رفتن به مطلب

╬♥╬ تاریخچه کشتی ╬♥╬


MOJTABA 77

ارسال های توصیه شده

بسمه تعالي

 

 

تاريخچه كشتي

ورزش كشتي يكي از باسابقه ترين رشته هاي ورزشي است كه در نزد ملل گيتي از دوران باستان به شكل هاي مختلف برگزار مي شده و تقريباً در هيچ ايل و قبيله و روستا و شهري نيست كه اين ورزش براي مردم آشنا نباشد . با اطمينان مي توان گفت كه زور آزمايي و كشتي گرفتن از دورانهاي نخستين ظهور انسان بر روي كره زمين مورد توجه بوده و در اوغات فراقت يا در جنگها و نزاعها به شكلي طبيعي و غريزي اجرا مي شده است .

 

انسان شايد نخستين درس راه و رسم كشتي گرفتن و زورآزمايي كردن را از حيوانات آموخته باشد . وقتي انسان نخستين دريافت كه به كمك قدرت بدني و زوربازوي خود ميتواند بهتر بر حريفان و حيوانات مهاجم چيره شود بيشتر به اهميت كشتي پي برد . بنابراين بخشي از اوغات فراغت انسانهاي اوليه با كشتي گرفتن سپري مي شد تا مهارت و آمادگي لازم را در اين فن پيدا كنند و در وقت نياز بكار ببرند .

لینک به دیدگاه

كشتي در طول تاريخ

بسياري از كتيبه هايي كه از روزگاران قديم و در حدود پنج هزار سال پيش به جاي مانده و توسط باستان شناسان كشف شده است ثابت ميكند كه كشتي در ميان مصريان و آشوريان رواج بسيار داشته و داراي قاعده و مقررات مخصوصي بوده است .

 

از بين النهرين و مصر فنون كشتي به مناطق دور و نزديك آسيا و روم و يونان راه پيدا كرد و در هر جا گسترش و تكامل بيشتري يافت . مربيان كشتي در يونان باستان مراحل اجراي هر فن كشتي را به صورت چند نقاشي در حالات مختلف بر روي صفحات كاغذ پاپيروس نقاشي مي كردند و به كمك آنها شاگردان خود را تعليم مي دادند .

 

با رواج كشتي در يونان مسابقات مربوط به آن نيز از سال 704 قبل از ميلاد به مواد پنجگانه بازيهاي المپيك باستان افزوده شد . مسابقات پنجگانه در بازيهاي المپيك يونان باستان كه پنتاتلون گفته مي شد عبارت بود از دويدن – پريدن – پرتاب نيزه – پرتاب ديسك و كشتي گرفتن .

 

قوانين اوليه كشتي در يونان باستان چنين بود كه هر كسي سه بار زمين بخورد مغلوب به حساب مي آيد . ولي در بيشتر كشتيهاي باستاني رسم بر اين بود كه اگر هر قسمت از بدن البته به جز كف پاها با زمين تماس پيدا كند آن كشتي گير بازنده اعلام شود .

 

از مشهورترين پهلوانان و كشتي گيران يونان در قرن ششم پيش از ميلاد پهلواني بود به نام ميلو از اهالي كروتون . در 6 دوره پياپي از بازيهاي المپيك به مقام قهرماني رسيد و در 32 مسابقه بزرگ پهلواني هم حريفان خود را شكست داد تا بلند آوازه ترين كشتي گير زمان خود باشد .

 

در قاره پهناور آسيا ورزش كشتي در ميان قبايل و ايلات و عشاير همواره رايج بوده و محبوبيت بسيار داشته است اما رواج اين ورزش در مغولستان – ژاپن – ايران و هندوستان بيشتر از ديگر مناطق آسيا بوده و هنوز هم هست .

لینک به دیدگاه

كشتي در ايران

در ايران قديم كشتي گرفتن و زور آزمايي كردن اهميت بسيار داشته است و اين ورزش در زندگي و سنتهاي ما ايرانيان به قدري ريشه دوانده كه تبديل به يك ورزش ملي شده است .

 

درباره كلمه كشتي بايد گفت كه زرتشتيان و پارسيان باستان هنگام غروب آفتاب بندي به كمر خود مي بستند و در برابر كانون آتش به دعا خواندن مي پرداختند . آن كمربند كستي ناميده مي شد و كشتي گرفتن هم از اين كلمه آمده به معني كمر يكديگر را گرفتن . البته واژه كستي هم در طي زمان تبديل به كشتي شده است و امروزه براي ناميدن اين ورزش كه زورگري و زور آزمايي است به كار ميرود .

 

تاريخ پهلواني ايران سرشار از نامهاي آشنايي است كه قدرت بدني و نيروي خود را در راه مبارزه با بي عدالتي و دفاع از مظلومان بكار برده اند . از پهلوانان قديم پورياي ولي – عبدالرزاق – مفرد قلندر – فيله همداني – شمس محمد – محمد مالاني و يوسف ساوي شهرت و محبوبيت بيشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر ميتوان به نامهاي مشهوري همچون ابراهيم يزدي – اكبر خراساني – حاج محمد صادق بلور فروش و حاج سيد حسن رزاز اشاره كرد .

لینک به دیدگاه

كشتي هاي محلي در ايران

در نقاط مختلف ايران متناسب با شرايط آب و هوايي و آداب و رسوم مردم كشتي هاي مختلف و متنوعي رواج دارد كه مشهورترين
آنها عبارتند از :

كشتي پهلواني ( در زور خانه ها ) – كشتي باچوخه ( سراسر استان خراسان ) – كشتي لوچو ( روستاهاي مازندران ) – كشتي گيله مردي ( استان گيلان )– كشتي زوران پاتوله ( كردستان )– كشتي جنگ يا زوران ( اليگودرز و روستاهاي آن ) – كشتي بغل به بغل ( روستاهاي قزوين ) – كشتي آشيرما ( آذربايجان شرقي و روستاهاي اطراف خوي )– كشتي گرش ( مناطق تركمن نشين )– كشتي عربي ( ايلات و عشاير خوزستان ) – كشتي كمر بندي ( اصفهان و روستاهاي فريدن )– كشتي لشكر كشي ( استان يزد ) – كشتي گچ گردان ( سيستان و بلوچستان به ويژه در روستاهاي زابل ) – كشتي دسته بغل ( استان فارس به ويژه منطقه ارسنجان ) و ديگر انواع كشتي در ميان ايلها و عشاير و مناطق روستايي ايران .

لینک به دیدگاه

موقعيت كشورها

در مسابقات جهاني و بازيهاي المپيك هر بار حدود 500 كشتي گير قوي هيكل و زورمند از سراسر دنيا قدم به ميدان مسابقه مي گذارند كه در آن ميان كشورهاي شوروي – آمريكا – آلمان – بلغارستان و ايران از قدرتهاي برتر كشتي جهان به شمار مي روند .

لینک به دیدگاه

معروفترين كشتي گيران جهان

 

جورج هاكن اشميدت معروف به شير روسي . اين پهلوان به مدت 10 سال ( از سال 1898 تا سال 1908 ) از هيچ حريفي شكست نخورد . در سال 1968 در سن 91 سالگي در گذشت .

ياشار دوغو كشتي گير معروف تركيه و فاتح مدال طلاي المپيك 1948 ( در وزن 73 كيلو ) و قهرمان جهان در سال 1951 .

 

تديا شويلي ( شوروي ) ازبهترين كشتي گيران جهان در دهه 1970 كه در وزنهاي 82 و 90 كيلوگرم كشتي مي گرفت . او در فاصله سالهاي 76 – 1971 تعداد 6 مدال طلا از بازيهاي المپيك و مسابقات قهرماني جهان به گردن آويخت .

 

حميد كاپلان ( تركيه ) كشتي گير سنگين وزن و قهرمان المپيك 1956 و قهرمان جهان در سال 1958 .

 

الكساندر مدويد ( شوروي ) برنده مدال طلا در المپيك هاي 1964 – 1968 – 1972 و قهرمان دنيا در سالهاي 1962 – 1963 – 1967 – 1969 – 1970 و 1971 . افتخارات و پيروزمنديهاي او در تاريخ كشتي جهان بي نظير است .

 

واتانابه ( ژاپن ) تنها كشتي گير بدون شكست جهان و قهرمان المپيك و دنيا در سالهاي 1964 – 1962 . او در طي سالهاي ورزش خود 186 كشتي در ميدانهاي ملي و بين المللي گرفت و در هيچ يك از آنها مغلوب نشد .

لینک به دیدگاه

كشتي ايران

ورزش كشتي در ايران طرفداران بسيار زياد دارد و ورزش ملي ما محسوب مي شود . اين ورزش از قديم در زورخانه ها رواج داشته است ولي مسابقات كشتي زورخانه اي رفته رفته به خارج از گود زورخانه منتقل شده و به صورت آزاد و فرنگي گسترش يافته است .

 

ايران از سال 1948 ( المپيك لندن ) قدم به صحنه هاي بين المللي نهاد و به عنوان يك قدرت قابل حساب و درجه اول مطرح شد . درخشانترين پيروزي ايران 2 بار كسب مقام قهرماني جهان در سالهاي 1961 ( يوكوهاما ژاپن ) و 1965 ( منچستر انگلستان ) بوده است . ضمن آنكه در قاره آسيا هم كشتي ايران همواره درخشش داشته و اغلب به مقام قهرماني دست يافته است .

لینک به دیدگاه

مشهورترين كشتي گيران ايران

از ميان پهلوانان و كشتي گيران آزاد و فرنگي ايران كه در مسابقات قهرماني جهان و بازيهاي المپيك مدال گرفته اند ميتوان به اين نامهاي آشنا اشاره كرد :

جهان پهلوان غلامرضا تختي – عباس زندي – حبيبي – سيف پور – محمد علي صنعتكاران – منصور مهدي زاده – عبدالله موحد – ابراهيم جوادي – شمس الدين سيد عباسي – محسن فرح وشي – منصور برزگر – محمد رضا نوايي – رمضان خدر – رضا سوخته سرايي – محمد حسين محبي – مجيد تركان – عسكري محمديان – عليرضا سليماني – برادران خادم و ...
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...