رفتن به مطلب

بررسی سوانح معدنی در کشور


ارسال های توصیه شده

برآورد شده است که در ایران سالانه حدود 50 معدن کار به دلیل وقوع حوادث معدن کاری جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

بیمه نیوز - به گزارش ایسنا ، بر اثر ریزش دیواره‌های معادن زغال سنگ هجدک در شهرستان راور استان کرمان ، چهار کارگر معدن در اعماق این معادن مدفون شدند

 

هنوز علت این حادثه از سوی مسوولان و کارشناسان مربوطه و مسوولان وزارت صنایع و معادن اعلام نشده است.معادن زغال سنگ استان کرمان طی دو سال اخیر و پس از واگذاری به بخش خصوصی بارها شاهد بروز سوانح دلخراش بوده؛ به طوری که در مهمترین حادثه در اوایل سال گذشته و در پی وقوع انفجار در معدن باب نیزو بیش از 12 نفر کشته و 20 نفر مجروح شدند.

 

به گفته کارشناسان، مهم‌ترین دلیل بروز سوانح در این معادن استفاده نکردن از امکانات روز دنیا برای استخراج و رعایت نکردن نکات ایمنی است.

با وجودی که مسوولان وزارت صنایع و معادن بارها مدعی افزایش ایمنی در معادن کشور شده اند، اما بروز سوانحی از این دست نشان می‌دهد که استانداردهای ایمنی در معادن ایران هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد.

 

اما حوادث معدن کاری عبارت تلخی است که می توان گفت تقریبا تمام معدن کاران در طول دوره کاری خود دست کم یک بار با آن روبه‌رو شده اند و فرقی هم ندارد؛ از چین و هند و روسیه گرفته تا ایران و شرق اروپا و کشورهای آفریقایی و حتی آمریکا. معدن کاران در همه این مناطق دست کم یکبار در عمر کاری خود طعم تلخ حوادث معدن کاری را چشیده‌اند. کاری هم نمی‌شود کرد. شاید به همین دلیل باشد که معدن کاری را جزو یکی از چند شغل سخت و زیان آور دنیا طبقه بندی کرده‌اند.

 

جالب اینجاست که صنعت معدن کاری دنیا طی سال‌های اخیر با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که داشته و حتی در شرایطی که رویای فعالیت در زیر خروارها آب اقیانوس را نیز به واقعیت نزدیک کرده است، اما هنوز فاصله زیادی با تامین امنیت جانی نیروهای کاری خود دارد.

 

شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که حتی در آمریکا که شاید به تصور بسیاری امنیت شغلی حرف اول را در هر صنعتی می‌زند نیز بعضا در طول سال شاهد حوادث تلخ معدن کاری هستیم.

 

شاید هم به همین دلیل باشد که حادثه و مرگ و میر به جزو جدایی ناپذیر حرفه معدن کاری تبدیل شده است. هرچند که معدن کاران طی سال‌های اخیر سعی کرده‌اند که با تشکیل اتحادیه‌های کارگری تخصصی بخشی از حقوق تضییع شده خود را از صاحبان معادن بگیرند، اما باز هم در عمل شاهد رخ دادن حوادث معدن کاری در جای جای این کره خاکی هستیم.

 

در این زمینه می‌توان به معدن کاران آفریقای جنوبی اشاره کرد که طی دو سال قبل با رشد عجیب حوادث معدن کاری در این کشور آفریقایی دست به اعتصاب گسترده ای زده و خواستار اصلاح وضعیت شدند. اعتراض‌های دامنه دار معدن‌کاران باعث شد که در سال گذشته میلادی میزان حوادث معدن کاری در آفریقای جنوبی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

 

شواهد نشان می دهد که در بسیاری از حوادث معدن کاری، این کارفرمایان هستند که با سهل انگاری و حتی بعضا از روی عمد و به منظور کاهش هزینه های خود تامین ایمنی نیروهای کار خود را نادیده می‌گیرند.

 

حادثه اخیر مربوط به کشته شدن چهار معدنچی در کرمان بار دیگر بهانه ای شد تا به مرور برخی از فاجعه بارترین حوادث معدن کاری دنیا در طی دهه های اخیر بپردازیم.

 

کشور چین رکورددار تعداد حوادث معدن کاری در دنیا بوده، به طوری که مسوولان چینی برای بهبود چهره مخدوش شده این کشور تصمیم گرفتند که تمام معادن کوچک زغال سنگ این کشور را تعطیل کنند. همچنین برآورد شده است که در ایران سالانه حدود 50 معدن کار به دلیل وقوع حوادث معدن کاری جان خود را از دست می‌دهند.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...