رفتن به مطلب

شبیه‌سازی رایانه‌ای از تولد ماه


ارسال های توصیه شده

شبیه‌سازی رایانه‌ای از تولد ماه/ تعداد ماه‌ها در جهان بیشتر از حد تصور است محققان با کمک گرفتن از شبیه سازی رایانه ای از روند تولد سیاره ها و قمرهای آنها دریافتند از هر 10 سیاره سنگی که در اطراف ستاره ای مشابه خورشید زمین در حرکتند، یک سیاره می تواند میزبان قمری به بزرگی قمر زمین باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، کره ماه به شکلی بی قاعده بزرگ است، قطر آن بیش از یک چهارم قطر زمین است، ویژگی که زمانی در دسته ویژگی های نادر به شمار می رفت اما اکنون بر عکس آن به اثبات رسیده است.

محققان با کمک گرفتن از شبیه سازی رایانه ای روند شکل گیری سیاره ها، نشان دادند که برخوردهای سطحی که منجر به تولد ماه زمین شده اند، رویدادهایی بسیار رایج و معمول بوده اند. نتیجه این شبیه سازی می تواند در شناسایی دیگر سیاره هایی که امکان وجود حیات در آنها بالا است، کمک کند.

محققان موسسه فیزیک نظری دانشگاه زوریخ در سوئیس و همچنین دانشگاه کلرادو سال گذشته چندین سری شبیه سازی انجام دادند تا روند شکل گیری سیاره ها را از گاز و مقادیر کوچک تر سنگ درک کنند.

این نظریه که کره ماه در پی برخورد جرمی به بزرگی مریخ با سطح زمین جوان، ایجاد صفحه ای از مواد مذاب به دور زمین و در نهایت متولد شدن ماه به وجود آمده است، نظریه ای شناخته شده است. محققان از نتیجه مطالعات ابتدایی خود برای شبیه سازی های بیشتر استفاده کردند تا دریابند آیا چنین برخوردهایی می توانسته منجر به شکل گیری اجرام بزرگتری نیز شود؟

نتایج نشان داد در سیستم تولد اجرام کیهانی شانس وجود سیاره ای با جرم بیش از نیمی از جرم زمین دارای قمری بزرگتر از نیمی از کره ماه تقریبا یک به دوازده است. به گفته محققان این شبیه سازی از احتمال وجود قمرهایی شبیه به ماه، می تواند شانس یافتن سیاره های شبه زمینی را افزایش دهد.

چنین قمرهای بزرگی می توانند محاسبات برای یافتن سیاره ها را دچار گمراهی کنند و دانستن اینکه حضور قمرهای بزرگ در جهان هستی امری رایج است نیز می تواند محاسبات برای یافتن این سیاره ها را ساده تر سازد.

بر اساس گزارش بی بی سی، همچنین ماه انحراف محور زمین را تثبیت کرده است و در غیر این صورت زمین در دوره های کوتاه دچار تغییرات شدید در حرکت محوری و در نهایت تغییرات شدید آب و هوایی می شد از این رو می توان به گونه ای حضور ماه را در ایجاد محیطی پایدار برای شکل گیری حیات بر روی زمین موثر دانست. در نتیجه تلاش برای یافتن چنین اجرامی در دیگر نقاط جهان می تواند مسیر درست به سوی جهانهایی که حیات در آنها مجال حضور خواهد داشت را نشان دهد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...