رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

2 مقاله مفيد و كاربردي در زمينه كميكار:

۱- طراحي و ساخت ماشيني با نيروي محرکه حاصل از واکنش شيميايي

دانشکده مهندسي دانشگاه کاشان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

۲- طراحي و ساخت يك ماشين آزمايشگاهي و بررسي اثر وزن بر عملكرد آن - بررسي آزمايشگاهي

از بخش مهندسي شيمي و نفت، دانشكده مهندسي، دانشگاه شيراز

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسي واكنش هاي شيميايي موجود در مسابقات كميكار

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پسورد :
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه

امروزه در سراسر جهان کشور های صنعتی به دنبال رفع بزرگ ترین معذل صنعتی شدن یعنی آلودگی ناشی از کارخانجات و صنعت خود می گردند.از این رودانشگاه ها که در ارتباط با صنعت هستند راهکارهای کاهش این مشکل اساسی را طراحی و پیشنهاد می کنند.

در این راستا برای اولین در آمریکا در یکی از مهم ترین تشکل های مهندسی شیمی دنیا به نام AICHE مسابقات دانشجویی به نام (Chemical Engineering Car) یا کمیکار طراحی شد که فلسفه ی این مسابقات این است که درکل ماشینی طراحی کنیم که نیروی محرکه ی آن تنها از فرآیند های شیمیایی باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در این مسابقه پژوهش گران تلاش می کنند تا با طراحی و ساخت یک ماشین در ابعاد کوچک و کنترل واکنشی که نیروی محرکه ماشین را تأمین می کند خلاقیت ها و ابتکارات خود را نشان دهند.در این مسابقه ماشین مذکور باید مسیر مشخصی را طی نماید و طبق قوانین مسابقه ماشینی برنده اعلام می شود که نسبت به خط پایان که مشخص شده خطای کمتری داشته باشد. در کنار این مسابقه عملی ، دانشجویان دستاوردها ی خود را در قالب پوستر به معرض دید عموم گذاشته و بدین وسیله ابتکارات، ابداعات، محاسبات، نوع واکنشها و نحوه کنترل آن، موارد زیست محیطی و عواملی که در آن برتری این واکنش را نسبت به سوختهای فسیلی نشان می دهد بررسی می کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در اتومبیل های امروزی،برای تامین نیروی پیشران از موتورهای درون سوز استفاده می شود که با استفاده از انرژی حاصل از احتراق سوخت های فسیلی کار می کنند.امروزه،رو به کاهش گذاشتن ذخایر نفت از یک سو و دغدغه های زیست محیطی از سوی دیگر،جوامع دانشگاهی و تحقیقاتی را به آن وا داشته است که در پی جایگزینی مناسب و مطمئن برای این نوع سوخت ها باشند.در این راستا،در قوانین مسابقات کیمیکار نیز،تیم های شرکت کننده ملزم به استفاده از واکنشی غیر احتراقی به منظور تولید نیروی محرکه ماشین گشته اند.همچنین در بخش توقف ماشین،توانایی تیم ها در متوقف کردن ماشین به کمک کنترل دقیق و اتمام واکنش در زمان مناسب محک زده می شود.در اد امه،به بررسی سه واکنش متداول پیل الکترو شیمیایی،پیل سوختی،و جت گاز به عنوان نیروی پیشران پرداخته می شود.

۱) پیل الکترو شیمیایی:

پیل الکترو شیمیایی یک منبع انرژی است که با بهره گیری از واکنش های الکترو شیمیایی،در یک سیستم بسته انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.هر پیل الکترو شیمیایی از دو نیم سلول آند و کاتد تشکیل شده است که در هر کدام،یک نیم واکنش اتفاق می افتد.در نیم سلول آند واکنش اکسایش و در نیم سلول کاتد واکنش کاهش اتفاق می افتد.به عنوان مثال، در پیل الکترو شیمیایی دنیل،واکنش ها به شکل زیر است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

از مزیت های این سیستم،عدم دفع مواد زائد به طبیعت و قابلیت تولید انرژی الکتریکی با ولتاژها و شدت جریان های مختلف از طریق آرایش دادن مجموعه پیل ها به صورت سری و موازی است.از نظر ایمنی نیز پیل الکترو شیمیایی دارای خطرات عملکردی پایینی است که این امر باعث شده است استفاده از این سیستم در دوره های اخیر مسابقات کمیکار رو به فزونی گذارد.

۲) پیل سوختی:

در پیل سوختی به مانند پیل الکتروشیمیایی،دو نیم واکنش در دو نیم سلول اتفاق می افتد.در قسمت آند، سوخت ودر کاتد،اکسیدان وارد می شود.این دو در حضور الکترولیت با هم واکنش داده،انرژی الکتریکی تولید می کنند.

تفاوت عمده ی پیل سوختی با پیل الکترو شیمیایی در آن است که در اینجا واکنشگرها در یک سیستم باز مصرف می شوند،در حالی که پیل الکترو شیمیایی صرفا با آزاد سازی انرژی ذخیره شده در یک سیستم بسته کار می کند.علاوه بر این در سلول الکترو شیمیایی،الکترود ها در حین کار کردن پیل دچار تغییر شیمیایی شده،در واکنش شرکت می کنند،در حالی که الکترودهای یک پیل سوختی،کاتالیستی و نسبتا پایدار می باشند.

ترکیب های زیادی از سوخت و اکسیدان در پیل سوختی قابل استفاده است،به عنوان مثال پیل هیدروژنی از هیدروژن به عنوان سوخت و از اکسیژن به عنوان اکسیدان بهره می برد.از سوخت های دیگر قابل استفاده می توان به الکل ها،و از اکسیدان دیگر می توان به هوا،گاز کلر و کلر دی اکسید اشاره کرد.

پیل سوختی انواع مختلفی دارد که در شرایت عملکردی متفاوت کار می کنند،اما در مسابقات کیمیکار آنهایی قابل استفاده اند که دمای عملکردی پایینی داشته باشند.در نتیجه،استفاده از پیل سوختی محدود به انواعی چون پیل سوختی الکتروگالوانیک و پیل سوختی اسید فرمیک می شود.مشکل دیگر،تجهیزات و مواد مورد استفاده در پیل سوختی است که گران قیمت و حتی نایاب می باشند، به عنوان مثال غشای استفاده شده در بین آند و کاتد،گاهی به دلیل داشتن خواص ویژه و عدم تولید انبوه،گران قیمت بوده و همچنین به دلیل داشتن کاربرد های نظامی،به آسانی در دسترس قرار نمی گیرند.

۳) جت گاز

بسیاری از واکنش های شیمیایی با تولید گاز همراه اند،بدین معنا که تعداد مول های گاز در سمت فراورده ها بیشتر از واکنشگرها است.با خروج گاز تولیدی از محفظه ی واکنش،گاز نیرویی به طرف جلو به ظرف وارد می کند.که از این نیرو می توان به عنوان نیروی محرکه ی ماشین استفاده کرد.در مسابقه ی کیمیکای،با تنظیم مقدار واکنشگر ورودی به محفظه واکنش می توان میزان گاز تولید شده را تنظیم واز این طریق مسافت طی شده توسط ماشین را تعیین نمود.از چنیین واکنش هایی می توان به واکنش تجزیه آب اکسیژنه اشاره نمود.

از مزایای این واکنش،دمای واکنش پایین و ثابت واکنش بزرگ را می توان نام برد.همچنین ماشینی که با جت گاز کار می کند،نیازی به موتور الکتریکی نخواهد داشت.شایان ذکر است که به دلیل مسائل ایمنی،استفاده از جت گاز های داغ در دوره ی اخیر مسابقات کیمیکار ممنوع اعلام شد

برگرفته از باشگاه مهندسان ایران ، پژوهشسرای ابوریحان زرین شهر و سایتهای مرتبط با کمیکار

لینک به دیدگاه

هدف این مسابقه فراهم آوردن زمینه‌ای برای مشاركت دانشجویان مهندسی شیمی كشور برای طراحی و ساخت ماشین كوچكی با شرایط زیر میباشد:

1- با انجام یك واكنش شیمیایی، نیرو محركه آن تأمین شود.

2- مسابقات به صورت تیمی بین دانشجویان مهندسی شیمی و رشته های وابسته (شیمی كاربردی و محض، پلیمر و نفت) برگزار می‌گردد.

3- هر تیم حداقل 3 عضو و حداكثر 7 عضو دانشجو خواهد داشت.

4- دانشجویانی كه در سال جاری فارغ التحصیل شده باشند نیز میتوانند در تركیب تیم قرار گیرند.

5- هر تیم موظف است یكی از اعضائ هیئت علمی رشته های مربوطه را به عنوان سرپرست تیم معرفی نماید.

شرایط فوق می بایست طی نامه تأییدی كه تیم از طرف دانشگاه شركت كننده به همراه دارد، برای هیئت داوران محرز گردد. در غیر این صورت تیم از دور مسابقات حذف خواهد شد.

6- هر تیم مجاز است حداكثر یك دانشجوی كارشناسی ارشد یا دكتری از همان دانشگاه را در تركیب تیم قرار دهد.

7- اجزاء ماشین ساخته شده بایستی در جعبه‌ای به ابعاد cm 40×30×18 جای گیرد و در صورتیكه این امر برای هیئت داوران محرز نگردد، تیم مذكور بایستی صحت این موضوع را با قرار دادن اجزاء ماشین در جعبه اثبات نماید. لازم به توضیح است كه اجزا جدا شده ماشین برای احراز امر فوق بایستی قابلیت اتصال دوباره بدون صدمه دیدن جدی به كارآیی ماشین را داشته باشند و مسائلی از قبیل شكستن اجزا یا جدا كردن جوش ها و ...غیرقابل قبول می باشد. اگر صحت امر ذكر شده احراز نگردد، باعث كسر امتیاز معادل 5 امتیاز در بخش عملكرد خواهد شد.

لازم به توضیح است که برای جدا کردن و اتصال مجدد اجزا از هیچ وسیله خارجی نباید استفاده کرد و در صورت لزوم این عمل میبایست صرفا با دست انجام شود. اگر صحت امر ذكر شده احراز نگردد، باعث كسر امتیاز معادل 5 امتیاز از امتیاز خام در بخش عملكرد خواهد شد.

8- ماشین‌های طراحی شده بایستی قابلیت حمل بار اضافی تا cc 500 آب در فاصله 15 تا 30 متر را داشته باشد، از این رو ماشین بایستی مخزن با گنجایش cc 500 برای حمل آب داشته باشد. لازم به ذكر است كه مخزن فوق باید جزء اجزاء ماشین باشد و مخزن بار، حداكثر می تواند از 3 تكه تشكیل شده باشد.

مسابقه به ترتیب در دو بخش پوستر در روز اول مسابقه و عملكرد در روز دوم انجام می‌پذیرد و در هر بخش به طور جداگانه 3 برنده اعلام خواهد گردید. در پایان نیز تیمی كه از مجموع پوستر و عملكرد بیشترین امتیاز را كسب نماید به عنوان تیم برتر شناخته خواهد شد.

لینک به دیدگاه

در این بخش تمامی مشخصات ماشین ساخته شده كه شامل موارد زیراست، بایستی توسط تیم شركت كننده در غالب یك پوستر مناسب با حداكثر ابعاد cm 100*80 ارائه گردد:

1- مشخصات تیم شامل نام دانشكده ، نام دانشگاه ، نام سرپست، نام اعضا با ذكر رشته و مقطع تحصیلی هر یك و نام تیم شركت كننده.

2- توضیحات كامل واكنش های شیمیایی بكار رفته به عنوان نیروی محركه ماشین (گرمای واكنش ، مكانیسم واكنش، محصولات واكنش و ... ). لازم به توضیح است كه اگر برای كنترل ماشین از یك واكنش شیمیایی جداگانه استفاده شده است، مشخصات كامل واكنش كنترل نیز باید در بخش توضیحات واكنش آورده شود.

3- خصوصیات منحصر به فردی كه در طراحی وجود دارد به عنوان مثال، مواردی نظیر سادگی طراحی ماشین، ارزان بودن قیمت ساخت، سازگاری بالا با محیط زیست، ایده های نو، خلاقیت در طراحی و ظاهر مناسب دارای امتیاز مثبت در بخش پوستر خواهد بود.

که این مورد میبایست توسط اکثریت داوران تایید گردد و تنها 10% از امتیاز کل را دارا میباشد.

4- خصوصیات ایمنی و برگه ‌های نشان دهنده ایمنی مواد شیمیایی مورد استفاده (برای مثال: برگه های MSDS، تست فشار مخزن و ...).

5- دیدگاه‌های زیست محیطی به كار گرفته شده.

6- اجزا مكانیكی به كار رفته در ماشین.

7- وزن دقیق ماشین با متعلقات بدون آب و سوخت ( وزن ماشین در روز مسابقه با وزن ذكر شده در پوستر باید یكی باشد).

8- هزینه‌های ساخت ماشین و مواد مصرفی در واكنش.

9- محاسبات مهندسی (مربوط به پارامترهای مكانیكی و شیمیایی ماشین، كار تئوری ماشین).

10- ارائه منحنی عملكرد ماشین.

كیفیت پوستر نیز در داوری لحاظ خواهد شد و در زمان بررسی طرح توسط هیئت داوران یك نفر از اعضای تیم با هماهنگی قبلی برای توضیحات و جوابگویی به سوالات هیئت داوران حضور خواهد داشت.که مدت زمان ارائه هر تیم 10min میباشد. هر تیم موظف است یك فایل word شامل مطالب موجود در پوستر را به همراه عكس ماشین حداكثر در 10 صفحه با فونت فارسی ب-نازنین 14 یا فونت انگلیسی Times New Romans 12 را حداکثر تا تاریخ نهم اردیبهشت ماه 1389 به دبیرخانه مسابقات، توسط پست الكترونیك، ارسال نماید(در فایل فوق می بایست سیستم نیروی محركه ماشین و نحوه توقف به طور كامل و دقیق شرح داده شود). عدم تحویل یا مراجعه بعد از تاریخ ذكر شده موجب حذف قطعی تیم از كل مسابقات خواهد شد.

شایان ذکر است نسبت به هر پوستر میبایست تمام تیم داوری نظر خود را اعلام دارند.

پس از اتمام مراحل پذیرش تیم، هر تیم پوستر طراحی شده را بایستی بین ساعات 10 الی 12 روز پنجشنبه بیست سوم اردیبهشت 1389 در محل تعیین شده نصب نماید. عدم پذیرش به موقع، موجب حذف تیم از كل مسابقات میگردد.

لینک به دیدگاه

این بخش از مسابقه در 2 نوبت با یك بازه زمانی كوتاه برای استراحت تیم‌ها برگزار خواهد شد:

1- ترتیب تیم‌ها در دور اول با قرعه كشی مشخص شده و نتایج این بخش هیچ تاثیری در داوری نهایی نخواهد داشت.

2- در دور دوم كه بخش اصلی مسابقه محسوب می‌شود ترتیب تیم‌ها با توجه به ركورد ثبت شده در دور اول تعیین خواهد گردید. بدین ترتیب تیمی كه بیشترین فاصله را تا خط پایان داشته است به عنوان اولین تیم در مسابقه اصلی شركت خواهد كرد.

تیمهایی هم که به هر دلیلی مرتکب خطا شده و نتوانند رکوردی ثبت کنند پیش از سایر تیمها و به همان ترتیب قرعه کشی انجام شده در مسابقه اصلی شرکت خواهند کرد.

3- در دوره دوم امتیاز تیم‌ها براساس فاصله ماشین از خط پایان مسابقه محاسبه خواهد شد و تیمی برنده است كه كمترین فاصله را از خط پایان داشته باشد (فاصله از خط پایان به صورت مطلق محاسبه شده و عبور ماشین از خط پایان یا نرسیدن آن به خط پایان هیچ تاثیری در نحوه امتیاز دهی ندارد) و مبنای فاصله از خط پایان، موقعیت توقف ماشین میباشد.

4- شكل زمین مسابقه به صورت زیر است و از جنس کف پوش فوتسال میباشد كه خارج شدن ماشین از محدوده حرکت باعث حذف تیم خواهد شد.

5- عدم توقف ماشین در محدوده تعیین شده برای توقف نیز باعث حذف تیم خواهد شد.

 

 

image001.jpg توجه به نكات زیر ضروری است:

1- هدف از انجام مسابقه نمایش توانایی كنترل یك واكنش شیمیایی است. بنابراین استفاده از دیگر منابع انرژی برای راندن ماشین مثل استفاده از باطری‌های خشك (AA ) و دیگر باطری‌های تجاری و صنعتی آماده و موجود در بازار و به طور كلی نیروی محركه خارجی ممنوع می‌باشد.

2- حركت ماشین بایستی بوسیله فرآیند شیمیایی كنترل گردد و استفاده از وسایل كنترل از راه دور و موارد مشابه ممنوع است. مكانیزمهایی مثل هل دادن یا كوك كردن، بلند کردن ماشین برای دور گرفتن، چرخاندن چرخها بوسیله دست، استفاده از تكیه‌گاه و وارد كردن ضربه برای شروع حركت مجاز نمی‌باشد. زمان توقف ماشین میبایست توسط یک فرآیند شیمیایی تعیین شود.

3- استفاده از انواع ترمزهای صرفا مكانیكی و الكتریكی برای توقف واكنش یا قطع نیروی محركه واكنش اكیداً ممنوع می‌باشد و فرآیند تعیین كننده در توقف الزاما بر اساس یك فرآیند شیمیایی می باشد. تشخیص هرگونه کنترل الکتریکی یا مکانیکی ماشین با نظر هیئت داوران باعث حذف تیم از مرحله عملکرد میگردد.

استفاده از هرگونه سنسور الکتریکی اعم از نوری، صوتی و.... خطا محسوب شده و موجب حذف تیم از مرحله عملکرد میگردد.

4- مسئولیت انتقال ماشین و مواد شیمیایی مورد نیاز به محل مسابقه و رعایت موارد ایمنی با تیم شركت كننده خواهد بود.

5- هر تیم بایستی یك برگ ممهور به مهر دانشكده مبنی بر تقبل مسئولیت تیم و ایمنی ماشین توسط سرپرست تیم (با امضای سرپرست و رئیس دانشكده یا گروه آموزشی) که به صورت نمونه در سایت قرار گرفته است را تهیه نماید. اسکن برگ ذکر شده و عکس دیجیتالی اعضای تیم شرکت کننده و سرپرست تیم توسط پست الکترونیک و اصل نامه ذکر شده از طریق پست سفارشی حداکثر تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه نهم اردیبهشت 1389 به دبیرخانه مسابقات ارسال گردد.

هر گونه تاخیر در تحویل به موقع موارد ذكر شده یا دخل و تصرف در متن نامه مذكور باعث حذف تیم از کل دور مسابقات خواهد شد.

6- هر تیم بایستی مشخصات ماشین ساخته شده را در غالب یك فایل Power Point , Flash و یا ویدئویی که به صورت نمایش خودکار طراحی شده است حداکثر تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه نهم اردیبهشت 1389 به دبیرخانه مسابقات توسط پست الکترونیک ارسال نماید. این فایل هنگام مسابقه در بخش پوستر نمایش داده خواهد شد و یكی از اعضای تیم نیز میتواند هنگام انجام مسابقه به توضیح عملكرد ماشین بپردازد.

فایل مورد نظر بایستی شامل موارد زیر باشد :

الف- مشخصات تیم شامل نام دانشكده، نام دانشگاه، نام سرپست، نام اعضا با ذكر رشته و مقطع تحصیلی شركت كننده.

ب- توضیحات واكنشهای شیمیایی بكار رفته در ماشین.

ج-خصوصیات منحصر به فردی كه در طراحی وجود دارد. به عنوان مثال، مواردی نظیر سادگی طراحی ماشین، ارزان بودن قیمت ساخت، سازگاری بالا با محیط زیست، ایده های نو و خلاقیت در طراحی.

د- دیدگاه‌های زیست محیطی به كار گرفته شده.

ه- اجزا مكانیكی به كار رفته در ماشین.

و- محاسبات مهندسی (مربوط به پارامترهای مكانیكی و شیمیایی ماشین) بطور خلاصه.

ز- منحنی عملكرد ماشین.

7- قبل از انجام مسابقه ماشین‌های ساخته شده توسط هیئت داوران بازبینی خواهد شد و به تیم‌هایی كه موارد ایمنی را رعایت نكرده باشند یا طراحی انجام شده با آنچه كه در پوستر بیان شده، همخوانی نداشته باشد، حق شركت در مسابقه داده نخواهد شد. همچنین هیئت داوران در هر مرحله از مسابقه عملکرد مجاز به حذف ماشین از دور مسابقات به علت ایمن نبودن و خطر آفرین بودن آن میباشند.

8- میزان بار تا cc 500 و مقدار مسافت (m 30-15) در روز مسابقه و با قرعه كشی تعیین خواهد شد که با مقادیرCC 100 برای بار و یک متر برای مسافت تغییر میکند.

9- پس از اعلام اسامی تیم ها، هر تیم حداكثر دو دقیقه زمان برای حضور در جایگاه و راه اندازی ماشین دارد.

10- ماشین بایستی مسافت معین شده را حداكثر بر حسب دقیقه در محدوده زمانی معادل 1/10 مسافت مسابقه بر حسب متر طی نماید (برای مثال مسیر 20 متر در حداکثر 2 دقیقه باید طی شود). در صورتی که ماشین در زمانی بیشتر از زمان تعیین شده به حرکت خود ادامه دهد تا مدت یک دقیقه(20% از زمان معین) 20 امتیاز (به ازای هر دقیقه) از امتیاز خام بخش عملکرد کسر شده و مدت زمانهای بیشتر از یک دقیقه(آن) باعث حذف تیم در آن مرحله خواهد شد (کسر امتیاز از یک ثانیه تا یک دقیقه تاخیر برابر خواهد بود)

11- در روز مسابقه امكاناتی از قبیل ترازوی دیجیتالی یا و سایل ساده آزمایشگاهی با هماهنگی قبلی در اختیار تیم‌ها قرار خواهد گرفت.

12- اگر وزن اندازه گیری شده قبل از اجرای مسابقه با وزن اعلام شده در پوستر بیش از 2% وزن ماشین تفاوت داشته باشد، تیم از مرحله عملکرد حذف خواهد شد.

13- هر حادثه ای که منجر به حوادثی از قبیل انفجار،صدای ناهنجار ، ایجاد شعله و ... گردد همچنین نشت و ریزش مواد و آب باعث حذف تیم از مرحله عملکرد خواهد شد.

14- امتیاز خام هر تیم در بخش عملكرد با توجه به فرمول زیر محاسبه خواهد گردید:

100* ( y/x - 1 )= امتیاز

X: مسافت تعیین شده جهت مسابقه (m)

Y: فاصله ماشین از خط پایان (m)

لازم به توضیح است که امتیاز نهایی هر تیم پس از کسر خطاهای حادث از نمره خام حاصل می گردد.

15- اگر دو یا چند تیم به امتیازی مشترک در هر یک از بخش های مسابقه دست یابند مشترکاً به عنوان مورد نظر معرفی خواهند شد.

16- واكنش‌هایی كه استفاده از آنها مجاز نمی‌باشد به شرح زیر است:

1- واكنش‌هایی كه باعث پخش دود و مه مواد سمی در فضای اطراف می‌گردد.

2- واكنش‌هایی كه خروجی آنها به صورت جت گازهای داغ می‌باشد.

3- واكنش‌هایی كه با شعله همراه است.

17- استفاده از جرقه، شعله كبریت و ... برای شروع واكنش تنها در صورتی مجاز است كه این اجزاء پس از ایجاد جرقه از ماشین جدا شده و جزء ماشین محسوب نگردند.

18- تنها تیمهایی به مرحله عملكرد راه مییابند كه حداقل 70 در صد امتیاز بخش پوستر را كسب كرده باشند.

 

 

ترکیب داوران، ناظران و کادر اجرایی

6 نفر از داوران با پیشنهاد میزبان و یک نفر نیز با پیشنهاد کمیته دانشجویی و تایید انجمن مهندسی شیمی ایران، ترکیب 7 نفره هیئت داوران را تشکیل میدهند. ترجیحا از 6 داور منتخب، یک کارشناس مهندسی مکانیک و یک کارشناس مهندسی برق نیز در تركیب هیئت داوران حضور داشته باشند.

پیشنهاد می شود دبیر كمیكار عضو كمیته داوران نباشد.

2 نفر از طرف کمیته دانشجویی به عنوان ناظر برای نظارت بر عملکرد کادر اجرایی و ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات به انجمن مهندسی شیمی ایران معرفی می گردند و انجمن هماهنگی های لازم جهت صدور کارت مخصوص ناظران كمیته دانشجویی را انجام دهد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...