رفتن به مطلب

خبرهای نوآوری و خلاقیت در صنعت نساجی


Astraea

ارسال های توصیه شده

کفشی که پس از استفاده کاشته می شود

 

19.jpg

یک شرکت هلندی کفشی را عرضه کرده است که پس از استفاده می تواند در باغچه کاشته شود و جوانه بزند. این شرکت هلندی به نام oat نوعی کفش کتانی را عرضه کرده است که کاملا تجدیدپذیر زیستی است. در حقیقت، ویژگی این کفش عجیب در این است که به جای دور انداخته شدن می تواند در باغچه کاشته شود و همانند یک گیاه رشد کند.

 

این کفش که ظرف چند هفته آینده بر روی سایت این شرکت برای فروش عرضه می شود سبزترین و تجدیدپذیرترین کفش دنیا است. محققان این شرکت برای اختراع این کفش قابل جوانه زدن دو سال تحقیق کردند. این کفش از چوپ پنبه، شاهدانه، کتان زیستی، پلاستیک تجدیدپذیر و سفیدکننده های غیر کلرات ساخته شده است.

 

براساس گزارش آنسا، این کفش که برنده جایزه زیستی ترین محصول "هفته مد آمستردام" شد به محض اینکه در خاک قرار بگیرد کاملا تجزیه می شود و دانه هایی که داخل زبانه بالایی آن قرار گرفته اند شروع به جوانه زدن کرده و یک گیاه واقعی را به وجود می آورند.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 78
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

اومدیمو یکی پاش خیلی عرق میکردو گرم بود نکنه یهو تو پاش رشد کنه؟:ws38:

 

:ws28:

من به همین فکر کردم اون دانه ها چه طوری سالم میمونن؟؟؟با عرق که رشد نمیکنه:obm: ولی اگه بارون اومد چی؟؟؟

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

وقتی کسی در فضای بسته ای سیگار می کشد، سایر حاضرین غیر سیگاری ممکن است سرفه های غلو شده و معنی داری بکنند یا دستشان را به حالت بادبزن در هوا تکان دهند تا ناراحتی خود را از دود سیگار بیان کنند.‏ اما دیگر به لطف این تی شرت جدید که "علائم هشدار دهنده" نام گرفته، نیازی به این کارها نیست. اگر میزان مونوکسید کربن در هوا بالا برود، روی تصویر صورتی رنگ قلب یا ریه دوخته شده سیاهرگهای آبی رنگی ظاهر میشوند که نشان دهنده میزان خطرناک گاز مونواکسید کربن در هوای اطراف است. ‏

البته متوجه کردن افراد سیگاری به صدمه ای که به دیگران می زنند، تنها کار این تی شرت نیست. مبتلایان به بیماریهای تنفسی در شهرهای شلوغ می توانند این تیشرت را بپوشند تا در صورت آلودگی هوا، متوجه شده و اقدام لازم را انجام دهند. همچنین در مکانهای بسته که سیستم گرمایشی دارند، می توان برای اطمینان از سلامت هوا، از این تیشرت ها استفاده کرد. از آنجایی که گاز مونواکسید کربن بسیار سمی اما در عین حال بی بو و بی رنگ است، داشتن چنین تیشرتی برای بسیاری از افراد می تواند نجات بخش باشد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

پژوهشگران دانشگاه گيلان، موفق به سنتز نانوذرات جديدي روي الياف پليمري و پشمي به‌ منظور ايجاد سطوح خود تميزشونده شدند.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دکتر هادي فلاح معافي اظهار كرد: يکي از مهمترين کاربردهاي پديده‌ي فوتوکاتاليز شدن که توجه زيادي را در سا‌ل‌هاي اخير به خود جلب کرده، توسعه و گسترش مواد خود تميزشونده است. از بين فوتوکاتاليزورهاي به‌ کار رفته، نانوذرات دي‌اکسيد تيتانيوم، به ‌طور عمده براي اين منظور گزارش شده‌ است. در اين پژوهش، فوتوکاتاليزور ديگري يعني نانوذرات اکسيد روي با روش «سل-ژل» روي الياف پلي آکريلونيتريل و پشمي جهت مطالعه‌ي خواص خود تميزشوندگي فوتوکاتاليزوري سنتز شده‌ است.

وي در مورد نحوه‌ي انجام اين پژوهش افزود: در تهيه‌ي «نانوسل»، از روي استات دو آبه به ‌عنوان پيش ماده براي سنتز نانوذرات ZnO استفاده شده ‌است. در اين کار، روش ساده و موثر «سل-ژل» براي تهيه‌ي اين نانوذرات روي الياف در دماي پايين به‌ کار رفته ‌است. توانايي خود تميزشوندگي فوتوکاتاليزوري نمونه‌هاي اعمال شده و ميزان کارايي آنها نيز با مطالعه‌ي تخريب نوري رنگينه‌هاي متيلن بلو و اوزين Y در فاز جامد به کمک اسپکتروسکوپي بازتابش انتشاري بررسي شده ‌است. براي شناسايي و آناليز نمونه‌ها هم از روش‌هايي نظير XRD، EDS، SEM، TEM، DRS و TGA استفاده شده ‌است.

فلاح معافي در مورد نتايج بررسي‌ها گفت: الگوي XRD نشان مي‌دهد که نانوذرات ZnO سنتز شده به ‌خوبي روي سطح الياف، کريستالي شده‌اند که اين نتيجه، موجب خود تميزشوندگي فوتوکاتاليزوري نمونه‌ها مي‌شود. تصاوير SEM نشان مي‌دهد که پوششي از ZnO روي الياف پشمي و يا تجمع نانوذرات ZnO روي سطح الياف پلي آکريلونيتريل نمايان است. تصاوير TEM نيز حاکي از کروي بودن نانوذرات است، همچنين مشخص شد که اندازه‌ي آنها در حدود 10 تا 15 نانومتر است. تغييرات طيف DRS رنگينه‌هاي جذب شده‌ي متيلن بلو و اوزين Y روي الياف داراي ZnO، قبل و بعد از تابش نور فرابنفش- مرئي، نشان از تخريب فوتوکاتاليزوري آنها دارد.

وي با بيان اين مطلب که روش سنتز به‌ کار رفته، آسان و تکرارپذير است، خاطرنشان كرد: پيش ماده‌ي به‌ کار رفته براي سنتز نانوذرات ZnO، نسبت به پيش ماده‌هاي مورد نياز سنتز نانوذرات TiO2، ارزان‌تر و مقرون‌ به ‌صرفه‌ است.

جزئيات اين پژوهش که در قالب رساله دکتري هادي فلاح معافي و با راهنمايي دکتر عبدالله فلاح شجاعي و مشاوره‌ي دکتر محمدعلي زنجانچي انجام شده‌، در مجله‌ي «Journal of Applied Polymer Science» (جلد 121، صفحات 3650-3641، سال 2011) منتشر شده ‌است.

منبع:نساجی امروز

19.6.90

لینک به دیدگاه

به گزارش مشرق، یک هنرمند و مخترع به نام Jae Rhim Lee لباسی ویژه ابداع کرده که جسد انسان را به تدریج می خورد و تجزیه می کند! این لباس از چند نوع قارچ تشکیل شده که می توانند یک جسد را به تدریج تجزیه و به خاک تبدیل کند. این قارچ ها معمولا بر روی چوب و بدنه درختان در جنگل می رویند. تنها کافی است که این لباس را به تن یک جسد بپوشانند تا قارچ ها وارد عمل شوند و جسم را تجزیه کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بقایای این فرایند تجزیه، ترکیبی غیر سمی است که به آسانی به خاک برمی گردد و آسیبی به بهداشت محیط زیست وارد نمی کند. طراح این لباس می گوید قارچ ها توانایی فوق العاده ای در تجزیه و تبدیل مواد سمی به مواد مفید و بدون ضرر دارند و هدفش این بوده تا کاری کند که این روند بهتر و سریع تر انجام بشود. مشخص نیست که چه مدت زمان طول می کشد تا یک جسد در این لباس تجزیه شود و احتمالا به سادگی داوطلبی هم پیدا نمی شود که جسد خود را پس از مرگش طعمه این لباس قارچی کند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
احتمالا به سادگی داوطلبی هم پیدا نمی شود که جسد خود را پس از مرگش طعمه این لباس قارچی کند.

 

 

:mrsbeasley:

 

من من....

لینک به دیدگاه
:mrsbeasley:

 

من من....

me too!!!!:girl_in_dreams:

 

رو زنده هام تاثیر داره؟

شاید نه...چون اگه آدم زنده باشه حتما بدن مقابله میکنه و شاید بیماری خطرناکی بگیره!!!:ws38:بدن مرده خود به خود داره از بین میره...این لباس کمک کننده استکه زودتر ازبین بره!!!

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پس از چندین دهه تلاش، دانشمندان موفق به یافتن راهی برای ساخت جلیقه ضد گلوله از ابریشم (تار) عنكبوت شدند. جلیقه‌های مورد استفاده توسط پلیس و سربازان علاوه بر وزن زیاد، امكان عكس‌العمل به موقع را سلب می‌كند.

 

این نوع جلیقه‌ها از دو صفحه سرامیكی ساخته شده‌اند كه بدن را در برابر گلوله محافظت می‌كنند و برخی از آن‌ها تنها در برابر گلوله با كالیبر پایین مقاوم هستند. طراحی و ساخت یك جلیقه سبك وزن، منعطف و درعین حال مقاوم، رویایی است كه با استفاده از ابریشم عنكبوت به واقعیت نزدیك شده است.

 

یك تیم تحقیقاتی در موسسه تكنولوژی "هایدلبرگ" آلمان موفق شد علت مقاومت بسیار زیاد ابریشم (تار) عنكبوت را بیابد. دو جزء كلیدی ابریشم عنكبوت شامل ژل چسبنده و لزج كه در شكم این حشره تولید می‌شود و مایع جامدی است كه هنگام خروج از بدن عنكبوت به وجود می‌آید. فیبر كولار كه دارای حالت كشسانی بسیار بالایی است، پنج برابر قوی‌تر از فولاد است، اما محققان با بررسی ابریشم عنكبوت دریافته‌اند كه این این ابریشم با وزن كمتر، سه برابر از فیبر كولار منعطف‌تر و پنج برابر از فولاد مقاوم‌تر است.

 

ژل لزج و چسبنده عنكبوت خاصیت ارتجاعی دارد كه می‌توان از آن در تولید جلیقه ضد گلوله استفاده كرد. اصلی‌ترین چالش پیش روی محققان برای تولید جلیقه از ابریشم عنكبوت، یافتن راهی برای سنتز پروتئین تولیدكننده ابریشم و ابداع روشی برای تولید انبوه پروتئین است.

منبع : کنجکاو

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

لباس افزایش سرعت دوندگان طراحی شد

نساجی نیوز: محققان شركت نایك به عنوان یكی از تولیدكنندگان مهم محصولات ورزشی، لباس حفره داری طراحی كرده‌اند كه می‌تواند به افزایش سرعت دوندگان دوی سرعت كمك كند.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، ركورد دوی سرعت 100 متر از سال 2009 میلادی در اختیار «اوسین بولت» دونده جامائیكایی است و هیچ دونده‌ای تاكنون موفق به شكست ركورد وی نشده است، اما به نظر می رسد با ابداع لباس هوشمند TurboSpeed‌این ركورد در مسابقات المپیك لندن شكسته شود.

 

محققان در طراحی این لباس فوق سبك از حفره های موجود بر سطح توپ گلف الهام گرفته‌اند. حفره های توپ گلف باعث ایجاد فشار كمتر در لایه مرزی و در قسمت عقب شده و پرواز سریعتر توپ در هوا را امكان‌پذیر می‌سازد.

 

حفره های لباس TurboSpeed نیز از همین اصل پیروی می‌كند و به گفته محققان، سرعت دوندگان با این لباس تا 0.23 ثانیه افزایش می‌یابد.

 

این لباس در تونل‌های باد مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آزمایشات نشان می‌دهد، حفره‌های آیرودینامیك می‌تواند فشار وارده بر روی شانه و بازوهای ورزشكار را بطور چشمگیری كاهش دهد.

 

اگرچه میزان افزایش سرعت با لباس TurboSpeed چندان چشمگیر به نظر نمی رسد، اما همین میزان نیز می‌تواند برای دوندگان دوی سرعت كه با هزارم ثانیه سر و كار دارند، بسیار حائز اهمیت باشد.

لینک به دیدگاه

تلفن همراهتان را با كفش خود شارژ كنید!

نساجی نیوز: از این پس می توانید از طریق انرژی ذخیره شده در ریز تراشه ای در كف كفش تان، تلفن همراه و سایر دستگاه های الكترونیك كوچك را شارژ كنید.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، «آنتونی موتوآ»، محقق كنیایی، ریز تراشه ای ابداع كرده است كه امكان شارژ تلفن همراه را از طریق انرژی ذخیره شده در كفش فراهم می كند.

 

این ریز تراشه فوق باریك از كریستال ساخته شده و با اعمال فشار بر روی آن می تواند انرژی تولید كند؛ این بدان معناست كه اگر ریز تراشه در كف كفش كار گذاشته شود، در هر قدم می تواند انرژی تولید كند و این انرژی از طریق یك سیم رابط برای شارژ تلفن همراه شما استفاده می شود.

 

كفش مجهز به این ریز تراشه می تواند انرژی را در خود ذخیره كرده و حتی در زمان سكون از انرژی ذخیره شده برای شارژ استفاده كرد.

 

«موتوآ» امیدوار است كه با توسعه فناوری ریز تراشه بتواند از انرژی تولید شده برای شارژ همزمان چند دستگاه استفاده كند.

 

شورای ملی علوم و فناوری كنیا شش هزار دلار به این پروژه اختصاص داده است و محقق جوان قصد دارد ریز تراشه را به مرحله تولید تجاری برساند. قیمت ریز تراشه برای هر جفت كفش در حدود 45 دلار بوده و دارای دو سال ضمانت است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...