رفتن به مطلب

مقاله حقوق بین المللی زنان


ارسال های توصیه شده

حقوق بین المللی زنان

حقوق زن

مقاله رشته حقوق

A0517972_282457260.jpg

 

يكي از وجوه زندگی اجتماعی تمام انسانها آزادي وبالتبع انتخاب آزادانه شغل و كار است و هر شخص اعم از زن و مرد حق دارد هر شغلي را كه مايل است و به آن مهارتدارد انتخاب كند و بدان مشغول شود وعلی الاصول هيچ مانع ورادعي جز رعایت نظم عمومی واخلاق حسنه نباید درمسير افراد قرار نداشته باشد.

بدیهی است محروم نمودن افراد بدلیل جنسیت خلاف عدالت اجتماعی محسوب می شود ولذا باید موازینی که منتهی به حذف عده ای ازشهروندان بدلیل تبعیضات جنسیتی یا سایر مصلحت اندیشی ها میگردد مورد بازنگری وبررسی مجدد قرار گیرند.بر همین اساس است که قضاوت زن یکی از مهمترین مباحث مهم وبنیادین محسوب است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از دو منظر علمی وعملی منا قشه برانگیز شده است.

از یک طرف کسانی با توسل به مبانی فقهی ودینی وتعریف خاص از قضاوت معتقدند که بر اساس تعالیم شرع انور اسلام برای امر قضا وت یکسری خصوصیات وشاخصه هایی ارائه وتبیین شده که جنسیت وتفکیک بین زن ومرد از عمده وجوه ممیزه آن تلقی می شود.

از طرف دیگر عده ای معتقدند که قضاوت زن مانند ساير حقوق اجتماعي از مصادق آزاديهاي عمومي و حقوقشهروندي است و متمم و مكمل اصل آزادي عمومي است و جزء لا ینفك حقوق بشر محسوب مي گردد.عده اخیر همچنین معتقدند اختصاص يك فصل از قانون اساسيبسياري از كشورها به حقوقانسانها نشانگرآن است که سلب و يامحدوديت اين حق از زنان در واقع سلب آزادي آنان محسوب می شود و با حقوق مسلم وپذيرفته شده انسانها همخواني ندارد وهر گونهمحدوديت و قيد و بندهاي شغلي كه در مورد زنان در نظر گرفته شود، بيانگر ناديدهانگاشتن يكي از حياتي ترين و اساسي ترين حقوق زنان و لطمه زدن به آزادي و حقوقاجتماعي آنان و از موارد صريح تبعيض عليه زنان خواهد بود،و در صددند تا با استناد به مبانی حقوق ملی وبین المللی خاستگاه اندیشه خویش را مستحکم نمایند .

اما واقعیت خارجی آن است که فرهنگ غالب جامعه ما، فرهنگی سنتي و مرد سالارانه است و در بستر چنين فرهنگيامكان دسترسي زنان به فرصت هاي اقتصادي و اجتماعي و شغلي، دشوارخواهد بود.

وقتي عرف اجتماعي و سنت هاي قدیمی و فرهنگ مرد سالاري، اداره ورسيدگي به امور منزل و خانه داري، بچه داري را تماماً به عهده زنان بگذارد، طبيعياست كه زن درتمام عمر خود، در محدوده خانه محصور مي ماند و فرصت پرداختن به مشاغلديگر را از دست مي دهد،مگر آنکه نقش جدیدی برای زنان تعریف کنیم.در اثرغلبه همين فرهنگ و ذهنيت اجتماعي، قابليت ها واستعداد هاي زنان در جامعه انكار مي گردد.

لذا بررسی این مهم با لحاظ مولفه های گوناگون موضوع ذیمدخل در بحث از آن جهت تاثیر گزار است که جمعیت زنان روز به روز رو به فزونی نهاده و با تلاش وجدیت وبه صورت مستمر وشتابان به فتح قله های مختلف اجتماع مبادرت می ورزند . نگاه اجمالی به آمارهای جدید نرخ با سوادی وقبولی دانشگاهی زنان به خوبی بیانگر ضرورت پرداختن به این قبیل مباحث را روشن می سازد .

ضرورت دارد تا قبل ازپرداختن به اصلاحات قانوني و يا همزمان با آن، به تغييرات لازم در سنت هاي پايه دار و اصلاحفرهنگ مردسالار،مبادرت شود وزمینه های مشارکت آنها درتمامي دستگاههاي قانونگذاري، اداري،فرهنگي و سياسي كشور فراهم گرد. بدیهی است نگاه صنفی ، یک سو نگروتعصب گرا به مسائلی که از منظر علمی راه حل دارد اشتباه فاحش محسوب ومحکوم به شکست است ،ومی بایست در بررسی علمی ضمن توجه به ریشه های گوناگون بحث ، مسائل جدید را با تکیه بر موازین علمی تبیین و صرفا در موقع اجرای قاعده علمی به مصلحت اندیشی ها ی حکومتی مبادرت نمود.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نوع فایل:word حجم: 1mb

پسورد:www.khososo.com

download.gif:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...