رفتن به مطلب

ایران دومین تولیدکننده بزرگ سیمان در خاورمیانه


ارسال های توصیه شده

دو کشور ایران و ترکیه در زمینه‌ی کسب عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی سیمان در منطقه‌ی خاورمیانه رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند.

 

در حالی که تولید سیمان ایران در سال 1389 با افزایش 18.5 درصدی به 61 میلیون و 645 هزار تن رسید، تازه‌ترین آمار منتشر شده نشان داد که تولید سیمان در ترکیه در سال گذشته‌ی میلادی با افزایش 16.2 درصدی به 62.8 میلیون رسیده است. یعنی اختلاف تولید سیمان در ایران با ترکیه کمتر از دو میلیون تن است.

همچنین صادرات سیمان ترکیه در سال قبل با افزایش 7.8 درصدی به 15 میلیون 63 هزار تن رسید. این در حالی است که صادرات سیمان ایران در سال 1389 با افزایش 54 درصدی به شش میلیون و 854 هزار تن رسید. یعنی ترکیه در سال گذشته بیش از 2.5 برابر ایران سیمان صادر کرد. انجمن تولیدکنندگان سیمان ترکیه همچنین اعلام کرد که در سال گذشته تولید کلینکر در این کشور با 7.8 درصد افزایش به 52 میلیون و 832 هزار تن رسید. صادرات کلینکر ترکیه نیز با کاهش 29.7 درصدی به دو میلیون و 775 هزار رسید.

بازار سیمان در منطقه‌ی خاورمیانه از جمله بازارهای رو به رشد این کالا در جهان به شمار می‌رود. میزبانی قطر برای برگزاری رقابتهای جام جهانی سال 2022 نیز باعث شده است تا تقاضای خرید سیمان در منطقه‌ی خاورمیانه افزایش چشمگیری را تجربه کند. از سوی دیگر ادامه‌ی ممنوعیت صادرات سیمان در کارخانه‌های عربستان باعث شده تا ایران و ترکیه این شانس را پیدا کنند تا سهم خود را در بازار خاورمیانه بالا ببرند. البته این دو کشور در بازار خاورمیانه با رقبایی مانند چین، اوکراین و پاکستان نیز مواجه هستند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه روند صعودی تولید سیمان در ایران، این کشور بتواند در سال 2011 میلادی با پیشی گرفتن از ترکیه به بزرگترین تولیدکننده‌ی سیمان در خاورمیانه تبدیل شود. البته بعید به نظر می‌رسد در زمینه‌ی صادرات سیمان ایران بتواند خللی در جایگاه ترکیه به وجود آورد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...