رفتن به مطلب

آمادگی برای کنکور برنامه ریزی شهری (مرحله دوم)


ارسال های توصیه شده

با عرض سلام خدمت همه اعضاء محترم سایت

تو این تایپیک قصد داریم به کمک شما دوستان عزیز هر دو روز یک مبحث خاص رو مورد بحث قرار بدیم و از اطلاعات و دانش هم استفاده کنیم.

از شما خواهش می کنم که مطالب غیر مرتبط رو تو این تایپیک قرار ندید چون حتما اونارو حذف می کنم فرقی هم نمی کنه که چه کسی اسپم کنه حتی شما دوست عزیز.(قاطعیت رو حال کردید)

در ضمن دو تا از دوستای خوبم آقای رازپور(diplomat) و خانم شوکتی هم قراره به صورت فعال تو این مباحث شرکت کنن

فعلا برای اولین موضوع بحث تراکم رو انتخاب کردیم!

در ضمن از شما می خوام که مباحث رو زیاد به چالش نکشید چون در این صورت از بحث اصلی منحرف میشیم.

اگر قصد دارید نظری در رابطه با انتخاب موضوعات بعدی بدید و یا هر مطلب حاشیه ای رو مطرح کنید لطفا در قسمت گفتگوی آزاد مطرح کنید. لینک گفتگوی آزاد(http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?p=525784#post525784)

در ضمن فایل موضوعات احتمالی برای ازمون مرحله دوم رو می تونید از اینجا دانلود کنید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 70
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

ابتدا می خوایم از مباحث پایه و تعاریف تراکم شروع کنیم و در نهایت جواب سوالات زیر رو بدیم ... پس بحث رو جوری ادامه بدیم که نتیجه گفتگو هامون جواب این سوالات بشه!!

نقش سیاست های ملی در تراکم چیست؟

عوامل تشویق کننده یا بازدارنده در تغییر تراکم کدام است؟

رابطه تراکم با مسائل اقتصادی چیست؟

چگونه عوامل و ویژگی های محیطی در تعیین تراکم مورد توجه قرار می گیرد؟

مسائل اجتماعی در تراکم های مختلف چیست؟

توجیه نیاز و یا عدم نیاز به بحث تراکم بهینه چیست؟

در ضمن این سوالات در مقاله تراکم دکتر عزیزی مطرح شده !!

لینک به دیدگاه

تعریف: تراکم شهری یک نظام و ابزار اندازه گیری است که به بیان ساده ریاضی، تعداد افراد یا تعداد واحد مسکونی(یا مقدار معینی زیربنای ساختمان) را در یک محدوده مشخص و تعریف شده بیان می کند. این محدوده می تواند ازکل شهر تا واحد همسایگی باشد.

تراکم با سه مقوله ارتباط پیدا می کند: جمعیت، مسکن، زمین

تراکم جمعیتی : میانگین تعداد افرادی که در واحد هکتار در یک محل زندگی می کنند. تراکم جمعیتی را می توان در مورد کشور، شهر و محله اندازه گرفت.

تراکم ناخالص مسکونی:

حاصل تقسیم جمعیت ناحیه مورد نظر بر میزان سطح آن ناحیه است. در این نوع تراکم، کلیه اراضی اشغال شده توسط واحدهای مسکونی، پارک محله ای، راهها و مغازه ها ، مدارس و بیشتر فضاهای باز منظور می گردد.

تراکم خالص مسکونی :

این نوع تراکم فشردگی جمعیت را در فضاهای با کاربری سکونتی اندازه گیری می کند و حاصل تقسیم جمعیت بر سطح مورد نظر است. این سطح شامل واحدهای مسکونی و فضاهای وابسته نظیر فضای بازی کودکان و نیمی از عرض خیابان های پیرامون است.

تراکم ساختمانی:

نسبت بین سطح زیربنای ساختمان به مساحت قطعه زمین است.

 

لینک به دیدگاه

سلام . تو مقاله دکتر عزیزی درمورد اثرات اقتصادی و زیست محیطی تراکم بحث شده و همچنین اثرات مثبت و منفی تراکم زیاد و کم و اینکه چقد مسئله تراکم در فرایند برنامه ریزی باید مهم باشه در صورتیکه در ایران تقریبا تجربی این کار صورت میگیره و زیانهایی که بعدا توسعه های جدید شهری متحملش میشن

لینک به دیدگاه

من مقاله دکتر عزیزی رو تقریبا خوندم و نتایجم رو از بخش ابتداییش اینجا آوردم

تراکم اهمیت زیادی در تهیه و اجرای طرح ها دارد. علی رغم عمر طولانی طرح های شهری هیچ گاه اندازه ای به عنوان تراکم بهینه تحقق نیافته تا به عنوان یک الگو به کار گرفته شود.

بعد اقتصادی تراکم مهمترین جنبه تراکم است. تراکم پایین باعث افزایش هزینه زیرساخت ها می شود.

معایب تراکم بالا: کاهش معیارهای زندگی- کاهش آزادی انتخاب در نوع مسکن- هزینه های نسبی بالا در ساخت ساختمان های بلندمرتبه به لحاظ نیاز به تکنولوژی برتر- هزینه های نگهداری

بسیاری از مسائل و مشکلات امروزه شهرهای بزرگ ناشی از اندازه بزرگ شهرها نیست بلکه به دلیل بالا بودن تراکم جمعیتی آنهاست.

اصولا بحث تراکم بهینه منطقی نیست و تراکم در شرایط متفاوت می تواند متنوع باشد.

با افزایش امکانات حمل و نقل و امکانات و فضاهای لازم برای تجهیزات شهری می توان تراکم را افزایش داد.

لینک به دیدگاه

یکی از موضوعات مهم در مبحث تراکمهای شهری بحث جمعیت می باشد. همانطور که می دانیم جمعیت شهری کشور ما روز به روز در حال افزایش است بنابراین باید شاهد توسعه افقی شهرها باشیم! که نتیجه آن ایجاد شهرهای جدید و طرحهای آماده سازی می باشد. این توسعه هم دارای تاثیرات مثبت و هم تاثیرات منفی بر شهر، شهروندان و محیط شهری می باشد. از مهمترین آثار مثبت توسعه افقی شهرها آسایش شهروندان و استفاده از فضای بهینه شهری و فضای باز و سرانه خدمات شهری بالاتر می باشد (منظور شهر کم تراکم). این روال بیشتر مختص به جوامع مرفه از نظر اقتصادی می باشد، قشری که توانایی خرید زمین مسکونی با مساحت زیاد، دارای مالکیت خودرو و توانایی تامین هزینه های بالای زندگی می باشند. این قشر ترفدار تراکم کم هستند. ولی قشر دیگر جامعه همچون کارگران بدلیل درآمد ناکافی ، هزینه پرداخت زمین و مسکن ویلایی را ندارند، بنابراین در جوامع با درآمد پایین تر گرایش به تراکم بالاتر ، بیشتر است. اگر از نظر اقتصادی این موضوع را بررسی کنیم به سود و هزینه هایی در مورد تاسیسات و تجهیزات و دسترسی به خدمات بر میخوریم. مثلا در نواحی با تراکم بالا جمعیت بیشتری در یک محدوده ساکن هستند و هزینه تاسیسات و تجهیزات شهری برای این ناحیه با این تراکم به مراتب کمتر از نواحی با تراکم کمتر است. ولی این بحث می تواند مطرح شود که چگونه می توان ایده آلهایی کمی برای تراکم پیشنهاد داد؟ آیا این پیشنهادها به تجربه بستگی دارد و یا اینکه نیازمند مطالعه در مباحث مختلف از قبیل پیش بینی جمعیت، عوامل اقتصادی، بعد خانوارهای آینده ، عوامل زیست محیطی ملی منطقه ای و محلی و ... می باشد

لینک به دیدگاه

یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش تقاضای مسکن و زمین کاهش بعد خانوار و افزایش تعداد خانوار است که با وجود رشد منفی جمعیت این عامل می تواند سطح تقاضای مسکن را ثابت و یا حتی افزایش دهد.

از عوامل جمعیتی دیگر موثر بر تراکم، حرکت های جمعیتی است. برای مثال برخی از محلات و یا مناطق شهری به دلیل تقاضای بالا دارای رشد جمعیتی چند برابر بیشتر از رشد طبیعی شهر هستند.

لینک به دیدگاه

یه نکته ی جدیدی که تو مقاله تراکم دکتر عزیزی باهاش برخورد کردم این بود که فقط با افزایش جمعیت نیست که نیاز به زمین و مسکن ارتقا پیدا می کنه!! بلکه زمانی هم در عین کاهش جمعیت حتی رشد منفی جمعیت، با کم شدن بعد خانوار و متقابلا افزایش تعداد خانوار و افزایش خانوارهای دو نفره نیاز به زمین و مسکن نیز افزایش پیدا می کنه. این یه نکته ریز و جالب بود که توی مقاله میشه بهش رسید...

 

لینک به دیدگاه
یه نکته ی جدیدی که تو مقاله تراکم دکتر عزیزی باهاش برخورد کردم این بود که فقط با افزایش جمعیت نیست که نیاز به زمین و مسکن ارتقا پیدا می کنه!! بلکه زمانی هم در عین کاهش جمعیت حتی رشد منفی جمعیت، با کم شدن بعد خانوار و متقابلا افزایش تعداد خانوار و افزایش خانوارهای دو نفره نیاز به زمین و مسکن نیز افزایش پیدا می کنه. این یه نکته ریز و جالب بود که توی مقاله میشه بهش رسید...

 

 

این امر بیشتر توی جوامع اروپایی و آمریکا رخ میده چون فرهنگشون جوریه که بعد از یک سن مشخص فرزنداشون از خونواده جدا میشن و به صورت مجردی زندگی می کنن

خب بحث دیگه ای که می خوام مطرح کنم در مورد پذیرش تراکم بالا در جوامع مختلفه

در کشور آمریکا به دلیل امتزاج فرهنگی بالا ،تراکم بالا میتونه یه معضل باشه و مردم نتونن زیاد باهاش کنار بیان... ولی در کشوری مثل ژاپن به دلیل فرهنگ نزدیک مردم ، راحت تر با مسئله تراکم بالا برخورد میکنن و حتی این مسئله می تونه باعث افزایش مراودات اجتماعی مردم با هم بشه

 

لینک به دیدگاه
این امر بیشتر توی جوامع اروپایی و آمریکا رخ میده چون فرهنگشون جوریه که بعد از یک سن مشخص فرزنداشون از خونواده جدا میشن و به صورت مجردی زندگی می کنن

خب بحث دیگه ای که می خوام مطرح کنم در مورد پذیرش تراکم بالا در جوامع مختلفه

در کشور آمریکا به دلیل امتزاج فرهنگی بالا ،تراکم بالا میتونه یه معضل باشه و مردم نتونن زیاد باهاش کنار بیان... ولی در کشوری مثل ژاپن به دلیل فرهنگ نزدیک مردم ، راحت تر با مسئله تراکم بالا برخورد میکنن و حتی این مسئله می تونه باعث افزایش مراودات اجتماعی مردم با هم بشه

 

 

البته همونطور که استحضار دارید کشور آمریکا از پیشگامان خزش شهری یا همون توسعه افقی شهرها بوده، و علاوه بر اون تراکمی که در شهرهای مهمش مثل نیویورک ، واشنگتن، لس آنجلس و... می بینید،دارای توسعه افقی ام هستن. این امر اولا به دلیل مهاجرت های شدید صورت گرفته به این شهرهاست و ثانیا بدلیل توسعه رینگ دوم شهرها یا همون بافت حاشیه ای شهرها و استقبال قشر مرفه جامعه از این رشد افقی

لینک به دیدگاه

یکی از مسائلی که تو مقاله دکتر عزیزیم بهش اشاره شده بود و برام جالب بود اینکه موضوع تراکم بالا مهم تر از مقوله اندازه شهر جلوه میکنه و در نتیجه مشکلات شهرهای بزرگ ناشی از اندازه بزرگ اونا نیس بلکه بالا بودن تراکم جمعیتی اوناست

لینک به دیدگاه

افلاطون موضوع اندازه شهر رو به این صورت مطرح میکنه که اندازه شهر نباید بیش از 5040 خانوار رو در خودش جا بده و یا هاوراد اندازه بهینه شهر جدید رو جمعیتی معادل 32 هزار نفر در باغشهر اولیه و کمربند روستایی اون و 58 هزار نفر رو در شهر های ثانویه در نظر می گیره

در ضمن کمیته شهرهای جدید بریتانیا جمعیتی معادل 60 تا 80 هزار نفر رو در نظر می گیره و ....

 

لینک به دیدگاه

کدوم شهرسازا طرفدار تراکم بالا و کدوماشون طرفدار تراکم پایین بودن؟؟

شاید بتوان لوکوربوزیه را بزرگترین مروج ایده شهرهای با تراکم بالا دانست. مفهوم شهرهای پرتراکم با طرح پیشنهادی لوکوربوزیه موسوم به شهر معاصر در سال 1922 مطرح گردید. پروژه بایست 3 ملیون نفر را در تراکمی 1200 نفر در جریب جا میداد.

هاوارد هم با تراکم بالا موافق نبود و الگوی باغشهر رو در سال 1894 در کتابی تحت عنوان فردا مسیری صلح آمیز ارائه داد.

فرانک لوید رایت هم با ایده براد ایکرسیتی از مروجان ایده تراکم پایین و توسعه افقی شهر بود.

جین جیکوبز هم با تتعاملات اجتماعی که در شهرها با تراکم بالا به وجود میاد موافق بود

لینک به دیدگاه

برای کنترل تراکم از شاخص های متفاوتی استفاده می شود که این شاخص ها عبارتند از :

1-ضریب سطح اشغال

2-ارتفاع ساختمانی

3-تراکم ساختمانی

4-تراکم واحد مسکونی در سطح

 

1- ضریب سطح اشغال: منظور از ضریب سطح اشغال، نسبت سطح مجاز برای ساخت و ساز به مساحت کل زمین است که به صورت درصد معرفی می شود. معمولا این ضریب بر اساس طرح های جامع و تفضیلی در هر منطقه متغیر است. ضریب سطح اشتغال در یک منطقه به طور معمول، بین 40 تا 60 درصد نسبت به منطقه و عوامل دیگر تعریف می شود.

2-ضریب سطح زیر بنا (تراکم ساختمانی): این ضریب، یکی از معمول ترین شاخص ها در کنترل تراکم جمعیتی در ایران است. همیشه هنگامی که در مورد تراکم یک ساختمان صحبت می شود منظور ضریب سطح زیربنا است که این شاخص معمولا بر اساس درصد بیان می شود.

 

3-شاخص طبقات مجاز ساختمانی: یکی دیگر از شاخص هایی که به عنوان ابزار کنترل تراکم جمعیتی مورد استفاده قرار میگیرد، تعداد طبقات ساختمانی مجاز است.در اعمال شاخص کنترل تعداد طبقات ساختمانی، استفاده از حوزه بندی ارتفاعی برای نواحی مختلف در شهر متداول است.

 

4-تراکم واحد مسکونی در سطح: این شاخص برای کنترل تعداد واحدهای مسکونی و به تبعیت از آن تعداد خانوار ساکن در واحد سطح تهیه شده است. واحد سطح عموما در برنامه ریزی شهری هکتار است. این شاخص بیشتر مورد توجه برنامه ریزان شهری برای کنترل تعداد واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و.... در یک منطقه است . می توان به وسیله این شاخص به ارقام از پیش تعیین شده جمعیتی نزدیک شد. این شاخص، شاخص مفیدتر و کارآمدتری نسبت به بقیه شاخص ها برای برنامه ریزان شهری در کنترل جمعیت مناطق مختلف شهری است .

لینک به دیدگاه

خب به نظر شما افزایش تراکم برای شهرهای ایران میتونه به عنوان یه راه حل مناسب در تامین مسکن باشه؟ آیا شما با تراکم بالا موافقید یا تراکم پایین رو می پسندید یا تلفیقی از این دو؟

لطفا نظرات خودتون رو با دلیل ارائه بدید؟

لینک به دیدگاه

جوزف سوال خوبی مطرح کردی. تو ایران همه ی شهرها شرایط یکسانی ندارن و هر شهر یه سری خصوصیتها داره که شهرهای دیگه ندارن. اول بگم که خودم طرفدار شهر با تراکم بالا هستم به چند دلیل: اول اینکه برخورد اجتماعی و رو در رو بیشتره، دوما جایی که زمین با ارزشه می شه از توسعه افقی بی خودی جلوگیری کرد، سوما هزینه ساخت و ساز پایین میاد، چهارما ملزومات توسعه پایدار شهری رعایت می شه و در وحله پنجم امکان آسیب زدن به محیط زیست از این بیشتر کاهش پیدا می کنه چون در کل شهرنشینی و شهرسازی و توسعه شهری بر ضد محیط زیست و طبیعته!! ( به ضعم بنده شهرنشینی و توسعه اون یه امر خلاف محیط زیسته، شرمنده محیط زیستم هستیم). در پیشنهاد دادن تراکم برای یک شهر باید از روی منطق و مطالعات اقدام نمود و صرفا اینطور نباید باشه که مثلا بگیم تراکم شهر سنندج 35 نفر در هکتار بشه و فلان و میثاق!! باید تمامی ابعاد اقتصادی، فرهنگی ، زیست محیطی ، زیرساختها و تجهیزات شهری و ... در نظر گرفته بشه.

لینک به دیدگاه
جوزف سوال خوبی مطرح کردی. تو ایران همه ی شهرها شرایط یکسانی ندارن و هر شهر یه سری خصوصیتها داره که شهرهای دیگه ندارن. اول بگم که خودم طرفدار شهر با تراکم بالا هستم به چند دلیل: اول اینکه برخورد اجتماعی و رو در رو بیشتره، دوما جایی که زمین با ارزشه می شه از توسعه افقی بی خودی جلوگیری کرد، سوما هزینه ساخت و ساز پایین میاد، چهارما ملزومات توسعه پایدار شهری رعایت می شه و در وحله پنجم امکان آسیب زدن به محیط زیست از این بیشتر کاهش پیدا می کنه چون در کل شهرنشینی و شهرسازی و توسعه شهری بر ضد محیط زیست و طبیعته!! ( به ضعم بنده شهرنشینی و توسعه اون یه امر خلاف محیط زیسته، شرمنده محیط زیستم هستیم). در پیشنهاد دادن تراکم برای یک شهر باید از روی منطق و مطالعات اقدام نمود و صرفا اینطور نباید باشه که مثلا بگیم تراکم شهر سنندج 35 نفر در هکتار بشه و فلان و میثاق!! باید تمامی ابعاد اقتصادی، فرهنگی ، زیست محیطی ، زیرساختها و تجهیزات شهری و ... در نظر گرفته بشه.

حالا من می خوام یه جورایی این بحث رو با تراکم بهینه مرتبط کنم

به نظر من تعیین تراکم بهینه برای یک شهر بستگی به فرهنگ، سطح معیشتی و میزان جمعیت و ویپگی های محیطی اون شهر داره و عامل اجتماعی و فرهنگی تاثیر زیادی در تعیین تراکم بهینه برای شهرهای مختلف داره

همونطور که قبلا هم گفتم تراکم شهری کشور ژاپن بالاست ما باید اول بدونیم که علت بالا بودن تراکم توی این کشور چیه؟ خب ژاپن کشوریه با جمعیت زیاد و مساحت کم و قسمت های زیادی از مساحت این کشور به دلیل کوهستانی بودن امکان زیست نداره، پس این کشور از نظر شرایط محیطی با تنگنا و محدودیت روبروه و از یک طرف هم چون جمعیت بالاست پس ناچارا تراکم شهرهاشون هم بالا میره ، در ضمن کشور ژاپن یک فرهنگ یکدست رو داره و مثل کشور آمریکا چند ملیتی نیست پس مردم راحت تر می توانن توی تراکم های زیاد با هم مراوده داشته باشن و مشکلی پیش نیاد

ولی جمعیت کشور ایران تقریبا نصف ژاپنه و مساحت ایران هم چند برابر ژاپنه و طبیعیه که تراکم بهینه برای کشور ایران تفاوت زیادی با ژاپن داشته باشه

پس ما در کشورهای مختلف با تعریف مختلفی از تراکم بهینه روبرو هستیم و نمی تونیم یک تراکم بهینه باری همه کشورا در نظر بگیریم

لینک به دیدگاه

حالا من می خوام یه جورایی این بحث رو با تراکم بهینه مرتبط کنم

به نظر من تعیین تراکم بهینه برای یک شهر بستگی به فرهنگ، سطح معیشتی و میزان جمعیت و ویپگی های محیطی اون شهر داره و عامل اجتماعی و فرهنگی تاثیر زیادی در تعیین تراکم بهینه برای شهرهای مختلف داره

همونطور که قبلا هم گفتم تراکم شهری کشور ژاپن بالاست ما باید اول بدونیم که علت بالا بودن تراکم توی این کشور چیه؟ خب ژاپن کشوریه با جمعیت زیاد و مساحت کم و قسمت های زیادی از مساحت این کشور به دلیل کوهستانی بودن امکان زیست نداره، پس این کشور از نظر شرایط محیطی با تنگنا و محدودیت روبروه و از یک طرف هم چون جمعیت بالاست پس ناچارا تراکم شهرهاشون هم بالا میره ، در ضمن کشور ژاپن یک فرهنگ یکدست رو داره و مثل کشور آمریکا چند ملیتی نیست پس مردم راحت تر می توانن توی تراکم های زیاد با هم مراوده داشته باشن و مشکلی پیش نیاد

ولی جمعیت کشور ایران تقریبا نصف ژاپنه و مساحت ایران هم چند برابر ژاپنه و طبیعیه که تراکم بهینه برای کشور ایران تفاوت زیادی با ژاپن داشته باشه

پس ما در کشورهای مختلف با تعریف مختلفی از تراکم بهینه روبرو هستیم و نمی تونیم یک تراکم بهینه باری همه کشورا در نظر بگیریم

 

 

به نظر من عامل فرهنگ یکی از گزینه های انتخاب تراکم مناسب یه شهره، و صرفا به خاطر اینکه در شهر ایکس تنوع فرهنگی وجود داره بنابراین تراکم پیشنهاد ندیم. همونطور که استحضار دارید از بین شهرهای ایرانی تنها شهری که دارای تنوع فرهنگی بیشتریه شهر تهرانه ، و همونطور که باز می دونید اولین شهر متراکم کشور نیز محسوب می شه(بخصوص مناطق شمالی شهر و بویژه منطقه های یک و دو)!! بنابراین در مورد رابطه فرهنگ و تراکم تو کشورمون قضاوت کنید..

لینک به دیدگاه
به نظر من عامل فرهنگ یکی از گزینه های انتخاب تراکم مناسب یه شهره، و صرفا به خاطر اینکه در شهر ایکس تنوع فرهنگی وجود داره بنابراین تراکم پیشنهاد ندیم. همونطور که استحضار دارید از بین شهرهای ایرانی تنها شهری که دارای تنوع فرهنگی بیشتریه شهر تهرانه ، و همونطور که باز می دونید اولین شهر متراکم کشور نیز محسوب می شه(بخصوص مناطق شمالی شهر و بویژه منطقه های یک و دو)!! بنابراین در مورد رابطه فرهنگ و تراکم تو کشورمون قضاوت کنید..

 

من هم حرف شما رو کاملا قبول دارم ، عامل فرهنگی خیلی مهمه ولی من تو پست قبلیم هم گفتم که چنتا عامل برای تعیین تراکم بهینه برای شهرهای مختلف وجود دارن که یکی از اونا میتونه عامل فرهنگی باشه ولی برای شهری مثل تهران ما محدودیت محیطی و جمعیتی داریم در ضمن بحث تهران به خاطر پایتخت بودنش با شهرهای دیگه خیلی فرق میکنه چون تهران جاذبه جمعیتی بالایی رو داره و به همین خاطر ما مجبوریم که تراکمی که برای شهری مثل تهران در نظر می گیریم رو نسبت به سایر شهرهای ایران بالاتر بگیریم.

به نظر من در ایران عوامل فرهنگی نسبت به عوامل اقتصادی و جمعیتی و محیطی تاثیر کمتری رو روی تراکم شهرها گذاشتن.

لینک به دیدگاه
خب به نظر شما افزایش تراکم برای شهرهای ایران میتونه به عنوان یه راه حل مناسب در تامین مسکن باشه؟ آیا شما با تراکم بالا موافقید یا تراکم پایین رو می پسندید یا تلفیقی از این دو؟

لطفا نظرات خودتون رو با دلیل ارائه بدید؟

 

 

من با تلفیقی از این دو موافقم به این دلیل که مسئله تنوع ، چشم اندازها ، منظر و نشانه ها بیشتر معنی خودش و نوشون میده تا اینکه بخوایم فقط یه توسعه کاملا یک دست متراکم یا توسعه افقی داشته باشیم .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...