رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

با سلام .می خواستم اسم نرم افزاری که برای تحلیل فرایندهای متالورژی انجام میدید را بدونم ؟

فرض کن ما می خواهیم با استفاده از ریخته گری مدلی را بسازیم /خوب برا یانجام این فرایند از چه نرم افزاری استفاده میکنید ؟

 

من تا حدودی فکر میکنم میشه با انسیس این کارو کرد .بدین صورت که ویژگی های قالب و ماده مذاب را براش تعریف میکنیم و مدلسازی را انجام میدیم سپس حرارت را اعمال میکنیم .این طور مشخص میشه کجاهای ماده زودتر سرد میشه و یا اینکه ممکنه اختلالاتی داشته باشه /

البته اگر در این باره توضیح بدی من بهتر می تونم بحث کنم .اینکه شما در فرایند ریخته گری به دنبال چه چیزی هستید ؟

لینک به دیدگاه

ممنون از سوال شما امین جان،

 

به خاطر طیف وسیع نرم افزارهای موجود، می توان بخش طراحی و تحلیل را از یکدیگر جدا کرد. در زمینه طراحی مدل و انواع قالب ریخته گری (به عنوان مثال) نیز حتی نرم افزارهای مجزایی وجود دارند.

 

به عنوان مثال نرم افزارهای Pro/Casting و Pro/Moldesign که هر دو بخش یا ماژولی از مجموعه نرم افزارهای Pro/Engineer هستند، ابزار کارا و قدرتمندی در طراحی قالب های فلزی و ماسه ای و مدل های ریخته گری به شمار می رود.

 

همچنین در فاز طراحی می توان از بسته های نرم افزاری CAE که به صورت یکپارچه با نرم افزارهای CAD/CAM سری می شوند، استفاده کرد. از نرم افزارهای تجاری موجود می توان از Pro Mechanical ، ANSYS ، MSC Nastran ، NISA ، CATIA نام برد، که به خوبی معرف حضور مهندسین مکانیک نیز هست.

 

در سوال اشاره شد به بحث انتقال حرارت و یا موضوعات دیگری مثل حرکت مذاب در سیستم راهگاهی قالب و درون حفره قالب، نحوه انجماد مذاب در قالب و غیره که پیش بینی و تحلیل آنها را می توان به کمک نرم افزارهای شبیه سازی به دست آورد. از نرم افزارهای شبیه سازی تجاری موجود می توان از PROCAST ، MAGMASOFT ، CASTCAE ، FLOW 3D ، PAM-CAST ، SUTCAST نام برد. در این میان نرم افزار SUTCAST توسط پژوهشکده متالورژی رازی توسعه یافته است.

 

 

untitled_18.jpg

 

نمایی از محیط نرم افزار MAGMASOFT برای شبیه سازی انجماد و نحوه پرشدن قالب برای تولید قطعه ریختگی

 

 

در بخش معرفی نرم افزارهای مهندسی مواد به زودی یه مجموعه برای آشنایی با کاربرد کامپیوتر در مهندسی مواد قرار داده شود تا مشخصا هدف از استفاده از کامپیوتر به ویژه در بخش ریخته گری بیان شود. من در اینجا به عنوان مثال تنها اهداف کلی مدلسازی نحوه انجماد و حرکت سیال در فرآیند ریخته گری را به طور خلاصه بیان می کنم:

 

- پیش بینی نحوه تاثیر طراحی سیستم راهگاهی و تغذیه گذاری بر سلامت قطعه؛

- پیش بینی نحوه سرد شدن قطعه در حین پرشدن محفظه قالب و پس از آن، به منظور دستیابی به آنالیز دقیق تری از نحوه انجماد؛

- پیش بینی محل تشکیل ریزمکهای انقباضی و حفره های ماکروسکوپی؛

- پیش بینی عیوب ناشی از طراحی سیستم راهگاهی؛

- پیش بینی زمان انجماد؛

- پیش بینی خواص مکانیکی؛

- پیش بینی تنش های پسماند ناشی از سرد شدن در قالب؛

- پیش بینی ساختار میکروسکوپی.

 

 

 

 

 

 

 

:icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه

توضیحاتت بسیار کامل بود ..فکر میکنم بد نباشه یک انالیز بسیار ساده را با نرم افزار شروع کنیم .در واقع این کارو برای اشنایی بیشتر و طرز کار این نرم افزارها انجام بدیم .ولی با توجه به صحبت هایی که کردی فکر میکنم انسیس نتونه تمام اون مواردی را که شما مد نظر دارید بدست میاره یا حداقل به سختی این کارو میکنه .

در مورد قالب سازی بله در این زمینه تا حدودی اشنایی دارم و اگر مایل باشی در این زمینه نیز با هم گفتگو میکنیم .

فرض کنیم ما یک فالب داریم که توش ماده مذاب وجود داره و حالا می خواهیم به قالب حرارت بدیم .تا ببینیم نتیجه کار چی میشه .خوب این کارو انسیس به راحتی انجام میده اما برا یشما فکر نمی کنم تنها این نکته اهمیت داشته باشه همون طور که در صحبت هات گفتی .

شما به دنبال عیوب ریخته گر یهم هستید .من اگر فرصتی پیش بیاد بک انالیز انجام میدم و بعد شما با نرم افزارهای تخصصی تر انجام بدید و نتیجه را مقایسه میکنیم.البته اگر فرصتی پیش بیاد :ws51:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...