رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

0jlsvlhcqm7k408zik3v.jpg

بر خود لازم دانستم یکی ازمسائل مهم و پر اهمیت درصنعت متالورژی را برای دوست داران و همکاران مطرح نمایم .

همگان بر انجام کلیه امور صنعتی در قالب استانداردهای تایید شده آگاهی دارند ولی گاهی این مسئله چنان انسان را مشغول به خود می نماید که از شناسایی برخی حوادث و رویدادها عاجز می شود.

برای مثال چند نمونه بیان می گردد وقتی ساختار های تعادلی وجود ندارند یا در اثر حوادث آلیاژ ها دارای آنالیزو خواص مکانیکی مختلفی می گردند وقتی می شنوی فریت دارای درصد کربن بالاتری از دو صدم در صد ایجاد شده و قتی می بینی قطعه ای در چند هزار سال قبل ریخته گری دقیق شده یا آلیاژی دارای عناصری عجیب یا وسیله ای با ضخامت بسیار نازک ریخته شده است .

نرده ای- قابی مشبک که فکر انسان از طرا حی سیستم راهگاهی برای آن عاجز است .

ستونی فولادی با ارتفاع چند متر که چند هزار سال قدمت دارد.مجسمه ای با ارتفاع چند ده متر که چند هزار سال پیش ساخته شد.....از این گونه نمونه ها کم نیست.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد آن است که یک فرد متخصص در مواجه با این موضوعات نبایستی در یک روش تولید و استاندارد پا فشاری کند بلکه با اشراف کلی و همه جانبه به دیگر استانداردهای موجود بپردازد .

در یکی از مثالهای بالا ریخته گری نرده -شبکه- قاب و دیگر اشکال تو خالی و نازک مطرح گردید در نگاه اول نیاز به سیستم راهگاهی خوشه ای –شاخه ای-دوشی ..دیده می شود همچنین سیالیت و فشارمتالواستاتیکی بالا برای پرکردن قالب ولی اینگونه اشیا در هر اندازه که باشند.

به روش رو باز و تراز شده قالب گیری شده و بجای سیستم راهگاهی ریخته گر مذاب را در کلیه قسمتهای قالب با حرکت پاتیل یا کمچه بار ریز ریخته گری می نماید و هچگونه راهگاه و راهباره ای وجود ندارد.

هر قطعه روش تولید خود را دارد که در نظر اول مشخض نمی شود و در صورت شناسایی آن سرعت تولید وکیفیت و دیگر مشخصات آن بهبود می یابد. همیشه به روش تولید بهتر فکر کنید و روشهای قبل را ارتقا دهید.

مهندس مجید غفوری

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...