رفتن به مطلب

رفوگری....ابزار و ومراحل قدم به قدم کار


ارسال های توصیه شده

رفوگری:

رفوگری هنری است که بعداز هنر قالی بافی به وجود آمده ومحرک ایجاد آن نیز احتیاج بوده است زیرا هر فرش امکان دارد در معرض فساد قرار بگیرد و به مرور زمان آسیب ببیند. بنابراین تا زمانی که در سالن و خانه ها فرش وجود دارد هنر رفوگری نیز باقی خواهد ماند، در حقیقت می توان گفت که هنر رفوگری مکمل هنر فرشبافی است. نام اولین کسی که مبادرت به رفوگری کرده است مثل نام اغلب سازندگان، ناشناس وگمنام مانده است. این نیک مرد هر کسی بوده گمنام زیسته وگمنام نیز مرده است بدون اینکه خود بداند که به عالم فرش چه خدمت ذی قیمتی عرضه کرده است و چه بسا هنرمندانی که بعد از بنا نهادن زیر بنای هنر خود از دنیا رفته اند ودر حال حاضر نام و نشانی از آنان در هیچ یک از کتاب های تاریخ دیده نمی شود و جا دارد برای قدردانی از آنان به روان پاکشان درود بفرستیم و با زنده نگه داشتن هنر آنان از این هنرمندان ناشناخته و ناشناس سپاسگزار ی نمائیم.

ارزش هنر رفوگری وقتی بیشتر معلوم می شود که فرش گرانبهایی در نتیجه پوسیدگی یا بید زدگی یا رطوبت و آتش سوزی و یا کثرت استعمال و حوادث دیگر آسیب دیده باشد که دراین هنگام انگشتان معجزه گر رفوگر به کمک ما می آید و با دستهای سحار و نفس خود روحی تازه به کالبد این قالی مشرف به موت می دهد و با نجات آن از تباهی جلوه و زیبائی تازه ای می بخشد در حقیقت کار رفوگر در این حال به خدمات پزشک و جراحی شباهت دارد که بیمار مشرف به موت را از مرگ نجات می دهد.

هر فرشباف باید کم وبیش با هنر رفوگری نیز آشنا باشد تا در هنگام ضرورت بتواند نیازهای خود و دیگران را مرتفع نماید. البته مهارت و ممارست در این رشته نیاز به تعلیم گرفتن و تمرین وکسب تجربه دارد که رفوگر تازه کار به تدریج مهارت پیدا می کند. قبل از شروع به رفوگری باید فرش مورد نظر را کاملاً گسترده و پشت و روی آن را به دقت بررسی و نوع و میزان آسیب دیدگی ها را تعیین و یادداشت نمائیم. با توجه به این که فرش نوعی منسوج می باشد و در مقابل حرارت و رطوبت و مرور زمان آسیب پذیر است ضایعات را تا حدی می توانیم به صورت زیر طبقه بندی نمائیم:

1- ضایعات ناشی از کهنگی و طول عمر قالی از قبیل پوسیدگی، پاره شدن شیرازه، دررفتگی وفرسودگی چله ها، جر خوردگی و پارگی، رنگ پریدگی و یا ازبین رفتن پرزها و غیره.

2- ضایعات ناشی از حوادث آتش سوزی و سوختگی، بید زدگی، پوسیدگی ناشی از رطوبت ویا مواد شیمیائی، بریدگی با وسایل برنده و چاقو.

ضایعات فوق ممکن است سطحی باشد یعنی فقط به روی پرز های فرش اثر بگذارد و یا عمیق باشد و به چله ها و پودهای فرش نیز آسیب برساند.

عملیات مرمت و پرداخت فرش:

وسایل مورد نیاز هر رفوگر به شرح زیر است:

1- وسایل کار از قبیل: قلاب، درفش ، خواب پشت، دفتين، قيچي، دم باريك(انبردست)، سوزن دردواندازه كوچك وبزرگ، نخ پود، نخ پنبه اي(چله)، نخ ابريشمي، ظرف آب ، تخته، چارچوب چكش، ميخ كش، اتو، كيله، ميخ .

2- نخهای رنگین مطابق رنگ بافت فرش و بر حسب این که فرش کهنه و رنگ رفته باشد باید نخها نیز رنگ رفته انتخاب شود وهمچنین نخهای چله و پودها.

3- نقشه قسمتی از فرش که از بین رفته است باید از روی از روی قسمت های مشابه و سالم فرش تهیه می شود.

رفوگری از نظر کلی شامل مراحل زیر است:

1- شیرازه دوزی: رفوگر باید نخ مناسب با رنگ مناسب از روی شیرازه باقی مانده فرش تهیه سپس به ترمیم خرابیها و قسمتهای از بین رفته شیرازه اقدام نماید. چنانچه نخ های مورد استفاده رفوگر با نخ های شیرازه قبلی هم رنگ نباشد عمل رفوگری مثل عمل وصله کاری به چشم خواهد خورد و ارزشی نخواهد داشت و باعث افت قیمت فرش خواهد شد.

2- پل سازی: در صورتی که چله های اول وآخر فرش از بین رفته باشد رفوگر باید تمام چله ها را با رنگی هم رنگ چله های اول ترمیم نماید.

3- گلیم بافی: گلیم فرش باید مطابق اول وآخر فرش اولیه زده شود.

4- بیدخوردگی: رفوی پشت و روی فرش بید خورده هرکدام روش مخصوص دارد که رفوگر قبل از اقدام باید به قدر کافی مجرب وآزموده باشد تا از رفوی خود رضایت خاطر حاصل نماید.

5- سوراخ شدگی وپارگی، سوختگی، چروک خوردگی همه این حالات ممکن است در اثر کهنگی و مرور زمان پیش بیاید همچنین ممکن است مثلاً در اثر بی دقتی بافنده فرش، قالی روی دار پاره شود.که در هر حال باید رفو با رنگی مناسب رنگ به کار رفته در فرش انجام پذیرد. بدیهی است در صورتی که در انتخاب رنگ و عمل رفو دقت کافی نشود جای رفو شده به چشم خواهد خورد و از ارزش قالی کم خواهد کرد. به طور کلی هم آهنگی رنگ نخهای به کار برده شده در رفوگری با رنگ های اصلی نخهای فرش حائز اهمیت زیادی است.

6- اگر در یک طرف فرش پارگی ایجاد شود می توان آن را از روی نقشه طرف سالم فرش رفو نمود. اگر نقشه دو طرف فرش یکسان نباشد رفوگر باید با توجه به کلیات نقشه فرش، نقشه ای مناسب روی کاغذ شطرنجی طرح نماید سپس عمل رفوگری را انجام دهد. هرگاه فرش بدون نقشه ترمیم شود ارزش خود را از دست خواهد داد.

7- اگر در وسط فرش یا نقطه ای از آن جر خوردگی پیدا شود ( که به طور وضوح دیده می شود) ابتدا باید محل جر خوردگی فرش را از رو یا پشت علامت گذاری کنند بعد همان محل را تا کنند، اگر جر خوردگی به علت خشکی چله ها ادامه یابد نبایدآن را دست کاری نمود بلکه باید حدود جر خوردگی را با ماژیک علامت گذاری کرده بعد آن را با تیغ خیلی تیز از بدنه فرش جدا نمایند سپس قسمت از بین رفته را از روی تعداد چله ها و با نخ های مناسب چله کشی کرده و بعد پود نازک وکلفت را از روی نقشه بافته شده که از بدنه جدا نموده اند به دقت همان نقش و همان رنگ را در بدنۀ فرش پیاده نموده وتمام نمایند.

8- رنگرزی: برای اینکه رفوگر بتواند در هر شرایطی قادر به تأمین مواد مورد نیاز و مصالح ضروری خود باشد باید اصول رنگرزی را یاد بگیرد، زیرا چه بسا اتفاق می افتد رنگی که درسال های قبل به کار رفته است هنگام احتیاج و رفوگری در بازار پیدا نشود و همچنین امکان دارد که نخ های فرش در اثر استعمال تغییر رنگ پیدا کند که تهیه نخ های هم رنگ از بازار به آسانی میسر و ممکن نشود، در چنین اوضاعی لازم است که رفوگر نیازهای خود را شخصاً تهیه نماید و برای این عمل کسب اطلاعات مختصر از رنگرزی ضرورت پیدا می کند.

دستگاه کوچکی به نام پاتیل تهیه شود و با توجه به تجربه ای که رفوگر دارد نخ های مورد نیاز خود را رنگ نماید.

9- گاهی اتفاق می افتد با وجود تمام دقت هایی که به عمل آمده مع الوصف رنگ جای رفو شده با رنگ اصلی فرش کمی مغایرت داشته باشد که در این صورت رفوگر می تواند از رنگ های محلول وآماده استفاده نماید و پس از پایان کار رفوگری، قیچی زدن، کیله کشی، اتوکشی از آن رنگ ها برای تطبیق چله استفاده نماید و بعد روی قسمت رنگ شده، اتوی نیمه گرم ( به مدت ده ثانیه) قرار دهد تا نتیجه مطلوب به دست آید. با این رنگ ها حتی می توان عیب رگه های فرش را نیز رفع نمود اگر رنگ ها ثابت باشد هنگام شستن فرش نیز از بین نخواهد رفت.

منبع:

مجله قالی ایران. شماره سوم. شهریور سال 1377.

لینک به دیدگاه

ابزار و وسایل رفوگری

در این حرفه وسایل و ابزاری که مورد استفاده قرار می گیرد، تقریباً همان نتیجه وسایل بافت قالی را به ما می دهد، و رفوگر با استفاده از این وسایل فرش را مرمت و احیا می کند.در اینجا به ذکر تعدادی از آنها می پردازیم:

 

• شانه یادفتین :شانه رفوگری در مقایسه با شانه بافت، دارای دندانه و تیغه های کمتری بوده و همان عمل مرتب کردن و کوبیدن گره های هر رج را به عهده دارد. به هنگام کاربرد این وسیله بایستی به کم استقامت بودن تارها توجه داشت.

 

• قلاب :از این ابزار برای کشیدن نخ خامه از میان تارها بهره می گیرند و یا آنکه جهت قراردادن نخ خامه در میان تارها که با عمل فشار توام است، استفاده می شود. شکل کلی آنها شبیه درفش کفشدوزی است. قلاب انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتست از:

 

• قلاب پشت: وسیله ای است که از یک میله نازک به قطر یک میلی متر (و یا بیشتر) و طول 8-7 سانتی متر و یک دسته چوبی مدور تشکیل شده و زائده نوک آن طوری است که می توان با آن نخ خامه را در محل مورد نظر قرار داده و به اصطلاح در میان تارها کاشت.

 

• قلاب خواو مشهدي «قلاب خواب»: که زائده کوچک و ظریف نوک آن طوری است که می تواند نخ خامه را از میان تارها به طرف روی فرش بکشد. کاربرد قلاب بطور کلی جهت ایجاد گره u از پشت فرش و یا تعویض گره ها و نقشها و تمیز کاری پشت فرش پس از ئیندرمه می باشد.

 

• چاقو : چاقوهای مورد استفاده درکاررفو انواع مختلفی دارد، هر کدام جهت کاری مورد استفاده قرار می گیرند:

 

• چاقو «کارد بی نوک» :این چاقو شکل دگرگون شده چاقوی بافت است و مخصوص قالی های گره ترکی می باشد. نام عامیانه آن که در بازارفرش تبریز رایج است «کارد بی نوک» می باشد، قسمت تیز این چاقو که در بافت مورد استفاده است در رفو کند و نابرنده است. لازم به ذکر است که این تنها وسیله ای است که در رفوگری کاربرد آن همراه یک کوبه میسر است، کوبه لوله ای فلزی است به طول حداقل 25 سانتی متر که یک سر آن بوسیله یک تکه شیلنگ به طول ده سانتی متر پوشیده شده است. تا هنگام کوبیدن صدای زیادی ایجاد نکند. کاربرد این وسیله بیشتر در روش دفه کاری می باشد و نیز به هنگام بافت در مرحله رفو از آن جهت ایجاد فاصله بین و یا تنظیم رج ها استفاده می کنند.

 

• چاقو و چنگال : نام عامیانه ی این وسیله «چنگال» می باشد. این وسیله نیز مانند کارد بی نوک دگرگون شده چاقوی بافت می باشد و قسمت تیز آن در اینجا کند و نابرنده می باشد. این وسیله کاربرد بیشتری در رفوگری دارد، و مدت زمان بیشتری در دست رفوگر قرار دارد. کاربرد این وسیله در عملیات ده کاری و بیرون کشیدن تارها و تیره های پاره پوسیده و نیز شکافتن گره های غلط بافته شده می باشند.

 

• چاقوی بافت : وسیله آشنای هر قالی باف بوده و مرغوبترین نوع آن برای رفو، چاقویی است که فاصله بین قسمت چاقو و تیز آن با قلاب نوک آن درازتر باشد، و در بافت گره های رفو و گذراندن القاج کلفت و نازک استفاده می شود.

 

• سوزن: سوزن مورد استفاده در رفوگری از جهت قطر دارای انوع و نمره های مختلف است، سوزن رفوگری از لحاظ جنس محکمتر و مقاوم تر از سوزن های معمولی بوده و خاصیت فلزی دارد و شکننده نمی باشد. کاربرد سوزن در تونه کشی و پود کشی و کوبلن زنی و شیرازه زنی می باشد، و بایستی سوزن رفوگری ظریف و نازک تر بوده، سوراخ انتهای آن دراز و بیضی شکل باشد، ته گرد و دایره مانند کار گذراندن نخ را آسان می کند، ولی در جایگزین کردن تارهای نو، انسجام و نظم گره ها را به هم می زند.

 

• دستگاه چوبی یا دار رفوگری (چار چوب): یکی از وسایل اصلی و مهم رفوگری است و در اصل وظیفه دار قالی را به عهده دارد، و از اندازه کوچک 3030 سانتی متر تا اندازه بزرگ برای سربافی به اندازه 3 تا 4 متر و عرض 70 سانتی متر یا بیشتر به کار می رود. لازم به ذکر است که این چارچوبها در ابعاد کوچک جهت رفو به کار می رود اما ابعاد بزرگتر آن در دفه کاری کاربرد دارد، چارچوب های مخصوص دفه کاری هر چه ضخیم تر باشد مرغوبتر و عمر بیشتری خواهد داشت، و برای ساخت این وسیله از چوب های نرم استفاده می شود، تا کوبیدن و کشیدن آن آسانتر باشد.

 

• قاشین gashin :وسیله ای که بعد از بافت قسمت آسیب دیده از آن استفاده می شود تا در هم رفتگی پرزها را باز کند، ابزاری است فلزی و با دندانه های درشت در لبه آن، شکل اره ای آن نیز وجود دارد.

 

• کیله برس قالی :ابزاری است مانند برس سیمی ولی ظریف تر از آن که با سوزن های ریز و کوتاه، در حدود نیم سانتی متر که به صورت نواری به عرض سه تا پنج سانتی متر و طول 10 تا 12 سانتی متر مشخص می شود و با کشیدن روی قسمتهای پرداخت شده پرزها را مرتب کرده، اضافه را بیرون می آورند.

 

• قیچی :قیچی مورد استفاده در رفو دو نوع می باشد:

 

• قیچی معمولی یا صاف: که تیغه ها و بازوهای این نوع قیچی در یک امتداد قرار داشته و برای بریدن شیرازه و کوتاه کردن ریشه ها به کار می رود و در مواردی نوک تیغه ها به سمت بالا انحنا داشته و برای ظریف کاری و قطع کردن نخ های اضافی سطح قالی و سرنخ زنی به کار می رود.

• قیچی پرداخت: در این قیچی بازوها حدود سه سانتی متراز تیغه ها بالاتر بوده و رفوگر می تواند با تسلط به پرداخت مورد نظر برای انجام کار رفو بپردازد.

 

• انبردست یا دم باریک : در واقع بیشتر از دم باریک استفاده می شود و از آن برای فرو بردن و بیرون کشیدن سوزن در مراحل مختلف استفاده می شود.

 

• سوزن شیرازه: که برای شیرازه دوزی در قالی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

• تخته شیب دار: بریا نصب کردن قسمت پاره فرش و محکم و صاف کردن سوراخ قالی.

 

• موم: که برای کشیدن بر روی تار و پود تار تابیده استفاده می شود تا تاب تار خوابیده و به راحتی وارد قال شود.

 

• انگشتانه: انگشتانه برای سهولت کار رفوگران وآسیب ندیدن انگشتان دست از آن استفاده می شود.

 

• درفش: برای بیرون آوردن یا داخل نمودن تار، پود و پرز قالی

 

• میخ کش: برای درآوردن میخ از قالی تخته و کارگاه و یا از تخته شیب دار.

 

 

vasayel.jpg

از دیگر وسایل مورد نیاز می توان به تخته، اتو، سنگ چاقو تیز کن، چکش، انگشتانه، میخ، نوار چرمی، و گازانبر، شیشه یا بطری جهت زیرکار (در مورد سوزن کشی کردن) نام برد، ضمن آنکه از موم هم استفاده می کنند و سوزن را به موم می زنند تا راحت تر در مغز قالی فرو رود.

لینک به دیدگاه

شیرازه در کناره های قالی قرار دارد و چنانچه تمام یا قسمتی از آن آسیب دیده باشد، باید به شیوه زیر ترمیم گردد. در کل 3 نوع شیرازه در قالی وجود دارد که ذیلاً شرح داده می شوند.

 

شیرازه متصل

وسایل مورد نیاز:

• خامه متناسب ازلحاظ رنگ با قالی

• سوزن

• نخ چرم دوزی

اگر درهنگام بافت قالی، شیرازه پیچیده شود و انتهای پودها در هر رج داخل آن باشد و اگر در اثر ساییدگی و یا هر عاملی این شیرازه از بین رفته باشد، آن را بریده و چنانچه قسمت ساده بافی آن پهن باشد به صورت زیر عمل می کنند: قالی را روی زمین پهن کرده و در قسمت کنار آن، در جهت عکس خواب قالی، پرز دو رج در طول قالی از قسمت ساده بافی قالی را با قیچی گرفته و از ته کوتاه می کنند. سپس، قالی را از پشت بر روی زمین پهن کرده و سوزن شیرازه را با نخی که با خامه قالی – چه از لحاظ جنس و نمره – متناسب باشد، انتخاب و داخل سوراخ سوزن می کنند، بدون آن که سر خامه را گره بزنند. نخ چرم دوزی را کنار قسمت لبه قالی یعنی جایی که می خواهند شیرازه بدوزند قرار می دهند. سوزن را از پشت داخل قالی می کنند و حالت فرو کردن سوزن باید به صورت مایل باشد؛ به طوری که سوزن داخل پرز قالی نشود و موقع فرو کردن سوزن در داخل قالی باید دو رج قبل از لبه و از اولین رج قالی نزدیک ریشه در داخل قالی فرو کرده و پس از خروج، دوباره سوزن را داخل رج دوم می کنند (چه در عرض و چه در طول). باید دقت شود که بین خامه ها فاصله نباشد و همیشه سوزن از یک ردیف داخل شود. این کار تا انتها انجام می شود و در انتها نخ اضافی را داخل شیرازه می پیچند تا بیرون نماند. سر نخ خامه را نیز می توان در زیر این حالت حرکت دورانی پنهان کرد. استفاده از نخ چرم دوزی در هنگام دوخت قالی به صورت شیرازه متصل، برای جلوگیری از کسی ماندن یا جمع شدگی در شیرازه می باشد. البته پس از پایان بافت شیرازه، می توان نخ چرم دوخته شده را درآورد.

 

• سایر شیوه های تهیه شیرازه متصل: برای شیرازه متصل می توان قالی را به پشت روی زمین پهن کرد و دو میخ با فاصله طول قالی در کنار لبه ها در دو طرف قالی تهبیه کرد و بعد نخ چله مناسب با رجشمار قالی را به آن متصل کرده و هنگام دوخت شیرازه توسط خامه می توان قالی را به دور نخ چله حرکت داد.

 

• ترمیم قسمتی از شیرازه قالی : اگر قسمتهایی از شیرازه قالی آسیب دیده ولی در کل شیرازه سالم باشد، فقط به ترمیم همان قسمتهای آسیب دیده می پردازند. وسایل مورد نیاز مانند شیرازه متصل عبارتند از: در بعضی موراد نخ چله مناسب، نخ چله شیرازه. قالی را از پشت بر روی زمین پهن می کنند. اگر تارهای شیرازه نیز آسیب دیده باشد، ابتدا به ترمیم آن می پردازند.

 

• شیوه ترمیم قسمتی از آسیب دیدگی چله شیرازه: ابتدا سوزن را با نخ چله متناسب با نخ شیرازه، همراه نمود و سوزن را از یکی از دو طرف قسمت آسیب دیده – یک مقدار بالاتر – در درون شیرازه وارد کرده و از سر دیگر شیرازه که آسیب دیده خارج می کنند. سپس این کار را دوباره انجام می دهند. تعداد تارهایی که کشیده می شوند باید برابر تعداد تارهای شیرازه باشد. پس از تارکشی، نخ شیرازه را در سوزن شیرازه داخل کرده و سوزن را در شیرازه های کناری وارد می کنند تا سر نخ آن محو شود. از آن نقطه وارد اولین رج لبه قالی شده و شیرازه دوزی را ادامه می دهند. هنگامی که این عمل تا محل پارگی به اتمام رسید، دوباره سوزن را وارد شیرازه کناری می کنند تا سر آن محو شود و با قیچی سر نخ شیرازه را بریده و چنانچه زرده باشد، با سر درفش داخل شیرازه می کنند. اگر شیرازه اخل قالی بسیار نفیس و با ارزش از بین رفته باشد جاهای آسیب دیده باید فقط به صورت آنچه که دربالا گفته شد تعمیر شود. در بعضی موارد، در قسمت شیرازه قالی، خامه از بین رفته است و قالیباف در هنگام بافت به طور کامل چله ها را با خامه نپوشانده است. در چنین مواردی، در بازار غالباً با کمک ماژیک یا جوهری که به نام نیش قلم معروف است، روی آن را رنگ می زنند. البته رنگ جوهر یا ماژیک باید متناسب با رنگ خامه شیرازه باشد.

 

• شیرازه منفصل

چنانچه در قالی قسمت ساده باف آن کم باشد و یا اصلاً نداشته باشد و یا مانند قالیهای تبریز، شیراز باشد، پس از پایین آوردن قالی از دار، آنرا با استفاده از روش شیرازه منفصل، شیرازه پیچی می کنند. این نوع شیرازه در بازار به صورت متری برای فروش وجود دارد. چنانچه بخواهیم خود آنرا تهیه کنیم باید به صورتی که شرح داده می شود عمل کرد: نخست چند لا چله را متناسب با چله قالی و با طول کمی بیشتر از طول فرش انتخاب می کنند و خامه ای را که از لحاظ رنگ، جنس و ضخامت متناسب با خامه زیمنه قالی باشد تهیه کرده و به صورت دو لا به دور این 3 یا 4 لا نخ چله قالی به صورت دورانی می پیچند. لازم به یادآوری است، بعد از هر 10 سانتیمتر پیچیدن، خامه را با کمک سون در داخل خامه پیچیده شده داخل کرده و آن را گم یا محو می کنند؛ دوباره خامه همرنگ خامه قبلی را برداشته و پیچیدن خامه به دور چله را ادامه می دهند. جهت اتصال شیرازه منفصل در این روش قالی را بر روی زمین پهن می کنند، کناره قالی را باقیچی تمیز و صاف نموده، شیرازه را در کناره قالی قرار می دهند. سپس با سوزنی که با نخ متناسب با رجشمار قالی انتخاب و آماده شده است (به شیوه ای که در قسمت انتخاب نخ خواهیم گفت) همراه می کنند و سر آن را گره زده و شیرازه را به قالی می دوزند. روش دوخت زدن به این صورت است که شیرازه پیچیده شده را کنار قالی قرار می دهند، سوزن را در داخل اولین رج بعد از گلیم باف و 5 یا 6 رج قبل از لبه به داخل فرو می کنند و سپس سوزن را در امتداد پود حرکت داده و آن را داخل شیرازه قالی می کنند. پس از آن، سوزن را خارج کرده و دوباره از همان محلی که از شیرازه خارج شده بود، مجدداً از نوع وارد شیرازه می کنند. یا اینکه سوزنی را به صورت مایل در داخل شیرازه حرکت داده و در داخل رج دوم از گلیم قالی می کنند و سوزن را 7 یا 8 رج از لبه قالی حرکت داده و سپس از آنجا خارج می سازند. لازم به یادآوری است که، وارد و خارج نمودن سوزن همیشه نباید در هر رج از یک رج مشخص قالی باشد، بلکه هر دفعه یک یا دو رج پایین تر و یا بالاتر دوخت انجام می دهند.

 

شیرازه حصیری

بیشتر قالیهای روستایی و عشایری، به ویژه قالیهای قشقایی در شیرازه بافی، از شیرازه حصیری استفاده می کنند. بهتر است، در این نوع شیرازه، نخست شیرازه را به طور جداگانه تهیه کرده و سپس مانند روش شیرازه منفصل آن را دوخت می زنند . روش کاربه این صورت است که ابتدا 4 عدد میخ را به صورت دو به دو، با فاصله ای به طول شیرازه قالی – البته کمی بیشتر – برروی زمین نصب می کنند، سپس خامه پشمی را در سوزن شیرازه داخل نموده و خامه را به صورت دو لا کنار هم قرار

می دهند. میخهای رو به روی هم را با نخ چله متناسب با شیرازه قالی، که غالباً پشمی است، به صورت رفت و برگشت رو به روی میخها حرکت می دهند. به صورتی که روی هر دو میخ رو به روی هم، یک نخ چله به صورت رفت و برگشت به دور هر میخ، خامه را گره زده و دوباره روی دو میخ کناری تر بعد ازهر رفت و برگشت انتهای چله را گره می زنند. سپس سوزن نخ شده با خامه را به صورت دو تار از زیر و دو تار از رو عبور می دهند و دفعه بعد تاری که از روی خامه رد شده است، خامه را از زیر آن رد می کنند و از روی تار که بار اول خامه از زیر آن رد شده بود، این بار خامه را از روی آن رد می کنند. آنگاه ابتدای خامه را در زیر خود خامه پنهان می سازد تا مشخص نباشد. در صورتی که شیرازه فرش معیوب باشد، ولی تارهای شیرازه سالم و بدون عیب است، خامه های پیچیده شده به دور تارها باید با نوک قیچی بریده و از شیرازه جدا شود و از نو خامه هم رنگ متن فرش به صورت دورانی شیرازه دوزی شود.

02.jpg

روش شیرازه منفصل حصیری در مرمت شیرازه قالی

 

03.jpg

لینک به دیدگاه

فرشهایی که به دلیل استفاده زیاد، ریشه هایشان از بین می رود، نیاز به ریشه دوزی دارند. همچنین به دلیل پوسیدگی چله، بویژه چله های پنبه ای فرش نیاز به مرمت دارد. در صورتی که تمام ریشه های فرش از بین رفته باشد، باقیمانده ریشه را از ابتدای بافت با قیچی بریده و ریشه دوزی انجام می شود و چنانچه قسمتی از ریشه ها از بین رفته باشند، همان قسمتها را قیچی کرده و مرمت را انجام می دهند. قبل از ریشه دوزی، ابتدا باید با انتخاب نخ، روش تهیه آن و انتخاب سوزن آشنا شوید:

 

انتخاب چله:در روش بطلمه نخ چله باید مقداری از نخ چله قالی نازک تر باشد. به فرض، اگر قالی 30 رج باشد؛ یعنی نخ پله 15-20 لا داشته باشد، نخ چله ای که برای بطلمه از ان استفاده می شود، باید نخ چله 12-20 لا یا نخ چله مناسب قالی 40 رج باشد. البته، رفوگران برای انتخاب چله (چله ای که برای بطلمه انتخاب می کنند) با چله خود قالی مقایسه می کنند و چنانچه ضخامت چله قالی مناسب با چله انتخابی برای بطلمه باشد آن را برای نخ چله بطلمه انتخاب می کنند. نخ چله انتخابی به این دلیل، قداری نازک تر از نخ چله قالی از لحاظ رجشمار در نظر گرفته می شود که (از لحاظ ظرافت و نازکی چله بطلمه برابر با نخ چله داخل گره ها قالی انتخاب می شود) قالی حالت بادکردگی پیدا نکند، قسمت رفو مشخص نشود، همه قسمت رفو شده هم سطح و هماهنگ با قسمتهای دیگر قالی باشد.

 

انتخاب سوزن: رفوگران، برای انتخاب سوزن متناسب با قالی، سوزن را داخل قالی فرو می برند، چنانچه سوزن به راحتی در داخل قالی فرو رود و در قالی حرکت کند آن را به کار می برند. البته این روش حالت عامیانه و متداول در بین رفوگران دارد. روش علمی انتخاب سوزن آن است که نخ چله انتخاب شده در سوزن به راحتی داخل شود. هر چه شماره سوزن بالا رود، سوزن نازک تر می شود و هر چقدر سوزن نازک تر باشد، سوراخ آن کوچک تر می گردد. سوزنهای نازک تر بیشتر برای مرمت قالیهایریز بافت و ظریف استفاده می شود.

 

• انتخاب نخ بطلمه: برای نگهداری و اتصال نخ به چله به قالی به یک نخ کمکی نیاز است که بهتر است از نخ چله کاشان که 3 لا است استفاده شود. استفاده از این چله در رجشمارهای گوناگون به گونه خاص خود است که در جدول شماره 1 توضیح داده می شود.

 

--نخهای چله مورد استفاده در بطلمه، متناسب با رجشمار قالی

 

رجشمار قالی تعداد لای (کاشان – ابریشم)

10-20 3 لای نخ چله کاشان

25-35 2 لای نخ چله کاشان

40-55 1 لای نخ چله کاشان

50-55 2 لای نخ چله ابریشم

60 به بالا 1 لای نخ چله ابریشم

 

شایان ذکر است که، نخ چله 3 لاکه برای قالی 50 رج استفاده می شود، در رفوگری برای نخ کمکی بر مبنای جدول شماره ... مورد استفاده می باشد. نخ را متناسب با چله قالی انتخاب می کنند و در داخل سوزن کرده و سپس یک سر نخ را در دهان قرار داده و با دندان می گیرند و سر دیگر نخ را که بین دو دست قرار دارد، با حرکت حرف S انگلیسی که در جهت عقربه های ساعت است، باز می کنند. این سر نخ را در دهان گذاشته و سر نخ دیگر را در ابتدا در دهان گذاشته اند در دو دست قرار می دهند و مانند حرکت S نخ را باز می کنند. سپس دو سر نخ را با هم در دو دست گرفته و به صورت Z که در جهت عکس حرکت عقربه ساعت است، تارها را به هم می تابند و نخ را در قالی فرو می کنند. سپس یک سر نخ را در دست راست و دو سر دیگر آن را که سوزن دارد در دست چپ قرار می دهند و نخ را در داخل قالی حرکت داده و بعد از کمی که نخها کاملاً تابیده شدند، به طوری که نخها به هم فشرده شده و یک نخ را تشکیل بدهند، آن را موم می زنند و دوباره در داخل قالی حرکت می دهند تا موم اضافی گرفته شود. با این کار نخ مناسب تهیه می شود. اگر نخ چله یک لا از 3 لای کاشان یا ابریشم باشد، بعد از آن که سوزن نخ شد، آن را به قسمتی از قالی که محکم است فرو می کنند تا تکیه گاه داشته باشد، سپس دو سر نخ را کنار هم قرار داده و به صورت حرف Z که در جهت عکس حرکت عقربه ساعت پیچانده و داخل قالی می کنند، آن را حرکت داده و سپس به آن موم می زنند.

 

انواع ریشه دوزی:

ریشه دوزی به 3 طریق انجام می شود:

ریشه دوزی به روش بطلمه : این روش بیشتر در سر قالیهایی صورت می گیرند که ریز بافت با رج شمار بالا باشند، یا به سبب سفت بودن قالی سوزن در داخل فرش نرود. برای جلوگیری از ترکیدگی در ریشه ها و از هم پاشیدن گره ها در هنگام حرکت سوزن و نخ چله مناسب با قالی، از این روش استفاده می شوند.

04.jpg

------جهت تابیدن نخ بطلمه در مرمت قالی

 

 

در ریشه دوزی به صورت بطلمه در قالی تخت از وسایل زیر استفاده می شود:

• تخته شیب دار (مثل تخته رسم البته با چوب محکمتر)

• سوزن متناسب با قالی

• نخ کمکی با بطلمه متناسب با رجشمار قالی

• چله مناسب چله خود قالی

• دمباریک

• درفش

• میخ

• چکش

 

طریقه آماده کردن قالی به این صورت است که ابتدا قالی را از پشت بر روی میز یا زمین پهن می کنند سپس سر ریشه ها را تمیز کرده، چله های اضافی را چیده و بر روی تخته شیب دار با میخ نصب می کنند. به طوری که قالی صاف بر روی تخته قرار گیرد. متناسب با اندازه ای که در نظر است سر ریشه قرار گیرد بر روی تخته میخ نصب می شود. ریشه دواندن به صورت بطلمه در قالی تخت به این صورت انجام می گیرد که نخست نخ چله به اولین میخ گره زده می شود. در مرحله دوم، سوزن نخ شده با نخ چله کاشان یا ابریشم متناسب با جدول یک را، چند رج پایین تر از قسمت ریشه ها به صورت مورب داخل فرش کرده و از چند رج پایین تر از اولین ریشه که قرار دارد عمل بطلمه روی آن انجام گیرد، خارج می کنند. مجدداً از محل خروج، سوزن را داخل قالی کرده و در امتداد چله اول از داخل گره ها و پودها حرکت داده و از سر ریشه اولین سر ریشه یعنی لبه قالی خارج می سازند. نخ کمکی یا نخ بطلمه سوزن دار را به دور نخ چله ای که به میخ سر آن وصل شده است دور می زنند و سوزن را وارد ریشه می سازند و از چندین رج در امتداد چله دوم عبور داده و از فرش خارج می کنند. دوباره سوزن را درست از همان محل خروج داخل فرش کرده ئ به صورت مورب داخل رج سوم نموده، در امتداد تار یا ریشه سوم نخ را حرکت داده ئو از لبه قالی خارج می سازند. از سوی دیگر نخ چله ای که ابتدای آن به میخ تعبیه شده و یک بار نخ بطلمه به دور آن حرکت داده شده است را به دور میخ می پیچند و دوباره نخ کمکی یا بطلمه را به دور نخ چله حرکت می دهند و داخل ریشه چهارم می کنند و این کار را تا انتها انجام می دهند. در هر ردیف از گره ها یک رفت و برگشت وجود دارد و هر ردیف از گره ها 2 بار زیر و رو رودرروی هم قرار گیرند: شایان ذکر است که در قالیها نباید ورود و خروج سوزن در هر ردیف از یک رج مشخص باشد، بلکه این عمل باید به صورت 7 و 8 یا زیگزاک باشد. نخ چله باید متناسب با نخ چله قالی باشد. اگر نخ چله قالی، چله کاشان است، نخ چله مورد استفاده نیز باید از چله کاشان باشد، حتماً باید از نخ چله پشم استفاده شود .

 

 

 

05.jpg

 

---- روش بطلمه کردن ریشه در قالی تخت

 

روش بطلمه کردن ریشه در قالی لول باف: ابتدا سوزن را چند رج پایین تر از لبه قالی، از اولین رجی که سر آن ریشه ندارد، داخل قالی می کنند و در امتداد اولین تار از بین پودها و گره ها عبور می دهند و از لبه فرش خارج می کنند. در این حالت نخی را که به میخی روبروی قالی وصل نموده اند، نزدیک قالی می آورند و سوزن بطلمه را به دور نخ چله حرکت داده و از همان محلی که خارج شده بود، وارد قالی نموده و دوباره نخ بطلمه را در امتداد همان تار حرکت می دهند و چند رج بالاتر از قالی خارج می کنند و سپس سوزن را از همان محل خارج شده وارد قالی کرده و به صورت مورب وارد رج کناری می کنند و از همان محل برای ردیفهای بعدی نیز انجام می دهند

 

06.jpg

-----روش بطلمه کردن ریشه در قالی لول باف

 

 

ریشه دوزی به طریقه بطلمه در قالی نیم لول مثل قالی تخت می باشد. در حین سوزن کاری در ریشه، چنانچه در پشت فرش نخ بطلمه مشخص شد حتماً با کمک درفش سفیدکها را در زیر گره ها باید پنهان کرد.

 

ریشه دوزی به روش مغزی

 

قالی را مانند آماده کردن قالی در ریشه دوزی به روش بطلمه آماده می کنند. وسایل مورد نیاز عبارتند از:

• تخته شیب دار

• سوزن متناسب با قالی

• نخ مخصوص بقدر کافی از نخ قالی نازک تر

• دمباریک

• درفش

• میخ

• چکش

ریشه دوزی به صورت مغزی به دو صورت مشروح در پی آمده است :

• ریشه دوزی قالی به روش مغزی نوع اول

روش آماده نمودن برای مغزی نوع اول در قالی لول: نخست نخ مخصوص چله که اندکی نازک تر از نخ چله قایل است را سوزن می کنند. به فرض اگر قالی 40 رج باشد از نخ چله 50 رج استفاده می کنند و دو سر نخ را به هم نزدیک می سازند.

روش ریشه دوزی به روش مغزی نوع اول در قالی لول: سر نخی که سوزن دارد را به میخی که روبروی قالی نصب شده گره زده می شود. سوزن را وارد اولین ردیف گره ها کرده و از چند رج بالاتر بعد از عبور از ÷ودها و گره ها آن را خارج می کنند. سپس، به صورت مورب داخل ردیف کناری نموده و پس از عبور از گره های ردیف دوم آن را از لبه قالی خارج می سازند. سپس سوزن را به دور میخ عبور می دهند و وارد ردیف سوم می سازند. بهتر است، یکی از چله ها را از قالی خارج کرد تا چله ها جایگزین تارها می شود، قالی باد نکند و آن قسمت ارزقالی سفت نشود.

روش آماده نمودن نخ برای مغزی نوع اول در قالی تخت و نیم لول: ابتدا نخ مخصوص چله را سوزن می کنند و به شیوه ای که گفته شد، اگر قالی 35 رج باشد از نخ چله 45 رج استفاده می کنند (البته به صورت یک لا) و دو سر نخ را به هم نزدیک نمی گردد، بلکه یک سر نخ بلندتر از سر نخ دیگر است.

روش ریشه دوزی به روش مغزی نوع اول در قالی تخت و نیم لول: سر نخی که سوزن دارد به میخی که رو به روی قالی نصب شده گره زده می شود و سوزن وارد اولین ردیف گره ها می گردد. سوزن را از چند رج بالاتر، ÷س از عبور از پودها و گره ها خارج کرده و به صورت مورب وارد ردیف کناری می کنند. سپس سوزن را در امتداد گره ها عبور داده و از لبه قالی خارج می کنند و دوباره نخ چله به دور میخ گردانده و وارد ردیف سوم که گره دوم است می گردد.

• ریشه دوزی قالی به روش مغزی نوع دوم

روش آماده نمودن نخ چله برای مغزی نوع دوم: نخست، نخ چله را، مثلاً اگر قالی 20 رج باشد از نخ چله 60 رج استفاده می کنند. در این صورت نخ چله 60 رج را داخل سوزن نموده آن را به صورت S و Z می تابند تا نخ به دست آمده به صورت نخ 30 رج شود. از طرفی دیگر، باید حتماً نخ چله یک مقدار از نخ قالی نازک تر باشد. از همین نخ، به عنوان نخ چله مغزی استفاده میشود.

ریشه دوزی در قالی لول به روش مغزی نوع دوم: ابتدا قالی را به صورت معمول آماده می کنند و سر نخی را که در داخل سوزن تابیده شده است، به میخ رو به روی قالی گره زده و یکی از چله های قالی را با درفش درآورده و با قیچی آن را بریده و به جای آن سوزن را داخل گره ها می کنند و چند رج پایین تر سوزن را از قالی خارج می سازند. پس از آن، از همانمحل درآوردن سوزن، سوزن را داخل قالی می کنند در همان ابتدای تار کشیده شده قبلی سوزن را حرکت داده و از لبه قالی از همان گره اول خارج می سازند. سپس، دور میخ عبور داده و وارد گره کناری می سازند و تمامی عملکرد تارکشی اول را در قسمت های مورد نیازبرای ریشه دوزی اعمال می کنند.

 

 

 

 

روش کار ریشه دوزی در قالی نیم لول و تخت به روش مغزی نوع دوم: پس از آماده کردن قالی، ابتدا سر نخی که در داخل سوزن است را به میخ رو به روی قالی گره زده و در داخل تار و ردیف گره ها کرده و در امتداد گره ها حرکت داده، چند رج پایین تر از قالی خارج ساخته و به صورت مورب وارد ردیف کناری و تار دور می سازند و همچنین آن را به صورت مستقیم عبور داده و از سر قالی خارج و به دور میخ چرخانده و وارد ردیف سوم می کنند. نکات مهمی که باید به آن توجه داشت عبارتند از:

• مغزی نوع دوم بیشتر در قالیهای لول باف مورد استفاده قرار می گیرد. در کل، به ندرت از این روش استفاده می شود.

• چنانچه نخ چله در داخل سوزن نرود، از این روش استفاده می کنند. زیرا همان طور که قبلاً گفته شده، نخ چله 60 رج را بعد از تابیدن برای قالی 20 رج مورد استفاده قرار می دهند. در تمام موارد بالا بعد از ریشه دوانی قالی، قالی را از تخته شیب دار درآورده و آن را بر روی کارگاه نصب می کنند و عملیات گلیم بافی را روی آن انجام می دهند.

• بهتر است، هنگام دخول سوزن در گره ها، تار پاره شده را از قالی در آوریم.

 

07.jpg

 

 

ریشه دوزی به روش متصل:در این نوع ریشه های قالی را از ته بریده و چله با رجشمار مناسب انتخاب نموده و با سوزن مطابق شکل به قالی متصل می کنند.

__________________

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای این کار قالی را از پشت بر روی کارگاه با میخ نصب و ریشه ها را بر روی میخهایی که در بالای کارگاه نصب می کنند، قرار داده و محکم می سازند. به طوری که ریشه ها شل نباشند. سپس، چوبی را به عنوان چوب هاف بین چله زیر و رو قرار داده و بر مبنای اینکه گلیم بافی به صورت کرباسبافی یا فارسی باشد یا گلیم باف به صورت ترکی و یا یک پود کلفت و نازک باشد، آن را بافته و از کارگاه درآورده و سر آن را زنجیره می زنند. البته، می توان همان گونه که ریشه ها به کارگاه متصل است زنجیره بافی کرد و بعد سر آن را دو گره زد.

لینک به دیدگاه

دو گره، اصولاً به منظور جلوگیری از ریختگی سر بافت صورت می گیرد. اگر سر قالی و گره های آن ریخته و ریشه ها از بین رفته باشد. (همچنانکه بعداً توضیح داده می شود) به قالی ریشه می دهند و گره های ریخته شده را متناسب با گره های قالی ترمیم کرده و سپس سر ریشه ها را دو گره می زنند. وسایل مورد نیاز در این روش عبارت است از نخ پوک یا پود که تاب آن بسیار کم است و به راحتی پاره می شود. طریقه دو گره زدن بدین شیوه است که فرش را از قسمت ریشه ها روی اها قرار می دهند و سپس 2 یا 4 تار را گرفته و نخ کم تاب یا پوک را در امتداد 4 تار اول قالی می گذارند و سپس دنباله نخ را در دست می گیرند. بدین صورت که نخ را در دست راست قرار می دهند و با انگشت دست (انگشت کوچک و کناری) نخ را گرفته و دو دور آن را به دور انگشت وسط و اشاره می پیچند. نخ باید به صورت خمیده و تقریباً تا شده باشد. در این هنگام 4 تار و نخ پوک را از وسط نخی که به دور انگشتان پیچیده تا حالت دایره ایجاد کند، رد کرده و انگشتان را از زیر نخ پوک خارج می کنند. سپس نخ را محکم گره زده و دوباره روی همین 4 نخ به همان شیوه قبل گره می زنند و 4 تار دیگر کناری را گرفته تا دنباله نخ پوک به همین روش گفته شده دو گره زده می شود.

لینک به دیدگاه

بعد از گلیم بافی می توان تارها را 2 یا 4 دانه با هم گرفت و روی آن را زنجیره زد.وسایل لازم عبارتند از: قلاب بافت (چاقوی بافت) و نخ پوک یا کم تاب . قالی را از رو بر روی زمین نهاده و روی قالی می نشینند، از سمت چپ تارها را 2 تا 2 گرفته و از طرفی نخ پوک را یک بار به تار اول پیچیده و نخ پوک را به صورت U افقی بر روی دو تار نخ قرار می دهند. سپس، قلاب را از قسمت منحنی وارودوار نخ پوک داخل نموده، سر نخ را گرفته و از پشت دو تار سر نخ را به بیرون از حالت منحنی و دور از نخ می کشند .

08.jpg

__________________

لینک به دیدگاه

تار کشی قالی به روش بطلمه در قالی تخت

این روش وقتی استفاده می شود که سوزن در قالی فرو نرود و یا به دلیل کلفت چله نتوان آن را داخل سوزن کرد. اگر چله یا سوزن کلفت داخل قایل شود، قالی را پاره و از هم باز می کند. لازم است گفته شود که نخ بطلمه حکم رابط بین قالی و چله در حال کشیده شدن را داراست.

• وسایل مورد نیاز عبارتند از:

• سوزن به همراه نخ چله کشان مطابق با جدول شماره 1 و قالی به صورت تابیده و آماده به عنوان نخ بطلمه 2 عدد

• انبردست دم باریک

• درفش

• تخته شیب دار

• نخ چله مناسب با چله پا خورده و نازک شده قالی

• چکش

 

طریقه تارکشی به روش بطلمه در قالی تخت و نیم لول : ابتدا قالی را به پشت زمین پهن کرده و تخته شیب دار را زیر قسمت سوراخ شده قالی قرار داده و4 طرف سوراخ را با میخ بر روی تخته شیب دار به صورت صاف و کشیده از هر طرف محکم می کنند. سپس، نزدیک اولین ردیفی که در نظر است تارکشی شود، به فاصله 5 سانتی متر از سوراخ به صورت عمودی میخی تعبیه کرده و سر چله را به آن گره می زنند و از طرفی سوزن همراه با نخ بطلمه را از یک ردیف قبل از سوراخ در قسمت سمت چپ، چند رج پایین تر از ردیف اول قبل از سوراخ وارد قالی می کنند و آن را در امتداد تارها حرکت نمی دهند و از رج قبل از سوراخ (از پایین) ان را در می آورند و نخ چله را که به دور میخ گره زده شده، کنار آن قرار داده و نخ بطلمه را به دور چله می پیچند و جاییفرو می کنند که سوزن از آن جا درامده است و سوزن را در چند رج قالی حرکت می دهند. سپس، سوزن را خارج و به صورت مورب وارد ردیف کناری کرده و در امتداد تار دوم سوزن را حرکت داده و دوباره از یک رج مانده به لبه قالی (از پایین) آن را خارج می کنند. از طرفی درست در بالای سوراخ یک ردیف مانده به سوراخ در قسمت سمت چپ در همین راستای گره های پایین، سوزن دیگری که با نخ همراه است، از چند رج بالاتر داخل قالی کرده در امتداد تار حرکت کرده و از یک رج مانده به لبه سوراخ از ردیف سمت چپ سوزن را خارج می کنند. سپس، چله را در راستای تار اول که خود قالی دارد، قرار داده و سوزن بالا را به دور آن پیچانده و سوزن را وارد ردیف کناری کرده، این کار را تا انتها ادامه می دهند .

 

09.jpg

 

• طریقه تارکشی به روش بطلمه در قالی تخت و نیم لول: شیوه آماده کردن قالی و وسایل مورد نیاز در تارکشی قالی لول، مانند قالی تخت و نیم لول است. روش کاربه این صورت است که ابتدا نزدیک اولین ردیفی که در نظر است تارکشی شود به فاصله 5 سانتیمتر از سوراخ روی فرش، میخی به صورت عمودی تعبیه می کنند و سر چله را به آن گره زده از طرفی سوزن همراه با نخ بطلمه را از یک ردیف قبل از سوراخ وار قالی کرده و در امتداد تارها حرکت می دهند، سپس، یک رج قبل از سوراخ (در پایین) آن را درآورده و نخ چله ای را که به دور میخ گره زده شده است، کنار نخ بطلمه می آورند. یعنی، مکانی که نخ بطلمه را از قالی بیرون آورده تا نخ بطلمه را به دور چله گردانده و وارد همان جایی کرد که سوزن در آمده است. آن را باید چند رج پایین تر از قالی درآورد و دوباره از همان جایی که سوزن درآمده داخل قالی کرد. همچنین آن را باید در امتداد تار حرکت داده و از یک رج مانده به لبه قالی (از پایین) خارج کرد. از طرفی درست در بالای سوراخ، یک ردیف قبل از سوراخ در قسمت چپ در راستای گره های پایین، سوزن دیگری که با نخ بطلمه همراه است از چند رج بالاتر داخل قالی کرده، در امتداد تار حرکت داده و از یک رج مانده به لبه سوراخ از ردیف سمت چپ سوزن را خارج نموده و پس از آن، چله را در راستای تار اول که خود قالی دارد و نخ بطلمه بالایی را به دور آن پیچانده و سوزن را از همان جایی که بیرون آورده شد داخل قالی کرد و در همان ردیف حرکت و چند رج بالاتر درآورد. در ادامه، سوزن را از همان محلی که درآمده وارد قالی و به صورت مورب وارد رج کناری کرد. در امتداد تار کناری حرکت داده و لبه قالی را از یک رج مانده به بعد قالی در محل سوراخ درآورد. سپس، چله را به موازات تار اول به سمت چپ پایین لبه سوراخ کشیده و نخ بطلمه به دور آن پیچیده و وارد ردیف بغلی می کنند. درهر ردیف باید دو تار تنیده شود که نقش تار زیر و رو را ایفا می کند.

 

010.jpg

 

تار کشی قالی به روش مغزی نوع اول

این نوع تارکشی بیشتر در قالیهای بیشتر در قالیهایی با رجشمار 30 تا 0 رج و به ندرت 45 رج صورت می گیرد. به طور کلی این روش در قالیهایی مورد استفاده است که وقتی چله داخل قالی می شود قالی را پاره و از هم متلاشی نکند.

وسایل مورد نیاز:

• تخته شیب دار

• چکش

• میخ

• سوزن

• نخ چله یک مقدار نازک تر از چله قالی

 

تارکشی قالی به روش مغزی نوع اول در قالی تخت و نیم لول: آماده نمودن قالی در مغزی نوع اول مانند تارکشی به روش بطلمه است. روش کار به این صورت است که ابتدا سوزن را با نخ چله مناسب یک لا (یک سر نخ بلند و سر دیگر کوتاه) همراه نموده و از یک ردیف قبل زا سوراخ در قسمت سمت چپ و چند رج پایین تر از ردیف اول قبل از سوراخ وارد قالی می کنند. در ادامه کار، در امتداد تارها حرکت داده یک رج قبل از سوراخ (از پایین) آن را درآورده و روی تار قبلی نخ چله مغزی را گذرانده و از یک رج بعد تر از سوراخ در بالای سوراخ در راستا و ادامه تار سون را داخل اامه همان رج می کنند و چند رج بالاتر از آن خارج می سازند. سپس از محل خارج شده دوباره داخل نموده و به صورت مورب وارد رج قبلی می کنند و به دنبال آن، در امتداد تار حرکت داده و از یک رج مانده به سوراخ در بالا از اولین تار بریده شده درآورده و سوزن را داخل یک رج بعد از سوراخ داخل ادامه اولین تار پاره کرده تا انتها ادامه می یابد.

 

• تارکشی قالی به روش مغزی نوع اول در قالی لول: ابتدا سوزن را با نخ چله مناسب نخ کرده و دو سر نخ آزاد را کنار هم گذارده و گره زده می شود و از یک ردیف قبل ار سوراخ در قسمت چپ و چند رج پایین تر از ردیف اول قبلی از سوراخ وارد قالی کرده و در امتداد تارها حرکت داده و یک رج قبل از سوراخ (از پایین) آن را در می آورند. پس از آن، سوزن را داخل یک رج بعد در بالای سوراخ کرده و چند رج بالاتر از آن خارج می کنند و سپس از همان محل خارج شده داخل نموده و به صورت مورب وارد رج کناری کرده و این عمل تا انتها ادامه پیدا می کند. لازم به یادآوری است، بهتر است پیش از ورود و خروج چله جدید، تار قالی را با درفش از قالی در آورده و بعد از آن چله دولا که نقش تار زیر و رو را دارد جایگزین کرد.

تارکشی قالی به روش مغزی دوم

آماده کرده چله در این روش، همانند آماده نمودن چله در ریشه دوزی به روش مغزی نوع دوم می باشد.

وسایل مورد نیاز عبارتند از:

• تخته شیب دار یا بطری شیشه ای

• چکش

• میخ

• سوزن متناسب با نخ و قالی

• نخ چله که از 2/1 نخ چله قالی نازکتر باشد. در این خصوص، اگر به طور فرضی قالی مورد رفو 25 رج باشد، نخ چله مورد استفاده باید 60 رج شود تا هنگام استفاده، جهت تاب آن به صورت حرف انگلیسی S و Z بوده و نخ چله حاصله 30 رج شود و از نظر عددی نصف و از نظر ضخامت کلفت و دو برابر نخ 60 رج می شود. با توجه به اینکه این نخ قالی مقداری نازکتر است، بنابریان نخ چله حاصله 30 رج و نخ چله قالی 20 رج خواهد بود. علت استفاده از روش مغزی نوع دوم به دلیل نرفتن نخ چله در سوزن و به جهت کلفتی نخ چله است.

 

روش تارکشی قالی به روش مغزی نوع دوم (در قالی تخت و نیم لول): در این روش، قالی را از پشت بر روی میز و یا زمین پهن کرده و قسمت سوراخ شده را روی بطری قرار می دهند تا با حرکت بطری، سوزن را با دمباریک به راحتی داخل قالی حرکت دهند. سپس سوزن همراه با نخ مناسب را به روش مغزی نوع اول در قالی تخت و نیم لول حرکت می دهند.

 

• روش تارکشی قالی به روش مغزی نوع دوم (در قالی لول) : ابتدا قالی را از پشت بر روی زمین پهن می کنند و گره ها و چله های پاره را بریده و تمیز می کنند و در زیر قالی، در قسمت سوراخ شده آن، یک بطری شیشه ای قرار می دهند سپس سوزن آماده شده را یک ردیف قبل زا سوراخ در قسمت چپ و چند ردیف پایین تر از ردیف اول، قبل از سوراخ وارد قالی می کنند و در امتداد تارها حرکت می دهند و یک رج قبل از سوراخ (از پایین) آن را خارج می کنند و نخ چله مغزی را روی تار، یک رج بعد از سوراخ در راستا و ادامه تار پاره شده سوزن را داخل فرش - در ادامه همان رج – نموده و چند رج بالاتر خارج می کنند . سپس سوزن را از همان محل خارج شده، دوباره داخل قالی نموده و در امتداد چله حرکت می دهند و همچون دفعه قبل از قالی خارج می کنند. به عبارت دیگر از یک رج قبل تر از سوراخ، مقداری از نخ چله، به اندازه نخ چله قبلی روی سوراخ گذارده و سوزن را داخل یک رج بعدتر از سوراخ، در امتداد همان تار بریده شده نموده و چند رج پایین تر از قالی خارج می کنند و سپس مجدداً از همان محل، سوزن را داخل قالی نموده و به صورت مورب وارد رج کناری می کنند و به همان ترتیب ردیف قبل، کار را در این ردیف نیز انجام می دهند .

 

011.jpg

 

• چند نکته:

o در قالی لول، در هر ردیف از رجها، یک رفت و برگشت وجود دارد.

o روش تارکشی به صورت مغزی نوع دوم، بیشتر در قالی تخت و نیم لول انجام میشود.

o این نوع تارکشی هنگامی انجام می گیرد که نخ چله به ضخامت چله قالی در دسترس نباشد و یا اینکه نخ چله متناسب با قالیهای ضخیم داخل سوزن نمی رود.

o برای حرکت دادن سوزن در داخل قالی باید قسمت سوراخ شده را به صورت شیب دار بر روی بطری قرار دارد؛ تا سوزن به راحتی داخل قالی شده و از آن خارج شود.

o نکته مهم در خصوص هر 3 نوع تارکشی آنست که میزان شل بودن و یا سفتی هر تار کشیده در هنگام مرمت، باید متناسب با تار اصلی قالی باشد. برای راحتی کار، یکی از تارهای کناری سوراخ قالی را در می آورند و به همان اندازه تارهای کشیده شده توسط سوزن را از نظر شل بودن و یا سفت بودن کنترل می کنند.

لینک به دیدگاه

• پود در قالی لول

همان طور که قبلاً گفته شد، در قالی لول یک پود کلفت از زیر زیگزاگ یا موج و یک پود نازک از روی زیگزاگ به صورت شل رد می شود.

pod2.jpg

 

• پود در قالی نیم لول

همان طور که گفته شد، دو پود در حد متوسط دارد که یکی از زیر زیگزاگ رد می شود و دیگری از روی زیگزاگ عبور داده می شود.

pod3.jpg

 

• پود در قالی تخت

در این نوع قالی، یک پود کلفت و از روی زیگزاگ به صورت زیر و رو از تارها عبور می دهند.

 

pod4.jpg

 

• سه پود (بافت تک تاری)

سه پود درست از بین پودها عبور داده می شود .

 

pod4.jpg

 

• سه پود جفتی بافی

 

 

pod5.jpg

همان پود قالی های لول است .طریقه رد شدن پود کلفت و نازک در قالی لول و نازک در قالی لول با دو زاویه که دارد، باید در رفو نیز به این امر توجه داشت. هنگامی که مقطع عرضی تارها مشاهده شود، این موضوع آشکار می شود که در بعضی مواقع حرکت پود باعث قرار گرفتن تارهای رویی به صورت مایل و یا از مقطع عرضی، از بالا و پائین به صورت یک در میان می باشد و به نوع گره ارتباطی ندارد .

 

pod6.jpg

 

• حرکت پود در رجهای مختلف

در رج اول، 3پود کلفت وجود دارد که هر سه از زیر زیگزاگ و در رج دوم یکی از زیر زیگزاگ و دومی از روی زیگزاگ عبور داده می شوند که این پود نازک است. پود سوم نیز مانند پود کلفت اول از زیر زیگزاگ رد می شود.

 

pod7.jpg

 

• تذکر بسیار مهم: شایان ذکر است که وقتی فرش را به چهار چوب نصب می کنند، باید فرش طوری قرار داده شود که جهت خواب قالی به طرف پائین باشد و در هنگام کار، در همان جهت، اولین گره را می زنند.

 

در بعضی موارد، هنگام رفوکاری، به جای استفاده از قلاب برای زدن گره بر روی تار، می توان از سوزن و خامه متناسب با خامه قالی استفاده کرده و به صورت روشهای مذکور در گره فارسی یا ترکی عمل نمود.

زدن گره ترکی با سوزن و خامه مناسب

طریقه عمل: ابتدا سوزن را زیر تار حرکت داده و از روی آن تار حرکت داده و وارد تار قبل تر عبور می دهند.

 

pod8.jpg

 

نوع دیگر گره، زدن گره به روش گره فارسی چپ یا نامتقارن چپ می باشد. و نوعی دیگر از گره، زدن گره فارسی یا نامتقارن راست می باشد.طریقه عمل به این شکل است که سوزن را از سمت چپ قالی از زیر تار حرکت داده و از روی همان تار گذرانده و از زیر تار قبل تر عبور می دهند.

pod9.jpg

چند نکته مهم: باید متذکر شد هنگامی که در سوراخهای بزرگ و کوچک، پس از آنکه تا انتهای قسمت سوراخ قالی بافته شد، چنانچه رجهای آخر به دلیل نرفتن قلاب در داخل تارها میتوان گره زد، در این حالت، می توان از طریق سوزن عمل گره زدن را انجام داد. از طرفی اگر پرز قالی از قسمت رو از بین رفته باشد و با قلاب نتوانند تار را بگیرند و یا قلاب باعث پاره شدن تار شود، می توان از این روش برای ایجاد پرز برروی قالی استفاده نمود. اگر چنانچه تار و پود در قالی وجود داشته باشد، می توان به جای گره زدن، از روش گره به کمک سوزن استفاده نمود

لینک به دیدگاه

• پود کشی در قالی تخت

• وسایل مورد نیاز:

o نخ پود

o سوزن پودکشی

o دمباریک

o تخته شیب دار

o میخ

o چکش

o درفش

همانطور که قبلاً در تارکشی قالیها گفته شد، قالی را از قسمت سوراخ بر روی تخته شیب دار از 4 طرف با میخ صاف و کشیده محکم می کنند. نخ پود مناسب با قالی که تا حدی نازک تر از پود قالی است را داخل سوزن مناسب با رجشمار می کنند، بعد از اولین پودی که قرار است کشیده شود چند رج قبل از اولین تار داخل پود قالی بین دو تار کرده و در امتداد پود حرکت داده و درست از کنار اولین تار کشیده شده درآورده و از آن یکی در میان، عکس پود رج قبل سوزن را رد می کنند. پس از رد کردن آخرین تار، سوزن را دوباره وارد قالی ساخته در امتداد پود حرکت داده و بعد از چند رج از قالی خارج نموده و دوباره از همان محل خارج شده، داخل قالی کرده و به صورت مورب وارد رج بعد ساخته و عمل رج قبل را ادامه می دهند .

pod10.jpg

پود کشی در قالی تخت (نوع سوم): در این نوع پود کشی از کناره ها مقداری پرداز خود قالی را کنار گذارده و هنگام پود دادن دنباله پود کمکی در داخل تارها و پودهای کناری خود فرش می دود و باز در هر رج همان حالت ورود و خروج به صورت زیگزاگ است.

pod11.jpg

• پود کشی در قالی نیم لول: ابتدا قالی را مطابق آنچه که قبلاً گفته شد آماده می سازند.

• وسایل مورد نیاز:

o سوزن پود کشی

o دمباریک

o نخ پود

دو نخ پودی که مناسب با قایل است داخل دو سوزن کرده و از اولین پودی که قرار است کشیده شود، چند رج قبل تر از اولین تار داخل پود قالی، یعنی بین دو رج قالی کرده و در امتداد پود حرکت داده و درست از کنار اولین تار کشیده شده درآورده و یکی در میان عکس پود رج قبل سوزن را عبور می دهند. پس از رد نمودن آخرین تار، دوباره آن را وارد قالی کرده و در امتداد پود حرکت داده و بعد از چند رج از قالی خارج می کنند. سپس سوزن را درباره از همان محل خارج شده، وارد قالی کرده و به صورت مورب وارد رج می کنند. سوزن دیگر را نیز در همان ردیف از قالی مطابق پود کشی اول داخل کرده و قبل تر از اولین تار داخل پود قالی، یعنی بین دو رج قالی کرده در امتداد پود حرکت دادع و درست از کنار اولین تار کشیده شده در می آورند و عکس یک در میان پود قبلی، سزن را وارد نموده و پس از رد نمودن از آخرین تار دوباره وارد قالی می کنند و در امتداد پود حرکت داده و چند رج بعد از قالی در می آورند و از همان محل که سوزن را در می آورند، داخل قالی کرده و به صورت مورب وارد رج بعد می کنند. این عمل تا انتها انجام داده می شود.

• پود کشی در قالی لول:

وسایل مورد نیازعبارتند از:

• نخ پود کلفت

• نخ پود نازک

• سوزن پود کلفت و نازک

• بطری شیشه (استوانه ای)

• درفش

ابتدا قالی را از تخته شیب دار باز کرده و عمل پودکشی را انجام می دهند. قالی را از پشت بر روی زمین پهن می کنند و نخ پود را داخل سوزن کرده و فقط کمی به صورت حروف انگلیسی S يا Z می تابند. (البته ضخامت نخ پود باید یک مقدار نازک تر از رجشمار پود قالی باشد). از اولین رجی که قرار است پود داده شود، سوزن را در داخل پود کلفت قالی کرده و در امتداد پود حرکت داده و چند رج جلوتر در می آورند. سپس آن را تا حدی که سر نخ پود کلفت (کم تاب) به حد عرض قسمت سوراخی که در حال مرمت است برسد می کشند و دوباره سوزن را از همان محل خروج، داخل قالی کرده و به صورت مورب وارد پود بعدی نموده و از کنار تار در آورده و دوباره سوزن را از قالی خارج کرده و بقدری سوزن را می کشند که نخ پود مانده در قسمت سوراخ به حد عرض آن باشد. این کار تا انتها انجام داده می شود و طرف دیگر سوراخ نیز، به این صورت پود کشی می شود. این روش پود کشی را «پود کشی متصل» می گویند.

 

pod12.jpg

 

• یادآوری: در تمامی تارکشیها ورود و خروج سوزن نباید در طول کار در کناره های قالی از یک رج مشخص صورت گیرد. زیرا، قسمت رفو شده مشخص می گردد و باید ورود و خروج سوزن را در اطراف قایل رعایت کرد. کار درفش این است که اگر قالی درهنگام تارکشی و پود کشی تار یا پود به صورت سفیدک از گره ها بیرون بزند، با درفش آن را در گره ها و یا پودها و تارها محو و گره های قالی را جا به جا کرد.

 

pod13.jpg

 

 

 

در پودکشی قالی ها به صورت متصل طریقه ورود و خروج مطابق شکل زير است :

 

 

pod14.jpg

 

پود کشی منفصل: این روش بیشتر در قالیهای لول باف صورت می گیرد.

وسایل مورد نیاز:

• نخ پود کلفت که مقدار ینازکتر از پود کلفت قالی باشد

• نخ پود نازک

• سوزن پود کلفت و نازک متناسب با پود و رجشمار قالی

• انبردست دم باریک

• بطری (شیشیه استوانه ای شکل)

• درفش

طریق پود کشی منفصل در قالی لول: ابتدا، نخ پود را که داخل سوزن شده است – در قسمت پائین – از گوشه سمت چپ سوراخ از سر اولین پود پاره شده داخل قالی نموده، در امتداد پودها بین دو رج گره ها حرکت داده می شود. سپس چند رج جلوتر آن را از قالی خارج نموده و تا حدی سوزن و نخ پود را می کشند تا دنباله نخ پود به اندازه عرض قسمت پارگی کنار گذاشته شود. آنگاه دوباره سوزن را از همان محل خارج شده، مجدداً داخل قالی نموده و به صورت مورب وارد رج بعدی می کنند و از سر پود کلفت پاره شده رج دوم – درست مماس با اولین تار کشیده شده – از قالی خارج کرده و پود کلفت را به اندازه عرض قالی در اندازه یک رفت و برگشت قرار داده و وارد رج سوم می کنند. این کار را تا انتها انجام داده و طرف دیگر سوراخ را نیز به همین صورت پودکشی می کنند. شایان ذکر است که برای سهولت حرکت سوزن در قالی، می توان از بطری شیشه ای، با قرار دادن آن در زیر قالی – در قسمت رفو – استفاده نمود.

روش کار: ابتدا قسمت مورد نظر برای رفو را بر روی کارگاه نصب می کنند. در این مورد، باید هر چهار طرف قالی به طور محکم و صاف کشیده شده و سپس به وسیله میخ بر روی چهار چوب (کارگاه) ثابت شود. سپس چهار طرف قالی را تمیز نموده، پودها و گره های اضافی را در آورده سر تارها تا نزدیک قسمت تارکشی بریده می شود. در شروع کار، ابتدا یک پود کلفت، - از سمت چپ و یا از سمت راست – قالی را که به صورت پود کشی منفصل کشیده شده است گرفته و از لا به لای تارها همچون پود کلفت، از لابه لای تارها عبور می دهند. آنگاه بر روی آن، متناسب با گره قالی، گره می زنند و سپس پود کلفت رج دوم را گرفته، دوباره از لا به لای تارها عبور می دهند و این عمل تا انتها انجام داده می شود.

• تذکرات مهم

هنگام پود کشی در قالی، به جای اینکه رج به رج در طرفین قسمت سوراخ شده پود کشیده شود، درگوشه سمت راست سوراخ و به صورت یک در میان پود کشی کرده و در گوشه سمت چپ، از رجهایی که در سمت راست پودکشی نشده است، پودکشی نمود.

بعد از نصب قالی بر روی کارگاه، می توان با چوب که حکم چوب هاف را دارد، موج یا زیگزاگ ایجاد نمود تا عمل عبور دادن پود کلفت ونازک به راحتی صورت گیرد.

اگر در طرفین قالی، پود کشی به صورت رج به رج صورت گرفته است، می توان رجهای اضافی را با قیچی برید و یا می توان پودکشی را به صورت رج به رج انجام داده و هر پود را در هر رج از لا به لای تارها عبور داد. فقط باید به این نکته توجه داشت که اندازه پود را نازکتر در نظر گرفت که چنانچه یک پود از طرف راست و یک پود از طرف چپ روی هم قرار گرفتند، قالی بالا نزند. در این خصوص می توان گفت که در هر طرف، اندازه پود منفصل باید به اندازه نصف پودی که باید کشیده شود، باشد.

چنانچه پود کشی طرفین قالی به صورت رج به رج صورت گرفته و اندازه پود از نظر قطر مقداری نازکتر از خود قالی باشد، می توان پود را از سمت راست در لا به لای تارها حرکت داده و تا وسط قسمت سوراخ شده آورده شود و از سمت چپ نیز پود همان رج را از لا به لای تارها عبورداده و از وسط قسمت سوراخ شده – همان جائیکه پود منفصل راست در آمده – خارج نمود. پس از این عمل، پود اضافی را با قیچی چیده و پود نازک روی آن کشیده و گره زده می شود و دوباره پود سمت راست را لا به لای تارها حرکت می دهند و در این ردیف چند رج مانده به تار وسط، پود را در آورده و پود سمت چپ را نیز از لا به لای تارها حرکت داده و از همان تاری که پود منفصل سمت راست خارج شده است، در می آورند. این عمل به آن دلیل است که جا به جا نمودن محل خروج پود کلفت سمت راست و چپ در هر رج، از بالا زدگی در یک قسمت از محل رفو جلوگیری شود.

لازم به ذکر است که پود کشی در قالی تخت به صورت منفصل نیز دیده شده است. بخصوص در کوشه های قایل و یک طرف آن این نوع پود کشی انجام می گیرد.

پارگی و از بین رفتن قسمتی از سر ریشه های فرش

وسایل مورد نیاز:

• سوزن

• نخ چله یا پود یا نخ دو گره

• کارگاه یا چارچوب به اندازه عرض قالی

• میخ یا پونز با توجه به ضخامت و جنس قالی

اگر، علاوه بر آسیب دیدگی ریشه ها، قسمتی از بالای نزدیک ریشه ها و قسمتی از خود قالی نیز آسیب دیده باشد باید ابتدا قالی را از پشت با میخ یا پونز به چارچوب نصب می کنند و ریشه های دو طرف را که تا حدودی بلند هستند، تک تک به تار گره زده و به میله ای که در بالای قالی تعبیه شده وصل می کنند و سپس قسمت سوراخ شده و آسیب دیده نزدیک ریشه را متناسب با نوع قالی ریشه دوزی کرده و آنگاه آن قسمت را گلیم بافی می کنند و سپس پودکشی در قسمت آسیب دیده را انجام داده و بعد از آن گره می زنند .

pod15.jpg

لینک به دیدگاه

بعد از عمل تارکشی و پود کشی، باید بر مبنای نوع گره خود قالی، نسبت به گره زدن قالی اقدام نمود.

• گره ترکی (متقارن)

• گره ترکی راست (متقارن راست): اگر اول تار روی چوب هاف را گرفته و بعد بر روی دومین تار که در زیر هاف قرار دارد، عبور داده و گره ترکی زده شود، خواب قالی به سمت راست قرار می گیرد که در این صورت گره زده شده را گره ترکی متقارن راست می گویند.

گره ترکی چپ (متقارن چپ): اگر اول تار زیر هاف را گرفته و بعد بر روی دومین تار که دو روی هاف قرار دارد، عبور داده و گره ترکی زده شود، خواب قالی به سمت چپ قرار می گیرد که در این صورت گره زده شده را گره ترکی متقارن چپ می گویند.

اگر قالی با گره ترکی متقارن راست بافته شده باشد، قسمت مرمتی باید به همان صورت گره زده شود و چنانچه قالی با گره متقارن چپ بافته شده باشد؛ در این حالت، مرمت قسمت آسیب دیده باید به همان صورت گره متقارن چپ انجام گیرد.

گره فارسی (نامتقارن)

• گره فارسی راست (نامتقارن راست): اگر خامه از زیر تار، به سمت چپ حرکت کرده و به دور تار سمت راست پیچیده شود، این گره را گره نامتقارن راست می گویند. .

 

012.jpg

 

گره فارسی چپ (نامتقارن چپ): چنانچه خامه از زیر تار سمت راست حرکت کرده و به دور تار سمت چپ پیچیده شود، این گره را گره نامتقارن چپ می گویند. اگر قالی آسیب دیده دارای گره فارسی (نامتقارن) چپ باشد، باید حتماً در هنگام مرمت و گره زدن از گره فارسی (نامتقارن) چپ استفاده شود و بالعکس.

__________________

لینک به دیدگاه

معمولاً فرش بر اثر آبدیدگی و تا زدن به مدت چند روز و با قرار گرفتن در محل مرطوب پوسیده می شود. در این حالت چنانچه قالی را از عرض و یا طول تا نمایند و کمی فشار بدهند، تارها و پودها پاره شده و صدای شکستگی از آنها شنیده می شود. باید دانست که سوزانکاری بعد از عمل ترمیم پارگیها و سوراخهای بزرگ و کوچک، در اطراف سوراخ انجام می گیرد که ذیلاً به طور کامل توضیح دهده می شود:

وسایل مورد نیاز:

• سوزن

• نخ چله آماده و تابیده متناسب با قالی

• دمباریک

• درفش

• موم (برای کشیدن بر روی نخ چله یا به اصطلاح نخ سون کاری)

سوزن کاری در عرض قالی

اگر تارهای الی پاره شده باشد، به این نوع پارگی، پارگی عرضی قالی گفته می شود که در این حالت سوزنکاری باید در عرض قالی انجام گیرد. ممکن است پارگی به صورت یک برش در عرض باشد و یا ممکن است به صورت پوسیده شدن سطحی از قالی در تارها باشد.

سوزن کاری در پارگی به صورت یک برش در عرض

قالی را از پشت بر روی زمین پهن می کنند و زیر قسمت سوزن کاری را بطری قرار می دهند و سوزن حامل نخ را چند رج پایین تر از اولین تار پاره شده وارد قالی نموده و در امتداد تار حرکت می دهند و از چند رج بالاتر از قسمت بریده شده خارج می کنند و دوباره سوزن را از محل خارج شده داخل قالی کرده و به صورت مورب داخل رج بعدی می کنند. این عمل سوزن کشی را رج به رج انجام می دهند و ورود و خروج سوزن را مطابق شکل شماره 56 کنترل می کنند. از طرفی اگر قالی از ارزش بالایی برخوردار نباشد، می توان به جای رج به رج سوزن کشی، آن را به صورت 2 و یا 3 رج یک بار به حالت هفت و هشت سوزن کشی نمود. باید توجه داشت که روش رج به رج محکم تر و بهتر است و حتی در قالیهایی که پارگیهای وسیع و کوچک آنها مرمت شده است، بهتر است عرض آنها را با سوزن کاری عرضی، سوزن کشی کرد تا تارها محکم تر باشند.

طریقه سوزن کاری در پوسیدگی سطح وسیعی از قالی در عرض

ابتدا قالی را از پشت بر روی زمین پهن می کنند و زیر قسمت سوزن کاری قرار می دهند و سوزن حامل نخ را که ته آن گره خورده است داخل چند رج پایین تر از اولین تار پوسیده نموده و در امتداد تار حرکت داده و چندین رج بالاتر از اولین تار پوسیده – که آن رجها سالم هستند – خارج می کنند. در این حالت می توان دو عمل را انجام داد:

• ته نخ را گره زده و آن را با قیچی بریده و دوباره ته نخ را گره زده و وارد چند رج پایین تر از دومین تار پوسیده نموده و در امتداد تار حرکت داده و چندین رج بالاتر از تار پوسیده – که آن رجها سالم هستند – حرکت داده و از فرش خارج می کنند و دوباره گره میزنند و سر نخ را با قیچی قطع می کنند. این اعمال را تا انتها انجام می دهند و سپس سر نخهای گره خورده را با قیچی بریده و ته نخ را با درفش در قالی پنهان کنند.

• در این روش پس از آن که سوزن را از فرش خارج کردند، مجدداً از همان محل خارج شده دوباره پایین تر از تار پوسیده که در آن قسمت دیگر پوسیدگی نیست، از قالی خارج می نمایند و این کار را تا انتها انجام می دهند (البته در این جا عمل ورود و خروج سوزن در بیرون قسمت پوسیده انجام گیرد.

 

013.jpg

 

سوزن کاری در طول قالی

اگر پودهای قالی پاره شده باشد، پارگی حاصله از پارگی طول قالی می گویند و سوزن کاری در طول قالی انجام می گیرد . پارگی در طول ممکن است به صورت یک برش در طول و یا به صورت پوسیدگی قسمتی از سطح قالی در پودها باشد.

طریقه عمل در پارگی به صورت یک برش در طول قالی

قالی را از پشت بر روی زمین پهن می کنند و زیر قسمت سوزن کاری در قسمت پود، یک بطری قرار داده و سوزن حامل نخ را چند رج عثب تر از اولین پود پاره شده وارد قالی نموده و در امتداد پود حرکت می دهند و از چند رج جلوتر از قسمت بریده شده خارج می نمایند. عمل سوزن کاری را رج به رج و یا به صورت 2 و یا 3 رج یک بار، به حالت هفت و هشت انجام می دهند. بهتر است برای جفت کردن قسمت مرمت شده پارگیهای وسیع و یا کوچک قالی، از سوزن کاری طولی استفاده می شود تا پودها محکمتر شوند.

طریقه سوزن کاری در پوسیدگی سطح وسیعی از قالی در طول

ابتدا قالی را از پشت بر روی زمین پهن نموده و زیر قسمت سوزن کاری بطری قرار می دهند و سوزن حامل نخ را که ته آن گره خورده را چندین رج عقب تر از قسمت پوسیده شده نموده و در امتداد پود حرکت می دهند و چندین رج جلوتر از پود پوسیده سوزن را خارج کنند. در این جا نیز می توان دو عملی که در سوزن کاری عرضی، سطح وسیعی از پوسیدگی قالی گفته شد، در سوزن کاری طولی نیز انجام می دهند. البته به جای حرکت دادن در تار، سوزن کاری در پود قالی صورت می گیرد.

 

چند نکته

• در مورد بعضی از فرشهای ریز باف، به جهت اینکه قسمت سوزن خورده ضخیم نشود، هنگام سوزن زدن، چله های داخل هر رج را قطع نموده و از داخل کار بیرون می آورند و سپس سوزن کاری را انجام می دهند.

• شایان ذکر است که در بعضی موارد در خصوص نخ سوزن کشی، به جای ابریشم و یا نخ چله پنبه از خ قرقره استفاده می کنند که این کار اصلاً درست نیست؛ زیرا نخ قرقره دارای مواد پلاستیکی پلی استر است و باعث جمع شدگی قالی میشود.

• اگر سوزن کاری طولی و عرضی برای جفت نمودن قسمت مرمتی پارگی وسیع و کوچک قالی صورت می گیرد، بهتر است که علاوه بر عبور سوزن در امتداد تار، بار دیگر سوزن را به صورت رج به رج، در گوشت قالی عبور داد تا عمل جفت شدن کاملاً صورت بگیرد.

• هنگام سوزن کشی – چه در طول و چه در عرض – باید چله های پاره و یا پودهای پاره را از داخل به صورت لب به لب و کنار هم، به هم نزدیک کرده و وصل نمود.

• پس از عمل سوزن کاری، تمام قسمت وسزن کاری شده را، بخصوص در سوزن کشی قسمت مرمتی پارگیهای وسیع و کوچک، با چکشی بر روی آن قسمت می کوبند تا در آن جمع شدگی وجود نداشته باشد و پس از این عمل، پارچه ای روی آن قسمت قرار داده و اتوی سنگینی روی آن می کشند.

• چنانچه ترک خوردگی (پارگی) در چند قسمت از قایل وجود داشته باشد، بهتر است ابتدا به جز آن ترک خوردگی را که اول سوزن کاری می شود، بقیه ترک خوردیگها را با سوزن و نخ چله یا پوک یا نخ دو گره، به صورت زیگزاگ دوخته شود تا آن قسمتها آسیب نبینند.

لینک به دیدگاه

• پرداخت یا موگیری

وسایل مورد نیاز:

• قیچی

• کیله

پس از تارکشی، پود کشی و گره زدن، قالی را از رو بروی زمین پهن نموده و با قیچی پرزهای اضافی قسمت مرمتی را تا حدی که هم سطح قسمتهای دیگر قالی شود می چینند و با کمک کیله پرزهای اضافی را از قالی خارج می کنند. حرکت کیله بر روی قالی، باید در همه جهان باشد؛ یعنی هم در جهت خواب قالی و هم در جهت عکس خواب قالی .

 

• کیله کشی

برای هماهنگی محلهای پر شده یا رفو شده با قسمتهای از قبل بافته شده قالی، پس از قیچی کردن، روی رزها کیله می کشند. کیله کشی سبب باز شدن تاب نخها می شود. سپس با قیچی پرزهای اضافه را می چینند. استفاده دیگر کیله، برای فرشهای کهنه و ته خواب است، که بر روی فرش می کشند تا مقداری پرز به صورت خواب بر روی فرش ظاهر گردد.

کیله در جهت خواب قالی بر ریو آن کشیده می شود تا چنانچه گره ای به صورت قلاب پشت یا رو باشد، بیرون نیاید و از سوی دیگر بر اثر کیله کشی، پشم (خامه) نرم و یکدست می شود. البته شایان ذکر است که کشیدن کیله بر ریو خامه، باعث کوتاه شدن عمر فرش می شود.

• اتوکشی قالی

برای اتوکشی ابتدا با چکش چوبی بر ریو قسمت مرمت شده می کوبند تا کاملاً صاف گردد و در این باره بهتر است قبل از چکش زدن مقداری آب بروي قالی پاشیده و بعد از اتمام عمل پرداخت، دوباره مقداری آب به صورت قطره ای بر ریو قالی می پاشند و سپس پارچه سفیدی روی آن کشیده و اتوی سنگینی که بهتر است اتوی ذغالی باشد، بر روی قالی حرکت می دهند تا قسمت مرمت شده کاملاً یک دست شود. شایان ذکر است که اتو را روی چراغ گرم کرده و سپس از آن استفاده می کنند.

 

• چند نکته مهم

o در بعضی موارد برای کهنه کردن قالی، روی آن را گل می مالند و یا پشت قالی را با فندک کز می دهند.

o معمولاً رنگ قالی به علت پاخوردگی یا نور خورشید (آفتاب) و یا در اثر تماس با خاک و گچ رنگ پریده می شود. در بازار برای پر رنگ نمودن آن قسمتها، از رنگهای جوهری یا ماژیک استفاده می کنند. رنگهای جوهری به صورت پودر هستند که پس از حل نمودن در آب، آنها را با نوک قلم بر روی خامه ها می کشند. در بعضی موارد هنگامی که قالی را ترمیم می نمایند، چنانچه خامه قالی قسمت مرمتی با خامه خود قالی همرنگ نباشد، آن را به وسیله رنگ کردن، با خامه خود قالی هماهنگ می کنند که نوعی تقلب در کار رفوگری محسوب می شود.

• کهنه کردن رفو

اگر قسمت مرمت شده به دلیل نو بودن خامه از بقیه قسمتهای قالی مشخص باشد، آن قسمت را به صورت زیر کهنه می کنند:

• اگر پشم نو باشد به وسیله کبریت، همانطور که گفته شده با فندک موهای آن را می سوزانند و بدین وسیله پشم حالت کهنگی پیدا می کند. چنانچه پشت قسمت رفو شده سفیدک بزند، این امر به دلیل تار و یا پود کلفت و نازک باشد، مقدار کمی خاک رس را به وسیله دست روی قسمت مرمت شده می مالند تا حالت کهنگی پیدا کند. پس این عمل، با قرار دادن پارچه سفیدی بر روی قالس، آن قسمت را اتو می کشند و با استفاده از رنگهای جوهری آن قسمت را رنگ می زنند. باید یادآوری نمود که رنگهای جوهری ثابت نبوده و بعد از یک بار شستشو، تمام یا قسمتی از قالی رنگ پخش می شود.

• مطلوب است که در هنگام رفو کاری خامه های مورد استفاده همرنگ با خامه های خود قالی انتخاب شود و چنانچه چنین خامه ای پیدا نشد، بهتر است از خامه ای که یک مقدار پر رنگ تر خامه خود قالی است استفاده شود. در این صورت، بعد از رفو و بافت به کمک هیدروکلر، رنگ خامه کمی روشن تر می کنند. مناسب است از خامه ای که یک مقدار کمرنگ تر از قالی است استفاده نشود؛ زیرا در این صورت مجبور می شوند برای همرنگ کردن آن با خامه قالی از رنگهای جوهری غزیر ثابت استفاده کنند که هیچ دوامی ندارد.

• همچنین برای کهنگی قسمت رفو شده پوست گردو و یا خاک روی آن قسمتها می ریزند تا قالی کهنه شود. به طور مثال اگر بخواهند از خامه هایی استفاده کنند که حداقل 4 یا 5 رنگ آنها نخنواست، باید قبلاً پشم و چله، مخصوصاً در قسمت چله های سر قالی که ریشه های بیرون را تشکیل داده و خود را خوب نشان می دهند، قبل از شروع به بافت، آنها را کهنه کنند.

• شکل دیگری از کهنه کردن، بعد از اتمام رفوکاری است که به وسیله اتو کشیدن قسمت مرمت شده آن را کهنه و یکدست می کنند. قالیهایی که در بازار رفو می شود، به وسیله این وسایل کهنه می شوند و در مورد قالیهای موزه ای حتماً باید قبل از بافت نخهای کهنه تهیه شده و از آنها استفاده کنند. در این مورد بهتر است از خامه های گلیم های کهنه که همرنگ قالی مورد نظر هستند، استفاده شود. اینگونه گلیمها در بازار موجود بوده و به فروش می رسد، می توالن آنها را تهیه نموده و پس از باز کردن خامه ها از آنها استفاده نمود.

• در بعضی موارد، در قالیشوییها می توان بعد از شستن قالی با هیدرو و به دواشور کردن، قالی را در آفتاب قرار داد تا با تابش نور خورشید بر روی قالی، رنگ آن را ا بین برده و بی رنگ و رو نموده تا به طور مثال رنگ لاکی قالی به رنگ مسی تبدیل شده و باب میل صادرات شود.

 

• سر نخ گیری

بعضی از فرشها پس از اتمام کار به علت پاره شدن چله یا قطع نکردن پودهای اضافی و یا علتهای دیگر دارای سر نخ هستند که روی فرش نمایان است و باید گرفته شوند.

• وسایل مورد نیاز:

o قیچی ترکی

o درفش

طریقه عمل: قیچی را به پشت گرفته و به صورتیکه پرز قالی قطع نشود، پود یا سر چلهها را با قیچی از انتها قطع می کنند. در مورد پودهای نازک، آنها را با قلاب پشت به داخل فرش فرو می برند. اگر پودها به صورت گره در رو و پشت قالی حالت سر نخ را به وجود آورده باشند، با درفش آنهارا خارج می کنند و سپس با قیچی آنها را می چینند و چنانچه سوراخی ایجاد شود، باید آن قسمت را پودکشی کنند و یا از رو با ایجاد گره قیچی یا گره تک تاری پرز ایجاد کنند تا حالت سراخ وجود نداشته باشد.

لینک به دیدگاه

کاربرد لفافه دوزی در دو مورد انجام می گیرد:

• مربوط به ریشه فرشهایی که در محلهای پر رفت و آمد گسترده شده اند. در این حالت برای از بین بردن ریشه ها و گلیم بافی فرش، از پارچه نسبتاً ضخیم مانند کرباس با برزنت در دو قسمت پائین و بالای فرش از پشت و رو می دوزند تا ریشه های فرش دیرتر از بین برود.

• لفافه دوزی در پشت فرشهای موزه ای که این کار جهت آویختن فرش صورت می گیرد. ابتدا لفافه را به اندازه طول و عرض فرش می برند و سپس با نخ و سوزن مخصوص، قسمتهایی از فرش را، به ویژه اگر پارگی داشته باشد، با نخ به پارچه می دوزند. شایان ذکر است که فرشهای فرسوده را نباید بدون لفافه آویزان کرد، زیرا این کار باعث وارد شدن صدمه به فرش و ضرر و زیان می شود.

لینک به دیدگاه

فرش در طول استفاده گاه دستخوش آسیب هایی همچون ریختن مواد چسبنده از قبیل قیر، چسب، رنگهای شیمیایی، رنگهای جوهری و روغنهایی از قبیل نفت سیاه و غیره می گردد که زدودن آنها را از روی فرش، لکه گیری می گویند. ذیلاً چگونگی پاک کردن و لکه گیری موارد مهم توضیح داده می شود:

• قیر

در صورتی که قیر بر روی فرش ریخته شده باشد، ابتدا باید توجه داشت که ضخامت قیر ریخته شده چقدر است. اگر ثیر دارای ضخامت زیادی باشد، اضافات را با چاقو یا وسایل دیگر به صورتی که پرزهای فرش آسیبی وارد نیابد، برمی دارند؛ سپس با یک قطعه پارچه تمیز آغشته به نفت سفید، با ماساژ دادن به محل، بقیه قیر را پاک می کنند. در مورد فرشهایی که رنگ کرم و یا روشن دارند، باید توجه داشت که زردیهای باقیمانده را چنانچه از بین نروند، پس از خشک شدن می توان شستشو داده و از بین برد.

• رنگهای جوهری و مرکبهای الوان

در صورتی که رنگ، تازه بر روی فرش ریخته شده باشد، ابتدا اضافه رنگ را با قاشق از روی فرش بر می دارند و روی محل آغشته با جوهر را با آب و صابون می شویند. سپس مقدار کمی پودر هیدروسولفیت روی قسمت جوهر ریخته می پاشند و با پارچه تمیزی پودر را روی فرش ماساپ می دهند و به این صورت رنگ برداری می کنند. سپس محل را مجداداً با آب شستشو می دهند تا خاصیت اسید از بین برود.

• مرکرکروم

ابتدا محل مرکرکروم ریخته شده را با آب و صابون شستشو می دهند و سپس باقیمانده رنگ را با پودر یا محلول جوهر لیمو با قلم مو می شویند تا خاصیت رنگ از بین برود، در انتها محل مورد نظر را مجداداً با آب شستشو می دهند.

• رنگها و چسبهای شیمیایی

ابتدا اگر رنگ تازه ریخته شده باشد، قسمت اضافی رنگ را با وسیله ای مانند قاشق جمع آوری می کنند. سپس آثار باقیمانده رنگ را با تینر فوری و یا روغن پاک می کنند. عمل رنگ زدایی باید با تحمل، صبر و حوصله به تدریج انجام شود. باید مراقب بود در حین انجام کار هیچ گونه آتش یا جرقه در محل کار ایجاد نشود، در غیر این صورت خطر آتش سوزی وجود دارد.

چسبهای کفاشی را با تینر پاک می کنند. در مورد بعضی از چسبها، با انداختن پارچه ای بر روی چسب و گذاردن اتوی گرم بر روی آن، چسب به پارچه چسبیده می شود و سپس پارچه را بعد از خشک شدن از روی فرش بر ی دارند کهد در این حالت، بیشتر چسب به پارچه چسبیده است. باقیماندهچسب را نیز با تینر یا نفت پاک می کنند.

• نفت سیاه یا روغنهای سیاه

این نوع مواد اگر بر روی فرش ریخته شده باشند، ابتدا قسمتهای اضافی را با قاشق بر می دارند و سپس آثار باقیمانده را با نفت سفید پاک می کنند.

• روش دیگر پاک کردن لکه جوهر

نمک سائیده شده را روی لکه پاشیده و مقدار الکل روی آن می ریزند. نمک به تدریج جوهر را جذب می کند و همین که رنگ نمک به کلی تغییر پیدا کرده، آن را عوض کرده و این عمل را تکرار می کنند تا نمک کم رنگتر شود. سپس با یک پارچه سفید، نمک را بر روی قالی مالش می دهند در ضمن مقداری هم الکل اضفه می کنند. این عمل را آنقدر تکرار می کنند تا پارچه سفید و نمک هر دو تغییر رنگ ندهند. پس از آنکه جوهر پاک شد، برای اینکه نمک در خلال پرزهای فرش اقی نماند، آن قسمت را با آب خالص می شویند. شایان ذکر است که قبل از انجام عمل فوق، اطمینان از ثبوت رنگ قالی الزامی است.

به طور کلی برای پاک کردن لکه های خیلی قدیمی و کهنه، نباید اصرار زیادی به خرج داد. زدودن بعضی لکه های قدیمی که به تدریج تبدیل به مواد غیر محلول شده اند، مستلزم به کار بردن مواد شدید الاثر و استفاده از روشهای لکه گیری خاصی است که ضمن پاک کردن لکه ها سبب پوشیدن الیاف گیاهی می شود. در مورد لکه گیری قالیهایی که در اثر سهل انگاری لکه دار می شوند، باید قبل از تثبیت لکه و بدون از دست دادن وقت اقدام نمود. به جز دستبافتهای خیلی کهنه که از مقاومت الیاف آنها به مقدار زیادی کاسته شده است و کار کردن با آنها مستلزم تبحر خاصی است، در سایر موارد، لکه گیری به طریق زیر عمل می شود:

برای جلوگیری از هر نوع پیش آمد غیر مترقبه، جنس پشم، ابریشم و مشخصات لکه و موارد متشکله آن را تعیین می کنند و از سازگاری حلالی که برای لکه گیری در نظر گرفته می شود، اطمینان حاصل می کنند، در غیر این صورت احتمال دارد رنگ متن بعضی از قسمتهای فرش تغییر کرده و نقوش آن پخش شوند.

نخهای طبیعی یا منشأ حیوانی دارند، مانند پشم و ابریشم و یا منشأ گیاهی مانند پنبه، کتان و کنف دارند. برای تشخیص منشأ نخ، نمونه ای از آن را می سوزانند با توجه به اینکه نخهای گیاهی از الیاف سلولوزی تشل شده اند، به آسانی سوخته و بوی مخصوص کاغذ سوخته از آنها به مشام می رسد. در صورتی که نخهای با منشأ حیوانی در هنگام سوختن جمع شده «وز کرده» و به علت تجزیه شدن مواد کراتینی که در پشم و موم و سم و شاخ حیوانات وجود دارد، بوی مو و کرک سوخته می دهند.

باید توجه داشت که از ریختن حلال بر روی لکه خود داری شود؛ زیرا این عمل سبب پخش شدن آن میشود. بهتر است مقداری پنبه خام را تابیده و نوک آن را به حلال آغشته نموده و سپس آن را به ارامی با نقاط مختلف لکه تماس داد و در صورت لزوم این عمل را چندین دفعه تکرار کرد.

لینک به دیدگاه

• گل سر شوی

بعضی مواقع برای بهبود وضع ظاهری قالیها، از انواع گل سرشور استفاده می کنند و حتی گاهی مخلوطی از ترکیبات قلیایی را در لا به لا و در جهت مخالف خواب قالی می پاشند و بعد از یک روز به وسیله دتگاه مکنده (جاروی برقی) انها را خارج می کنند. گل سرشوی ماده متخلخلی است که از ترکیبات آلومینیوم و منیزیم و گاهی اهن تشکیل شده است و به رنگهای خاکستری، زرد و سبز در اغلب نقاط دنیا شبیه خاک رس یلفت می شود. گل سرشوی می تواند مواد روغنی را به خود جذب نماید.

• ساپونینها یا چوبک

مواد شیمیایی هستند که در تعداد زیادی از گیاهان وجود دارند و دارای خاصیت پاک کنندگی هستند. برخلاف صابونها که قلیایی می باشند، این مواد از نظر شیمیایی خنثی بوده و به آسانی در اب کف می کنند. خاصیت پاک کنندگی انها بدین سبب است که محلول آنها، می توانند با مواد رزینی یا روغنی و امولوسیونی تشکیل دهد. یکی از انواع مهم و متداول ساپونینها چوبک می باشد که اگر با آب مخلوط شود، از مواد پاک کننده بسیار خوب خواهد شد.

• کلر

برای سفید کردن ریشه ها از کلر استفاده می کنند. هرگز نباید از کلر برای رنگ بری قالی ابریشمی استفاده شود. زیرا باعث کم دوام شدن و پوسیدگی قالی می شود.

• هیدرو

برای رنگ برداری و رنگ بری و سفید کردن قالی ابریشمی و پشمی استفاده می شود و البته استفاده از هیدرو به مرور زمان باعث ازبین رفتن پرزهای قالی می شود.

• رنگ کردن قالی

برای رنگ کردن قالی از ماژیک و مواد شمعی و جوهرهای شیمیایی مختلف که در آب حل می شوند استفاده می کنند. این عمل به نام نیش قلم معروف است. زیرا این جوهرهای شیمیایی به وسیله یک چوب نازک استوانه ای با ترکه چوبی که سر پارچه یا پنبه پیچیده می شود آغشته شده و بر روی گلهای قالی زده می شودتا رنگ مورد دلخواه به دست آید. البته عمل رنگ کردن و حتی کیله کشی که قبلاً در مورد آن مطالبی ارائه شد، عملی موقتی و مقطعی بوده و نمی تواند راه حل اصولی باشد و محل ترمیم شده پس از مدتی کرکهای اولیه خود را نیز از دست می دهد و دوامی نخواهد داشت. نکته بسیار مهم این است که هرگز در مورد فرشهای ابریشمی، برای رنگ کردن گلها نباید از نیش قلم که همان استفاده از جوهرهای شیمیایی است استفاده شود؛ بلکه بهتر است برای رنگ کردن این گونه فرشها از ماژیک استفاده شود.

• جوش شیرین

این ماده هم براق کننده است و هم خاصیت رنگ بری دارد و به آن سنگ ترش نیز می گویند.

• سود

سود برای کم رنگ کردن و کهنه نمودن خامه مورد استفاده قرار می گیرد البته سود بالای 50 درصد برای کهنه کردن و زیر 50 درصد برای براق کردن استفاده می شود. البته می توان بعد از سود از هیدرو 30 درصد استفاده نمود که رنگ قالی را کم کند. برای ثبوت رنگ بر روی خامه از زاج یا جوهر لیمو و یا سرکه نیز استفاده می کنند.

__________________

لینک به دیدگاه

• توصیه می شود مرمت کار به جای نشستن بر روی زمین، بر روی صندلی نشسته و فرش را بر روی میز بگذارد تا به بیماریها و عوارضی مانند کمر درد و آرتروز مبتلا نشود.

• در هنگام کار، بهتراست از ماسک یا حفاظ بهداشتی در جلوی بینی و دهان استفاده شود تا گرد و غبار وارد حلق نشود.

 

• در هنگام ورود و خروج سوزن، بهتر است از انگشتانه استفاده شود تا هم سوزن به آسانی داخل قالی شود و از سوی دیگر از فرو رفتن سوزن در دست جلوگیری شود.

 

• قبل از انجام کار، بهتر است قالی را جارو زد و غبار آن گرفته شود تا حداقل غبارهای اضافی کم شود.

 

• بهتر است مکانی که مرمت کار به کار تعمیر و مرمت قالی می پردازد، در مقابل نور آفتاب بود و از نور و روشنایی کافی برخوردار باشد. در غیر این صورت می توان با استقاده از لامپ زرد و مهتابی چنین محیطی را ایجاد نمود.

 

• مرمت کار نباید به طور مداوم به کار مرمت بپردازد. حتی الامکان باید در هر ساعت 15 دقیقه دست از کار کشیده و استراحت نماید. زیرا کار مداوم لطمات و عواقب جبران ناپذیری دارد (البته این موضوع شامل تمامی کارهای هنری می باشد.)

 

• شایان ذکر است که طرز نشستن صحیح بر روی صندلی و فاصله چشم از کار باید حتماً مطابق اصول و استانداردهای اعلام شده باشد تا از لطمات و خطرات احتمالی جلوگیری شود.

__________________

لینک به دیدگاه

---

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

1. قالی ایران، سال اول، مهر ماه 1377، شماره 4، "رفوگری، هنری ناشناخته، حسین یاوری و محمود حاج نصیری"

2. قالی ایران، سال اول، مهرماه 1377، شماره 6، "رفوگری، هنری ناشناخته محمود حاج نصیری"

3. پایان نامه محمود جمشیدی، "مرمت قالی در تبریز"، استاد راهنما: رسول روفه گر حق، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، سال 1382

4. مریم سمیع زاده، "تعمیرات فرش (رفوگری)"، اداره تدوین متون و مرکز نشر تهران 1375

 

...........................

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

دوستان عزیزی که سوال درمورد مرمت و رفوگری فرش دارند لطفا همین جا بپرسند یا از محل خرابی کار عکس بذارند تا بهتر بتونم راهنمائیشون کنم...:a030:

از کارهای کوچک خودمم عکس میذارم براتون البته اگه تونستم توی فرشها پیداشون کنم..

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...