رفتن به مطلب

طویل‌ترین غار آبی جهان در همدان


ارسال های توصیه شده

طویلترین غار آبی جهان در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در ایام نوروز است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

100936302972.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

به گزارش ایرنا، غار علیصدر یکی از بی نظیر ترین و خوش منظره ترین غارهای طبیعی قابل قایقرانی جهان است که در روستای علیصدر از توابع بخش گل تپه شهرستان کبودرآهنگ و 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان، به طول جغرافیایی 48 درجه و 18 دقیقه و عرض 35 درجه و 18 دقیقه و ارتفاع 1900متر از سطح دریا واقع شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این غار در کوه نه چندان مرتفع ساری قیه ( صخره زرد) ایجاد شده که در قسمت جنوب روستای علیصدر و چسبیده به آن قرار گرفته است.

 

در این کوه دو غار دیگر به نام های سراب و سوباشی وجود دارد که به ترتیب 7 و 11 کیلومتر با غارعلیصدر فاصله دارند و چنانکه در منابع جغرافیایی آمده آب غار علیصدر از غار سراب سرچشمه می گیرد.

 

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آمادگی کامل کارکنان این شرکت برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی و مهمانان خبر داد.

 

"حسن اسلامیان" گفت: شرکت سیاحتی علیصدر و مجتمع توریستی عباس آباد آمادگی کامل برای ارایه خدمات و پذیرایی از گردشگران را در تمام طول سال به ویژه ایام نوروز را دارد.

 

اسلامیان ارایه تسهیلات و خدمات ویژه در ایام نوروز امسال را توزیع کارت پستال، نقشه و بروشور ذکر کرد.

وی از دیگر تسهیلات و خدمات به زمان بازدید از غار علیصدر اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز همه روزه از ساعت هشت صبح تا 20 به صورت یکسره آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.

 

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدرگفت: برای رفاه حال مسافران و مهمانان کشیک نوروزی در دفتر مرکزی این شرکت برای پاسخگویی و ارایه خدمات بهتر و بیشتر و اطلاع رسانی در نظر گرفته شده است.

 

اسلامیان در خصوص توسعه امکانات رفاهی در این اثر جهانی اکو توریسم گفت: مرحله اول مجتمع سیاحتی علی صدر به بهره برداری رسیده و مراحل دوم و سوم این مجتمع در 130 هکتار زمین از اراضی اطراف غار درحال تهیه نقشه های اجرایی و جانمایی است.

 

وی افزود: پایین بودن ظرفیت مسافران یکی از مشکلات این مجتمع بود که سال گذشته با اقداماتی همچون تعریف مسیرهای ویژه و تغییر کاربری های موجود داخل غار ظرفیت مسافر از هشت هزار نفر در روز به 12 هزار نفر افزایش یافت.

 

وی تصریح کرد: با این اقدامات زمان انتظار نیز کاهش یافته و موجب رضایت مندی مسافران از امکانات این مجتمع سیاحتی شده است.

 

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر گفت: یکی دیگر از مشکلات این مجتمع، قایقرانی سنتی آن است که مطالعات استفاده از قایق های موتوری بدون آلایندگی در حال انجام است.

 

وی افزود: این طرح یک تغییر ساختاری است و در حال مطالعه و کارشناسی بوده و نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد.

 

اسلامیان ، افزایش ظرفیت داخل مجتمع از 300 نفر به 450 نفر را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: همچنین تجهیز و راه اندازی 30 دستگاه سوییت در سه هکتار زمین در دستور کار این شرکت قرار دارد.

 

اسلامیان گفت: احیای جنگل کاری و فضای سبز موجود در زمینی به مساحت 30 هکتار نیز از دیگر اقدامات شرکت علیصدر در سال گذشته بوده است.

 

وی راه اندازی دو دستگاه سرویس بهداشتی با ظرفیت 40 چشمه را از طرح های در دست اجرا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای اجرای مراحل دوم و سوم این مجتمع، اولویت با سرمایه گذاران بومی است، گفت: 96 درصد از نیروهای شاغل در این مجتمع از اهالی همین منطقه هستند.

 

وی افزود: این شرکت سالانه 25 تا 30 میلیارد ریال درآمد دارد که 60 درصد آن هزینه شرکت و پرسنل شده و 40 درصد صرف توسعه بحث گردشگری داخل مجتمع می شود.

 

مدیر عامل شرکت علیصدر گفت: رعایت اکوسیستم و شرایط زیست محیطی داخل غار اولویت اصلی این شرکت بوده و در اجرای همه طرح ها این مساله رعایت می شود.

 

اسلامیان افزود: در نظر سنجی که از مسافران انجام شده، 98 درصد آنها از خدمات این مجتمع رضایت داشته اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 11 هزار و 440 متر راه برای پیاده روی در داخل غار و دو هزار و 100 متر برای قایقرانی در این غار شناسایی شده است.

 

وی با بیان اینکه شرکت علیصدر یکی از معتبرترین شرکت های گردشگری کشور به خصوص غرب است گفت: در حال حاضر 60 نیروی رسمی و 200 نیروی فصلی در این شرکت فعالیت می کنند، که میانگین اشتغال مستقیم این شرکت در ماه 90 نفر و غیرمستقیم 150 نفر است.

 

غار علیصدر به عنوان یکی از آثار برجسته گردشگری طبیعی دنیا در شمال غربی همدان و در مجاورت رشته کوه زاگرس واقع شده است.

 

این غار که پژوهشگران زمان پیدایش آن را 136 تا 190 میلیون سال پیش می دانند در سال 1342 توسط تعدادی از کوه نوردان کشف شده است.

 

ارتفاع غار از سطح دریا، دو هزار و 180 متر با عمق 0/5 تا 14 متر بوده، دمای داخل غار 14 درجه و دمای آب 12 درجه ثابت است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...