رفتن به مطلب

کمه جوشةابگوشت گياهي‌)


afa

ارسال های توصیه شده

کمه جوش غذای محلی سبزوار است و طرز تهیه و اضافه کردن مواد اولیه علی الخصوص کمه ، گردو و بادام به اندازه کافی در مزه این غذا بسیار موثر است !

 

مواد مورد نیاز برای ۵ نفر

گوجه فرنگی : ۳/۴ عدد بزرگ!

پیاز : ۱ عدد بزرگ !

پودر نعناع : ۱ قاشق پر

زردچوبه : نصف قاشق

تره : ۱/۲ قاشق (این مورد دلخواهی هست و خود بنده ازش استفاده نمی کنم!)

کمه : ۱۰۰ گرم ( کمه نوعی ماده لبنی شبیه ماست چکیده است. ازین رو در صورت پیدا نکردن کمه می توانید از ماست چکیده استفاده کنید. در موارد بحرانی می توانید بجای ۱۰۰ گرم کمه از ۷۰۰ گرم ماست استفاده کنید!)

گردو له شده : ۱۰ عدد

بادام له شده : ۵ عدد

_______________________

طرز پخت :

پیاز را به قطعات ریز خرد می کنیم ، قابلمه رو روغن می کنیم و می زاریم رو گاز . بعد پیاز رو رخ می کنیم . نه طوری که بسوزه !

بعد اون گوجه ها رو به ۱۶ قسمت ریز می کنیم و بهه پیاز های سر شده اضافه می کنیم. هر چه روغن غذا بیشتر باشه خوشمزه تر می شه ! خوب که گوجه ها به حال له شدن در اومد (نه طوری که رب بشه و ظاهر گوجه شو از دست بده!) زردچوبه رو اضافه می کنیم .

* در کاسه دیگری آب سرد میریزیم و کمه (یا ماست چکیده) رو اضافه می کنیم و آنقدر هم می زنیم تا حل شه ! بادام و گردو های له شده رو هم همینطور به این ظرف قاطی می کنیم و سعی می کنیم اونارو با آب سرد و کمه ها حل کنیم ! خوب که حل شد ظرف دوم رو قاطیه قابلمه روی گاز می کنیم !

دقت شود قابلمه بعد از اضافه شدن زردچوبه تا قبل از اضافه کردن مواد درون کاسه (کمه و گردو و .. ) نباید بیش از یکی دو دقیقه زمان بگذره و گرنه زردچوبه مزه تلخی به غذا می ده ! پس پاراگراف * دار (همون کاسه آب سردضاز ا حاوی کمه و گردو و بادام) رو پیش از اضافه کردن زردچوبه آماده کرده باشین تا بلافاصله بعد از افزودن زردچوبه به قابلمه ، اون کاسه رو هم بریزید تو قابلمه ! وخوب هم بزنید ! آب غذا رو هم نسبت به تعدادتون بسنجیدو اگه آب توی کاسه کم بود، به قابلمه بعد از اضافه کردن محلول کمه ، آب اضافه کنید !

حال بعد اضافه کردن کاسه به قابلمه پودر نعناع رو اضافه کنید و سر قابلمه رو بزارید و برید ۱۰/۲۰ دقیقه بیاین ورش دارین بزاریدش سر سفره !

مهم : در هیچ کدوم از مراحل درست کردن غذا به جز مرحله پیازداغ درست کردن ، نباید شعله گاز زیاد باشه ! مخصوصا زمانی که گوجه اضافه می شه ، بطور مثال در مرحله ای که محلول کمه رو اضافه کردیم اگه آب به جوش بیاد ، غذا مزه خودشو از دست می ده و حتی خراب می شه !

خوردنش هم مثله آبگوشته ! می شه اسم کمه جوش رو گذاشت آبگوشت گیاهی !

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...