رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

میدان دل کامپو

سیه نا-ایتالیا 1326-1297
تاریخ شهر سیِه نا ایتالیا با میدان معروف شهر,دل کامپو,یا به گفته اهالی شهر ایل کامپو قرین شده است.میدان دل کامپو یکی از بهترین نمونه های معماری غیر مذهبی می باشد که بهترین نقطه گردهمایی در سیه نا است.در گذشته تفریحات مهیج اهالی در این نقطه از شهر برگزار می شده که امروزه جای خود را به پالیو(مسابقات اسب دوانی)داده است.از این میدان بعنوان مکانی برای برپایی بازار نیز استفاده می شده است. . .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

توسکانی ناحیه ای در ایتالیا با مساحت 22990 کیلومترمربع و جمعیت 3.6 میلیون نفر با مرکزیت فلورانس است.توسکانی بیشتر به عنوان ناحیه ای فرهنگی محسوب می شود و میراث جهانی یونسکو در آن وجود دارد : مرکز تاریخی فلورانس ، سی ینا ، میدان کلیسای جامع پیزا ، مرکز تاریخی گیمینگنانو ، مرکز تاریخی پینزا.
شهر سی ینا از چند بخش سیاسی تشکیل شده که هریک در مجموعه شهر مکان ویژه ای را به خود اختصاص دادند ، هر بخش میدان مرکز کوچکی دارد که همگی به سوی یکی از زیباترین میادین جهان متمرکز شدند.دسترسی های شهر کاملاً تابع وضعیت توپوگرافی زمین شکل گرفتند . در میدان مرکزی دل کمپو تلاقی می کنند ؛ میدانی که می توان آن را برای کل شهر فضای زندگی بیرونی به حساب آورد.میدان بزرگ غلافی شکل در مرکز شهر در بین سه تپه ای که شهر بر روی آن قرار گرفته ساخته شده است.
از بین همه ی پلازاهای ایتالیا ، پیاتزا دل کمپو غنی ترین و وحدت انگیزترین حس فضایی را به همراه دارد.نکته ی مهم آن است که ساختمان های پیرامون پلازا به جز پابلیکوی گوتیک ، ساختمان های نسبتاً ساده ی آجری و فاقد عناصر کنده کاری شده ی عمیق می باشد که این سبک معمول دوره ی رنسانس در ایتالیا بوده است و احتمالاً نه انتخابی بلکه براساس نیازهای اقتصادی شکل یافته است.دلایل این امر هرچه که بوده اهالی سی ینا برای خلق فضایی زنده و تپنده به راه بکری دست یافتند که نیازی به طرح های حیرت آور و مبهوت کننده ی معمارانه نداشته است.آنها به جای ساختن پلازای مسطح از موقعیت مکانی دامنه ی تپه استفاده کردند و به کمک بدنه ی قوی پلازا مفهوم فضایی وسیعی را در این مکان به وجود آوردند.انحنای در بر گیرنده ی بدنه بالای تپه و فرم کاسه مانند کف پلازا عوامل اصلی ایجاد این حس فضایی قوی هستند.این نمونه ی بدیع و بی نظیر نشان می دهد که چگونه شکل پلازا و کف سازی آن می تواند محدودیت ساختمان های اطراف در تعریف فضا را جبران کند.
معابر شهر سيه نا عمدتاً باريكند از اين رو عبور از آنها و رسيدن به فضاي وسيع ميدان هيجان انگيز است. در مسير گذرهاي اصلي كه حالت منظم تري دارند دكانها قرار گرفته اند. اين گذرها از دروازه شهر تا ميدان مركزي امتداد دارند و بيشتر بار ترافيك شهر روي آنهاست.
در بيشتر شهرهاي شمالي ايتاليا ديدهاي وروددي ميدان عامل تعيين كننده اي در محل قرارگيري عناصر مسلط بر فضاي ميادين بشمار مي روند. هم چنين طراحي جزئيات معماري يك بناي مهم در ميدان ، بستگي به ديد ناظر از نقاط مختلف ميدان دارد.
گيبرد در مورد تركيب ميدان دل كمپو به نكته جالبي اشاره مي كند : از يازده ورودي ميدان بيشترشان با طاق يا پل پوشيده شده اند لذا در بدنه ميدان بريدگي احساس نمي شود و طبيعي است كه اين خصوصيت بر شدت محصور بودن فضاي ميدان مي افزايد. ( اجتناب از جدايي پذيري غير قابل برگشت ) در بسياري موارد هيچ نيازي به اعمال جدايي گزيني غير قابل تغيير در مراحل اوليه طراحي نيست.بهتر است در مراحل آغازين طراحي بالاترين حد نفوذپذيري براي هر كسي و هر فعاليتي فراهم آوريم چنانچه بعداً در جريان استفاده ضرورتي به جداسازي باشد از طريق طراحي جزئيات و يا اعمال مديريت دستيابي به آن مقدور مي گردد. اين جدايي سبب كاهش خوانايي و نفوذپذيري مي شود. در مورد این ميدان نيز ما چنين سياستي را مي بينيم كه راه پياده و سواره تنها از طريق كفسازي و تابلوهاي راهنمايي و رانندگي از هم جدا شده اند.

جايگاه ميدان در تقسيم بندي راجر ترانسيك:
راجر ترانسيك بعد از تقسيم بندي فضاهاي شهري به دو دسته عمده سخت فضا و نرم فضا ، ميدان دل كمپو را در شمار تقسيم بندي اول قرار مي دهد. منظور وي از اصطلاح سخت فضا ، فضايي است كه كاملاً با بدنه هاي معماري محصور شده اند اين فضاها محل گردهمايي ها ومكان فعاليت هاي اجتماعی شهر است. 
برج مسلط بر ميدان دل كمپو شهر سي ینا برج "توره دلا مانجا" نام دارد. دانيل والي مي گويد : اين برج حالت تحميلي داشته و با ارتفاع بيشتري از كاتدرال بنا شده است. در پي كاوشي در منطقه بي طرف در ميان سه تپه اي كه شهر روي آن بنا شده بود ، كاخ سي ینا در زمين پستي كه ايجاد و تعبيه پايه هاي قوي و مستحكم در آن از ضروريات اوليه بود استقرار يافت ، حاصل كار فوق العاده بي نظير بوده و بايستي گفت كه در حقيقت شهر سي ینا ار تعويق بناي كاخ سود بسيار برده است.

خصوصيات ميدان
فرم هاي فشرده با محصوريت هاي قوي وجود دارد.
ورودي ها چنان مكان دهي شده اند كه بر گره به مثابه عنصر برجسته و متمايز از پيرامونش تاكيد مي كند.
ورودي ها چنان طراحي شده اند كه كمترين مزاحمت را براي سطوح محصور گره ايجاد مي كنند.
وجود يازده خيابان در اطراف ميدان كيفيت نفوذ پذيري آنرا تامين مي كند.

معابر و دسترسي ها
معابر شهر سيه نا عمدتاً باريكند از اين رو عبور از آنها و رسيدن به فضاي وسيع ميدان هيجان انگيز است.
گيبر در مورد ميدان دل كمپو به نكتهُ بسيار جالبي اشاره مي كند:از يازده ورودي
ميدان بيشترشان با طاق يا پل پوشيده شده اند لذا در بدنهُ ميدان بريدگي احساس نمي شودو طبيعي است كه اين خصوصيت بر شدت محصور بودن فضاي ميدان مي افزايد


 

2.1235416380.piazza-del-campo.jpg

 

87xhf6hk7377cxorfrn.jpg
 
 
 
6f1z63wwt3y5d0bhf5n.jpg



منابع
بنتلي،اي ين(1386)محيط هاي پاسخده،ترجمه دكتر مصطفي بهزادفر،دانشگاه علم و صنعت.
گيدئين،زيگفريد،فضا،زمان و معماري،ترجمه منوچهر مزيني،تهران شركت انتشارات علمي و فرهنگي.
بيكن،ادموند(1377)طراحي شهرها،ترجمه فرزانه طاهري،تهران مركز مطالعات و تحقيقات شهرسازي و معماري ايران،وزارت مسكن و شهرسازي.
توسلي،محمود،طراحي فضاي شهري،
هرمن،ريچارد،يازوسكي،آندرو ،مباني طراحي شهري،ترجمه راضيه رضازاده، مصطفي عباس زادگان،انتشارات دانشگاه علم و صنعت ايران.
ضيابخش،ندا(1385)روند تحول ميدان در طول تاريخ،مجله معماري و شهرسازي(شهرسازي و طراحي شهري) انتشارات بازرگاني و توزيع شركت اپتوفرم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

 

با سلام خدمت همه ی دوستان عزیز



از این به بعد سعی خواهد شد که هر 10 روز یک بنا یا یک فضای شهری مهم معرفی بشه، برای اینکه اطلاعات کامل تر و بیشتری داشته باشیم از همه ی دوستان خواهش می کنم که هر مطلب یا اطلاعاتی رو در مورد موضوع جاری که معرفی میدان دل کمپو در شهر سیه ناست رو برای ما بفرستن.
نکته:
حتی المقدور مطالبی که فرستاده میشن دارای منبع باشن.
اگر فایلی به زبان اصلی دارین لینکش رو بزارین.
دادن نظر در مورد فضا یا بنا آزاد است و لزومی ندارد که حتماً از منبع خاصی گرفته شده باشد.

 

لینک به دیدگاه

این عکس رو نمیدونم از کدوم منبعه: در این تصویر جایگاه و موقعیت میدان نسبت به استخوان بندی اصلی شهر مشخص شده.
nn8vezabopcvk2vkyj7.jpg

ترجمه متن : راه های اصلی در داخل دیوارهای مستحکم سیه نا

لینک به دیدگاه

b6i7f6wvf9l0933vbc1l.jpg

این تصویر در مورد موقعیت شهر سیه نا، معنی کمپو و موقعیت آن توضیحات کوتاهی داده. در روزهای بعدی سعی میکنم ترجمه ش رو بزارم.

ترجمه پاراگراف اول: شهر سیه نا بر روی یک سری خط الراس قرار گرفته که راههای اصلی به فلورانس، سن گیمیگنانو، گروستو و رم از آن عبور میکند.
پاراف دوم: در قلب شهر قدیمی ، میدان دل کمپو قرار دارد. از روزهای اولیه این مکان یک محل بود که در آن مسافرانی که از راه آمده بودند یا از شهرهای همسایه آمده بودند در آن به استراحت می پرداختند.
پاراف آخر: کمپو به معنای "یک زمین باز" است و در میان خط الراس هایی قرار گرفته که راه های اصلی در سیه نا به هم متصل می شوند. چشم اندازهای از میدان محصور شده در راستای دره (بطرف دامنه کوه) هستند دره هایی که محورهای محورهای اصلی آن از میدان کمپو عبور میکند.

لینک به دیدگاه

فکر میکنم این تصاویری که آقای امید وکیلی آپلود کردن متن اصلی کتاب "اندیشه و تدبیر در طراحی معماری" نوشته جوفری اچ بیکر باشه
تحلیل کاملی ازین میدون در کتاب هست که آقای وکیلی بخشهای اولیه شامل راههای اصلی شهر و بستر طبیعی میدون رو گذاشتن
من هم بقیه متن و تصاویر کتاب رو براتون میذارم



محورهای عرضی
ek15nw5lfjmjc12v2hi.jpg

ارتباط مابین کلیسای بزرگ و میدان به صورت یک بریدگی مشخص در ابنیه اطراف میدان دیده میشود و با توجه به موقعیت آن در ضلع غربی میدان,امتداد یک محور را بوجود آورده است.

p5g4bmek71kazbyoo0ih.jpg

لینک به دیدگاه

میدان عمومی

3vskf8p4a6y44yt3vbxf.jpg
دو عدد از شش محور فرعی مرتبط به فضای خارج میدان به علت باز بودن به سوی دره به پهنه آبی مینگرند.درحالیکه سه عدد دیگر آن به نقطه مرکزی ساختمان قصر مال معطوفند.


ساختمان اصلی تالار شهر یا قصر ملت در ضلع جنوبی میدان قرار گرفته و باله های جانبی آن با دربر گرفتن محوطه مرکزی میدان به صورت صدفی جلوه میکنند. و برج Terve de mangiu واقع در ضلع شرقی به صورت پایانه ای محورهای منتهی به میدان را ختم مینماید.

zdpkmq9y9i5tgi866b2h.jpg

لینک به دیدگاه

برج مانجیا

jbnm5qul8kgjqy9142.jpg
سه دستگاه ابنیه احداث شده در ضلع جنوبی میدان و فرم صدف مانند و متقارن تالار شهر,میانه میدان را به صورت نقطه ای کانونی جلوه گر و حاکی از اهمیت زندگی اجتماعی جاری در آن میباشد.

7qbwp9cdhxxpmylmbd18.jpg
برج مانجیا تنها عنصر عمودی در محدوده میدان در قسمت فوقانی خود به صورت بارزی تزئین شده است و از فواصل بسیار دور به صورت نمادی برجسته و با هویت قومی جلوه می نماید.ساعت روی آن جهت دیده شدن از داخل میدان در قسمت تحتانی نصب شده است.

لینک به دیدگاه

کانون توجه

d5ex0ighxj28tsnebcsk.jpg
مجموعه فرم را میتوان به صورت یک تئاتر هوای آزاد تصور نمود که در آن ساختمان قصر ملت به صورت صحنه ای برای جاری شدن وقایع اجتماعی عمل مینماید.در تضاد با قسمتهای فوقانی برج که بر صحنه ای از افق دوردست حک شده است ایوان زیر آن جزئی متصل به زمینه میدان محسوب گشته,در سطح چشم انسانی پایانه ای برای محور فرعی و مورب در راستای ورودی شمال غربی میدان است.

pkjn8qz2nerrv6bqw6j2.jpg
در قسمت پشتی میدان ملت بالکنی ستوندار قرار دارد که از سویی بر مناظر زیبای دره مشرف میباشد و از سوی دیگر مستقیما به میدان شهر متصل است. در کانون شکل نیم دایره میدان کف شوی بزرگی نصب شده است و خط القعر های شعاعی منتهی به این کف شو به صورت بادبزنی شکل گرفته اند.این خطوط شعاعی فرعی به فرم مجموعه یکپارچگی بخشیده اند و در جهت تاکید بر این یکپارچگی و عدم گسیختن آن,چشمه و فواره میدان در سطحی پایینتر قرار داده شده است.

22i0l0j9fx6z7v8digze.jpg
شکل گیری خط القعر های منتهی به مجرای آبرو احساسی از محدود شدن فضا را به بیننده القا میکند و این احساس با وجود ساختمان تالار شهر در ضلع چهارم یعنی ضلع جنوبی تشدید می گردد.توجه به برش طولی میدان نشان میدهد که ورودی های شمالی به میدان برخلاف ورودی اصلی از دامنه چشم انداز وسیعی برخوردار نیستند.
در طول روز سایه برج به مانند عقربه یک ساعت بزرگ آفتابی بر دیواره اطراف میدان حرکت میکند

لینک به دیدگاه

کلیسای جامع

ktdehb3wcbkmjkjt9r3.jpg
پدیده نهایی در راستای حرکت از سوی میدان به سمت کتدرال تلاقی با نمای غربی باشکوه کلیسای بزرگ Duomo می باشد که بمانند عناصر نمادین مجموعه این بدن نیز نقش عمده ای ایفا نموده و نمادی گویا برای ورود به فضایی مهم است.
این بدنه که شامل عنلصری چون گنبد کلیسا,برج ناقوس و برج مانجیا می باشد یک سیستم سمبلیک را به تصویر میکشد و برجهای دوگانه آن حکایت از ارتباطی فضایی در جهت بیان آزادی داخلی خود دارند.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...
  • 11 ماه بعد...

تحلیل فضای میدان کامپو شهر سیه نا

شهر سیه نا از چند بخش سیاسی تشکیل شده که هر یک در مجموعه شهر مکان ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. هر بخش میدان مرکز کوچکی دارد، که همگی به سوی یکی از زیباترین میدان های جهان متمرکز شده اند. دسترسی های شهر که کاملا تابع وضعیت توپوگرافی زمین شکل گرفته اند در میدان مرکزی کامپو تلاقی می کنند، میدانی که می توان آن را برای کل شهرفضای زندگی بیرونی به حساب آورد. معابر شهر عمدتا باریک اند. از این رو عبور از آنها و رسیدن به فضای وسیع میدان هیجان انگیز است. در مسیر گذرهای اصلی که حالت منظم تری دارند، دکان ها قرار گرفته اند. این گذرها از دروازه های شهر تا میدان مرکزی امتداد دارند و بیشتر بار ترافیک شهر روی آنهاست. نکته مهم درباره شهرها ی شمالی ایتالیا آن است که دیدهای ورودی میدان عامل تعیین کننده ای در محل قرار گیری برج های مسلط بر فضای میدان به شمار می روند.

upqgzw1fkcx38zura5.jpg


 



همچنین مشاهده جزییات معماری بناهای مهم در میدان، بستگی به دید ناظر از نقاط مختلف میدان دارد. این موارد در شکل و فضا و دسترسی هایی که به میدان کامپو می رسند، رعایت شده است. علاوه بر این سازندگان شهر سیه نا در مراحل مختلف به مسأله ارتباط شکل شهر به مثابه یک کل، با شکل ساختمانی که از آن به عنوان یک جزء نظر داشته اند.

در جوانب مختلف میدان، تنوع دید، فضاهای باز و بسته، کوچه های باریک و پر پیچ و خم با دکان هایی که در مسیر آنهاست، مدخل فضای حیاط های خصوصی با معماری سنگی ساده، بام های پیش آمده که زیبایی خاصی دارد، در و پنجره های همانند، اندازه نسبتا کوچک کلیت شهر، دیدهای خیره کننده ای که از حاشیه شهر به پیرامون وجود دارد و حرکت مردم در همه جای شهر، به گونه ای وصف ناپذیر بر انسان ناظر تاثیر می گذارند.

راجرترانسیک پس از تقسیم بندی فضای شهری به دو دسته عمده سخت فضا و نرم فضا، میدان کامپو را در شمار تقسیم بندی اول قرار می دهد. منظور وی از اصطلاح سخت فضا، فضاهایی است که کاملا با بدنه های معماری محصور شده اند. این فضاها محل گردهمایی ها و مکان فعالیت های اجتماعی شهر است، و اما نرم فضاها، فضاهایی هستند که محیط و عناصر طبیعی در شکل دادن به آنها غلبه دارند. باغ ها و پارک ها را می توان در این تقسیم بندی قرار داد.

پس از آن ترانسیک به مقایسه می پردازد و به صراحت خاطرنشان می سازد که میدان کامپو یک فضای شهری است، مجموعه مرکز سن دیه در فرانسه اثر لوکربوزیه را ضد فضا می خواند. چون رابطه میان توده و حجم در این مرکز برعکس چیزی است که در میدان کامپو وجود دارد، فضاهای باز در آن وضوح ندارند و بناها دلخواه و به تبعیت ازآنچه که شبکه شطرنجی ایجاب می کند، ترکیب شده اند. به عبارت دیگر در حالی که در شهر سیه نا به سلسله مراتب روشنی از فضای عمومی بر می خوریم، در مجموعه سن دیه چنین خصوصیتی وجود ندارد و عوامل تعیین کننده شکل شهری در آنجا بناهایی هستند که مجسمه وار در فضا پراکنده اند.

گی برد در مورد ترکیب کالبدی میدان کامپو به نکته جالبی اشاره می کند: از یازده ورودی میدان بیشترشان با طاق یا پل پوشیده شده اند، لذا در بدنه میدان بریدگی احساس نمی شود و طبیعی است که این خصوصیت بر شدت محصور بودن فضای میدان می افزاید.

منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار
لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

اینم یه پاورپوینت دیگه از تحلیل فضای شهری میدان دل کمپو سیه نا هستش که تو 15 اسلاید از لینک زیر می تونید دانلود کنید.

دانلود پاورپوینت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...