رفتن به مطلب

کولر آبی بهتر است یا گازی؟؟


ارسال های توصیه شده

مدیر عامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) گفت: مصرف برق 16 میلیون دستگاه کولر آبی در تابستان پارسال فقط یک سوم مصرف 5/5 میلیون دستگاه کولر گازی بوده است، پس ...

404_te_a.jpg

 

سعید مهذب ترابی با بیان آنکه افزون بر 14 هزار مگاوات از مصرف برق کشور در تابستان سال 89 مربوط به بار سرمایشی بوده است، افزود: تقاضای مورد درخواست برای 16 میلیون دستگاه کولر آبی موجود برابر سه هزار و 500 مگاوات و تقاضای مورد درخواست برای 5/5 میلیون کولر گازی موجود برابر 10 هزار و 500 مگاوات بوده و در مجموع تقاضای مصرف برق برای کولرهای آبی و گازی حدود 14 هزار مگاوات است.

وی اضافه کرد: در صورتی که روند مصرف برق وسایل سرمایشی و خنک کننده کشور افزایش یابد، تا سال 95 بار سرمایشی به 20 هزار مگاوات خواهد رسید و باید اقدام های متعددی با هماهنگی سازمان های ذیربط برای کنترل مصرف این وسایل صورت گیرد. مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) تصریح کرد: استان های بوشهر، مازندران، خوزستان و هرمزگان جزو استان هایی هستند که میزان مصرف برق وسایل سرمایشی در این مناطق در مقایسه با سایر استان ها بیشتر است. وی اظهار داشت: نخستین کولر آبی با رتبه انرژی آ (A) با همکاری سابا تولید شده است که باید به تولید انبوه برسد.

مهذب ترابی افزود: بیش از 16 میلیون دستگاه کولر آبی رتبه اف (F) در کشور وجود دارد که مصارف برق آنها سه هزار و 500 مگاوات است و باید رتبه آنها به آ (A) ارتقا یابد، ضمن آنکه سالانه حدود 800 هزار دستگاه کولر آبی در کشور جایگزین می شود. وی ارتقای سطح انرژی کولرهای آبی از رتبه اف (F) به رتبه آ (A) را در سه سال، از برنامه های سابا و صنعت برق کشور بیان کرد و افزود: مصرف یک کولر آبی رتبه اف 600 وات است که با ارتقای آن به رتبه آ (A)، مصرف به 150 تا 200 وات (معادل 30 درصد) کاهش خواهد یافت.

وی استفاده از پوشال های با تراکم مطلوب را از روش های افزایش بازده کولرهای آبی دانست. مهذب ترابی ، استفاده از کولرهای گازی را در مناطقی که ضرورت مصرف آن وجود ندارد، از موارد افزایش میزان بار سرمایشی در کشور خواند و افزود: در زمان حاضر بیش از 5/5 میلیون دستگاه کولر گازی در کشور وجود دارد که معادل بیش از 10 هزار و 500 مگاوات انرژی برق مصرف می کنند ضمن آنکه سالانه یک میلیون دستگاه کولر گازی جدید در کشور بکار گرفته می شود. وی متوسط مصرف انرژی یک دستگاه کولر گازی را برابر با دو هزار و 700 وات اعلام کرد.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) اظهار داشت: سالانه حدود 200 هزار دستگاه کولر گازی پنجره ای با متوسط توان دو هزار و 280 وات و 800 هزار دستگاه کولر گازی اسپلیت با متوسط توان دو هزار و 260 وات وارد بازار می شود. وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از ورود کولرهای گازی با رتبه انرژی پایین تر از بی (B)، افزود: همچنین با حمایت از تولید کولرهای برقی خورشیدی می توان بخشی از میزان مصارف برق در این بخش را کاهش داد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

اگه بخوایم از لحاظ مصرف انرژی در نظر بگیریم، شاید کولر گازی اصلا مناسب و به صرفه نباشه

ولی برای بعضی مناطق (مثلا مناطق شرجی) کولر گازی بهترین گزینه ست و کولر آبی اصلا جواب نمیده

لینک به دیدگاه

کولرهای برقی خورشیدی..جالبه:icon_redface:

کولر گازی بهتره...در حال حاضر حتی در مناطق خشک هم دارن از این کولر استفاده میکنن.کولر آبی اصلا جوابگو نیست.من در اتاقم هم کولر آبی روشنه و هم پنکه...

لینک به دیدگاه
کولرهای برقی خورشیدی..جالبه:icon_redface:

کولر گازی بهتره...در حال حاضر حتی در مناطق خشک هم دارن از این کولر استفاده میکنن.کولر آبی اصلا جوابگو نیست.من در اتاقم هم کولر آبی روشنه و هم پنکه...

 

 

شما تو منطقه خشک زندگی میکنید؟؟

کولرهای برقی خورشیدی مصرف برقشون حدودا 30 تا 35% از کولرهای گازی کمتره ولی در عوض قیمتشون 30 تا 40% گرونتر از کولر گازی

 

1315_orig.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...