رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

1) حداقل ضخامت بتن در روی بلوک، 5cm است. (یا 1/12فاصله محور به محور تیرچه ها)

 

2) برای سقف معمولی با ضخامت 14cm,140 لیتر بتن در هر مترمربع مورد نیاز است این در حالیست که در سقف های اجرا شده با تیرچه و بلوک، این مقدار به حدود متوسط 60 لیتر در هر متر مربع کاهش می یابد.

 

3) سقف های اجرا شده با تیرچه و بلوک ، در مواردی که بار یکنواخت روی سقف عمل نماید، بسیار مناسب اند ولی در صورتی که بار منفرد سنگین یا متحرک و مرتعشی باشد، نباید سقف تیرچه و بلوک بکار رود، برای کف پارکینگ ها در صورتیکه بار چرخ بیش از 750kgباشد، سقف تیرچه و بلوک مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 

4) در این نوع سقف ها، تیرچه ها به فاصله حداکثر 70cm (محور تا محور) کنار هم و در امتداد دهانه کوتاهتر سقف قرار می گیرند.

 

 

5) عرض تیرچه ها نباید از 10cm کوچکتر باشد و نیز نباید از 1/3. 5 برابر ضخامت کل سقف کمتر باشد.

 

6) حداقل فاصله دو بلوک دو طرف یک تیرچه، پس از نصب نباید کمتر از 6. 5cm باشد.

 

7) ضخامت سقف برای تیرهای با تکیه گاه ساده ≥ 1/20 دهانه

 

ضخامت سقف برای تیرهای یکسره تکیه گاه های گیردار ≥ 1/26 دهانه

 

در سقف هایی که مسأله خیز مطرح نباشد مقادیر بالا تا 1/35 دهانه نیز کاهش می یابد.

 

8) حداکثر دهانه مورد پوشش سقف با تیرچه های منفرد نباید از 8m بیشتر شود (در جهت اطمینان 7m ) و در صورت وجود سربارهای زیاد و یا دهانه بیش از 7m از تیرچه های مضاعف استفاده شود.

 

9) سطح مقطع میلگرد کششی برای فولاد نرم، از 0. 0025، و برای فولاد نیم سخت و سخت از 0. 0015 برابر سطح مقطع جان تیر نباید کمتر باشد. و نیز از 2. 5% سطح مقطع جان تیر بیشتر نشود.

 

16mm ≥ قطر میلگرد کششی ≥ 8mm

 

اگر ضخامت بتن پاشنه 5. 5cm یا بیشتر باشد, حداکثر مقدار بالا به 20mm افزایش می یابد.

 

10) فاصله میلگرد کششی از لبه جانبی بتن پاشنه تیرچه , به شرط وجود بلوک، نباید از 10mm کمتر و از اسطح پایین تیرچه نباید از 15mm کمتر باشد. در صورتیکه این تیرچه ها در محیط های باز ادامه یابند، اجرای یک لایه اندود ماسه و سیمان پر مایه به ضخامت حداقل 15mm در زیر پوشش ضروری است.

 

11) As ≥0. 0015bw. t

 

As : سطح میلگرد عرضی

 

Bw : عرض جان مقطع

 

t : فاصله دو میلگرد عرضی متوالی

 

12) قطر میلگردهای عرضی از 5mm تا 10mm متغیر است و °45 ≥ θ ≥ °30

 

13) فاصله میلگردهای عرضی متوالی در تیرچه ها، حداکثر 20cm است.

 

14) قطر میلگرد بالایی تیرچه های ماشینی :

 

برای L=3m ، 6mm

 

برای L=3~4m ، 8mm

 

برای L=4~5. 5m ،10mm

 

برای L=5. 5~7m ، 12mm

 

15) قطر میلگردهای کمکی اتصال 6mm میباشد که در فواصل 40 تا 100 سانتی از یکدیگر نصب میشوند.

 

16) ضخامت بتن پاشنه 4. 5 تا 5 سانتیمتر است و عرض آن 10 تا 16 سانتیمتر است.

 

17) حداقل تاب فشاری بتن پاشنه , 250 kg/cm² است.

 

18) مواد تشکیل دهنده بتن پاشنه تیرچه شن وماسه تا 12mm سیمان 300-400 کیلوگرم

 

باز کردن قالبها بعد از 24 تا 48 ساعت مقاومت عملی بتن تیرچه در مدت 10 روز.

 

19) عرض بلوک معمولاً 20 تا 25cm

 

وزن بلوک سفالی 7kg

 

وزن بلوک بتنی با مصالح رودخانه ای 11 تا 17kg

 

20) قطر میلگرد افت و حرارتی برای میلگرد ساده، دست کم5m و قطر میلگرد افت و حرارتی برای میلگرد با مقاومت بالا 4mm .

 

21) حداکثر فاصله بین دو میلگرد افت و حرارتی 25cm است. میلگرد بالایی تیرچه در صورتی که داخل دال 5cm بالایی قرار گیرد بعنوان میلگرد افت و حرارتی منظور میشود.

 

22) با وجود طرح تیرچه ها با فرض تکیه گاه ساده , لازم است فولادی معادل 0. 15 سطح مقطع فولاد وسط دهانه (فولاد کششی) در روی تکیه گاه اضافه گردد.

 

( حداقل تا فاصله 1/5 دهانه آزاد از تکیه گاه به طرف داخل دهانه ادامه یابد )

 

( در آیین نامه امریکا این مقدار 0. 25Ln برای دهانه انتهایی و 0. 3Ln دهنه داخلی از هر طرف )

 

23) برای جلوگیری از پیچش تیرهای T و برای توزیع یکنواخت بار روی تیرچه و بلوک و در محلهایی که بار منفرد موجود است، کلاف میانی بتنی در جهت عمود بر تیرچه ها تعبیه میشود. حداقل عرض کلاف میانی، برابر عرض بتن پاشنه تیرچه و ارتفاع أن برابر ارتفاع سقف است. برای دهانه کمتر از 4m و بار زنده سقف کمتر از 350 kg/cm² به کلاف میانی نیازی نیست.

 

اگر LL≤350kg/cm² و L≥4m یک کلاف میانی

 

 

 

اگر LL≥350kg/cm² و L=4~7m دو کلاف میانی

 

 

 

اگر L≥7m سه کلاف میانی

 

- حداقل سطح مقطع آهن های طولی کلاف برابر نصف مقادیر میلگرد کششی تیرچه هاست.

 

- در مورد میلگرد آجدار این مقدار 6mm ودر مورد میلگرد ساده 8mm است.

 

- آیین نامه امریکا پیشنهاد می دهد که از میلگرد Ф12 یکی در بالا و یکی در پایین کلاف استفاده شود.

 

24) فاصله شمع بندی و قالب بندی در جهت عمود بر تیرچه ها 1 الی 1. 2 متر است. (با خیز مناسب 1/200 دهانه به طرف بالا )

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ایران سازه - iransaze.ir

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

سقف بالنی (سازه های هوایی یا بادی)

 

nوقتی که غشا ها یک حجم با تعدادی از احجام را کاملا احاطه می کند می تواند به وسیله فشار داخلی خود پیش تنیده شوند. نمونه این سازه غشا یی که شامل یک حجم بسته است در قایقهای پلاستیکی میتوان مشاهده کرد. مو رانا غرفه فوجی را در نمایشگاه بین المللی اوزاکا در 1970 طراحی کرد که با استفاده از لوله های پلاستیکی باد شده است. بالنهای از جنس بافته پلاستیکی که از استخرهای شنا- زمینهای تنیس و سایر تاسیسات موقتی را می پوشاند استادیوم گنبد نقره ای در پونیتاک میشیگان طراحی شده است.

4ibhac9.jpg2q2n4f7.jpg

 

 

 

 

 

 

سازه های چادری

چادر یک نوع پوسته کششی یکپارچه نازک است که به وسیله یک ستون یا قوس فشاری نگه داشته می شود.چادر نوع متفاوتی از سازه های کابلی است. در سازه های چادری فرم معماری و عملکردسازه ای یکی هستند. چادر ها معمولا برای استفاده در سازه های موقتی در نظر گرفته می شوند زیرا پارچه مقاومت کمی در برابر خورشید داشته وبه سرعت از بین می رود. پیشرفت اخیر استفاده از قایبر گلاس یا پوششهایی که کمترین فرسایش را در برابر خورشید دارد(تفلون) افزایش داده است. عمر مفید بیش از 20 سال .

2q2n4f7.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

سقف تيرچه و بلوك

سقفتيرچه و بلوك جزء دال هاي يك طرفه به حساب مي آيد كه در اين نوع سقف برايكاهش بار مرده از بلوك هاي توخالي بسيار سبك ( مجوف) بتني يا سفالي برايپر كردن سقف استفاده مي شود0

 

كاربرد تيرچه و بلوك در ساختمان :تيرچه و بلوك براي پوشش سقف ساختمان هاي اسكلت آجري و اسكلت فلزي واسكلت بتن ارمه استفاده مي شود.

 

اما چرا جزء بهترين ها است ؟

1: باعث سبكي سقف مي گردد

2: دوام خوب در مقابل آ تش سوزي دارد

3: مقاومت خوبي در مقابل نيروهاي افقي مانند باد و زلزله دارد

4: عايق صوتي خوبي است

5: عايق حرارتي در مقابل سرما وگرماست

6: عايق رطوبتي است

7: صاف و هموار بودن سطح زير و روي سقف پس از اجرا از ديگر محاسن اين نوع سقف محسوب مي گردد

8: ..........

اما همانند ديگر سقفها اين نوع سقف نيز داراي معايبي نيز هست كه عمده عيب آن:

1: اجراي آن نسبت به سقف هاي مشابه زمان زيادي نياز دارد

2:اجراي سقف تيرچه و بلوك نياز به نيروي ماهر و متخصص داردكه متاسفانه به اين موضوع اهميت چنداني داده نمي شود

3: و بزرگترين عيب اين سقف اين است كه در دهانه هاي بزرگ نمي توان استفاده گردد

 

جدول ارتفاع بلوك و ضخامت سقف

 

 

ضخامت سقف - ارتفاع بلوك

۲۵ - ۱۸

۳۰ - ۲۲

۳۵ - ۲۶

 

 

نكات مربوط به تيرچه ها:

نكته 1:اندازة عرض تيرچه ها8تا12سانتيمتر است.

نكته 2:ضخامت تيرچه ها معمولا4سانتيمتر است.

نكته 3:پس ازبتن ريزي تيرچه ها آن را بوسيله ويبراتور خوب ويبره كنيم.

نكته 4:بتن داخل قالب فلزي يا سفالي جهت ساخت تيرچه با عيار400تا500كيلوگرم سيمان در متر مكعب بتن ريز با مصالح سنگي ريزدانه تهيه شود.

نكته 5:فاصله محوروسط تا محوروسط تيرچه ديگر معمولا50سانتيمتر شود.

لینک به دیدگاه

سقف تیرچه کرمیت

سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه، در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده در جان استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند بلوک های سیمانی، پلی استایرن، طاق ضربی ، قالب های موقت فولادی (کامپوزیت ) و یا هر پرکننده سبک استفاده می شود. فواصل تیرچه ها بسته به نوع قالب از 73 سانتی تا 100 سانتی متر متغیراست ، روی سقف نیز با 4 الی 10 سانتی متر بتن پوشانده می شود

 

تیرچه ها از نوع خود ایستا بوده و به همین علت هیچ نوع شمع بندی در زیر سقف مورد نیاز نمی باشدو تیرچه ها به نحوی طراحی می شوند که بتوانند وزن بتن خیس، قالب ها و عوامل اجرایی سقف را به تنهایی تحمل کنند.

پس ازاین که بتن به 75% مقاومت مشخصه خود می رسد ، تیرچه های فولادی با بتن به صورت یک مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهای مرده و زنده سقف را تحمل می کنند.

 

clip_image002%283%29.gif

لینک به دیدگاه

سقف تیرچه و بلوک کُرمیت

ا متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی مرتفع شد. اما این سقف ها مشکلات دیگری را به همراه خود پدید آوردند که عمده ترین آنها ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است.

 

clip_image002%284%29.gif

شمع بندی علاوه بر دست و پاگیر بودن هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می کند. در سال 1363 با استفاده از بلوك کُرمیت به جاي طاق ضربي كه قبلا" در اين سيستم بعنوان قالب ثابت بكار مي رفت عملا" سقف تیرچه وبلوک کُرمیت وارد بازارشد.

clip_image002%285%29.gif

این سقف به علت خود ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند و به همین علت از سرعت اجرای بسیار بالایی برخوردار می باشد. اجرای این سقف بر روی اسكلت های فولادی بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر می باشد

 

 

clip_image002%286%29.gif

لینک به دیدگاه

سقف پلیمری کُرمیت

در راستای سبک سازی ساختمان، این شرکت هم زمان با ستفاده از قالب کامپوزیت و بلوک های پوکه ای اقدام به استفاده از مصالح پلیمری در ساختمان کرده است.

استفاده از بلوک های پلی استایرن نسوز در سقف باعث کاهش مصرف تیرچه تا حدود 20% و کاهش فولاد مصرفی سازه تا حدود 7% می شود

clip_image002%287%29.gif

سهولتاجرای این نوع سقف، باعث افزایش سرعت اجرا و درنیتجه کاهش هزینه هایاجرایی می گردد. در عین حال در هزینه های حمل و نقل نیز صرفه جویی قابلملاحظه ای صورت می گیرد. شیارهای مناسب ایجاد شده در زیر این بلوک ها باعثپیوستگی گچ و خاک در زیر سقف می گردد.

در جهت بهبود استفاده از مصالح پلیمری، بخش تحقیق و توسعه این شرکت مشغول مطالعات و بررسی های بیشتر می باشد.

لینک به دیدگاه

سقف کامپوزیت کُرمیت

سیستمهای معمول کامپوزیتدر امریکا عینا" با تیرچه های با جان باز انجام می شود و معمولا" همراه باگذاشتن یک ورق فولادی موجودار به عنوان عرشه و آرماتور بندی روی آن بتنریخته می شود . در این سيستم قالب ماندگار است و قطعات جان نیز با بتناحاطه نمی شود. در طراحی سیستم قالب کامپوزیت کُرمیت، نظر بر آن بوده کهعلاوه بر سرعت و تطبیق با آیین نامه ها ، هر چه ممکن اقتصادی تر باشد. ازاین رواولا"قالب باید قابل استفاده مداوم باشد،ثانیا"جانتیرچه با بتن پر شود که بتوان قطعات جان را اقتصادی تر طراحی نمود و ازلرزش سقف نیز کاسته شود. سیستمهای کامپوزیت رایج در ایران که با تیرآهنساده یا لانه زنبوری با تیر ورق استفاده می شوند، دارای جان باز نیستند

 

clip_image002%288%29.gif

در وهله اول قالب هاي سقف كرميت سه قطعه بوده و براي باز كردن ، قطعات آن بايد از يكديگر جدا مي شد ، با تحقيق بخش R&D اين شركتاین قالب با بهینه سازی و استفاده از خاصیت تغییر شکل ارتجاعی فولاد به قالبی یکچارچه تبدیل شد.

اینقالب در بین تیرچه ها قرار گرفته و بعد از گيرش اولیه بتن قالب از زیر سقفدر آورده می شود . این قالب محاسن بسیار زیادی دارد و با سرعت چیده و جمعآوری می گردد و با دقت مختصری , بارها قابل استفاده است. این قالب هم اکنون در پروژه های مختلف این شرکت مورد استفاده است.

آخرین بررسی ها ودستاوردها نشان داد که بهتر است جهت تطبیق سیستم با سیستم تیرچه بلوک واستفاده از آرماتور حرارتی یک جهته و حذف آرماتور خمشی در دال فوقانی و درنتیجه صرفه جویی اقتصادی، فاصله لب با لب تیرچه ها حداکثر 75 سانتی مترباشد. مزیت این قالب در آن است که با رعایت دیگر شرایط آیین نامه می توانآرماتور دو جهته را حذف و فقط آرماتور عمود بر تیرچه را منظور نمود.

هماکنون این شرکت قالبهای جدید خود را به انتخاب مصرف کننده در فواصل وارتفاع مختلف آماده عرضه نموده است. فاصله محور به محور تیرچه ها حدود 85سانتی متر تا 95 سانتی متر و با ارتفاع 20 تا 25 سانتی متر، بسته بهانتخاب خریدار و با مشاوره دفتر فنی شرکت و نوع تیرآهنهای مصرفی در سازه وطول دهانه است.

لینک به دیدگاه

سقف کاذب

سقف های کاذب اولیه بهصورت قطعات پلاستیکی در سالهای 1365 به بعد در اولین سقف های کامپوزیتکُرمیت به کار رفت. اما گران بودن مصالح ، نچسبیدن به گچ و خاک و خزش (Creep) باعث گردید که استفاده از آن مقید گردد. از سوی دیگر انواع تولیدات ورقگالوانیزه به صورت رابیتس در شکلها و فرمهای مختلف و تولید مواد اولیه آن (ورق گالوانیزه) در ایران ، ما را به سمت استفاده از این محصول سوق داد.

لینک به دیدگاه

سقف ضربی کُرمیت

به علت اجبار در استفاده ار مصالح فشاری از زمان های قديم استفاده از طاق قوسی متداول بوده و به همین جهت استفاده از سیستم طاق ضربی نیز به عنوان نوعی طاق قوسی رواج داشته است. وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف های ضربی با تیرآهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون ها و مصرف زیاد فولاد در مقایسه با مقدار باربری ، باعث شد تا در سال 1356 با ارائه طرحی بهینه « سقف ضربی کُرمیت » نسبت به اصلاح این سیستم اقدام گردد.

در سیستم طاق ضربی کُرمیت وجود بتن روی سقف می تواند یک دیافراگم مناسب بین ستون ها ایجاد کند و همچنین به علت بازبودن جان تیرچه ها مقدار زیادی در مصرف فولاد صرفه جویی می شود.

clip_image002%284%29.jpg

اگر چه از اين سيستم در انبوه سازي استفاده نمي شود ، اما براي پروژه هاي كوچك و يا دور افتاده ، هنوز هم كاربرد دارد.

 

 

 

لینک به دیدگاه

سقف کامپوزیت

 

سقف های کمپوزیتسقفهاییهستند که ترکیبی از فولاد و بتن برای اینکه یکپارچگی این سقف رعایت شوندشود از برشگیر (نبشی)استفاده می شود که این نبشی با بتن درگیری ایجاد کردهو یکپارچگی درست می کند و چون تیرهای فرعی کمپوزیت به علت گیردار بودنتیرهای اصلی و با توجه به لنگر پوش (لنگر زلزله) بتن روی تیرهای اصلی نمیتواند به مقاومتش کمک کند .

میلگردهاییکه روی سقف کامپوزیت قرار دارند میلگردهایی حرارتی هستند که در جهت مخالفبا تیرهایی فرعی باعث یکپارچه شدن بتن و درگیری با سقف کامپوزیت می شودوبا جوش دادن به تیرهای فرعی مانع ترک خوردن بتن می شود

قالببندی این سقفها معمولا از تخته کوبی استفاده می شود و بعد از اتمام بتنریزی نایلون باعث راحت جدا شدن تخته ها می شود و در برخی موارد از یونولیتاستفاده می شود که به علت محکم نبودن باید شمع کوبی کنند و مشکلات اجراییبیشتری دارد و دلیل دیگر اینکه یونولیت زیر سقف می ماند و ما نمی توانیماز فضای زیر سقف کامپوزیت که تیر های فرعی آنها معمولا زنبوری هستند برایعبور لوله تاسیساتی استفاده کنیم در ضمن عایق خوبی برای حرارت بالا نیست.

درقالب بندی تخته کوبی مهمترین مزیت آنها این است که در زیر سقف کامپوزیتخلائی وجود دارد و از این خلا برای لوله های تاسیساتی استفاده می شود.

یکیاز مزیت های سقف کامپوزیت قدرتمندی آن نسبت به سقفهای تیرچه بلوک است چونیکی از راههای یکپارچه کردن رفتار ستون ها در هنگام زلزله از طریق سقف میباشد و سقف کامپوزیت به دلیل برش گیر های نصب شده روی تیرهای فرعییکپارچگی بین فولاد و بتن ایجاد شده و در اطراف ستونها هم همین طور درنتیجه ستون ها در هنگام زلزله رفتار یکپارچه دارند ولی در سقف تیرچه بلوکاین گونه نیست.

کلادر باره سیستم های خمشی باید گفت در این سیستم تمام تیرهای اصلی گیردارعمل می کنند و معمولا از پروفیل های سالم استفاده می کنند (لانه زنبورینباشد)چون اصلا دارای لنگر می باشند و در نتیجه باید آنجا ورق بزنیم وثانیا لنگرماکزیمم برش در یک سوم تکیه گاهها وجود دارد. ما باید در صورتاستفاده از زنبوری آنجا را پر کنیم و ما هم وسط را پر کرده و هم گوشه راپر می کنیم و این تنها وقتی است که ما پروفیل نداریم مگرنه بهتر است ازپروفیل استفاده شود

لینک به دیدگاه
amin 202 مهمان

ممنون از مقاله مفیدت.من همیشه برام سوال بود که این همه کارخونه فوم برای چی این فومارو به ساختمونسازا میفروشن.

اصلاً چجوری میشه سقف کاذب زد!

ممنون....:w139:

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

نوشته شده توسط دکتر ایرج محمودزاده کنی - مهدی حیدری وند - رضا قلی قشلاقی

خلاصه

در این مقاله یک روش دقیق برای محاسبه افت نیرو در تاندون های اعضای بتنی پیش تنیده ارائه شده است. این روش با کاهش خطای محاسباتی موجب افزایش دقت طراحی می شود. از محاسن این روش به دست آمدن یک تابع برحسب طول تاندون می باشد. با ارائه یک برنامه کامپیوتری برحسب این تابع و ورود داده هایی از قبیل نوع سازه بتنی (پیش کشیده یا پس کشیده)، نحوه قرارگیری تاندون (مستقیم یا سهموی)، مشخصات مربوط به افت (از قبیل ضریب اصطکاک، ضریب اعوجاج، مقدار تورفتگی در گیره، مقدار خزش مخصوص بتن، ضریب انقباض بتن، ضریب سستی تاندون و ...)، و مشخصات مقطع، مقدار افت در حین انتقال و در بلند مدت سازه به دست می آید.

 

مقدمه

با توجه به پیشرفت روز افزون کاربرد اعضاء سازه های بتن پیش تنیده در جهان و پیشرفت تئوریهای مربوط به این نوع سازه ها در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
؛ توجه بیش از پیش به این گونه سازه ها اجتناب ناپذیر است. در کشور ما نیز کاربرد سازه های ساخته شده از بتن پیش تنیده در پل ها و دال های کف ساختمان ها و... چندی است که مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی بکارگیری سازه های بتن پیش تنیده؛ و همچنین توجه به امکانات به وجود آمده در زمینه تحلیل و طراحی چنین سازه هایی توسط نرم افزارهای کامپیوتری، توجه بیش از حد به تلفیق این تئوری ها با برنامه های کامپیوتری حائز اهمیت می باشد.

در حال حاضر در زمینه سازه های بتن پیش تنیده، با توجه به امکانات داخلی در تولید بعضی اجزای چنین سازه هایی و پیشرفت رو به توسعه در این زمینه و همچنین وارداتی بودن برخی دیگر از اجزای تشکیل دهنده اینگونه سازه ها، اعم از گیره ها و جک های هیدرولیکی کشنده، طراحی بهینه اینگونه تاندون ها، از اهمیت دو چندانی برخوردار شده است. آنچنانکه مطالعات بسیاری در زمینه بهینه سازی در جهان صورت پذیرفته است.

با توجه به توضیحات اشاره شده در بالا انجام مطالعاتی در این زمینه که هدف از آن کاهش هزینه و صرفه جویی در وقت می باشد، ضروری است.

از الزامات طراحی بهینه در سازه های بتن پیش تنیده محاسبه دقیق پارامترهای گوناگون طراحی می باشد؛ یکی از این موارد، محاسبه مقدار دقیق افت در مقاطع گوناگونی از سازه بوده، که در این مقاله به آن پرداخته شده است. هدف ما از انجام این محاسبات به دست آوردن روشی برای محاسبه دقیق افت های نیروی پیش تنیدگی و ساماندهی آن به شکل یک الگوریتم مرحله به مرحله برای محاسبه افت ها می باشد. ابتدا مقادیر افت ها را برای حالت های خاص در نظر می گیریم؛ سپس با تلفیق این روابط با توجه به ترتیب اثر آنها یک فرآیند مرحله ای برای محاسبه افت ها ارائه می گردد.

 

تئوریهای مربوط به محاسبه افت نیروی پیش تنیدگی

افت های موجود در سازه بتن پیش تنیده در اثر عوامل متعددی بوجود می آیند؛ برخی از این افت ها در حین انتقال یا بلافاصله بعد از انتقال نیروی پیش تنیدگی رخ می دهند (از این قبیل افت ها می توان به افت اصطکاکی به وجود آمده در تاندون های پس کشیده، افت حاصل از تغییر شکل الاستیک در اثر اعمال نیروی پیش تنیدگی، افت حاصل از تورفتگی تاندون در گیره و...اشاره نمود). برخی دیگر نیز در اثر گذشت زمان و به دلیل خاصیت مصالح به وجود می آیند (از این قبیل افت ها می توان به افت حاصل از جمع شدگی بتن، افت حاصل از خزش بتن، افت حاصل از سستی تاندون پیش تنیدگی و... اشاره نمود).

 

محاسبه دقیق افت اصطکاکی ناشی از انحناء

برای محاسبه افت اصطکاکی، یک المان دارای انحنای متغییر در طول مانند شکل (1) در نظر گرفته می شود؛ و با بکارگیری روابط تعادل مقدار اصطکاک اعمال شده بر روی تاندون با توجه به محاسبات زیر به دست می آید. (توجه گردد که معادلات تعادل نیروها در دو جهت شعاعی و عمود بر آن در نظر گرفته شده است.)

09_15.png

شکل 1 – المان بریده شده از تاندون برای محاسبه افت

 

09_16.png

معادله (1) که در آن μ ضریب اصطکاک و T نیروی کششی می باشد؛ رابطه اصلی برای محاسبه افت نیروی پیش تنیدگی در اثر اصطکاک می باشد. همچنین برای افزایش دقت محاسبات مقادیر واقعی انحناء تاندون و طول منحنی با توجه به روابط (2) و (3) در محاسبات منظور شد.

09_17.png

09_18.png

با انتگرال گیری از رابطه (1) ، با توجه به روابط (2) و (3) و همچنین اعمال شرایط اولیه مقادیر دقیق نیروی پیش تنیدگی پس از افت اصطکاکی ناشی از انحناء (به فاصله x از ابتدای تاندون)، با توجه به رابطه (4) حاصل شد.

09_19.png

با در نظر گرفتن تاندون سهموی ( y = A.x2 + B.x +C ) مانند شکل (2)؛ رابطه های مربوط به شکل تاندون به دست می آیند و رابطه (4) تبدیل به رابطه (8) می گردد.

09_20.png

شکل 2 – خروج از مرکزیت تاندون

 

09_21.png

09_22.png

09_23.png

که در حالت ایده آل EF = EE و X0=L/2 می باشد.

09_24.png

09_25.png

در روابط فوق EF و EM و EE به ترتیب خروج از مرکزیت تاندون در ابتدای تیر، وسط دهانه و انتهای تیر می باشند.

 

افت اصطکاکی ناشی از اعوجاج

نیروی پیش تنیدگی پس از افت اصطکاکی اعوجاجی نیز (با فرض ثابت بودن مقدار μ/ρ(x) برای هر متر طول)، با توجه به رابطه (11) به دست می آید.

09_26.png

09_27.png

با در نظر گرفتن تاندون به شکل سهموی ؛ مقدار زیر برای رابطه (11) به دست آمد.

09_28.png

که در آن تابع G(x) به صورت زیر محاسبه می شود؛

09_29.png

البته باید توجه گردد که در سازه های بتنی پیش تنیده، که تاندون ها به شکل پس کشیده می باشند؛ افت های اصطکاکی ناشی از انحناء و اعوجاج با هم به وجود می آیند و باید با هم در نظر گرفته شوند؛ به همین منظور با توجه به توضیحات و روابط به دست آمده در بالا کل اثرات حاصل از افت اصطکاکی با استفاده از روابط زیر در نظر گرفته می شود.(در روابط زیر K عبارت است از ضریب اعوجاج)

09_30.png

09_31.png

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

مزاياي سقف کرميت

· کاهش هزينه

· امکان حذف کش ها

· سرعت و سهولت اجرا

· عدم نياز به شمع بندي

· پايين بودن تنش در بتن

· سهولت اجرا داکت (بازشو)

· حذف رد فولاد در زيرسقف

· امکان اجراي همزمان چند سقف

· مقاومت نهايي و شکل پذيري بالا

· يکنواختي زير سقف (مصرف گچ و خاک کمتر)

· امكان نظارت بر اجراي سقف در طول عمليات اجرايي

· کاهش مصرف بتن و وزن کمتر سقف (حدود 20%)

· يکپارچگي سقف و اسکلت (مقاومت در طول اجراي سقف)

· امکان طراحي و اجراي سقف با دهانه ها و باربري هاي خاص

عدم نياز به شمع بندي

طراحي سقف کرميت با اين فرض انجام مي شود که تيرچه ها به تنهايي (قبل از گرفتن بتن) توانايي تحمل وزن خود، بلوک، بتن خيس و عوامل اجرايي را داشته باشند. بنابراين سقف کرميت نيازي به شمع بندي در هيچ يک از مراحل عمليات اجرايي ندارد.

سرعت و سهولت اجرا

در اين سيستم، اجراي سقف نسبت به سيستم هاي مشابه آسانتر بوده و با سرعت بيشتري انجام مي شود. 48 ساعت پس از بتن ريزي، روي سقف قابل رفت و آمد و بارگذاري سبک بوده و مي توان عمليات ساختماني را ادامه داد که اين مزيت موجب سرعت در روند عمليات ساخت مي گردد.

امکان اجراي همزمان چند سقف

با توجه به اين که در سيستم سقف کرميت هيچ گونه شمع بندي وجود ندارد. عملا" مي توان چند سقف را براي بتن ريزي آماده کرد و هم زمان عمليات بتن ريزي را بر روي سقف ها انجام داد.

اين کار براي ساختمان هاي با طبقات زياد و يا زيربناي کم بسيار مقرون به صرفه و مناسب است.

يکپارچگي سقف و اسكلت

به علت جوش شدن تيرچه ها به اسکلت، پس از گرفتن بتن، سقف و اسکلت يکپارچه شده و مي تواند مانند يک ديافراگم صلب عمل کند. در اسکلت هاي بتني نيز با در نظر گرفتن قلاب هاي مخصوصي، امکان يکپارچگي بيشتري ايجاد مي شود.

امکان حذف کش ها

با توجه به يکپارچگي سقف و اسكلت، مي توان کش ها (اعضاي غيرباربر) را حذف کرد . حذف کش ها علاوه بر صرفه جويي در مصرف فولاد باعث يکنواختي بيشتر زير سقف شده و عمليات نازک کاري را به حداقل مي رساند.

پايين بودن تنش در بتن

به علت خود ايستا بودن تيرچه ها(تيرچه قبل از گرفتن بتن مي تواند وزن بلوک، بتن خيس و عوامل اجرايي را به تنهايي تحمل کند) تنش ايجاد شده در بتن بسيار پايين است .

آزمايش بارگذاري روي سقف هاي کرميت که مقاومت نهايي بتن آنها کمتر از مقدار مورد نظر بوده نشان داده که بتن با مقاومت پايين به ظرفيت باربري سقف لطمه اي وارد نمي سازد.

امکان طراحي و اجراي سقف با دهانه ها و باربري هاي خاص

در سيستم سقف کرميت امکان طراحي و اجراي سقف با دهانه هاي بلند و بارهاي سنگين وجود دارد. تاکنون سقف با دهانه 5/12 متر و همچنين سقف با شدت بار 7 تن بر متر مربع اجرا شده که در هر مورد آزمايش هاي بارگذاري ، ايمني سقف را تاييد کرده اند.

حذف رد فولاد زير سقف

اثر داغ آهن در سقف هاي ضربي به صورت خط تيره اي روي گچ مشاهده مي شود ولي در سقف کرميت به علت پايين تر بودن سطح بلوکها از تيرچه ها، پوشش گچ و خاک در زير تيرچه ها نسبت به بقيه نقاط سقف بيشتر است و همين امر سبب کاهش جذب ذرات معلق مي شود. بنابراين سايه فولاد بال تحتاني تيرچه ها مشاهده نمي گردد.

سهولت اجراي داکت (بازشو)

به علت فاصله زياد تيرچه ها (73 تا 100 سانتي متر محور به محور ) ايجاد داکت درسقف جهت عبور لوله هاي تاسيساتي نصب دودکش موتورخانه و شومينه نصب توالت ايراني و يا عبور کانال كولر به راحتي امکان پذير است و نياز به قطع کردن تيرچه ها نمي باشد.

نظارت بر اجراي سقف در طول اجرا

اكيپ هاي خاصي جهت نظارت بر سقف ها آموزش ديده اند تا در صورت تمايل مشتري در طي اجراي سقف ها نظارت مستمر بر نحوه عملكرد مجريان صورت پذيرد و از سلامت اجراي سقف چه از نظر فني و چه از نظر زيبايي اطمينان كامل حاصل گردد.

ارائه ضمانت نامه

اين شرکت باربري سقف هاي کرميت را که مطابق با ضوابط اجرايي و تحت نظارت مهندسين شرکت اجرا شده باشند ، با ارائه ضمانت نامه تضمين مي کند.

کاهش مصرف بتن و وزن کمتر سقف

به علت فاصله زياد تيرچه ها (حدود 75 سانتي متر محور به محور ) از مصرف بتن در حدود 20% نسبت به تيرچه و بلوک معمولي کاسته شده و نهايتا" وزن سبک تر مي گردد. استفاده از بلوک هاي پوکه اي و بلوک هاي پلي استايرن کرميت يا سيستم کامپوزيت نيزدر کاهش وزن موثر است.

مقاومت نهايي و شکل پذيري بالا

محاسبات و آزمايش هاي بارگذاري روي سقف نشان مي دهد که گسيختگي اين سيستم پس از تغيير شکل هاي بسيار زياد اتفاق مي افتد. « گسيختگي نرم» و اين رفتار سقف از نظر ايمني مطلوب است .

مزاياي سقف کامپوزيت کرميت

· کاهش وزن سقف

· کاهش مصرف تيرچه

· کاهش هزينه هاي تمام شده

· عدم نياز به محل دپوي مصالح

· سهولت اجراي داکت و عبور تاسيسات

· سهولت اجراي سقف با دهانه هاي بلند

· نداشتن لرزش نسبت به سيستم کامپوزيت معمولي

کاهش وزن سقف

از آن جا که در اين سيستم بلوک حذف مي شود، وزن بلوک از وزن سقف کاذب کاسته مي شود، اين کاهش وزن حدود 10% کاهش مصرف تيرچه ، 7% کاهش وزن در اسکلت و فونداسيون ساختمان نيز خواهد داشت.

کاهش مصرف تيرچه

از آن جا که آكس به آکس تيرچه ها در سقف کامپوزيت حداقل 85 سانتيمتر مي باشد، اين امر باعث کاهش مصرف تيرچه و در نتيجه کاهش هزينه ها مي شود.

سهولت اجراي داکت و عبور تأسيسات

خالي بودن فضاي خالي بين تيرچه ها امکان عبور تمام کانالها، داکتها، لوله هاي برق و ديگر تأسيسات را به راحتي فراهم مي نمايد.

نداشتن لرزش نسبت به سيستم کامپوزيت معمولي

با توجه به آنکه تيرچه هاي فلزي کرميت داراي جان باز هستند و در هنگام اجرا جان تيرچه کاملا" از بتن انباشته مي شود، سقفهاي کرميت داراي لرزش نيستند.

سهولت اجراي سقف با دهانه هاي بلند

سنگين بودن وزن بلوک و در نتيجه وزن زياد سقف باعث خزش بتن و ايجاد خطر در هنگام زلزله مي گردد که همواره يکي از مسائل خطر آفرين انواع سيستمهاي تيرچه بلوک با دهانه بلند مي باشد. در سقف کامپوزيت کرميت با توجه به سبکي وزن سقف و کاهش بار وارده به تيرچه ها ، اجراي دهانه هاي بلند با اطمينان خاطر بيشتري انجام گرفته و تنش بتن مانند تمام سيستمهاي سقفهاي کرميت بسيار پايين باقي خواهد ماند و بتن را دچار خزش ننموده و ضريب مقاومت سقف بالا مي باشد.

كاهش هزينه هاي تمام شده

كاهش وزن تير چه مصرفي ، كاهش هزينه هاي بلوك ، كاهش هزينه هاي حمل و نقل ، كاهش وزن اسكلت و فونداسيون ، نداشتن پرت ، سرعت اجراي بالا ، نصب سقف كاذب با كمتر از نصف هزينه سقفهاي كاذب موجود در بازار ، در مجموع باعث كاهش هزينه ساختمان ميگردد.

به طور مثال چون هر قالب فلزي براي حداقل سي بار استفاده ، طراحي و ساخته ميشوند ميتوان با تعداد محدودي از اين قالبها مساحت زيادي سقف اجرا نمود.

معمولا" اين موضوع در زمان اجرا با خريد يا كرايه تعداد مشخصي قالب انجام ميشود كه فقط شامل دو بار كرايه حمل ( رفت و برگشت قالب به كارگاه) انجام مي گردد و از هزينه بالاي حمل بلوك يا يونوليت و پرت زمان حمل جلوگيري ميشود.

ضمنا" بهاي بلوك و حمل آن كه در ابتداي پروژه بايد هزينه گردد، صرفه جويي مي شود . در صورت نياز بخشي از اين هزينه نه تمامي آن به صورت سقف كاذب ، آن هم در انتهاي پروژه هزينه خواهد شد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

مزايای معماری

استفاده از سيستم بتن پيش تنيده در اجرای ساختمان ها باعث سهولت در طراحی پلا‌ن و نما، ايجاد فضای مناسب جهت پاركينگ ها، شرايط مناسب پارتيشن بندی فضا، قابليت بيشتر عبور لوله ها و ادوات تاسيساتی، امكان تغييرات آينده در طرح‌

معماری مي شود و بطور كلی باعث انعطاف در طراحی معماری مي گردد.

- امكان ايجاد دهانه های بلندتر و تعداد ستون كمتر

- حذف آويز تيرها و امكان استفاده از سقفی كاملا‌ً مسطح

- امكان ايجاد كنسول هاي بلندتر

- امكان ايجاد بازشوهای بزرگتر در سقف‌

- كاهش ارتفاع طبقات و كل ساختمان‌

- قابليت استفاده در پلا‌ن های نامنظم و منحنی

مزايای معماری

استفاده از سيستم بتن پيش تنيده در اجرای ساختمان ها باعث سهولت در طراحی پلا‌ن و نما، ايجاد فضای مناسب جهت پاركينگ ها، شرايط مناسب پارتيشن بندی فضا، قابليت بيشتر عبور لوله ها و ادوات تاسيساتی، امكان تغييرات آينده در طرح‌

معماری مي شود و بطور كلی باعث انعطاف در طراحی معماری مي گردد.

- امكان ايجاد دهانه های بلندتر و تعداد ستون كمتر

- حذف آويز تيرها و امكان استفاده از سقفی كاملا‌ً مسطح

- امكان ايجاد كنسول هاي بلندتر

- امكان ايجاد بازشوهای بزرگتر در سقف‌

- كاهش ارتفاع طبقات و كل ساختمان‌

- قابليت استفاده در پلا‌ن های نامنظم و منحنی

مزايای سازه ای

بدليل استفاده از كابل های با مقاومت بالای پيش تنيدگی واعمال نيروی فشاری به بتن قبل از اعمال بارها به سازه مزيت های ذيل را در سازهای يش تنيده خواهيم داشت:

- باربریبيشتر عضو با هندسه مشابه نسبت به بتن مسلح معمولی

- كنترل تغيير شكل‌

- كاهش ارتعاش ناشی از بارهای ضربه ای و ديناميكی

- كاهش ضخامت دال ها يا تيرهاي بتنی

- كاهش وزن مرده ساختمان و مصالح مصرفی

- كنترل ترك‌

- دوام بسيار بالا‌

- كاهش نيروی زلزله و مقاومت بيشتر در برابر زلزله‌

مزايای اقتصادی

سازه های بتنی پيش تنيده بدليل مزايای زير بسيار ارزانتر هستند:

- كاهش قابل ملا‌حظه در آرماتور و بتن مصرفی

- كاهش ارتفاع طبقات و كل ساختمان‌

- كم شدن هزينه های سفت كاری و نازك كاری، نما و تاسيسات‌

- امكان ايجاد طبقات بيشتر در ارتفاع مجاز و لفاف هرم طراحی

- صرفه جويی قابل ملا‌حظه در زمان ساخت‌

- افزايش طول عمر ساختمان و هزينه های زمان بهره برداری

كليات

 

سد كوثر بر روي رودخانه خير آباد در محلي به نام تنگ دوك احداث مي گردد. جايگاه سد در 42 كيلومتري شهر بهبهان در استان خوزستان و در جنوب ايران قراردارد. شاخه اصلي رودخانه خيرآباد از كوههاي زاگرس سرچشمه گرفته و اين رودخانه پس از پيوستن به رودخانه زهره در استان خوزستان در جنوب غربي ايران به خليج فارس مي ريزد. حوزه آبريز رودخانه تا محل سد 2429 كيلومتر مربع، متوسط بارندگي 638 ميليمتر و ميزان تبخير ساليانه از سطح آزاد آب 2326 ميليمتر است. متوسط آورد ساليانه در محل سد 680 ميليون متر مكعب در سال و سيلاب با دوره برگشت 1000 ساله، 5800 متر مكعب بر ثانيه ، سيلاب با دوره برگشت 10 هزار ساله 9200 متر مكعب بر ثانيه و برابر با 14000 متر مكعب بر ثانيه برآورده شده است.

مشخصات سد

سد كوثر در يك تنگه بسيار باريك احداث مي گردد. تراز كف رودخانه 500 ، تراز نرمال درياچه سد 625 و تراز تاج سد 638 متر از سطح دريا قرار دارد. ارتفاع سد از پي 144 متر ، عرض رودخانه در كل بين 6 تا 8 متر متغير مي باشد و دو تكيه گاه سد از پي تا تراز 580 متر از سطح دريا با شيب نزديك به قائم (80 درجه) امتداد دارد و عرض تنگه در تراز 580 متر از سطح دريا حدود 40 تا 50 متر مي باشد. به علت وضعيت خاص توپوگرافي محل سد، عمليات اجرايي در ترازهاي پايين فوق العاده مشكل و پر هزينه است. با توجه شكل طبيعي دره روش اجراي خاصي متفاوت از روشهاي ديگر براي ساخت سد بكار مي رود. ابتدا در تراز 527 متر از سطح دريا يك سكوي 2 متري فلزي مقطع زير پل فلزي توان عبور سيلاب تا 2700 متر مكعب بر ثانيه را دارد، كه در فصل سيلابي آب در مسير رودخانه و در زير پل عبور

مي‏كند و همزمان، عمليات بتن ريزي روي پل فلزي انجام مي شود. براي اجراي عمليات ساختمان زير پل فلزي در فصل خشك، از يك سيستم انحراف مشتمل بر يك تونل به قطر 5 متر، طول 500 متر و يك فراز بند كوتاه خاكي به ارتفاع 6 متر استفاده شده است. اين تونل با ظرفيت حداكثر 60 متر مكعب بر ثانيه (معادل حداكثر دبي رودخانه در فصل خشك از خرداد تا آذر، با دوره برگشت 10 ساله) طراحي گرديده است. حجم بتني ريزي قسمت زير پل ، 30 هزار متر مكعب است بتن ريزي سد در لايه هاي 50 تا 75 سانتيمتري از بالا دست تا پايين دست صورت مي گيرد.

سد از پي تا تراز 580 متر از سطح درا بصورت بتن انسداد طراحي شده و از اين تراز تا تراز تاج سد به بلوكهاي 40 متري و 2 بلوك 18 و 12 متري در سمت راست و چپ سد تقسيم مي شود كه با درزهاي اتصال از همديگر جدا

مي شوند. طول پرده تزريق در دو تكيه گاه برابر با 510 متر و سطح آن 63 هزار متر مربع است كه تا تراز 430 متر از سطح دريا (70 متر زير كف رودخانه) و در سه رديف ادامه مي يابد. براي احداث پرده تزريق سه رديف گالري تزريق در ترازهاي 580، 540 و 510 احداث شده است كه از داخل بدنه سد بصورت گالري بازديد بهم وصل مي شوند. در همين ترازها نيز در دو تكيه گاه چپ و راست و به فاصله 30 متر پايين دست گالريهاي تزريق، گالريهاي زهكش احداث شده است. حجم بتن ريزي كل سد و سازه هاي وابسته 400 هزار متر مكعب است. حجم سنگ برداري در

تكيه گاهها 73 هزار متر مكعب و احجام كل سنگ برداريهاي روباز و سنگ برداريهاي زيرزميني بترتيب 320 هزار و 254 هزار متر مكعب مي باشد.

سازه هاي جنبي

سرريز اصلي به صورت دو رشته سرريز تونلي و هر يك به قطر 10 متر در تكيه گاه سمت راست سد ساخته مي شود. دهانه سرريز از نوع آزاد و در تراز 613 متر از سطح دريا قرار گرفته است.

كه درانتهاي هر تونل يك جام پرتابي استوانه أي شكل با شعاع 15 متر و عمق 11 متر كه سطح آن با افق زاويه 75 درجه تشكيل مي دهد طراحي شده است. سرريز كمكي بصورت 4 دهانه 15 متري روي تاج يد قرار دارد كه بوسيله پايه هاي 5 متري پل تاج سد، از هم جدا مي شوند. تراز آستانه اين سرريز در تراز 630 متر از سطح دريا قرار گرفته است و به هنگام سيلاب هاي با دوره برگشت بالاتر از 1000 سال عمل مي كند. در قسمت انتهايي اين سرريز به يك جام پرتابي با شعاع 15 درجه ختم مي شود. سه آبگير در ترازهاي 577، 590 و 605 متر از سطح دريا طراحي شده است كه ظرفيت آبگيري از آنها براي آب شرب و كشاورزي مجموعاً 16متر مكعب بر ثانيه مي باشد. تخليه كننده تحتاني سد در تراز 563 متر از سطح دريا با يك مجراي خروجي به ابعاد 3×2 متر داراي ظرفيت تخليه 162 متر مكعب بر ثانيه در تراز نرمال سد مي باشد و قادر است دراچه يد را در مدت 40 روزه تخليه كند. در داخل تخليه كننده تحتاني يك آبگير كشاورزي با يك لوله به قطر 8/1 متر منشعب مي گردد كه در انتها به يك شيرهاول يانگر به قطر 6/1 متر مجهز مي باشد و قادر به تخليه 16 متر مكعب آب بر ثانيه به داخل رودخانه براي مصارف كشاورزي پايين دست مي باشد. تخليه كننده تحتاني و آبگيري كشاورزي جدا شده از آن، هر دو آب را به داخل جام پرتابي سرريز كمكي تخليه

مي كنند.

زمين شناسي

محل سد بر روي يال خاوري تاقديس دوك و در دره بسيار باريكي كه بوسيله رودخانه خير آباد ايجاد شده قرار گرفته است. تاقديس دوك تاقديسي باريك يا يالهايي نامتقارن است كه يال شمال خاوري آن دورن خود چين خورده است. ساختگاه سد از سنگ آهك اليگوسن سازند آسماري تشكيل شده است. قسمت باريك دره به عمق حدود 90 متر در سازند آسماري زيرين سنگ آهك متراكم قرار دارد. آسماري مياني كه از تركيب سنگ آهك متراكم و سنگ آهك مارني بوجود آمده است و 20 تا 15 درصد از ضخامت لايه را ميان لايه هاي مارني به ضخامت 6/0 تا 8/0 متر تشكيل مي دهد.

 

كوثر (فارس)

 

نام سد

 

فارس

 

نام سازمان

 

1373

 

سال شروع ساخت

 

بتني وزني

 

نوع سد

 

كهگيلويه و بويراحمد

 

محل سد - استان

 

1382

 

سال شروع بهره برداري

 

خليج فارس

 

نام حوضه آبريز اصلي

 

گچساران, 42

 

نزديكترين شهر و فاصله از آن به كيلومتر

 

خيرآباد

 

نام رودخانه

 

زهره هنديجان

 

نام حوضه آبريز فرعي

 

144

 

ارتفاع از پي - متر

 

138

 

ارتفاع از كف - متر

 

7

 

عرض در تاج - متر

 

190

 

طول تاج - متر

 

63

 

عرض در پي - متر

 

14000

 

سطح زير كشت - هكتار

 

426

 

MCM - حجم آب قابل تنظيم ساليانه

 

0

 

ظرفيت نيروگاه - مگاوات

 

580

 

MCM - حجم كل

 

آزاد دريچه دار

 

نوع سرريز

 

490

 

MCM - حجم مفيد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سقف های پس کشیده( ccl ) و پیش تنیده

1- مقدمه:

در سال هاي اخير استفاده از سقفهاي پس كشيده در ساختمانها رشد و پيشرفت داشته است. بيشترين كاربرد آن در كشور آمريكا بوده و در كاليفرنيا اين سيستم اولين انتخاب براي سقفهاي بتني است. سقفهاي پس كشيده همچنين در استراليا، هنگ كنگ، سنگاپور و اروپا نيز استفاده ميشود و در انگلستان نيز به سرعت در حال افزايش است.

2- معرفي سيستم پيش تنيده:

اگر چه سيستمهاي پيش تنيدگي نيازمند دانش و نظرات فني خاصي براي ساخت و نصب كردن مي با شد ولي توضيح دادن مفهوم آن آسان است.در بشكه هاي چوبي قديمي كشش ايجاد شده در حلقه هاي فلزي بطور مؤثري قطعات چوبي را به يكديگر مي فشارد تا مقاومت و پايداري آنرا افزايش دهد. (شكل 1)

(شكل 1)- بشكه با حلقه هاي فلزي

از ديدگاه كلي پيش تنيدگي به معناي ايجاد تنش هاي دائمي مخالف با تنش هايي مي باشد كه در اثر بارهاي خدمت در سازه ايجاد خواهند شد. همانطور كه ميدانيم بتن در فشار بسيار قوي ولي در كشش ضعيف عمل مي نمايد بطوريكه يك تنش كششي اندك مي تواند باعث ترك خوردگي مقطع بتني شود. عموما از ميلگردهاي فولادي در بتن بعنوان آرماتوركششي استفاده مي شود تا مقدار ترك خوردگي را محدود نمايد. براي روشن تر شدن موضوع يك تير بتني را مورد بررسي قرار مي دهيم:

در يك تير بتني معمولي (غير پيش تنيده) كه تحت بار ثقلي قرار دارد به واسطه خمش ايجاد شده در آن، پائين مقطع (زير تار خنثي) به كشش افتاده و در بالا فشار ايجاد مي گردد. لذا از آنجا كه بتن در كشش ضعيف مي باشد پس از ترك خوردن بتن در مقابل تنش هاي كششي، فولاد موجود در زير تار خنثي به كشش مي افتد .اين امر ممكن است حتي تحت اثر وزن خود تير نيز اتفاق بيافتد.

در سيستم پيش تنيده بجاي آرماتورهاي معمولي از يكسري كابل (تاندون) هاي با مقاومت كششي بالا استفاده مي شود.كه اين كابل ها تحت كشش زيادي قرار گرفته و در دو انتهاي تير توسط گره هاي مخصوص تثبيت مي گردند. بدين ترتيب كابل هاي پيش كشيده پس از رها شدن از كشش تمايل به جمع شدن و رسيدن به حالت اوليه داشته و لذا يك نيروي فشاري زيادي در قسمت زيرين تار خنثي در بتن ايجاد ميگردد كه به تبع اين نيرو در مقابل نيروي كششي كه بواسطه بارهاي ثقلي در بتن ايجاد مي گردد قرار مي گيرد. بنا براين اين كابل ها مقداري از نيروهاي ناشي از بارهاي ثقلي را خنثي نموده و مقطع قابليت پذيرش بارهاي بيشتري را خواهد داشت.

بر حسب نوع اعمال نيرو پيش تنيدگي دو نوع سيستم پيش تنيده خواهيم داشت : الف) پيش كشيده ب) پس كشيده

الف) سيستم پيش كشيده : در اين سيستم در مرحله اول فولادها تحت كشش قرارگرفته ودر دو انتهاي عضو توسط گيره هاي مخصوص كاملا گير داده مي شوند. در مرحله دوم عضو مورد نظر بتن ريزي مي شود و سپس بتن عمل آورده مي شود و به مقاومت كافي مي رسد و در مرحله سوم فولاد هاي پيش تنيدگي در دو انتهاي تير، بريده شده و نيروي پيش تنيدگي بصورت يك نيروي فشاري بر عضو اعمال ميشود. فولاد هاي پيش تنيدگي به دو صورت فولاد با مسير مستقيم يا فولاد با مسير شكسته مي باشد. اجراي مسير با منحني پيوسته براي كارهاي پيش كشيده تقريبا امكان پذير نيست.

ب) سيستم پس كشيده : در اين سيستم در مسير عبور فولادهاي پيش تنيدگي ، غلافي تو خالي در بتن تعبيه مي گردد سپس كابل ها از درون غلاف ها عبور داده شده بطوريكه دو سر آن از غلاف بيرون بوده و عمليات بتن ريزي انجام مي شود وغالبا قبل از بتن ريزي دو ورق صفحه فشار جايگذاري مي شود. بعد از اينكه بتن به مقاومت مورد نظر رسيد فولادهاي پيش تنيدگي توسط جك هايي كه به صفحه فشار تكيه مي نمايند كشيده مي شوند.

3-مزايا وامتيازات سقف هاي پس كشيده :

1- كاهش ارتفاع سيستم سقف سازه: وجود دال پس كشيده در سقف ها باعث كوتاه شدن و يا حذف تيرها شده و در نتيجه سبب كاهش ارتفاع طبقه و پيروي آن كاهش كل ارتفاع سازه مي گردد.

2- افزايش طول دهانه ها: امكان فضاهاي بدون ستون و انعطاف بيشتري در معماري فراهم مي كند.

3- كاهش وزن سقف و مصالح مصرفي و سازه سبكتر: ابعاد ستون ها ، ديوارها و فونداسيون در اين سيستم كاهش يافته و سازه سبكتري خواهيم داشت.

4- انعطاف پذيري در مسير عبور تاسيسات : حذف تيرها يا تيرچه ها در سقف هاي پس كشيده انعطاف پذيري را جهت عبور تاسيسات بيشتر مي نمايد.

5- قابليت ساخت بهتر: مصالح مصرفي كمتر، جزئيات ساده تر، نبودن تيرها و در نتيجه قالب بندي وآرماتور بندي آن ها،تراكم كمتر آرماتورها همگي قابليت ساخت بهتر را ايجاد مي كنند.

6- كنترل ترك ها وكاهش تغيير شكل ها : به دليل اثربالانس كابل ها (تاندون ها) سقف پس كشيده تحت تاثير وزن خود تغيير شكل نداده وترك خوردگي وتغيير شكل تقريبا به طور اختصاصي بواسطه بار زنده ايجاد مي شود.

7- سرعت بالاي ساخت : به لحاظ اينكه در دال هاي پس كشيده معمولا تيرهاي مياني حذف و يك دال تخت گسترده داريم لذا يكباره مي توان سطوح گسترده اي را قالب بندي ، اجرا و قالب برداري نمود.

4- دامنه كاربرد سقف هاي پس كشيده :

1- پاركينگ هاي طبقاتي : از آنجا كه در سيستم دال پس كشيده فاصله ستون ها بطور قابل ملاحظه اي(دهانه ها ي12 متري) افزايش مي يابد لذا فضاي باز و مفيدي را جهت پارك و جابجايي اتومبيل ها ايجاد مي نمايد. همچنين با توجه به اينكه در اكثر پاركينگ هاي طبقاتي سقف ها به صورت نمايان (Expose) و بدون سقف كاذب اجرا مي گردند قابليت كاهش نفوذ پذيري و مقاوم شدن بتن در مقابل تهاجم هاي شيمياي در دال هاي پس كشيده نيز ميتواند عامل مهمي در انتخاب اين سيستم براي پاركينگ هاي طبقاتي باشد.

2- برج ها وساختمان هاي مرتفع : با توجه به اينكه استفاده از دال هاي پس كشيده در سازه باعث كاهش ارتفاع طبقه مي شود ، لذا در يك ارتفاع ثابت مي توان تعداد طبقات بيشتري را ايجاد نمود.

3- ساختمان هاي تجاري و بيمارستان ها : مزايايي از قبيل فاصله زياد ستون ها ، سرعت اجرا وكاهش وزن سازه در سيستم دال هاي پس كشيده باعث مي شوند تا اين نوع سيستم گزينه مناسبي براي ساختمان هاي تجاري و بيمارستان ها و... باشد.

4- پل ها :نياز به اجراي دهانه هاي بزرگ در پل ها ، جلوگيري از لرزش ، ترك خوردگي و نفوذ پذيري بتن و همچنين سرعت مناسب اجرا در سيستم هاي پس كشيده از جمله عواملي است كه باعث شده اين سيستم از مرسوم ترين روشها در ساخت پل ها باشد .

5- انبوه سازي هاي مسكوني : از آنجا كه در اين نوع مجتمع ها درهرطبقه چندين واحد مسكوني در نظر گرفته شده و طراحي مي گردد لذا فاصله زياد ستون ها شرايط بسيار مناسبي جهت معماري واحدها مهيا مي نمايد بطوريكه ميتوان در بيشتر موارد هر واحد را بدون قرار گيري ستون در داخل آن طراحي نمود.

5- روشهاي اجراي سيستم پس كشيده :

در زمينه اجراي سيستم پس كشيده دو روش جهت ساخت بكار مي رود :

1- سيستم چسبيده Bonded 2- سيستم غير چسبيده Unbonded

1- سيستم چسبيده : با اين روش كابل هاي پس كشيده از ميان غلاف هاي تخت ممتد وكوچك از جنس گالوانيزه عبور مي كند كه داخل غلاف ها پس از بتن ريزي وكشيده شدن كابل ها با دوغاب پر مي شود.

2- سيستم غير چسبيده : در اين سيستم كابل با دوغاب تزريق نمي شود و مي تواند آزادانه و مستقل از بتن حركت كند. اغلب كابل ها در يك غلاف محافظ با گريس پوشانده شده اند . پس از بتن ريزي وكسب مقاومت فشاري مشخص كابل بسادگي و با استفاده از يك جك دستي كوچك كشيده مي شود كه اين عمل عمليات پس كشيدگي را تكميل ميكند.

6- شرح تصويري وسايل پيش تنيدگي :

به منظور آشنايي بهتر ودرك صحيح از سيستم پس كشيده يكسري تصاوير از وسايل پيش تنيدگي در اين قسمت نشان داده شده است.

كابلهاي پيش تنيدگي غلاف فلزي

ادوات پس كشيدگي

7- نتيجه گيري :

امتيازات:

1- استفاده از دهانه هاي بلند

2- بهره گيري از سطح تخت و صاف در زير سقف

3- انعطاف طرح

4- استفاده از دال هاي نازكتر

5- كنترل تغيير شكل وترك

6- كاهش ارتفاع طبقات

7- سازه سبكتر

8- ساخت سريع

9- صرفه جويي در هزينه هاي ساخت

10- انعطاف پذيري در آينده

منبع :http://www.halajan.blogfa.com

لینک به دیدگاه

اما این از یک توضیح خلاصه :

خب سقف پیشتنیده یعنی سقفی که در داخل آن بجای آنکه کل سقف از میلگرد استفاده شود از مفتول های مخصوصی استفاده می شود که در تصاویر می بینید .... که در صد ترکیب بسته به نوع استفاده از متول ها متغیر است

در این نوع سقف ها ابتدا فتول ها و میلگرد ها را طبق نقشه بر روی کار قرار می دهیم که بر روی عکس مشخص است و بعد آنها را با استفاده از جک های مخصوص می کشیم این کشش ادامه دارد تا بتن ریزی صورت گیرد و بعد از بتن ریزی تا زمانی که بتن به مقاومت مشخصه برسد این کشش ادامه دارد و بعد مفتول ها را از جک رها می کنند مزایا این طرح در بالا ذکر شده .

اما سقف ها پس تنیده همان طور که قبلا هم گفتم علم جدیدیست و در ایران تنها شرکت ccl مجری آن است که در قسمت بالا توضیحاتش ذکر شده و من هم چند عکس از اون را برای شما میزارم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...