رفتن به مطلب

براندازی – به قلم استیفن کینزر


spow

ارسال های توصیه شده

براندازی – به قلم استیفن کینزر

مترجم فریدون گیلانی

مقدمه مترجم: من این کتاب را براندازی ترجمه کردهام٬ در سال ٢۰۰۶ و تقریبا در پی کتاب بازی شیطان نوشته رابرت دریفوس٬ در ایالات متحده منتشر شده و مثل کار تحقیقی٬ جامعه شناسانه و آگاهی بخش او٬ نقش حساسی در تعمیق آگاهی و نشتر زدن به تصور آمریکائی هائ داشته که فکر میکنند وظیفه دارند جهان را تبدیل به خود کنند. این تصور را سرمایه داری حاکم و ترکیب معماران سیاسی ایالات متحده که آن سرمایه داری را نمایندگی میکنند٬ به جامعه تزریق کرده اند.

استیفن کینزر که تحقیقی تاریخی در باب توسعه طلبی ها ٬ جاه طلبی ها٬ سلطه جوئی ها٬ جنگ های کشور گشایانه و دخالت های اقتصادی و سیاسی ایالات متحده را از ١٨٩٣ در قالب ساختار٬ شکل و بیانی جذاب تدوین کرده است ٬ با انتخاب عنوان فرعی ( قرن آمریکائی تغییر رژیم ها – از هاوائی تا عراق ) ٬ مو به مو مراحل دخالت های نظامی ٬ اقتصادی و سیاسی ایالات متهده را در امور ملت های دیگر٬ به وجدان آگاه انسان گوشزد میکند. بدون این وجدان آگاه٬ انسان ستمدیده امروز که سهل است ٬ اساسا نژاد انسانی و مجموعه جهان رو به انهدام خواهد رفت.

پرسش اصلی کینزر٬ همان گونه که خود او در نخستین فراز مقدمه اش مطرح کرده است ٬ این است که چرا ملت های قوی علیه ملت های ضعیف تر بر می شورند؟

خبرنگار قدیمی٬ تحلیل گر سیاسی و سردبیر پیشین سرویس خارجه ی روزنامه نیویورک تایمز و نویسنده کتاب های دیگری از این دست ٬ همزمان با انتشار کتاب براندزی ٬ در مصاحبه ای که (امی گودمن ) نویسنده معترص دیگری با او انجام داده٬ و به همین قلم به فارسی ترجمه شده بوده است ٬ تاکید می ورزد که مردم امریکا و سایر ملت های جهان ٬ باد بدانند که جنایت ها و توطئه های جهانی ایالات متحده٬ حتی در مکزیک٬ تازگی ندارد و به صد و چهارده سال پیش ( تا تاریخ پایان یافتن کتاب براندازی) بر میگردد.

نمونه های هاوائی٬ کوبا٬ پورتوریکو٬ فیلیپین ٬ نیکاراگوئه ٬ هندوراس و … نیز نمونه هائی در دهه ی پایانی قرن بیستم و دهه ی تخستین قرن بیست و یکم ٬ باعث شرمساری تاریخ ایالات متهده شده اند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...