رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

عمق میدان دید:

 

عمق میدان دید (DDF) به محیط‌هـای عكس در جلو و عقب نقطه اصلی فوكوس گویند بطوری كه نتیجه شارپ ( در فوكوس ) بدهد. عمق میدان بر اثر مقدار دیافراگمـ، فاصله سوژه، طول كانونی، و نوع فیلمـ یا حسگر ایجاد میگردد.

در مقدار زیاد دیافراگمـ (اعداد f كوچكتر به طور مثال 2/f)، عمق میدان، كمـ عمق است هر چند در پشت یا جلوی نقطه‌ی فوكوس اصلی،تار (بلوری ) میگردد. در مقدار كمـ دیافراگمـ ( اعداد f بزرگتر به طور مثال 11/f) عمق میدان بزرگتری ایجاد میشود، سوژه‌هـای (اشیا) در محدوده‌ای مشخص در پشت یا جلوی نقطه‌ی فو كوس اصلی، شارپ میگردند.

gb3mb8ig0qrn6uoqmncn.gif

 

 

این چینش برای تولید تصاویر زیر استفاده شده است. تصویر A كه از 3 كارت پستال در فاصله 0.7 متری گرفته شده است به كمك یك لنز تله فتو 70 میلیمتری میباشد و عمل فوكوس بروی كارت پستال اولی انجامـ شده است

 

lyfxc85hkv56g9f7af0b.jpg

 

همان طور كه میبینید، در دیافراگمـ (2.4/f) فقط كارت پستال اولی فوكوس شده است در حالیكه با 8/f كارت پستال وسطی شارپ شده است و همچنین كارت پستال آخری نیز شارپ است. با نزدیك شدن به سوژه ( كاهش فاصله‌ی سوژه ) عمق میدان دید را كاهش میدهیمـ وبا دور شدن از سوژه، عمق میدان را افزایش میدهیمـ. لنزهایی با فاصله كانونی كوتاهتر تولید تصاویری با عمق میدان بزرگتر میكنند برای مثال یك لنز 28 میلیمتری با 5.6/f ایجاد تصویری با عمق میدان بزرگتر از لنز‌هـای 70 میلیمتری با همان دیافراگمـ میكنند.

محاسبه‌ی عمق میدان

با جدول زیر برای محاسبه‌ی عمق میدان بهتر میتوانید تفاوت عوامل و تاثیر آنها را بر عمق میدان درك كنید. برای دوربین‌هـای دیجیتال استفاده از فاصله كانونی موثر و NOT در برابر سازی با دوربین 35 میلیمتری از مضرب‌هـای فاصله كانونی استفاده میگردد.

نوع فیلمـ یا اندازه‌ی حسگر

فاصله كانونی موثر لنز

انتخاب دیافراگم

محاسبه یDOF

فاصله‌های‌ پر فوكال (*) برای این لنز / دیافراگمـ تركیبی

نزدیكترین محدوده‌ی قابل قبول شارپی

دورترین محدوده‌ی قابل قبول شارپی

مجموع عمق میدان

 

(*)‌هـایپر فوكال (Hyperfocal)

به نزدیكترین فاصله‌ای كه از آنجا میتوان عكسبرداری واضح و روشن داشت گفته میشود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...