رفتن به مطلب

پينت بال در ايران


MOJTABA 77

ارسال های توصیه شده

پينت بال در ايران

ورزش پينت بال در سال ۱۳۸۰ وارد ايران شد و براي نخستين بار در سالن مخصوص به آن در مجموعه ورزشي انقلاب تهران ورزشكاران ما آن را انجام دادند. اين ورزش به سرعت در ميان جوانان طرفداران بسياري پيدا كرد به طوري كه طي ۷ سال گذشته در اين زمينه ۶ باشگاه پينت بال در تهران فعاليت آغاز كرده اند. همچنين اين ورزش مهيج در ۱۸ استان كشور فعال است. امروزه در شهرهاي شيراز، قم، قزوين، همدان، گيلان، مازندران، مشهد، كرمان، بوشهر، رفسنجان، اراك و چند شهر ديگر اين ورزش راه اندازي شده و باقي شهرها نيز در حال راه اندازي اين ورزش هستند. كميته پينت بال زيرنظر فدراسيون ورزش هاي همگاني فعاليت مي كند و خردادماه سال جاري نيز اولين ليگ پينت بال كشور به نام جام فتح خرمشهر با حضور ۲۵ تيم در باشگاه بناينه تهران برگزار شد.

توسعه اين ورزش يكي از اهدافي بود كه از يك سال قبل و بعد از انتخاب سردار مهرعلي باران چشمه به رياست كميته پينت بال، به طور جدي پيگيري شد. حسين سالكي دبير كميته پينت بال و مدير تيم ملي با تاكيد بر اين كه كشورمان در طي چند سال توانست به قدرت مطلق پينت بال در آسيا تبديل شود، مي گويد: بعد از آنكه اين ورزش به كشور ايران وارد شد به سرعت گسترش پيدا كرد و اين كميته نيز با برگزاري رقابت هاي مختلف و همچنين مسابقه هاي ليگ استعدادهاي بسياري را در اين ورزش شناسايي كرد.

تيم «داتيس» يكي از پرافتخارترين تيم هاي باشگاهي كشور است كه به نمايندگي از كشورمان در رقابت هاي آسيايي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ با شكست تيم هاي شرق آسيا قهرمان قاره شد و رضا بدريان سرگروه تيم نيز به عنوان سريع ترين بازيكن آسيا انتخاب شد.

 

* پينت بال ايران در راه جهاني شدن

نگاه ويژه به ورزش پينت بال از اوايل دهه ۱۹۸۰ باعث شد تا اين ورزش به طور جدي دنبال شود و همه ساله تورنمنت هاي مختلفي در اين كشورها برگزار و در دانشگاه ها نيز به صورت عملي تدريس مي شود. همين امر باعث شد تا اين كشورها در زمينه تجهيزات اين ورزش سرآمد كشورهاي ديگر شوند و در مسابقه هاي بين المللي مي توان به تفاوت تجهيزات و بخصوص نوع اسلحه ها پي برد.

سال ۱۳۸۰ وقتي اين ورزش وارد ايران شد با حمايت هاي فدراسيون ورزش همگاني به سرعت گسترش پيدا كرد و با تشكيل باشگاه هاي مختلف و استقبال جوانان كشورمان تيم داتيس قهرمان باشگاه هاي كشور به نمايندگي از ايران در رقابت هاي آسيايي شركت كرد و با قهرماني در سال هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به سلطه كشورهاي شرق آسيا در اين رشته پايان داد.

كنفدراسيون پينت بال آسيا (appbf) نيز از يك سال قبل در مالزي تشكيل و رقابت هاي بين المللي در منطقه آسيا را تدوين و اجرا كرد. با پايان گرفتن رقابت هاي آسيايي تيم داتيس و يك تيم از كشور مالزي به عنوان نمايندگان قاره آسيا براي حضور در مسابقه هاي بين قاره اي، كه با حضور قهرمانان ۵ قاره در شهر تولوز فرانسه برگزار شد، انتخاب شدند. در اين رقابت ها كشورمان با ارائه بازي هاي درخشان ثابت كرد در اين ورزش به فراتر از آسيا مي انديشد.

تيم كشورمان با دو پيروزي و دو شكست در گروه بازنده ها با پيروزي مقابل نماينده آفريقا مقام پنجمي جهان را كسب كرد. همزمان نيز با شركت در ليگ ۲ اروپا كه ۳۸ تيم در آن حضور داشتند با شكست تيم هاي مطرحي چون انگليس، آلمان، سوئيس، آفريقاي جنوبي و پرتغال به مرحله فينال صعود كرد و با شكست چهار بر ۳ مقابل نماينده ديگر آفريقاي جنوبي مقام دوم اروپا را كسب كرد.

كسب اين مقام ها و حضور تيم پينت بال كشورمان در عرصه هاي جهاني و آن هم براي نخستين بار نشان از پتانسيل بالاي اين ورزش در كشورمان دارد و اگر مسئولان نگاه جدي تري نسبت به اين ورزش داشته باشند، با توجه به گران بودن وسايل و تجهيزات اين ورزش بتوانند آنها را با قيمت پائين تري براي دسترسي در اختيار ورزشكاران قرار دهند. مي توان اميدوار بود كه استعدادهاي فراواني در كشور شناسايي شده و تيم كشورمان با قدرت قله هاي جهاني را فتح كند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...