رفتن به مطلب

یادداشتی از حسین علیزاده دیپلمات پیشین: ربط نامگذاری سال جهاد اقتصادی با پیش بینی جرج سروس


simulater

ارسال های توصیه شده

0fc061ca-5e76-4311-b6ec-8d9f54d41052_mw800_mh600_s.jpg

جرج سوروس در 4 مارس 2011 پیش بینی کرده است که جمهوری اسلامی تا یکسال دیگر وجود نخواهد داشت، او در یک اظهار نظر بی پروا در حالیکه می داند نباید بی گداربه آب بزند، پیش بینی کرد: "من یقین دارم که این رژیم باقی نخواهد ماند...من حاضرم شرط ببندم که رژیم ایران تا یکسال دیگر وجود نخواهد داشت."

 

از سوی دیگر آیت االله خامنه ای در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال 1390، این سال را "سال جهاد اقتصادی" نام گذاری کرد. وی گفت: "از جمله‌ی اساسی‌ترین کارهای دشمنان کشور ما، مسائل اقتصادی است.... آنها در عرصه‌ی اقتصادی فعالیت بسیار زیادی دارند. همین تحریمهائی که دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی کردند...به قصد این بود که یک ضربه‌ای بر پیشرفت کشور ما وارد کنند و آن را از این حرکت شتابنده باز بدارند....لذا من این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری میکنم."

 

آیا بین اظهارات جرج سوروس و اقدامات رهبر ایران در نامگذاری سال جهاد اقتصادی هیچگونه ربطی برقرار است ؟

 

مدعای این نوشته آن است که آیت الله خامنه ای در گمان خود دقیقا متوجه نقطه ضعف نظام است نظامی که اینک تحت تحریم ها اگر در صدد تامین معیشت مردم برنیاید فروپاشی آن قطعی است. آنچه او غافل از آن است این که نظام اقتصادی کشور سرتا پا فاسد و متعفن است. راه حل چنین نظامی در گرو اصلاح اقتصادی نه جهاداقتصادی است.

 

برای روشن شدن پرسش فوق، ملاحظاتی چند به شرح زیر باید مد نظر قرار گیرد:

لینک به دیدگاه

1- چرا سال وحدت نه؟

با توجه به شدت اختلافات داخلی در حاکمیت جمهوری اسلامی چرا آیت الله خامنه ای این سال را سال اتحاد و همدلی نام گذاری نکرد؟

می دانیم که پس از انتخابات 88، اختلافات در حاکمیت جمهوری اسلامی تا سرحد حذف یکی از دو جناح حاکمیت (اصلاح طلبان) از قدرت پیش رفت. جناح حاکم، این حذف را در آوردن چشم فتنه نام نهاده است.

 

اما آن سو تر، اختلاف درحاکمیت تا حذف رفسنجانی از ریاست خبرگان و اختلاف اصولگرایان با یگدیگر بالا گرفته است. محمدرضا باهنر، خبر از آن داده است که فتنه ی دیگر ( فتنه احمدی نژاد - مشایی) ولی از میان اصولگرایان بروز خواهد کرد.

( فتنه آينده که در حال اوج گيری است فتنه ای است که می خواهد از درون اصولگرايی در آيد و بگويد اصولگرا است اما حوزه های علميه و شريعت را قبول ندارد...اين فتنه عظيم در حال شکل گيری است، بيان مکتب ايرانی و تفکر ليبرال - اشاره به اظهارات مشایی- در مسائل فرهنگی در همين راستا است. 21/12/89)

اسد الله بادامچیان چهره مطرح حزب مؤتلفه نیز بدون نام بردن ولی با اشاره ای روشن به رییس دولت گفت: "متاسفانه احساس می‌شود که برخی از گروه‌های داخل اصولگرایان، اصحاب قدرت شده‌اند و می‌خواهند حالا که بر رأس قدرت هستند به هر نحوی که شده این قدرت را برای خودشان حفظ کنند." (2/1/90 ویژه نامه نوروزی همشهری).

 

ظاهراً این اظهارات واکنش طیف از اصوالگرایان سنتی به طیف دیگر اصولگرایان به رهبری احمدی‌نژاد است که اعلان نموده است رئیس جمهوری آینده ایران مشخص شده است."(ابصارنیوز 25/12/89)

لینک به دیدگاه

2- مبانی پیش بینی سوروس:

 

جرج سوروس سرمایه دار امریکایی و رییس موسسه جامعه باز به عنوان کسی که معترف است در تحولات سال های 89 تا 91 میلادی در فروپاشی رژیم های وابسته به اتحاد جماهیر شوروی نقش داشته، به خوبی واقف به مواضعی که اتخاذ می کند، می باشد.

 

این نوشته درصدد نیست صحت پیش بینی سوروس را به آزمایش بگذارد ولی گمان دارد که درک او از اوضاع داخلی ایران و همچنین اوضاع جاری منطقه خاورمیانه درست است.

 

رژیم جمهوری اسلامی حسابش از حساب رژیم هایی مثل تونس، مصر، لیبی، سوریه و.. که تا کنون دستخوش آشوب شده اند جدا نیست. مشخصه همه این رژیم ها دو چیز است: رژیم هایی به شدت فاسد و رژیم هایی به شدت سرکوبگر.

 

در حالی که خامنه ای به خوبی متوجه مشکل تحریم است ولی مشکلات عدیده دیگ را که جهاد اقتصادی چاره ساز آن نیستند در نظر ندارد. این مشکلات عبارتند از:

- تحریم های موجود و تحریم هایی بیشتری که در راه هستند.

- اقتصاد غیرمولد و زندگی مصرفی جامعه ایرانی.

- بی برنامه گی نظام جمهوری اسلامی تا آنجا که مهم ترین سند اقتصادی این نظام یعنی سند چشم انداز ایران که شرط توسعه اقتصادی را برای رسیدن به مقام اول در منطقه با رشد 8 درصدی می دانسته به ادعای مقامات کشوری اینک در هاله ای از ابهام قرارگرفته است.

لینک به دیدگاه

3- جهاد اقتصادی ، فتنه اقتصادی یا بمب ساعتی :

رهبر جمهوری اسلامی با اعلام جهاد اقتصادی در حالی به پیشواز سال 90 رفته که به خوبی از اوضاع شکننده داخلی کشور آگاه است.

 

ظاهرا "جهاد اقتصادی" نسخه ای است که نظام برای "فتنه اقتصادی" نوشته است .چه سخنی گویاتر از اظهارات فرمانده نیروی انتظامی می توان یافت که گفته بود "هم اینک ضرب‌آهنگ فتنه‌ اقتصادی شروع شده است" (9/7/89).

 

این در حالی است که احمدی نژاد با ابراز نگرانی درباره اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: "این قانون هنوز به طور كامل اجرایی نشده ...و باید مراقب بود كه آسیبی به آن وارد نشود چرا كه دشمن از اجرای این قانون سیلی خورده و چه‌ بسا به دنبال فتنه‌گری باشد."(23/12/89 در نشست با استانداران)

 

نمونه ای از صدها نگرانی در اقدام نسنجیده هدفمند کردن یارانه ها را می توان دراظهارات محسن هاشمی مدیر عامل وقت متروی تهران شاهد آورد که گفته بود:

 

"اگر پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مترو قادر به پاسخگویی به نیاز مسافران نباشد شاهد بروز اغتشاشات و شورش‌های اجتماعی خواهیم بود." (21/7/89)

لینک به دیدگاه

1-3- فتنه اقتصادی چیست؟

 

فتنه اقتصادی تعبیری کاملا من درآوردی است که درهیچ کتاب اقتصادی نمی توان آن را یافت. بنا بر این، چنین تعبیری فاقد تعریف و معنای مشخص است.

 

تنها تعریفی که وجود دارد، تعریف فتنه است. مصلحی وزیر اطلاعات می گوید: " فتنه عبارت از یک وضعیتی است که ...جامعه نتواند به راحتی حق را از باطل تشخیص دهد." پرسش این است که مگر قرار است در فتنه اقتصادی کدامین حق از کدامین باطل تشخیص داده نشود؟

 

برای درک معنای فتنه اقتصادی ناگزیر باید فتنه اقتصادی را در بستر ادبیات جمهوری اسلامی با "فتنه سیاسی" پس از انتخابات، مقایسه کرد.

 

فتنه 88 نام مستعاری است که نظام برابر با "یک بحران بزرگ" از آن استفاده می کرد. اگر فتنه 88 بحرانی بزرگ در عرصه سیاسی – اجتماعی ایران بود، ناگزیر باید فتنه اقتصادی را نام مستعار بحران اقتصادی بزرگی دانست که جرج سوروس ناظر به این واقعیت و البته دیگر بحران های موجود، بقای جمهوری اسلامی را ناممکن می داند.

 

بسیاری ناظران پیش از سوروس، پیش بینی کرده اند که ایران یا توجه به افزایش جمعیت و کاهش رشد اقتصادی در کنار فساد مدیریتی، بر روی "بمب ساعتی جمعیت" نشسته است.

 

دکتر شاهین فاطمی تعبیر بسیار بلیغی از وضعیتی که در پیش پای رژیم قرار دارد به دست می دهد. او با اشاره به طرح نسنجیده هدفمند کردن یارانه ها می گوید: " اين يک اقدام بسيار نسنجيده و شتابزده است که در شرايط فعلی می تواند محرک يک انفجار اجتماعی باشد.

تعجب من هميشه از اين بود که چطور يک حکومتی دانسته در اين شرايط به چنين عملی دست می زند، ولی بعد از اين که مطالب آقای احمدی نژاد را شنيدم پاسخ خود را پيدا کردم .

 

به نظر من اين مقدمه ای است برای قبضه کردن قدرت در دست آقای احمدی نژاد، از بين بردن مجلس و گرفتن اختيارات از مجلس، يعنی همان نمونه ای که هوگو چاوز در ونزوئلا ايجاد کرده و به بهانه اين که آشوب و ناامنی وجود دارد می خواهند قدرت را يکسره در دست بگيرند که البته اين آشوب هم ناشی از همين اقدام حکومت است." (رادیو فردا 29/9/89)

لینک به دیدگاه

نتیجه گیری:

 

 

این است که آیت الله خامنه ای نیز به خوبی اطلاع دارد حدود 60 درصد جمعیت کنونی ایران، پس از انقلاب 57 زاده شده اند.این واقعیت در پیام نوروزی اوباما نیز مورد تاکید قرار گرفت.

این جمعیت جوان و متقاضی کار و زندگی هرگونه که پرورش یافته باشد، دست پرورده انقلاب اسلامی است. تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل در کنار فشاری که طرح هدفمند کردن یارانه ها و اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده و .. برگرده مردم وارد می کند، همگی عواملی هستند که اقتصاد ایران را شکننده کرده اند.

 

در حالی که هیچ ارزیابی از نام گذاری سال 89 به عنوان سال "همت مضاعف ، کار مضاعف" وجود ندارد، جهاد اقتصادی نسخه نویسی شتاب زده ای است که آیت الله خامنه ای برای مرهم نهادن بر زخمی عمیق تجویز می نماید که یکی آن را بمب ساعتی جمعیت و دیگری فتنه اقتصادی تعبیر کرده است.

 

هر کدام باشد دلایل کافی برای فردی چون جرج سروس وجود دارد که جرأت داشته باشد برای سقوط جمهوری اسلامی شرط بندی کند.

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...