رفتن به مطلب

ملاقات با کاوه آهنگر


ارسال های توصیه شده

2251977023010030142769424615911813710727101.jpg

 

مشهد کاوه، جايي است که همه اهالي آن، از پير و جوان، زن و مرد كاوه آهنگر را به خوبي مي‌شناسند. روستايي در حاشيه زاينده‌رود که بيشترين شهرتش را مديون آرامگاهي است که در ميانه آن قرار گرفته و در درون ساختمان آن چهار مزار وجود دارد؛ مزارهايي که به اعتقاد روستاييان منطقه، به کاوه آهنگر و خانواده او تعلق دارد.

 

آرامگاه يک حفاظ چوبي دارد با سه سنگ. سنگ مزار مياني که از همه بزرگ‌تر است مربوط به قباد پسر کاوه است که در شاهنامه از او به عنوان «کارن کاوگان» ياد شده، سنگ سمت راست که کوچک‌تر است مربوط به دختر کاوه آهنگر است. مزار کاوه آهنگر نيز در خارج اين ضريح قرار دارد. آرامگاهي که نام آن، به روستاي محل قرارگيري اش داده شد تا مردم اين روستا را به نام «مشهد كاوه» بشناسند.

 

متن هاي تاريخي را که بگرديد، نام مشهد کاوه را به دو صورت کواديه و کواليه مي بينيد. کواديه (کوا + ديه) به معني سرزمين کاوه است. اما خيلي ها اين واژه را به کلمه شواليه در زبان فرانسه و cavalery در زبان انگليسي نسبت مي دهند و دليل آن را شهامت و جنگجويي کاوه مي دانند.

 

متن هاي تاريخي را که بگرديد، نام مشهد کاوه را به دو صورت کواديه و کواليه مي بينيد. کواديه (کوا + ديه) به معني سرزمين کاوه است. اما خيلي ها اين واژه را به کلمه شواليه در زبان فرانسه و cavalery در زبان انگليسي نسبت مي دهند و دليل آن را شهامت و جنگجويي کاوه مي دانند

 

236226135155661133183174651602541962378214.jpg

 

روستاي ساحلي مشهد کاوه را بايد در دوازده کيلومتري شهر چادگان در استان اصفهان ببينيد. جايي در چند کيلومتري سرچشمه زاينده رود که اخيرا باستان شناسان جسد نوزادي متعلق به عصر آهن يعني حدود سه هزار سال پيش را در تپه اي بنام آشنا در اين روستا کشف کرده اند.

اين آثار که نشان مي‌دهد تمدن زاينده رود با تمدن سيلک و همچنين تمدن مرودشت پيوند داشته است، مهر تاييدي بر اين ادعاي باستان شناسان است که تمدن‌هاي حاشيه زاينده‌رود را از کهن‌ترين تمدن‌هاي به وجود آمده در سرزمين ايران مي دانند.

 

تا پيش از ساخته شدن سد و به دنبال آن درياچه زاينده‌رود، تپه آشنا در حد مياني دلتاي رود «آراگون» از سرشاخه‌هاي زاينده‌رود و رودخانه کوچک «آشنا» قرار داشته است. اينک اين تپه جزيره‌اي در ميان درياچه زاينده‌رود است.

 

اگر گذارتان به مشهد کاوه بيفتد، مي توانيد در اطراف اين روستا دو برج بزرگ را ببينيد که يکي سالم‌تر مانده و نشان از اهميت اين منطقه در دوران‌هاي پيش دارد. علاوه بر اين، بازمانده ساختار يک دژ، در نزديکي آبادي جمالو به نام «مزدکيان» وجود دارد که مردم، اين محل را زادگاه مزدک، بنيان‌گذار آيين مزدکي مي‌دانند.

 

روستاي ساحلي مشهد کاوه را بايد در دوازده کيلومتري شهر چادگان در استان اصفهان ببينيد. جايي در چند کيلومتري سرچشمه زاينده رود که اخيرا باستان شناسان جسد نوزادي متعلق به عصر آهن يعني حدود سه هزار سال پيش را در تپه اي بنام آشنا در اين روستا کشف کرده اند

 

98232971476417796238836723663297061243.jpg

 

بهترين زمان سفر به مشهد کاوه، ارديبهشت ماه است که سراسر اين منطقه با گل‌هاي رنگارنگ پوشيده شده است. مشهد کاوه، علاوه بر تمام جاذبه هاي تاريخي اش، فرصت خوبي براي تفريح و ماهيگيري در کنار روستائيان منطقه به شما خواهد داد!

 

از آنجا که اين روستا در مرز استان اصفهان با استان چهار محال بختياري قرار دارد علي رغم ترک زبان بودن مردم، آداب و رسوم مردم منطقه بسيار نزديک به آداب و رسوم ايل بختياري است. طبيعت بکر و زيباي اين روستا هر سال ايرانگردان بسياري را به اين خطه مي کشاند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...