رفتن به مطلب

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت اول)


Fahim

ارسال های توصیه شده

تأمين انرژي به‌وسيله USB

1004635.jpg

منبع: ماکسیمم پی‌سی، اکتبر 2009 ترجمه: محمد ناصح

 

اشاره: با ظهور فناوري‌هاي جديد، متخصصان فني به‌طوردائم دچار وسوسه به‌روزرساني تجهيزات سخت‌افزاري مي‌شوند؛ در حالي كه اغلب اين تجهيزات سخت‌افزاري كارايي لازم را براي انجام وظايف مربوطه دارند. تا زماني كه به خريد تجهيزات جديد تمايل داريم، مايليم اطلاعاتي را نيز درباره امكانات جديد اين تجهيزات و نحوه سازگاري آن‌ها با تجهيزات قديمي كسب كنيم. صرف‌نظر از اين كه يك مدار الكترونيكي جديد را درون سيستم قرار دهيد يا يك نرم‌افزار شركتي اپن‌سورس را نصب كنيد، از اين بابت كه توانسته‌ايد عمر مفيد سيستم‌ قديمي را به واسطه اقدامات ابتكاري و غيرمدون (كه اغلب موجب از بين رفتن گارانتي تجهيزات مي‌شود) افزايش دهيد، به خود مي‌باليد. پروژه‌هايي كه در اين سري مقالات بررسي مي‌شوند، اقدامات وسيعي را از انجام تغييرات ايمن در نرم‌افزارها گرفته تا پروژه‌هاي فني چالش برانگيز شامل مي‌شوند.

با ظهور فناوري‌هاي جديد، متخصصان فني به‌طور دائم دچار وسوسه به‌روزرساني تجهيزات سخت‌افزاري مي‌شوند؛ در حالي كه اغلب اين تجهيزات سخت‌افزاري كارايي لازم را براي انجام وظايف مربوطه دارند. تا زماني كه به خريد تجهيزات جديد تمايل داريم، مايليم اطلاعاتي را نيز درباره امكانات جديد اين تجهيزات و نحوه سازگاري آن‌ها با تجهيزات قديمي كسب كنيم. صرف‌نظر از اين كه يك مدار الكترونيكي جديد را درون سيستم قرار دهيد يا يك نرم‌افزار شركتي اپن‌سورس را نصب كنيد، از اين بابت كه توانسته‌ايد عمر مفيد سيستم‌ قديمي را به واسطه اقدامات ابتكاري و غيرمدون (كه اغلب موجب از بين رفتن گارانتي تجهيزات مي‌شود) افزايش دهيد، به خود مي‌باليد. پروژه‌هايي كه در اين سري مقالات بررسي مي‌شوند، اقدامات وسيعي را از انجام تغييرات ايمن در نرم‌افزارها گرفته تا پروژه‌هاي فني چالش برانگيز شامل مي‌شوند.

 

در اين سري مقالات با نحوه بهره‌گيري از اتصالات USB و همچنين فراهم‌كردن ويژگي‌هاي جديد براي روترهاي خانگي و دوربين‌هاي ديجيتالي آشنا مي‌شويد. علاوه‌براين، ايده‌هاي جالبي مانند ساخت يك اسلحه ليزري با استفاده از ليزر آبي و همچنين ساخت يك قاب عكس ديجيتالي مورد بررسي قرار گرفته است. اين پروژه‌ها امكان به نمايش‌گذاشتن تبحر و استعداد شما را فراهم مي‌كنند و درك بهتري را از نحوه كاركرد تجهيزات الكترونيكي به دست مي‌دهند. مهم‌تر اين‌كه تجهيزات قديمي شما با سرعت بيشتر كار کرده وگرماي كمتري توليد مي‌كنند.

تأمين انرژي به‌وسيله USB

اولين تغيير براي انجام يک پروژه «خودتان انجام دهيد» تغيير يک قطعه غير USB است تا بتواند برق USB را از کامپيوتر بگيرد. انجام اين كار بسيار ساده است؛ اما يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي پروژه‌هاي خانگي را مانند «شارژ كننده USB» تشكيل مي‌دهد. در اين پروژه نحوه تأمين توان يك بادبزن روميزي و همچنين يك چراغ مطالعه را با استفاده از پورت USB فرا مي‌گيريد.

 

پيش از هرچيز بايد مطالبي را درباره USB بدانيد: هر كابل USB ا(نسخه 1.0 يا 2.0) از چهار رشته سيم تشكيل شده است كه دو رشته از آن‌ها براي انتقال اطلاعات و دو رشته براي انتقال الكتريسيته به كار گرفته مي‌شوند. توان مصرفي از طريق دو پين خارجي (يك پين با اتصال پنج ولتي و يك سيم اتصال به زمين) دريافت مي‌شود. رابط‌هاي USB به گونه‌اي پيكربندي شده‌اند كه در حالت كم‌مصرف (Low-Power) يك جريان صد ميلي آمپري و در حالت پرمصرف (High Power) يك جريان پانصد ميلي‌آمپري را از درون اين پين‌ها عبور مي‌دهند. با وجود اين‌كه، بعضي از رابط‌ها درهرحال حداكثر توان را تأمين مي‌كنند، اغلب آن‌ها فقط زماني كه دستگاه متصل به USB توسط يكي از پروتكل‌هاي متداول درخواست توان بيشتري را ارسال نكند، حداقل توان را تأمين مي‌كنند. اغلب تكنيك‌هايي كه براي كار با USB به‌كار مي‌روند، هوشمندانه نيستند و معمولاً بين صد تا دويست ميلي‌آمپر جريان دريافت مي‌كنند.

 

به‌عنوان هشدار نهايي، به‌ياد داشته‌باشيد که يک تغيير نابه‌جاي USB مي‌تواند يک اتصال کوتاه ايجاد کند و موجب سوختن پورت USB يا حتي مادربرد سيستم شود. بنابراين مطمئن شويد، تمام سيم‌ها به درستي به يكديگر متصل شده باشند و رشته‌هاي مسي آن‌ها توسط پوشش پلاستيكي يا نوارچسب عايق‌بندي شده باشند.

 

تبديل فن كامپيوتر به پنکه روميزي

اولين پروژه اين مقاله شامل تبديل‌كردن يك فن كامپيوتر به يك پنکه روميزي است. براي انجام اين پروژه به يك فن پنج ولتي (ترجيحاً مجهز به شبكه سيمي محافظ) و يك كابل USB بدون استفاده نياز داريد. ابتدا بايد چهار رشته‌سيم‌ كابل USB‌را از پوشش پلاستيكي خارج كنيد، سپس با استفاده از يك چاقو يا ابزار برنده ديگر روكش قسمت انتهايي كابل رابط كامپيوتر را بريده و رشته‌هاي درون آن را از پوشش فلزي خارج كنيد. با انجام اين كار، چهار رشته سيم به رنگ‌هاي قرمز، سياه، سفيد وسبز مي‌بينيد (شكل زير).

fan1_s.jpg

 

با استفاده از يك چاقو يا ابزارمخصوص، قسمت انتهاي سيم‌هاي قرمز و سياه را لخت كنيد. فن كامپيوتر نيز داراي دورشته سيم قرمز و سياه است كه به يك رابط برق متصل شده‌اند. اين سيم‌ها را هم لخت كنيد (شكل زير). آن‌ها را به كابل USB متصل كنيد.

fan2_s.jpg

 

براساس قرارداد، سيم قرمز به قطب مثبت منبع الكتريسيته و سيم سياه‌رنگ به زمين متصل مي‌شود. انتهاي سيم‌هاي قرمز رنگ را به هم بپيچيد و آن‌ها را با استفاده از يك نواربرق يا يك لوله عايق‌حرارتي بپوشانيد تا به يكديگر برخورد نكنند (شكل زير). همين كار را براي سيم‌هاي سياره‌رنگ نيز تكرار كنيد. به همين سادگي يك پنکه USB روميزي ساختيد. در صورت تمايل با استفاده از يك جالباسي سيمي مي‌توانيد پايه زيبايي براي پنکه بسازيد.

fan3_s.jpg

 

 

تبديل چراغ مطالعه به روشنايي پشت کيس

با استفاده از فرآيندي مشابه پروژه قبل مي‌توانيد يك لامپ چراغ مطالعه را به يك چراغ USB تبديل كرده و از آن براي روشن كردن قسمت پشت کيس استفاده كنيد. براي انجام اين كار بايد يك لامپ مطالعه LED با توان مصرفي پنج ولت (معادل توان سه عدد باتري سايز AAA) بيابيد و آن را با استفاده از پيچ‌گوشتي باز كنيد. در قسمت زيرين محفظه باتري‌ها مي‌توانيد دورشته سيم قرمز و سياه رنگ بيابيد (شكل زير).

fan4_s.jpg

 

اين سيم‌ها را به سيم‌هاي هم‌رنگ از كابل USB متصل كنيد. نحوه انجام اين كار را در پروژه ساخت پنکه فرا گرفتيد. سپس پوشش باتري‌ها را طوري روي لامپ قرار دهيد كه فضاي كافي براي عبور كابل USB فراهم شود. قطعه‌اي نوارچسب روي كف محفظه بچسبانيد. محفظه را در قسمت پشت كيس نصب‌كرده و آن را به پورت USB‌ سيستم متصل كنيد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...