رفتن به مطلب

چک ضمانت


ارسال های توصیه شده

سلام دوستان

یکی از دوستان نزدیک پدرم 14 سال پیش یک چک 50 ملیون تومنی(بدون تاریخ) به یکی که با هاش معامله می کرده برای ضمانت داده ولی این ها با هم مشکل پیدا می کنن و اون چک دست اون فرد می مونه اون هم تاریخ می زنه که نقدش کنه !!!! بی وجدان

حالا هم این چک دستشه و نمی ده ، همش ما رو سر کار می ذاره با امروز و فردا کردن.

کسی می تونه من رو راهنمایی کنه ؟

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

با سلام خدمت شما دوست عزیز .

چک ضمانتی و یا چکی که بابت انجام کاری صادر می شود درواقع همانطور که از نامش پیداست تضمین انجام تعهد است و درصورتی امکان وصول دارد که متعهد خلف وعده نموده و در انجام معامله یا تعهدی که به عهده گرفته قصور ورزد . در فرض سوال شما معلوم نیست که مشکلاتی که بین طرفین به وجود آمده آیا ناشی از عدم انجام تعهد بوده یا خیر . با اینوصف دو حال مفروض است : اول اینکه اختلافاتی که بین طرفین ( یعنی صادر کننده چک و دارنده چک ) به وجود آمده بابت عدم انجام تعهد و مربوط به معاملات طرفین نباشد که در اینصورت اجرای چک و یا تاریخ زدن روی چک و اقدام به وصول آن خالی از وجه بوده و جنبه ی کیفری داشته و خیانت در امانت است . زیرا چک ضمانتی یک چک امانی است و تنها در صورتی قابل وصول است که صادرکننده چک خلف وعده نماید و در غیر اینصورت اجرای چک خیانت در امانت محسوب می شود . و اما در صورت دوم یعنی اگر کسی که چک ضمانتی کشیده در انجام تعهد قصور ورزیده باشد و از اینراه سبب خساراتی به طرف مقابل شده باشد با اینحساب دارنده چک می تواند طبق ماده 2 قانون صدور چک اقدام کند . لازم به ذکر است که تنها به میزان خسارت می تواند اخذ وجه کند اما این درصورتی است که شما در دادگاه اثبات کنید که چک بابت ضمانت بوده و چون شرایط وصول چک مهیا شده ( یعنی ما نقض عهد نمودیم ) به فلان مبلغ خسارت وارد شده و طرف مقابل تنها به همان میزان می تواند اخذ وجه نماید و مابقی را باید به شما مسترد دارد . این توضیحات با در نظر گرفتن چک ضمانتی دستی بوده نه بانکی . که احتمال زیاد چک شما هم دستی بوده و با هم توافق نمودید که بابت ضمانت باشد . اما اگر روی چک چنین چیزی درج نشده یا ذکر ننموده باشید در آن صورت دارنده چک می تواند چک را به اجرا بگذارد حتی اگر شما ثابت کنید که نقض عهد ننموده و معامله را به درستی انجام داده اید . بنابراین امیدواریم که روی چک درج نموده باشید که چک بابت ضمانت فلان معامله است .

نکته ی بعدی اینکه چک بدون تاریخ فاقد جنبه ی کیفری است .

یک مساله ی دیگر به خاطر می رسد این است که چک ضمانتی که در مدت 14 سال پیش یعنی حدوداً در سال 1376 کشیده شده حتماً بابت معامله ای بوده که در آن سال بین طرفین روی داده . سوال این است که چرا اکنون که سال 90 می باشد طرف قصد دارد چک را به اجرا بگذارد ؟ موضوع کمی گنگ و مشکوک است !

اگر نقض تعهد در همان مواقع سال 76 یا کمی بعد اتفاق افتاده چرا آنموقع چک را به اجرا نگذاشته ؟ و باز اگر معامله در سال 76 به وقوع پیوسته و اگر دوست شما نقض عهد نموده پس چک باید همانموقع به اجرا گذاشته می شد نه الان . و اگر الان اقدام به این کار نموده یا دلیلش آن است که محدوده ی انجام معامله تا به الان به طول انجامیده و در نهایت با شکست مواجه شده که این کمی بعید است . و یا در آنموقع یعنی همان کمی بعد از سال 76 نقض عهد شده بوده و معامله هم احتمالاً فسخ شده و در اینصورت چک قاعدتاً باید همانموقع به اجرا گذاشته میشده برای وصول خسارات یا الزام به انجام تعهد . بنابراین در یک جمع بندی کلی و خلاصه باید بگوییم چند فرض در این سوال وجود دارد :

1- معامله طرفین در همان سال 76 اتفاق افتاده و به درستی به انجام رسیده و تعهد انجام یافته است . که در اینصورت اجرای چک ضمانتی خالی از وجه بوده و خیانت در امانت است . پس شما می توانید طرح شکایت کیفری خیانت در امانت نموده و چک را وصول کنید ( درصورتی که بتوانید اثبات کنید چک بابت ضمانت بوده و شما تعهد خویش را به درستی انجام داده اید . )

2- معامله سال 76 بوده اما به جهت نقض عهد شما معامله را طبق قرارداد به درستی انجام نداده اید در اینصورت چک همانموقع پس از عدم انجام تعهد شما می توانسته به بانک رفته و به اجرا گذاشته شود . و یا اینکه شما با هم توافق کرده و معامله را انجام دهید و یا اینکه قرارداد را فسخ کنید و چک را بگیرید و خسارات را به طرف مقابل بپردازید . با اینوصف چون تاریخ قرارداد احتمالاً سال 76 می باشد و نقض عهد هم احتمالاً درهمان مواقع بوده پس چک نیز در همان مواقع پس از نقض عهد باید به اجرا رود . اما با در نظر گرفتن این مفروضات ارائه ی چک به بانک در این تاریخ یعنی سال 90 کمی مشکوک است .

پس اگر شما بتوانید در دادگاه ثابت کنید که معامله ی واقعه در سال 76 فسخ شده ( با این استدلال که چون معامله در همان سال یا کمی بعد نقض شده و طرف مقابل هم هیچ واکنشی نشان نداده و چک را هم به اجرا نگذاشته خود این عمل یک نوع فسخ ضمنی محسوب می شود ) بنابراین می توانید با پرداخت خسارات وارده به طرف چک را استرداد نمائید . باید تاکید شود که در صورتی که بتونید فسخ معامله را اثبات کنید می توانید چک را وصول نمائید .

درصورتی که این پاسخ را خواندید لطفاً برای دریافت پاسخی دقیق تر به سوالات زیر پاسخ داده و شفاف سازی کنید .

1- چک بابت چه معامله ای بوده ؟

2- آیا معامله نقض شده یا فسخ شده ؟

3- معامله در چه تاریخی بوده و تاریخ نقض یا فسخ معامله را هم ذکر نمائید .

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

ضمن عرض تشکر از جواب کامل شما ، جواب این سوال ها رو من نمی دونم

ولی از طرفین معامله شنیدم که مشکل رو برای خودشون حل کردن

باز هم متشکر

لینک به دیدگاه

با سلام خدمت دوستان

بنده یک چک 11 ملیونی برای 5 ملیون پولی که دادم به دوستم از اون گرفتم و بعد از این که مطمین شدم طرف پول نمی ده چک رو بر گشت زدم

حالا من می خوام بدونم که الان باید چی کار کنم که به پولم برسم ؟ بهترین راه برای رسیدن به پول چیه ؟

یک چک حامل بود که الان برگشت زدم !!! الان چی کار کنم ؟ لطفا ساده بگید من متوجه بشم:biggrin:

لینک به دیدگاه

ییه راهش اینه که از طریق خود بانک به خاطر برگشت چک دست به کار شی

 

 

یه راه دیگه اینکه بری طرح شکایت کنی علیه دوستت ...

طبق قانون اعسار، اون بدهکاره و تو طلب کار ... برای همین می تونی علیه ش طرح دعوی کنی ...

طرح دعوی هم کلی سختی و بدبختی داره ...

 

خدا بهت رحم کنه ... :ws37:

لینک به دیدگاه

دقیق نمی دونم ...

 

ولی فک کنم اول باید بری دادسرا ... یا دادگاه ... :JC_thinking:

 

تو چیز کن برو بانک و از مسئولین بانک بپرس که همچین مشکلی داری ... اونا چون زیاد این جور مشکلا رو دیدن بهتر می تونن کمکت کنن تا من icon_pf%20%2844%29.gif ...

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

با سلام

حدود 4 ماه قبل جهت کاری 35 میلیون را به همکارم قرض دادم

در ازای آن 2 چک دریافت کردیم

1- یک چک به مبلغ 50 میلیون بابت ضمانت بدهی 25 میلیون تومانی

2- یک چک به مبلغ 40 میلیون بابت ضمانت بدهی 12.5 میلیون

یک توافقنامه هم نوشتیم و اثر انگشت از آن شخص + 2 امضا شاهد گرفتیم که تا چه زمانی ایشان باید چه کارهایی بکند و اگر نکند چک به مبلغ روی چک به بانک میرود

 

سوال

ایشان از دادن پول هرروز طفره می رود

از گفتن اینکه چه سودی کرده سرباز میزند (2 ماه از اخرین تاریخ توافق گذشته)

 

1- چک دوم به عمد واژه تومان در اخر (متن روی چک) حذف شده ولی وجه در باکس ها درست است

2- ایشان ضرر زیادی به ما زده اند

 

 

اگر بخواهیم سریع به پول و سود پول (چون محتمل است سود هنگفتی کرده است) برسیم

به دلیل اذیت هایش ادبش کنیم؟

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

چک و مسایل مربوط به آن

1- به موجب قانون ، چک نوشته ای است که صادر کننده می تواند تمام یا قسمتی از پول خود را که نزد بانک دارد باز پس گیرد یا به شخص دیگری واگذار کند .

 

2- صادر کننده کسی است که چک را صادر می کند .

3- هنگامی که صادر کننده اقدام به صدور چک یا همان چک کشیدن نمود دو حالت متصور است :

الف : در هنگام نوشتن تاریخ مندرج در چک همان روز تحریر را به عنوان تاریخ قید می کند مثلا در تاریخ 12/3/1390 چک را می نویسد و تاریخ چک را همان تاریخ قید می کند . اصطلاح چک روز به همین نوع چک اطلاق می شود .

 

4- تاریخ صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در چک است . مثلا در تاریخ 12/3/1390 چک را صادر می کند ولی تاریخ روی چک 15/4/1390 می باشد . به این گونه چک ها چک های مهلت دار گفته می شود .

 

5- صادر کننده باید در تاریخ مندرج در چک مبلغ مندرج در چک را در حساب خود داشته باشد و در مورد چک های روز اگر چک به خاطر عدم وجود موجودی یا کسری موجودی در بانک ، گواهی عدم پرداخت صادر شود ( برگشت بخورد ) قابل تعقیب کیفری خواهد بود . یا به عبارتی صدور چک بلامحل اگر چک روز باشد جرم می باشد . بدین ترتیب که مرتکب علاوه بر پرداخت وجه مندرج در چک با توجه به مبلغ چک به مجازات مقرر در بند های ذیل محکوم خواهد شد.

 

الف : اگر مبلغ چک کمتر از یک میلیون تومان باشد به حبس تا شش ماه محکوم می شود .

ب : اگر مبلغ چک از یک میلیون تومان تا پنج میلیون تومان باشد از شش ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

ج : اگر مبلغ چک بیشتر از پنج میلیون تومان باشد به حبس از یک تا دوسال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم خواهد شد.

 

توضیح این که با توجه به تعریف چک روز در قانون جدید ، غالبا چک ها چک روز نیستند مثلا به طور مثال اگر ساعت 23 روز شنبه چکی برای فردای آن روز صادر شود ( تاریخ یکشنبه در آن قید شود ) چک قابل تعقیب کیفری نخواهد بود . و فقط از طریق حقوقی قابل مطالبه خواهد بود . قابل تعقیب کیفری نبودن به معنی این است که صادر کننده مرتکب جرمی نشده است و دارنده چک می بایست به دادگاه مراجعه نموده و با ارائه دادخواست و ارائه گواهی عدم پرداخت که از بانک دریافت نموده از دادگاه مطالبه وجه چک را بنماید . که در نهایت صادر کننده چک به پرداخت مبلغ چک محکوم خواهد شد .

 

ولی چک های روز و بالتبع قابل تعقیب کیفری این امتیاز را داراست که اولا این که با توجه به خصوصیت آن زودتر مورد رسیدگی قرار گرفته ثانیا با توجه به این که صادر کننده در معرض محکومیت به مجازات قرار خواهد گرفت نسبت به پرداخت سریع تر اقدام خواهد نمود .

6- علاوه بر بند3 (قسمت الف ) در موارد ذیل نیز صادر کننده چک قابل تعقیب کیفری نخواهد بود ( ماده 13 ق.چ )

 

الف : در صورتی که چک سفید امضا داده شده باشد .

ب : هرگاه در متن چک وصول آن منوط به تحقق شرطی شده باشد.

ج:چنانچه در متن چک قید شود که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی صادر شده است.

د: هر گاه بدون قید در متن چک ثابت شود که وصول آن منوط به تحقق شرطی بوده یا چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی بوده است .

پ: در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده است .

در صورتی که چک ، چک روز باشد و دارنده بخواهد از حق شکایت کیفری خود استفاده کند باید ظرف مهلت شش ماه از تاریخ صدور چک (تاریخ چک) به بانک مراجعه کند و ظرف مهلت شش ماه از تاریخ برگشت خوردن چک به دادگستری جهت شکایت مراجعه کند و گرنه حق شکایت کیفری نخواهد داشت . (ماده 11 ق.چ ) البته همانطور که گذشت این به معنی از بین رفتن حق مطالبه وجه نخواهد بود بلکه فقط صادر کننده مجازات نخواهد شد .

 

 

8- دارنده چک می تواند می تواند علاوه بر وجه مندرج در چک خسارت تاخیر تادیه بر مبنای نرخ تورم از تاریخ چک تا زمان وصول آن را که توسط بانک مرکزی اعلام می شود و هزینه دادرسی و حق الوکاله بر اساس تعرفه های قانونی را از صادر کننده مطالبه نماید .

9- در صورتی که چک مفقود شود چه اقدامی باید انجام داد: ( ماده 14 ق.چ )

 

در صورتی که چک مفقود شود یا مورد سرقت واقع شده باشد یا جعل شده باشد یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرایم دیگری ( مانند اخذ چک با عنف یا تهدید ) از دست صادرکننده خارج شده باشد می بایست ابتدا کتبا به بانک دستور عدم پرداخت را بدهد (ریاست محترم بانک ملی : با توجه به این که چک شماره .....این جانب با شماره حساب .... مورد سرقت واقع شده است از پرداخت آن خودداری فرمایید . در مهلت مقرر نسبت به ارائه گواهی دادگستری اقدام خواهم نمود ) و سپس ظرف مهلت یک هفته نسبت به تقدیم شکایت به دادگستری اقدام نماید و گواهی ارائه شکایت از دادگستری اخذ نموده و به بانک تقدیم نماید در غیر این صورت بانک به تقاضای دارنده وجه آن را به دارنده پرداخت می کند

نکته : البته باید توجه داشت که اگر خلاف ادعای که موجب عدم پرداخت شده است ثابت گردد ( مثلا چک در واقع سرقت نشده باشد و... ) دستور دهنده به مجازات مندرج در بندهای فوق محکوم خواهد شد .

10- در مورد اشخاص حقوقی ( مانند مدرسه یا سایر واحد ها ) در صورت برگشت خوردن چک صاحب حساب یا همان واحد آموزشی به عنوان شخص حقوقی و صادر کننده ( امضا کننده ) به طور تضامنی مسئول پرداخت وجه چک می باشند . در صورتی که چک بدون مهلت باشد یا به اصطلاح چک روز باشد با توجه به جنبه کیفری چک امضا کننده مسولیت کیفری خواهد داشت .

مسئولیت تضامنی صادر کننده و ظهرنویسان :

 

هر جا که این عنوان استفاده می شود ( مثلا مصداق بارز آن ضامن شدن برای وام ها ) به این معنا می باشد که هر گاه دو یا چند نفر در آن واحد مسئول پرداخت یا انجام تعهد باشند (مثلا ضامن و بدهکار اصلی ) طلبکار یا شخص ذینفع می تواند به هر کدام که ترجیح داد مراجعه نماید و ابتدا می تواند بدون رجوع به بدهکار اصلی به ضامن مراجعه نماید و ضامن در واقع با امضای ضمانت نامه خودش بدهکار می شود . ولی به محض وصول مبلغ توسط طلبکار حق مراجعه به دیگری را نخواهد داشت .

11- تذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در چک و عموما در مواردی که برای یک بدهی چند نفر مسئول پرداخت هستند ( مثلا ضامن و بدهکار ) چنانچه طلبکار بخواهد طلب خود را به یکی از آنها ببخشد می بایست عبارت طلبم را به تو بخشیدم به کار بیرد واگر بگوید تو را ابرا کردم ( بری کردن ) در این صورت طلبکار حق رجوع به دیگران را نیز نخواهد داشت تفاوت این موارد به ظاهر بی اهمیت در کلیه مسایل حقوقی اعم از مالی و غیر مالی و قرارداد ها جاری و ساری خواهد بود. به همین لحاظ توصیه می گردد در نوشتن دادخواست یا انجام اعمال حقوقی احتیاط لازم صورت گیرد .

 

توضیح اینکه ابراء به معنی پرداخت کردن است وقتی طلبکار می گوید طلبم را ابرا کردم این یعنی اینکه بدهکار دینش را پرداخت کرده است ، پس ابراء با هبه متفاوت می باشد .

12- در موارد ذیل چک برگشت می خورد ( گواهی عدم پرداخت صادر می گردد ) :

 

عدم وجود موجودی در تاریخ مندرج در چک ، عدم مطابقت امضا ، قلم خوردگی در متن چک ، اختلاف در مندرجات چک ، دستور عدم پرداخت به جز مواردی که در فوق ذکر شد ( سرقت ، مفقود شدن )

13- ظهر نویسی چک :

 

ظهر نویسی همان امضا نمودن پشت برگه چک است که به موجب آن شخص دارنده ، چک را به فردی دیگر انتقال می دهد .

امضای پشت چک ممکن است به عنوان ضمانت باشد که در این صورت باید صراحتا قید گردد که به عنوان ضمانت امضا می شود . و اگر فقط امضا شود به معنی انتقال است . گاهی ظهر نویسی به معنی وکالت است یعنی دارنده با امضاء ظهر چک به شخصی وکالت می دهد وجه چک را وصول و به او مسترد نماید.

کسی که چک را صادر می کند و کسی که چک را بوسیله ظهر نویسی منتقل می نماید و هم چنین کسی که به عنوان ضمانت پشت چک را امضا می نماید در مقابل دارنده چک (آخرین نفری که چک به او منتقل شده است) مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

14- برای وصول چک چه اقدامی را باید انجام دهیم :

 

الف. از آنجا که چک به موجب ماده 2 ق.چ در حکم اسناد لازم الاجرا است، دارنده چک می تواند با اخذ گواهی عدم پرداخت چک از بانک محال علیه و عین چک به اجرائیات ثبت اسناد محل مراجعه و تقاضای صدور اجرائیه علیه صادر کننده را بنماید ، پس از صدور اجرائیه ، به صادر کننده 10 روز مهلت داده می شود در صورت عدم پرداخت ظرف مهلت مذکور ، چنانچه دارنده چک ، مالی را از صادرکننده معرفی کند از قبیل پلاک ثبتی یا وسیله نقلیه ای که به نام صادر کننده است ، آن مال قابل توقیف تا سقف مبلغ چک به نفع دارنده خواهد .

 

ب : اگر چک روز در دست ما باشد و بخواهیم آن را وصول کنیم سهل ترین راه این است که بعد از مراجعه به بانک و برگشت زدن چک به دادگستری مراجعه کرده و علیه صادر کننده شکایت کیفری کنیم .

ج: در مورد چک های مهلت دار نیز می بایست به دادگستری مراجعه و نسبت به تنظیم دادخواست اقدام نمود .

نکاتی چند از مسایل مربوط به چک :

 

الف : در هنگام صدور چک برای این که مسئولیت کیفری نداشته باشیم حتی الامکان تاریخ مندرج در چک نباید تاریخ صدور چک باشد یعنی اگر در روزی که چک را می نویسیم باید تاریخ آن روز را در چک قید نکنیم .

ب: در معاملات حتی الامکان از قبول چک باید خود داری کنیم چرا که اگر مثلا خانه خود را به مبلغی معین فروختیم و در ازای قسمتی از مبلغ آن چک دریافت نمودیم در صورت عدم وجود موجودی در حساب خریدار نمی توان به استناد عدم وصول چک معامله را فسخ نمود و می بایست روند طولانی وصول چک را طی کنیم و حتی ممکن است به اصل پول خود نرسیم . و در صورتی که ناگزیر از قبول چک می باشیم خریدار را وادار نماییم که همان تاریخی که چک را می نویسد در متن چک قید نماید تا به لحاظ جنبه کیفری داشتن امکان احقاق حق بیشتر باشد .

یا این که در متن قرارداد شرطی را قید کنیم که در صورت عدم وجود موجودی و عدم وصول مبلغ در موعد مقرر معامله منفسخ شود یا در متن قرارداد برای خود حق فسخ قائل شویم .

ج: در متن چک قید نماییم که چک بابت چه موردی صادر می گردد(ضمانت ، خرید و نوع کالا و...) و در دسته چک خود ( ته چک ) علت صدور چک و مبلغ را حتما قید نماییم.

د: صدور چک در واقع به منزله مدیون نمودن خویش می باشد . با توجه به اصل تجریدی اسناد تجاری وجود چک نزد دارنده به منزله بدهکاری صادر کننده می باشد مگر در صورتی که بتوان عدم استحقاق دارنده راثابت نمود که این امر اگر نگوییم محال است ، بسیار مشکل خواهد بود .

نکته :

معمولا بعضی از افراد (مثلا علی ) در مواقعی برای گرفتن اقرار از طرف مقابل پس از مشورت با اهل فن اظهار نامه ای را تنظیم می نمایند و برای طرف مقابل می نویسند": ....چون شما به بنده بدهکار هستید ظرف مدت 24 ساعت بدهی خویش را پرداخت نمایید " و طرف مقابل (احمد ) با توجه به عدم آگاهی از قوانین تصور می نماید که جواب دادن به اظهار نامه ضروری است و در لابلای جملات خود که در پاسخ به طرف مقابل می نویسد اظهار می کند :" هرچند من به شما بدهکار بودم ولی آن را به شما پرداخته ام " . به همین آسانی علی موفق به گرفتن اقرار از احمد می شود و احمد می بایست در دادگاه اثبات نماید که بدهی خود را پرداخته است و در صورت نداشتن دلیل ممکن است رای به ضرر او(احمد ) صادر شود و لا اقل برای دلیل آوردن به زحمت بیافتد .ولی اگراحمد به اظهار نامه وقعی نمی نهاد و پاسخی نمی داد و یا فقط به نوشتن عبارت کوتاه : "تکذیب می شود" اکتفا می کرد . این علی می بود که می بایست زحمت آوردن دلیل را بر عهده بگیرد. هر چند این کار علی از لحاظ اخلاقی در موارد غیر واقعی کاری غیر اخلاقی می باشد . چرا که اخلاق با قانون دو حوزه متفاوت می باشند .

 

 

مال يكديگر را بناحق مخوريد و كار را به محاكمه قاضيان نيفكنيد كه بوسيله زور پاره اى از مال مردم را بخوريد با اينكه شما بطلان دعوى خود را مي دانيد (سوره مبارکه بقره آیه شریفه 188)

همیشه موفق باشید

 

 

 

 

نویسنده : سید مرتضی مرتضوی _ کارشناس حقوقی ، املاک و حمایت قضایی شهرستان کاشمر

تصحیح : عباس عنوانی _ کارشناس حقوقی ، املاک و حمایت قضایی کارکنان

 

اداره حقوقی ، املاک و حمایت قضایی کارکنان

اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی

لینک به دیدگاه

هفت ساله شدن رفع سوءاثر چک برگشتی از مهم‌ترین تغییرات جدیدترین ابلاغیه بانک مرکزی در مورد قانون جدید ناظر بر چک‌ است که با هدف سخت‌گیرانه‌تر شدن صدور و استفاده از چک در نظر گرفته شده است. بر اساس این ابلاغیه اطلاعات مربوط به هر برگه چک برگشتی در صورتی که صاحب چک مراحل رفع سوءاثر را انجام ندهد تا 7 سال ‌ در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی باقی خواهد ماند. این در حالی است که این مدت در قانون قبل برای هرفقره چک برگشتی تنها 6 ماه بود.

سئوال اول : منظور از چک حقوقی و چک کیفری چیست؟

در این موارد چک دارای وصف حقوقی می‌باشد:

• در صورتی که چک دارای وعده باشد.

• هرگاه چک بابت تضمین انجام تعهد یا تضمین انجام معامله ای صادر شده باشد.

• هرگاه چک سفید امضاء صادر شده باشد.

• در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده است .

• هرگاه وصول وجه چک منوط به تحقق شرطی شده باشد .

• هرگاه ثابت شود چک بابت معاملات نامشروع یا ربا ( بهره ) صادر شده است .

• هرگاه دارنده چک تا 6 ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک مراجعه نکند یا ظرف 6 ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت ( یعنی برگشتی از بانک ) شکایت ننماید .

بغیر از موارد فوق قانون به صدور چک بلامحل بعنوان یک جرم نگاه نموده است و می توان با مراجه به دادسرا تعقیب کیفری صادر کننده چک و مجازات وی را خواستار شد .

سئوال دوم: به چه مراجعی می‌توان برای مطالبه وجه چک مراجعه کرد؟

برای مطالبه وجه چک بسته به مورد می توان از طریق دادگاه‌های حقوقی‌، دادسرا و یا اجرای ثبت اقدام نمود.

سئوال سوم: شروط لازم برای صدور اجرائیه از طریق اجرای ثبت بر علیه صادر كننده چك بلامحل كدامند و در چه مواقعی می‌توان به اجرا گذاشتن چک از طریق مراجع ثبتی را توصیه نمود؟

· چك برعهده یكی از بانكهای مجاز كشور صادر شده باشد.

· بانك محال علیه مطابقت امضای صادر كننده با چك بلامحل با نمونه امضای موجود وی در بانك را تصدیق كرده باشد.

به طور کلی در صورت توانایی برای معرفی اموال منقول یا غیر منقول از صادر کننده چک این راه توصیه می‌گردد اما در صورتی که بخواهیم وجه چک را از ضامن و ظهرنویس مطالبه کنیم، نمی توان از طریق مراجع ثبتی اقدام نمود و باید به دادگاه مراجعه شود.

 

 

منبع:پارسینه

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

يه پيشنهاد خيلي معمولي دارم راجع به چك :

1 - به هر كسي كه حساب باز مي كنه دسته چك ندن !

2- رو چك ها بنويسن مثلا فلان كس اين همه اعتبار داره ديگه بيشتر از اون نتونه چك بكشه

3- يه سندي يا چيز با ارزشي در بانگ گرو بزاره كه اگه حسابش خالي باشه بانك بتونه خودش مبلغ رو پرداخت بكنه و تملك يا تصاحب بكنه تو سند اون شخص

 

 

اين طور ديگه تعدا چك هاي برگشتي به صفر مي رسه و دادگاه ها هم خيلي خلوت تر مي شن

تو اين دو سال اخير نمي دونيد چقدري چك برگشتي داشتيم !!!

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

[h=3]اگر چکی که از دیگری در دست دارید وصول نشود چه می‌کنید؟ اصلا برای وصول آن چه کار می‌توانید انجام دهید؟ پرداخت وجه را از چه کسانی درخواست می‌کنید؟ تمامی این سوالات ابتدایی‌ترین مسائلی است که به ذهن هر فردی که با چک سر و کار دارد خطور می‌کند و او را برای پیدا کردن پاسخ به تلاش وا می‌دارد. حال اگر شما هم یکی از این افراد هستید دیگر بابت این پرسش‌ها نگران نباشید کافیست تا هوش و حواس خود را به ما بدهید و مطالبی را که در ادامه بیان خواهد شد تا آخر دنبال کنید.[/h]

[h=2]چک حقوقی چیست؟[/h]زمانی که چکی صادر می‌شود دارنده می‌تواند وجه آن را از هر یک از مسئولان چک درخواست کند. مسئولان چک عبارتند از: صادرکننده، ظهرنویس و ضامن.

 

صادرکننده که از نامش مشخص است کسی است که چک را صادر کرده و به عبارتی مدیون نخستین است. ظهرنویس هم کسی است که چک در وجه او صادر شده یا به او انتقال یافته و او با ظهرنویسی آن را به دیگری منتقل کرده است. اما ضامن شخصی است که پرداخت وجه چک را از طرف صادرکننده یا ظهرنویس ضمانت کرده است.

 

 

 

در واقع همگی این افراد به یک میزان در برابر دارنده مسئول پرداخت وجه چک خواهند بود.

اما برای درخواست وجه چک چند راه پیش پای دارنده قرار دارد که یکی از آنها روش حقوقی است. در این روش دارنده با مراجعه به دادگاه حقوقی و تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی، وجه چک و خسارات آن را از افراد فوق‌الذکر طلب می‌کند. به این ترتیب چک‌هایی که از این روش وصول می‌شوند چک حقوقی نام می‌گیرند.

 

[h=3]صادرکننده چک همیشه پاسخگو است[/h]به غیر از مسئولیت ظهرنویس و ضامن در پرداخت وجه چک، نوبت به صادرکننده می‌رسد. صادرکننده و ضامن او اولین کسانی هستند که مسئولیت پرداخت وجه چک را بر عهده دارند. بنابراین قانونگذار به شما به عنوان دارنده این اجازه را می‌دهد که در هر صورتی وجه چک را از آنها درخواست کنید، چه اینکه به وظایف خود عمل کرده یا عمل نکرده باشید. منظور از وظایف این است که برای درخواست وجه چک از صادرکننده یا ضامن او نیازی نیست در مهلت به خصوصی اقدام و دعوای خود را مطرح کنید. پس در هر زمان که اراده کنید می‌توانید به دادگاه صالح مراجعه و دعوای مطالبه وجه چک را طرح کنید.

 

[h=3]درخواست وجه چک از ظهرنویس یا ضامن[/h]در صورتی که شما هم دارنده یک چک پرداخت نشده‌اید و می‌خواهید برای وصول آن اقدام کنید حواستان باشد در صورتی می‌توانید وجه چک را از ظهرنویس یا ضامن او درخواست کنید که در مهلت‌های تعیین شده اقدامات زیر را انجام داده باشید:

نخست اینکه در ظرف 15 روز یا 45 روز یا 4 ماه از تاریخ صدور چک برحسب مورد، گواهی عدم پرداخت را دریافت کنید. به این ترتیب که اگر چک در همان مکانی که صادر شده است باید پرداخت شود ظرف 15 روز از تاریخ صدور چک و اگر مکان صدور و پرداخت چک در دو نقطه متفاوت ایران باشد ظرف 45 روز از تاریخ صدور چک وجه آن را درخواست کنید. به علاوه در مورد چک‌هایی که در خارج صادر شده است اما در ایران باید پرداخت شود برای درخواست وجه، از تاریخ صدور، به مدت 4 ماه فرصت خواهید داشت.

 

دیگر اینکه لازم است ظرف یک سال یا دو سال از تاریخ دریافت گواهی عدم پرداخت بر حسب مورد، دعوا را طرح کنید؛ به این ترتیب که اگر دارای چکی هستید که باید در ایران پرداخت شود ظرف یک سال از تاریخ دریافت گواهی عدم پرداخت و در مورد چک‌هایی که در ایران صادر و باید در خارج پرداخت شود ظرف دو سال از تاریخ دریافت گواهی عدم پرداخت باید اقدام و دعوای خود را در دادگاه صالح طرح کنید.

طبیعی است در صورت رعایت نکردن مهلت‌های فوق نمی‌توانید برای دریافت وجه چک علیه ظهرنویس یا ضامن او اقدام کنید.

استثنائا اگر وجه چک به دلیلی که مربوط به بانک است از بین برود یعنی صادرکننده وجه چک را به بانک سپرده و عدم پرداخت مربوط به آن باشد؛ دارنده در صورتی حق اقامه دعوا علیه صادرکننده چک را دارد که بر حسب مورد هر یک از مهلت‌های 15، 45 یا 4 ماهه را که در مورد ظهرنویس گفته شد رعایت کند.

 

[h=3]دادگاه مناسب را انتخاب کنید[/h]برای اینکه بتوانید هرچه سریعتر به خواسته خود که همان وجه چک است برسید اولین گام این است که دادگاه صالح را تشخیص و طرح دعوا کنید. در دعوای پرداخت وجه چک دادگاهی که قانون آن را شایسته رسیدگی می‌داند؛ دادگاه عمومی حقوقی است که بانک صادرکننده گواهی عدم پرداخت در حوزه آن قرار گرفته است یعنی محکمه‌ای که چک را برای پرداخت به آن ارائه داده‌اید.

 

[h=3]مراحل رسیدگی به دعوا[/h]

 

 

گام بعدی تقدیم دادخواست است که برای شروع رسیدگی در دادگاه ارائه آن ضروری است.

در این فرم چاپی اطلاعاتی از شما به عنوان آغازکننده دعوا یا خواهان خواسته شده است؛ از جمله این اطلاعات مشخصات و محل اقامت خواهان، مشخصات و محل اقامت خوانده یا مسئول چک و ذکر خواسته یا همان درخواست پرداخت وجه است.

به علاوه لازم است هزینه دادرسی نیز پرداخت کنید. این هزینه در دعوای شما با توجه به وجه چک محاسبه و دریافت می‌شود؛ به این صورت که به ازای یک میلیون اول وجه، 5/1 درصد و به ازای مازاد آن یک میلیون، 2 درصد هزینه دادرسی محاسبه و دریافت خواهد شد.

در ضمن اگرچه حضور شما در جلسات دادگاه الزامی نیست، پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان به عنوان یکی از طرفین دعوا در جلسات دادگاه حاضر شوید.

 

[h=2]اجرای رای دادگاه[/h]با اعلام پایان یا ختم رسیدگی از سوی دادگاه، قاضی در صورت امکان در همان جلسه رای صادر می‌کند؛ در غیر اینصورت همان طور که معمول است حداکثر تا یک هفته از زمان اعلام ختم دادرسی رای صادر می‌‌شود. پس از صدور رای و ابلاغ آن به طرفین دعوا به وسیله ماموران دادگاه، نوبت به تجدیدنظرخواهی می‌رسد. منظور از تجدیدنظر خواهی همان رسیدگی مجدد به دعوای رسیدگی شده است که از سوی دادگاهی با درجه بالاتر صورت می‌گیرد. در دعوای درخواست وجه چک با توجه به میزان مبلغ چک که در آغاز دعوا در دادخواست نوشته‌اید مشخص می‌شود که آیا امکان تجدیدنظرخواهی وجود دارد یا خیر.

در صورتی که مبلغ بیش از سه میلیون ریال باشد هر یک از شما یا طرف مقابل در صورتی که حکم علیه‌تان صادر شده باشد، می‌تواند درخواست تجدیدنظر خواهی کند. بنابراین از تاریخ ابلاغ رای تا 20 روز در صورت اقامت در ایران یا تا 2 ماه در صورت اقامت در خارج از کشور فرصت وجود دارد تا با مراجعه به یکی از دو دادگاه (محل صدور رای یا دادگاه تجدیدنظر استان محل سکونت خود)درخواست تجدیدنظرخواهی کنید.

در صورتی که مبلغ چک بیش از سه میلیون ریال نباشد یا اینکه مبلغ بیش از مقدار فوق باشد اما در مهلت 20 روزه اقدام به تجدیدنظر نکنید حکم قطعی می‌شود و می‌تواند اجرا شود؛ همین طور است زمانی که با تجدیدنظرخواهی از رای، دعوا مورد رسیدگی مجدد قرار بگیرد.

اما در مورد اجرا باید خاطرنشان کرد که به موجب ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت مالی در صورت حکم دادگاه بر پرداخت وجه چک، نخست محکوم یا همان مسئول چک الزام به پرداخت می‌شود اما در صورت بی‌توجهی وی به الزام، اگر مالی از او در دسترس باشد آن مال توقیف و به میزان وجه چک از حاصل فروش آن به شما به عنوان دارنده پرداخت می‌شود و در غیر این صورت، چنانچه اعسار یا ناتوانی مالی فرد محکوم اثبات نشود به درخواست شما تا زمان پرداخت حبس خواهد شد.

 

منبع:روزنامه حمایت

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 8 ماه بعد...

سلام دوستان یک سوال حقوقی دارم

من با شرکتی قرارداد داشتم بعد از پایان قرارداد به میزان مطالباتم چک گرفتم اما بعد مراجعه به بانک متوجه عدم موجودی ، چک رو برگشت زده و با توسیه دوستان از طریق اجرائیات ثبت حساب اونها رو بستم اما اونها از من و اداره ثبت شکایت کردند و درخواست توقف عملیات اجرا رو کردند و بهانه ای که دارنند این که من با تامین اجتمایی تسویه حساب نکردم و مفاصا حساب تامین اجتماعی رو ندارم

سوال من این که آیا می تونن با این شکایت کار به جایی ببرند یا نه

ممنون مشیم اگر جواب سریع بدید

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...