رفتن به مطلب

ارائه اولین نقشه جهانی از گیاهان مهاجم


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

ارائه اولین نقشه جهانی از گیاهان مهاجم گروهی از دانشمندان اسپانیایی موفق شدند اولین نقشه جهانی از تنوع گونه های گیاهان مهاجم را تهیه و تاثیرات این گیاهان بر روی اکوسیستمها را مورد بررسی قرار دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، گیاهان مهاجم به گونه هایی گفته می شوند که به طور طبیعی در یک اکوسیستم وجود ندارند و با ورود به آن می توانند باعث برهم خوردن نظم اکوسیستم میزبان شوند.

اکنون تیمی از محققان شورای تحقیقات عالی اسپانیا (CSIC) با بررسی هزار تحقیق درباره گیاهان مهاجم و ارائه یک نقشه جهانی توانستند مطالعاتی را بر روی تاثیرات 135 گونه مهاجمی که اکوسیستمهای بخشهای مختلف دنیا را تهدید می کنند انجام دهند.

در این تحقیقات، 24 نوع از تاثیرات این گیاهان بر روی اکوسیستم مورد بررسی قرار گرفت. برای مثال، این تحقیقات نشان داد که گونه های بیگانه می توانند بر روی فعالیت گونه های جانوری که از این گیاهان تغذیه می کنند و یا میکروارگانیسمهایی که درخاک محل رشد این گیاهان زندگی می کنند اثر بگذارند.

اما حائزاهمیت ترین این اثرات، بر روی گیاهان بومی است. به طوریکه برپایه این تحقیقات، در مناطق مورد هجوم، رشد گیاهان بومی به طور متوسط 40 درصد و تنوع این گیاهان 50 درصد کاهش می یابد.

همچنین، در اثر هجوم گیاهان بیگانه، تثبت کننده های نیتروژن خاک می توانند به دوبرابر سطح اولیه خود برسند. این تغییرات تاثیراتی به شدت منفی بر روی تعادل اکوسیستمها برجای می گذارد.

هرچند، این بررسیها تاکید می کند که گونه های گیاهی مهاجم همیشه تاثیرات یکسانی را بر روی گونه های بومی ندارند بلکه برای مثال، یک گونه بیگانه می تواند رشد یک گونه بومی خاص را کاهش دهد اما موجب افزایش رشد یک گونه بومی دیگر شود.

براساس گزارش EurekAlert، این تفاوتها می تواند به تنوع گونه های مهاجم و همچنین به میزان گستردگی و نفوذ آنها در یک اکوسیستم بستگی داشته باشد.

بنابراین شدت و نوع پدیده های هجوم گیاهان بیگانه به شدت به بافت و شرایط مختلف اکوسیستم وابسته است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...