حال با کمی دقت متوجه میشوید که سنسور شماره 1 در حدود 1.6 برابر کوچکتر از سطح نگاتیو 135 است و در بعضی از دوربینها با تغییر جزئی در اندازه این سری از سنسور ها این ضریب برابر با 1.5 میشه مثلا دوربینهای نیکون.

در سری دوم این اندازه حدودا 1.3 برابر کوچکتر و در سری سوم برابر با خو فیلم 135 است. هرچه این اندازه کوچکتر باشد سنسور با توجه با ضریب خودش(در دوربینهای کامپکت تین ضریب بیش از اینها است و در حدودا 4 تا 6 برابر کوچکتر هم میشوند) در تصویر بزرگنمایی ایجاد میکنند. مثلا اگر ضریب سنسور شما 1.6 باشه لنز شما در هر فاصله کانونی که قرار داشته باشه باید در این عدد ضرب بشود. مثلا لنز شما اگر 10 م م باشه و در این عدد ضرب بشود برابر با 16 م م میشه.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...