رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

در ابتدا تلفن هاي همراه داراي ساختار پيچيده اي نبودند . سخت افزار محدود نياز به نرم افزارهاي پيچيده نداشت ، تا اينکه شرکتهاي تلفن همراه نسل هاي دوم و سوم گوشي هاي خود را عرضه کردند . اين گوشي ها داراي امکانات سخت افزاري بيشتري بودند و تقريبا به صورت يک کامپيوتر کوچک طراحي شدند . در اين زمان بود که اين شرکتها به اهميت نرم افزار در اين گوشي هاي پي برده و رقابت نرم افزاري در کنار رقابت سخت افزاري شروع شد . مايکروسافت يکي از شرکتهايي بود که قبلا روي سيستم عامل کامپيوتر هاي جيبي خود کار کرده بود و Windows CE را به همين منظور طراحي کرده بود . اين ويندوز قابليت اين را داشت که روي موبايل ها نيز نصب شود . بعد از رسميت يافتن موبايل هاي نسل جديد شرکت هاي مطرح در اين صنعت که به مشکلات بي شمار Windows CE پي برده بودند و نمي خواستند نرم افزار اين صنعت را در انحصار يک شرکت نگه دارند با همکاري هم سيستم عامل جديدي براي موبايل ها به وجودد آوردند که Symbian نام گرفت . البته رقباي ديگري نيز مثل سيستم عامل Linux در اين صنعت وجود دارند که فعلا به صورت عمده استفاده نشده اند . در اصطلاح به موبايل هايي که از اين سيستم عامل استفاده مي کنند Smart Phone گفته مي شود.

پيدايش و حيات Symbian :

 

شرکت نرم افزاري Symbian براي اولين بار در ماه ژوئن سال 1998 به صورت کاملا مخفي و خصوصي براي کار بر روي سيستم عاملي براي کار روي موبايل ها تاسيس شد . مقر اصلي اين شرکت در انگليس تاسيس شد اما هم اکنون داراي حدود 750 کارمند در کشورهاي انگليس ، ژاپن ، سوئد و آمريکاست که درکار تحقيق و برنامه نويسي براي گسترش سيستم عامل و نرم افزارهاي آن هستند . تا اواخر سال 2003 هيجده موبايل از پنج شرکت معروف سوني ، نوکيا ، فوجيتسو ، موتورولا و زيمنس با اين سيستم عامل عرضه شد و علي رغم قيمت بالا مورد استقبال قرار گرفت و حدود 26 موبايل هم در برنامه اين شرکتها و چند شرکت ديگر با اين سيستم عامل در برنامه ساخت قرار گرفت . هم اينک نيز 48 مورد از اين موبايل ها به بازار عرضه شده و يا به زودي عرضه خواهد شد . آمار فروش موبايل هاي Symbian تا پايان سال 2003 به 6.7 ميليون موبايل رسيد و در سال 2004 نيز با رشد بي سابقه فروش مواجه شد به طوري که طبق آمار شرکت در سال 2004 فروش اين نوع موبايل ها رشد 201 درصدي داشته است . به علت فروش بالاي موبايل هاي Symbian هر روزه بر تعداد برنامه نويسان آن افزوده شده و نرم افزارهاي فوق العاده اي براي اين سيستم عامل طراحي مي شود . تا اواخر تابستان سال 2004 تعداد اين برنامه ها 3254 مورد گرديده است

شرکت هاي به وجود آورنده

 

14 شرکت اصلي و چند شرکت فرعي از به وجود آوردندگان اين محصول بودند ، بعضي از اين شرکتها در زمينه نرم افزار و بعضي از آنها در زمينه سخت افزار به رشد اين سيستم عامل و موبايل هاي آن کمک کرده اند . از اصلي ترين شرکتها مي توان به Nokia ، Sony-Eriksson ، LG ، Samsung ، Motorola ، Arima ، BenQ ، Fujitsu ، Lenovo ، Sanyo ، Sendo ، Mitsubishi Electronics و Siemens اشاره کرد .

تکنولوژي Symbian

 

Symbian شبيه ديگر سيستم عامل هاي مدرن و امروزي که براي PC ها وجود دارند ، به وجود آمده است . بنابراين داراي امکانات خوبي مثل Multitasking ، MultiThreading و همچنين مديريت حافظه مي باشد . در طراحي اوليه مبناي کار را بر روي اين موضوع بنا نهاده اند که اين سيستم عامل مي بايست روي امکانات سخت افزاري بسيار کم ( مثل 4 مگابايت رم ) کارايي فوق العاده اي داشته باشد . به همين دليل اين سيستم عامل مي تواند روي موبايل هاي امروزي فوق العاده سريع کار کرده و حداقل مشکل را داشته باشد . مبناي کار اين سيستم عامل بر اساس event ها بنا نهاده شده است ( شبيه ديگر سيستم عامل هاي امروزي مثل ويندوز ) و سي پي يو طوري مورد استفاده قرار مي گيرد که کمترين ميزان بار روي موبايل قرار گيرد . هم اکنون با اينکه نسخه هشتم Symbian عرضه شده است اما نسخه 7 اين سيستم عامل روي موبايل ها قرار مي گيرد و تا به حال نسخه هاي مختلفي از آن بدون اينکه به صورت کامل استفاده شوند به فراموشي سپرده شده اند . جالبترين مورد براي اين سيستم عامل به وجود آمدن اولين کرم و ويروس موبايل روي اين سيستم عامل در سال 2004 بود . اين کرم که Cabir نام دارد مي تواند با استفاده از تکنولوژي Bluetooth خود را به موبايل هاي ديگر منتقل کند .

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي موبايل‌هاي امروزي نوع سيستم عامل موبايل است. يعني براي انتخاب يك موبايل، بهتر است داشتن يا نداشتن سيستم ‌عامل، هم در نظر گرفته شود. بعضي از موبايل‌ها به اصطلاح سيستم ‌عامل ندارند. چنين موبايل‌هايي از يك پلت‌فرم ساده استفاده مي‌كنند و به جز مواردي محدود و استثنايي، نمي‌توانند از هيچ نرم‌افزاري پشتيباني كنند.

پركاربردترين پلت‌فرم براي گوشي‌هاي بدون سيستم‌عامل جاوا است. به طوري كه تا امروز تعداد گوشي‌هاي جاوا از مجموع گوشي‌هاي سيمبين بيشتر بوده است. جاوا نسخه‌هاي بسيار فراواني دارد و همه شركت‌هاي سازنده موبايل با توجه به سليقه و نياز مشتري از آن استفاده مي‌كنند.

 

در مجموع چهار سيستم‌عامل براي موبايل تعريف شده كه عبارتند از سيمبين (Symbian)، ويندوز موبايل (Windows Mobile)، پالم (Palm) و لينوكس (Linux) و البته آندروید تازه وارد.

سيستم‌عامل سيمبين‌

سيمبيان سيستم‌عاملي است كه توسط شركت انگليسي Symbian، براي تجهيزات سيار (mobile) طراحي شده است و با سيستم‌عامل‌هاي ديگري مانند Windows Mobile ،Palm OS و لينوكس رقابت مي‌كند. شركت سيمبيان در ژوئن 1998 در انگلستان تأسيس شد. سهامداران اين شركت در آغاز، شركت‌هاي Psion، نوكيا، اريكسون، ماتسوشيتا و موتورولا بودند. در سپتامبر 2003، موتورولا سهام خود را به شركت هاي Psion و نوكيا فروخت. در جولاي 2004 نيز سهام Psion توسط نوكيا، پاناسونيك، زيمنس و سوني‌اريكسون خريداري شد. در نتيجه اين شركت در حال حاضر در مالكيت شركت‌هاي اريكسون، نوكيا، ماتسوشيتا (پاناسونيك)، زيمنس، سوني‌اريكسون و سامسونگ است.

پلتفرم‌هاي مختلفي براساس سيمبيان طراحي شده است كه شامل پلتفرم‌هاي باز مانند UIQ ،Nokia سري شصت، هفتاد و نود، و پلتفرم‌هاي بسته مانند NTT DoCoMo هستند. انعطاف‌پذيري اين سيستم‌عامل به آن امكان مي‌دهد روي انواع گسترده‌اي از تجهيزات موبايل پياده‌سازي شود. بزرگ‌ترين ويژگي اين سيستم‌عامل، طراحي آن براي تجهيزات كوچك دستي با منابع محدود است كه مي تواند ماه‌ها و سال‌ها روي آن اجرا شود.

symbian_logo.jpg

 

به علت محدود بودن منابع حافظه در چنين تجهيزاتي، از روش‌هاي مختلفي براي استفاده بهينه از آن‌ها استفاده شده است. برنامه‌نويسي سيمبيان، رويدادگرا (event-based) است و CPU زماني كه برنامه‌هاي كاربردي مستقيماً با يك رويداد ارتباطي نداشته باشند، خاموش مي‌شود. به اين نوع برنامه‌نويسي، active objects گفته مي‌شود. چنانچه از اين روش‌ها به خوبي استفاده شود، مدت كاركرد باتري نيز افزايش پيدا مي كند. به همين علت براي دستيابي به اين ويژگي‌ها از زبان ++C براي برنامه‌نويسي و توسعه اين سيستم‌عامل استفاده شده است؛ هر چند بسياري از تجهيزات با پلتفرم سيمبيان مي‌توانند به‌وسيله زبان‌هاي ديگري چون PL ،Python، ويژوال بيسيك،Simkin و Perl نيز برنامه‌نويسي شوند.

 

انواع سيمبين بر حسب موبايل و نياز آن متفاوت است.اسمارت‌فون‌هاي سري 60 يكي از انواع سيستم عامل‌هاي سيمبين است كه از اين سري تا به حال ورژن‌هاي 6، 1/6، 7، 8، 1/8 و 9 توليد شده. سري دوم، اسمارت‌فون‌هاي سري 80 هستند كه تعداد نرم‌افزارهاي آنها به اندازه سري 60 نيست. اسمارت‌فون‌هاي سري 90 براي گوشي‌هاي خاصي طراحي شده كه از لحاظ سيستم‌عامل، امكانات بسياري را به كاربر ارائه مي‌‌دهد، اما مانند سري 80 در پشتيباني از برخي نرم‌افزارها مشكل‌ دارد. آخرين سري اسمارت فون‌هايUIQ هستند كه اين سيستم‌عامل بيشتر براي گوشي‌هاي قلم‌دار كاربرد دارد.

 

سيستم عامل ويندوز موبايل‌

ويندوز موبايل 2 زير مجموعه Pocket PC و Smart Phone دارد. از جمله نسخه‌هاي سيستم‌عامل ويندوز موبايل مي‌توان به‌Windows Mobile3002 se، 2003 Windows Mobile، Windows CE،0.5 Windows Mobile،.6Windows Mobile و1.6 Windows Mobile اشاره كرد.

ويندوز موبايل‌هاي نسخه Pocket PC كه به اختصار آن راPPC مي‌نامند قوي ‌ترين و بيشترين نرم‌افزارهاي ممكن را نسبت به ساير سيستم‌عامل‌ها پشتيباني مي‌‌كند. نسخه اسمارت‌فون ويندوز موبايل هم از پشتيباني نرم‌افزاري خوبي برخوردار است ولي قدرت آن در مقايسه با نسخه PPC كمتر است.

windows-mobile-7-minimum-specs-leaked.jpg

ویژگی های ویندوز موبایل:

- قابلیت نصب .net frame work که فعلا آخرین ورژن آن برای موبایل 2 می باشد، هیجان ویژه ای به آن میدهد. این قابلیت، دریچه ای بسیار بزرگ برای برنامه نویسان باز میکند که بتوانند با تمام زبان های .net برای گوشی خود برنامه بنویسند. تازه این اول راه است!!

- پشتیبانی از زبان های c,c++,java هم تیر آخر برای تمام زبان هاست. یعنی از لحاظ برنامه نویسی، هیچ زبانی نسیت که نتواند در Windows Mobile استفاده بشود. در ضمن قابلیت استفاده از بانک های اطلاعاتی، جای هیچ تفاوتی بین کامپیوتر و گوشی را در زمینه برنامه نویسی نمی گذارد.

- از نظر کارکردن و عادت کردن به Windows Mobile، زمانی که به آن عادت کردید، به شدت احساس راحتی میکنید و واقعا حس میکنید که قبلا چقدر محدود بوده اید!!

- برنامه های کاربردی و مجانی بسیاری هم در اینترنت قابل پیدا شدن هستند و اگر برنامه نویس نیستید، با صرف اندکی وقت می توانید برنامه مورد احتیاجتان را پیدا کنید. اگر هم اندکی برنامه نویس باشید، به کمک محیط قدرتمند Visual Studio و شبیه سازموبایل آن ، (چه خودتان گوشی ویندوز موبایل داشته باشید یا نه) میتوانید برای آن برنامه نویسید و در شبیه ساز قدتمند VS آن را آزمایش کنید.

- پشتیبانی قوی و قدرتمند غول نرم افزاری از این سیستم عامل و open source کردن symbian و java و همین طور عرضه سیستم عامل open source دیگری به نام android توسط google (که Microsoft به شدت از آن می ترسد!) شرایط را برای این os بهتر از گذشته خواهد کرد. چون مسلما رقابت بین این محصولات به نفع مشتری است و نکته مثبت در این رقابت این ایت که ممکن است در جنگ، یک حریف از بین برود، ولی Microsoft هیچ وقت بی خیال نمی شود، در ضمن از بقیه رقبا خیلی جلوتر اسست.

البته ورژن های customize شده لینوکس هم برای موبایل وجود دارد که واقعا کار با آنها سخت است و حتی لینوکس بازها هم آن را توصیه نمی کنند.

- شرکت های سازنده تلفن همراه که از windows mobile روی گوشی های خود استفاده می کنند، شرکت های بسیار بزرگ و معتبری هستند که از شرکت های معمولی یا حتی با تولید بالا مثل nokia بهترند!

- چون windows mobile در ایران به شدت غریب است و به گفته یکی از نمایندگی های گوشی imate خریداران ما، یا آدم های مایه دارند یا حرفه ای، گوشی های ویندوز دار به شدت با کلاس هستند و مخصوصا لوگوی ویندوز روی گوشی، جلوی هر فردی خود نمایی خواهد کرد و تیر خلاص برای با کلاس جلوه دادن شما را خواهد زد!!!

 

معایب ویندوز موبایل:

* Microsoft به شدت شرکتی انحصار طلب است. پس آنها شرایط را در جهت بهتر شدن عوض می کنند و شما در تغییرات ویندوز تاثیری ندارید. ولی در تمام سیستم عامل های دیگر چون open source هستند شما میتوانید برای خودتان سیستم عامل بسازید و ... هر چند که open source در دراز مدت که افراد آن را گسترش میدهند برای خیلی ها سود خواهد داشت، ولی در این مدت بیشتر از 10 ساله که کلی آدم در حال گسترش لینوکس هستند چه خیری به ما رسیده که حالا رو سیستم عامل موبایل که تازه open source شده اند خیری به ما برسد!

* چون در ایران روی ویندوز موبایل کم کار شده، برنامه های مجانی (هر چند کافی هستند) خیلی پیدا نمی شود و باید در سایت های خارجی به دنبال آنها باشید و اگر برنامه ای پولی پیدا شد، (باز به خاطر فعالیت کم ایرانی ها) crack آن سخت پیدا می شود!!

* مدت به نسبت زیادی (حدود 1 ماه) windows mobile عادت کنید. ولی امان از دست وقتی که روون شدید!!

* چون ویندوز پولی هست، شما مجبورید پولی اضافه بابت گوشی خود بپردازید. (مثل notebook ها)

 

سيستم عامل پالم‌

يكي از پيشتازان صنعت PDA ، شركت Palm است. بعد از پيدايش Microsoft، استفاده كاربران ازPalm به شدت كاهش يافت و همه به محصولات جديد روي آوردند. به اين ترتيب Microsoft شهرت بيشتري پيدا كرد و در حال حاضر بيشتر كاربران تنها ازWindows به عنوان يك سيستم عامل براي PDA نام مي‌برند.

سيستم‌عامل پالم هم نرم‌افزار‌هاي ويژه خودش را پشتيباني مي‌كند و در بيشتر موارد نرم‌افزارهايي كه در سيستم عامل ويندوز موبايل پشتيباني مي‌شوند، نسخه پالم هم دارند. به طوركلي تعداد نرم‌افزارهايي كه برنامه‌نويسان براي ويندوز موبايل Pocket PC توليد كرده‌اند، از تمام نرم‌افزارهاي ساخته شده براي ساير سيستم عامل‌ها بيشتر است.

 

img_107301_palm_logo_450x360.jpg

سيستم‌عامل OSX

اين سيستم‌عامل توسط شركتApple و براي استفاده بر رويiphone طراحي شده و هسته اصلي آن ازMac OSX گرفته شده است. با توجه به استفاده محدود اين سيستم‌ عامل تنها در گوشي‌هايiphone طبيعي است كه رونق چنداني در بازار ندارد و مورد توجه كاربران نيست. سهم اين سيستم‌عامل تنها 3/1% از كل بازار است.

121apple-main_Full.jpg0283_apple-iphone-292x300.jpg

 

سيستم عامل لينوكس‌

لينوكس سيستم‌عامل جديدي است و به همان دليل نرم‌افزارهاي زيادي براي اين سيستم‌عامل در بازار وجود ندارد. رواج و محبوبيت سيستم عامل‌ها، فقط به توانايي‌ها و ويژگي‌هاي نرم‌افزاري بستگي ندارد. پشتيباني شركت‌هاي توليدكننده سخت‌افزار هم در محبوبيت و رواج اين سيستم‌عامل‌ها موثر است. بر اساس آمارها نزديك به 67 درصد از سيستم عامل‌هاي موبايل سيستم‌عامل سيمبين است. پس از آن ويندوز موبايل 15 درصد و پالم و لينوكس هم در مجموع 18‌درصد سهم دارند.

limo_foundation_logo.jpg

و اما آندروید

Android به زبان ساده سیستم عاملی است برای دستگاه های موبایل و گوشی های هوشمند که توسط بیش از 30 کمپانی معروف پشتیبانی می شود. آندروید اوپن سورس است و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از Android SDK برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع آندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کند. آندروید به معنای واقعی “باز” (=Open) است، یعنی برنامه نویس می تواند از تمام قدرت یک تلفن همراه استفاده کند. آندروید امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند اپلیکیشن های قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند.

android-logo.jpg

تمام برنامه ها برای آندروید یکی اند. آندروید فرقی میان یک برنامه third-party و توابع هسته سیستم عامل در اجرا نمی گذارد و هر دو می توانند دسترسی مساوی به قابلیت های گوشی داشته باشند. گوشی هایی که سیستم عامل آندروید را خواهند داشت به کاربرشان اجازه می دهند تا از تمام قابلیت های یک گوشی هوشمند بهره ببرند. کاربران این گوشی ها به معنای واقعی می توانند دستگاه خود را بر اساس سلیقه ی خود تغییر دهند و محیط سیستم عامل گوشی خود را سفارشی و شخصی سازی کنند. حتی کاربران می توانند برای گوشی تعیین کنند که عکس هایشان با چه برنامه ای باز شود.

 

منابع:

proacademy.formyjob.net

farasun.wordpress.com

روزنامه دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

p-ab3gTb8xb3dLg.gif

 

چند وقت پیش وقتی که گوگل در مورد ساخت یک سیستم عامل جدید خبر داد، خیلی ها فکر کردند که گوگل می خواهد سیستم عاملی برای رایانه های شخصی بسازد. چندی بعد شایعه هم شد که گوگل قرار است یک گوشی تلفن همراه با سیستم عامل مخصوص خود وارد بازار کند. اما شرکت گوگل نقشه های دیگری در سر داشت که به زودی همه ما تاثیر آن ها را در گوشی های نسل جدید خواهیم دید.

Android به زبان ساده سیستم عاملی است برای دستگاه های موبایل و گوشی های هوشمند که توسط بیش از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معروف پشتیبانی می شود. آندروید
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از Android SDK برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع آندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کند. آندروید به معنای واقعی “باز” (=Open) است، یعنی برنامه نویس می تواند از تمام قدرت یک تلفن همراه استفاده کند. آندروید امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند اپلیکیشن های قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تمام برنامه ها برای آندروید یکی اند. آندروید فرقی میان یک برنامه third-party و توابع هسته سیستم عامل در اجرا نمی گذارد و هر دو می توانند دسترسی مساوی به قابلیت های گوشی داشته باشند. گوشی هایی که سیستم عامل آندروید را خواهند داشت به کاربرشان اجازه می دهند تا از تمام قابلیت های یک گوشی هوشمند بهره ببرند. کاربران این گوشی ها به معنای واقعی می توانند دستگاه خود را بر اساس سلیقه ی خود تغییر دهند و محیط سیستم عامل گوشی خود را سفارشی و شخصی سازی کنند. حتی کاربران می توانند برای گوشی تعیین کنند که عکس هایشان با چه برنامه ای باز شود.

 

ویژگی ها و خصوصیات آندروید

  • آندروید تمامی تکنولوژی های اتصال (=Connectivity) شامل
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    /
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    و
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    را پشتیبانی می کند.
  • آندروید از فرمت های مختلف فایل های مالتی مدیا مثل
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    پشتیبانی می کند.
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ,
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    و
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    فرم هایی هستند که آندروید برای ارسال پیغام های متنی یا همان SMS از آن ها پشتیبانی می کند.
  • مرورگر موجود در آندروید بر اساس فریم ورک اوپن سورس
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    توسعه یافته است.
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    نرم افزاریست که برای ذخیره داده ها و مدیریت بانک های اطلاعاتی سبک در آندروید در نظر گرفته شده است.
  • ماشین مجازی جاوا (=Java Virtual Machine) در آندروید به صورت پیش فرض تعبیه شده است. تمام برنامه های آندروید باید به زبان جاوا نوشته شوند. البته این نسخه از JVM برای دستگاه های موبایل بهینه شده است.
  • ابزارهای مختلف آندروید برای توسعه دهندگان به راحتی در دسترس است و توسط شرکت گوگل پشتیبانی می شوند. این ابزارها شامل کتابخانه ها، خطایاب، شبیه ساز گوشی و یکم پلاگین برای اکلیپس است.
  • آندروید از سخت افزارهای مختلف همچون GPS و دوربین های متنوع پشتیبانی می کند.
  • تصاویر و فایل های گرافیکی بوسیله OpenGL پردازش می شوند که کیفیت بالاتری خواهند داشت.

توسعه برنامه های کاربردی در آندروید سریع، راحت و لذت بخش است

گوگل دسترسی آسان به ابزارهای سودمند و کتابخانه های بسیاری را برای توسعه و تولید برنامه های کاربردی مبتنی بر آندروید فراهم کرده است، که برنامه نویسان می توانند با استفاده از آن ها هرچه سیع تر و راحت تر برای آندروید برنامه تولید کنند. این ابزارها شامل خطایاب، شبیه ساز گوشی، کتابخانه ها، اسناد، کدهای نمونه و یک پلاگین برای اکلیپس است. برنامه نویسی برای آندروید به زبان جاوا انجام می گیرد. توابع خود آندروید نیز با استفاده از جاوا پیاده سازی شده اند. آندروید فقط قادر است کدهای مدیریت شده (=Managed Codes) را اجرا کنید و قادر به اجرای کدهای Native نخواهد بود.

آندروید سیستم عاملی بر اساس لینوکس

این سیستم عامل بر اساس هسته سیستم عامل لینوکس توسعه یافته است. در واقع مدیریت و بهینه سازی حافظه، ارتباط با سخت افزار و سرویس های سیستم، امنیت، مدیریت پردازش ها و مدیریت منابع دستگاه موبایل را هسته لینوکس انجام می دهد و آندروید فقط لایه ایست که ارتباط میان کاربر و سیستم عامل را برقرار می کند. این لایه نرم افزاری بوسیله جاوا پیاده سازی شده است و به همین علت قادر به اجرای کدهای Native نخواهد بود. آندروید همانند لینوکس اوپن سورس خواهد بود و توسعه دهندگان بیشماری بر روی آن کار می کنند.

با Eclipse برای آندروید برنامه بنویسید

همانطور که قبلاً گفتم برنامه نویسی برای آندروید بوسیله زبان جاوا انجام می شود. گوگل جهت راحتی برنامه نویسان پلاگینی برای اکلیپس ارائه داده که آن ها بتوانند با استفاده از قدرت اکلیپس برای آندروید برنامه تولید کنند. شما ابتدا باید Eclipse را از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دریافت کنید و سپس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را روی آن نصب کنید. بعد از این در قسمت پروژه های اکلیپس گزینه ای به نام Android اضافه خواهد شد که می توانید با استفاده از آن به زبان جاوا و با قدرت اکلیپس برای آندروید برنامه بنویسید.

مسابقه برنامه نویسی برای آندروید

گوگل برای اینکه شرکت ها و برنامه نویسان را ترغیب به تولید برنامه برای بستر آنروید کند، اقدام به برگزاری یک مسابقه با جوایز چشمگیر کرده است. گوگل 10 میلیون دلار بودجه برای این کار در نظر گرفته که تا الان چند شرکت در این مسابقه برگزیده شده اند و مبالغ هنگفتی نیز دریافت کرده اند. البته این جوایز هم برای ایرانی ها تحریم شده اند icon_sad.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در مورد آندروید بیشتر بدانید :

 

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

androids.jpg

 

رشد اعجاب‌آور آندروید به گونه‌ای بوده است که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این سیستم عامل تا سال 2012 دومین سیستم عامل پرطرفدار تلفن‌های همراه جهان خواهد بود. تخمینی که نه تنها دور از دسترس نمی‌نماید بلکه بسیار محافظه‌کارانه به شمار می‌رود.

لینک به دیدگاه

دسته بندي موبايل هاي مختلف بر حسب سیستم عامل

 

 

 

 

1march.jpg

 

با توجه به امکاناتي که ديگر تقريبا همه ي موبايلها داراي آن هستند ( مثل دوربين - ضبط وپخش صوت و فيلم - صفحه رنگي و .... ) مهمترين اصل دسته بندي را شايد بتوان سيستم عامل گوشي ناميد . پس براي شروع بايد دو چيز را در نظر گرفت و موبايلها رابطور کلي در يکي از آن دو شاخه ي اصلي و کلي قرار داد و آن ، اين است که آيا موبايل مورد نظر داراي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است يا فاقد آن ( اگر موبايلي فاقد سيستم عامل باشد از يک پلـــــت فرم ساده مثل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
يا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استفاده مي کند )

 

شاخه هاي اوليه ي زيرين دسته اي که مـا آنرا داراي سيستم عامل ( يا سيستم عامل دار ) مي ناميم اينها هستند :


    • سيستم عامل
      برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

       
      سيستم عامل
      برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

       
      سيستم عامل
      برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

       
      سيستم عامـل
      برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شاخه هاي اوليه ي زيرين موبايلهايي که ما آنها را فاقد سيستم عامل مي ناميم نيز اينها هستند : پلت فرم جاوا - پلت فرم بلک بري.حال مي خواهيم به بررسي زيرمجموعه هاي ( زير شاخه ها ) شاخه هاي اوليه بپردازيم. زير مجموعه هاي سيستم عامل سيمبين بر حسب نوع موبايل و نياز آن چند زير مجموعه دارد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که شامل اکثر گوشيهاي نوکيا ( مثل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- گوشيهاي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- گوشيهاي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و ... ) گوشي زيمنس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- گوشيهاي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) گوشي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- گوشي سامسونگ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و چند گوشي ديگر مي شود. ورژن هايي که تا بحال بــــراي اسمارت فونهاي سيمبين منتشر شده اينها بوده اند :
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و چند ورژن ديگر اکثر نرم افزارهاي موجود براي سري 60 حتما در ورژن 7 کار میکنند و اين به دليـل موقعيت خوب اين ورژن است.

 

از مشکلات ورژنهاي ديگر مي توان به عدم پشتيباني تــم در گوشيهاي ورژن 6 و 1/6 اشاره کرد که البته امکان اين هست که باانجام بعضي عمليات بر روي گوشي اين قابليت را فعال کرد ( مثل هک و ... ) که البته اصلا توصيه نميگردد .

 

زيـرمجموعه ي ديگر ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هستند . گوشيهايي که در اين ســــــــري از

سيمبين قرار گرفته اند و در واقع اين سيستم عامل براي آنها طراحي شده ، اسمارت فون هاي نوکيا با پيشوند 90 هستند ( مثل

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و ... ) به اندازه سري60 براي آنها نرم افزاروجود ندارد . زيرمجموعه ي ديگر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هســــتند. اين سيستم عامل براي دو گوشي از نوکيا با نامهاي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طراحي شده است.

از لحاظ سيتم عاملي امکانات زياد و خوبي را به کاربر ارائــه مي دهد . اما مشکل ساپورت

نرم افزار مثل گوشيهاي سري 80 در اين زير مجموعه هم به چشم مي خورد.

 

آخرين زير مجموعه از سيستم عامل سيمبين

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هستند. سيمبين UIQ را براي گوشيهايي منتشرکرده است که براي کار از قلم استفاده مي کنند و برخلاف سري90

سيستم عمل به صورت عمودي طراحي شده است.

گوشيهايي که در اين زير مجموعه قرار دارند شامل اسمارت فونهاي سوني اريکسون (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) بعضـــــــي از گوشي هاي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) گوشي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و موبايــــــــل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مي شود . بتازگي هم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گوشي با نام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عرضه نـــموده که گويــي بايد گوشي خوبي باشد ، زيرا در صفحه ي اول سايت سيمبين مي توان عکس آن را به وضــوح ديد . در مورد ضعف يا قدرت نرم افزاري اين زير مجموعه بايد بدانيد که نرم افزارهاي طراحي شده براي سيمبين UIQ زياد هستند و ازلحاظ تم و نرم افزار خيال کاربر مي تواند از بابــــت ساپورت راحت بماند.

 

اما بپردازيم به زيرمجموعه هاي سيستم عامل ويندوز موبايل:

زيــــر مجموعه هاي اين سيستم عامل شامل

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مي شود. گوشيهاي زير مجموعه ي اين دو سيستم عامل بسيار زيادند و شرکت هاي فراواني موبايل با سيستم عامل ويندوز طراحي کرده اند و به همين دليل جاي بحث زيادي را باقي نمي گذراد.

 

بزرگترين شـــرکت توليد کننده ي گوشيهاي سازگار با ويندوز موبايل ( چه در زيـــر مجموعه ي Pocket PC و چه در زير مجموعه ي Smart Phone ، شرکت تايواني

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که گوشيهاي خود رابا برندهاي گوناگون مثل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
( که در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کاربرد دارد ) ٬
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
( که براي گوشيــهاي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ارائه مي شود ) ٬
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
( که مخصوص اين
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بزرگ موبايل است ) ٬
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
( اين هم از اپراتورهاي بزرگ موبايل است و بيشتر دراسمارت فونهاي HTC به کارمي رود) و چند برند ديگر توليد مي کند. شرکتي که رقيب HTC درساخت Pocket PC هاي با قابليت

تلفن همراه است ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نام دارد! کمپاني بزرگي که متاسفانه شاهد کارهـاي ضعيف در عرصه ي رقابت از آن بوده ايم. کمپاني بزرگ ديگري که در تولــيـد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
( نسخه ي تلفني ) درگير رقابت و کسب بازار است
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نام دارد که البته بانام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هم شناخته شده است. از شرکتهاي بزرگ و مطرح گوشـــي سازي در اين عرصه تنها نام موتورولا و زيمنس به چشم مي خورد که فقط در حد يکي دو محصول توليد و روانه بازار کرده اند. در اسمارت فونها هم فعلا جز نام Orange ( همان HTC ) و گاه گداري هم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نامهاي زيادي به چشم نمي خورد.

 

از ورژن هاي ويندوز موبايل مي شود بـــه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و Microsoft
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اشاره کرد که به زودي در محصولات جديدعرضه مي شود . لازم به ذکـــر است که شرکت سامسونگ هم ازرقابت در زمينه ي ويندوز موبايل عقب نمانده و يکي دوگوشي در هر دو زير مجموعه ارائه کرده است.

 

اما در مورد شاخه ي بعدي يعني سيستم عامل پالم ، این شرکت پالم يکي ازپيشتازان صنعت PDA بوده است و از همان ابتدا شروع به ساخت و ساز اين وسيله ي همراه و پــر کاربرد مي کند . علاوه بر خود Palm شرکت هاي ديگري هم از آن سيستم عامل استفاده مي کردند و به ساخت PDA مشغول مي شدند ( از جمله ي آنها مي توان به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و PDA هاي مشهورش اشاره کرد که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نام دارد ). بعد از ظهور مايکروسافت ( يا شايد هم ماکروسافت ! ) در اين ميدان و توليدPocket PC ها مردم روي از Palm برگردانند و به سمت محصولات جديد رفتند و اينگونه بود که Microsoft پيروز ميدان شد و درحال حاضر اکثر افراد تنها با نام ويندوز بر روي PDA ا آشنــــايي دارند و شايد تا به حال حتي نام Palm را اصلا" نشنيده باشند! توضيحات مختصري که داده شد به اين دليل بود که دربازار ايران و حتي جهان حضور Palm به عنوان سازنده ي موبايل بسيار کم شده و دراين مقاله هم ما خيلي راجع به آن بحث نخواهيم کرد. براي اطلاعات بيشتر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کليک کنيد يا در جستجوگري مثل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کلمه هاي Palm و پالم را جداگانه تايپ کرده و نتايج جستجو رامطالعه نماييد.

اما در مورد آخرين سيستم عامل براي گوشيهاي موبايل ٬ لينوکس. اين سيستم عامل به تازگي پا به ميدان گذاشته و در حال حاضر شرکت موتورولا بيشترين محصول را بـــــراي اين سيستم عامل طراحي کرده است. هنوز در بازار ايران اين گوشي ها دیده نشده و به همين دليل من نظر قاطعي نمي توانم در مورد آنها بدهم . ضمن اينکه اين شرکـــت سيستم عامل خود را با همکاري شرکت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و پلت فرم جاوايش ارائه کرده و روانــــه ي بازار مصرف کرده است.

 

نکته اي که اينجا ازقلم افتاد پشتيبانـــــــــي دو سيستم عامل ويندوز موبايل و پالم از نظر نرم افزاري است. ويندوز موبايهاي نسخه ي Pocket PC ( يا به اختصار PPC ) قويترين و بيشترين نرم افزارهاي ممکن را نسبت به سايــر سيستم عاملها پشتيباني مي کنند. نسخه ي اسمارت فون ويندوز موبايل هم ازسـاپورت نرم افزاري بدي برخوردار نيست ولي اصلا" به قدرت نسخه ي PPC نمي رسد. سيستم عامل پالم هـــم نرم افزار هاي خاص خودش را دارا مي باشد که در بيشتر مواقع نرم افزارهايي کـــه توسط ويندوز موبايل پشتيباني مي شوند ، داراي نسخه ي پالم هم هستند . اما باتمام اين صحبت ها مقدار نرم افزارهايي که برنامه نويسان براي ويندوزموبايل Pocket PC ساخته اند ، از تمام نرم افزارهاي ساخته شده براي همه ي سيستم عاملها بيشتر است.

در اينجا به اتمام بررسي سيستم عاملهاي موبايل رسيديم و بايد به سراغ گوشيهاي دسته ي دوم يا گوشي هاي فاقد سيستم عامل برويم.

 

گوشیهای فاقد سستم عامل :

 

همانطور که گفته شد اين جور گوشي ها از يک پلت فرم ساده استفاده مي کنند و هرگز قابليت پشتيباني نرم افزاري را نخواهند داشت ( به جز مواردي که به تعداد انگشتان يک دست بر مي گردد ) پس مي شود نتيجه گرفت که اين يک برگ برنده براي گوشيهاي سيستم عامل دار مي باشد.

 

پلت فرم جاوا پر کاربــرد ترين پلت فرم براي گوشيهاي بدون سيستم عامل است بطوري که تا به امروز تعداد گوشي هاي جاوا از مجموع گوشي هاي سيمبين بيشتر بوده است. جاوا نسخه هاي بسيار فرواني دارد و هر شرکت بنابر سليقه اش از آن پلت فرم براي گوشي خود استفاده مي کند. اکثر گوشيهاي سامسونگ و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
٬ اکثر گوشيهاي زيمنس ( به غير از SX1 و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مخصوص اين شرکت ) ٬ گوشي هاي سوني اريکسون ( در سريهاي T - Z - K - W - S - V ) گوشي هاي نوکيا که از سيمــبين استفاده نمي کنند ( مثل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که سر آمــــــد همه ي آنهاست ) ٬ تمامي گوشي هاي شرکت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
٬ گوشي هاي موتورولا که سيستم

عامل خاصي ندارند مثل

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
( به دليل کمبود اين گوشي ها در ايران ٬ از ذکر مدلهاي آن را که

خيلي هم زياد است خود داری می کنم اما شما مي توانيد به سايت موتورولا سر بزنيد و اطلاعات بیشتری کسب کنید ) تقريبـــا" تمامي گوشيهاي شرکت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و .... . البته اگر جايــــي نوشته شده تمامي يا اکثر ٬ منظور گوشي هاي جديد بوده که صفحــات رنگي دارند.

 

اما پلت فرم ديگري که به آن اشاره کرديم Black Berry بود . شرکت بلک بري که در ساخت گوشي کارها و ايده هاي عجيبي دارد که مي توانيد اکثر آنها را در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مشاهده کنيد. اما در مورد اين پلت فرم بايدعرض کنم که هم به دليل کم مصرف بودن و عدم عرضه ي آن در ايران بحثي نمي کنيم. چون خودم هم تا کنون با این گوشی ها کار نکرده ام و مطالب زیادی درباره آنها نمیدانم .

گوشي هاي صفحه سياه سفيد قديمي يا خيلي از گوشي های صفحه رنگي که اوايل ارائه مي شد داراي سيستم عامل و يا حتي پلت فرم خاصي نبودند و هر شرکت با توجـــــــه به کارشـناسان مهندسان خود براي هر قسمت از گوشي برنامه ي خيلي ساده اي را که بــا کليد هــاي گوشي کنترل مي شود مي ساختند و در واقع شايد بتوان گفت اصلا" آن گوشيها رابط نرم افزاري نداشته اند و بيشتر تغيير رنگهاي LCD توسط کليد هاي گوشي بوده که سیستم را قابـــل استفاده مي کرده.

 

هر موبايلي ويژگي خاص خودش را دارد و براي يک چيزش محبوب و معروف مي شود و در مواقعي که سخن به ميان مي آيد آن قابليت است که در کنار قابليتهاي ديگر همان مـــدل آن را نمايان مي سازد .

 

لینک به دیدگاه

سيامك عضدالملكي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات

 

بسياري از كاربران، هنگام خريد دستگاه تلفن همراه هوشمند خود عوامل متنوعي نظير قيمت، قابليت‌ها و اندازه آن را درنظر مي‌گيرند. اما چنين به نظر مي‌رسد كه كاربران معدودي به سيستم‌عامل تلفن همراه خود، يا نرم‌افزار سيستمي كه تحقق و اجراي كاربردهاي متنوع تلفن همراه را ميسر مي‌سازد، حساسيت نشان داده يا اساسا آن را به عنوان عاملي براي‌ انتخاب يا عدم انتخاب يك محصول در نظر مي‌گيرند. در اين نوشتار قصد داريم بدون جانبداري از سازنده‌اي خاص، سيستم‌هاي عامل مطرح در زمينه تلفن‌هاي همراه و دستياران ديجيتال شخصي (PDA) و قابليت‌هاي آن‌ها را بررسي كنيم. سيستم‌هاي عاملي كه در اين مقاله بررسي مي‌شوند، Symbian، Windows Mobile، و Palm OS مي‌باشند.

 

محك‌هاي مقايسه

بدون شك تعداد محك‌ها و گزينه‌هايي كه براي مقايسه سيستم‌هاي عامل تلفن‌هاي همراه وجود دارند متنوع و گنجاندن آن‌ها در يك مطالعه‌اي مقايسه‌اي فراتر از حوصله خوانندگان خواهد بود، ليكن در اين نوشتار محك‌هاي مشترك و تا جاي ممكن كاربردي را انتخاب كرده‌ايم. اين گزينه‌ها سهولت استفاده، پشتيباني از كاربردهاي Microsoft Office و سازگاري با آن، قابليت‌هاي چندرسانه (Multimedia) و پشتيباني از پست الكترونيكي است. نرم‌افزارهاي سازندگان شخص ثالث (Third party) براي اين سيستم‌هاي عامل كه نقش مهمي در توسعه و گسترش كاربردهاي اين تلفن‌ها دارند نيز از نظر تعداد و كيفيت اين گونه‌ كاربردها مقايسه خواهند شد. بي ترديد توانايي‌ها و قابليت‌هاي سيستم‌هاي عامل، به عنوان هسته نرم‌افزاري اين تجهيزات از اهميت و جايگاه ويژ‌ه‌ خود برخوردار بوده كه در اين نوشتار نيز به آنها اشاره خواهيم كرد.

 

سيستم‌عامل Symbian

اين سيستم‌‌عامل عمدتاً براي تلفن‌هاي همراه، تلفن‌هاي هوشمند، و برخي دستياران ديجيتال شخصي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و توانائي‌هاي متنوعي در زمينه مديريت اطلاعات شخصي (PIM)، دفترچه تلفن، و تقويم داراست. كاربردهاي شخص‌ ثالث متنوعي براي آن نوشته ‌شده است لكين نظر به اينكه نگارش‌هاي مختلفي از اين سيستم‌عامل براي نسل‌هاي مختلف دستگاه‌هاي تلفن همراه هوشمند توليد شده است (به عبارت ديگر هر نگارش از سيستم‌عامل با در نظر گرفتن قابليت‌هاي سخت‌افزاري نسل خاصي از دستگاه‌هاي تلفن طراحي و پياده‌سازي شده است) لذا در عملكرد برخي از اين كاربردهاي شخص ثالث، با توجه به سخت‌افزار دستگاه تلفن هوشمند، ناسازگاري‌هاي به چشم مي‌خورد. از نظر ساختاري اين سيستم‌عامل از 5 لايه اساسي تشكيل شده است كه اين لايه‌ها عبارت است از:

 

• لايه ارتباط با سخت‌افزار و خدمات هسته سيستم‌عامل

• لايه خدمات پايه

• لايه خدمات سيستم‌عامل (شامل خدمات عمومي سيستم‌عامل، خدمات ارتباطي، خدمات گرافيكي و چندرسانه، و ارتباط با ساير تجهيزات)

• لايه كاربرد (شامل JavaME)

• لايه واسط كاربر

 

سهولت استفاده مانند كاربردهاي شخص ثالث ارتباط تنگاتنگي به سخت‌افزار تلفن همراه هوشمند دارد. به عنوان مثال از ديد كاربران، كار با اين سيستم‌عامل هنگامي كه برروي سخت‌افزار Nokia 9300 نصب شده است بسيار ساده و سرراست است، اما اين سهولت استفاده به مراتب كمتر از سهولت استفاده در سيستم‌هاي عامل Windows Mobile و يا Palm OS است. به طور مشخص، رابط كاربر سيستم‌عامل Symbian زماني كه برروي تلفن همراه Nokia 6682 نصب شده است، براي ورود اطلاعات متني توسط كاربر (پست الكترونيكي و يا پيامك) دشوار و تاحدودي گمراه‌كننده است. در نتيجه سهولت استفاده از اين سيستم‌عامل ارتباط تنگاتنگي با سخت‌افزار تلفن همراه هوشمند دارد.

 

اين سيستم‌عامل از مستندات تهيه‌شده توسط كاربردهاي اداري Microsoft شامل Word, Excel و Power Point به طور كامل پشتيباني مي‌نمايد با اين حال توانايي ايجاد، ويرايش و يا حتي مشاهده‌ اين مستندات برروي دستگاه تلفن همراه وابستگي كامل به سخت‌افزار تلفن همراه و قابليت‌هاي آن دارد. از نظر پشتيباني از پست الكترونيكي اين سيستم‌عامل نيز مانند سايرين به طور كامل از استانداردهاي رايج پست الكترونيكي نظير POP، IMAP4، و Webmail پشتيباني مي‌نمايد. با اين حال كاربراني كه به دنبال راه‌حل‌هاي تنومند و مطمئن‌تري براي پست الكترونيكي خود هستند مي‌توانند از كاربردهاي Microsoft Exchange يا Blackberry Connect and Visto به عنوان سامانه پست الكترونيك بهره ببرند.

 

پشتيباني از چندرسانه در اين سيستم‌عامل به شكل ماهرانه‌اي تعبيه شده است. اين سيستم‌عامل توانايي پخش چندرسانه‌هاي صوتي- تصويري و ضبط صدا را دارد. اما اين قابليت‌ها برروي تمام سخت‌افزارها به طور يكسان محقق نشده است. به عنوان مثال تلفن همراه هوشمند Nokia 9300 توانايي پخش فايل‌هاي صوتي تحت ساختار MP3 را داشته و به علاه با استفاده از نگارش همراه نرم‌افزار RealPlayer قادر است فايل‌هاي چندرسانه با ساختار RealAudio،RealVideo و MP3 را پخش نمايد، ولي قادر به ضبط صدا يا تصوير نيست.

 

از نظر تنوع كاربردهاي شخص ثالث براي اين سيستم‌عامل، مي‌توان به گزارش سايت handango اشاره كرد كه در زمان نگارش اين مقاله بيش از 9500 كاربرد شخص ثالث را براي اين تلفن همراه ثبت كرده است. همچنان كه در ادامه اين مقاله مي‌خوانيد اين تعداد كاربرد كمتر از كاربردهاي شخص ثالث براي سيستم‌هاي عامل Windows Mobile و Palm OS است.

 

سيستم‌عامل Windows Mobile

اين سيستم عامل در واقع نگارش نهايي از روند توسعه خانواده سيستم‌هاي عامل همراه شركت مايكروسافت است كه در ابتدا با نام Pocket PC 2000 روانه‌ بازار دستگاه‌هاي تلفن همراه هوشمند، كامپيوترهاي جيبي، و دستيارهاي شخصي ديجيتال شد. معماري اين سيستم‌عامل بر مبناي رابط برنامه‌هاي كاربردي Window32 ( يا Win32 API) است و علاوه بر ارائه خدمات پايه‌اي سيستم‌عامل، برنامه‌هاي كمكي ديگري را نيز در بر دارد.

 

در ابتدا باور بر اين بود كه اين سيستم‌عامل پاسخ شركت مايكروسافت به محصول رقيب يعني Palm OS بود. در آن زمان نام اين سيستم‌عامل Pocket PC بود. اما گذشت زمان و به طور مشخص ارائه نگارش 6 از اين سيستم‌عامل در اوايل سال ميلادي 2007 توسط مايكروسافت، حاكي از توسعه و افزايش چشمگير قابليت‌هاي اين سيستم‌عامل است. از ميان اين بهبودها مي‌توان به قابليت‌هاي جالب توجه در كاربرد تقويم، دفترچه تماس‌ها و قابليت جست‌وجو در نامه‌هاي الكترونيكي اشاره نمود. در مقايسه با سيستم‌عامل‌هاي رقيب و به طور مشخص Palm OS، سيستم‌عامل Windows Mobile فهرست تماس‌ها يا همان دفترچه تلفن شما را به شكل كارآمدتري مديريت مي‌نمايد. به خصوص روش‌هاي بهتري براي جست‌وجو در فهرست‌هاي حجيم از تماس‌ها (1000 ركورد و فراتر از آن) در اين سيستم‌عامل تعبيه شده است.

 

از نظر ظاهري دفترچه تماس‌ها (يا همان دفتر تلفن) فيلدهاي اطلاعاتي بيشتري در مقايسه با سيستم‌عامل Palm OS را در بر داشته و با شباهت زيادي كه با دفترچه‌تلفن‌هاي معمولي دارد، معمولاً يافتن اسامي را با فشردن دو يا سه كليد ميسر مي‌نمايد. مهمترين شكايتي كه از اين سيستم‌عامل ذكر شده است، دشواري و تعدد قدم‌هاي لازم براي انجام كارهاي ساده (نظير خروج از يك برنامه) است. در نگارش 6 از اين سيستم‌عامل، مايكروسافت ميان‌برهاي (Shortcut) متعددي را به سيستم‌عامل اضافه كرده ولي با اين وجود جا براي كارهاي بيشتر باقي است. در طول ساليان گذشته مايكروسافت تغييرات اندكي را برروي كاربردهاي دفترچه تلفن، تقويم، يادداشت، و وظايف (Tasks) از اين سيستم‌عامل اعمال كرده است ولي درنگارش 6 از اين سيستم‌عامل بهبودهاي هوشمندانه‌اي به كاربرد دفترچه تلفن و تقويم اضافه شده است.

 

به عنوان مثال تاريخچه‌ تماس‌ها و دفترچه تلفن به شكل هوشمندانه‌اي به يكديگر مرتبط شده‌اند به طوري كه با مراجعه به دفترچه تلفن مي‌توانيد بفهميد كه آخرين بار در چه تاريخي با شخص خاصي تماس گرفته‌ايد يا از طرف وي با شما تماس گرفته ‌شده است، زمان تماس چه هنگامي بوده و طول مدت مكالمه چقدر مي‌باشد. ادغام كاربرد Outlook و تقويم نيز از ديگر بهبودهاي قابل توجه در اين سيستم‌عامل است. از سوي ديگر با بهره‌گيري از كاربرد ActiveSync امكان هماهنگ و همزمان‌سازي كاربرد Outlook در كامپيوتر شخصي شما و كاربرد Outlook تلفن همراه به راحتي فراهم شده است. در اين خصوص اشاره به اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه مايكروسافت بدون ارائه توضيح مشخصي، قابليت همزمان سازي اين دو كاربرد با استفاده از شبكه‌هاي بي‌سيم (WiFi) را از سيستم‌عامل حذف كرده است.

 

به نظر مي‌رسد تهديدات امنيتي در شبكه‌هاي بي‌سيم و خطر انتشار و دسترسي ناخواسته به محتويات نامه‌هاي الكترونيكي از مهمترين دلايل اين تصميم باشند. نگارش 6 از اين سيستم‌عامل كاربردهاي مجموعه اداري مايكروسافت شامل Word, Excel و Power Point را به طور كامل ارائه مي‌كند. اين كاربردها نه تنها براي مشاهده فايل‌هاي توليد شده توسط محصولات فوق الذكر، بلكه براي ويرايش آنها نيز قابل استفاده است. با اين وجود محدوديت‌ها و توانايي‌هاي سخت‌افزار تلفن همراه در اين زمينه از اهميت و جايگاه تعيين كننده‌اي برخوردار است. در زمينه پست الكترونيكي اين سيستم‌عامل علاوه بر استانداردهاي POP و IMAP از فناوري تحويل بلادرنگ نامه‌هاي الكترونيكي نيز پشتيباني مي‌كند. از نظر پشتيباني از چند رسانه، هيچ يك از سيستم‌هاي عامل ذكر شده در اين مقاله، قابل رقابت با Windows Mobile نيستند.

 

علاوه بر امكانات رايج ضبط و پخش چند رسانه، اخيرا محصول نرم‌افزاري SlingPlayer كه براي اين سيستم‌عامل (و نيز سيستم‌عامل Symbian) نوشته‌ شده است، امكان پخش برنامه‌هاي تلويزيوني برروي دستگاه تلفن همراه فراهم خواهد شد. كاربردهاي شخص ثالث متنوعي براي اين سيستم‌عامل نوشته شده است كه در صورت نياز كاربران مي‌توانند اين كاربردها را به سيستم‌عامل اضافه و از آنها استفاده كنند. سايت‌هايي نظير handango يا pocketgear نمونه‌هايي از سايت‌هاي متعدد ومتنوع عرضه‌كننده‌ كاربردهاي شخص ثالث براي اين سيستم‌عامل به شمار مي‌روند. سايت handango بيش از 17600 كاربرد شخص ثالث را براي اين سيستم‌عامل در بردارد.

 

سيستم‌عامل Palm OS

متأسفانه اين سيستم‌عامل به دليل تحولات اخيري كه در شركت سازنده‌ آن رخ داده است در وضعيت گذار به سر مي‌برد. در سال 2006 شركت ژاپني Access كه توليد كننده نرم‌افزار مي‌باشد، شركت سازنده‌ PalmOS يعني PalmSource را خريد و اين در حالي رخ داد كه يك سال قبل‌تر شركت PalmSource از شركت Palm منشعب شده ‌بود. اين تحولات تجاري سبب شد كه نگارش 6 اين سيستم‌عامل كه قرار بود در سال 2003 روانه بازار شود، هيچگاه به بازار عرضه نشود و در حال حاضر تمام تجهيزاتي (تلفن‌هاي همراه و دستياران ديجيتال همراه) كه از اين سيستم‌عامل استفاده مي‌كنند، از نگارش 5.4 اين سيستم‌عامل بهره مي‌برند. با وجود اينكه آخرين نگارش اين سيستم‌عامل بيش از 3 سال است كه به روز نشده است، ليكن همچنان از توانائي‌ها و قابليت‌هاي قابل توجهي برخوردار بوده كه آن را در رده سيستم‌هاي عامل امروزي قرار مي‌دهد.

 

به عنوان مثال رابط كاربر اين سيستم‌عامل به شكل قابل توجهي سهل‌الاستفاده است. اجراي برنامه با كليك انجام شده و براي ورود اطلاعات كافي است كه با استفاده از قلم مخصوص (و قابليت تشخيص دستنويس) يا صفحه كليد مجازي اطلاعات را وارد كنيد. يكي از نكات تحسين برانگيز در اين سيستم‌عامل سهولت مديريت كاربردهاست. در اين سيستم‌عامل لازم نيست كه از كاربردي خارج شويد (Exit) و به محض اجراي كاربرد ديگر، كاربرد قبلي به طور خودكار خاتمه مي‌يابد. اين ويژگي سبب مي‌شود كه بر خلاف سيستم‌هاي عامل ديگر (مانند Windows Mobile) حافظه تلفن همراه به طور ناخواسته براي كاربردهاي متعدد تخصيص داده نشود.

 

اين سيستم‌عامل بر خلاف دو رقيب ديگر سهم ناچيزي از بازار تلفن‌هاي همراه هوشمند را در اختيار دارد و بيشتر محبوبيتش را به سبب دستگاه‌هاي دستيار ديجيتال شخصي كسب كرده است. با استفاده از برنامه Outlook و Palm Desktop امكان همزمان سازي فايل‌ها با كامپيوتر شخصي فراهم مي‌شود. اين سيستم‌عامل با توجه به اينكه چند سالي است كه به روز نشده است به طور پيش ساخته از مستندات اداري Microsoft Office پشتيباني نمي‌كند و براي مشاهده فايل‌هاي Word, Excel و Power Point بايد از نرم‌افزار كمكي DataViz استفاده كرد كه تقريباً با تمام سخت‌افزارهاي مجهز به Palm OS عرضه مي‌شود. اين نرم‌افزار كمكي امكان ويرايش فايل‌هاي Word و Excel را فراهم مي‌كند اما قابليت ويرايش فايل‌هاي Power Point را ندارد.

 

نرم ‌فزار مديريت نامه‌هاي الكترونيكي در اين سيستم‌عامل Versa Mail است كه امكان دريافت نامه از طريق طيف وسيعي از رسانه‌هاي ارتباطي نظير WiFi، Bluetooth و ارتباط همزمان‌سازي با كامپيوتر شخصي را فراهم مي‌نمايد. اين نرم‌افزار از استانداردهاي POP3 و IMAP نيز پشتيباني مي‌نمايد. از ديدگاه قابليت‌هاي چند رسانه اين سيستم‌عامل به مراتب در جايگاه عقب‌تري نسبت به رقباي خود قرار مي‌گيرد. به عنوان نمونه براي پخش موسيقي‌هايي كه با الگوي DRM محافظت شده‌اند، بايد از نرم‌افزار جداگانه‌اي استفاده شود. همچنين اين سيستم‌عامل تنها از استاندارد فايل‌هاي صوتي- تصويري MPEG1پشتيباني مي‌نمايد. از نظر نرم‌افزارهايي شخص ثالث، عليرغم عدم به روزرساني اين سيستم‌عامل طي سه سال گذشته، ولي حجم قابل توجهي از كاربردهاي شخص ثالث براي اين سيستم‌عامل عرضه شده است. سايت handango بيش از 10000 كاربرد را براي اين سيستم عامل در بر دارد.

 

سهم بازار

يكي از عوامل مهم و تعيين كننده در رواج و محبوبيت سيستم‌هاي عامل همراه، علاوه بر قابليت‌هاي و ويژگي‌هاي نرم‌افزاري، حمايت و پشتيباني شركت‌هاي توليدكننده سخت‌افزار (سازندگان تلفن‌هاي همراه يا دستيار ديجيتال شخصي) و به عبارت دقيق‌تر سهم بازار حمايت كنندگان از اين سيستم‌هاي عامل مي‌باشد. بر اساس آمار، سيستم‌عامل Symbian قريب به 67% از بازار سيستم‌عامل همراه را در اختيار دارد و به دنبال آن سيستم‌عامل Windows Mobile با سهم 15% و در جايگاه بعدي سيستم‌عامل PalmOS در كنار ساير سيستم‌هاي عامل رقيب (نظيرBlackberry و Linux) 18% باقيمانده بازار را به طور گروهي در اختيار دارند. اين سهم بازار ارتباط مستقيم و تنگاتنگي با سهم بازار سازندگان تلفن‌هاي همراه دارد.

 

به عنوان مثال مالكين اصلي شركت Symbian، شركت‌هاي بزرگي نظير نوكيا (با مالكيت 47.9% سهام)، اريكسون (با مالكيت 15.6% سهام)، سوني- اريكسون (با مالكيت 13.1% سهام)، پاناسونيك (با مالكيت 10.5% سهام)، زيمنس (با مالكيت 8.4% سهام) و در نهايت سامسونگ (با مالكيت 4.5%) مي‌باشند كه موفقيت هريك در بازار سخت افزار تلفن همراه به طور مستقيم موجب موفقيت، رواج و محبوبيت اين سيستم‌عامل در بازار جهاني خواهد شد.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

سیستم عامل های موبایل را بشناسید

 

تلفنهای همراه هوشمند در سالهای اخیر به برکت توسعه سیستم عامل های برپایه سکوهای موبایل توسعه شگرفی یافته اند.

انقلاب موبایل که از زمان ورود "آی- فن" در سال 2007 آغاز شد امروزه تمامی بخش ها از تولید تلفن های همراه هوشمند تا سیستم عامل های صفحه لمسی و دریایی از برنامه های جانبی و نرم افزارهای مفید را در بر گرفته است.

تلفن های همراه هوشمند توانسته اند یک تغییر ریشه ای در شکل ارتباطات همراه ایجاد کنند که این تغییر تمام ساختارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است.

برای درک بهتر این تحول بنیادی و جهانی کافی است که کمی به دنیای موبایل در دو سه سال قبل نگاه کنیم. امروز طیف وسیعی از گوشی های موبایل عرضه شده اند: از تلفنهای همراه ارزان تا تلفنهای همراه هوشمند گران با عملکردهای مختلف.

شکل دستگاهها نیز نسبت به دو سه سال گذشته تغییراتی اساسی کرده اند. سیستمهای عاملهای صفحه لمسی امروز به تولیدکنندگان این اجازه را داده اند که رو به تولید تلفنهای همراه هوشمند صفحه لمسی تمایل پیدا کنند.

این سیستم عاملهای مدرن و پیشرفته موفق شده اند تجربه ای جدید از ارتباطات همراه برای کاربران به ارمغان آورند و تعامل کاربر با شبکه و محتویات چندرسانه ای را بهبود بخشند.

اما تنوع روزافزون تلفنهای همراه هوشمندی که ظاهری تقریبا مشابه دارند انتخاب برای کاربران دشوار شده است. به طوریکه اغلب این سئوال پرسیده می شود که کدام گوشی هوشمند بهتر است؟

در اینجا برای پیدا کردن پاسخی مناسب به این سئوال بسیار رایج، تلفنهای همراه هوشمند برپایه نوع سیستم عاملی که استفاده می کنند مورد بررسی قرار می گیرند.

سيستم عامل آندروئید

نقاط قوت: تداخل ساده و واقعی، جستجوی ماهواره ای رایگان، دسترسی راحت و سریع به جی- میل

نقاط ضعف: تلفنهای همراه هوشمند مجهز به این سیستم عامل نمی توانند با نسخه های جدیدتر به روز شوند.

اگر سیستم عامل "آی- فن" شایسته عنوان ایجاد تداخل آسان با لمس است آندروئید را باید به عنوان سیستم عاملی که تلفنهای همراه هوشمند را دستخوش تحول کرد به رسمیت شناخت.

این سیستم عامل گوگل به دلیل انعطاف پذیری و کم مصرف بودن مورد توجه تولیدکنندگان مطرح تلفنهای همراه در دنیا قرار گرفته است.

امروز آندروئید بی شک سیستمی با بیشترین قابلیت رشد است. درحال حاضر، بسیاری از محصولات سامسونگ، Htc، سونی اریکسون، موتورولا و "ال. جی" برپایه این سیستم عامل قرار دارند.

آندروئید پس از بعضی از ناپایداری های اولیه، به سرعت به سطح ثبات و سهولت در استفاده شخصی رسید. بدون در نظر گرفتن اینکه فروشگاه مجازی این سیستم عامل یکی از بزرگترین ارائه دهندگان برنامه های نرم افزاری جانبی است، تمام تلفنهای همراه هوشمندی که برپایه این سیستم عامل هستند می توانند نقشه ها و نرم افزار موقعیت یابی ماهواره ای گوگل را به صورت رایگان بارگذاری کنند.

سیستم عامل "آی- فن"

 

نقاط قوت: تداخل آسان لمس، سازگارپذیری بالا و امکان تصحیح عملکرد

نقاط ضعف: سازگارپذیری تنها با محصولات اپل و بنابراین توسعه محدود

زمانی که نمایشگرهای صفحه لمسی به عنوان تنها بهانه موجود برای شگفت زده کردن دوستان شناخته می شد، اپل دانست که باید در سیستم عامل موبایل جدید خود از این فناوری به عنوان برگ برنده استفاده کند. به این ترتیب، این فناوری را مجهز به یک "تداخل جامد کنترل" کرد و به کاربر اجازه داد که با دو انگشت زوم نمایشگر را تغییر دهد.

اینگونه سیستم عاملی شکل گرفت که پیش از آن هرگز معادل آن دیده نشده بود. تنها در زمانهای اخیر است که شکاف سیستم عاملهای دیگر این سکوی اپل را وارد بازار رقابت کرده است.

این سیستم عامل برای شرکت استیو جابز نقاط ضعف و قوت بسیاری داشته است. به طوریکه از یک سو، اینکه سیستم عامل "آی- فن" تنها از یک تلفن همراه حمایت می کند (مدلهای مختلف این تلفن همراه همگی به عنوان یک خانواده واحد شناخته می شوند) سازگارپذیری و امکان تصحیح عملکردها را آسان می کند اما از سویی دیگر، سرنوشت این سیستم عامل اپل تنها با تلفنهای همراه این شرکت گره می خورد و بنابراین محکوم به یک توسعه محدود می شود.

 

سیمبیان سری 60 (ویرایش 5)

 

نقاط قوت: ثابت و بدون شگفتی، لزوما تنها نباید برپایه صفحه لمسی باشد، موقعیت یاب ماهواره ای رایگان

نقاط ضعف: فناوری لمس آن در سطح رقابت با سایر محصولات نیست، برنامه جانبی کمی بر روی فروشگاه نوکیا آنلاین (Ovi Store) وجود دارند.

سیمبیان (همراه با ویندوز موبایل) سیستم عاملی است که بیشترین رنج و آسیب را از انقلاب فناوری صفحه لمسی دید. گذر از سیمبیان سری 60 ثابت و بسیار گسترده تا سیمبیان سری 60 ویرایش 5 متقاعد کننده نبود. به همین علت نوکیا تا زمان عرضه نسخه آینده این سیستم عامل (سیمبیان سری 3) باید کاهش رقم خود در بازار تلفنهای همراه هوشمند را تحمل کند.

ارتباط قوی میان این سیستم عامل و تولیدکننده فنلاندی موجب شد که یک تاخیر ملموس در تولید تلفنهای همراه هوشمند این شرکت ایجاد شود. بدون در نظر گرفتن اینکه نوکیا با راه اندازی Ovi Store برای عرضه برنامه های جانبی نتوانست در این بخش نیز در رقابت با App Store اپل و فروشگاه آنلاین Android Market توفیق چندانی به دست آورد.

 

سیستم عامل بلک بری

 

نقاط قوت: پست الکترونیک بدون رقیب، فروشگاه مجازی ویژه دنیای تجارت، تداخل آسان با سرویسهای ارسال پیام

نقاط ضعف: مرورگر و چند رسانه ای ناکامل، تداخل لمسی قابل بهبود

سیستم عامل شرکت RIM خوب است و همیشه به تلفن همراه هوشمندی که کابران بسیار وفاداری دارد جان بخشیده است. این شرکت کانادایی همیشه به دنبال مشتریانی بوده است که از این تلفن همراه هوشمند استفاده کاری می کنند و بنابراین امکانات آن را به گونه ای سازماندهی کرده است که حتی کاربرانی که توانایی و یا فرصت کافی برای استفاده از عملکردهای پیچیده و پیشرفته فناورانه را ندارند نیز بتوانند با سهولت از خانواده بلک بری استفاده کنند.

در این راستا، در عرصه چندرسانه ای نیز، سیستم عامل بلک بری محدودیتهای بسیاری دارد. Research in Motion در آستانه عرضه نسخه جدیدی از سیستم عامل بلک بری با عنوان OS 6.0 قرار دارد که با نمایشگرهای حساس به لمس سازگار است. به این ترتیب اولین مدلهای بلک بری بدون صفحه کلید در راهند.

 

ویندوز فن 7

 

نقاط قوت: تداخل لمس مدرن و کاربردی، امکان ساماندهی بسیار خوب تماسها، برخورداری از استانداردهای ویژه برای تلفنهای همراه

نقاط ضعف: مرورگر قابل بهبود، فروشگاه مجازی با برنامه های جانبی کم

زمانی دستگاههای ویندوز موبایل به عنوان تلفنهای همراه بسیار عالی شناخته می شدند. مقام اولی که در گذر سالها رنگ و بوی خود را از دست داد و به این ترتیب، مایکروسافت نیز به یکی از شرکتهایی تبدیل شد که از تکامل لمس رنج برد. بنابراین ویندوز فن 7 جدید باید تمام نیازهای بازار لمس را تامین کند تا بتواند بار دیگر موقعیت خود را بازیابند.

به نظر می رسد شرکت ردموند تلاش خود را در این عرضه آغاز کرده است به طوری که ائتلافهای استراتژیکی را با تولیدکنندگان تلفنهای همراه هوشمند منعقد کرده است اما باید بر روی جنبه توسعه برنامه های جانبی تمرکز بیشتری کند. در حقیقت امروز، برنامه های جانبی همانند یک اسب تراوای مهم هستند که می توانند یک سیستم عامل را در قلب کاربرانش عزیز کنند. در این راستا، ادغام سیستم عامل ویندوز فن 7 با "ایکس باکس لایو" علاقه مندان بازیهای ویدیویی را به سوی تلفنهای همراه هوشمند برپایه ویندوز فن 7 جلب کند.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...